Научная статья на тему 'НУТҚИЙ МУЛОҚОТ ОДОБИНИ ИФОДАЛОВЧИ МАҚОЛЛАР (ЎЗБЕК ВА КОРЕЙС ТИЛЛАРИ МИСОЛИДА)'

НУТҚИЙ МУЛОҚОТ ОДОБИНИ ИФОДАЛОВЧИ МАҚОЛЛАР (ЎЗБЕК ВА КОРЕЙС ТИЛЛАРИ МИСОЛИДА) Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
105
6
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Proverbs / paremiology / proverbs / phrases and parems / paremiology of the Korean and Uzbek languages / communication / culture of treatment / manners / decency / speech activity / path to the soul / mutual understanding / word vision / the basis of Education Proverbs / expressions / comparisons [antithesis] / cognitive terms ... 한국어 속담 / 관용적 표현 / 중의적 표현 / 직접접 표현 / 동음 어 / 다의어 / 단의어

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Баёнханова Ирода Фуркатовна

The article gives an idea of the concept of culture of interaction ,selfretention and exchange of views in the process of Appeal. Such concepts as attitude, appeal, communication, discussion, discussion, reasoning are all about ornaments that are suitable for the adornment of a particular nation, that is ,Uzbek and Korean, and have given many definitions to its implementation by ethical and aesthetic norms and rules. In the article, the ilinji was honored in Eastern literature for hunting the human heart, giving him kindness, expressing sincere wishes. The reason is that in the world there is one science, which has become the main subject of literature. This is humanism. And the beginning of this science is the search for a way into the human heart. Both the science and spiritual culture and art of Ilmu have been puzzled about this.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «НУТҚИЙ МУЛОҚОТ ОДОБИНИ ИФОДАЛОВЧИ МАҚОЛЛАР (ЎЗБЕК ВА КОРЕЙС ТИЛЛАРИ МИСОЛИДА)»

^^INTERNATIONAL SCIENTIFIC AND THEORETICAL CONFERENCE

r March 20th, 2022 / Volume 1

logd®ka

SCIENCE

НУТРИЙ МУЛОКОТ ОДОБИНИ ИФОДАЛОВЧИ МАЦОЛЛАР (УЗБЕК ВА КОРЕЙС ТИЛЛАРИ МИСОЛИДА)

Баёнханова Ирода Фуркатовна

СамДЧТИ

"Узоц шарц тиллари кафедраси Катта-уцитувчиси

Phone:+99897540 84 84 e-mail: [email protected]

Annotation

The article gives an idea of the concept of culture of interaction ^elf-retention and exchange of views in the process of Appeal. Such concepts as attitude, appeal, communication, discussion, discussion, reasoning are all about ornaments that are suitable for the adornment of a particular nation, that is ,Uzbek and Korean, and have given many definitions to its implementation by ethical and aesthetic norms and rules. In the article, the ilinji was honored in Eastern literature for hunting the human heart, giving him kindness, expressing sincere wishes. The reason is that in the world there is one science, which has become the main subject of literature. This is humanism. And the beginning of this science is the search for a way into the human heart. Both the science and spiritual culture and art of Ilmu have been puzzled about this.

Key words

Proverbs, paremiology, proverbs, phrases and parems, paremiology of the Korean and Uzbek languages, communication, culture of treatment, manners, decency, speech activity, path to the soul, mutual understanding, word vision, the basis of Education Proverbs, expressions, comparisons [antithesis], cognitive terms ...

HE, ^33 HE,

Аннотация

Калит сузлар

Мулокот , макол,муомала мадания-ти, хулк-атвор, одоб-ахлок, нуткий фаолият, калбга йул, узаро тушу-ниш, суз курки, тарбия асоси, ^^

^ ^а н^, ^зз н

Маколада узаро муносабат ,мурожаат килиш жараёнидаги узни тутиш ва фикр алмашувлар муомала маданияти тушунчаси хакида фикр юритилган. Муносабат, мурожаат, мулокот, мунозара, мубохаса, мухо-кама, мулохаза сингари тушунчаларнинг барчаси муайян миллат ,яъни узбек ва корейснинг зийнатига мос булган зийнатлар хакида булиб, у етик ва естетик меъёрлар, коидалар билан амалга оширилишига куп таъ-рифлар бериб утилган. Маколада инсон дилини овлаш, унга мехр бериш, самимий тилаклар изхор етиш илинжи шарк адабиётида шарафланган, тарафланган. Сабаби, дунёда бир илм борки, бу адабиётнинг бош мав-зуси булиб келган. Бу инсоншуносликдир. Ушбу илмнинг ибтидоси еса инсон дилига йул излашдир. Илму фан хам, маънавий маданият ва санъат хам шу хакда бош котириб келган.

Х^икмат арбобларининг айтишларича, кишининг вужуд гули одоб ранги ва хидидан холи булса, у киши одамлар назарида тикандек хору бекадр булади, халк кунгли у билан сухбатлашишдан колади хамда бегона-ош-нолар ундан юз угирадилар. Унинг ахволи сахифасига нафрат калами билан узоклик ва бегоналик белгисини куядилар. Шунинг учун бешарм ва одобсиз кишилар давроннинг даккиси ва танбихидан узларининг озодлик канотларини синган холда курадилар ва уларнинг мехру-мухаббати хеч кимнинг дилига хеч качон утирмайди. Бархурдор ибн Махмуд

Мулокотнинг асосини инсонлар ташкил этади. Уларнинг ташки куриниши, тили, дини, фикри, орзу, максад, армонлари, муаммою- муносабатлари барчасини суз билан ифодалаймиз.

Хдр бир инсон уз мулокот фаолиятида "ковун туширмасликка" канчалик уринмасин хатолардан холи бу-лиши даргумон. Шу боисдан таълим тарбия (уз узини тарбиялаш хам) вазифалари зиммасида ана шу хатолардан сакланиб туради ва бунга харбир инсон интилади. Нуткий мулокот фаолиятида маколнинг урни бекиёс.

Мулокот стратегиясини тугри танлашда ички ишонч хамда малака, дунёкараш, куникмаларни шакллан-тириш бош мезон хисобланади. Бу айникса расмий ва ишбилармонлар учрашувларида, хизматчилик муноса-батларида, тадбир ва маросимларда алохида ахамиятга эга.

Самимий мулокот жараёнида маколларни уз урнида куллаш суз сехри санъатининг ёркин намунасидир.

Инсоният одобининг ва одамийлик асосининг улуг касри устунларидан бири уринли сузлаш ва нуткнин

log(3&ka I

SCIENCE ^^H

INTERNATIONAL SCIENTIFIC AND THEORETICAL CONFERENCE

March 20th, 2022 / Volume 1sss

гавхари мулойимлик ва одоб пардасида булишини таъминлашдир. Ахлок аркининг юкорисида турувчиларнинг айтишича, инсоннинг камолоти ва билимнинг баланд мартабаларидан бири чиройли сузлаш булиб, бу богнинг гули акл бахористонининг насими билан очилади ва саодатнинг ёркин жавохир дастурхонини акл савдогариги-на ёзаолади. Ёкимли ва кимматбахо сузларни донолик ва икбол арбобининг тожи булган юнон хакимларининг айтишларича, тил хар бир акл сохиби фазилати хазинасининг калитидир ва хар кимсанинг билими даражаси унинг сузлари оркали маълум булади [Усмонов Р.,Саодатнома,1995,27б]

Х,ар киши гапирмай тургани замон,

Айб ила хунари булади нщон!

Бархурдор ибн Махмуд [Машрикзамин хикматлар бустони, 1997, 256 бет].

Хдлкимизда шундай макол бор. "Тил борки, бол келтиради, тил борки бало келтиради". Бир суз билан айтганда, хар бир сузни уз жойида куллаш инсондан катта махорат талаб этади. Худди шундай макол корейс халкларида хам мавжуд:

Ц7\ ШШ 7[Ц2.л Ц7\ ТОШ 7[Ц£С[

Сузловчи киши бадхулк булсада, баъзан унинг сузларига диккат кил, гохо ёмон огиздан хам яхши суз чикиб колади.

Суз лаззатини одами нодон билмас,

Нечунки асал лаззатини хайвон билмас.

Толибий. [Машрикзамин хикматлар бустони, 1997, 250 бет].

Бир хакимнинг шундай деганини эшитдим: "Огиз ичидаги тил кин ичига яширилган киличдир". ы ^

—I 1 ^Щ

Окил кишилар аклни амирга, фаросатни вазирга ва нуткни сипохга ухшатадилар. Чунки (аслиха) хар нимаики акл хотирасига келса фаросат уни тасдик килади. Агар суздек хабарчи булмаганда, дилхаста ошиклар-нинг юрагидаги розини маъшук кулогига нима йетказган булар эди.

Узингни ёмон кишилар мулокотидан узок тут, чунки ёмон кишилар сухбати жаханнам утидан хам ёмон-рокдир. Хдр бир мулокот (сухбат)нинг таъсири булади. Чунончи, яхши кишилар сухбати фазилатни оширса, ёмон кишилар сухбати захматни купайтиради.

"^озонга якин юрсанг кораси юкар" - деб бежизга айтмаганлар [Узбек халк маколлари., 2012.,74б]. 7Щ0\ Щ0\

"Якинлар сухбатини изла фиски фужур а^лидан коч, сабр кил, шошкалокликни одат килма, сирингни хар кимга айтма, молингни уйлаб харж кил". "Махзам ал-улум"[Хрлидий Кухна шарк даргалари, 1999, 24-27б]

Шу маънода корейс халкларида хам шундай фикрлар мавжуд: I Ч^» -^ЦЛ, 'еЛ,

Х^икмат: Сахий ва олижаноб кишилар билан узаро мулокотда булмок кишини ёкимли феъл ва чиройли хислатларга рагбат килдиради. Ёмон феъллик ва фасод табиатлик кишилар билан булган сухбат эса ёкимсиз сифат ва кабих иллатларга етаклайди. Ёмонлар билан яхшилар сухбати орасидаги фарк шамол таъсири киёсида куринади. "Шамол ёмон жойдан утиб колса, бадбуй хидларни олиб келади. Агар ширин хидли жойлардан утиб колса муаттар исларни олиб келади".

БАЙТ: Х,ар кимнинг бор экан танида жони ким билан сузлашса, таъсири урар ёмонлик булмаса кимнинг а^воли, доим яхши билан хуш сухбат курар. Мажидиддин Хавофй. [Саодатнома, 1995, 142 б].

Халкимизда шундай макол бор. "Акл ёшда эмас, бошда". Ёшлардан маслахат олишдан ор килмаслик керак. Зеро, "Кари билганни пари билмайди дегани"Дам шундай узаро богланган маколлар хисобланади. Шу маънода корейс халкларида хам шундай фикрлар мавжуд: Ц07 ^Ч^ Н^Щ /л^

Шарк алломалари мулокотда ишлатиладиган сузларга кишида доимо эхтиёж булмоги, хар бир гапни уйлаб, сунг гапирмоги лозим. Киши каерда булмасин ва качон булмасин, тилини ёмон суздан асраса, уйлаб мулохаза билан гапирса, доимо фойда топади. "Аввал уйла - кейин суйла", "Айтилган суз - отилган ук," уни кайтариб булмай-ди. ^цл В^»

Яхши инсон куркам фазилатлар чашмасидир. Одамлар унинг мехр булогидан мудом бахра оладилар. Х^улки зебо, маданиятли инсон мулокотда одамларга рухий озика бахш этади ва бундан узи хам бир завк олади. Хуш-муомала булиш сендан ортикча бир нарсани талаб этмайди. Бежизга айтилмайди: "Гузал хулк - гузал калб ифодаси", деган узбекнинг маколи бор. Корейс халкларида хам шундай маколни куп ишлатади-§^ ^

ЗДЫЧ^К

Агар инсоннинг виждони бир куркам каср булса, бу касрнинг зеболиги яхши хулки ва юксак мадания-тида зохир булади. Мабодо одамлар сендан узорок юришга интилсалар, уз хулк атворингга разм сол.

212

log(3&ka I

SCIENCE ^^H

INTERNATIONAL SCIENTIFIC AND THEORETICAL CONFERENCE

March 20th, 2022 / Volume 1sss

Хатто асалари хам хушбуй гулга интилади, бадбуйидан кочади.

Р.Усмоновнинг "Саодатнома" номли асарини кулимга олиб мутолаа килганимда инсондаги гузаллик туйгуси бамисоли гунча булса, унинг мумтоз хулки, одоби бу гунчанинг хусн тимсолидир. Бу фазилатлар, бир-бирларини безайдилар ва бойитадилар.

Арасту шундай ёзади: "Иззат тиласанг, иффатли бул, улуглик тиласанг, мулойим бул, зафар тиласанг, адолат йулини тут, кадр тиласанг, ростгуй бул, нажот тиласанг, сабр кил, илм урганмокчи булсанг, жидду жахд кил" [Хикматлар бустони, 1997, 79б]. Шу маънода корейс халкларида хам шундай фикрлар мавжуд: 'Зо^Ш

э ^цэ ^цэ з—— ^цэ зч ^ш ^цэ т, даш

Шу аснода бир маколни келтирмокчиман "Бешикдан кабргача илм изла".

Хурмат инсонларга энг мухим зиёда, шараф, баланд даража бергувчи ахлокий тарбиядур. Абдулла Ав-лонийнинг "Гулистон ёки ахлок" асари инсоният тарбиясининг гултожи хурматдир деб ёзади: Халк ичинда муътабар бирнарса йук хурмат каби. [Авлоний А., Гулистон ёки ахлок, 1967, 32 б.].

Хурмат эътиборга, халк назарига тушиш осон эмас, бунинг учун инсондан катта мехнат машаккат талаб этилади. Хурматга сазовор булиш учун аввало шахс оилада мукаммал тарбия олиши керак. "Куш уясида кур-ганини килади"- ыЩ^ ^ "Онасини куриб кизини ол" деган узбек халк маколлари замирида

катта маъно мужассам. [Узбек халк маколлари, 2012, 325 б.].

Аслини олганда, ахлок-маънавиятнинг узаги. Инсон ахлоки шунчаки салом-алик, хушмуомаладангина иборат эмас. Ахлок бу аввало инсоф ва адолат туйгуси, иймон, халоллик дегани. Утмишда яшаган инсонларнинг хурматини бажо этар эканмиз, бугунги кунда яшаб, мустакиллигимиз учун, халкимизнинг фаровон хаёти учун курашиб келаётган фидоий инсонларимизни унутмаслигимиз керак.

"Узликни англаш тарихни билишдан бошланади". [Каримов И. "Тарихсиз хотирасиз келажак йук"]. Уз оиласи, насл-насаби билан фахрланиш энг аввало оилавий анъаналарни авайлаб саклаш ва бойитиш, ота бобо-ларнинг муборак номларига дог туширмасликка интилиш, уз мехнати, билимлари билан насл-насаб обрусини мустахкамлаш, одамларнинг, хурмат эхтиромига сазовор булиш истагидир.

"Хафа булганни хакоратламок улганнинг устига тепмок" демакдир. Махмуд аз-Замахшарий "Навбог ал-Калим" (Нозик иборалар) асарида шундай ёзади: "Ахмок киши бамисоли тумов киши гулнинг хидини сезма-ганидек хикмат лаззатини билмайди". [Маънавият юлдузлари, 2003, 91б.]. Шу маънода корейс халкларида хам шундай фикрлар мавжуд:-^г|^£ — З^Ш ^ °ЛН»

Огох булингизки, саховатли ва хурматли, вафодор одамларни йукотиш эр кишига улимдан кура хам огиррокдир. [Авлоний А. "Гулистон ёки Ахлок", 1967, 42 б.]. Агар ёмон йулдошга эргашсанг, унинг огуси билан захарланасан. Яхшиси унинг душманлари жумласидан бул, шунда унинг огусию, захматию, хурматидан кутуласан.Тугри ва хак йулдан юрган кишининг юриши арслон юришидан кура хам хайбатлирокдир. Ва бу инсон аввало эл ардогида булиб, хурматга сазовор булади. Халол покиза киши доимо хотиржаму тинчликдадир, бировга хиёнат ва ёмонлик киладиган киши эса нотинчлику халокатга гирифтор. "Саёк юрсанг таёк йейсан" маколи шундай холатда ишлатилади.

Киши гапга, нафсга, мактанчокликка канча зур берса, унинг эл олдидаги хурмати шунча камаяди.

Мавлоно Жалолиддин Румий таъкидлайди: [Машрикзамин хикматлар бустони, 1997, 93 б.].

Яхшиларнинг сухбатин кунглингга сол,

Х,еч ёмоннинг сухбатинг килма хаёл!

Кур, кизил гул боF ичин хандон килур

Мард киши номардни хам инсон килур

Гарчи сен булсанг агар мармар каби,

Яхши бирла булFай сен гавхар каби.

Шу маънода корейс халкларида хам шундай байтлар битилган:-

да ВДЩ ?1#о|л,

ВДЬ ВДЩ! ^ З^Ш №

^м» ух^

^пЧЧ

Доно халкимиз "Инсон дунёга бир марта келади" деб бежиз айтмаган. Бу омонат дунёда ажойиб фа-зилатлари ва хатти харакатлари, гузал ахлоклари билан эл хурматига сазовор булиш жуда хам инсондан улуг матонат, сабр, тугри йул, машаккат талаб этилади.

^^INTERNATIONAL SCIENTIFIC AND THEORETICAL CONFERENCE

^ March 20th, 2022 / Volume 1sss

log(3&l<a~

SCIENCE

Хар бир шахс хаётнинг мазмундор булиши учун энг аввало турмушнинг музмуни, кадру кимматини чукур англамоги зарур, шунинг билан бирга, турмушда учрайдиган карама-каршиликларни тушунмоги ва хаёт-да учрайдиган кийинчиликларни окилона бартараф кила билиши, мехнат туфайли унга эришиш мумкинлигини англамоги лозим. Шу аснода, "Мехнат инсонни улуглайди" маколини келтиришни жоиз деб билдим.

Ха, азизлар бу дунё ибратли ишлару панд насихатларга туладир. Шу боис бу табаррук заминда не-не улуг алломалар утиб ижод этиб утган. Эл юрт хурматига сазовор булиб яшаш хар кимга насиб этсин. Эл зурмат килса сани, Билгин ани, окла ани.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР

1. Каримов И.А. Тарихий хотирасиз-келажак йук. 7 жилд. -Тошкент., 2008.

2. Авлоний А. "Гулистон ёки ахлок". - Тошкент., 1967. - 80 б.

3. Машрикзамин хикмат бустони. - Тошкент., 1997. - 400 б.

4. Узбек халк маколлари. - Тошкент., 2012, 512 б.

5. Маънавият юлдузлари. - Тошкент., 2003.

6.Авдеева, Л.А., Воронцова, Т.В. Язык одного народа как средства трансляции культур народов мира // Международная конференция «Язык и культура». -М., 2001. - С. 85-86.

7. Апресян Т.Я., Апресян Ю.Д. Об изучении смысловых связей слов. //ИЯШ, 1970, № 2, с. 32-56.

8. Арсентьева Е.Ф. Сопоставительный анализ фразеологических единиц. - Казань: изд-во Казанского университета, 1989, -126 с.

9. Бакиров П.У. Универсальные пословицы разных языков обозначаюшие одну ситуацию. //Бадиий тар-жиманинг лингво-поетик муаммолари. Республика илмий-амалий анжумани. 2012-йил 23-24-ноябр, Самарканд, 31-32 бетлар.

10.Брюховская Л.С. Язык как инвариант национального менталитета // Международная конференция. «Язык и культура». — М., 2001. -С. 90.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

11.Васкин Т.З. Основные способы перевода корейских пословиц и поговорок на русский язык. //Бадиий таржиманинг лингво-поетик муаммолари. Республика илмий-амалий анжумани. 2012-йил 23-24-ноябр, Самарканд, 47-48 бетлар.

12.Телия В.Н. Первоочередные задачи и методологические проблемы исследования фразеологического состава языка в контексте культуры. /Фразеология в контексте культуры. - М., 1999, -С. 13-24.

13. Телия В.Н. Что такое фразеология. -М., 1966.

14. Корейс халк маколлари. «Жахон адабиёти» , 2005, №5.

15. Лингвистический энциклопедический словарь — Москва, 1990

16.Лим Су. Корейские народные изречения. -М.:Главная редакция восточной литературы. «Наука», 182.

-359 с.

17. Шонг эонг Жин. Корейс маколлари лугати Сеул-Техакса, 2006. - 217 б.

18. Рахматуллаев Ш. Узбек тилининг изохли фразеологик лугати -Т., "Укитувчи", 1978.

// 10. 1989. - 11 п.

20. ^ £ Ц Е-^ A^ ЧИ4 2006

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.