Научная статья на тему 'Қўқон адабий муҳити намоёндаси маҳзуннинг ҳаёти ва фаолияти хусусида мулоҳазалар'

Қўқон адабий муҳити намоёндаси маҳзуннинг ҳаёти ва фаолияти хусусида мулоҳазалар Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
446
88
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Адабий муҳит / ўрда / Истамбул / Маҳзун / “Шоҳнома” / “Фарғона тарихи” / Кыяс Молдокасымов / Анварбек Мокеев / literary environment / Urda / Istanbul / Makzun / “Shokhnoma” / “The history of Fergana” / Kayas Moldokasmov / Anvarbek Mokeev.

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Абдуллаев Равшанжон

Ушбу мақолада Қўқон адабий муҳити вакиллари Маҳзун тахаллуси билан ижод қилган бир нечта ижодкорлар ҳақида маълумотлар берилган. Шунингдек, ушбу ижодкорлар фаолияти юзасидан айрим мунозарали қарашлар баён этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

REFLECTIONS ABOUT THE LIFE AND ACTIVITY OF MAKHZUN, REPRESENTATIVE OF THE KOKAND LITERARY MEDIA

This article gives information about a number of authors, who wrote under the pseudonym “Makzun” in Kokand literature. In addition, There are controversial opinions about creators’ activities.

Текст научной работы на тему «Қўқон адабий муҳити намоёндаси маҳзуннинг ҳаёти ва фаолияти хусусида мулоҳазалар»

КУ^ОН АДАБИЙ МУХИТИ НАМОЁНДАСИ МАХЗУННИНГ ХАЁТИ ВА ФАОЛИЯТИ ХУСУСИДА МУЛОХАЗАЛАР

Абдуллаев Равшанжон Кукон давлат педагогика институти

Аннотатция: Ушбу мацолада Куцон адабий мууити вакиллари Маузун тахаллуси билан ижод цилган бир нечта ижодкорлар уацида маълумотлар берилган. Шунингдек, ушбу ижодкорлар фаолияти юзасидан айрим мунозарали царашлар баён этилган.

Калит сузлар: Адабий мууит, урда, Истамбул, Маузун, "Шоунома", "Фарзона тарихи ", Кыяс Молдокасымов, Анварбек Мокеев.

REFLECTIONS ABOUT THE LIFE AND ACTIVITY OF MAKHZUN, REPRESENTATIVE OF THE KOKAND LITERARY MEDIA

Abdullaev Ravshanjon Kokand State Pedagogical Institute

Abstract: This article gives information about a number of authors, who wrote under the pseudonym "Makzun" in Kokand literature. In addition, There are controversial opinions about creators ' activities.

Key words: literary environment, Urda, Istanbul, Makzun, "Shokhnoma", "The history of Fergana ", Kayas Moldokasmov, Anvarbek Mokeev.

Фаргона водийси Бухоро хонлигидан ажралиб, бу ерда мустакил Кукон хонлигига асос солингач, пойтахт Кукон шахри илм-фан ва маданият маркази сифатида равнак топиб борди. Айникса Умархон хукумронлиги йилларида шаклланган Кукон адабий мухити, хонлик маданий хаётида мухим урин эгаллайди. Ушбу адабий мухитнинг самарали таъсири уларок кейинчалик хам Кукон шахридан бир канча етук шоир-у шоиралар, тарихчилар етишиб чикди. Хусусан улар орасида Махзун тахаллуси билан ижод килган бир нечта адиблар номини кайд этиш даркор.

Пулатжон Домулла Кайюмовнинг "Тазкираи Кайюмий" асарида Махзун номли турт шоир хакида маълумотлар келтирилади. Улар шартли равишда Махзун I, Махзун II, Махзун III, Махзун IV тарзида номланади. Аввало "Тазкираи Кайюмий"да келтирилган маълумотлар буйича Махзун шахсига ойдинлик киритсак.

Махзун I "Бу шоир XIX асрнинг биринчи ярмида Хукандда нашъу намо этмиш отокди олимлардандур. Уйчи номли касабада кози булиб турган. Узи хам шул жойдан экан".1 Ушбу маълумотларни Пулатжон Домулла Фазлийнинг маснавийсидан маълум булганини такидлаб утади. Шунингдек Махзун I хакида куконлик олим А.Мадаминов куйидагиларни ёзади: "Махзун таржимаи холи хакида муфассал маълумотга хозирча эга эмасмиз. Унинг хаёти ва фаолиятига доир айрим лавхалар замондоши Фазлий тазкирасида ва Махзуннинг уз асарларида учрайди. "Мажмуаи шоирон"нинг икки ерида Махзун тилга олинган. Асар мукаддимасида унинг Уйчи (хозирги Наманган вилояти, Уйчи тумани маркази)да яшаганлиги айтилади. 1968-йил Кукон шахридан топилган Махзуннинг девонидан маълум булишича, унинг исми Зиёуддин булиб, Чустда тугилган. Унинг Куконга келган йили хакида аник маълумотлар йук. Уйчидаги фаолиятини эса "Мажмуаи шоирон"га киритилган куйидаги газалидан англаш мумкин:

З-козичаи Уйчиги ин газал, Нишон монд бо дустон дар милал. ^ама умр ранжур буди тамом, Аз он руй Махзун ба худ карди ном.

Махзун Умархон хукмронли даврида кози этиб тайинланган булиши мумкин. 1821-йил Фазлий тазкираси тузилганда Махзун хаёт булмаган"2 Аммо Пулатжон Домулла Кайюмов тазкира тузилган вактда Махзун хаёт булган деб курсатади.3

Махзун II "Бу киши Хуканд шахридан булиб, Хужанд дахасидан ила кабоб махаллалидир. Косиб оиласида дунёга келиб, шунда укуб корийи куръон карим булмиш. Номи кори Рахматиллодир. Хукандли шоирлардан булиб Насриддинбекнинг хон саройи этилмиш суннат туйи тугрисида, умуман урданинг ички хаёти тугрисидаги маълумотлар ила ёзилмиш китобнинг сохиби шул киши экани гумон этилади. Тахаллуси Махзун булиб, бу кишини иккинчи Махзун дейиш мумкиндир. Мукимийга угай тога экан".4

Махзун III "Бу киши Хукандли булуб, номи Мир Саййид Нуъмон хужадир. Вафоти тугрисида маълумотимиз йук. Факат даври хаёти тугрисида маълумот шуки, Бухоро шайхларидан Халифа Солех эшон Хукандийнинг вафотига таърих ёзмишдурки, хижрий ила абжад хисобида 1217-йил келиб чикади, мутокиб 1899-йил мелодий булади. Худоёрхоннинг саройига богли туриб

1Пулатжон Домулла Кайюмов. Тазкираи Кайюмий. I дафтар / Нашрга тайёрловчи Азиз Кдюмов - Т.: УзРФА Кулёзмалар институти тахририй нашриёт булими, 1999. - Б. 242.

2Адабий мерос. Тошкент, 1973. - Б. 188.

3Пулатжон Домулла Кайюмов. Тазкираи Кайюмий. I дафтар / Нашрга тайёрловчи Азиз Каюмов - Т.: УзРФА Кулёзмалар институти тахририй нашриёт булими, 1999. - Б. 242.

4Пулатжон Домулла Кайюмов. Тазкираи Кайюмий. IV дафтар / Нашрга тайёрловчи Азиз Каюмов - Т.: УзРФА Кулёзмалар институти тахририй нашриёт булими, 1999. - Б. 552.

ПШЛ^^И 37 http://oac.dsmi-qf.uz

HacpugguHSeKHH Tyfiu TyFpucuga khtoS e3Mum, xoh capOfiugaH xaSapgOp SynMum Max3yH Taxannycnu Sup mOup 6op эgн. Yman Max3yH myn khmh Synumu эxтнмonra KapuS"5

YmSy MatnyMOTnapgaH Max3yH I YMapxoH, Max3yH II Ba Max3yH III XygOepxOH Ba yHgaH KefiuHr gaBpnapga amaraHnuKnapu MatnyM Synagu. nynar^OH gOMynna myHHHrgeK Max3yH II hh xaM, Max3yH III hh xaM XygOepxOH capOfiura anOKacu 6op HacpugguHSeKHHHr Tyfiu, ypgaHHHr hhkh xaeTH xaKuga MatnyMOTnap e3raH Max3yH Synumu MyMKHH gea TaxMHH Kunagu. "Ta3KHpau KafiroMHfi"HHHr MyHgapu^acuga Max3yH IV homh ynpacaga acapHHHr SupOp ^öfiuga y xaKga MatnyMOT SepunMafigu. KpnaBepca MyHgapu^aga Max3yH I, Max3yH II, Max3yH III nap xaKuga Kaficu caxu^anapga MatnyMOT SepunraHnuru KypcarunraH xonga Max3yH IV xaKugaru caxu^a KypcaranMafigu. EanKH nynar^OH gOMynna Max3yH IV xaKuga eTapnuna MatnyMOTnapra эгa SynMaraHH Sohc, y xaKga anoxuga TyxTanMaraHgup.

Max3yH HOMnu H^OgKOp xaKuga aHa Sup MatnyMOT XEOSOSeKOBHHHr KyKOH Tapuxu HOMnu KHTOSuga ynpafigu. KyKOH Tapuxuga e3HnumHHa "Max3yH (3ueBygguH XyKaHgufi) — mOup Ba Tapuxnu SynuS, XygOepxOHHHHr ^apMOHura SuHOaH «fflOXHOMa» acapuHH e3raH"6 EOSOSeKOB gacTnaS Max3yHHHHr acapu xaKuga MatnyMOT SepuS, cyHrpa yHH xaeTH xaKuga xaM TyxTanagu Ba KyfiugarunapHH e3agu: "Max3yH Yhhh KumnOFuga (HaMaHraH BunOaTu) amaraH Ba 3aMOHgOmnapuHHHr e3uS KOngupraH MatnyMOTnapura KaparaHga, y nyKyp MatnyMOTnu, axmu OgOSnu, SunuMgOH, Matpu^amapBap Ba mupuH cyxSaTgOm SynraH.Y3HHHHr Sup Fa3anuga ^ycT maxpuHH y3HHHHr BaraHH geS afiTagu. Max3yHHHHr xaeTH Ba u^Ogu xaKuga KyKOHnuK OnuM A.MagaMHHOB KU3HKapnu MatnyMOTnap TynnaraH"7 EOSOSeKOBHHHr SepraH MatnyMOTnapugaH A.MagaMHHOB TOMOHugaH ypraHunraH Max3yH (Max3yH I) XygOepxOH ^apMOHH SunaH "fflOxHOMa" acapuHH xaM e3raH geraH xynOcara Kenum MyMKHH. EupOK "fflOxHOMa" acapuHH ypraHunumu Ba Taxnun этнnнmн EOSOSeKOB SepraH MatnyMOTnapra 3ug KenMOKga.

"fflOxHOMa" acapu xaKuga KyKOHnuK MueH Ey3pyK Kyfiugaruna e3agu: "HcTaMSyn. XOnuc A^aHgu KyrySxOHacu ^uxpacraga 3776 HyMepga y3SeKna e3unFOH Sup Tatpux khtoS SOpgup. KyTySxOHaga TaxMHHufi cypaTga "Ocue Tapuxu" geS Kafig этraнnap. XaKHKaTgaH xaM enFH3 OapFOHa TatpuxugaH Saxc этгaннgaн yHra «OaprOHa Tatpuxu» geMaK MyBO^HKpOKgup. Myannu^ Fa3annapga Ba Sat3H Bacunanap SunaH Hacpnapga y3ura «Max3yH» gefigu.8

5nynaT®OH gOMynna ^afiroMOB. Ta3KHpau ^afiMMHH. II ga^Tap / Hampra TafiepnOBHH A3H3 ^aroMOB - T.: Y3P®A

^yne3Manap HHCTHTyTH Taxpupufi HampueT SynuMH, 1999. - E. 371.

6Eo6o6ckob X. ^ykoh Tapuxu. T.: ®aH, 1996. - E. 178-181.

7Eo6o6ckob X. ^ykoh Tapuxu. T.: ®aH, 1996. - E. 181.

8Eo6o6ckob X. ^ykoh Tapuxu. T.: ®aH, 1996. - E. 178.

KuroÖHHHr OapFOHagaH hhkhö Kerumu öyHgaö öynFOH: XygoepxoH OpeHÖyprgaH KOHFOHgaH KeöuH 6om«a hom Ba 6omKa Kue^a öunaH MaKKara öopagu. Yh yn oh «agap y3HHH raHurMacgaH ropagu. CyHrpa AögypaxuM a^aHgu homhh öupucura (xyKyMar Kumucu öynca KepaK) khm öynFOHHHu öungupagu Ba OapFOHagaH nu«ap BaKruga 6at3H öoönapra ronmupuö KeTraH aKnanapuHu onuö yFunnapura racnuM ynyH yHH BaKun khhhö OapFOHara roöopagu. AögypaxuM aBBan HcraMÖynra Kenuö, «XygoepxoH»HHHr 6om«a Kue^a öupna MaKKaga öynFOHHHH «CynroH X,aMug»ra xaöap öepagu Ba cyHrpa Ypra Ocuera Kenagu. TomKeHTga XygoepxoHHHHr Karra yFnu MyxaMMagaMHHÖeK öunaH KypumraH xonga K^koh Ba AHgu^OHnapra öopagu Ba a^nanapHH öoönapgaH rynnaö, xoH3oganapra ronmupu« ynyH «Ha TomKernra «afirMOKHu öynagu. Ey khtoö xaM my Ba«rga Myarnu^ Max3yH TOMOHugaH xoH3oganapra ronmupum ynyH AögypaxuMra öepunagu.9 Max3yH AögypaxuM a^aHgura "ffloxHOMa" ("OapFOHa rapuxu") acapuHHHr «paranumu xa«uga KyHugaruna H30x öepagu: "^epoKH HurupMa hkkh hhh öyngu myn khtoöhh 60mn0F0HHMFa. MyHna öungaH 6epu MexHar KunguM" Max3yH öunaH AögypaxuM a^aHgu 1887-Hun oxupu, 1888-Hun öomnapuga ynpamraHnuru Ba Myarnu^ acapHH e3a öomnaraHura 22 nun öynraHnurHHH xucoöra onraH xonga Kyne3Ma 1865-fiungaH 1887-1888-HHnnaprana e3unraH geöum MyMKHH. EyHgaH MatnyM öynaguKH X,.Eo6o6eKOB raKugnaraHugeK ^ycrnuK Max3yH (A.MagaMHHOB yHH 1821-Hunga xaer öynMaraHnurHHH raKugnafigu) öunaH "OapFOHa rapuxu" acapu Myannu^u 6up rapuxnu эмac, aKCHHna 6up xun raxarnycga H®;og «unraH öomKa-öomKa maxcnapgup. ^yHKH ynapra öofhhk; öynraH ßunnap öup-öupuHH ryna HHKop эragн.

KonaBepca KupFroucroHnuK rapuxnunap roMOHugaH "ffloxHOMa" acapuHH ypraHunumu Ba acap Myarnu^u Max3yH xa«uga öepraH MatnyMornapu xaM ypraHunaerraH MaB3yHH «Haga ofiguHnamrupumra xu3Mar Kunagu.

KupFH3HcroHnHK onuM rapux ^aHnapu H0M30gu ÄHBap MoKeeB 1992-hhh HcraMÖyn yHHBepcurerH KyryöxoHacuga caKgaHaerraH Max3yHHHHr "ffloxHOMa" acapu öunaH raHumagu. y Ky^ e3MaHH ypraHum acocuga 1994-hhh TypKH«ga rypK runuga acap xaKHga Ma«ona non эrrнpagн. (AHBapöeK MoKeeB ^OKaHg xaHnuru rapuxuHe aur eHH öunrunep. HcraHÖyn //Eup, № 1, crp. 107-113, 1994). ^Ha öup KHpFH3 onuMH r.^.g Km«c MongoKacMMOB Ky^e3MaHH «upFH3 runura rap^HMa KHnuHumu Ba khtoö xonuga non эrнпнmнгa paxöapnuK Kungu. ^uFarofi runuga e3unraH Ky^e3MaHH khpfh3 runura O.Coopohob Ba Mongo Caötip rap^HMa KHnagunap. KupFH3na rap^HMa öunaH 2007 nun Max3yHHHHr "ffloxHOMa" acapu "OapFOHa xoHnapu rapuxu" (OapraHa xaHgaptiHtiH raprnxm) homh ocruga EumKeK maxpu, "Typap" öocMaxoHacuga 1000 Hycxaga Hamp эrнпgн.10 ^upFH3 rapuxnu

9BoxugoB ffl. ^ykoh xoH^uru rapuxu (xoh^hk rapuxu MaHÖa^apga). T. 2014. - E. 142.

10 3na6ugHH MaKCHM. OapraHa xaHgapbiHbiH rap^ixa. E.: Typap, 2007.

олимлари томонидан асар муаллифи Махзун хаётини урганишга киришилади ва бу борада катор маколалар эълон килинади. Кардош тарихчиларнинг берган маълумотлари буйича Махзун ^иргизистоннинг Ноокат туманида таваллуд топган. Аммо унинг тугилган йили аник курсатилмайди. Махзуннинг етти угли ва бир кизи булган. Улар: Сражиддин Максым, Пакирдин Максым, Нажмидин Максым, Нурдин Максым, Шайдин Максым. Андалип Максым жана Багда эдилар. Хрзирда уларнинг авлодлари бу худудларда яшаб келмокда. Махзуннинг бошка кулёзмаларининг купчилиги Сражиддин Максым кулида колган. Аммо у киши вафот этганларидан сунг кулёзмалар йук булиб кетган. Махзуннинг шеърий йул билан ёзилган 200 варакдан иборат яна бир китоби борлигини тарихчи Кыяс Молдокасымов аниклаган.

Бизнингча узбек ва киргиз олимларининг Махзун хакида берган маълумотларига асосланиб, Пулатжон Домулла Кайюмовнинг "Тазкираи Кайюмий" асарида номи курсатилган Махзун IV бу - "Фаргона хонлари тарихи" асари муаллифи Зиёвуддин Махзундир. Махзун билан боглик айрим хатоликларнинг келиб чикишини юкорида такидланганидек Куконда ушбу ном билан ижод килган шахсларнинг куплиги, колаверса уларни деярли бир даврда ижод килганликлари билан боглик дейиш мумкин.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.