Научная статья на тему 'ON LEXICAL EMOTIVE'

ON LEXICAL EMOTIVE Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
91
34
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ЭМОТИВНОСТЬ / ЭМОЦИОНАЛЬНОСТЬ / ЭМОЦИЯ / ФУНКЦИЯ ВЫРАЖЕНИЯ ЭМОЦИЙ / СУБЪЕКТИВНОЕ ОТНОШЕНИЕ ГОВОРЯЩЕГО

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Жумаев О.К.

Статья посвящена основным подходам к определению понятия лексической эмотивности в лингвистике. Рассматривается теории языковедов, определяющих направление в исследованиях эмотивности языковых единиц, а также различные научные подходы к анализу средств выражения эмоций.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

О ЛЕКСИЧЕСКОЙ ЭМОТИВНОСТИ

The article is devoted to the main approaches of defining the notion of lexical emotivity in linguistics. Besides, it is also focused on the theories of linguists which defining in direction with researches of emotivity in linguistic units, and also different scientific approaches to the analyses of means of expressing emotions.

Текст научной работы на тему «ON LEXICAL EMOTIVE»

Филологические науки

УДК 82

ЛЕКСИК ЭМОТИВЛИК ТУГРИСИДА

О.К. Жумаев1

Аннотация

Ушбу маколада тилшунос олимларнинг лексик эмотивлик тугрисидаги фикрлари келтирилган Жумаев Ориф Киличбоевич. Дар хил тил бирликларининг илмий урганиш методларига багишланган. Унда узаро богликлиги ва фарклари куриб чикилади.

Калит сузлар: эмотивлик, эмоцияналлик, эмоция, эмотив гапларнинг вазифалари, сузловчининг субъектив муносабати.

Бугунги кунда эмоциялар тадкики борасидаги кизикишнинг усиши кузатилмокда. Буни инсон рухиятининг туб катламларига назар ташлаш имкониятини яратаётган энг янги тиббий тадкикотлар билан хам изохлаш мумкин. Эмоциялар тадкики билан психология, фалсафа, этнология, социология ва тилшунослик каби бир катор бир биридан фаркли сохалар шугулланмокда. "Эмоциология" атамасидан энди илм-фаннинг хар хил сохаларида фойдаланиш мумкин ва у узида инсоннинг хиссий хусусиятларини, эмоцияларини урганишга дахлдор илмий тадкикотларни жамлайди. Эмоцияларни тадкик килишнинг лингвистик йуналиши узида матн эмоциологиясини мужассам этади, яъни эмотив бирликларнинг матндаги репрезентациясининг тахлилини уз ичига олади. Тилшунослик нуктаи назаридан эмоциология замонавий тилшуносликнинг антропоцентрик йуналишга мувофик булиб, бунда матн нафакат сузловчи ва фикрловчи субъект позициясидан, балки хис килувчи инсон позициясидан хам олиб каралади.

Эмоцияларни ифодалашнинг лисоний воситалари лингвистик тадкикотларнинг мустакил объекти сифатида ХХ асрнинг иккинчи ярмида турли мактаб ва йуналишларда олимлар диккат марказида булди. Аввалрок лексик ва грамматик ходисаларнинг мазмунидаги "эмоционал компонент" "тил функциялари", "тил ва тафаккур", "тил ва нутк" каби катор методологик муаммоларни хал килишда бахс-мунозараларнинг предмети булган [Пиотровская 1993].

Эмотивлик тушунчаси функционал-семантик категория тушунчасига мос келади, чунки эмотивлик унинг семантик функцияси умумийлиги -эмоцияларни ифодалаш; лексик ва грамматик элементлар узаро богликлиги сингари белгиларга эга. Функционал-семантик категория - комплекс категория булиб, гап структурасининг элементлари сифатида синтактик функцияларга эга булган, аммо замон, модаллик, шахс ва бошка синтактик категориялардан фаркли уларок уларга тааллукли булмаган лисоннинг турли сатхлари элементлари билан ифодаланувчи мазмунга оид маъноларнинг маълум йигиндисини уз ичига олади.

Эмотивлик лисоний тизимнинг турли сатхларида категориал мавкега эга: фонологик, лексик, гап ва матн сатхларида. Фонологик категория сифатида эмотивлик интонацияда намоён булади; лексик сатхда - лексема-эмоциялар номлари ва махсус экспрессив лексика мавжудлигида; гап сатхида у экспрессив структуралар, элипсис мавжудлигида куринади. Матн категорияси сифатида эмотивлик матн эмоциологиясининг асоси буладиган категория хисобланиб,

Жумаев Ориф Киличбоевич - преподаватель кафедры немецкого языка и литературы, СамГИИЯ, Узбекистан.

фикр-жумланинг структур-семантик таркибида, лингво-стилистик ифодавийликда намоён булади.

Лисоний бирликлар семантик структурасининг эмоционал юкламасини аниклаш ва тавсифлаш муаммоси модаллик, экспрессивлик, бахолаш хамда услубий дифференциация сингари умумлисоний категориялар борасидаги ишларда ёритилган [к. Мягкова шархлари 1990]. Бирок мазкур тадкикотлар ходисанинг хар хил аспектларига эътибор каратган булса хам, лисоний бирликлар эмотивлиги/эмоционаллигининг яхлит назарияси халигача яратилмаган.

"Эмотивлик" атамаси турли илмий парадигмалар (лингвистика, психология, физиология ва бошкалар) терминологик тизимларида урганилганлиги сабабли ХХ аср 80-йиллари бошларига келиб, унинг мазмуни жуда мавхумлашди, бу эса Ч. Стивенсонга куйидаги фикрни келтириш имконини берди: "... "эмотивли" атамаси куп холларда фаркланмай кулланилади, охир-окибатда, фан тилида номакбул ва унга алокаси булмаган тилдаги кулланишнинг хар турли аспектлари ташланадиган чикинди челагидаги узига хос ёрлик булиб колади..." [Мякова 1990, 9 б.]

Утган асрнинг айнан 80 - йилларида турли лингвистик йуналишлар доирасида лисоний бирликлар эмотивлигининг назариясини изчил яратиш жараёни бошланди. Шу билан бирга эмоцияларнинг узлари куп сонли ва ранг-баранг булганлиги сабабли уларнинг таснифлари хам катта микдорда. Шу сабабли универсал таснифни яратишнинг имкони йук ва муаммоларнинг бир гурухини ечиш учун хизмат киладиган тасниф бошка муаммода самарасиз булади.

Эмоционал муносабатлар микдори ва турлари масаласи узок вактдан буён мухокама килиб келинмокда. Кддимги юнон стоицизм фалсафаси мактабининг вакиллари таъкидлашганидек, уз асосида икки фойда ва икки зарарга эга булган эмоциялар турт асосий эхтиросга булиниши лозим: истак ва кувонч, гамгинлик ва куркув. Р. Декарт олтита бош эхтиросни эътироф этган: хайрат, мухаббат, нафрат, истак, кувонч ва гам-гусса.

Ушбу назариялар инсонга хос эмоционал сохага оид замонавий дискрет моделнинг илк намуналари булди. Унга мувофик эмоциялар базавий (ёки базисли) ва вариативга булинади. Базавий (асосий) эмоциялар барча одамларга хос булиб, турли маданиятлар вакилларида бир хилда намоён булади, шу билан бир вактда вариатив эмоцияларнинг ташки намоёни маданий жихатларга боглик булиб, келишилган ёки индивидуал хусусиятга эга булиши мумкин. Бирок хар-хил муаллифлар базисли эмоцияларнинг сонини турлича айтишмокда - иккитадан унтагача. Пол Экманнинг таъкидлашича, базавий эмоциялар олтита: коникиш, кизикиш, хайрат, гам-гусса, газаб ва куркув. Кэррол Изард унта асосий эмоцияни санаб утади: газаб, жирканиш, нафратланиш, гам-гусса, куркув, айбдорлик, кизикиш, кувонч, уялиш, ажабланиш [Ильин 2001: 131-138].Бундан ташкари, валентлик (тон) хусусиятларига кура хам эмоцияларни таснифлаш мумкин. Барча эмоциялар ё ижобий, ё салбий булади. Бунда инсон рухиятида аникланувчи салбий эмоциялар турларининг микдори, ижобий эмоция турлари микдоридан бир неча баробар куп булади.

Эмоциялар таснифи учун уз шахсий асосларини таклиф килган олимлар хам йук эмас. Масалан, Т. Браун таснифлаш асосига замонавий белгини куйиб, эмоцияларни бевосита, яъни айни пайтда намоён булувчи, ретроспектив (утмиш хакида) ва проспектив (келажак хакида) кабиларга ажратади.

Шундан келиб чикиб, хулоса килиш мумкинки, гап барча эмоцияларни тавсифлашга кодир ягона тасниф тугрисида эмас, балки улардан хар бири эмоцияларни гурухларга бирлаштирадиган ва шу билан бирга бошка гурухлардан ажратадиган кандайдир белгини таъкидлаб утувчи таснифлар тугрисида бормокда. Намоён булиш механизмлари, эмоционал муносабатларни келтириб чикарувчи сабаблар, кечинмалар белгиси, уларнинг жадаллиги ва тургунлиги, эмоцияларнинг инсон хулки хамда фаолиятига таъсири кабилар ана шундай белгилар булиши мумкин.

Эмоцияларни урганиш тарихи уз илдизлари билан антик даврларга бориб такалади. Аристотелдан бошланиб, ундан сунг икки минг йил давомида

файласуфлар бирламчи эмоциялар табиати тугрисида бахс юритиб келишмокда. Кейинрок, XIX асрда эмоцияларни урганиш жараёни билан инсон ва унинг якин зоологик кариндошлари асосий хис-туйгуларни ифодалаш учун юз мушакларининг бир хил маълум харакатларидан фойдаланишни аниклаган Дарвин бошчилигидаги биологлар шугулланишди.

Умумий, ёшга оид, ижтимоий психология тарихи давомида тупланган маълумотлар лингвистикада эмоциялар тилини тадкик килишнинг турли йуналишлари учун мухимдир.

Эмоцияларнинг лингвистик изохларини ишлаб чикишга семантик примитив тушунчасини киритган Анна Вежбицкая сезиларли хисса кушди. У яратган метатил эмоциялар номларининг аник изохини куриш имконини беради. У эмоционал концептларни "тугма хис-туйгулар оркали тушуниладиган (нотехник атамалар) ва узлари эмоциялар билан эмоционал холатлар номлари булмаган сузлар ёрдамида" таърифлашни таклиф килади [Вежбицкая 1997: 329]. Мисол учун, surprise - ажабланишни куйидагича таърифлайди "Х ниманидир хис килаяпти баъзан одам тахминан шундай уйлайди: хозир нимадир юз берди бунгача уйламагандим: бу юз беради

агар шу хакда уйлаганимда, айтган булардим: бу юз бермайди шу сабаб бу одам ниманидир хис килаяпти Х шунга ухшаш алланима хис этаяпти" [Вежбицкая 1997: 338]. Эмоцияларни урганишдаги муаммолардан бири эмотивлик ва экспрессивлик тушунчаларини фарклаш хисобланади. Тилшуносларнинг карашлари эмотивлик ва экспрессивлик орасидаги кесишиш нукталарини тула инкор килишда хам, уларни бир-бирига айнан мос деб хисоблашда хам иккиланмокда. Бу уринда экспрессия деганда лисоний бирлик таъсир кучининг оширилишини тушунувчи тадкикотчиларнинг нуктаи назари энг ишончли куринади.

Эмотивлик тушунчаси талкинида хам хамфикрлик мавжуд эмас. Купчилик тилшунослар тилда эмоцияларнинг ифодаланишини тахлил килиб, эмоцияларни атовчи сузлар ёки алохида лексемалар тоифаларини урганишга асосий эътиборни каратишса, бошка бир гурух олимлар эмотивлик тушунчасини бахолаш билан боглашни маъкул куришади ва купинча эмотив лексикани эмоцияларни ифодаловчи сузлар билан чегаралашади. В. И. Шаховский даставвал эмоцияларни билдирувчи лексика эмотив эмас, балки индуктив деб таъкидлаганди, чунки "эмоциялар номларида таъсир курсатувчи компонентлар йук" [Шаховский 1987: 93]. Кейинчалик у эмотивлик тушунчаси куламидан эмоцияларни атовчи лексикани истисно килмай куйди. Шаховскийнинг фикрича, эмоционал холат тилда турли воситалар билан ифодаланиши мумкин: тугридан тугри номинация билан (joy, hatred, happiness), бевосита ифода билан (ундовлар ва бошкалар) хамда тавсиф билан (поза, овознинг узига хос хусусиятлари, нигох, хатти-харакат). У эмотив мазмун муаммоси матн сатхида эмотивликнинг тадкикисиз хал булиши мумкин эмас дейди. Эмотивли матн - бу, аввало, эмоционал мазмунни идрок этиш ва тушуниш учун матндир. Эмотивли матнни хиссиётлар билан муносабатларни узгартирувчи эмоциоген матн (кутилмаган телеграмма матни)дан фарклаш мухим.

Мазкур воситалар сузловчининг нияти ва мулокот шароитига боглик холда вариантлашади. "He was afraid of the dog."/ "When he saw the dog, he ran away."/ "Whet a frightful dog."/ "Isn't it horrible."/ "Ah, the dog! It is coming!" каби жумлалар сузловчи куркув хиссини сезаётган бир хил хаётий вазиятни ифодалайди. Бирок улар ушбу вазиятни акс эттириш усуллари - экспрессив ёки нейтрал, киши узининг холати ёки бошка бир одамнинг ахволи хакида сузлаётганлиги билан фаркланади [Филимонова 2007: 33].

Эмоцияларни урганишда эмотивликни фикр-жумла сатхида урганувчи тадкикотлар алохида урин эгаллайди. Л. А. Пиотровская нуткий акт назариясининг коидаларига асосланиб, "мазмуни эмотив ёки эмотив-бахоловчи компонентларни уз ичига олган фикр-жумлалар бутун ранг-баранглигини

бошка коммуникатив сатхлар билан кесишадиган эмотивликнинг коммуникатив сатхи сифатида" урганилиши зарур деган хулосага келади. [Пиотровская 1994: 31]

Замонавий тилшуносликда эмоциялар стилистикасини урганиш буйича тадкикотлар олиб борилмокда. Турли жанрларга тааллукли немис ва инглиз тилларидаги матнларда эмоцияларни ифодалаш воситаларининг лингвистик тахлиллари ва адабий асарларда инсон эмоционал холатини тасвирлашда фойдаланиладиган услубий воситаларнинг хар томонлама тахлиллари амалга оширилмокда. Бу табиий, негаки бадиий насрни хам, асосийси назмни хам хис туйгулар оламига мурожаатсиз тасаввур килиб булмайди.

Дозирги пайтгача тилда эмоцияларни урганиш буйича катта тажриба тупланган. Турли лингвистик йуналишларда тилнинг хар-хил сатхларида тадкикотлар олиб борилмокда. Эмоциялар тилини урганишга турли сатхларда ёндашувлар синтезидагина тилдаги эмоцияларнинг объектив тахлилини амалга ошириш мумкин. Матнда эмоциялар ифодаланишини урганиш фанлараро ёндашувда ва турли фанлар бирлашувида самарадор булади: психология, матн лингвистикаси, стилистика, адабиётшунослик, прагмалингвистика, когнитология ва бошкалар.

В. И. Шаховский эмотивликни коммуникатив категория хисоблаб, уни "сузловчининг бирор нимага нисбатан рухий холатини билдирувчи нуткий актнинг экспрессив категорияси" деб атайди. [Шаховский 1987: 16]. Семантик деб аталиши мумкин булган эмотивлик назариясининг асосий холатлари В. И. Шаховскийнинг "Тилнинг лексик-семантик тизимида эмоцияларни категориялаш" номли ишида келтирилган (1987). Шаховский ишидаги дастлабки тезислар куйидагича: эмотивлик хар доим сузловчиларнинг субъектив муносабатини акс эттиради, аммо сузловчи эмоционаллиги учун туртки сифатида келувчи денотатнинг тушунчавий белгиларига асосланади. Эмоционал муносабатлар хар доим реал вокеликни тушуниш характери, бахолаш билан узвий боглик ва тил модаллигининг мухим таркибий кисми хисобланади. Инсонда, унинг тафаккури билан боглик булмаган эмоциялар булиши мумкин эмас, унга эмоционал фикрлаш хосдир.

Уз тадкикотида В. М. Шаховский бугунги кунда энг кенг таркалган "эмоция" ва "эмотивлик" терминларини фарклашни таклиф килади. Унинг фикрича, эмоция - бу психология категорияси, лисоний сатхда эса эмоциялар эмотивликка узгаради. Умуман олганда эмотивлик - бу "эмоционалликни рухият ходисаси сифатида уз воситалари тизими билан ифодалашдек тилга имманент хос булган хусусиятдир" [Шаховский 1987, 24 б.]. Шундай килиб, эмотивлик суз семантик структурасининг компоненти булиб, лексик бирлик коннотацияси билан богликдир (коннотация назарияси шархи, Телия 1986). Сузнинг эмотив маъноси факат шу сузловчи эмоцияларининг акси хисобланмайди. У индивидуал эмас, балки ижтимоий эмоцияларнинг умумлашган ифодасидан иборат. Шу муносабатда у хам индукатив маъно каби ижтимоий характерга эга.

У ёки бу сузни эмотивли сузлар каторига киритишда функционал белги етакчи хисобланади: агар суз эмоцияларни ифодаласа ёки ифодалаши мумкин булса, у эмотивлидир. Бунда эмотивларнинг бирламчи функцияси эмоционал уз-узини ифодалаши хисобланади: сузловчи тингловчида кайсидир эмоцияни келтириб чикаришга интилаяпти (бу адресатга каратилган экспрессив лексикадан эмотивларнинг катъий фарки хисобланади). Тилнинг эмотивли семантикаси аник булмаган семантик купликдир, чунки лисоннинг деярли барча сузлари мулокотнинг маълум шароитида эмотив булиши мумкин. Х,еч бир тилда лугатдаги эмотивлар микдорини, айникса функционаллари сонини аниклаш имкони йук. Бундан, бизнингча, суз семантикасининг редукцияланувчи, йигилувчи эмотивли компонентининг динамиклиги тугрисидаги мухим хулоса келиб чикади.

Шу тарзда, В. И. Шаховский томонидан "эмотивлик - коннотация" етакчи корелляцияга эга лексик бирликлар эмотивлиги ва суз семантикаси денотатив компонентига нисбатан унинг иккиламчилигининг семантик назарияси ишлаб чикилди. Е. Ю. Мягкова ишининг номидан (Сузнинг эмоционал юкламаси:

психолингвистик тадкикот тажрибаси) муаллиф тил бирликлари эмотивлигини психолингвистика позициясидан урганганлиги англашилади. Бундан келиб чикиб, тадкикот максади "индивидуал онгда суз эмоционал юкламаси (СЭЮ) нинг мавкеи ва узига хослигини аниклаш, шу билан инсоннинг нуткий хусусиятида унинг урнини белгилаш" хисобланади. [Мягкова 1990, 7 б.].

СЭЮ ни идрок этилувчи ёки фойдаланувчи суз билан аталган нарсага субъект муносабатининг турлича намоёнлари сифатида каралади. Е. Ю. Мягкова "эмоционал" терминининг психологик терминология майдонида, "эмотивли" терминининг лингвистик тадкикотларда кулланилишини маъкуллайди, аммо ишининг психолингвистик характери СЭЮ каби "муросали (компромисли)" термин кулланишини такозо килади. Мазкур_ишда хам эмоционал хусусиятлар суз коннотатив маъносининг бир кисми хисобланиши хакидаги фикрлар фаркланади. Бирок, тил бирлиги семантикасининг коннотатив компоненти унинг семантик структурасининг тенг хукукли (иккиламчи эмас) компоненти хисобланади. ("биз бир вактда тушунамиз ва хис этамиз, чунки бахо объектини аташ билан бир вактда хис киламиз хамда бахолаймиз") [Мягкова 1990].

СЭЮ - суз маъноси психологик структурасининг ажралмас компоненти (бу хар бири суз функция бажаришининг маълум шартларида озми купми аник ифодаланиши мумкин булган, имконият жихатидан тенг компонентлар йигиндисидир) хисобланади.

Объектив оламнинг субъектив образини шакллантиришда эмоциялар урни хакидаги файласуфларнинг замонавий тасаввурлари хамда инсон рухиятининг интеллектуал эмоционал сохалари узвийлиги тугрисидаги психологлар фикрларидан келиб чикиб, фараз килиш мумкинки, индивидуал онгда хар бир суз муайян СЭЮ га эга. Шундай экан СЭЮ ни индивидуал онгга мурожаат килиш оркали урганиш лозим. ХХ асрнинг 90 - йилларида тил бирликларининг эмотивлик назарияси янада ривожланиб, когнитив лингвистика тамойиллари ва методологик асослари биринчи планга олиб чикилди. Таъкидлаш жоизки, В. И. Шаховский хам, Е. Ю. Мягкова хам эмотивликнинг когнитив асослари тугрисидаги ишларини чоп этишган. Ушбу ишлардан бир неча хулосаларни келтирамиз, чунки улар куп жихатдан бахсли ва келажакда такомиллаштиришни талаб килади.

Мисол учун В. И. Шаховский эмоцияларни инсон онгини ундовчи асос сифатида олиб, эмоциялар когнитив жараёнларга нафакат шунчаки "кушилиб" келади, балки когнициянинг вербаллашув компоненти хам булади, деб таъкидлайди. Шундай экан, тил (нутк) сохасида гап эмоциянинг узида хам эмас, унинг вазиятга (эмотив-когнитив дискурсга) мувофиклигида ва уни ифодалаш шаклидадир.

Эмоциялар бевосита тана харакатлари оркали, билвосита - сузларни ифодаланиши оркали хам кузатилади. Эмотив вербаликани тавсифловчи мухим хусусият - бу эмоционал холатлар намоён булишининг "тахминийлигидир", чунки "лисон чойшаби" инсоннинг бутун "эмоционал танаси" ни хеч качон коплай олмайди. Эмоционал онг индивидум ва социумнинг фаолият усули хисобланади. Шундай килиб, "лингвомаданий жамиятнинг эмоционал константаси" тушунчаси ва маданиятлараро мулокотда эмоционал онгнинг кийин англашилиши эътирофи юзага келади (хорижий тиллар материалидаги тадкикотларда буни хисобга олиш зарур).

Е. Ю. Мягкова уз ишида лисоний бирликларнинг эмотивлиги муаммолари буйича лингвистик тадкикотлар купинча эмоцияларнинг психологик назарияларига асосланишини, психологик тадкикотлар эса, уз навбатида, аксарият тил материалида утказилаётганлигини таъкидлаб утади. Ушбу узига хос ёпик айланма жараённи узиш вакти келди. Эхтимол, турли "эмоционал концептларни" урганишга эътибор каратиш зарурдир. Шундай усуллардан бири - "ташки вазиятнигина эмас, анчайин мавхум когнитивли структурани тавсифловчи прототипик сценарийни тузиш: купол килиб айтганда, конкрет эмоцияни хис этиш - мазкур вазият учун хос маълум фикрлари бор булган инсон кандай хис килса, шундай хис этиш демакдир". (Мягкова 1999).

Эмоцияларнинг бундай сценарийлари ёки моделлари одатда мувофик эмоциянинг тавсифи учун фойдаланиладиган лисоний воситаларнинг тахлили

асосида курилади. Бу холда тахлил предмети метонимик ва метафорик иборалар булиб, когнитив лингвистика нуктаи назаридан улар воситасида эмоцияларни концептлаш амалга оширилади. Яна бир бор таъкидлаймизки, тил бирликлари эмотивлигининг когнитив лингвистика доирасидаги тадкикотлари хали бошлангич боскичда ва бу янги назарий фикрларни ишлаб чикиш хамда уларни лисоний материал билан тасдиклашни такозо килади. Шу уринда психолингвистик ва социолингвистик тадкикотларнинг натижаларини хисобга олиш лисоний ходисалар эмотивлигини урганишдаги зарурий йулларни белгилаб олиш имконини беради.

Адабиётлар руйхати:

1. Вежбицкая А. Семантические универсалии и описание языков / А. Вежбицкая; пер. с англ.... (к вопросу о природе грамматических значений) // Труды по русской и славянской филологии. Лингвистика. Новая серия. - Тарту, 1997.

2. Ильин Е.П.Эмоции и чувства. СПб.: Питер, 2001.

3. Мягкова Е.Ю. Эмоциональная нагрузка слова: опыт психолингвистического исследования. Воронеж, 1990.

4. Мягкова Е.Ю. К проблеме исследования эмоциональности единиц индивидуального лексикона // Web Journal of Formal,Computational & Cognitive Linguitics 1999

5. Пиотровская Л. А. Эмотивность как языковая категория // Вестник Санкт-Петербургского университета. 1993.

6. Пиотровская Л. А. Эмотивные высказывания как объект лингвистического исследования (на материале русского и чешского языков): Монография. — СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 1994. — 146 с.

7. Телия, В.Н. Коннотативный аспект семантики номинативных единиц. М.: Нау -ка, 1986.

8. Филимонова О.Е. Эмоциология текста. Анализ репрезентации эмоций в английском тексте: Учебное пособие. - СПб.: ООО "Книжный Дом", 2007. - 448 с.

9. Шаховский В. И. Категоризация эмоций в лексико-семантической системе языка. Воронеж: Изд-во Воронеж. ун-та, 1987.

10. Шаховский В.И. Эмоции - мотивационная основа человеческого сознания // Статьи электронной библиотеки ВГПУ. 2003.

© О.К. Жумаев, 2016

УДК 82

О ЛЕКСИЧЕСКОЙ ЭМОТИВНОСТИ

О.К. Жумаев

Аннотация. Статья посвящена основным подходам к определению понятия лексической эмотивности в лингвистике. Рассматривается теории языковедов, определяющих направление в исследованиях эмотивности языковых единиц, а также различные научные подходы к анализу средств выражения эмоций.

Ключевые слова: эмотивность, эмоциональность, эмоция, функция выражения эмоций, субъективное отношение говорящего.

© О.К. Жумаев, 2016

UDC 82

ON LEXICAL EMOTIVE

O.K. Jumaev

Abstract. The article is devoted to the main approaches of defining the notion of lexical emotivity in linguistics. Besides, it is also focused on the theories of linguists which defining in direction with researches of emotivity in linguistic units, and also different scientific approaches to the analyses of means of expressing emotions.

Keywords: emotivity, emotionality, emotion, function of expressing emotions, subjective attitude of the speaker.

© O.K. Jumaev, 2016

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.