Научная статья на тему 'ОММАВИЙ АХБОРОТ ВОСИТАЛАРИДА МЕДИАМАТН ТУШУНЧАСИ ВА УНИНГ ҚЎЛЛАНИЛИШИ'

ОММАВИЙ АХБОРОТ ВОСИТАЛАРИДА МЕДИАМАТН ТУШУНЧАСИ ВА УНИНГ ҚЎЛЛАНИЛИШИ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
211
39
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ОАВ / медиа матн / медиалингвистика / дискурс таҳлил / нутқ. / mass media / media text / medialinguistics / discourse analysis / speech.

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Ходжаёров, Малик Бердимуродович

Ушбу мақолада муаллиф ҳозирги кунда тилшуносликда кенг қўлланилаётган медиалингвистика хусусида ва медиа матннинг оммавий ахборот воситаларида ифодаланиши ҳақида қисқача сўз юритади ва маълумотлар келтириб ўтади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

CONCEPT OF MEDIA TEXT IN THE MEDIA AND ITS APPLICATION

In this article, the author briefly talks about medialinguistics, which is widely used in linguistics today, and about the representation of media text in mass media.

Текст научной работы на тему «ОММАВИЙ АХБОРОТ ВОСИТАЛАРИДА МЕДИАМАТН ТУШУНЧАСИ ВА УНИНГ ҚЎЛЛАНИЛИШИ»

Oriental Renaissance: Innovative, (E)ISSN:2181-1784

educational, natural and social sciences www.oriens.uz

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7 3(1), Jan., 2023

ОММАВИЙ АХБОРОТ ВОСИТАЛАРИДА МЕДИАМАТН ТУШУНЧАСИ

ВА УНИНГ КУЛЛАНИЛИШИ

Ходжаёров Малик Бердимуродович

КарДУ укитувчиси mkhodj ayorov@gmail .com

АННОТАЦИЯ

Ушбу мацолада муаллиф уозирги кунда тилшуносликда кенг цулланилаётган медиалингвистика хусусида ва медиа матннинг оммавий ахборот воситаларида ифодаланиши уацида цисцача суз юритади ва маълумотлар келтирибутади.

Калит сузлар: ОАВ, медиа матн, медиалингвистика, дискурс таулил, нутц.

ABSTRACT

In this article, the author briefly talks about medialinguistics, which is widely used in linguistics today, and about the representation of media text in mass media.

Key words: mass media, media text, medialinguistics, discourse analysis, speech.

КИРИШ

Ахборот жамияти шароитида оммавий ахборот воситаларининг роли ва вазифалари аникланади. Узбек ва хорижий олимларнинг аксарияти оммавий ахборот воситалари бевосита ёки билвосита, очик ёки яширин шаклда барча ижтимоий-сиёсий жараёнларга таъсир килади, деб хисоблашади.1 Жамоатчилик фикрини шакллантириш, маълум мафкуравий замин яратиш, муайян кадриятлар тизимини таргиб килиш, тил меъёрининг харакати, миллий маданият холати - буларнинг барчаси масс медиа билан чамбарчас боглик. Оммавий ахборот воситаларининг асосий функцияларига куйидагилар киради: 1) ахборот, 2) кунгилочар, 3) маърифий, 4) реклама ва 5) мафкуравий2.

АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДЛАР

"Оммавий ахборот воситалари тили" тушунчасининг шаклланиши хам масс медиа сохасида тилнинг ишлаши муаммоларига кизикишнинг умумий кучайиши, хам медиа нуткининг баркарор текстологик хусусиятларини аниклаш билан боглик. Олимларнинг фикрича, оммавий ахборот воситаларининг замонавий нуткдан фойдаланишга, тил жараёнларининг тезлиги ва тартибга солинишига таъсири жуда катта ва эхтиёткорлик билан ва

1 Curran J., Seaton J. Rower without Responsibility. The Press and Broadcasting in Britain. London, 1990.

2 Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: новая парадигма в изучении языка СМИ // Язык и дискурс средств массовой инфорации в XXI веке / под ред. М. Н. Володиной. М., 2011. С. 63 - 72.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(1), Jan., 2023

тизимли урганишни талаб килади. "Замонавий дунёда тилдан фойдаланишнинг асосий хусусияти - бу мулокотнинг оммавийлиги, яъни мулокот килувчи одамлар сонининг мисли курилмаган кенгайиши ва нафакат бир тилли жамоа доирасида, балки куп миллатли мамлакат ичида ва глобал микёсда турли тилларда сузлашувчиларнинг мулокот шаклларининг мураккаблашишидир. Оммавий ахборот воситаларидан нутк актининг умумий стратегиясини узгартирмасдан (бирор нарса хакида хабар бериш ёки бирор нарсага ишонтириш) фойдаланиш "маърузачи" вазифасини анча мураккаблаштиради, чунки хозир унинг "адресати" бир киши эмас, миллионлаб укувчилар, томошабинлар, тингловчилардир. Мулокот актида канча одам иштирок этса, мулокот шакли шунчалик универсал, умумий булиши керак. Сунги йилларда оммавий мулокот сохасида тилнинг фаолияти билан боглик умумий назарий масалаларни куриб чикиш билан бир каторда, турли оммавий ахборот воситаларида: босма, радио ва телевиденияда нутк кулланилишини тахлил килишга багишланган махсус тадкикотлар сони купаймокда. Бинобарин, "газета тили", "радио тили", "English in the media" суз бирикмалари замонавий илмий онгда "оммавий ахборот воситалари тили" тушунчанинг янада мустахкамланишига хисса кушган холда тобора купрок илмий ва лингвистик фойдаланишнинг бир кисмига айланиб бормокда.

Медиа лингвистиканинг услубий аппарати оммавий ахборот воситалари матнлари урганилган куплаб сохаларнинг ютукларини бирлаштиради: дискурс тахлил, контент тахлил, когнитив лингвистика, шунингдек, инглиз академик анъаналарда маълум булган нисбатан янги йуналиш "critical linguistics". Дискурс консепсияси ва унинг асосида ишлаб чикилган дискурсив тахлил усули нафакат матннинг ташки формал хусусиятларига, балки уни ишлаб чикариш ва актуаллаштиришга хамрох булган бир катор экстралингвистик омилларга эътибор каратишга имкон беради. Когнитив тилшунослик доирасида оммавий ахборот воситалари матнларини урганишнинг асосий вазифаси турли хил тил жараёнларини ахборотни тахлили килишнинг когнитив усуллари билан боглашдир. Ахборот маконининг маълум бир баркарор медиа мавзуларида ифодаланган ва медиа окимининг маданиятга хос хусусиятларини акс эттирувчи тематик ташкил этилиши катта ахамиятга эга. "Мантикий тилшунослик" йуналишининг издошлари тил белгилари ва уларни актуаллаштириш йуллари бетараф эмаслигидан келиб чикиб, оммавий ахборот воситалари матнларининг изохлаш хусусиятларини урганишга алохида эътибор каратадилар. Мазмунни тахлил килишга каратилган микдорий-статистик крнтен-тахлил усули медиа тилшунослиги нуктаи назаридан мухим холатларни

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(1), Jan., 2023

аниклашга имкон беради, масалан, тематик богланган лексиканинг частота бирликлари, баркарор бирикмалар, ахборот манбаига энг кенг таркалган хаволалар, ахборот матнларининг устувор топиклари ва бошкалар.

МУХ,ОКАМА

Оммавий ахборот воситалари матнларига функционал услублар назарияси нуктаи назаридан катта эътибор берилмокда. Бир томондан, масс медиа тили маълум бир бирликка, яхлитликка, баркарор тематик тузилишга, шаклга эга булиб, бу оммавий коммуникация сохасида нуткнинг кулланилишининг узига хос хусусиятларидан келиб чикади, бошка томондан мавзунинг универсаллигини, матнли оммавий ахборот воситаларининг нуткдан фойдаланишнинг барча бошка сохалари билан узаро алокаси маъносида очиклиги ва харакатчанлигини акс эттирувчи етарли даражада функционал ва стилистик ранг-баранглик билан тавсифланади. Академик В.В. Виноградов тил ва нутк услублари хакидаги таълимга асосланган тилнинг функционал ва стилистик фаркланиши тушунчасидан келиб чикиб, муаллиф урганилаётган медиа матнларнинг турт турини "хабар-таъсир" шкаласи буйича куйидагича тартибга солади3:

1. Янгиликлар - тилнинг асосий функцияларидан бири - мулокотни ва оммавий коммуникациянинг асосий функцияларидан бири - ахборотни энг тулик амалга оширадиган матнлар.

2. Ахборот-тахлилий матнлар, шархлар фикр билдириш ва бахолаш оркали таъсир компонентини кучайтириш билан хабар функциясини амалга оширишни бирлаштиради.

3. Асосий оммавий ахборот воситалари томонидан такдим этилган тематик богланган материалларнинг кенг диапазонини уз ичига олган гурух матнлари унинг бадиий-эстетик версиясида таъсирнинг янада ошиши билан тавсифланади. Ушбу матнлар гурухини белгилаш учун инглизча feature атамасидан фойдаланиш махаллий журналистика лексиконида семантик контурлари инглизча feature сузининг медиа маъносига тулик мос келадиган эквивалент атама йуклиги билан боглик: "a special article in a newspaper or a magazine about a particular subject, usually not the news; or a part of a television or radio broadcast that deals with a particular subject"4.

4. Реклама матнлари хабар-таъсир килиш шкаласида таъсир кутбига энг якин жойлашган булиб, узида таъсир функциясини лингвостилистик ифода воситаларининг бой арсеналидан фойдаланган холда амалга оширилувчи тил

3 Виноградов В. В. Проблемы русской стилистики. М., 1981. 320 с.

4 Cambridge International Dictionary of English.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(1), Jan., 2023

функцияси сифатида ифодаланади ва таъсир килиш функциясини бирлаштиради, таъсир функциясини у ёки бу оммавий ахборот воситаларига хос булган махсус медиа технологиялари оркали амалга оширилувчи оммавий коммуникация функцияси сифатида фойдаланилади.

ХУЛОСА

Алохида оммавий ахборот воситаларида янгиликлар тилидаги маълум фаркларга карамай (масалан, радио ва телевиденияда хабар бериш услуби сузлашув услубига якинрок эканлиги таъкидланган), аксарият тадкикотчилар янгиликлар матнининг тил хусусиятларини шакллантиришда матбуот босма сузнинг етакчи ролини эътироф этадилар. Аник материалларни - инглиз тилидаги матбуот, радио ва телевидениядаги янгиликлар матнларини тахлил килиш шуни курсатадики, айрим оммавий ахборот воситаларининг техник ва формат имкониятлари билан шартланган анчагина сезиларли стилистик фарклар билан, янгиликлар матнининг барча асосий хусусиятлари синтагматиклик даражада сакланиб колади.

REFERENCES

1. Curran J., Seaton J. Rower without Responsibility. The Press and Broadcasting in Britain. London, 1990.

2. Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: новая парадигма в изучении языка СМИ // Язык и дискурс средств массовой инфорации в XXI веке / под ред. М. Н. Володиной. М., 2011. С. 63 - 72.

3. Виноградов В. В. Проблемы русской стилистики. М., 1981. 320 с.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.