Научная статья на тему 'Несколько новелл «Лавсаика» (из Печорского списка Усть-цилемского нового собрания Пушкинского дома)'

Несколько новелл «Лавсаика» (из Печорского списка Усть-цилемского нового собрания Пушкинского дома) Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
81
10
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
переводные патерики / Лавсаик / Нижняя Печора / старообрядческие рукописи / transfer paterikas / Lavsaik / Lower Pechora / Old Believers manuscripts

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Волкова Татьяна Федоровна, Кириченко Марина Николаевна

В публикации представлены тексты новелл из переводного патерика Лавсаика по печорскому списку из Усть-цилемского нового собрании Пушкинского Дома (№ 1), рассмотренные ранее в нашей статье с точки зрения сюжета и композиции.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

SEVERAL NOVELL «LAVSAIKA» (FROM THE PECHOR’S LIST OF THE UST-CILEMIAN NEW COLLECTION OF THE PUSHKIN HOUSE)

The publication presents the texts of short stories from the transfer paterik Lovsaik on the Pechora list from the Ust-Tsilem new collection of the Pushkin House (No. 1), considered earlier in this article from the point of view of the plot and composition.

Текст научной работы на тему «Несколько новелл «Лавсаика» (из Печорского списка Усть-цилемского нового собрания Пушкинского дома)»

УДК 82-3

Т. Ф. Волкова, М. Н. Кириченко

Т. V. Volkova, V. N. Kirichenko

НЕСКОЛЬКО НОВЕЛЛ «ЛАВСАИКА»

(ИЗ ПЕЧОРСКОГО СПИСКА УСТЬ-ЦИЛЕМСКОГО НОВОГО СОБРАНИЯ ПУШКИНСКОГО ДОМА)

SEVERAL NOVELL «LAVSAIKA»

(FROM THE PECHOR’S LIST OF THE UST-CILEMIAN NEW COLLECTION OF THE PUSHKIN HOUSE)

В публикации представлены тексты новелл из переводного патерика Лавсаика по печорскому списку из Усть-цилемского нового собрании Пушкинского Дома (№ 1), рассмотренные ранее в нашей статье с точки зрения сюжета и композиции.

Ключевые слова: переводные патерики, Лавсаик, Нижняя Печора, старообрядческие рукописи.

The publication presents the texts of short stories from the transfer paterik Lovsaik on the Pechora list from the Ust-Tsilem new collection of the Pushkin House (No. 1), considered earlier in this article from the point of view of the plot and composition.

Key words andphrases: transferpaterikas, Lavsaik, Lower Pechora, Old Believers manuscripts.

В данной публикации мы вводим в научный оборот несколько рассказов из переводного патерика «Лавсаик», большая часть которых была нами рассмотрена в статье, помещенной в данном выпуске «Вестника». Таким образом, читателям представляется возможность проверить справедливость наших наблюдений, а также продолжить нашу работу, обратив внимание на то, что нами было не замечено.

Публикацию составляют 10 новелл: «Того же отца Даниила о Андрониц-Ъ и о женЪ его Афанасии. Глава 3» (л. 7—22); «О отроковицы, поеЪченой от свекра своего, понеже не остави его блудити с нею» (л. 51—52 об.); «О инокинЪ, обрЪтеной в пустыни ИорданстМ. Глава 23» (л. 53 об,—57об.); «О отроц/ъх, крестивших евреи-на. Глава 25» (л.60—64); «О магистриане, иже мертвеца покры своею ризою. Глава

88» (л. 165—166об.); «О юЬкоемъ старци ИоашгЬ. Глава 102» (л. 189—190); «О отцы Герасиме, како левъ повинуся ему. Глава 127» 219—221 об.); «О отцы ПиминЪ,

како леопардъ грЪяше его. Глава 130» (л. 222 об,—223); «О отцы Сергии, како по-слуша его левъ. Глава 129» (л. 222—222 об.); «О Стефане, како заповфда леопарду пасти зелие. Глава 131» (л. 223).

Тексты новелл мы располагаем, соблюдая их последовательность в печорском списке «Лавсаика» (ИРЛИ, Усть-Цилемское новое собрание, № 1, руко-

99

пись начала XIX в. в 4-ку, написана полууставом на 227 листах и содержащая 133 рассказа).

Транслитерация рукописного текста произведена по эдиционным правилам, предлагаемым в серийном издании древнерусских текстов «Библиотека литературы древней Руси», подготовленном отделом древнерусской литературы ИРЛИ (Пушкинский Дом) РАН.

Того же отца Даниила о АндроницЪ и о жене его Афанасии. Глава 3

Пов'Ьда намъ отецъ Даниилъ. Бысть, рече, некий мужъ именемъ Андроникъ в велиц’Ьй Антиохии художествомъ златопродавецъ и поять себе жену, дщерь некоего среброкузнеца, имя ей Афанасия, еже глаголется «бесмертие»+. И воистину бесмертие // (л. 17 об.), яко же и конецъ пов’Ьдати хощетъ. Б% бо Андроникъ мужъ благогов’Ьинъ и добродФтелми украшенъ. Тако же и жена его Афанасия. Беста же и богата зФло. Сице же б% и житие ихъ, яко на три части раздал иста имение свое: едину часть убогихъ ради, другую же в церковь, третию же в потребу дому своему. Гграждане же вси любляху и, добродетели ради и кротости его.

Родиста же сына и нарекоста имя ему Иоаннъ. Потом же родиста и дщере. И нарекоша имя ей Мария. И к тому не приложи примФситися женФ своей, но 6Ъ тщание ихъ ко убогимъ со иными христолюбивыми мужьми и женами. На всяку же неделю: и понедельникъ, и среду, и пятокъ от вечера даже до заутра в церкви предстоя, подобие же и жена его сице творяше.

И по двою лету воединъ от дний прииде Афанасия заутра от церкви посЪтити отрочата своя и обрЪте обе стенющи. И смутився, взыде на одръ и сЪде близь ею. Андроникъ же после же прииде от церкви и начать звати жену свою яко спящу. Она же отв'Ьща: «Не прогневайся на мя, господи мой, понеже чада // (л. 18) наша огнемъ содержима суть». Осязав же его Андроникъ и обрФте тако. И воздохнувъ, отиде, глаголя: «Воля Господня да будеть». И отиде внФ града поклонится святому Иулияну. Тамо бо и родителие его лежаху. Замедлив же та-мо даже до 6-го часа. Посем же слышить плач и вопль, бывающий в дому его. Он же смутився и тече в домъ свой. И обрФте весь градъ стеклся в домъ его. И виде обе отрочате свои, лежащи на одре мертвы. И вшедъ в молитвеный домъ свой, и поверже себе пред образомъ Спаса нашего глаголя: «Самъ азъ нагъ изы-дох ис чрева матере моея и нагъ паки отиду тамо. Господь дастъ и Господь взять. Яко же Господови угодно бысть, сице сотвори. Буди имя Господне благословено отныне и до века». Жена же его хотяше удавити себе, глаголющи: «С чады своими да умру и азъ!»

Стече же ся весь градъ в погребение чадъ ихъ, яко же и патриарху со всем клиросомъ приити. И погребоша ихъ в церкви святого Иулиана, идеже и деди ихъ лажаху. Потом же поемъ патриархъ Андроника и в патриархию поидоша. Жена же его не восхоте приити в домъ свой, но в церкви пребысть нощию. В по-лунощи же является ей // (л. 18 об.) святый мученикъ во образе мниха глаголя: «Почто не оставляеши сущихъ зде почити, жено?» Она же рече: «Господи, да не оскорбишися на мя, понеже скорбна есмь. Две убо чаде имеах, и сия погребохъ

100

днесь вкупЬ»»». Онъ же рече къ ней: «КолицЬмъ лЬтомъ бЬша отрочата твоя?» Она же рече: «Едино 12 л'Ьтомъ, а другое же десятымъ». И рече ей: «Что убо о нихъ плачеши? Волыни есть, аще бы грЬхи своя плакала! Глаголю бо ти, яко им-же оразом ищетъ естество человеческое снЬди, и не мощно еже не дати ему, сице и младенцы просять от Христа в день судный, глаголющи: «Праведный Судия, лишилъ еси насъ земныхъ, но не лиши насъ небесныхъ!» Она же слышавши се, умилися и преложи скорбь на радость, глаголющи: «Аще убо живутъ чада моя на небеси, что плачю азъ?» Обратився, поискавъ мниха, глаголюща к ней, и не обрЬте его. Обыскавше всю церковь и никого же обрЬте. И удари вратаря, глаголющи: «ГдЬ есть отецъ, иже ко мнЬ нынЬ бесЬдова?» И разумЬ понамарь, яко видЬние видЬ. И рече к ней: «Не видиши ли врата затворены и глаголеши ми, гдЬ есть мнихъ, глаголяй ми нынЬ»»». Она же страхомъ одержима мо//(л. 19)ляше-ся ити в домъ свой.

И пришедши повЬда мужу своему, яже видЬ и убояшеся. И рече к нему: «Воистину, господи мой, и в животЪ чадъ нашихъ хотЪхъ рещи ти вещь, но сумнЬхся. Се уже по смерти ихъ реку ти, яко да плачюся трехъ моихъ». Он же рече ей: «Иди, искуси помыслъ свой неделю едину. Да аще пребудеши в помышлении томъ, оба о семь совЬщаевЬ». Она же дни многи сотворивши, пребысть в помыслЬ том. И призва блаженный Андроникъ отца ея. И предашя ему все имЬние свое, глаголющи: «К святымъ мЬстамъ хощем ити поклонится. Да аще нам что случится человеческо на пути, расточи имЬние наша, якоже хощеши. Молим же тя добро сотворит души своей, яко да болницу страннымъ сотво-риши домъ нашъ и странноприимство мнихомъ». Она же свободиста вся рабы своя. И вземъ мало благословения, изыде нощию с женою своею.

Блаженая же Афанасия возрЬвъ издалеча и видЬ домъ свой, и возрЬвъ на небо и рече: «Боже, рекий Аврааму и СаррЬ изыти от земля своея и от рождения своего! Ты настави насъ в страхъ твой. Се оставихомъ // (л. 19 об.) домъ нашь от-верстъ имени твоего ради. Не затвори намъ двери царствия твоего!» И плакавша на многъ час оба, отидоста.

И постигша святая мЬста и поклонишася. И бесЬдоваста многимъ отцемъ. Идоста же и во Александрию поклонится святому мученику МинЬ. И возрЬвъ же Андроникъ в часъ 6, и видЬ нЬкоего мниха с мирянином свары творяща. И глагола мирянину: «Почто сваришися со мнихом?» И отвЬща ему: «Владыко, в скитъ хотя ити, наять скотъ мой. И глаголю ему: “Идемъ нынЬ, яко да шествуемъ нощию и заутра до часа. 6-го постигнемъ в скит прежде даже не быти силному зною. И не хощеть!” И глагола ему Андроникъ: «Имаши ли другий скотъ?» И глагола ей: «Шедъ, рече, приведи, да искуплю его, понеже азъ хощу в скитъ поити».

И рече женЬ своей Андроникъ: «Пребуди здЬ, дондеже иду в скитъ благословится отецъ». Она же рече: «Поими мя въ скитъ с собою». Онъ же к ней рече: «Не входятъ жены в скитъ». Она же с плачемъ рече ему: «Слово имаши дати святому МинЬ, аще оставиши мя, дондеже не // (л. 20) предаси мя в монастырь». ЦЬловавъ ея, иде в скитъ и благословився от отецъ в коеиждо лаврЬ.

Слышав же о отцы ДаниилЬ, и с трудомъ великимъ шедъ,поклонися ему. Сказа ему вся яже о себЬ. И глагола ему старецъ: «Шедъ и приведи жену свою. И сотворю ти писание, яко да ведеши ю въ Фиваиду, в монастырь Тавенесиотъ».

101

Онъ же пришедъ и приведе нощию жену свою къ старцу, и бесЪдова к нимъ слово спасения. И сотвори имъ писание, и отпусти ихъ ити в монастырь Тавенесиотский.

Андроникъ же паки к старцу возвратися. И облече его старецъ во образъ иноческий, наказуя его иноческому житию. И пребысть с ним, 12 лФть. И по-семъ умоливъ старца послати его поклонится святым м^стомь. Старецъ же сотвори ему молитву и отпусти его.

Ходящу же отцу Андронику в странахъ Египта, седъ почити мало под смер-чиемъ нЪкоимъ. И по смотрению Божию, видЪ жену свою въ мужестЪмъ образЪ, идущу и сию во Иерусалимъ. И цЪловастася другъ друга. Познавши убо голубица супруга своего, той же не позна ея. Како бо можааше познати // (л. 20 об.) сию, увядшу воздержаниемъ, яко муринку сушу. И глагола ему она: «Камо идеши, ав-ва?» Онъ же рече ей: «Ко святым мЪстомъ иду поклонится». Она же к нему ре-че: «Азъ тамо иду поклонится. И ионе вкупЪ пойдемъ. Но аще хощеши ити на-ма вкупЪ, с молчаниемъ шествуемъ». Онъ же рече: «Яко же хощеши». Глагола же к нему: «Воистину, рцы ми, не ты ли еси ученикъ отца Даниила?» Отвеща: «Азъ есмь», рече. Глагола же ему: «Не имя ли твое есть Андроникъ?» И глагола: «Ей!». И рече: «Молитвы святаго старца да шествуютъ с нами!» Она же рече: «Аминь».

Поклонившеся во святЪм градЪ святымъ местом, приидоста во Александрию поклонится святому МинЬ. И глагола авва Афанасие ко отцу Андронику: «Сице бо преложи имя свое, хощеши ли, да пребудев’Ъ оба во единой келии?» И отв’Ьща: «Да пребудемъ. Но первие вопрошу старца, да аще повелит ми». И рече ему: «Иди. Азъ же пожду тебе в скитЬ, осмонадесятомъ глаголемомъ. И аще приидеши, яко же ходиховЪ с молчаниемъ, сице и в кЪлии пребудемъ с молчаниемъ. Аще не можеши сице пребыти, не приходи, аще и оставить тя старецъ. Азъ же во осмонадесятомъ скитЬ хощу // (л. 21) пребыти».

Онъ же шедъ, повода старцу. И рече ему старецъ: «Шедъ и возлюби молчание, и пребуди с нимъ, понеже инокъ есть». И шедъ, пребысть с нимъ во страсЬ Божии других 12. лЬтъ, и не позна ея. Множицею же старецъ прихождааше к нимъ, наказуя ихъ яже ко спасению. Единою же о пользЬ наказавъ ихъ, и во свою к Г лшо возвратися. И прежде дойти ему до святаго Мины, постиже его отецъ Андроникъ, глаголя: «Отче, отецъ Афанасие ко Господу отходить». И возвартив-ся старецъ, и обрЬте его огнем содержима. Начат же плакат отецъ Афанасие. И глагола ему старецъ: «Вместо еже радоваться понеже идеши срЬсти Господа, плачеши!». И отвЬща: «Не плачю, точию за отца Андроника, но сотвори любовь и по погребении моемъ обрящеши книжицу на возглавии моемъ. И прочет, даждь сию отцу Андронику». И бывши молитвЬ, причастися и отиде ко Господу. Приидоша же погребет его и обретоша, яко жена 6% естествомъ. ОбрЬтше же и писание при возглавии ея, и прочитоша. И тогда позна отецъ Андроник, яко жена его 6%. И вей прославиша Бога.

Услышано же бысть сие во всЬх лаврахъ. И посла старецъ и призва вся отца, иже в скитЬ, и иже // (л. 21 об.) во внутренЬй пустыни. И приидоша вся лавры Александрийския, и скитяне в бЬло оболчены, сице бо есть обычай скитяном. И погрЬбоша святое тЬло блаженныя Афанасия, славяще Бога, давшаго ей то-лико терпение. И пребысть старецъ, сотвори ей седмый день. И посемъ восхотЬ

102

старецъ пояти с собою отца Андроника, и не восхотЬ, глаголя: «Яко съ госпожею моею погребуся и азъ».

И оставль его старецъ, отиде. И даже не дойти ему до святаго Мины, постиже его другий инокъ, глаголя яко: «Отецъ Андроникъ отходить ко Господу». И паки посла старецъ в скит глаголя: «Приид'Ьте, последуйте ми до отца Андроника». Они же пришедшее и обретоша его и еще жива. И благословишася от него, и с миромъ ко Господу отиде.

Крамол^ же велице бывши посреди отецъ скита осмонадесятаго и скитянъ, глаголющих: «Нашъ есть брать, и възяти его хогцемъ в скит, яко да помогають намъ молитвы его». Такожде же и осмонадесятний глаголаху, яко съ сестрою его положимъ его. Скитяне же беша множайши. И глагола архимандритъ осмона-десятого скита: «Иже речеть старецъ, се сотворимъ. Старецъ же повеле тамо по-гребсти его». Они же не послушаху его // (л. 22), глаголюгце: «Старецъ выше страстей есть, и к тому не боится ратей. Мы же юнни сущее, хошем брата нашего, довл'Ьетъ вамъ яко оставихомъ вамъ отца Афанасия». ВидЬв же старецъ, яко мя-тежь великъ въ братиях бывает, глагола к братиямъ: «Аще не послушаете мене, то и азъ здЬ пребуду. И с братиями моими погребуся». Тогда умолчаша вси. И при-несоша брата, и погребоша, и рЪша старцу: «Идем прочее въ скить». И рече к нимъ: «Оставите мя сотворити седмый день сотворити брату». И не оставиша его.

Помолимъ же ся и мы достигнута в мЪру отца Андроника и отца Афанасия. Молитвами всЪхъ святыхъ, в в^ки вЪкомъ.

О отроковицы, посЪченой от свекра своего, понеже не остави его блудити с нею

Отецъ Даниилъ взыде со ученикомъ своим во градъ Александрию, и ходя-щимъ имъ тамо, прилучися нЪчто сицево// (л. 51).

Мужъ, рече, иЪкий живяттте во Александрии, имЬн единого сына. Сын же его имЪяше жену л’Ьтомъ сущи 15. И живяше с женою своею в дому отца своего, и 6% ловецъ рыбамъ. Ненавидяй же добра дияволъ, воздвиже рать блудную на жену сына своего и искаше подобна времени блудити с нею и не обрЪташе, но точию по вся дни ласканием пГкиимъ часто облобызааше ею. Отроковица же ц’Ьломудрена сущи, не ув’ЪдЪ льстивное лобзание, но мняше, яко любве ради се творит, и стыдяшеся его яко отца.

Во едину убо от нощей приидоша убо друзии ловцы и пояше юннаго, яко да шедше ловятъ рыбы. По отшествии же юннаго, воста отецъ его на отроковицу. И глагола ему отроковица: «Что се твориши, отче? Шедъ, сотвори на ли-цы своемъ знамение креста, диявольское бо дЬло се есть». Он же не хотя отступит и множае потщася блудити и осквернит ю. Отроковица же не повину-ся ему. Выше же одра сына его висяше мечь, и исторгнувъ его, хотя устрашити отроковицу, глаголя: «Аще не послушавши мене, се мечь симъ отсЬщи хощу // (л. 51 об.) главу твою». Она же отв’Ьща ему: «Аще и на уды иссЪчеши мя, беззаконное се д'Ьло не сотворю никако же». Он же яростию разжегся, паче же обла-даемъ дияволомъ, отсЪче главу отроковицы. И абие гнЪвомъ Божиим осл'Ьпе, и обходя, искаше двери дому своего и не обр’Ьтааше.

103

Пришедше же друзии ловцы ищуще сына его ити на ловъ, и начата звати. Отецъ же его отв’Ъща: «Отыде сынъ мой ловити». Вопроси же ихъ: «ГдЪ суть двери дому моего, яко ослЪпохъ?» Они же отверзше, внидоша и иидЬша отроковицу, лежащу мертву. И рече имъ: «Емше, предадите мя князю граду, яко убийство сотворихъ». И емше, предаша и князю. Князь же истязавъ и ув’Ъд’Ъвъ от него истину. И много мучивъ его, в темницу вверже.

Потом же глагола отецъ Даниилъ ученику своему: «Шедше, видимъ мощи святыя отроковица». И вид'Ьвше, возвратишася в скить, глаголемый осмьнаде-сятый. Слышавше же о немъ мниси скитстии, и изыдоша на сретение ему. И глагола имъ старецъ: «Шедше, принесете отроковицу сЪмо: не достойно бо положит тЪло ея // (л. 52) с мирскими человеки, но со святыми отцы». Н’Ьцыи же от мнихъ начата роптати, яко: «ТЬло женьское повелЬвает положит со святыми отцы!». Отв’Ьщавшу же старцу к нимъ: «Сию отроковицу, яже негодуете принести, мати есть и мнЪ, и вамъ, понеже целомудрия ради умрет». Тогда прочее никто же см^яше противится старцу и погребоша сию во гробницы со святыми отцы. Потом же старецъ цЪлова вся отца и возвратився со ученикомъ своим в свой ему скить.

О той же отроковицы, посЬченной. Глава 21

Во единъ убо от дний брать иЬкий в ските брань приимъ от бЪса блуднаго и пришедъ, повода старцу. И глагола ему старецъ: «Иди в скит Александрийский и вшедъ в гробницу святыхъ отецъ, и рцы: «Боже мученицы Фомоиды, помози ми и избави мя от искушения блуднаго. И уповаю на Бога, яко свободишися от рати сея».

Брат же молитву и заповедь отца вземъ, прииде в скить осмонадесятый и сотвори, якоже запов’Ьда ему старецъ. Абие преста брань от него // (л. 52 об.).

И возвратився в скить, припаде к ногама преподобнаго старца, глагола: «Молитвъ твоихъ ради, владыко, Богь свободи мя от рати блудныя». И вопроси же старецъ: «Како свободней?» И глагола брать: «Точию 12 метаний сотворихъ и положихъ главу мою на гробницы, и уснухъ, и се прииде пЬкая отроковица и глагола ми: “Отче, отче, приими благословение се и иди с миромъ в келию свою”. Аз же вземъ благословение оно и свободихся от рати. Что же бысть благословение оно, не в'Ьдя». И глагола ему старецъ: «Сицево дерзновение имуту Бога подвизающися о целомудрии».

О инокине, обрЪтеной в пустыни ИорданстЪй. Глава 23

Некий от великихъ и богоносныхъ отецъ, Сила именемъ, родом же сый от Аравия. С'Ъдягцу ему в пещер'Ь в скитЬ, глаголемемъ Фара, в м^сте реко-мом ... [ Фраза не закончена, для названия места оставлен пробел в рукописи].

Сей пов’Ьдоваше братъ, глаголя: «Пред лЪты нЪкиими живяше при мнЪ от-шелник, з’Ьло любимъ мнЪ, во единой от пещеръ, глаголемЪй Каламонъ. И им^яхв обычай в нарочитыя праздники посЬшати его и приносит ему малый потребы и благословлятися от него. Пришедшу убо празднику святыя

104

Пасхи, взяхъ милотарь мой и мало сочива, и мало хл’Ьба и изыдохъ по обычаю ити к старцу.

По смотрению же Божию некоему прилучися забыти, rat и в коемъ Mtcrt старецъ пребываетъ. И много поискавъ, не обрет, ocKop6txb зЪло. Заблуждьшу же в холмЪхъ м%ста того и дебрехъ, абие постиже мя жаръ деневный, и начахъ исчезати жаждею. Изнемогшу же ми трудомъ и жаждею и варомъ солнечным, взывахъ к Богу: «Не лиши мене, Господи, зрЪнию лица святаго мужа!» Се же рекшу ми, начахъ тещи во ины страны пустыня оны. Посем же взыдох на н%кий холмъ и B03ptxb сюду и сюду, еда како rat Hticoero вижду, и се не бе никого же. Недоумеющу же ми о сем и чюдящуся, падох // (л. 54) на землю мало почити, изнемогшу же ми жаждею и зноемъ, лежах, яко мертвъ.

Лежащу же ми и изнемогающу, в сонъ абие HtKaKO тонокъ приидох. И се зрю HtKoero CBtmoHOCHa мужа, пришедша ко MHt и рекша ми: “Дерзай, авва, и не скорби, понеже не norptumum искомое тобою, ибо трудъ твой Господь не вотще сотворить. Сам бо рече Господь: Верующему вся возможна. И паки про-рокомъ глаголеть: Волю боящихся Его творит, и молитву ихъ услышит. И паки трудъ плодъ своихъ CHtcn, rtM же, авва, сия ведый, почто изнемогая скорби-ши?” Сия рекшу CBtmoHocHOMy оному, абие от радости возбнухъ и 3ptxb сюду и сюду, и никого же вид$хъ. Восстав, абие помолихся молитвою сею, глаголя сице: “Господи Исусе Христе, упование над^щимся на тя, и наставниче заблуждь-шим! Не лиши мене, rptiimai o. молитвъ святаго отца!”

Сице же убо молчащумися, и се межу flBtMa холмома зрю стопы челове-ча и радостенъ быхъ. Часто взирахъ на ня и познахъ сия: не быти мужа совершена, но отрочате или женска полу. ПослЪдующи ми по стопамъ, не возмо-гохъ разумей, камо грядут и откуду исходят. И сице скорбящу ми на мнози дивящуся, зря множество сучия собрано, и се зрю пещеру, имущу // (л. 54 об.) мал вход. Be3MtcTHo же, помысливъ, не толкнувъ внити. И абие начахъ звати: “Благослови мя, отче”. Да яко же никтоже отвеща, паки возвахъ rtM же гла-соъ, и по третих никто же бысть отвещая. Тогда всякъ страхъ отвергхъ, внидох и o6ptroxb HtKoero мниха юнна с молчаниемъ сЬдяща. Да яко убо другъ другу метание сотворъше BOCTaxoBt, помышляхъ евнуха быти того. Повел^о же ми бысть молитву сотворити. MHt же отричющуся и молящу тому паче сотвори-ти молитву. И на MH03t о семь прекословящим намъ. Глагола ми: “Твое бо есть еже помолитися, понеже презвитеръ еси”. Аз же ммЬвь утаитися, начахъ отри-цатися. Он же глагола ми: “Презвитеръ сый, почто лжеши, господи мой отче?” Убояв же ся аз и почюдихъ, и нехотя сотворихъ молитву, и прочее ctaoxont оба. Дивляхжеся во yMt моемъ, глаголя: “Убо жена ли есть или евнухъ?” Глагола же ми она: “Почто, отче, многими помышлении смущаешися о MHt?” MHt же отричющуся и глаголющи ничто же HMtni. И oTBtipa ми: “Ей, то не помышляе-ши ли, жена ли есмь или евнухъ”. Почюдившужемися и о семь и лицемъ на землю поникъ. Тогда глагола ми: “Дажь ми слово, яко да никому же повГси. донде-же есмь во плоти, и аз // (л. 55) скажу ти, яже о MHt, и кто и откуду есмь, и како ctMO приидохъ”. Азъ же ptxb: “Btcn дoбpt духомъ святымъ, яко вельми желаю сие yB^tm”, и o6tniaBin>GKeMHCB никому же о семь пов^ати. Тогда начать сице глаголати.

105

“Азъ, отче духовный, жена есмь, дщи же бывши епарха некоего в Констянтин'Ь градЪ. И обручи мя синклитик за сына своего, любовенъ сущи отцу моему. Аз же причаститися браку негодовахъ. Обаче не обявихъ помышления моего радителемъ моимъ, сладцЬ бо желахъ упразднятся и в молитвЬ пре-бывати. И часто моляхся Богови, не лишити мене желания моего сего.

Единою же глагола ко мнЪ отецъ мой: “Готова буди, чадо мое, понеже время браку приспЪ, и обручникъ твой стужаетъ ми нынГ сотворит бракъ”. РЪх же азъ к нему: “Не мощно есть, господи мой, дати мя мужу прежде даже не совершу молитву мою”. Отецъ же мой вопроси мя: “Кую молитву, чадо?” Отв'Ьщах ему, глаголя: “Зав’Ьтъ положихъ с Богомъ прежде поклонится святымъ мЪстамъ и тогда совокупится мужеви”. Он же, льстя мя, глагола ми: “Послушай мене, чадо. По сотворении бо брака, поимеши своего мужа, и оба с миромъ идета и поклонитася святымъ местом, якоже хощета” // (л. 55 об.). Азъ же рЪхъ ему: “Ни, но девою еще сущи об’Ьщахся поклонится моему владыцЪ. Да аще убо любиши мя, не возбрани ми исполнит желание мое, да не како Богу солгахъ обрящуся”. Он же се слышавъ, увГщася и отпусти мя. И вдастъ ми рабы и отроковица в службу миф и в соблюдение, и златники три хилиады, яко да раздамъ сия во святыхъ мФстФхъ, прочая же им’Ьти ми на потребу с отроки и отроковицами.

Внидохомъ же в корабль и постигохомъ во святый градъ. И поклонившися святымъ местом, изыдохъ в пустыню искати святыя отца. ДоспФхомъ же в пещеры мФста, нарицаемаго Копрофа, сущия близъ лавры, глаголемыя Египетския. В пещерах же онФхъ обрФтохъ живуща три велики старцы. БЬ же единъ от нихъ об-леченъ вретищомъ и видение его, яко лице аггелу. ИмФяше же с собою в пещерф книги з’Ьло полезны. Аз же, яко им’Ьяхъ помыслъ избФжати суеты мира сего, во-прошахъ обрФсти некоего мниха, еже сказати ему помышление мое и возложи-ти на мя святый образъ. И яко узрФхъ святолФпнаго того старца, одФяннаго вре-тищем, рФхъ в себФ: “Се и желание мое исполнит, аще Богу хотящу”. И благо//(л. 56)словившеся от богоносныхъ он’Ьхъ старецъ, возъвратихомся во святый градъ и тамо нЬкия дни пребывше.

Начаша поспФшати мя сущии отроцы, еже поити намъ в Константинъ градъ. Аз же сотворихъ себе множае тщатися поити в домъ свой. И сЬдь отай нощию, написахъ диЬ питакЬ своею рукою: единъ убо к родителем моим, дру-шй же юнФйшему брату моему, сущему со мною. В нихже имФяше сицево писание, вФщающее, яко: “Азъ себе обФщахъ жертву живу и благоугодну представит Христу, жениху своему безсмертному, тлФнну же и смертну мужеви не буди мнФ причастится. ТФм же не к тому трудитеся искати мене здф, понеже въсуе трудъ вашъ будет. Аз бо иду, идФже Господеви изволися”.

Заутра же, егда хотФхом от святаго града изыти и приближынимся намъ к дверемъ града, рЬхъ к юннейшему брату моему: “Желание ми есть ити в Гепсиманию и поклонится гробу всенепорочныя Богородицы”. Той же глагола ми: “Отыдоша скоти наши и не имаши ни одежя своея здф, и како можеши поити сице? ни сущу же от рабъ никому же ити с тобою, но да сице поидеши яко едина от рабынь”. РЪхъ же ему азъ: “Ей, сице больше есть, яко да никтоже познает // (л. 56 об.)? кто есмь”. Тогда глагола ми: “Да аще изволися теб'Ь, то пои-

106

ми едину от рабынь, оставшую с нами. И шед скоро, возвратися, яко да постиг-немъ скоты наша”. Вземши же азъ послания она, яже написахъ, и вложих сия во одежду мою, оставшую у брата моего.

И тако изыдохъ с единою отроковицею. Егда приидохомъ в Гевсиманию, оставихъ внЬ отроковицу, рекъ ей: “Пожди мало здЬ, дондеже иду поклонится святому гробу непорочныя Богородиця, и тако приду”. Отлучивжеся от нея и изыдохъ от святыя церкве б try ся яхъ. И приидохъ в пещеры к старцу оному, одЕяиному вретищемъ. Он же, видЬвъ мя, зЬло удивися, глаголя: “Что се есть, чадо?” Аз же к нему рЬх: “Ищущи Бога приидохъ здЬ. Молю же тя, отче, яко да облечеши мя во святый образъ, понеже многими л’Ъты сего возжелЬхъ”. Старец же ко мнЬ рЬче: “Блюди, чадо, да не како искушение мнихомъ пришла еси”. Азъ же припадъ к но гама его со слезами и рЬхъ: “ВЬждь, отче святый, яко ты облечеши мя во святый образъ и вретище даруеши ми, иже тобою носимое, и книги твоя даруеши ми”, еже и бысть. Вид’Ьвъ же святый старецъ слезы моя и желание мое, воставъ, сотвори молитву и возложи на мя святый образ // (л. 57).

И пребыхъ с ними день той. Заутра же молихъ его, глаголя, воставъ: “Отче, сотвори ми молитву и отыду”. Старец же с плачемъ вопроси мя: “Камо хоще-ши поити, чадо?” Азъ же к нему: “Идеже Богъ наставить мя святыхъ ради мо-литвъ твоих”. Помолившужеся о мнЬ старцу, дасть ми книги, яже имеяше. Азъ же возъвергь всю мою печаль на Господа и помолихся покрыти мя, еже не обрЬтеной быти от человекъ, и к тому вдахъ себе в пустыню сию. Молитвами же святаго ми старца настави мя Богъ в мЬсго сие. И видЬвши пещеру сию, с радо-стию внидохъ в ню. БЬх же тогда лЬтомъ 18, имам же в пещерЬ сей лет 28 и даже донын’Ь лица человечя не видЬх, точию тебе». Днесь бЬ же видЬти лице ея, яко луча солнечныя.

Егда же преста повЬдающи, молихъ ея снЬсти со мною от ихже ношахъ по-требъ. Она же не послуша мене, рекъ: “Самъ снЬжъ, понеже от труда еси из-немогъ”. МнЬ же на мнозЬ молившу ея снЬсти со мною, и никако же повину-ся, глаголя: “Аще от сихъ, от нихже носиши, снЬм, питаяй мя толико лЬтъ здЪ, к тому не послет мнЬ обычную пищу”. Азъ же сие слышавъ, тяжко воздохнувъ и умолих ея поне благословит снЬдь мою. Она же се едва // (л. 57 об.) с нуж-дею сотвори. И сице снЬдохъ, получихъ от нея благословение, яко от духовныя пища. ЗрЬхъ же красоту лица ея и чюждахся, како толико лЬтъ имущи в толицЬ постЬ и молчании, не измЬнися красота ея. Егда же внидохъ к ней в пещеру, яже имЬяхъ жажду отступи от мене. МнЬх же еда како отшедшу ми от нея, паки вжаждуся. Преподобная же разумЬвши, глагола ми: “Дерзай, яко не вжажде-ши, дондеже приидеши до дверии келия своея”. Хотящу же ми отыти, моляхъ ея глаголя: “Сотвори со мною милость и да не отидеши от мЬста сего, яко да на всяко лЬто приходящу ми, приемлю от тебе благословение”. Она же обЬщася. Сотворившим же намъ молитву, отыдох от нея и не вжадахся на пути, дондеже приидох в келию мою, по проречению святыя дщере Христовы.

По днех же нЬкиихъ приидохъ на взыскание ея и не обрЬтохъ. Не вЬм же: или во внутренЬйшую пустыню отыде, или мановениемъ Божием покровена бысть. Точию слава смотрителю единому Богу.

107

О отроцЬх, крестивших евреина. Глава 25

Повода намъ отецъ Василие, старецъ и отшельникъ, иже от новыя лавры бы-вый мнихъ, яко: слышахъ нЬкия христолюбива мужа, повЬдающа таковое чю-до, яко:

В странЬ палестиньстЬй, в некоей многочеловечной вЬси, в ней живяху хри-стияне иудеи, имуще скоты // (л. 60 об.) многи. ИмЬяху же сицевъ обычяй, от родителей преданный: по вся дни, по обычаю, собираху скоты к дверемъ града и кождо посылааше съ своими скоты овъ убо сына своего, овъ же отрока. И взем-люще скоты отрокы и хлЬбъ свой и отхождааху, и пасяху скоты своя даже до вечера. По захождении же солнца паки привожаху скоты в домы своя.

Во единъ убо от дний идоша по обычаю пасти скоты оны. Во время убо снЬдению совокупишася, рЬша друг ко другу христианстии отроцы: «ПриидЬте, и мы да сотворим службу здЬ, яко же творят попове в церквахъ». И сотвориша епископа — старейшаго ихъ отрока. Той же сотвори прочая отроки: ового пре-звитера, другая же дияконы, иныя же подяконы, прочая же отрочища сотвори четца. И поставиша плочя едину в чинъ жертвеника, принесоша же и приношение, сирЬчь, просфиры, коиждо от своего хлЬба, иже ношааше.

БЬ же с нимъ отрочищъ и еврейский, сынъ сущь архиереовъ. И моляше отроки, глаголя: «Приимите мя с собою, да и аз принесу просфиры, якоже и вы». Они же озрЬваху его, глаголюще: «Не можеши ты приношения с нами сотвори-ти, евреинъ сый». Онъ же рече: // (л. 61) «Да буду и азъ христианинъ». И рЬша к нему отроцы: «Аще будеши християнинъ, приимемъ тя с собою». ОбЬщавшу же ся ему и прияша и. Сотвореный же от нихъ епископъ крести его в водЬ, сотвори вся по обычаю. Потом же реченную жертву принесоша. И егда начнеше им гла-голати: «Единъ свять, единъ Господь Исусъ Христосъ», сниде огнь с небесе и по-ястъ вся предлежащая. Отроцы же от старха падоша и быша, яко мерьтви.

Вечеру же бывшу, идоша скота по обычаю во градъ. Отроцы же не приидо-ша. Заутра же шедше родителие ихъ на взыскание имъ, обрЬтоша отроки еле живы. И поем кождо свое отроча и веде в домъ свой. И по триохъ днехъ едва прии-доша в себе. Отроцы вопросими же бЬша от родителий своихъ: «Что бысть при-лучшееся вамъ?» Они же повЬдаша вся бывшая.

Сынъ же евреина молим 6% от своего отца вкусити хл’Ьбъ, и не послуша его, глаголя яко: «Азъ христианинъ есмь и не хощу иудейская к тому ясти». Сия же слышавъ скверный онъ и совЬща лютей смерти предати его. Богъ же, иже тайная свЬдя и испытуяй сердца и утробы, лукавое умышление сквернаго иерея свЬдя. уготови князя града того // (л. 61 об.) истязати о бани банаря, яко преобидяща и не творяща службу банную добрЬ. И рече к нему се: «Колико лЬть имаши преоби-дя всЬхъ, ибо и азъ егда прихожду измытися, студену обрЬтаю баню. Но кленуся великимъ Богомъ, яко аще добрЬ ужжеши и обрящется днесь не упалена, но студена, главу твою имам отсЬщи». Он же обЬщася сотворити по угождению князя.

Сия же увЬдЬвъ еврейскаго отрока отецъ, мнЬвъ диявольскимъ коварством утаити вещь. Пославъ к банарю и призва его, рекъ ему сице: «ВЬси ли, о друже, яко долженъ ми еси златник 10?» Он же: «Ей, тако есть». И глагола ему: «Аще совершиши заповЬдь, уже дамъ та весь долгъ той и отпущу ти». Он же отвЬща ему: «Иже аще заповЬдуеши ми, вскорЬ сотворю, точию, да свобождуся тяже-

108

сти долга моего». Беззаконный же и нечестивый глагола ему: «Ув'Ьд'Ьхъ, яко запов'Ьданно ти есть от князя, ражжещи пещь банную. И понеже имамъ некого отрока, прогнивающая мя, хощу, яко егда уторить пещь и хощеши заградити ю, пославъ ко мне, пов'Ьждь ми, и егоже послю вопросили тя, аще угоре пещь, у// (л. 62)державъ его, вверзи в ню и загради крепко, яко да поне сице избавлюся злаго нрава его». И слышавъ банарь, хотя свободитися долга, об’Ьшася сотвори-ти заповедное.

И шедъ, боязнию князя одержимъ, ражже пещь паче меры. Евреин же егда уведе, яко разжена бысть пещь, посла сына своего, рекъ: «Шедъ, виждь, аще угоре пещь». Банарь же по обещанию похитивъ отрочища непорочнаго и вве-рже в пещь, и заградивъ двери, отиде. Князь же убо заутра пришедъ измыти-ся и обрете баню студенейшу паче первыхъ дний. И призвавъ банаря, глаголя ему со гневом: «Злонравие, не поведах ли тебе добре запалили пещь? И почто презрелъ еси и студенейшу сотворил еси?» Он же начат проклинали себе, яко: «Три части дровъ множае згоре, бояся, хоте угодили тебе. Откуду же сице студена обретеся, не веде. Аще ли моимъ словесемъ не веруеши, прииди и виждь пещь, и от юглия разумевши, яко не лжу». Он же исполнь гнева бывъ и иде с нимъ к пещи. И открывъ двери, обрете отрочища, в ней седяща. И рече к банарю: «Откуду отрочищь сей обретеся зде?» Банар же сказа ему вся, яко: «Воистину // (л. 62 об.) отрокъ без правды вверженъ есть, егоже толикъ пламень сожещи не возможе!». Князь же ложне мневъ глаголемое, а не истину, глагола к банарю: «Принеси ми дрова и стоящу ми зде запали пещь». И сему бывшу. Князь же вопрашаше отрочища: «Котораго от еврей сынъ еси и коея ради вины в пещь сию вверженъ еси?» И уведевъ, яко зане были ему християнину и не хотевшу ему ясти иудейская снедения. «Отецъ мой посла мя зде, яко ненавидя христианская, мерзость бо злочестивому богочестие». Князь же вземъ отрока разгоревшися пещи и вверже в пещь, глаголя: «Аще первое обаялъ еси пещь не згорети в ней, ныне же не убежиши руку моею». Богъ же, иже всегда творяй ве-лия и чюдная, иже близъ всехъ призываюгцихъ его истинною, подобно же якоже и первие, пламень пещьный угаси и отрока сохрани невредима.

Пришедше же князь измытися, обрете паки студенейшу паче первыя, яко мнетися, за неделю были ей не палене. О сем же князь во удивлении бысть. И пришедъ, отверзе баню и обрете отрочища оного, седяща с веселиемъ, и лице ему светящу//(л. 63)ся, яко аггелу. Тогда князь удивися преславному чюде-си и скоро текъ и поведа сие епарху. Он же се слышавъ, вскоре к бане прииде и повеле паки третицею запалили пещь. И седящу ему ту, дондеже уторить множае первыхъ. И абие ввергоша паки отрока въ ню и заградивъ двери, положи печать и стражие. Потом же вниде умытися и вместо теплоты студени многи и зимы исполнися. И абие изшедъ, отгради двери пещныя и обрете отрока, седяща весела зело. Вопроси же и той: «Чий есть сынъ?» И уведевъ, яко иудей беззакон-ныхъ иерея сынъ есть. Сия же на селе бывшая, яко же выше написахом. И зане были ему християнину и не восхотевшу причаститися ему иудейскихъ нечит-стыхъ снедей, сицевому огню преданъ бысть от своего отца, смертоносному мучению. И бе виде™, яко же древле вавилонская пещь три отроки сохраншия, сице и сего зде сохрани.

109

Тогда повелЬ епархъ привести отца отрочищу и глагола к нему: «Кий отвЬт хогцеши дати Богу, о немже сотворил еси диявольское сие и неправедное дЬло? Ты убо мнилъ еси утаити от Бога и от человекъ, но Богъ свЬдый лукавая твоя совещания, не остави // (л. 63 об.) тебЬ совершити, но обличи супровство душа твоея. Ты же толико немилосердие показа, яко твоея утробы плодъ таковей смерти предасть, но понеже злое се дЬло сотворилъ еси, и причастники и насъ нечистому ти начинанию быти содЬлалъ еси, того ради и ты лютою смертию по-гибнеши, яко да не и друзии подобно теб’Ь таково же сотворять».

И тако повелЬ главу его отсЬщи внЬ града на пустЪ мЬстЬ, на снЬдение звЬремъ и птицам. ПовелЬ же призвати вся отроки оны, и подробну от нихъ яже на селЬ прилучшаяся имъ испытавъ. И вдастъ вся в монастырь воспитати сия та-мо, и нарицати именем, якоже прежде кождо нареченъ бысть. Нареченному убо епископу яко епископу пребывати. Тако же и нареченному презвитеру и дия-кону, тако же и подиякономъ, и четцем. И просто рещи, комуждо по имени и по степени заповЬда почитати ихъ и пищу подаяти имъ. Сия же всЬхъ Богъ и содЬтель благоволи быти в нашу християнскую помощь и заступление, еже пока-зати всЬмъ языкомъ спасение свое и сопротивлятися намъ ко иудеом о обращении, еже ко Господу нашему Исусу Христу и во утверъ//(л. 64)жение вЬрующимъ намъ. Воистину подобает Господню словеси сбытися, иже рече к иудеомъ: «Азъ приидохъ во имя отца моего и не приемлете мя, но аще другий приидеть во имя свое, того примете и умрете во грЬсЬхъ ваших и в дЬлехъ вашихъ лукавыхъ».

О магистриане, иже мертвеца покры своею ризою. Глава 88.

Глаголаше нЬкий от отецъ, яко бысть, рече, нЬкий магистриянъ в КонстантинЬ градЬ. И единою поеланъ бысть от царя на нЬкий отвЬть. Идушу же ему путем, обрЬте на пути нЬкоего мертвеца, нага лежаща. И умилосердився, рече ко отроку своему: «Поими коня сия и шедъ, мало пожди мене». Магистриянъ же совлекъ едину от ризъ своихъ и покры нага лежащаго мертвеца, и отиде.

По днех же нЬкиихъ паки посланъ бысть той же магистриянъ от // (л. 165 об.) царя на другий отвЬтъ. Прилучи же ся ему исходящу из града пасти с коня и сокрушите ногу свою. И сему же бывшу, возложивъ его на конь отрок его и веде и в домъ его. Пришедше же врачеве, прилежаху ему. Минувшем же пятим днемъ, почернЬ нога его. ВидЬвше же врачеве почернение ноги его, помавааху другъ ко другу отсЬщися нозЬ его, понеже согните хощет все тЪло его и умретъ. РЬша же к нему врачеве: «Заутра приидем и исцЬлимъ тя».

Магистриянъ же повелЬ отрочищу своему изыти отай вслЬдъ ихъ и увЬдЬти, что совЬщевают о немъ. Врачеве же, видЬвше его, и рЬша к нему: «Нога господина твоего почернЬ, да аще не отсЬчется, погибнетъ. Заутра же приидем, и еже хощет Богъ, то и сотворим». Возвратив же ся отрочищь, плача, к господину своему и рече ему, яже слыша от врачевъ.

Слышав же сия магистриян, и начать малодушствовати. И от малодушия всю нощь бдя и не возмогъ уснути. БЬ же ту и кандило горящи. К полунощнЬй же стражий зрить человека, вшедша к нему оконцем и глагола ему: «Что сице скор-бяй пла//(л. 1б6)чеши, о человече?» Магистриянъ же отвЬща: «Господи, сокру-

110

шися нога моя. И се совЬщаша о мн Ь врачеве». Глагола ему явлейся: «Покажи ми язву». Онъ же откры ногу свою и показа ему рану. Явлейжеся емъ ногу его рукама своима и помаза от горящего кандила рану его масломъ. И рече ему: «Встани и ходи». Недужный же отвЬща: «Сокрушенна есть нога моя, и како могу ходите?» Глаголя ему явлейся: «Восклонися на мя». И восклонився, хождааше, хромая мало. Рече ему явлейся: «Еще ли храмлеши, возлязи паки на одръ свой». И начать паки помазывати ногу его и глагола ему: «Встани нынЬ и ходи». Востав же и начать ходите здравЬ. Рече же ему: «ГодЬ ли та есть поне нынЬ?» Магистриянъ же отвЬща: «Ей, господи, добрЬ есмь. И Богъ да исполнит мзду твою». Глагола ему явлейся: «Возлязи на постелю свою и почиеши». Глагола же ему и нЬкая словеса о милостыни, яко рече Господь: «Блажени милостиви, яко та помилова-ни будут». И паки: «Без милости судъ не сотворшему милость» и елика таковая. И сия рекъ, глагола ему: «Спасися». Магистриянъ же отв'Ьща: «Отходиши ли?» Онъ же рече: «ОтнелЬ // (л. 166 об.) здравъ еси. Что прочее хочеши?» Глагола ему магистриянъ: «Заклинаю тя Богомъ, пришедшимъ спасти грЬшники, яко да повЬси ми, ты кто еси?» Рече ему явлейся: «Возри на мя». Онъ же зряше на нь прилЬжно. Глагола ему мужъ онъ дивный: «Познававши ли добрЬ ризу сию?» Магистриян же рече: «Ей, господи, моя есть». Глагола ему явлейся: «Азъ есмь, егоже ты обрЬте мертва нага и на пути повержена, и поверже ми ризу свою. И посла мя Богъ исцЬлити тя. Благодари убо Бога всегда». ЦЬловавша же ся другъ друга, и изыде паки оконцемъ, имже бЬ вшелъ.

Врачеве же заутра пришедше отсЬщи ногу его и обрЬтоша его здрава ходяща и ни единоя же раны имуща на нозЬ своей, и удивишася зЬло. И увЬдЬвше бывшее, прославиша Бога, давшаго ему таково исцЬление.

О нЬкоемъ старци ИоаннЪ. Глава 102

ПовЬда намъ нЬкий от отецъ, глаголя.

Бысть, рече, нЬкий старецъ, пребывая во обители отца Евлогия, именемъ Иоаннъ, егоже патриархъ Илия восхотЬ игумена сотворите во своемъ монастыри, зане быта ему честну и добродЬтелну. Он же не хотяше глаголя: «В гору Синайскую мыслю ита». Патриарх же нудяше его и моляше зЬло. Старец же яко видЬ патриарха не ослабляюща ему, изыде оттай, бЬгу ся ять. И устремися пу-темъ, иже к горЬ Синайстяьй, имЬя и ученика своего с собою.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

И пришедшим имъ в Иордань, яко единаго поприща, начать старецъ трясавицею болЬти, огнем содержим. И яко не могъ старецъ ходите, обрЬтъ пещеру малу, вниде в ню, еже почита мало. И яко пребысть немощию одержимъ, и не возмогъ ходите, сотвори три дни в // (л. 189 об.) пещерЬ. И зрит старецъ во снЬ нЬкоего светолЬпна. глаголюща ему: «Рцы ми, калугере, камо хощеши ита?» Он же отвЬща: «В гору Синайскую иду». Он же рече: «Ни, молю тя, не иди тамо». Старец же пребысть не повинуяся. СветолЬпный же онъ, яко видЬ старца не хо-тяща, отыде от него.

Недуг же начать множае обдержати старца. Паки же в пришедшую нощь предста ему светолЬпный онъ, глаголя то же: «Калугере, что хощеши трудитася в Синаю, но сотвори послушание и пребываяй здЬ»». Рече же ему старецъ: «Ты

111

же кто еси, господи мой?» ОтвЪща же явлейся: «Азъ есмь Иоаннъ Креститель, и сего ради глаголю ти не ити никамо, ибо пещера сия малая болыди есть горы Синайския, множицею бо и Господь нашъ Исус Христосъ вниде в пещеру сию воеже посетите мя. Да аще пребудеши здЪ, азъ буду попечение творя тебЬ. но точию даждь ми слово, яко да пребудеши здЪ, и от недуга вскоре свобожду тя».

Дивный же онъ старецъ и не хотя обещая божественому Крестителю, даже до кончины своея не изыти из пещеры его. И абие не дуть отятся от него в той часъ, и здравие // (л. 190) совершенное получи. И пребысть в петлеpt даже до от-шествия своего иже ко Господу. Нарицает же ся имя месту оному Сапсафосъ.

О отцы Герасиме, како левъ повинуся ему. Глава 127.

Сказа намъ нЪкий от отецъ, яко единаго поприща вдале святаго Иордана лавра есть иже во святыхъ отца нашего Герасима, иже наричется Каламонъ. В ту убо лавру шедшем намъ, пов’Ьдаху намъ иже тамо живущии отцы о отцы Герасиме, глаголющи, яко ходящу ему некогда при брезФ святаго Иордана, срЪте его левъ, велми рыкая, имФяше в нозФ своей язву люту от трости, воньзшую ему, яко от сего отекши нозЪ его и полнЪ сущи гноя. Яко убо узрЪ старца левъ, начать по-казовати ему ногу, язвеною от трости, и нравом некоим яко плача 6%. И моля-ся старцу исцеление получити. Видев же его старецъ в таковФй нужди и болФзни и помилова и. И сЬдъ на землю, и прия ногу его. И осязавъ язву, и изять воньзшую трость со мнозФм гноемъ и сукровицею, и прил'Ьжне очистивъ рану. И по-вяза платом ногу его, и отпусти и // (л. 219 об.).

Левъ же исцеление получивъ, прочее не отлучися от старца, но яко присный ученикъ, аможе аще идяше старецъ, посл’Ьдоваше ему, яко же и старцу о семь дивитися и похвалити звФрословесное доброразумие. ТЬм же и старецъ нача пе-щися о немъ и пищу подаяти ему, овогда хл’Ьбъ, овогда сочиво квашено. Левъ же, обр’Ьтая пищу себе, николи же отступи от лавры. Имеяху же в лавре единого осла, имже воду приношаху от святаго Иордана в служение братиямъ. Старецъ же убо предастъ льву осла, яко да приходит к брегу рФки пасти его тамо, иже и тво-ряше левъ по вся дни заповеданное ему от старца.

Единою убо пасому ослу от льва, отступи от него мало отстояние оселъ, лву же инамо упразднившуся. Се внезаапу купцы с велбуды своими грядуще и поем-ше осла со своими вельбуды, идоша в свою имъ страну. Лев же поискавъ осла и не обрФте, возвратися в лавру к святому старцу скорбен зФло и умиленъ о пагубе осла. МнЪв же старецъ, яко оселъ снЪденъ бысть от лва, и глагола ко лву: «Где есть оселъ, егоже повелФхъ ти блюсти?» Онъ же стояше, долу // (л. 220) поникъ и умиленъ, не смЬя поне возрети на лице святаго старца. Паки же к нему рече: «ГдЬ есть оселъ, яко же мню, сшЬлъ еси его? Благословенъ Господь, яко службу, яже творяше оселъ, отнынЪ ты хощеши творити. Колика аще вФси, яко да навы-кнеши со страхом блюсти заповеданную ти службу».

Отто л Г убо п о вел t вшу святому старцу и возложиша на льва самарь, имуща 4 скудельника. Гонимъ от единого брата, приношааше воду в лавру в служение братии. Во един убо от дний прииде нЪкий воинъ благословитися от старца и видф льва, носяща воду, и уведевъ вину, и умилися, и вземъ 3 златники, и

112

дастъ братиямъ купити осла приносити воду, и свободят льва от таковыя службы, еже и бысть.

ЛЬту же некоему минувшу повнегда свободити его от службы, изыде мало от лавры проходитися. И се узрЬ купца оны, иже осла вземше, и идуща с велбу-ды своими во святый градъ продати пшеницу, имущей осла с собою. И прешедшим имъ Иордань и по прилучаю срЬте ихъ левъ. ВидЬвше же купци льва и убо-яшася. И оставлыне вельбуды со // (л. 220 об.) слоны, бегу ся яша. Лев же позна своего осла, с радостию притече к нему. И приять усты своими узду его, ведя-ше же его с прочими вельбуды в лавру к старцу, радуяся вкупЬ и скача, и веселя-ся о обретении погибшаго осла. Его же видЬвъ старецъ и братия, порадовашася не токмо о обретении погибшаго осла, но яко неправеднЬ от мнения оболгавшу льва. Старецъ же покаяся ко льву и сотвори ему поклонение. Сотвори же и имя ему Иордань. Сотворивъ убо левъ со старцом в пустынях 5 лЬтъ и множае и ни-коли же отлучися от него, но всегда 6% последуя ему.

Егда же ко Господу отити хотяше преподобный старецъ, и от отецъ погре-бенъ бысть, по смотрению Божию не обрЬтеся в лаврЬ левъ. По днех же i it ко ихъ пришедъ и искаше старца и зряше, смотряя сЬмо и онамо, видЬти его, и яко воистину благоразуменъ ученикъ своего учителя взыскааше. Преподобнаго же отца ученикъ именемъ Савватие, вид’Ьвъ его прилЬжно ищуща старца, глагола к нему: «ВЬси ли, Иорданю, яко отецъ и учитель нашъ оставилъ насъ сиры и ко Господу отиде // (л. 221). И ты убо не скорби, но приими и вкуси пищу». Лев же вкусити убо не хотяша, часто же очима взирая сЬмо и онамо и ища видЬти старца своего. И не могий терпЬти разлучения старча, рыкааше часто и хотяше себе уморити нежели паче жити, и не видя учителя. Отецъ же убо Савватие и прочий отцы гладяху его по лядвиямъ, глаголющи ему: «Отиде отецъ нашъ ко Господу, оставль насъ сиры. Ты же не скорби, но с нами благодари». И сия тЪм и ина глаголющимъ к нему, не возмогоша его от скорби премЬнити, но елико они словом утолити его хотяху, толико онъ множае паче рыкааше, скорбя и воплем множайшимъ взывая, рыдание умножааше, показуя очима болЬзнь, юже внутрь имЬяше, не видя старца своего. Тогда глагола ему отецъ Савватие: «Отнели не вЬруеши нам, гряди со мною и скажу ти, гдЬ лежитъ отецъ нашъ». Поемъ его и веде идЬже погребешь бЬ преподобный.

Отстоя же мЬсто от церкви яко единаго поприща. И пришедъ до гроба свята-го старца отецъ Савватие, начать плаката и поклонение творити. Яко убо видЬвъ се левъ, начать и той его поклонение твори//(л. 221 об.)ти над гробомъ, бия главу свою о землю зЬло и рыкая. И сице абие падъ на гробЬ святаго и издше.

Сие же се бысть не яко словесну душу имущу льву, но яко Богу хотящу прославляющая его прославити не точию в животЪ ихъ, но и по смерти, и показати намъ, кое повиновение имЬяху звЬрие ко Адаму прежде преслушания заповЬди Божия, еже изгнатися ему из райския пища.

О отцы Сергии, како послуша его левъ. Глава 129

ПовЬдаша намъ и се о отцы Сергии, яко пребывающу ему в горЬ Снайстей. И сотвори его иконом урдунуря со своими братиями. Единою же идущимъ в

113

путь срЪте ихъ левъ на пути. Яко же убо вцдЬша прочая братия льва, оставлыпе скоты, б'Ьжаша. Левъ же пришедъ ко отцу Сергию и поклони // (л. 222 об.) главу свою. И прошааше нЬчто прияти от него. Отецъ же Сергие вземъ мало благословение и подастъ ему, глаголя: «Возми благословение от отецъ и отступи от пути нашего». И вземъ левъ, и отиде.

О отцы ПиминЪ, како леопардъ грЪяше его. Глава 130

Пов’Ьда наъ и се отецъ Савоатие. СЪдящу ми, рече, в лаврЪ отца Фирмина. Единою иде в скитъ, глаголемый Рува, ко отцу Пимину и обрить старца, ц’Ьловахъ его. И якоже бысть вечеръ, вниде старецъ в пещеру и мнЪ повел'Ь внити в другую. Случи же ся в нощь ону зима велика, и страждахъ зимою. Пришедъ старецъ заутра, глагола ми: «Что есть чадо, како преиде нощь?» И рЪхъ ему: «Прости мя, авва, люто пострадахъ от зимы в нощь сию». Онъ же рече ми: "Естествомъ, чадо, азъ ничтоже пострадахъ». Почюдивжеся азъ, рЪхъ ему: «Почто, отче, 6% бо нагъ?» И отв’Ьща ми, яко: «Леопардъ прииде и приложи хребет свой к хребту моему и грЪя мя в сию нощь. И се нынЪ дахъ // (л. 223) ему хл’Ьбъ и отидЪ».

О Стефане, како заповЪда леопарду пасти зелие. Глава 131.

Той же брать повода намъ и о Стефане отци, яко сЪдятцу ему в пустыни горы Синайския и посЪя себЪ нЪколико макидонисъ, глаголемый кодимента. Прихождааху же дивия свиния и ова убо снЬдааху, ова же попирающее, пакости д’Ьяху. Единою же сфдящу старцу и скорбящу, зритъ леопарда, пришедша к нему. И призва его старецъ близъ. Пришедшу звЪрю и сЪдшу при ногу его. Рече к нему старецъ: «Сотвори любовь и не отходи отсюду, но сматряй малое сие зелие и ем-леши дивия свиния и сн'Ьдаеши». И отгол’Ъ пребысть с нимъ леопардъ лЪта до-волна, соблюдая малое оно зелие, дондеже старецъ ко Господу отиде.

114

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.