2022
UIF-2022: 8.2 SCIENCE AND INNOVATION
ISSN: 2181-3337 INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL №4
НОГИРОН ФАРЗАНДЛАР УЧУН ТУЛАЦОНЛИ ^АЁТ ТАРЗИНИ ЯРАТИШДА МАКТАБ - ОИЛА - МА^АЛЛА ^АМЦОРЛИГИНИНГ УЗИГА ХОС ЖЩАТЛАРИ
Мухайё Умаралиева
Т.НДори Ниёзий номидаги Узбекистан педагогика фанлари илмий-тадкикот институти "Илмий педагогик кадрлар тайёрлаш" булими бошлиги, педагогика фанлари буйича
фалсафа доктори https://doi.org/10.5281/zenodo.6908426
Аннотация. Мацола ногирон фарзандлар учун тулацонли %аёт тарзини яратиш мацсадида мактаб - оила - ма^алла цамцорлиги ва ота-оналар ва ма^алла мутасаддиларининг билим, куникма ва малакаларини ривожлантириш масалаларига багишланган. Муаллифлар ма^алларда ногиронлиги булган фарзандлар ота-оналарни мутасаддилари ва ногиронлиги булган болалар ота-оналарини малакасини ошириш буйича уз фикр ва муло^азаларини беришган.
Калит сузлар. Ногиронлиги булган болалар, ота, она, ма^алла мутасаддилари, жамоат Кенгашлари, "Каскад технологияси", билим, малака, куникма, усул, шакл. ОТЛИЧИТЕЛЬНЫЕ АСПЕКТЫ ПАРТНЕРСТВА ШКОЛЫ-СЕМЬИ-МАХАЛЛИ В СОЗДАНИИ ПОЛНОЦЕННОГО ОБРАЗА ЖИЗНИ ДЛЯ ДЕТЕЙ С ОГРАНИЧЕННЫМИ ВОЗМОЖНОСТЯМИ
Аннотация. Статья посвящена вопросам солидарности школы, семьи и соседства и развитию знаний, навыков и способностей родителей и должностных лиц района с целью создания полноценного образа жизни для детей с ограниченными возможностями. Авторы высказали свои мнения и мнения о том, как повысить квалификацию родителей детей с ограниченными возможностями в микрорайонах.
Ключевые слова. Дети с ограниченными возможностями, отец, мать, районные чиновники, общественные советы, "Каскадная технология", знания, квалификация, навыки, метод, форма.
DISTINCTIVE ASPECTS OF SCHOOL-FAMILY-MAKHALLA PARTNERSHIP IN CREATING A FULFILLING LIFESTYLE FOR DISABLED CHILDREN
Abstract. The article is devoted to the issues of school, family and neighborhood solidarity and the development of knowledge, skills and abilities of parents and district officials in order to create a full-fledged lifestyle for children with disabilities. The authors expressed their opinions and opinions on how to improve the qualifications of parents of children with disabilities in micro districts.
Keywords. Children with disabilities, father, mother, district officials, public councils, "Cascade technology ", knowledge, qualifications, skills, method, form.
КИРИШ
Янги Узбекистоннинг замонавий махдлла мутасаддилари янги ижтимоий-касбий технологияларга мослашишни, турли ахборот-коммуникацион тизимлар ва уларнинг субъектлари билан уддабуронлик билан узаро ишлашни билиши керак. Замонавий жамиятда муваффакиятли ва талабчан булиши учун инсон умуммаданий ва касбий билим, куникма ва малакаларга, эга булиши лозим.
ТАДЦИЦОТ МАТЕРИАЛЛАРИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ
2022
UIF-2022: 8.2 SCIENCE AND INNOVATION
ISSN: 2181-3337 INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL №4
Хрзирги пайтда махдллаларда фаолият олиб бораётган мутасаддилар (фукаролар йигини раиси, унинг уринбосарлари) томонидан ижтимоий-касбий мобилликка эришиш мех,нат бозорида ракобатбардошликка, узининг касбини эркин эгаллашига ва фаолиятнинг аралаш сохдларида мулжал олишига, доимий касбий усишига тайёрлигини шакллантиришга кумаклашади.
Демак, фукаролар йигини раиси ва унинг уринбосарлари доимо янгилликка интилувчан ва ушбу янгиликларни узлаштириш хдмда амалиётга татбик этиш, натижавийлигини урганиш, тах,лил килиш ва объектив бах,олаш каби жараёнларга тайёр туриши керак.
ТАДЦЩОТ НАТИЖАЛАРИ
Лойихдда таклиф этилаётган янгилик жараённинг таркибий тузилишини муаммолар, янгиланишга эх,тиёж, субъектлар, максад, вазифалар, мазмун, методлар, натижа ташкил этади.
Ногирон фарзандлар учун тулаконли х,аёт тарзини яратиш максадида ота-оналар ва мах,алла мутасаддиларининг билим, куникма ва малакаларини ривожлантириш -уларни хдракатга келтирувчи, максад сари бошловчи кучдир.
Бу янги ижтимоий талаблар билан анъанавий меъёрларнинг мос келмаслиги, ёхуд амалиётнинг янги шаклланаётган меъёрининг мавжуд меъёр билан тукнашуви натижасида вужудга келган мажмуали муаммоларни х,ал этишга каратилган фаолиятдир.
Шундай экан, ногирон фарзандлар учун тулаконли х,аёт тарзини яратиш максадида ота-оналар ва мах,алла мутасаддиларининг билим, куникма ва малакаларини ривожлантириш йуналишида ташкил этиладиган укув жараёнлар, яни мураккаб педагогик тизим компоненти булган жараёнларни самарали бошкариш долзарб масала х,исобланади.
Мазкур жараёнда ота-оналар ва мах,алла мутасаддиларининг билим, куникма ва малакаларини ривожлантириш хдмда кузланган натижаларга эришишда ташкил этилажак жараёнларни олдиндан лойихалаштириш, —бунда уларнинг узига хос хусусиятларини инобатга олиш мух,им х,исобланади.
Юкорида келтирилган фикрларга асосланиб, биз ногирон фарзандлар учун тулаконли х,аёт тарзини яратиш максадида ота-оналар ва мах,алла мутасаддиларининг билим, куникма ва малакаларини ривожлантириш йуналишида ташкил этиладиган укув жараёнларни мураккаб, куп даражали педагогик тизим сифатида изох,лашда куйидаги бир катор хусусиятларни инновацияларга хос хусусиятлар деб х,исоблаймиз: диалектиклик, даврийлик, асосланганлик даражаси, ихтилофлилик, ахдмиятлилик, таваккалчилик, рах,барлик услубларини тавсифлаш кобилияти, вазиятга алокадорлик, таркибий тузилишга эгалиги (структуравийлик), инновацион хдракатлар стратегиясини шакллантириш имконияти, бошкарувчанлик, ижтимоий мулжалланганлик, инсонларнинг кизикиши буйича табакалаштириш кобилияти, инновацияларни субъект томонидан кабул килиниши.
Ташкил этилаётган масофавий малака оширишнинг ахдмияти шундаки, бунда ота-оналар ва махдлла мутасаддилари, ногирон фарзандлар учун тулаконли х,аёт тарзини яратиш буйича уларнинг кизикиши ва янгиликларга булган муносабатларини объектив бах,олаш имконияти тугилади, педагогик жараёнда узаро муносабатларнинг узгариши,
2022
UIF-2022: 8.2 SCIENCE AND INNOVATION
ISSN: 2181-3337 INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL №4
кескинлашув ёки мувофиклашув вужудга келади ва уз навбатида мазкур жараёнга мое келувчи лойихаларини ишлаб чикиш имконияти тугилади.
Ота-оналар ва мах,алла мутасаддиларининг билим, куникма ва малакаларини ривожлантириб боришда, энг аввало, кузланган макеадларга эришишда махаллаларнинг иетикбол макеади ва имкониятларини ногиронлиги булган болалар манфаати билан уйгунлаштиришни хамда махалланинг фаолиятини замонавий узгаришларга моелаштириб бориш, узок муддатли бошкарув даетурларини бошкарув жараёнига татбик этиш зарур.
Бу уз навбатида иетикболни тадкик килиш ва макеадларга эришишда, ривожланишга таъеир этувчи омилларни олдиндан тахлил килиш, ривожлантирувчи бунёдкор гоялар ва уларни амалга ошириш йуналишида зарурий билим, куникма ва малакалар талаб килади.
Жумладан, ота-оналар ва мах,алла мутасаддиларининг билим, куникма ва малакаларини ривожлантириб бориш масофавий малака ошириш жараёнларида амалга оширилади.
Демак, ота-оналар ва мах,алла мутасаддиларининг билим, куникма ва малакаларини ривожлантириб бориш жараёнлари - ота-оналар ва мах,алла мутасаддиларининг ижтимоий еоха буйича янгиликлари билан мунтазам таништириб бориш аеоеида каебий билим, куникма ва малакаларини укувларни ташкил этиш оркали тизимли ривожлантириб бориш киека муддатли масофали укув курелари, еайёр малака ошириш, укув ееминарлари, ееминар-тренинглар, очик эшиклар куни, турли хил кечалар, илмий-амалий конференциялар, илмий-методик, методик материаллар тайёрлаш, шунингдек, малакасини ошириш буйича укув курсларидаги назарий ва амалий машгулотлар хамда маеофадан малака ошириш жараёнларини уз ичига олади.
Ота-оналар ва мах,алла мутасаддиларини масофавий малака оширишини ташкил этишдан кузланган макеад - оилаларида ногиронлиги булган фарзандлар ота-онасига ижтимоий кумак бериш ишлари еамарадорлигини таъминлаш, масофавий малака ошириш таълим, киека муддатли еайёр малака ошириш жараёнларини тизимли ташкил этиш, ривожлантириш, ногиронлиги булган болалар таълим-тарбиясида намуна куреатган ва барчага урнак булган оилалар тажрибаеини оммалаштиришдан -иборат.
Ота-оналар ва мах,алла мутасаддиларини малакасини ошириш жараёнлари "Каскад" технологияси асосида ташкил этилади.
Лойихани амалга ошириш оркали махаллаларда ногирон фарзандлар учун тулаконли х,аёт тарзини яратиш максадида ота-оналар ва мах,алла мутасаддиларининг билим, куникма ва малакаларини ривожлантиришнинг уетувор йуналишлари белгиланади, уларнинг малакаеини узлукеиз ошириб бориш, муетакил таълим, киека муддатли еайёр малака ошириш жараёнларини ташкил этиш аеоеида узлукеиз малака ошириш жараёнларининг еифат ва еамарадорлигини таъминлаш хамда мувофиклаштиришга эришилади.
Шунингдек, ота-оналар ва махалла мутасаддиларининг узлукеиз малака ошириш жараёнлари еамарадорлигини таъминлаш йуналишлари белгиланадиш ва мувофиклаштириб борилади.
Малака ошириш жараёнларини амалга оширишнинг "Каскад" механизми жорий этилади, мониторингинги йулга куйилади, еамарадорлигини тахлил килиш аеоеида
2022
UIF-2022: 8.2 SCIENCE AND INNOVATION
ISSN: 2181-3337 INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL №4
мавжуд муаммо ва камчиликларни бартараф этиш буйича чора-тадбирлар ишлаб чикилади; ва бажарилиши назорат килинади.
Ота-оналар ва махдлла мутасаддиларининг малакасини ошириб бориш буйича худудлар кесимида долзарб муаммолар аникланади ва уларни бартараф этиш буйича чора-тадбирлар ишлаб чикилади.
"Оила - махалла - таълим муассасаси" хамкорлиги мустахкамланади, ота-оналарнинг ногиронлиги булган фарзандлари тарбиясидаги урни, мажбурияти, масъулияти ошишига эришилади ва фарзандлар билан узаро муносабатларини мустахкамлашга кумаклашилади.
Узбекистон Республикаси Халк таълими вазирлиги хузуридаги "Оила-махалла-таълим муассасаси" хамкорлиги Жамоат кенгаши (хамда ^оракалпогистон Республикаси Халк таълими вазирлиги, Тошкент шахар ва вилоятлар халк таълими бошкармалари хузурида "Оила-махалла-таълим муассасаси" хамкорлиги худудий жамоат кенгашларида ногиронлиги булган фарзандлар учун тулаконли х,аёт тарзини яратиш масаласи ни тизимли мухокама этиб бориш буйича таклифлар ишлаб чикилади.
Хусусан, куйидагилар "Оила-махалла-таълим муассасаси" хамкорлиги худудий жамоат кенгашларининг функционал вазифаларига кириши зарур:
• ногирон фарзандлар учун тулаконли х,аёт тарзини яратиш максадида ота-оналар ва мах,алла мутасаддиларининг билим, куникма ва малакаларини ривожлантириш буйича такдим этилган стратегик режалари асосида "Ота-оналар университети" фаолиятини самарали ташкил этиш ва мувофиклаштириш;
• ота-оналар ва махалла мутасаддиларининг малакасини ошириш жараёнларини махаллалар амалиёти натижаларидан келиб чикиб, ташкил этиш; тизимли мониторинг асосида малака ошириш даври ва ундан кейинги фаолияти уртасида кайта алокани таъминлаш;
• малака ошириш учун зарурий шарт-шароитлар яратиш;
• доимий харакатдаги укув-семинарларини ташкил этиш, натижавийлиги буйича жамоат Кенгашига мунтазам маълумотлар такдим этиб бориш;
• миллий, умуминсоний ва маънавий кадриятлар асосида укув-тарбия жараёнига педагогик ва замонавий ахборот коммуникация технологияларини татбик этиш;
• самарали фаолият курсатаётган махаллалар иш тажрибаларини оммалаштириш ишларини ташкил этиш;
• электрон ахборот таълим ресурслари, янги илмий-методик, методик кулланмалардан самарали фойдаланиш тизимини йулга куйиш;
• бу борада ижобий натижага эришаётган илгор тажриба ва касбий махорати юкори булган махаллалар тажрибасини оммалаштириш.
Ногиронлиги булган фарзандлар учун тулаконли х,аёт тарзини яратиш максадида ота-оналар ва махалла мутасаддиларининг билим, куникма ва малакаларини ривожлантириб бориш, уларнинг максадли ишларини ташкил этиш ва мувофиклаштириш хамда электрон укув услубий мажмуаларни яратиш, "Каскад" механизмини йулга куйиш ва кенг жамоатчиликка етказишдан иборат.
2022
UIF-2022: 8.2 SCIENCE AND INNOVATION
ISSN: 2181-3337 INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL №4
Бизнингча, ногирон фарзандлар учун тулацонли хаёт тарзини яратиш мацсадида ота-оналар ва махалла мутасаддиларининг эгаллаган билим ва куникмалари цуйидагилар: шахсий ривожланишга интилиш, креативлик; инновацияларга тайёрлик ва мотивация; махаллалар тизимини замонавийлаштириш; бошцарувга булган эутиёж ва цобилият.
МУХ,ОКАМА
Шундай килиб, замонавий технологиялардан фойдаланган холда 4 асосий йуналишда фаолият олиб борилади. Бунда ота-оналар (оилаларнинг узига хос хусусиятлари ва ота-оналарнинг индивидуал хусусиятларини инобатга олган холда) ва махалла мутасаддиларининг малакасини оширишга каратилган ишларни ташкил этишга карор килдик. Бунда хар бир максадли гурух учун фаолиятнинг максади ва мазмуни куйидагича булиши керак:
1-жадвал
Гуру* Фаолият таркибий киеми Макеад
Уз устида ишлайдиганларнинг тарафдорлари Жамоат ишларида ишлаш, фаол семинарлар, амалий машгулотлар ташкил этиш Ота-оналар ва махалла мутасаддиларига кумаклашиш
Х,аракатсизлар учун Семинарларда, жамоат кенгашларида, тренингларда иштирок этиш. Ишда катнашиш учун кушилиш
"Анъаначилар" учун Натижа ва ютукларни намоён килиш, ишлаш,жамоат кенгашлари хамда тадбирларда маълумот туплаш Янгиликларга интилиш
Бефарклар учун Муаммога кириш, натижаларни таккослаш, амалий тажрибани урганиш. Узи учун маълумот олиш
Максадларга хамоханг тарзда ота-оналар ва махалла мутасаддиларининг малакасини ошириш учун махсус дастур ишлаб чикилди.
2.-жадвал
Малака оширувчиларнинг категориялари Макеад ва кутилаётган натижа Малака ошириш шакллари ва моелашувчан мактаб FOяеи билан танишиш (инновацион педагогика)
Уз устида ишлайдиганларнинг тарафдорлари Ривожланишнинг юкори даражасига мос келиш. Махаллаларни ривожлантириш буйича ижодий гурух. "Малакали махалла ходими" ижодий гурухида ишлаш. Мактабда "^обилиятли она" укув семинарида иштирок этиш. Жамоат кенгашларида фаол ишлаш.
Уз устида ишлайдиганларнинг Иш жараёнига кушиш. "Мехр" каскад йуналишидаги миллий тренерлар жамоаси томонидан семинарлар
2022
UIF-2022: 8.2 SCIENCE AND INNOVATION
ISSN: 2181-3337 INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL №4
naccuB Tapa^gopnapu TamKHn этнm.
"ÄHtaHanunap" Maco^aBHH ManaKa omupum a^3annuKnapu 6HnaH TaHHmHm. ^aMoaT KeHramu: 1. "EyryHru KyHga HorupoH $ap3aHgnap ynyH Tyna;oHnu xaeT Tap3HHH apaTHm Ma;caguga OTa-OHanap xaMga Maxanna MyTacaggunapuHHHr Ma;cagu Ba MyaMMonapu". 2. Maxannanapga MoenamyBHaH hkthmohh KyMaK MexaHH3MHHH apaTHm.
Ee$ap;nap Maco^aBHH ManaKa omupum a^annurura umoHTupum. Ohh; (MyTacaggu TamKunoTnap 6unaH) MynoKOTnapHH TamKHn ;unum, yKHTumHHHr aHru TexHonoruanapu 6unaH TaHHmTupum; ceMHHapnapra TaKnu^ ;unum.
3aM0HaBHH Maxanna paucu Ba yHHHr ypuHÖocapnapu ^aonuaTuga KacÖHH TaHeprapnuK, atHH yHHHr npo^eccuoHannuru, y3 coxacuHHHr 6unuMgoHH Öynumu MyxHM axaMHaT Kacö этagн. fflyHgaH Kenu6 hhkhö aHTum MyMKHHKH, MyHTa3aM paBHmga y3HHHHr KacÖHH öunuMH, KyHHKMa Ba ManaKacHHH puBo^naHTupHÖ Öopum, $aH Ba TexHHKa WTy;napH, 3aMOHaBHH axöopoT Ba кoммyннкaцнfl TexHonoruanapuHH y3namTupum ynyH ynapHHHr ManaKacHHH omapam KypcnapuHHHF TamKHn этнm MyxHM Macana xucoönaHagu. XYTOCA
EH3HHHr ^HKpHMH3na, OTa-OHanap Ba Maxanna MyTacaggunapuHHHr KacÖHH 6unuM, KyHHKMa Ba ManaKanapuHH pHBo^naHTHpumHH TaKnu^ этнm op;anu Ma3Kyp HyHanumgaru upogaBHH xaTTH-xapaKaTnapuHH TatMHHnoBHH acocnapHH TypTTa acocuH rypyxra a^paTHm MyxHM xucoönaHagu:
öupuHHHgaH, 6y KacÖHH axaMHaTra эгa ÖynraH maxcHH cu^aTnapHH maKnnaHHmu Ba pHBO^naHHÖ Öopumu HaTH^acuga By:®ygra KenaguraH, xypMaT-j'fcTHÖop, xokhmhat, BaKonaT Ba MaB;e 6unaH TyrpugaH-TyrpH Öornu; ÖynraH maxcHH эxтнe:®nap;
HKKHHHHgaH, puBo^naHHÖ öopaeTraH 3aMOHaBHH MaxannaHHHr caMapanu pHBO^naHHmHra moc paBHmga y3HHH y3H 6om;apum, y3 ^aonuaTHHH y3H TOMOHHgaH Taxnun Kunum Ba y3HHH y3H KacÖHH pHBo^naffrapumra HHTHnum;
yHHHHHgaH, y3HHH y3H KacÖHH pHBO^naHTupumu acocuga 3aMOHaBHH ^aonuarauHr axaMH^TH Ba HaTH^aBHHnurHHH aHrnam;
TypTHHHHgaH, Maxanna MyTacaggunapuHHHr TaÖHHH paBumga öenrunaHaeTraH 3aMOHaBHH TanaönapHHHr Ma3MyH Ba moxhathhh TymyHHm xaMga MaHTH;aH 3apypHaTHHH ;a6yn KHnum.
roKopugarunapra acocnaHHÖ 6unuM, KyHHKMa Ba ManaKara эгa oma-onanap ea Mayanna Mymacaööunapu ge6 KyHugarunapra acocnaHHÖ aHTHmHMH3 MyMKHH:
— öunuMnap, H3naHum Ba ^HKpnam ^aonuaTnapu, u^og «apaeHH Maxcynu cu^aTuga Typnu xun maKnnapga TH3HMnu xaMga yMyMnamTupunraH xonga Öepunagu;
— Mayanna Mymacadducu "6om;apyBHH", "TpeHep" ,"xaMKop" cu^aTHga HaMoeH Öynagu, AtHH xaMKopnHK ;unum, epgaM Öepum, мoтнвaцнa Öepum, HorupoHnuru ÖynraH
2022
UIF-2022: 8.2 SCIENCE AND INNOVATION
ISSN: 2181-3337 INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL №4
оилаларни шахсий кизикишларига эътиборли булиш, унинг шахсини ривожлантиришга йуналтирилган;
— фаол хамкорлик ишларини ташкил килиш, куллаб-кувватлаш ва узаро масъулиятлилик мухитини яратишга йуналтирилган;
— таълим олувчилар учун таълим ва тарбияни ташкил этишнинг гурухли шакллари оркали шахслараро муносабатлар ва мулокотнинг хилма-хил шаклларини амалий равишда узлаштиришлари, хамкорликда ишлаш ва ижод килиш учун шарт-шароитлар яратилади;
— харакат ва хулк-атворларнинг олдиндан белгилаб куйилган намунасига мослигини бахолашдан воз кечиш.
Юкорида санаб утилган фаолиятлар махалла тизими ичида кечади, лекин бу тизим фаолиятини самарали булиши учун уни ураб турган мухит, яъни ижтимоий-маданий мухит талаб даражасида булиши зарур.
REFERENCES
1. Sobithon Turgunov, Muhayyo Umaraliyeva. The Development of Professional Competencies of Teachers on the Basis of an Innovative Approach// Journal of Foreign Language Teaching and Applied Linguistics. —2016. — №2. — P.119-125.(DOI:10.14706/JFLTAL163212).
2. Umaraliyeva M.A. Organizational-Pedagogical Conditions of Forming Professional Competence of Teachers //Journal of Foreign Language Teaching and Applied Linguistics.2015. —R. 187.
3. Аbdugapparovna, u. m. (2019). the role of creative technologies in development of professional competency of general secondary pupils in collaborative pedagogy. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol, 7(5).
4. Умаралиева М.А. Укитувчилар касбий махорат компетентлилигини ривожлантириш технологияси Халк таълими илмий-методик журнал.— Тошкент, 2014.—№ 2— Б. 20-25.
5. М.А. Умаралиева Инновацион ёндашувлар асосида укитувчилар касбий компетентлилигини ривожлантиришнинг корпоратив асослари"Замонавий таълим" 2-сон.20117. 66-72 бет.
6. Jm^^ R. K., & Karakhanova, L. M. (2020). Sclentific And Methodical Bases Of ^е Use Of Electronic Educational Resources In Teaching Biology In General Educational Schools. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(8), 3500-3505.
7. Karakhonova L. M. Using the electronic educational resources in biology lessons //INTERNATIONAL SCIENTIFIC REVIEW OF THE PROBLEMS OF PHILISOPHY, PSYCHOLOGY AND PEDAGOGY. — 2019. — С. 35-39.
8. Karakhanova L. M. USE OF MEDIERE RESOURCES IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF BIOLOGY IN SCHOOLS //International Scientific Review of the problems of pedagogy and psychology. — 2018. — С. 68-70.
9. Сафарова Р. Г. и др. Укувчи-ёшларни оммавий маданият хуружларидан химоя килишнинг назарий-методологик асослари. — 2017.
10. Джураев Р. Х., Карахонова Л. М. Медиаобразование как фактор повышения качества обучения школьников //Образование через всю жизнь: непрерывное образование в интересах устойчивого развития. — 2013. — Т. 11. — №. 2. — С. 322-323.
2022
UIF-2022: 8.2 SCIENCE AND INNOVATION
ISSN: 2181-3337 INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL №4
11. Караханова Л. 6. DEVELOPMENT OF STUDENTS'KNOWLEDGE BASED ON THE USE OF 3D EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE BIOLOGY EDUCATION //Образование и инновационные исследования международный научно-методический журнал. - 2020. - №. 2. - С. 55-59.
12. Kharaxonova L. M. SPECIFIC ASPECTS OF MEDIA EDUCATION AND ITS USE IN HIGH SCHOOLS //Academic research in educational sciences. - 2021. - Т. 2. - №. CSPI conference 3. - С. 278-284.
13. Musokhonovna K. L. ICT-As a means of achieving new educational results in teaching natural disciplines in secondary schools //ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal. - 2021. - Т. 11. - №. 10. - С. 315-321.
14. ДЖУРАЕВ Р. Х., КАРАХАНОВА Л. М. Модель организации исследовательской деятельности учащихся 10 классов при преподавании физики и биологии //International journal of discourse on Innovation, integration and education. - 2021. - Т. 2. - №. 1. - С. 295-299.
15. Dzhuraev R. K., Karakhanova L. M. Model of the organization of research activities of 10th grade students in teaching physics and biology //International journal of discourse on Innovation, integration and education. - 2021. - Т. 2. - №. 01. - С. 296-300.
16. Мусахоновна Л. УЗЛУКСИЗ ТАЪЛИМ ТИЗИМИДА БИОЛОГИЯ ФАНИДАН САМАРАДОРЛИККА ЭРИШИШДА ЭЛЕКТРОН ТАЪЛИМИЙ ВОСИТАЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШНИНГ ИЛМИЙ-АМАЛИЙ АСОСЛАРИ //Science and innovation. -2022. - Т. 1. - №. B3. - С. 577-585.