UDC: 349.2 (042)(575.1)
Исмоилов Шу^рат
Тошкент давлат юридик университети кафедра мудири, юридик фанлар доктори (DSc) E-mail: ismoilov.shuhrat80@mail.ru
УЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИ МЕУНАТ КОДЕКСИНИНГ ЯНГИ ТА^РИРИ: ТАУЛИЛ ВА МУНОСАБАТ
Аннотация. Мазкур мацолада Марказий Осиё ва Мустацил Давлатлар %амдустлиги мамлакат-ларида ижтимоий-меунат муносабатларини ислоу цилиш ва унинг цонунчилик асосларини яратишга оид жараёнлар куриб чицилади. Хусусан, мамлакатимизда Узбекистон Республикаси Меунат кодекси-нинг янги тауририни ишлаб чициш зарурлиги уацидаги фикр-мулоуазалар урганилади. Шу билан бирга, Цозогистон Республикаси ва Тожикистон Республикасида янги таурирда цабул цилинган Меунат ко-дексининг ижобий ва салбий томонлари таулил этилган. Узбекистон Республикаси Меунат кодекси-нинг янги тауририни ишлаб чицишда бозор ицтисодиёти талабидан келиб чициб, норасмий меунатдан фойдаланишнинг олдини олишга царатилган рагбатлантирувчи нормалар, ишнинг узига хос хусусия-тига кура меунат шартномаси тузиш ва бекор цилишнинг соддалаштирилган тартиби, ходим билан бир вацтда иш берувчининг уам манфаатларини ифодалайдиган цоидалар, Халцаро Меунат Ташкило-тининг тавсияларини имплементация цилиш ва меунат муносабатларини тугридан тугри тартибга солувчи нормаларни акс эттириш вазифаси цай даражада бажарилганлиги юзасидан хусусий хулоса-лар цилинади. Шунингдек, Узбекистон Республикаси Меунат кодекси ва ушбу кодекснинг янги таурир-даги лойиуасининг структуравий тузилиши ва мазмуни циёсий таулил цилиниб, мавжуд камчиликлар ва эришилган ютуцлар курсатилади. Бундан ташцари, Узбекистон Республикаси Меунат кодексининг янги тауририни такомиллаштириш буйича айрим тавсия ва таклифлар берилади.
Калит сузлар: меунат ууцуци, меунат муносабатлари, меунат цонунчилиги, кодекс, концепция, янги таурир, тенденция, замонавийлик, циёслаш, ууцуцни цуллаш амалиёти.
Исмоилов Шухрат
доктор юридических наук (DSc), заведующий кафедрой Ташкентского государственного юридического университета
НОВАЯ РЕДАКЦИЯ ТРУДОВОГО КОДЕКСА РЕСПУБЛИКИ УЗБЕКИСТАН:
АНАЛИЗ И МНЕНИЕ
Аннотация. В настоящей статье рассмотрены процессы реформирования социально-трудовых отношений и создания его законодательных основ в странах СНГ и Центральной Азии. В частности, рассматриваются мнения о необходимости разработки Трудового кодекса Республики Узбекистан в новой редакции. Вместе с тем проанализированы положительные и отрицательные стороны Трудовых кодексов, принятых в новой редакции Республикой Казахстан и Республикой Таджикистан. В связи с потребностью рыночной экономики в разработке новой редакции Трудового кодекса Республики Узбекистан рассматриваются стимулирующие нормы, направленные на предотвращение использования неформального труда, упрощенный порядок заключения и прекращения трудового договора, аналогичные правила, выражающие одновременно интересов как работника, так и работодателя,
а также сделаны выводы, в какой мере осуществлена имплементация рекомендаций Международной организации труда и отражены нормы, непосредственно регулирующие трудовые отношения. Кроме того, сравнительно проанализирована структура и содержание Трудового кодекса Республики Узбекистан и проекта новой редакции кодекса, указаны существующие положительные стороны и недостатки. Даны некоторые рекомендации и предложения по совершенствованию проекта Трудового кодекса в новой редакции.
Ключевые слова: трудовое право, трудовые правоотношения, трудовое законодательство, кодекс, концепция, новая редакция, тенденция, современность, сравнение, правоприменительная практика.
Ismoilov Shukhrat
Head of Department, Tashkent State University of Law, Doctor of Sciences in Law (DSc)
NEW EDITION OF THE LABOR CODE OF THE REPUBLIC OF UZBEKISTAN:
ANALYSIS AND APPROACH
Abüract. This article discusses the process of reforming socio-labor relations and creating its legal framework in Central Asia and the CIS countries. In particular, it researches the views on the need to edit a new version of the Labor Code of the Republic of Uzbekistan. In addition, the pros and cons of the new edition of the Labor Code of the Republic of Kazakhstan and the Republic of Tajikistan are analyzed. The author, based on the requirements of the market economy, shares his conclusions on preventing the use of informal labor, simplified procedures for concluding and terminating employment contracts, rules that represent the interests of both the employee and the employer, the tasks of implementing the recommendations of the ILO and reflecting the norms regulating labor relations directly in the development of a new edition of the Labor Code of the Republic of Uzbekistan. Furthermore, the article comparatively studies the structure and content of the Labor Code of the Republic of Uzbekistan and the draft of its new edition and shows the existing shortcomings and achievements. In addition, some proposals and suggestions are made to improve the new version of the Labor Code of the Republic of Uzbekisan.
Keywords: labor law, employment relationship, labor legislation, the code, concept, new edition, trend, modernity, comparison, law enforcement practice.
Марказий Осиёда жойлашган давлатлар ХХ асрнинг ту^сонинчи ва XXI асрнинг би-ринчи ун йиллигида муста^илликка эришган-лиги ортида уз таравдиёт йулининг ^онунчи-лик асосларини яратди. Айнан ушбу йиллар-да давлат ва жамият хаёти учун мухим касб этувчи ижтимоий хамда мехнат муносабат-ларини ху^у^ий тартибга солишга ^аратил-ган ^онунчилик асослари ишлаб чи^илди. Хусусан, Узбекистан Республикаси 1995 йил 21 декабрда, Тожикистон Республикаси 1997 йил 15 майда, Киргизистон Республикаси 1997 йил 4 октябрда, ^озогистон Республикаси 2007 йил 15 майда, Туркманистон Республикаси 2009 йил 18 апрелда узларининг Мехнат кодексларини ^а-бул ^илди. Таъкидлаш лозимки, ушбу масалада Узбекистон нафа^ат Марказий Осиёда, балки
МДХ^ давлатлари ичида хам мехнат ^онунчили-гини тубдан янгилаган илк давлат булди.
Шуни ^айд этиш керакки, бозор муноса-батларини узида жорий этган ушбу мамлакат-лар янги ижтимоий-и^тисодий шарт-шароит-лар сабабли мехнат ^онунчилигини тизимли равишда янгилашни асосий вазифалар сифа-тида белгилай бошлади. Чунончи, Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 17 январдаги фармони билан тасди^ланган 2017-2021 йилларда Узбекистон Республикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Хдракатлар стратегиясининг "Фаол ин-вестициялар ва ижтимоий ривожланиш йили"да амалга оширишга оид Давлат дастурида мехнат муносабатларини такомиллаштиришга ^аратил-ган Узбекистон Республикаси Мехнат кодекси-
нинг янги тахририни ишлаб чикиш назарда ту-тилган эди [1].
Крзогистонда давлат рахбари томонидан 2015 йил майда эълон килинган Миллат Режаси -"100 аник кадам"да ахолининг яшаш даражасини ошириш ва мамлакатни истикболда ривожланти-ришга каратилган конунчилик ва институционал асосларни шакллантириш вазифаси куйилган эди. Мазкур Режанинг 83-кадами "Мехнат муносабат-ларини либераллаштириш. Янги Мехнат кодекси-ни ишлаб чикиш"ни назарда тутган булиб, конун лойихаси халкаро тажрибани хисобга олган холда мехнат конунчилигини либераллаштиришни мак-сад килган [2].
Тожикистон Республикаси давлат рахбарининг парламентга мурожаатномасида янги тахрирдаги Мехнат кодексини ишлаб чикиш вазифаси куйил-ган эди. Ушбу вазифани ижро килиш максадида Мехнат кодексининг янги тахрири ишлаб чикил-ди ва 2016 йилнинг 23 июль куни кабул килинди. Тожик мутахассислари томонидан мазкур кодекс илгор хорижий тажрибани хисобга олган холда ишлаб чикилганлиги, унда янги ижтимоий-икти-содий муносабатларнинг турли томонлари хамда инсон хукук ва эркинликларига риоя килишга оид масалалар инобатга олинганлиги кайд этилди [3].
Таъкидлаш лозимки, Узбекистонда утган икки йилга якин муддат ичида Мехнат кодексини янги тахрирда ^абул килиш юзасидан тизимли ишлар амал оширилди. Хусусан, ушбу кодекснинг янги тахрирдаги лойихаси Узбекистон Республикаси Бандлик ва мехнат муносабатлари вазирлиги томонидан ишлаб чикилди. Узбекистон Республикаси Мехнат кодексининг янги тахрирдаги ло-йихаси норматив хукукий хужжатлар мухокама-си порталида уч марта (2019 йилда икки марта, 2020 йилда бир марта) оммавий мухокамага куйи-либ, 100 га якин таклифлар олинди [4]. Хозирда лойиха юзасидан охирги мухим кадам 2020 йил 19 ноябрь куни Олий Мажлис Крнунчилик пала-тасининг мажлисида "Узбекистон Республикаси-нинг Мехнат кодексини тасдиклаш тугрисида"-ги конун лойихасининг биринчи укишда куриб чикилиши ва ^абул килиниши булиб турибди [5].
Янги тахрирдаги Узбекистон Республикаси Мехнат кодекси лойихасининг структуравий ту-зилиши буйича юз берган узгаришларни куриб чикиш у хакида аникрок тасаввур хосил килиш учун имкон беради. Зеро, ушбу кичик тадкикот
максадларидан бири мазкур кодекснинг янги тахрири лойихасида айнан кайси институтлар ян-гилик сифатида киритилганлиги ёки узгаришлар-га учраганлигини аниклаш хисобланади.
Таккослаш учун айтадиган булсак, Узбекистон Республикасининг Мехнат кодекси 2 кисм, 16 боб, 294 моддадан иборат. Мазкур кодекснинг лойиха-си эса 2 кисм, 7 булим, 34 боб, 621 моддадан ибо-рат. Хажм жихатидан лойиха амалдаги тахрирдан икки баравардан купрокни ташкил килмокда. Таъ-кидлаш лозимки, агар лойиха ушбу хажмда кабул килинадиган булса, у нафакат Марказий Осиё, шу-нингдек, МДХ доирасида кабул килинган Мехнат кодекслари хажмидан хам катта булади. Мисол учун, Россия Федерациясининг 2001 йил 30 де-кабрда кабул килинган Мехнат кодексида 424 та модда мавжуд. Албатта, унга куплаб прим модда-лар киритилганлигини хам таъкидлаш уринлидир. Шунга карамасдан ушбу кодекс моддалар сони жихатидан Узбекистон Республикаси Мехнат ко-дексининг янги тахрирдаги лойихасида булган 621 та моддадан кам. Бирок Россия Федерацияси Мехнат кодексида бошка таркибий кисмлар сези-ларли даражада куп булиб, унда 6 та кисм, XIV та булим, 62 та боб мавжуд 0 [6].
Янги тахрирдаги Узбекистон Республикаси Мехнат кодексининг лойихасида Умумий кисм ва Махсус кисм сакланиб колинган. Бундай булиниш деярли барча Марказий Осиё давлатлари мехнат кодекслари учун хос. Масалан, Крзогистон Республикаси Мехнат кодексининг янги тахририда уму-мий ва махсус кисм мавжуд булса [7], Тожикистон Республикаси Мехнат кодексининг янги тахрири умумий ва махсус кисмларга булинмаган [8].
Узбекистон Республикаси Мехнат кодекси би-лан унинг янги тахрирдаги лойихасининг тарки-бий тузилиши ва хажми уртасидаги нисбат куйи-даги жадвал оркали янада яккол куринади.
Узбекистон Республикасининг Мехнат кодекси Узбекистон Республикаси Мехнат кодексининг янги тахрирдаги лойихаси
Умумий цисм - 4 та боб, 56 тамодда Умумий цисм - 2 та булим, 9 та боб, 96 та модда
Махсус цисм - 12 та боб, 238 та модда Махсус цисм - 5 та булим, 25 та боб, 525 та модда
Жами: 2 цисм, 16 боб, 294 модд Жами: 2 цисм, 7 булим, 34 боб, 621 модда
Узбекистон Республикасининг амалдаги Мехнат фкодекси цисм-боб-модда тузилишига эга булса, унинг лойихаси цисм-булим-боб-моддадан ташкил топган. Куриниб турибдики, Мехнат кодек-сининг лойихаси амалдагисидан фаркли равишда булимларга ажратилган холда ишлаб чикилган.
Узбекистон Республикаси Мехнат кодексининг янги тахрирдаги лойихасида 7 та булим ажратиб курсатилган. Улар куйидагилардан иборат.
Умумий кием Махеуе кием
• I Булим. Умумий коидалар • II Булим. Мехнат сохаси-даги ижтимоий шериклик • III Булим. Ишга жой-лаштириш • IV Булим. Якка тартибда-ги мехнат муносабатлари • V Булим. Ходимларни касбга тайёрлаш, кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш • VI Булим. Айрим тоифадаги ходимлар мехнатини хук;ук;ий тартибга солишнинг хусусиятлари • VII Булим. Ходимларнинг мехнат хукукларини химоя килиш. Мехнат низоларини куриб чикиш тартиби
Узбекистон Республикаси Мехнат кодекси лойихасининг 1-булими 3 та бобдан иборат бу-либ, у амалдаги Мехнат кодексининг 1, 2, 3-бобла-рига мазмунан мувофик келади.
Узбекистон Республикаси Мехнат кодексининг 4-боби (Жамоа шартномалари ва жамоа келишув-лари) мазмуни мазкур кодекснинг лойихасида 2-булимга айлантирилган. Таъкидлаш лозимки, ушбу булимда мехнат сохасидаги ижтимоий ше-рикликнинг мазмуни ва уни амалга ошириш билан боглик анча батафсил коидалар урин олган.
Узбекистон Республикаси Мехнат кодексининг 5-боби унинг лойихасида 3-булим билан алмаштирилган. Мазкур булим бобларга ажра-тилган. Асосий узгариш шундан иборат булди-ки, ушбу булимда иш билан таъминлаш сохасида иш берувчининг мажбуриятларига оид коидалар ишлаб чикилди.
Узбекистон Республикаси Мехнат кодексининг 6-13-боблари ушбу кодекс лойихасида 4-бу-лимга бирлаштирилиб, тегишлича 12-20-боблар-да акс эттирилган. Бу ерда асосий узгариш "Мехнат меъёрлари" номли 16-бобнинг кирити-лиши булган.
Узбекистон Республикаси Мехнат кодек-сининг лойихаси янги нормаларни узида ифо-даловчи 5-булим (Ходимларни касбга тайёрлаш, кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш) билан тулдирилган. Мазкур булимнинг 21, 22-боблари янги коидалардан иборат булса, унинг 23-боби Узбекистон Республикаси Мехнат кодексининг
15-боби 3-параграфи билан мос келади хамда унда мазмунан кайта ишлаган коидаларни куриш мумкин булади.
Шунингдек, Узбекистон Республикаси Мехнат кодексининг XIV боби (Айрим тоифадаги ходим-ларга бериладиган кушимча кафолат ва имтиёз-лар) лойихада VI булимга (Айрим тоифадаги хо-димлар мехнатини хукукий тартибга солишнинг хусусиятлари) алмаштирилган. Мехнат хукукида кузатилаётган навбатдаги тенденция мехнат му-носабатларини хукукий тартибга солишда махсус нормаларнинг роли ортиб бораётганлиги билан боглик. Умумий ва махсус нормаларнинг узаро муносабати хукукий тартибга солишнинг бирлик ва дифференциациясида намоён булади. Дифференциация махсус нормалар гурухини вужудга келтирмокда, бу эса турли шароитларда ишловчи ходимларни бир хилда хукукий химояланишини таъминлаб, мехнат муносабатларида камситиш-ларнинг олдини олади. Мамлакатимизда субъек-тив дифференциация (аёллар, ёшлар, ногиронлар) га оид коидалар нисбатан ривожланган. Бирок объектив (уриндош, мавсумий, вактинчалик хо-димлар, ташкилот рахбарлари в. б.) ва сохавий дифферециация (транспорт, педагог ходимлари, диний хизматчилар) буйича муаммолар уз ечими-ни кутиб турибди. Уйлаймизки, янги тахрирдаги кабул килиниши кутилаётган Узбекистон Респуб-ликасининг Мехнат кодекси уларни ижобий равишда хал килишга эришади [9].
Узбекистон Республикаси Мехнат кодексининг 16-боби (Мехнат низолари) мазкур кодекснинг лойихасида VII булим билан алмаштирилган. Лойихадаги асосий янгилик шундан ибо-ратки, VII булимда нафакат мехнат низолари, шунингдек, ходимларнинг мехнат хукукларини химоя килиш билан боглик нормалар хам уз ак-сини топган.
Узбекистон Республикаси Мехнат кодексининг лойихасида амалдаги Мехнат кодексининг
16-боби "Давлат ижтимоий сугуртаси" номли боби чикариб ташланмокда. Таъкидлаш лозимки,
ушбу боб буйича турли давлатлар конунчилиги турлича коидаларни узида акс эттирган. Жумла-дан, Тожикистон Республикаси Мехнат кодекси-нинг 39-боби "Ижтимоий сугурта" деб номланган булиб, унда ходимларни давлат ва ихтиёрий ижтимоий сугурта шаклида сугурталаниши хакидаги коидалар мустахкамланган булса [8], аксинча, Ко-зогистон Республикаси Мехнат кодексининг янги тахририда сугурта хакидаги коидалар мавжуд эмас [7]. Шундай килиб, ижтимоий сугуртага оид нормаларнинг Узбекистон Республикаси Мехнат кодексининг янги тахриридан чикарилишини ижобий бахоласа булади, чунки мехнат фаолияти билан боглик сугурта умумий сугуртанинг тарки-бий кисмларидан бирини ташкил килиб, ижтимоий таъминот ва сугурта хукукининг предметига утиши максадга мувофик хисобланади.
Узбекистон Республикаси Мехнат кодекси ва ушбу кодекснинг янги тахрирдаги лойихасидаги фарклар боб ва параграфлар мисолида хам аник куринади. Масалан, амалдаги Мехнат кодекси-да боблар сони 16 тани ташкил килса, лойихада уларнинг сони 34 тани ташкил килмокда. Лойиха-даги куйидаги боблар мехнат сохасидаги янгилик-ларни курсатиб беради:
Ижтимоий шериклик органлари (6-боб);
Иш берувчининг иш билан таъминлаш ва банд-лик сохасидаги мажбуриятлари (11-боб);
Ходимларнинг шахсий маълумотларини хи-моя килиш (12-боб, 6-§);
Хизмат текшируви(18-боб, 2-§);
Ишлаб чикаришдаги таълим шартномаси (22-боб);
Ходимларнинг уз мехнат хукукларини узи хи-моя килиши (32-боб) [4].
Харакатлар стратегиясининг "Фаол инвести-циялар ва ижтимоий ривожланиш йили"да амалга оширишга оид Давлат дастури 135-бандида Узбе-кистон Республикаси Мехнат кодексининг янги тахрири лойихасини ишлаб чикишда куйидаги-ларни назарда тутиш белгиланган эди:
• бозор иктисодиёти талабидан келиб чикиб, норасмий мехнатдан фойдаланишнинг олдини олишга каратилган рагбатлантирувчи нормалар;
• ишнинг узига хос хусусиятига кура мехнат шартномаси тузиш ва бекор килишнинг содда-лаштирилган тартиби, ходим билан бир вактда иш берувчининг хам манфаатларини ифодалайдиган коидалар;
• Халкаро Мехнат Ташкилотининг тавсияла-рини имплементация килиш ва мехнат муносабат-ларини тугридан-тугри тартибга солувчи норма-лар [1].
Таъкидлаш лозимки, Давлат дастурида бел-гиланган вазифалардан келиб чикиб, Узбекис-тон Республикаси Адлия вазирлиги хузуридаги Хукукий сиёсат тадкикот институти томонидан мехнат конунчилигини такомиллаштиришга ка-ратилган юкоридаги йуналишлар буйича тахлил-тадкикот ишлари амалга оширилди. Ушбу тах-лилий тадкикот ишида мехнат конунчилигини такомиллаштириш йуналишлари юзасидан турли фикр-мулохаза ва ёндашувлар курсатиб утилган [10]. Хусусан:
• норасмий ме^натдан фойдаланишнинг олдини олишга царатилган рагбатлантирувчи нормаларни белгилаш буйича норасмий мехнат икки томонлама характер касб этиб, ишчи нуктаи назаридан бундай фаолият даромад манбаи сифа-тида, иш берувчи томонидан эса соликка тортиш-дан яшириладиган фаолият сифатида каралади. Норасмий мехнат тушунчаси норасмий иктисоди-ёт атамаси билан кулланилганлиги боис давлат-лар норасмий бандликка карши чора-тадбирлар куламини кенгайтириши зарур;
• ишнинг узига хос хусусиятига кура мехнат шартномасини тузиш ва бекор цилиш тарти-бини соддалаштиришга оид Мехнат кодексида мехнат шартномасини тузиш ва бекор килиш бу-йича мураккаб тартиб белгиланган. Энг эътибор-ли жихати мазкур тартиб мулк шаклидан катъи назар, барча турдаги корхона ва ташкилотлар учун бирдек татбик килинади. Бу борада хорижий дав-латлар тажрибаси шуни курсатадики, дунёнинг куплаб мамлакатларида мехнат шартномасининг тузилиши ва бекор булишига нисбатан эркин ва томонлар ихтиёрига боглик булган коидалар ур-натилган. Масалан, Грузия Мехнат кодекси 6-мод-дасида мехнат шартномаси муайян ёки номуайян муддатга ёзма ёки огзаки равишда тузилиши, агар мехнат муносабатлари уч ойдан ортик давом этса, мехнат шартномаси ёзма равишда тузили-ши лозимлиги белгиланган булса, Финляндияда "Мехнат шартномалари тугрисида'ги конуннинг (Employment Contracts Act, 55/2001) 3-булимида мехнат шартномаси огзаки, ёзма ва хатто электрон шаклда тузилиши мумкинлиги назарда ту-тилган. Ушбу амалиётни Буюк Британия, Канада,
Сингапур каби давлатлар тажрибасида хам куриш мумкин;
• ходим билан бир вацтда иш берувчининг хам манфаатларини химоя цилиш амалдаги мехнат конунчилиги иш берувчи ва ходим уртаси-да тенг ва эркин булган мехнат муносабатларини урнатишга имкон бермайди. Жумладан, мутахас-сислар томонидан мехнат конунчилиги иш бе-рувчи ва ходимларнинг хукук ва манфаатларини бирдек химоя килиши лозимлиги назарий жихат-дан тахлил килиб келинаётган булса-да, амалдаги Мехнат кодекси иш берувчининг хукук ва манфа-атларини етарли даражада химоя килмайди. Жум-ладан, иш берувчининг ташаббуси билан мехнат шартномасини бекор килиш тартибини мисол сифатида оладиган булсак, мазкур жараён катъий колипга солинганидан ташкари иш берувчини уз касбига нолойик ёки вазифаларини лозим дара-жада бажармаган ходимлардан химоя килмайди. Япония, Жанубий Корея, Германия каби ривож-ланган давлатларининг мехнат конунчилигида иш берувчи ходим билан тузилган мехнат шартнома-сини бекор килиши мумкин булган аник холатлар кузда тутилмаган. Бунда асосийси мехнат шарт-номасининг бекор килиниши асосли булиши ке-рак. Мазкур холат иш берувчининг етарли асосла-ри мавжуд булган такдирда мехнат шартномасини бекор килиш хукукини беради;
• Халцаро Мехнат Ташкилотининг тавсия-ларини имплементация цилиш Халкаро Мехнат Ташкилотининг тавсиялари мехнат конунчили-гини такомиллаштириб боришда, уни халкаро стандартларга мувофиклаштиришда мухим аха-миятга эга хисобланади. Халкаро Мехнат Ташки-лотининг тавсияларини имплементация килишга каратилган тахлиллар дунё мамлакатлари мехнат конунчилигида рацобатлашмаслик келишуви ту-шунчаси мавжудлигини курсатмокда. Ракобат-лашмаслик келишуви тор маънода ходимнинг муайян вакт давомида, мехнат муносабатларини тугатиш вактида ёки ундан кейин иш берувчи билан ракобат муносабатида булган ташкилотга ишга жойлашмаслик (шунингдек, ракобатлаша-диган ташкилот ташкил этмаслик) мажбуриятини англатиб, иш берувчининг манфаатларини химоя килиш максадида кулланиб келинади. Ракобат-лашмаслик келишуви Fарбий Европа давлатлари (айникса, Бельгия, Германия, Франция, Испания, Италия, Нидерландия) ва Шаркий Европа давлат-
лари (Грузия, Чехия, Руминия) мех,нат конунчилигида белгиланган. Бирок конунчилигимизда ушбу юридик термин учрамайди хамда иш берувчининг ходим зарар етказиши мумкин булган конуний манфаатлари факат "Тижорат сири тугрисида"ги конун билан химоя килинади. Шунингдек, иш ташлашга оид коидаларни халкаро стандартларга мос холда ишлаб чикиш лозимлиги хам тахлил-ларда кайд килинган;
• мехнат муносабатларини тугри-дан-тугри тартибга солиш мехнат конунчи-лигидаги яна бир муаммолардан бири. Чунки мехнат муносабатларини тугридан-тугри тартибга солинмаганлигидир. Жумладан, Мехнат кодексида масофавий иш режимида ишлашга оид коидалар уз аксини топмаган. Узбекистон Республикасининг 2017 йил 3 июлдаги "Медиация тугрисида'ги УРК^-482-сон конунида ушбу конун якка мехнат низоларига татбик этилиши белгиланган булса-да, Мехнат кодексининг XV боби (Мехнат низолари)да бу хакида суз бор-майди. Худди шундай фикр мехнат сохасидаги мутахассис М. Рахимовнинг тадкикотларида хам кузатиш мумкин [11].
Юкорида таъкидланганидек, Олий Мажлис Крнунчилик палатасининг 2020 йил 19 ноябрь куни булиб утган навбатдаги мажлисида "Узбекистон Республикасининг Мехнат кодексини тас-диклаш тyFрисида"ги конун лойихаси биринчи укишда куриб чикилди. Унда Узбекистон Респуб-ликаси Бандлик ва мехнат муносабатлари вазири Н. Хусанов томонидан 1995 йилда кабул килинган амалдаги Мехнат кодексида куплаб хаволаки нор-малар мавжудлиги, барча зарур масалалар аник тартибга солинмагани, уни амалиётда куллашда бир катор муаммолар юзага келаётганлиги, шу билан бирга унда фукароларни мехнат фаолияти-га жалб килишнинг янги турли хил шаклларининг фаол ривожланиши хисобга олинмагани, иш бе-рувчиларни, хусусан, кушимча одамларни мехнат-га жалб килишнинг содда шаклларини танлашга имкон берадиган мослашувчан иш режимларидан кенг фойдаланиш учун етарли шарт-шароитлар яратилмагани янги тахрирдаги Мехнат кодексини кабул килиш заруратини келтириб чикарганлиги таъкидлаб утилди. Шунингдек, Мехнат кодексининг янги тахрирда кабул килиниши бир катор имкониятларни юзага чикариши кайд этилди. Бозор иктисодиёти талабларини хисобга олган
холда ходимлар ва иш берувчилар манфаатлари-нинг мувозанатини таъминлаш, уларни ижтимоий хамкорликка жалб килиш, томонлар уз мехнати-нинг натижадорлигига кизикишини ошириш, ки-чик бизнес ва якка тадбиркорлик сохасига мехнат конунчилигини татбик килиш шулар жумласидан
[5]. „
Узбекистон Республикаси Мехнат кодекси ва янги тахрирдаги ушбу кодекс лойихасини киёсий тахлил килиш хамда улар хакидаги мутахассислар фикрини урганиш оркали айрим хулосаларни кабул килиш мумкин. Жумладан, ушбу кодекс лойихасини кабул килишда куйидаги холатларни танкидий кайта куриб чикиш имкони мавжуд:
1. Лойихада мехнат муносабатларининг хад-дан ташкари хукукий регламентация килинган-лиги сабабли мехнат субъектлари уртасида фаол алоканинг чекланиши.
2. Мехнат шартномасини тузиш ва бекор килиш юзасидан содда механизмларни ишлаб чикишга эришилмаганлиги.
3. Ходимларга берилган турли имтиёз ва кафо-латлар сабабли иш берувчининг моддий ва таш-килий жихатдан "зурикиши" бартараф этилмаган-лиги.
4. Халкаро стандартлар билан тан олинган "иш ташлаш" ва "ракобат хакидаги келишув" хакида илгор коидаларнинг киритилмаганлиги.
Шундай килиб, "Узбекистон Республикаси-нинг Мехнат кодексини тасдиклаш тугрисида"ги конун лойихасини кабул килишда унинг барча таркибий кисмларини юкорида кайд этилган хо-латларни хисобга олган холда кайта куриб чикиш лозим, бу эса мехнат муносабатлари иштирокчи-лари уртасидаги мувозанатни таъминлаш ва ман-фаатлар тукнашуви келиб чикишининг олдини олишга хизмат килади.
Фойдаланилган адабиётлар руйхати
1. https://lex.uz/docs/4168749#4172612
2. https://online.zakon.kz/document/?doc_id=31977084#pos=57;0
3. https://uztag.info/ru/news/v-tadzhiki&ane-prinyat-novyy-trudovoy-kodeks
4. https://regulation.gov.uz/ru/search?GlobalSearch[text]=Трудовой+кодекс
5. Мехнат кодекси лойихасида кандай янги нормалар акс этмокда?http://parliament.gov.uz/uz/events/ chamber/32873/?sphrase_id=6772174. Мурожаат этилган сана - 07.12.2020.
6. http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_34683/
7. Трудовой кодекс Республики Казахстан. - Алматы: Юрист, 2019. - С. 106-107.
8. Трудовой кодекс Республики Таджикистан. - Душанбе: Сифат-Офсет, 2018. - С. 407.
9. Исмоилов Ш. Основные тенденции развития трудового права // Review of law sciences. 2020. № 3. - URL: https://cyberleninka.ru/article/n/osnovnye-tendentsii-razvitiya-trudovogo-prava (дата обращения: 01.12.2020).
10. http://uza.uz/oz/society/yangi-ta-rirdagi-me-nat-kodeksining-ishlab-chi-ilishi-zaruri-27-10-2020
11. Raximov M.A. (2018) «New in^itution: resolving labour disputes through mediation» Review of law sciences: Vol. 3: Iss.1 , Article 11. Available at: https://uzjournals.edu.uz/rev_law/vol3/iss1/11
12. Hakimov R.R. Development of the legal framework of parliamentary control in Uzbeki^an: the main provisions of the law" On parliamentary control // International Journal for Social Studies,. - 2016. - 2(9). -Pp. 34-39.
13. Musaev B.T., 2015. Collision principles in labor relations complicated by a foreign element: experience of Uzbeki^an and foreign countries // European Reforms Bulletin 2015. - P. 128.