ОММАВИЙ МАДАНИЯТИ ТУШУНЧАСИГА ОИД ^АРАШЛАР
Мурод Усмонов
Тошкент вилояти Чирчик давлат педагогика институти Гуманитар фанлар факультети, Миллий гоя, маънавият асослари ва хукук таълими кафедраси
магистранти
АННОТАЦИЯ
Бугунги кунда оммавий маданият нафакат замонавий жамиятнинг энг мухим омили, балки гуманитар ва ижтимоий билимларнинг турли сохалари -маданиятшунослик, тарих, фалсафа, социология ва бошка куплаб фанларда илмий акс эттириш ва назария килиш майдонига айланди. Ушбу маколада оммавий маданият тушунчасининг мазмуни, мохияти, узига хос хусусиятлари ёритиб берилган.
Калит сузлар: маданият, оммавий маданият, глобаллашув, аксилмаданият, субмаданият.
ABSTRACT
Mass culture today has become not only the most important factor in modern society, but also a space for scientific reflection and theorizing in various fields of humanitarian and social knowledge - cultural studies, history, philosophy, sociology and many others. This article reveals the content, essence, specific features of the concept of mass culture.
Keywords: culture, mass culture, globalization, anticulture, subculture.
КИРИШ
Х,ар бир халк, хар бир миллатнинг эртанги куни бугун вояга етаётган авлод такдири билан узвий богликдир. Шу нуктаи назардан айтганда, мамлакатимизда утган давр мобайнида маданий хдёт кечириши, маданий алокаларнинг кенгайишига хамда бошка мамлакатлар маданиятларининг ижобий томонлар билан бирга айрим салбий томонлари хам кириб келди. Бу, биринчи навбатда, Узбекистоннинг сунгги ун йил ичида бошидан кечирган янги ижтимоий моделнинг шаклланиши билан боглик маданий узгаришлар билан белгиланади. Тарихий ривожланишнинг янги боскичига утган жамиятда оммавий маданиятнинг роли ва функциялари доираси сезиларли даражада узгариб бормокда,
May, 2022
736
бу куп жихатдан кадриятлар ташувчиси булган тарихий фаолият ушбу турдаги маданият субъектлари сонининг купайиши билан боглик. Шунингдек, мафкуралар плюрализми мавжудлиги шароитида оммавий маданиятни узига хос ижтимоий-маданий ходиса сифатида мутаносиб тахлил килиш зарурати айникса долзарб булиб колади.
АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ
Айтиш керакки, маданият кишилик жамиятининг маънавий жабхасини ташкил этувчи мухим ижтимоий ходисадир. Оммавий маданият ходисаси тадкикотчилар эътиборини оммавий маданият аник белгиланган чегараларга эга булишидан анча олдин узига тортган. Хусусан, Ж. де Маистре, Э. Бурк, Л.Г.А. Боналд, А. де Токвил асарларида маънавий хаётнинг оммавийлашуви феномени ва турли хил стереотипли артефактларнинг кенг таркалишига олиб келадиган "бузилган тенглик" [6] нинг окибатларини тушунишга харакат килинган.
Оммавий маданият ходисасини назарий тушунишга биринчи уринишлар XIX-XX-асрлар бошларига тугри келади. Улар Г.Лебон[4], Г.Тард[5], З.Фрейд[7], Л.Н.Войтоловский[1] ва бошка олимларнинг номлари билан боглик булиб, улар оммавий маданият муаммосини фукаролик жамиятини оммавий жамиятга айлантириш жараёни билан чамбарчас боглик холда куриб чикдилар.
XX-аср бошларида оммавий маданият муаммоси тахлилида рус идеалист файласуфларидан И.А.Ильин ва Н.А. Бердяевлар "тенгсизлик фалсафаси"да маданият ва цивилизация уртасидаги туб фарк хакидаги позицияни илгари сурган. Уларнинг фикрича, оммавий маданият аслида демократик характерга эга, лекин мукаддасликдан холи, инсоннинг маънавий ривожланиши ва диний маърифатига хизмат килмайдиган оммавий жамият маданияти тушунилади.
30-йилларнинг урталарида. ХХ асрнинг энг буюк мутафаккирларидан бири Х. Ортега й Гассет асарларида оммавий маданият тахлил предметига айланади, у узининг "Омма кузголони" («Восстание масс») ва "Санъатнинг гайриинсонийлашуви" («Дегуманизация искусства») номли мумтоз асарларида бу борадаги ходисага узининг назарий карашлари ва гояларни илгари суради. Унинг гояларига кура, оммавий маданият ижтимоий зинапоянинг энг юкори погонасига кутарила олишига ишончи комил, уз хохиш-истаклари ва эхтиёжларини энг мухим деб биладиган, эстетик ва ахлокий идеаллар мутлак эстетик гояларини хисобга оладиган
оммавий шахс маданиятидан бошка нарса эмас.
May, 2022
Иккинчи Жахон уруши даврида оммавий маданият муаммолари деярли ривожланмаган, аммо ХХ асрнинг 40-йилларидан бошлаб гарб тадкикотчиларининг диккат-эътибори объектига айланади. А^Ш, Англия ва бошка мамлакатларнинг бир катор университетлари ва илмий марказларида ушбу ходисани урганиш буйича марказлар ташкил этилмокда, муаммога оид куплаб китоблар нашр этилиб, даврий матбуотда тизимли равишда урин берилмокда.
Хрзирги вактда оммавий маданият муаммоси билан К.З. Акопян, А.С.Вартанова, В.Э. Василев, М.С. Галина, А. Генис, Г. Голишчан, И.В.Головачева, А.Б. Хоффман, Б. Гройс, Л.Д. Гудков, Л.Н. Дергунова, Б.В.Дубин, Э. В. Дуков, А.В. Захаров, Н.М. Зоркая, Я.Б. Иоскевич, М.М.Кузнецов, Н. Манковская, Н.Г. Мелников, Л.Ю. Одинокова, Э.А.Орлова, К.Э. Разлогов, Н.А. Руднев, Э.Г. Соколов, К.Т. Н. Теплиц, К.Т.Теплиц, О. Семенова, А.Я. Флиер, Т.В. Чередниченко, Э.Н. Шапинская, А.В. Шеико, А.М. Яковлева каби рус олимлари шугулланмокда. Ушбу тадкикотчиларнинг оммавий маданият хакидаги гоялари узининг гоявий-услубий плюрализми, маданий хилма-хиллик фактини постиндустриал жамият маданиятининг табиий холати сифатида тан олиши билан ажралиб туради. Тадкикотчилар оммавий маданиятнинг жанр ва турларига, унинг миллий шаклларига хам эътибор каратадилар.
Мамлакатимиз олимларидан АДодировнинг «Оммавий маданият: таъриф, тахлил, аксилтехнологиялар» номли асарида оммавий маданиятнинг салбий окибатларини олдини олиш ва бартараф этиш усуллари, Гарб «оммавий маданияти» ва унинг молиявий иктисодий асослари каби муаммолари тахлил этилади.
Тадкикотчи Ш.Гойибназаров «оммавий маданият»ни оммавий томошаларнинг келиб чикиши билан боглайди[2, 11].
МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Маълумки, «оммавий маданият» муаммоларини урганишга замонавий дунёнинг ижтимоий-маданий, иктисодий ва сиёсий тараккиёти хакикати -оммавий маданият намуналари ва шаклларидан кучли восита, канал сифатида фаол фойдаланаётган глобаллашув хам сабаб булмокда. Оммавий маданият, бир томондан, жахон маданий маконининг интеграциялашувига, иккинчи томондан, миллий чегаралар
ва этник-маданий узига хосликни йук килишга хисса
May, 2022
кушадиган универсал, шаблонли моделларнинг узига хос дирижёридир. Шу муносабат билан оммавий маданиятнинг типологик хусусиятларини аниклаш, улар асосида стандарт, умумбашарий колиплар фаолиятининг умумий механизмини ва уларнинг шахс ва миллий маданиятларга таъсирини аниклаш мумкин булади.
Хуш "оммавий маданият" нима? Унинг узига хос хусусиятлари нималардан иборат?
Оммавий маданият (ёки поп маданияти, оммавий маданият, купчилик маданияти) - бу замонавий жамиятда хукмрон булган кундалик хаёт, кунгилочар ва ахборот маданиятидир[9]. У оммавий ахборот воситалари (жумладан, Интернет, телевидение, радио), спорт, кино, мусика, оммавий адабиёт, тасвирий санъат ва бошкалар каби ходисаларни уз ичига олади. Шу билан бирга оммавий маданиятнинг мазмуни ахолининг аксарият кисми хаётини ташкил этувчи кундалик вокеалар, интилиш ва эхтиёжлар билан белгиланади.
"Оммавий маданият" атамаси 1940-йилларда Макс Хоркхаймер ва Дуайт Макдоналднинг телевидениени танкид килиш хакидаги матнларида пайдо булган ва Франкфурт социология мактаби вакилларининг асарлари туфайли кенг таркалган.
Оммавий маданият деб берилган маданиятнинг бош окимига кирувчи гоя, нуктаи назар, курсатма, мем [8], имиж ва бошка ижтимоий феноменлар тупламига айтилади. ХХ-аср урталаридан бошлаб оммавий маданиятга оммавий ахборот воситалари кучли таъсир утказа бошлади.
Оммавий маданият купинча кенг ахоли катламига хуш келиши учун соддалаштирилган ва ахамиятсиз мавзуларга берилган, деб каралади. Натижада оммавий маданият динчи ва контрмаданиятчилар томонидан юзаки, истеъмолпараст, сенсуалист ва бузук, деб танкид килинади.
Айтиш мумкинки, фалсафий жихатдан "оммавий маданият" аслида "аксилмаданият" ёки "субмаданият" хисобланади. Оммавий маданият, "анъанавий инсон маданиятига, унинг кадриятлари ва конунларига зид, гохида эса ундан бегоналашган, бузгунчи маданиятдир" [3, 23]. Дархакикат, ХХ асрнинг 60-йилларида авж олган "хиппи"лар маданияти, аксилмаданиятнинг юзага келиши ва оммалашуви, Африка кабилавий хаётида урин олган анимистик ва тотэмистик табиатдаги ритуал ракслар Гарб маданиятига экзотик, бетакрор гайриодатий кунгилочар ракслар сифатида кириб келди, оммалашди. Хусусан, 70-
Мау, 2022
739
йилларда багоят оммалашган машхур "Бону М" эстрада гурухи репертуари асосан афроамерикача ракс ва кушик жанрига асосланган эди.
Гносеологик жихатдан "оммавий маданият"га нисбатан кенг маънода эса "сотиладиган ва оммавий талаб булган барча нарса оммавий маданиятдир"[2, 14]. Бундай карашни купчилик ёклаб чикишади.
Оммавий маданият нима билан тавсифланади? Оммавий маданият - бу кенг омманинг дидига мослаштирилган, техник жихатдан куп нусхалар шаклида купайтириладиган ва замонавий коммуникация технологиялари ёрдамида таркатиладиган маданиятдир.
ХУЛОСА
Умуман олганда, оммабоп маданият паст сифатли ва содда шаклда, хох эстрада, хох оммабоп теледастурлар, хох эстрада адабиёти, хаттоки ижтимоий тармоклар тили билан ажралиб туради. Менимча, уларнинг барчаси узига хос эмас ва асрлар давомида яшаб келаётган ва инсониятга хизмат киладиган хакдкдй маданий кадриятларидан жуда узокдир. Оммавий маданият киска умрга эга, тезда модага айланади ва унга талаб хар доим жуда юкори булишига карамай, тезда эскиради. Бу жамиятнинг бунёдкорлик салохиятини бойитишга хизмат килмайди ва факат эстрада маданияти махсули билан "озикланадиган" жамиятнинг таназзулига олиб келади.
REFERENCES
1. Войтоловский Л.Н. Очерки коллективной психологии. В 2-х частях. 4.1. Психология масс. М.-П., [1923]-25.
2. Гойибназаров Ш. «Оммавий маданият». - Т.: «Узбекистон», 2012. -14-б.
3. ^одиров А. Оммавий маданият: таъриф, тахлил, аксилтехнологиялар. -Тошкент: «Fan va texnologiya», 2017. -Б.23.
4. Лебон Г. Психология народов и масс. - СПб., 1995.
5. Тард Г. Законы подражания. СПб., 1892; Тард Г. Публика и толпа. Киев,
6. Токвиль А. Демократия в Америке. - М.: Прогресс. Литера, 1994.
7. Фрейд 3. Психология масс и анализ человеческого «Я» // Фрейд 3. Избранное. Кн.1. М., 1990.
8. Memes in popular culture". Oracle Thinkquest. Qaraldi: 1-may 2021-yil. Arxivlandi, 2022-05-12. Wayback Machine saytida.
1913.
9. https: //ru.wikipedia.org/wiki/
May, 2022
10. ra^apoBa, r., & A6gynnaeBa, M. (2020). TacaBBy^HHHr KoraHTHB th3HMH 3aMOHaBHH $anca$a npH3Macnga. Academic Research in Educational Sciences, 1(3),
11. Gaffarova, G.G.; Jalalova, G.O. (2021). Human capital as the basis of society development. ISJ Theor. Appl. Sci., 4, 455-460.
12. Makhmudova G., G'affarova G., Jalalova G. (2020). O'zbekistonda islohatlar jarayonini tahlil etish va amalga oshirishning konseptual-falsafiy metodologiyasi. 176 b.
13. Gaffarova G.G, Saydaliyeva N.Z. (2020). The influence of social networks on youth thinking and activity. JournalNX - A Multidisciplinary Peer Reviewed Journal. 6 (5), 105-108.
102-114.
May, 2022