Научная статья на тему 'ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИ ТАЛАБАЛАРИДА КАСБИЙ БИЛИМ ВА КЎНИКМАЛАРНИ ШАКЛЛАНТИРИШ'

ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИ ТАЛАБАЛАРИДА КАСБИЙ БИЛИМ ВА КЎНИКМАЛАРНИ ШАКЛЛАНТИРИШ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
36
11
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Fan-Sportga
Область наук
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИ ТАЛАБАЛАРИДА КАСБИЙ БИЛИМ ВА КЎНИКМАЛАРНИ ШАКЛЛАНТИРИШ»

оказали положительное влияние на показатели психического и социально - нравственного компонентов здоровья студентов университета.

3. В результате исследования у студентов экспериментальной группы наблюдалось снижение показателей уровня тревожности и повышение самооценки. В течение всего периода исследования в экспериментальной группе наблюдалось увеличение на 9,6 % числа студентов с нормальной самооценкой и уменьшение на 5,0 % численности студентов с заниженной самооценкой. В контрольной группе уровень самооценки студентов остался практически без изменения.

4. Выявлено, что ориентирование студентов на конкретный предмет физкультурно-спортивной деятельности, занятия дзюдо и развитие способностей, необходимых для овладения предметом деятельности, способствует формированию положительного мотивационного отношения к физической культуре и спорту, что подтверждено контрольными испытаниями, проводимыми опросами и психологическими тестами.

Определены организационно - методические условия, обеспечивающие физическое воспитание студентов в процессе занятий дзюдо.

Применение состязательно-игрового метода,

УУК(УДК^С): 378:796 ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

Подготовка педагогических кадров

моделирование соревновательных условий на занятиях, применение современных технологий (компьютерных программ), рейтинговая система контроля, последовательность изучения материала (программа по дзюдо), участие в соревнованиях и спортивно-массовых мероприятиях, приобретение практических навыков организации занятий, определение показателей и критериев физкуль-турно-спортивной деятельности студентов, пятибалльная оценка уровня физической активности, оценка личного и группового результата.

Литература:

1. Бальсевич, В.К. Очерки по возрастной кинезиологии человека / В.К. Бальсевич. - М. Советский спорт, 2009. - C.20-22.

2. Виленский М.Я. Физическая культура: учебник / М.Я. Виленский, А.Г. Горшков. - 2-е изд., стер. - М. КНОРУС, 2016. - C. 15-17.

3. Керимов Ф.А. Теория и методы в спортивной борьбе. Ташкент,

2001, - C. 45-48.

4. Лубышева Л.И. Спортизация в системе физического воспитания: от научной идеи к инновационной практике: монография / Л.И. Лубышева, А.И. Загревская, А.А. Передельский, И.В. Манжелей, С.Н. Литвиненко, Е.А. Черепов, Н.В. Пешкова, М.А. Родионова, А.Г. Поливаев, А.Н. Кондратьев, М.В. Базилевич. - М.: НИЦ «Теория и практика физической культуры и спорта», 2017. - C. 88-92.

5. Путин В.В., Шестаков В.Б., Левицкий А.Г. Дзюдо: история, теория, практика. Архангельск: Издательский дом «СК», 2002, -C. 52-55.

6. Туманян Г.С. Спортивная борьба (теория и методика организации тренировки). Учебное пособие в 4-х книгах, - М., 1997-2000.

7. Тураев Ш.Р., Югай Л.П. Правила дзюдо (учебное пособие). Ташкент,

2002, - C. 26-30.

8. Югай Л.П., Керимов Ф.А. Интегральный анализ соревновательной деятельности дзюдоистов. Международный симпозиум по дзюдо. Тезисы докладов, Токио, Университет дзюдо Кодокан, 1995, - С. 14-18.

Катта укитувчи М.Х.ТОШМУРОДОВ1

!Узбекистон давлат жисмоний тарбия ва спорт университета, Чирчик шахри, Узбекистан

Муаллиф билан ботланиш учун:

toshmurodov.gymnastic@mail.ru

ОЛИИ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИ ТАЛАБАЛАРИДА КАСБИЙ БИЛИМ ВА КУНИКМАЛАРНИ ШАКЛЛАНТИРИШ

Аннотация

Annotation

Основные вопросы рассматриваемые в работе - это постепенное формирование профессиональных знаний и умений у студентов педагогических вузов. Определено и предложено в практику последовательное обучение основным упражнениям гимнастики по семестрам и учебным годам, по физической подготовки, технической подготовки, координационным способностям, хореографической подготовки.

Ключевые слова: физико-техническая подготовка, координационные навыки, хореографическая подготовка, скоростно-силовая подготовка, специальная выносливость, подвижность в суставах. Специальная физическая культура и общая физическая культура.

Ишда курилган асосий масалалар олий педагогик таълим муассасалари талабаларини касбий билим ва куникмаларни боск,ичма-боск,ич шакллантириш. Асосий гимнастика машкларини семестрлар ва укув йиллари буйича укитиш кетма-кетлигини аникланилган.

Калит сузлар: жисмоний тайёргарлиги ва техник тайёргарлиги, координацион цобили-ятлар, хореографик тайёргарлик, тезлик-куч тайёргарлиги, махсус чидамлилик,бугимлардаги царакатчанлик махсус жисмоний тайёргарли ва умумий жисмоний тайёргарлик.

The problems of gradual formation of professional knowledge and skills of students of higher pedagogical educational institutions are explained by this work. Methods and techniques for developing the sequence of teaching basic gymnastic exercises for semesters and academic years, physical training, technical training, coordination skills and choreographic training are recommended.

Keywords: physical and technical training, coordination skiUs, choreographic training, speed and strength training, special endurance, mobility in the joints special physical training and general physical training.

Спорт миллионлаб инсонларни уз атрофида бирлаштирадиган шундай кучки, унга ошно бул-ганлар хам рухий, хам жисмоний жихатда тетик ва бакувват булиб умр кечиради. Гимнастика -жисмоний тарбия дастурининг асосий булимла-ридан биридир. Олий укув юртларида гимнастика

машгулотлари, дастурнинг бошка булимлари син-гари, укувчиларни жисмоний тарбиясининг асосий вазифаларининг амалга ошириш лозим.

Тадкик,от мак,сади. Олий таълим муассасала-ри талабаларида касбий билим ва куникмаларни боскичма-боскич шакллантириш дастурини ишлаб

Подготовка педагогических кадров

чикиш ва тажрибада асослаш.

Тадк,ик,отнинг вазифаси. Асосий гимнастика булимларининг дастурдаги машкларини семестр -лар ва укув йиллари буйича ук,итиш кетма-кетли-гини аниклаш.

Тажрибадан олдин талабаларни жисмоний ва техник тайёргарлиги, гимнастика купкураш тур-ларидаги натижаларини текширилганда уларда куйидаги курсаткичлар кайд этилди (1-жадвалга каранг). Педагогик тажриба натижалари биз ишлаб чиккан тажриба гурухи талабаларида назарий билим ва амалий куникмаларни боскичма-боскич шакллантиришга каратилган дастурнинг самара-дорлигини тасдиклади.

1-жадвал

Тажрибадан олдин урганилаётган гуру^лардаги талабаларнинг жисмоний тайёргарлиги буйича назорат синовлари натижалари (балл) (х ±г) (июнь 2018 й., 3-семестр)

Жисмоний тайёргарлик курсаткичлари Тажрибадан олдин Р

КГ ЭГ

Координацион кобилиятлар 4.99±0.48 4.77±0.61 >0.05

Хореографик тайёргарлик 4.56±0.45 4.52±0.52 >0.05

Тезлик-куч тайёргарлиги 6.39±0.45 6.31±0.67 >0.05

Бугимлардаги харакатчанлик (эгилувчанлик) 7.25±1.06 7.07±1.12 >0.05

Махсус чидамлилик 5.22±0.84 5.22±0.77 >0.05

МЖТ буйича уртача 5.70±0.66 5.58±0.74 >0.05

тсрт даражаси. Б дастури)

га

Ш

Эркин машк Таяниб сакраш П/б кушпоя Яккачуп Ут. МТТ

□ Назорат гурухи оТажриба гурухи

1-расм. 1 бос^ич талабаларини гимнастика купкураш турларидаги назорат курсаткичлари (тажрибагача булган давр)

Жисмоний ва техник тайёргарлик асосий ва спорт гимнастикаси машкларини боскич-ма-боскич ургатиш ва такомиллаштириш жараёни натижалари билан аникланади. Шундан сунг тала-баларга машгулотларда (семестрлар буйича) - УРМ, амалий машклар, асосий осилишлар ва таянишлар, уларда силтанишлар, полда ва ёрдамчи мослама-ларда кулларда тик туриш, олдинга ва ён билан угирилишлар, секин угирилишлар ва бошкалар. УЖТ ва МЖТни ривожлантириш устида ишлаш, батутда оддий сакраш, хореографик тайёргарли-клар билан утказилди. Асосий гимнастика машкла-рини такомиллаштириш, мактаб дарси ва укув булинмаси хамда БУСМда укув машгулотларини утказиш, II малакавий дастур яхши тайёрланган талабалар учун I спорт даражаси буйича элемент-лар, богламлар, бирикмалар ва комбинациялар ва снарядлардаги машкларни бажариш техникаси ургатилди хамда такомиллаштирилди.

Укув амалиёти натижалари талабаларда ко-ординацияси бир оз мураккаб машклар жиддий хатолар билан бажарилди.

Тажриба якунлангандан сунг, тажриба ва назорат гурухлари талабаларининг 6-семестр буйича билим ва куникмалари даражаси натижаларини киёсий тахлил килиш билан якунланди (2-жад-

валга каранг).

2-жадвалдан куриниб турибдики, талабаларда жисмоний тайёргарлиги буйича назорат синов-лари курсатилган. Талабаларнинг касбий-амалий жисмоний тайёргарлигини оширишнинг кушимча воситаси сифатида фойдаланиш максадга муво-фиклигини курсатди. Тажриба гурухи талабаларининг «Амалий гимнастика» булимлари буйича харакат тайёргарлиги даражаси дастурнинг барча машклари буйича назорат гурухи курсаткичлари-дан анча ортик (Р<0.01). Масалан, асосий гурухдаги талабаларда йил якуни буйича уртача балл мос равишда МЖТ 8.51±0.43 баллни, назорат гурухида 7,11±1.11 баллни ташкил килди (10 балли бахолаш шкаласи буйича).

СПМО боскичининг укув-машк машгулотлари жараёнида самарали воситалар ва методлардан окилона фойдаланиш ёрдамида талабаларнинг махсус-харакат тайёргарлигининг сезиларли усиши билан боглик. Усган координацион коби-лиятлар, жисмоний сифатлар ривожланишига ва малакавий дастур машкларини ургатиш муваф-факиятига тутридан-тутри таъсир килди. Вахолан-ки, хореография машклари талабаларнинг МХ.Т ва ТТ даражасига ижобий таъсири аникланди, бутим-лардаги харакатчанлик юкори даражада булди.

Махсус адабиётлар ва утказилган тадкикот материалларининг тахлилий шархи маълумотла-ридан хулоса килиш мумкинки, хар бир гимнастика машки алохида эхтиётлаш, ёрдам бериш ва узини-узи эхтиёт килиш усулларини талаб килади. Эксперт бахолари натижаларининг киёсий тахлили шуни курсатадики, тажриба гурухида дастурнинг куриб чикилаётган булими назариясини билиш даражаси ва уларни укув хамда педагогик амалиёт жараёнида амалга ошириш назорат гурухидагига нисбатан анча юкори булди.

2-жадвал

Тажриба якунлангандан сунг урганилаётган гуру^ларда талабаларнинг жисмоний тайёргарли буйича назорат синовлари натижалари (балл) (х ±5) (июнь 2018 й., 6-семестр)

Жисмоний тайёргарлик курсаткичлари Тажриба якунлангандан сунг Р

ТГ V% НГ V%

1.Координацион кобилиятлар 8.57±0.56 6.5 6.17±0.95 15.4 2.1 <0.05

2.Хореографик тайёргарлик 8.47±0.47 5.5 7.07±0.97 13.7 2.9 <0.01

З.Тезлик-куч тайёргарлиги 8.09±0.36 4.4 7.03±1.14 16.2 2.0 <0.05

4.Бугимлардаги харакатчанлик (эгилувчанлик) 9.13±0.24 2.6 8.07±1.65 20.4 2.0 <0.05

5.Махсус чидамлилик 8.29±0.51 6.5 7.20±0.84 11.7 2.3 <0.05

6.МЖТ буйича уртача 8.51±0.43 5.5 7.11±1.11 15.6 2.4 <0.05

3-жадвал

Тажриба жараёнида (3-семестр) ва якунлангандан сунг (6-семестр) тажриба ва назорат гурухи талабаларининг назорат ^амда малакавий мусоба^алари натижалари (Х ± ö)

Бажариш бахоси (балл)

№ Тажриба гурухи Назорат гурухи

(2-илова) 2-семестр 8-семестр 2-семестр 8-семестр

3-разряд 2-разряд 3-разряд 2-разряд

Эркин машклар (Акробатика) 9.15±0.19 8.77±0.37 8.15±0.57 8.35±1.44

П/б кушпоя 8.05±1.12 8.05±0.75 6.55±1.06 7.45±0.43

Таяниб сакраш 8.95±0.43 9.15±0.32 8.25±1.12 8.80±0.36

Яккачуп 8.45±0,46 8.25±0,42 6.05±0,87 7.75±0.77

(2018 й., 3-

Подготовка педагогических кадров

II Купкураш учун баллр суммаси 34.6±3.02 34.22±2.84 29.0±5.86 32.35 ±4.67

III Купкураш учун уртача 8.65±0.50 8.55±0.47 7.25±0.98 8.08±0.78

кстр III-разряд

яниб сакраш

Эрыш машк. П/б кушпоя

□ Тажриба гурухи

Таяниб сакраш Яккачуп

И Назорат гурухи

2-расм. Тажриба ва назорат гуру^ларида гимнастика купкураши буйича ^исобга олиш (2-бос^ич, иккинчи семестр) ва расмий (3-бос^ич, олтинчи семестр) мусоба^алар натижалари.

«Гимнастика» фанини урганиш жараёнида тажриба гурухи талабалари юкори даражада асосий ва снарядли гимнастика асосларини билишларини курсатдилар. Уларнинг гимнастикани ургатиш назарияси ва услубияти асосларига доир назарий билимлари, хамда малакавий мусобакалар на-тижаси яхшиланди. Тажриба гурухида 6 семестр буйича уртача баллари 8,55 га, шунингдек назорат гурухида 8,08 балл булди.

Юкоридагилардан хулоса килиш мумкин-ки, агар булажак мутахассис касбий билим ва куникмаларини ва спорт-техник махоратини мувафаккиятли эгаллаш учун зарур кобилият-лар, шаклланишининг турли боскичларида ушбу тузилманинг семестрлар ва боскичлар буйича динамикасини, алохида кобилиятлар орасидаги узаро богликлик хусусиятларини яхши билса, ко-билиятларни бахолаш ва уларни ривожлантириш куникмасига эга булса, гимнастика машкларига

УУК (УДК, UDC): 797.21:015.132

ургатиш мувафаккиятли амалга ошириишилиши мумкин.

Хулоса.

Юкоридагилардан хулоса килиш мумкинки олий педагогик таълим муассасалари талабаларида касбий билим ва куникмаларни боскичма-боскич шакллантириш дастурини ишлаб чикиш ва тажри-бада асослаш. Агар булажак мутахассис касбий билим ва куникмаларини ва спорт-техник махоратини мувафаккиятли эгаллаш учун зарур кобили-ятлар, шаклланишининг турли боскичлар буйича динамикасини, алохида кобилиятлар орасидаги узаро богликлик хусусиятларини яхши билса, ко-билиятларни бахолаш ва уларни ривожлантириш куникмасига эга булса, гимнастика машкларига ургатиш мувафаккиятли амалга ошириишилиши мумкин. Гимнастика фанини урганиш жараёнида тажриба гурухи талабалари юкори даражада асосий ва снарядли гимнастика асосларини билишларини курсатдилар. Уларнинг гимнастикани ургатиш назарияси ва услубияти асосларига доир назарий билимлари, хамда малакавий мусобакалар нати-жаси яхшиланди.

Адабиётлар:

1. Абдуллаев А.,Ханкелдиев Ш.Х.Жисмоний тарбия назарияси ва усулияти: Дарслик., - Т.,2005. - 231 б.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

2. Eshtayev A.K. Sport gimnastikasi mashgulotining nasariy asoslari (uslubiy qo'llanma). O'zDJTI nashriyot-matbaa bo'limi. T. 2009. - 113 b.

3. Мусаев Б.Р. Олий педагогик таълим муассасалари талабаларининг гимнастика буйича касбий-педагогик куникмаларини шакллантириш. Дисс. канд. пед. наук. - Ташкент: УзГИФК, 2011. - 180 б.

4. Умаров Д.Х. Ёш гимнастикачилар жисмоний сифатларини тайёр-гар-лик бос^ичида ривожлантириш технологияси. Дисс канд. пед. наук. - Т. УзГИФК, 2007. - 187 б.

5. Umarov M.N. Gimnastika. O'quv qo'llanma.'VNESHINVESTROM" nashriyti. T.: 2015. - 400 b.

6. Umarov M.N. ва бошк. «Gimnastika nazariyasi va uslubiyoti» Darslik., Т. 2017.- 500 b.

7. Umarov M.N. va boshqalar. Gimnastika, darislik. T. Cho'lpon nomidagi BMIU, 2018. - 552 b.

Муаллиф билан ботланиш учун:

f.eshpulatov1968@mail.ru

Катта укитувчи Ф.Р. ЭШПУЛАТОВ1

!К,арши давлат университети К,арши шахри, Узбекистон

УСМИР СУЗУВЧИЛАРДА КУЧ ТАЙЁРГАРЛИГИНИ МАХСУС МАШГУЛОТ РЕЖАСИ ЁРДАМИДА ТАКОМИЛЛАШТИРИШ

Аннотация

Annotation

см о см

го га t О Q. W

В статье изучено совершенствование силовой подготовки на основе разработанного тренировочного плана пловцов подросткового возраста. Результаты исследования свидетельствуют о силовой подготовке подростков, специализирующихся в плавании.

Ключевые слова: брасс, сила, специальные упражнения, развитие, педагогическое тестирование, педагогический опыт.

Долзарблиги. Узбекистон Республикаси Вазир-лар Махкамасининг 2018 йил 3 майдаги "Сузиш спорт турларини ривожлантириш чора-тадбирла-

Маколада усмир ёшдаги сузувчиларнинг ишлаб чикиилган машгулот режаси асосида, куч тай-ёргарлигини такомиллаштириштадкик этилган. Тадкикот жараёнида сузувчи усмирларнинг куч тайёргарлигини тадкикот натижалари курсатиб утилган.

Калит сузлар: брасс усули, куч, махсус машклар, ривожлантириш, педагогик тестлаш, педагогик тажриба.

The article examines the improvement of strength training based on the developed training plan for teenage swimmers. The results of the study indicate the strength training of adolescents specializing in swimming in the course of the study.

Keywords: breaststroke, strength, special exercises, development, pedagogical testing, pedagogical experience.

ри тутрисида"ги 333-сонли карори кабул килинди. Унда Сузиш спорти турларининг оммавийлигини янада ошириш максадида, болалар-усмирлар,

И

П/б

Ол

тр II-разряд

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.