Научная статья на тему 'Новый подход к оценке экономической эффективности повышения качества транспортного обслуживания грузовладельцев'

Новый подход к оценке экономической эффективности повышения качества транспортного обслуживания грузовладельцев Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
67
24
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
КАЧЕСТВО ТРАНСПОРТНОГО ОБСЛУЖИВАНИЯ / ЭЛАСТИЧНОСТЬ СПРОСА / ЭКОНОМИЧЕСКАЯ ЭФФЕКТИВНОСТЬ / TRANSPORT SERVICE QUALITY / ELASTICITY OF DEMAND / ECONOMIC EFFICIENCY

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Соколов Ю. И., Лавров И. М.

В данной статье предлагается актуальный метод по оценке эффективности повышения уровня качества транспортного обслуживания на основе использования рассчитанного значения коэффициента неценовой эластичности спроса на железнодорожные грузовые перевозки, который может быть использован на практике в транспортных компаниях.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

A NEW APPROACH TO THE ECONOMIC EFFICIENCY ASSESSMENT OF CARGO OWNERS TRANSPORT SERVICE QUALITY IMPROVEMENT

In this article the actual method of the transport service quality level increasing efficiency assessment based on the not price demand elasticity calculated value for rail freight transportation is offered. This method can be used in transportation companies practice.

Текст научной работы на тему «Новый подход к оценке экономической эффективности повышения качества транспортного обслуживания грузовладельцев»

4. Bojkova M.V. "Sovershenstvovanie teorii administrirovanija'': monografija / M.V. Bojkova. M.: Izd-vo Rossijskoj tamozhennoj akademii, 2013. - 96s.;

5. Makrusev V.V., Chernyh V.A. "Upravlenie tamozhennym delom" ": uchebnoe posobie / V.V. Makrusev, V.A Chernyh. SPb.: Izd-vo Troickij most, 2011. - 448s.:il.

Соколов Ю.И.1, Лавров И.М.2

'Доктор экономических наук, профессор, 2Аспирант, МГУПС (МИИТ)

НОВЫЙ ПОДХОД К ОЦЕНКЕ ЭКОНОМИЧЕСКОЙ ЭФФЕКТИВНОСТИ ПОВЫШЕНИЯ КАЧЕСТВА ТРАНСПОРТНОГО ОБСЛУЖИВАНИЯ ГРУЗОВЛАДЕЛЬЦЕВ

Аннотация

В данной статье предлагается актуальный метод по оценке эффективности повышения уровня качества транспортного обслуживания на основе использования рассчитанного значения коэффициента неценовой эластичности спроса на железнодорожные грузовые перевозки, который может быть использован на практике в транспортных компаниях.

Ключевые слова: качество транспортного обслуживания, эластичность спроса, экономическая эффективность.

Sokolov Yu.I.1, Lavrov I.M.2

'Doctor of Science (Economics), professor, ^Postgraduate student, Moscow State University of Railway Engineering (MUT)

A NEW APPROACH TO THE ECONOMIC EFFICIENCY ASSESSMENT OF CARGO OWNERS TRANSPORT SERVICE

QUALITY IMPROVEMENT

Abstract

In this article the actual method of the transport service quality level increasing efficiency assessment based on the not price demand elasticity calculated value for rail freight transportation is offered. This method can be used in transportation companies practice.

Keywords: transport service quality, elasticity of demand, economic efficiency.

Realization of the task connected with improvement of transport service quality on Russian Railways meets a number of problems. One of the most important problem is the imperfection of economic efficiency evaluation methods for quality improvement.

The quality improvement efficiency traditionally was counted as transport organization expenses decrease. However this approach as based on objective data is very close as does not consider the quality value for the cargo owners, who need a growth of quality for transport service. It will follow increase in demand. The numerical assessment of this growth is very complicated.

In a proper understanding an efficiency (EF) is a ratio of results (RES) and expenses (EX) that have been spent to reach these results:

EF = RES I EX (1)

An efficiency of any activity can be calculated as quantitative so as qualitative characteristics. The most important indicators of efficiency are the effect indicators.

The effect of any activity in a wide view is a category that expresses an excess of activity results over activity expenses for a certain period of time. The characteristic indicators are different because of expenses and results structures and ways of expenses comparison that deal with not the same periods and results. In a close aspect this term can be used for appointment of some similar indicators [2].

The most generalized effect indicator (EF') shows a difference between results and expenses for the certain kind of activity [5]:

EF =RES - EX (2)

The analysis of assessment technique of customer’s demand elasticity to compare with a quality of the transport service we have carried out earlier. It allows to calculate a degree of increase in customer’s demand for transportations with the growth of a quality complex indicator by 1% [3]. Having executed calculations according with those calculation methods, we received value of factor of elasticity S = 1 which full equation represents V = Q + 62,2 [4].

By definition, customer’s demand elasticity degree (or speed of reaction) in the market depends on how much customer’s demand volume increases with the reduction of price (level of quality) or reduces with the increase in the price (level of quality) [1]. Therefore to use factor of not price elasticity in this research will allow to define the growth rate of the predicted volume of demand for railway transportation. For this purpose it is necessary to possess information about the growth rates of a quality indicator as the important factor for the volume of demand, and to consider it in the subsequent calculations.

For calculation of the growth rates of a quality indicator is used following the statistical formula: f ss \

Re =

gam

^-*100%

Qo

-100%.

(3)

where Q0, Qj - level of an quality indicator in the base and current periods.

For further calculations the interested quality indicator sets and calculation of the growth rate for the last period of time is carried out for this indicator.

The following step consists in determination of prognostic volume of the demand according to well-known equation of the demand elasticity with the quality and the growth rate of the chosen indicator of quality. As the indicator of elasticity represents one factor that shows the degree of change of each indicator under changing of other indicator in relative expression. So it can be used in further calculations only together with the values that also represent relative or percentage changes of any indicator.

This procedure can be made by means of the following formula:

%V = S* RQa„,

(4)

where %V - prognostic volume of volume of demand relative change under the influence of change of the quality indicator

taking into account known factor of elasticity;

S - factor of not price elasticity;

Rgain - the growth rate of an analyzed indicator of quality.

Thus, on the basis of the given technique we can make a forecast of demand volume for transportations that concerns any change of a quality indicator for any unlimited period of time. This method of calculation also can be used in case when it is necessary to find inverse relationship of the quality indicator change from the demand volume for transportations change.

References

1. Bases of an economic science [Text] / A. Marshall; [preface J. M. Keynes; the lane with English V.I. Bomkina, V.T. Rysina, R.I. Stolpera.] - M: Eksmo, 2007. - 832 pages.

2. Assessment of efficiency of investment projects. Theory and practice [Text] / P.L.Vilensky, V.N. Livshits, S.A. Smolyak // 2nd edition, processed and added - M: Business, 2002. - 888 pages.

49

3. Sokolov Yu.I., Integrated assessment of service quality of cargo owners by transport company [Text] / Yu.I. Sokolov, I.M. Lavrov // STAGE: Economic Theory, Analysis, Practice. - 2012, No. 2 - page 136-143.

4. Sokolov Yu.I., Assessment of elasticity of demand for rail transportation of [Text] / Yu.I. Sokolov, I.M. Lavrov // Economy of the railways, No. 8, 2013. - page 34-42.

5. Economy of railway transport: the textbook [Text] / Under the editorship of N.P. Teryoshina, L.P. Levitsky, L.V. Shkurina. - M: FPBEI «The educational and methodical center by training on railway transport», 2012. - 536 pages.

Лобанов О. С. \ Остроумов А. А. 2, Мельникова Е. Ф. 3 1,2,3Аспирант, Санкт-Петербургский государственный экономический университет ОБЛАЧНОЕ ИНФОРМАЦИОННОЕ ПРОСТРАНСТВО КАК ЭТАП СИСТЕМНОГО РАЗВИТИЯ

ИНФОРМАЦИОННОГО ОБЩЕСТВА

Аннотация

Характеризуются особенности, возникающие в настоящее время в процессе трансформации информационного общества, характеризуются процессы перехода к использованию облачных информационных технологий, а также делаются выводы о применении методологического подхода в системе управления региональным информационным пространством.

Ключевые слова: информатизация, управление, системность, региональное облако, методология, информационное общество

Lobanov O.S.1, Ostroumov A.A.2, Melnikova E.F.3 1 2 3 Postgraduate, St. Petersburg State University of economics

CLOUD INFORMATION SPACE AS A STAGE OF SYSTEMATIC DEVELOPMENT OF INFORMATION SOCIETY

Abstract

This article characterizes the features that currently arise in the process of information society transformation, describes the processes of transition to cloud-based information technologies, and concludes with the application of the methodological approach in the regional information space management.

Keywords: informatization, control, systematicity, regional cloud, methodolody, information society

При рассмотрении в рамках города информатизацию можно рассматривать не только в качестве технологического, но и в качестве социального и даже культурологического процесса, характеризующего значительные изменения в образе жизни населения [1 - 3]. Для обеспечения такого процесса требуются серьёзные усилия не только со стороны властей, но и всего сообщества, использующего информационно-коммуникационные технологии для многих направлений, в которые входят такие задачи, как ликвидировать компьютерную неграмотность, сформировать культуру, обеспечивающую возможности использовать новые информационные технологии [4 - 6] и т.д.

Таким образом, целями информатизации можно считать трансформацию, переориентирующую движущие силы общества в сторону производства услуг, формирования возможностей производить информационный, а не материальный продукт. Информатизация решает задачу, обеспечивающую изменение подхода к сущности производства, модернизирует уклады жизни, систему ценностей. Такое информационное общество развивает способности творчества, обеспечивает повышение спроса на знания [7 - 9]. Указанные направления и конкретные задачи, стоящие на пути перехода к информационному обществу, подлежат реализации посредством реструктуризации и перехода информационных систем к облачной инфраструктуре [10 - 12].

В процессе данного перехода происходит изменение материальной и технологической базы общества, ключевые значения начинают переходить к различным управляющим и аналитическим информационным системам, созданным на основе компьютерных технологий, компьютерных сетей, информационных технологий, телекоммуникационных систем. Системный подход к рассмотрению данного вопроса поясняет связь данных элементов в своей совокупности и позволяет характеризовать процессы информатизации и управления информационным пространством города как систему [13, 14]. Здесь будем иметь в виду, что о системе можно говорить, как о множестве элементов, которые имеют отношения и связи друг с другом, в своей совокупности обладающем свойствами определённой целостности, единства.

Таким образом, использование рассмотренного методологического и понятийного аппарата позволяет рассматривать процессы информатизации и перехода к облачным технологиям с точки зрения теории систем и взаимодействия компонентов информационных ресурсов внутри информационного пространства как компонентов системы, обладающей свойствами, характерными для систем [15, 16]. Указанный подход позволяет систематизировать методы управления единой политикой в области информатизации региона и дает возможность опираться на рассмотренную теоретическую базу при формировании дальнейших выводов и разработке конкретных методик и мероприятий, направленных на совершенствование отечественных принципов и подходов к использованию современных технологий в процессах управления [17, 18].

Литература

1. Баша Н. В., Лобанов О. С., Макарчук Т. А. Зависимость публикационной активности от государственного финансирования научно-исследовательских организаций // Международный научно-исследовательский журнал = Research Journal of International Studies. - 2014. - № 7-2 (26). - С. 5-6.

2. Баша Н. В., Лобанов О. С., Макарчук Т. А. Научно-исследовательская деятельность: затраты, публикации научных результатов // Международный научно-исследовательский журнал = Research Journal of International Studies. - 2014. - № 7-1 (26). -С. 31-33.

3. Лобанов О. С., Баша Н. В., Мельникова Е. Ф. Методологический базис управления информационным пространством региона // Международный научно-исследовательский журнал = Research Journal of International Studies. - 2014. - № 8-2 (27). - С. 39-40.

4. Минаков В. Ф., Лобанова Ж. А., Галстян А. Ш. Мобильные гаджеты в системе общественного питания // Международный научно-исследовательский журнал = Research Journal of International Studies. - 2014. - № 7-1 (26). - С. 51-52.

5. Баша Н. В., Горнов П. А., Шпякина А. С. Формирование портфеля инновационных проектов при управлении научноисследовательскими организациями // Международный научно-исследовательский журнал = Research Journal of International Studies. - 2014. - № 5-2 (24). - С. 11-13.

6. Мельникова Е. Ф., Лобанов О. С., Баша Н. В. Приоритезация проектов в инжиниринговой компании как инструмент принятия оперативных управленческих решений // Международный научно-исследовательский журнал = Research Journal of International Studies. - 2014. - № 8-1 (27). - С. 65-66.

7. Баша Н. В., Томша П. П., Лобанов О. С. Классификация показателей эффективности НИОКР по уровням управления научной деятельностью // Современные проблемы науки и образования. - 2014. - № 3. - С. 338.

8. Баша Н. В. Экономическая эффективность научно-исследовательских организаций // Международный научноисследовательский журнал = Research Journal of International Studies. - 2014. - № 6-2 (25). - С. 12-13.

9. Баша Н. В., Мельникова Е. Ф., Лобанов О. С. Публикационная активность НИИ как признак инновационного развития // Международный научно-исследовательский журнал = Research Journal of International Studies. - 2014. - № 8-1 (27). - С. 46-48.

50

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.