Научная статья на тему 'ОАВДА НУТҚИЙ ЭТИКЕТ'

ОАВДА НУТҚИЙ ЭТИКЕТ Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
179
36
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
нутқ этикети / этикет / нутқ хатти-ҳаракатлари нормалари / одоб-ахлоқ формулалари / ҳалқ менталитети / коммуникатив меъёрлар

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Д.Ф.Исакова

Халқнинг миллий хусусиятларини акс эттирувчи тилнинг энг типик намуналари унинг кўпгина авлодларнинг онги ва амалиёти маҳсули сифатида нутқий этикет шакллари ҳисобланади. Ушбу мақола нутқий этикет муайян маданиятда қабул қилинган баёнотларнинг шакли, мазмуни, тартиби, табиати ва вазиятга боғлиқлигини таҳлил қилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ОАВДА НУТҚИЙ ЭТИКЕТ»

"Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal - Volume 2 Issue 4 / December 2021 ISSN 2181-063X

ОАВДА НУТРИЙ ЭТИКЕТ

Д.Ф.Исакова УзДЖТУ

Аннотация: Халкнинг миллий хусусиятларини акс эттирувчи тилнинг энг типик намуналари унинг купгина авлодларнинг онги ва амалиёти махсули сифатида нуткий этикет шакллари хисобланади. Ушбу макола нутрий этикет муайян маданиятда кабул килинган баёнотларнинг шакли, мазмуни, тартиби, табиати ва вазиятга богликлигини тахлил килади.

Калит сузлар: нутк этикети, этикет, нутк хатти-харакатлари нормалари, одоб-ахлок формулалари, халк менталитети, коммуникатив меъёрлар

SPEECH ETHICS IN THE MEDIA

D.F.Isakova UzSWLU

Abstract: The most typical examples of language that reflect the national characteristics of a people are forms of speech etiquette as a product of the consciousness and practice of many generations. This article analyzes how speech etiquette depends on the form, content, order, nature, and situation of statements adopted in a particular culture.

Keywords: speech etiquette, etiquette, norms of speech behavior, moral formulas, folk mentality, communicative norms

Халкнинг миллий хусусиятларининг шаклланиши, халк менталитети, шунингдек, унинг психологик хусусиятлари, одатлари, урф-одатлари ва анъаналари билан белгиланади ва маданиятнинг турли шаклларида намоён булади. Миллий маданият тартибга солувчи элементларни уз ичига олади: идеаллар, ахлокий меъёрлар, урф-одатлар, аньаналар, улар биргаликда инсон хатти-харакатларининг ижтимоий нормаларини ташкил этади.

Б.Б.Дякиеванинг фикрига кура бу жараёнда тил алохида рол уйнайди инсон нутки (нутк хатти-харакати ва нутк фаолияти) нафакат маълум бир халкнинг ижтимоий тажрибасини, балки унинг мулокот маданиятини ва этник ранг-баранг нутк хатти-харакатларини етказишнинг самарали воситасидир. Шу муносабат билан, огзаки мулокотнинг баркарор ижтимоий-лингвистик

нормалари халкларнинг этник-маданий анъаналарини акс эттиришнинг универсал воситаси эканлиги хакида бахслашиш мумкин.1

В.Г.Костомаров "Нутк этикети " атамасини биринчи булиб таклиф фанга киритди ва у одатдаги вазиятларда ишлатиладиган стереотипланган нутк бирликлари деб атади 2.

Нуткий этикет таникли тадкикотчиси Н.И.Формановская унга куйидаги таърифни беради: "Нуткий этикет - бу нутк хатти-харакатларининг тартибга солувчи коидаларини, жамият томонидан сухбатдошлар уртасида алокани урнатиш, танланган охангда алокани саклаб колиш ва тухтатиб туриш учун кабул килинган ва белгиланган миллий узига хос стереотиплар, баркарор алока формулалари тизимини англатади".3

Х,ар бир халкнинг нутк одоб-ахлокининг миллий узига хос хусусиятлари жуда ёркиндир, чунки тилнинг узига хос хусусиятлари маросим, одатлар, хатти-харакатларда кабул килинган ва кабул килиниши мумкин булмаган барча нарсалар, ижтимоий этикетда такикланган ва такикланган хусусиятларга эга деб таькидлайди Б.Б.Дякиева 4.

Мавзу доирасида махсус изланишлар олиб борган Д.М.Тешабоеванинг фикрига кура нуткий этикет хар бир тилда узига хосдир. Бу нарса лингвистик ва ахлокий жихатдан намоён булиши мумкин. Нутк маданиятини билиш профессионал мулокотнинг асосий шартидир. Нутк маданияти кенг маънода хар кандай муваффакиятли мулокотни назарда тутади. 5

Сохада изланишлар олиб борган А.А.Муминованинг фикрича муайян касбий ва ижтимоий сохада огзаки мулокот маданиятини урганиш турли хил гуманитар фанлар: тилшунослик, психология, маданий тарих ва бошка сохалардаги билимларни талаб килади. Мулокот маданиятини янада муваффакиятли шакллантириш учун улар нутк одоб-ахлокининг формуласи каби тушунчадан фойдаланадилар. Ота-оналар фарзандига саломлашиш, миннатдорчилик ва уз хатти-харакатлари учун узр сурашни ургатганда, нутк одоб-ахлокининг формулалари эрта ёшда ургатилади 6.

Фикрини давом эттирар экан , ёши билан одам мулокотда тобора купрок нозик нарсаларни урганади, нутк ва хатти-харакатларнинг хар хил услубларини

1 Дякиева Б.Б. РЕЧЕВОЙ ЭТИКЕТ - УНИВЕРСАЛЬНОЕ СРЕДСТВО ОТРАЖЕНИЯ ЛИНГВОКУЛЬТУРНЫХ ТРАДИЦИЙ НАРОДА (НА ПРИМЕРЕ КАЛМЫЦКОГО ЯЗЫКА) ВЕСТНИК КАЛМЫЦКОГО УНИВЕРСИТЕТА 2016 г. №2(30) -С-103

2 Костомаров В.Г. Русский речевой этикет // Русский язык за рубежом. 1967. № 1

3 Формановская Н.И. Вы сказали «Здравствуйте». Речевой этикет в нашем общении. - М., 2005. -С.132.

4 Дякиева Б.Б. РЕЧЕВОЙ ЭТИКЕТ - УНИВЕРСАЛЬНОЕ СРЕДСТВО ОТРАЖЕНИЯ ЛИНГВОКУЛЬТУРНЫХ ТРАДИЦИЙ НАРОДА (НА ПРИМЕРЕ КАЛМЫЦКОГО ЯЗЫКА) ВЕСТНИК КАЛМЫЦКОГО УНИВЕРСИТЕТА 2016 г. №2(30) -С-103

5 Бакиева Г. Тешабоева Д. Медиамаконда матн . - Тошкент, 2019. - Б.181

6 Муминова A.A. УЗБЕКСКИЙ РЕЧЕВОЙ ЭТИКЕТ: СЕН (ТЫ), СИЗ (вы, ВЫ) Вестник РУДН, серия Теория языка. Семиотика. Семантика, 2015, № 3- С.96

узлаштиради. Бу жамиятнинг менталитета ва маданияти билан чамбарчас боглик. Вазиятни тугри бахолаш, нотаниш киши билан сухбатни бошлаш ва давом эттириш, уз фикрингизни тугри ифода этиш кобилияти юкори маданиятли кишининг курсаткичидир деб таькидлайди A.A. Муминова 7

Нутк одоб-ахлокини урганиш тилшунослик, маданият назарияси ва тарихи, этнография, мамлакатшунослик ва бошка гуманитар фанлар кесишмасида алохида урин тутади.

Ушбу институционал сохада алокада булганлар уртасидаги алока оммавий характерга эга.

Ю.В.Рождественскийнинг сузларига кура, "нотик (омма олдида гапириш) хар доим уз нуткининг окибатлари учун жавобгардир, чунки унинг айтганлари хаёлий шароитларга эмас, балки хакикатга тегишли ва унинг узи аудиториясидаги бошка одамлар орасида актёрдир."8.

Бирок, омма олдида гапириш "бу катта ва олижаноб хавф" дир ва нуткдан фойдаланиш, айникса оммавий ахборотни таркатиш сохасида икки маротаба хавф тугдиради: "белги нотугри талкин килиниши мумкин; белги алдамчи восита булиб хизмат килиши мумкин. Нотик янглишган булиши мумкин; у нимани англатишини аник ифода эта олмаслиги мумкин деб таькидлайди Розенсток-Хюсси 9.

Жамиятда руй бераётган барча узгаришлар ва шу сабабли оммавий ахборот воситаларида уз ифодасини топади.

Журналистлар адресатни "кулга олиш" ёки "забт этиш" учун купинча нутк одоб-ахлок формулаларини, шу жумладан саломлашув формулаларидан фойдаланадилар.

Нутк этикети Прозоров В.В. фикрича, алока воситаларининг алокасини урнатиш ва куллаб-кувватлаш шароитида баркарор иборалар тизими сифатида нутк хатти-харакатлари коидаларини тартибга солувчи вазифасини бажаради, у кодланган, аммо айни пайтда яшайдиган, узгарувчан тил минтакаси, жамиятдаги узгаришлар учун сезгир муносабатга эгадир.10

Тадкикотчиларнинг алока воситаларига ва уларнинг тилидаги жараёнларга эътибор каратиши оммавий ахборот воситалари хали хам жамиятнинг тил таъмини шакллантирадиган ва нутк хатти-харакатларининг нормаларига ва шунинг учун жамият маданиятига хал килувчи таъсир курсатадиган энг мухим жамоат институтларидан бири эканлиги билан изохланади. Биз оммавий ахборот воситаларининг одамларга курсатадиган педагогик, маданий таъсири

7 Уша манба- С.96

8 Рождественский Ю. В. Теория риторики.-М., 1997.-С. 178

9 Розенсток-Хюсси ФИЛОСОФИЯ ДИАЛОГА О. РОЗЕНШТОКА-ХЮССИ В КОНТЕКСТЕ ПРОБЛЕМ СОВРЕМЕННОГО ОБРАЗОВАНИЯ 1994: -С. 50.

10 Пахомова И.Н. Новые явления в употреблении формул приветствия в СМИ. 2011

хакида унутмаслигимиз керак. "Бундай химоя миллий ахамиятга эга, чунки адабий тил айнан тил нуктаи назаридан миллатни бирлаштиради."11

Нутк одоб-ахлок коидалари биз томонимиздан алока воситаларини урнатиш, куллаб-кувватлаш ва очишнинг махсус техникасидан кура кенгрок тушунилади.

Нуткий этикет асосини нутк формулалари ташкил этади, уларнинг табиати алока хусусиятларининг нутк формулаларига боглик. Х,ар кандай алока харакати бошлангич, асосий ва якуний кисм. Шу муносабат билан нутк формулалари 3 асосий гурухга булинади: 1) мулокотни бошлаш учун нутк формулалари, 2)алока жараёнида кулланиладиган нутк формулалари ва 3) тулик мулокот учун нутк формулалари.12

Аммо хар хил халкларнинг нутк одоб-ахлоки учун баъзи умумий хусусиятлар хам характерлидир, факат нутк одоб-ахлок нормаларини амалга ошириш шакллари билан фаркланади. Х,ар бир маданий-лингвистик гурухда саломлашиш ва хайрлашиш формулалари, ёши ёки мавкеига кура оксоколларга хурмат билан муносабатда булиш формулалари мавжуд.13

Замонавий дунёда нутк одоб-ахлоки меъёрларини урганиш муайян алока харакатларида муваффакиятга эришишга каратилган амалий максадга айланмокда: агар керак булса, узингизга эътиборни жалб килинг, хурмат курсатинг, кабул килувчига ишонч ва унинг хушёкишини уйготинг, мулокот учун кулай мухит яратинг. Бирок, миллий нутк одоб-ахлокининг урни мухим булиб колмокда - хорижий нутк маданиятининг хусусиятларини билиш халк тилида равонлашиш йулида ажралмас белгидир.14

Х,ар кандай тилдаги нутк одоби миллий хусусиятга эга. Миллийлик факат хулк-атвордагина эмас, балки лисоний планда хам намоён булади.

Нутк одобига оид барча тил бирликлари прагматик, лисоний,

15

социолингвистик ва лингвокультурологик нуктаи назардан урганилади .15

Нутк этикети доирасидаги хатти-харакатлар турли ижтимоий гурух вакилларининг нуткий фаолиятида турли тил бирликларни куллаш оркали намоён булади. Нуткий этикет бирликларини танлаш касбий фаолиятнинг турига хам боглик хусусиятдир.16

11 Культура русской речи : учебник для вузов / под ред. Л. К. Граудиной, Е. Н. Ширяева. М., 2001.-С. 12.

12 Муминова A.A. Узбекский речевой этикет: сен (ты), сиз (вы, Вы) Вестник РУДН, серия Теория языка. Семиотика. Семантика, 2015, № 3 С.101

13 Уша манба.-С.101 14Уша манба. -С.101

15 См: Формановская Н. И. Употребление русского речевого этикета. - М.: Русский язык, 1984; Язовицский Е . В. Говорите правильно. Эстетика речи. - Л.: Просвещение, 1969.

16 Тешабоева Д.М. Тешабоева Д.М. Оммавий ахборот воситалари тилининг нутк маданияти аспектида тадкики (УзР ОАВ мисолида): Филол. фан. док. ...дис. автореф. - Тошкент: УзДЖТУ, 2012. - Б.15

Хулоса килиб айтиш мумкинки, нуткий этикет формулалари ОАВ да кулланилиши жанр хусусиятлари билан боглик, бундан ташкари, исм фамилия шаклларини куллаш доирасининг кенгайганлиги ва уларни куллашнинг миллийлик хусусиятлари мавжуд. Нуткий этикет миллийлик билан йугрилгани эса, унинг миллий маданиятнинг ажралмас кисми эканлигидан далолат беради

Фойдаланилган адабиётлар

1. Дякиева Б.Б. РЕЧЕВОЙ ЭТИКЕТ - УНИВЕРСАЛЬНОЕ СРЕДСТВО ОТРАЖЕНИЯ ЛИНГВОКУЛЬТУРНЫХ ТРАДИЦИЙ НАРОДА (НА ПРИМЕРЕ КАЛМЫЦКОГО ЯЗЫКА) ВЕСТНИК КАЛМЫЦКОГО УНИВЕРСИТЕТА 2016 г. №2(30) -С-103

2. Костомаров В.Г. Русский речевой этикет // Русский язык за рубежом. 1967. № 1

3. Формановская Н.И. Вы сказали «Здравствуйте». Речевой этикет в нашем общении. - М., 2005. -С.132.

4. Бакиева Г. Тешабоева Д. Медиамаконда матн . - Тошкент, 2019. - Б.181

5. Муминова A.A. УЗБЕКСКИЙ РЕЧЕВОЙ ЭТИКЕТ: СЕН (ТЫ), СИЗ (вы, ВЫ) Вестник РУДН, серия Теория языка. Семиотика. Семантика, 2015, № 3-С.96

6. Рождественский Ю. В. Теория риторики.-М., 1997.-С. 178

7. Розенсток-Хюсси ФИЛОСОФИЯ ДИАЛОГА О. РОЗЕНШТОКА-ХЮССИ В КОНТЕКСТЕ ПРОБЛЕМ СОВРЕМЕННОГО ОБРАЗОВАНИЯ 1994: -С. 50.

8. Пахомова И.Н. Новые явления в употреблении формул приветствия в СМИ. 2011

9. Культура русской речи : учебник для вузов / под ред. Л. К. Граудиной, Е. Н. Ширяева. М., 2001.-С. 12.

10. Муминова A.A. Узбекский речевой этикет: сен (ты), сиз (вы, Вы) Вестник РУДН, серия Теория языка. Семиотика. Семантика, 2015, № 3 С.101

11. Формановская Н. И. Употребление русского речевого этикета. - М.: Русский язык, 1984; Язовицский Е . В. Говорите правильно. Эстетика речи. -Л.: Просвещение, 1969.

12. . Тешабоева Д.М. Оммавий ахборот воситалари тилининг нутк маданияти аспектида тадкики (УзР ОАВ мисолида): Филол. фан. док. ...дис. автореф. - Тошкент: УзДЖТУ, 2012. - Б.15

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.