Научная статья на тему 'Некоторые вопросы ответственности должностных лиц за преступления в сфере государственных закупок'

Некоторые вопросы ответственности должностных лиц за преступления в сфере государственных закупок Текст научной статьи по специальности «Право»

CC BY
54
15
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Общество и инновации
ВАК
Область наук
Ключевые слова
государственные нужды / государственные закупки / специальный субъект / должностное лицо / тственность юридических лиц / коррупционные преступления / карьерные полномочия / преступления в сфере государственных закупок. / State needs / Public procurement / Special subject / Official / Liability of legal entities / Corruption crimes / Career powers / Crimes in the field of public procurement.

Аннотация научной статьи по праву, автор научной работы — Бобохон Бобожонов

В статье рассматриваются некоторые вопросы ответственности должностных лиц как специального субъекта за преступления в сфере государственных закупок в соответствии с уголовным законодательством Республики Узбекистан. В статье также анализируются некоторые аспекты специфики ответственности должностных лиц за коррупционные преступления в сфере государственных закупок в законодательстве зарубежных стран. Кроме того, были обсуждены научно-теоретические взгляды на введение вопроса об ответственности юридических лиц за преступления в сфере государственных закупок, и было высказано мнение, что включение такой ответственности нежелательно.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Some issues of responsibility of officials for crimes in the field of public procurement

The article deals with some issues of responsibility of officials as a special subject for crimes in the field of public procurement in accordance with the criminal legislation of the Republic of Uzbekistan. The article also analyzes some aspects of the specifics of the responsibility of officials for corruption crimes in the field of public procurement in the legislation of foreign countries. In addition, scientific and theoretical views on the introduction of the issue of liability of legal entities for crimes in the field of public procurement were discussed, and the opinion was expressed that the inclusion of such liability is undesirable.

Текст научной работы на тему «Некоторые вопросы ответственности должностных лиц за преступления в сфере государственных закупок»

Жамият ва инновациялар -Общество и инновации -Society and innovations

Journal home page: https://inscience.uz/index.php/socinov/index

Some issues of responsibility of officials for crimes in the field of public procurement

Bobokhon Bobojonov 1

Tashkent State University of Law

article info

abstract

Article history:

Received September 2020 Received in revised form 15 November 2020 Accepted 20 November 2020 Available online 15 December 2020

Keywords:

State needs Public procurement Special subject Official

Liability of legal entities

Corruption crimes

Career powers

Crimes in the field of public

procurement.

: The article deals with some issues of responsibility of officials as a special subject for crimes in the field of public procurement in accordance with the criminal legislation of the Republic of Uzbekistan. The article also analyzes some aspects of the specifics of the responsibility of officials for corruption crimes in the field of public procurement in the legislation of foreign countries.

In addition, scientific and theoretical views on the introduction of the issue of liability of legal entities for crimes in the field of public procurement were discussed, and the opinion was expressed that the inclusion of such liability is undesirable. 2181-1415/© 2020 in Science LLC.

This is an open access article under the Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)

Давлат харидлари сох,асидаги жиноятлар учун мансабдор шахслар жавобгарлигининг айрим масалалари

Калит сузлар:

Давлат эдтиёжлари Давлат харидлари Махсус субъект Мансабдор шахс Юридик шахслар жавобгарлиги Коррупциявий жиноят Мансаб ваколатлари Давлат харидлари содасидаги жиноятлар

аннотация

Мацолада муаллиф томонидан Узбекистон Республикаси жиноят цонунчилигига мувофиц давлат харидлари сох,асидаги жиноятлар учун мансабдорлик жиноятлари учун махсус субъект сифатида мансабдор шахслар жиноий жавобгарлигининг айрим масалалари ёритилган. Шунингдек, мацолада хорижий давлатлар цонунчилигида давлат харидлари сох,асидаги коррупциявий жиноятлар учун мансабдор шахслар жавобгарлигига хос айрим жих,атлар х,ам тах,лил цилинган.

1 An independent researcher Tashkent State University of Law E-mail: b.bobojonov@qqb.uz

Бундан ташцари, давлат харидлари сохасидаги жиноятларни содир этганлик учун юридик шахслар жавобгарлиги масаласини киритилишига оид илмий-назарий царашлар мухокама цилиниб, бундай жавобгарлик киритилиши мацсадга мувофиц эмаслиги тугрисидаги таклифларни илгари сурган

Некоторые вопросы ответственности должностных лиц за преступления в сфере государственных закупок

аннотация_

В статье рассматриваются некоторые вопросы ответственности должностных лиц как специального субъекта за преступления в сфере государственных закупок в соответствии с уголовным законодательством Республики Узбекистан. В статье также анализируются некоторые аспекты специфики ответственности должностных лиц за коррупционные преступления в сфере государственных закупок в законодательстве зарубежных стран.

Кроме того, были обсуждены научно-теоретические взгляды на введение вопроса об ответственности юридических лиц за преступления в сфере государственных закупок, и было высказано мнение, что включение такой ответственности нежелательно.

Х,озирда давлат эх,тиёжлари - цонун хужжатларида белгиланган тартибда аницланадиган, давлат бюджети ва молиялашнинг бюджетдан ташцари манбалари хисобига таъминланадиган, Узбекистон Республикасининг эхтиёжларини таъминлашнинг энг мацбул усули, бу - давлат харидлари хисобланади.

Давлат харидлари - Узбекистон Республикаси Давлат бюджети маблаглари хисобига ва Давлат харидлари буйича Хукумат комиссияси томонидан аницланадиган руйхат буйича бошца марказлаштирилган манбалар хисобига амалга ошириладиган товарлар (ишлар, хизматлар) харидлари булиб, уларни ташкил этиш, амалга ошириш ва шу асосда фуцаролик-хуцуций шартномаларни тузиш, ижро этиш хамда ижро этмаслик учун хуцуций жавобгарлик чораларини белгилаш масалалари ушбу муносабатларини хуцуций тартибга солишда мухим урин тутади.

Узбекистон Республикасининг "Давлат харидлари тугрисида"ги Цонунининг 3-моддасида "давлат хариди" ва "давлат харидлари тугрисидаги шартнома" тушунчалари келтирилган булиб, унга кура:

давлат хариди - товарларни (ишларни, хизматларни) давлат буюртмачилари томонидан пулли асосда олиш;

давлат харидлари тугрисидаги шартнома - давлат харидлари буйича хуцуцлар ва мажбуриятларни белгилаш, узгартириш ёки бекор цилиш тугрисида давлат буюртмачиси ва давлат харидларининг ижрочиси уртасида тузиладиган битимни англатади [1].

Ключевые слова:

Государственные нужды Государственные закупки Специальный субъект Должностное лицо Ответственность юридических лиц Коррупционные преступления Карьерные полномочия Преступления в сфере государственных закупок

Шунингдек, давлат харидлари давлат буюртмачисининг касбий махорати, асосланганлик, молиявий маблаглардан фойдаланишнинг оцилоналиги, тежамкорлиги ва самарадорлиги, очицлик ва шаффофлик, тортишув ва холислик, мутаносиблик, давлат харидлари тизимининг ягоналиги ва яхлитлиги, коррупцияга йул цуймаслик каби асосий принциплардан иборат. Ушбу принциплар давлат харидлари жараёнининг барча босцичларида цулланилиши лозим.

Цайд этиш керакки, давлат харидлари сохасидаги муносабатлардаги муаммо, шунингдек давлат харидлари сохасидаги жиноятлар айнан давлат харидларини амалга оширишдаги коррупцион холатларга йул цуйиш билан боглиц. Ушбу муносабат иштирокчилари - буюртмачи, етказиб берувчи ва ташкилотчиларнинг суиистеъмолликларга йул цуяётганлиги, белгиланган сифатдан паст ёки келишилган бахога мос келмайдиган товарлар етказиб бериш, давлат харидлари буйича зиммасига олинган мажбуриятни уз вацтида бажармаслик ёки умуман бажармаслик холатлари хисобланади. Шу билан бирга, давлат харидларини хуцуций тартибга солишда унинг таомиллари: тугридан-тугри савдолар, электрон савдолар, электрон каталоглар, тендер савдолари, цурилиш сохасидаги давлат харидлари, яшил харидларнинг узаро ухшаш ва фарцли жихатлари, уларни амалга оширишнинг узига хос жихатлари, хуцуций тартибга солишда улар уртасидаги ички зиддиятларни бартараф этиш хам бугунги кун нуцтаи назардан долзарбдир [2, Б.29].

Узбекистон Республикасининг Жиноят кодексида жиноятнинг махсус субъектлари томонидан содир этиладиган мансабдорлик жиноятлари салмоцли урин эгаллайди. Жумладан, давлат харидлари сохасидаги жиноятлар, аксарият холларда, мансабдор шахслар томонидан содир этилади.

Узбекистон Республикаси жиноят цонунчилигига биноан давлат харидлари сохасидаги жиноятлар сифатида узлаштириш ёки растрата йули билан талон-торож цилиш (ЖК 167-м.), Узбекистон Республикасининг манфаатларига хилоф равишда битимлар тузиш (ЖК 175-м.), бюджет ва смета-штат интизомини бузиш (ЖК 184*-м.) жиноятларини ажратиб курсатиш мумкин. Негаки мазкур жиноятлар таркиби объектив томони зарурий ва факультатив белгиларига кура юцорида суз юритилган давлат харидларини амалга ошириш чогида содир этиладиган ижтимоий хавфли цилмишлар сирасига киради.

Жиноятнинг махсус субъекти сифатида мансабдор шахсларнинг уз ваколатларини суиистеъмол цилиш орцали давлат ва жамият, шунингдек фуцароларнинг манфаатларига турли даражада зарар етказади. Айницса, улар ижтимоий хавфли цилмишларининг коррупция ва уюшган жиноятчилик билан боглицлиги, бу эса жиноятчиликнинг сифат жихатидан усишига олиб келиши танланган мавзу буйича тадцицот олиб бориш заруриятини тацозо этади. Бизнингча, мансабдор шахслар томонидан жиноятлар содир этишнинг бундай белгига эга булмаган шахслар жиноятчилигидан бирмунча ижтимоий хавфлилиги, шу жумладан мансабдор шахслар томонидан амалда жиноятлар содир этилишининг муцаррар имкони мавжуд булар экан, улар жавобгарлигининг илмий-назарий жиноий-хуцуций асослари хамда мансабдор шахслар томонидан содир этиладиган жиноятларни тугри квалификация цилиш амалиётини такомиллаштириш зарурияти юзага чицади.

Шунингдек, жиноятнинг махсус субъекти сифатида мансабдор шахсларнинг жавобгарлиги масаласининг назарий асосларини такомиллаштириш жиноятларнинг субъектига хос квалификация белгилари устуворлигига аницлик киритишда цийинчиликлар, шунингдек амалиётда бу турдаги жиноятларни квалификация цилишда бирмунча муаммолар келтириб чицаради. Шу жихатдан царалганда, жиноятнинг махсус субъекти сифатида мансабдор шахсларнинг жавобгарлиги масаласини тадциц цилиш суд-хуцуц ислохотларининг бугунги босцичида долзарб ахамият касб этади.

Жиноят хуцуци назариясида жиноят субъекти масаласи атрофлича тадциц этилган булсада, жиноятнинг махсус субъекти сифатида мансабдор шахсларнинг жавобгарлигининг жиноий-хуцуций жихатлари нисбатан кам тадциц этилган. Шу билан бирга, тадцицот давомида урганилган мансабдор шахслар томонидан содир этилган жиноятлар буйича суд-тергов амалиёти хужжатлари, утказилган циёсий тадцицот бу сохада миллий цонунчиликни такомиллаштириш, мансабдорлик жиноятларини квалификация цилиш амалиётини такомиллаштиришга хизмат цилувчи омиллар мавжудлигини тасдицлайди.

Жиноятнинг махсус субъектлари орасида мансабдорлик белгиси энг куп учрайдиган махсус субъект белгиси хисобланади. Мансабдорлик жиноятида айблаш учун шахс, албатта, цонунга мувофиц мансабдор булиши керак. Махсус субъект белгиси мансабдор шахс булган жиноят таркибларида назарда тутилган ижтимоий хавфли цилмишлар мансабдор шахслар томонидан хизмат мавцеидан фойдаланган холда ёки мансаб мавцеини суиистеъмол цилиш йули билан содир этилади.Узбекистон Республикаси ЖКнинг деярли учдан бир цисм нормаларининг диспозицияларида махсус субъектларнинг жиноий жавобгарлиги назарда тутилган. Аксарият юридик адабиётларда махсус субъект белгиларининг мансаб ваколати юзасидан жиноятнинг субъекти булиши (167-модда, 2-цисм, "г" банди, 205-211-моддалар)га оид белгиси кенг тарцалганлигини цайд этиш мумкин [3, С.208-209].

Шунингдек, махсус субъект белгиси норма диспозициясида тугридан-тугри курсатилиши ёки шархлаш орцали баён цилиниши мумкин. Шунингдек, жиноят цонунчилигида махсус субъект белгилари алохида нормада хам курсатиб утилиши мумкин.

"Мансабдор шахс" тушунчасининг ривожланиш тарихини тахлил цилишда юртимиз худудида кодификацияланган жиноят цонунчилик манбалари Собиц совет тузуми билан бирга кириб келганлигини хамда биринчи бор "мансабдор шахс" тушунчаси 1918 йил 8 майдаги Халц Комиссарлар Советининг "Порахурлик хацида"ги декретида берилганлигини цайд этиш лозим [4, С.467]. 1918 йил 6 октябрдаги Бутуниттифоц Марказий Ижроия Комитети кассация булимининг "Революцион трибуналлар судлови хацида"ги царорида мансабдор шахс деб, узининг жамоатчилик холатларига кура революцион халц томонидан берилган хокимият ваколатларига эга булган шахс тушунилиши белгиланди [5, С.36-37]. Б.Ахраров биринчи марта мансабдор шахс тушунчаси Д.И.Курский томонидан "Янги жиноят хуцуци" номли тадцицот ишида собиц совет илмий муомаласига киритилганлигини келтиради [6, Б.103].

1927 йилги ЖКда мансабдор шахс тушунчасига деярли тулиц тушунча берилган булишига царамай жиноят хуцуци назариясида кенг талцин цилиш давом

этaвepгaнлигини кyзaтиш мумкин [7, Б.21]. Keйинчaлик 1959 йил 21 мaйдa к^бул килинган УзССРнинг ЖKнинг148-мoддacидa мaнcaбдopлик жинoятлapи вa мaнcaбдop шaxc тyшyнчacи бepилди, yнгa ^pa мaнcaбдop шaxc дeгaндa, дaвлaт ëки жaмoaт мyaccacaлapидa, кopxoнaлapдa ëки бoшкa тaшкилoтлapдa дoимий ë^ вaктинчa, пуллик ëки пyлcиз, тaйинлaниб, caйлaниб ëxyд aйpим тoпшиpиклap юзacидaн дaвлaт xoкимият aктлapини aмaлгa oшиpиш билaн бoFлик вaзифaлapни ëxyд мaъмypий-бoшкapyвчилик вa тaшкилий-xyжaлик xapaктepидaги вaзифaлapни бaжapyвчи шaxcлap тушунилиши тyFpиcидaги кoидa ypнaтилгaн. Шу caбaбли cyд aмaлиëтидa мaнcaбдop шaxc тyшyнчacи унинг эгaллaб тypгaн вaзифacи вa вaкoлaтлapи xycycиятидaн ^либ чикиб aниклaнгaн.

Мaнcaбдopлик жинoятлapи ^нг тyшyнчa булиб, у yзидa мaнcaбдop шaxcлap тoмoнидaн coдиp этилaдигaн биp нeчa жинoий килмишлapни кaмpaб oлaди.

Узбeкиcтoн Рecпyбликacи жинoят кoнyнчилигидa мaнcaбдop шaxcлap тoмoнидaн coдиp этилaдигaн жинoятлapни тaxлил килгaн xoлдa aйтиш мумкинки, мaнcaбдopлик жинoятлapи бу мaнcaбдop шaxcлap тoмoнидaн уз xoкимият вa мaнcaб вaкoлaтлapини cyииcтeъмoл килиш, yлap дoиpacидaн чeтгa чикиш, уз вaкoлaтлapи вa вaзифaлapигa лoкaйдлик билaн ëндaшиш ë^ лoзим дapaжaдa бaжapмacликдa ифoдaлaнyвчи уз xизмaт мaвкeидaн фoйдaлaниб дaвлaт xoкимияти, бoшкapyв вa мaxaллий узини узи бoшкapиш opгaнлapи, шyнингдeк нoдaвлaт тижopaт вa бoшкa нoдaвлaт тaшкилoтининг бoшкapyв тapтибигa, фyкapoлapнинг кoнyн билaн бeлгилaб куйилган xyкyклapи, эpкинликлapи вa мaнфaaтлapигa тaжoвyз килувчи ижтимoий xaвфли, aйбли, xyкyккa xилoф xaтти-xapaкaтлapдиp.

Узбeкиcтoн Рecпyбликacининг Жинoят кoдeкcидa мaнcaбдopлик жинoятлapи тyшyнчacи бepилмaгaн. Узбeкиcтoн Миллий Энциклoпeдияcидa "Мaнcaбдopлик жинoятлapи мaнcaбдop шaxc тoмoнидaн унинг мaнcaб вaкoлaти билaн бeлгилaнгaн мaжбypиятлapини бузиши oкибaтидa фyкapoлapнинг xyкyклapи ë^ кoнyн билaн кypиклaнaдигaн мaнфaaтлapигa ëxyд дaвлaт ëки жaмият мaнфaaтлapигa куп микдopдa зapap ëки жиддий з^н eткaзилиши" [8, Б.449], - дeб тaъpифлaнaди. Биpoк, Р.Xoджaeв фикpичa, мaнcaбдopлик жинoятлapидa eткaзилгaн зapap микдopини xaм xиcoбгa oлиш лoзимлигини [9, Б.74-75]^йд этaди.

Мaнcaбдopлик жинoятлapи Жинoят кoдeкcининг биp кaнчa бoблapидa бepилгaн. Ушбу жинoятлap шaxcнинг мaнcaб вaкoлaтлapи билaн узвий бoFлик булиб, бу жинoятлap ижтимoий xaвфлилигининг aлoxидa xycycияти yлapнинг aйнaн мaнcaбдop шaxc тoмoнидaн coдиp этилиши билaн ифoдaлaнaди. Ушбу килмишлap учун ЖК тypли бoблapидa жaвoбгapлик бeлгилaнгaнлиги caбaбли xaм aйбдopлapгa ниcбaтaн тyFpи, aник вa килмишгa мyвoфик paвишдa жaвoбгapлик бeлгилaш имкoнияти мaвжyд эмac. Ушбу жинoятлapнинг бapчacини aлoxидa бoбгa биpлaштиpилиши вa жинoий жaвoбгapликни килмишнинг ижтимoий xaвфлилик дapaжacигa мoc paвишдa мyвoфиклaштиpилиши aмaлиëтдa кoнyнийлик тaмoйилини тaъминлaш учун зaмин яpaтaди.

Aйpим aдaбиëтлapдa мaнcaбдopлик жинoятлapи cyбъeктнинг жинoят-Хукукий мaкoмигa ^pa шapтли paвишдa уч гypyxгa булитади:

- умумий мaнcaбдopлик жинoятлapи (дaвлaт бoшкapyви вa мaxaллий дaвлaт Хoкимияти opгaнлapи фaoлияти билaн бoFлик xoлдa coдиp этилaдигaн жинoятлap);

- махсус мансабдорлик жиноятлари (цушимча специфик белгиларга эга, шунингдек, давлат бошцаруви ва махаллий давлат хокимияти органларининг мансабдор шахслари томонидан содир этиладиган жиноятлар);

- альтернатив-мансабдорлик жиноятлари (мансабдор шахс булган хамда мансабдор шахс булмаган шахслар томонидан хам содир этиладиган жиноятлар) [10, С.45].

Мансабдор шахслар, хусусан уларнинг давлат харидлари сохасидаги ижтимоий хавфли цилмишлари учун жиноий жавобгарлиги масаласи цатор хорижий давлатлар жиноят цонунчилигида хам мустахкамланган. жумладан, Гарбий Европа давлатлари ГФР, Дания, Швеция, Швейцария, Голландия, Испания, Буюк Британия, Франция, шунингдек, АЦШ, Япония ва ХХР жиноят цонунчилигида мансабдор шахсларнинг бу борадаги жиноий жавобгарлиги масаласи куриб чицилган.

Хорижий давлатлар жиноят цонунчилигида жиноят субъекти сифатида мансабдор шахслар жавобгарлигини тахлил цилиш шуни курсатадики, юцорида тилга олинган давлатлар жиноят цонунчилигида мансабдор шахслар жиноий жавобгарлиги масаласи турли-туман ва бироз узаро царама-царши характерга эга. Ушбу хорижий мамлакатларнинг барчасида хам мансаб ваколатларини суиистеъмол цилиш билан боглиц ижтимоий хавфли цилмишлар жиноят-хуцуций нормалар билан жавобгарликка сабаб булади [11, С.5].

Шуни цайд этиш лозимки, хорижий мамлакатларда давлат харидлари сохасидаги мансабдорлик жиноятлари хам коррупция атамаси билан юритилади хамда у уз ичига мансабдор шахслар томонидан содир этиладиган бир неча жиноий цилмишларни цамраб олади [12, С.321].

Бундай ижтимоий хавфли цилмишлар БМТнинг Коррупцияга царши конвенциясида мустахкамланган булиб, улар "Миллий оммавий мансабдор шахсларни пора эвазига огдириш"; 16-моддаси "Хорижий оммавий мансабдор шахсларни ва оммавий халцаро ташкилотларнинг мансабдор шахсларини пора эвазига огдириш"; 17-моддаси "Оммавий мансабдор шахс томонидан мол-мулк талон-торож цилиниши, ноцонуний узлаштирилиши ёки кузда тутилмаган мацсадларда ишлатилиши"; 18-моддаси 'Таразли мацсадларда мавцеидан фойдаланиш"; 19-моддаси "Хизмат мавцеининг суиистеъмол цилиниши"; 21-модда "Хусусий секторда пора эвазига огдириш"; 22-моддаси "Хусусий секторда мулкнинг талон-торож цилиниши"; 23-моддаси 1-банди "Жиноий йул билан топилган даромадларни легаллаштириш"; 24-моддаси "Яшириш"; 25-моддаси "Одил судловнинг амалга оширилишига тусцинлик цилиш"; 27-моддаси "Иштирок ва суицасд" деб номланган.

Уз навбатида ушбу хатти-харакатлар Узбекистон жиноят цонунчилиги буйича хам жиноий цилмиш сифатида бахоланади ва амалдаги жиноят цонунида бундай цилмишлар учун жиноий жавобгарлик алохида битта моддада белгиланган булмасада, жиноят цонунин Махсус цисмининг цатор моддаларида турли цилмишлар учун жиноий жавобгарлик назарда тутилган. Бироц, БМТнинг Коррупцияга царши конвенциясига цушилиш тугрисдаги цонун хужжатининг мазмунига кура, Узбекистон Республикаси Конвенциянинг "Ноцонуний тарзда бойлик орттирилиши"ни жиноят деб бахолаган 20-моддаси ва "Юридик шахсларнинг жавобгарлиги"ни назарда тутувчи 26-моддасига цушилмаган.

Дaвлaт xapидлapи coxacидaги жинoятлap бу coxaдa кoppyпция нaмoëн булишининг кyйидaги шaкллapини фapклaш мумкин: мaнcaбдop шaxcлap, дaвлaт xизмaти xoдимлapи, дeпyтaтлap тижopaт фaoлиятидa шaxcий ëки кopпopaтив нaф кypиш учун бeвocитa иштиpoк этиши; дaвлaт пул мaблaFлapини yзлaштиpиш ниятидa тижopaт тyзилмaлapигa утгазиш учун уз xизмaт мaвкeидaн фoйдaлaниш; уз кopпopaтив (raë^^ мoлиявий, тижopий вa ш.к.) Typyx^a дaвлaт pecypcлapи Хиcoбидaн имтиëзлap бepиш; шaxcий ëки кopпopaтив нaф кypиш мaкcaдидa oммaвий axбopoт вocитaлapигa тaзйик утгазиш учун уз xизмaт мaвкeидaн фoйдaлaниш; мaнcaбдop шaxcлap вa дaвлaт xизмaти xoдимлapи шaxcий бoйиш мaкcaдидa тижopaт тyзилмaлapидa coxтa шaxcлapдaн вa кapиндoшлapидaн фoйдaлaниши; шaxcий ëки кopпopaтив нaф к^иш мaкcaдидa axбopoтни мaнипyляция килиш (бузиб к^^тош, бepмacлик, бepиш мyддaтлapини чузиш вa ш.к.) учун xизмaт мaвкeидaн фoйдaлaниш; тop гypyxий мaнфaaтлapдa нopмaтив Хyжжaтлap кaбyл килиш xaкидaги кapopлapни илгapи cypиш; aйpим нoмзoдлapнинг caйлoв фoндлapигa дaвлaт мoлиявий вa мoддий pecypcлapини тaкдим этиш.

AЦШдa дaвлaт xapидлapи coxacидaги мaнcaбдopлик жинoятининг "кикбэкинг" шaкли aнчa ^нг тapкaлгaн. Унинг cxeмacи жyдa coддa: жинoий тил биpиктиpиш иштиpoкчилapи мyaйян нapxлapдa битим тyзишгa oFзaки кeлишaдилap, pacмий битимни эca бaлaндpoк нapxлapдa имзoлaйдилap. Taфoвyтнинг биp киcми битимт pyxcaт бepгaн мaнcaбдop шaxcлapгa тoпшиpилaди, яъни яшиpин пopa бepилaди. Дaвлaт xoкимияти opгaнлapини кoppyпциянинг зapapли тaъcиpидaн caклaш зapypияти AЦШ xyкyмaтини кoppyпциягa кapши кypaшни XIX acpдaëк дaвлaт cиëcaтининг ycтyвop йyнaлишлapидaн биpи cифaтидa бeлгилaшгa мaжбyp килгaн. Лeкин, бу йyнaлишдaги ишлap фaкaт XX acpнинг ypтaлapигa кeлиб фaoл тyc oлди. Шу нapca диккaтгa caзoвopки, AЦШ кoнyнлapидa нaфaкaт дaвлaт xизмaтчиcи уз вaзифacини бaжapиши чoFидa юзaгa кeлaдигaн мaнфaaтлap тукташуви, бaлки дaвлaт xoкимияти opгaнлapидa уз xизмaтини тyxтaтгaн шaxc билaн шyндaй xoлaтнинг pyй бepиши xaм нaзapдa тyтилгaн. AЦШнинг Oк уй мaъмypияти эca, дoимий paвишдa cиëcий кoмпaниялap учун aжpaтилгaн мaблaFлapдaн нoкoнyний paвишдa фoйдaлaнилгaнлиги xaкидaги aйблoвлap билaн кypaшиб кeлaди.

Фpaнция, Гepмaния, Буюк Бpитaния, Итaлия, Япoния вa AЦШ кaби pивoжлaнгaн мaмлaкaтлapдa xaм дaвлaт xизмaтидaги мaнcaбдop шaxcлapнинг дaвлaт xapидлapи coxacидaги кoppyпциялaшyви тeз-тeз yчpaб тypaди. Миcoл учун, 90-йиллapнинг иккинчи яpмидa Гepмaниядa 2 минггa якин мaнcaбдop шaxcлapгa ниcбaтaн мaнcaбдopлик жинoятлapи бyйичa pacмaн жинoят ишлapи кyзFaтилиб, тepгoв килингaн [13, С.31].

Биpoк, кoнтинeнтaл хукук oилacигa мaнcyб Фpaнция, Итaлия, ГФРлapидa дaвлaт xapидлapи coxacидaги мaнcaбдopлик жинoятлapи ижтимoий xaвфи энг юкopи жинoятлapдaн caнaлaди.

Фpaнциянинг 1992 йилдa кaбyл килингaн Жинoят кoдeкcигa ^pa дaвлaт xapидлapи coxacидaги мaнcaбдopлик жинoятлapининг пopaxypлик, мaнcaб вaкoлaтини cyииcтeъмoл килиш, xизмaт cиpини oшкop килиш ë^ yнгa cyикacд килиш вa бoшкa тypлapи бeлгилaнгaн.

Францияда давлат харидлари сохасидаги коррупциянинг олдини олиш ва унга бархам бериш мацсадида ХХ асрнинг 90-йилларида сайланган барча давлат хизматчиларига ва коррупция таъсирига берилиши мумкин булган жамоат хизмати кадрларига уз мол-мулки ва даромадлари хацида мустацил идораларга маълумот бериш мажбуриятини юклаш тугрисида царор цабул цилинди. Бундан ташцари, давлат аппарати юцори мартабали ходимларининг даромадлари ва мол-мулки хацидаги декларациялар кенг мицёсда ошкор этилишини таъминлайдиган хуцуций ва ташкилий асослар яратилди. Маъмурий муассасада имзоланган муносабатлар ёки улар томонидан берилган рухсатлар хацида кенг жамоатчиликка ахборот бериш шакллари ишлаб чицилди. Давлат хизмати тизимидаги коррупциянинг олдини олиш ва унга бархам бериш усули сифатидаги давлат назоратининг самарадорлигини ошириш мацсадида префектураларнинг цонунийликка риоя этилиши устидан назорат олиб борадиган хизматларда банд булган ходимларининг сонини купайтириш ва малакасини ошириш, шунингдек префектураларнинг хизматларига мазмуни коррупция хавфини кучайтирадиган хужжатларни бажариш муддатини кечиктириш хуцуцини бериш тугрисида царор цабул цилинди. Франция хукумати Х,исоб палатаси ваколатларини кенгайтириш, шунингдек корхоналарнинг уз ходимларини коррупция хавфидан сацлаш учун ички аудит ва назорат тадбирлари утказиш борасидаги саъй-харакатларини цуллаб-цувватлаш тугрисида царор цабул цилди. Бундан ташцари, Франция хукумати Адлия вазирлиги цошида Коррупцияга царши кураш марказий хизмати ташкил этиш тугрисида царор цабул цилди.

ГФР тажрибаси коррупцияга таъсирчан сохаларни аницлаш, мамлакат марказий банкида давлат хизматчиларини пора эвазига огдиришда фош цилинган жисмоний ва юридик шахсларнинг маълумотлар базаларини ташкил этиш коррупциянинг олдини олиш борасида энг самарали ташкилий-хуцуций чора-тадбирлар булиши мумкинлигини курсатади. Бу уларга янги ном билан ёки бошца ницоб остида давлат буюртмаларини олишга, бошцарув кадрларини ротация цилишга, бошцарув ходимлари фаолияти устидан ички назорат олиб борадиган ташци булинмалар ташкил этишга имкон бермайди [14, С.13].

Юцоридаги тушунчаларни тахлил цилиш асносида айтиш мумкинки, мансабдорлик жиноятлари: мансабдор ёки моддий жавобгар шахс мацомига эга булган шахс томонидан содир этилади; шахс томонидан уз хизмат вазифаларидан фойдаланган холда содир этилади[15, Б.198]; тацдим этилган ваколатлардан ноцонуний фойдаланиш йули билан содир этилади; гаразли мацсадда ёхуд учинчи шахслар фойда олишига эришиш мацсадида содир этилади; хизмат манфаатларига зид равишда содир этилади [16].

Давлат харидлари сохасидаги жиноятлар учун мансабдор шахслар жавобгарлигининг айрим масалалари, мазкур турдаги жиноятларнинг махсус субъекти сифатида мансабдор шахслар жавобгарлигининг жиноят-хуцуций жихатлари ва бу мансабдорлик жиноятлари учун жавобгарликнинг назарий ва амалий масалаларини урганиш цуйидаги хулосалар цилиш имконини берди:

биринчидан, давлат харидлари сохасидаги жиноятнинг махсус субъекти тушунчасини аниц таърифлаш мазкур институтнинг мазмунини тушунтириш имконини беради, махсус субъектлар томонидан содир этиладиган давлат харидлари сохасидаги жиноятларни тугри квалификация цилишга кумаклашади,

HiiSripnrp

lv"'" Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - Society and innovations

Special Issue - 2, №01 (2020) / ISSN 2181-1415

мазкур жиноятларни содир этишда айбдор шахсларга адолатли жазо тайинланишини таъминлайди;

иккинчидан, давлат харидлари сохасида, умуман, жиноят субъекти сифатида юридик шахс жиноий жавобгарлигининг белгиланиши [17] жиноят хуцуци назариясига зид. Негаки, юридик шахснинг узи жисмоний шахслардан ташкил топиши, унинг фаолияти бевосита жисмоний шахслар томонидан амалга оширилишини инобатга олган холда айтиш мумкинки, юридик шахс фаолиятида жиноят аломатлари мавжуд булганда бундай ижтимоий хавфли цилмишлар тула ёки цисман муайян жисмоний шахс томонидан ёхуд жавобгарликка тортилиши мумкин булмаган шахслар ёки бошца воситалардан фойдаланиб содир этилган булади. Жиноят цонунининг айб учун жавобгарлик хамда жавобгарликнинг муцаррарлиги принципларига, жиноят субъекти сифатида юридик шахслар эмас, балки юридик шахс мансабдор шахсининг жавобгарлиги назарда тутилиши мацсадга мувофиц.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ;

1. Узбекистон Республикасининг "Давлат харидлари тугрисида"ги Цонуни. Цонун хужжатлари маълумотлари миллий базаси, 10.04.2018 й., 03/18/472/1050-сон.

2. Н.Имомов, М.Курбанов. Давлат харидлари сохасидаги хуцуцбузарликлар учун жавобгарликнинг айрим жихатлари. Узбекистон цонунчилиги тахлили, ТДЮУ. 2018 й. №2. Б.29. https://tsul.uz/files/pdf/uzb_qonunchiligi_tahlili/2018_2.pdf

3. Уголовное право Российской Федерации. Общая часть. М. "Юристь", 2001. С.208-209.

4. Сборник Указов РСФСР. - М., 1918. - № 35. - С. 467.

5. Сборник документов по истории уголовного законодательства СССР и РСФСР. 1917-1952 г.г. - М., 1953. - С. 36-37.

6. Ахраров Б.Дж. Бошцарув тартибига царши мансабдорлик жиноятлари учун жавобгарлик муаммолари: Юрид.фан док. дисс.....- Т., 2008. 103-б.

7. Зуфаров Р.А. Порахурликка царши курашнинг жиноят хуцуций ва криминологик жихатлари: назария ва амалиёт.: Юрид. фан. докт. ... дис.автореф. - Т., 2005. 21-б.

8. Узбекистон Миллий Энциклопедияси. Т.5. - Т.: Узбекистон Миллий Энциклопедияси давлат илмий нашриёти, 2003. - 449-б.

9. Ходжаев Р. Мансаб ваколати ва жавобгарлик //Х,аёт ва цонун. - Тошкент, 2001. - № 2-3. - Б.74-75.

10. Российское уголовное право. Особенная часть / Под ред. Л.В. Иногамовой-Хегай, B.C. Комиссарова, А.И. Рарога. - М., 2003. С.45.

11. Ответственность за должностные преступления в зарубежных странах /Под ред. Ф.М. Решетникова. М., 2009. С.5.

12. Уголовное законодательство зарубежных стран / Под ред. И.Д. Козочкина. М., 2009. С.321

13. Рейсмен В.М. Скрытая ложь. Взятки: «крестовые походы» и реформы. М., 2012. С. 31.

14. Уголовный кодекс ФРГ / Пер. с нем. А.В.Серебренниковой. М., 2010. С.13.

15. Kurbanov Marufjon Mamadaminovich. SOCIAL NEED TO DETERMINE LIABILITY FOR CRIMES RELATED WITH OBSTRUCTION, ILLEGAL INTERFERENCE IN BUSINESS ACTIVITY. Journal of Law Research. 2020, special issue 3, pp. 197-208. http://dx.doi.org/10.26739/2181-9130-2020-SI-3-24

16. Kadirova Моkhigul Khamitovna, Abdullaev Rustam Kahramanovich, Khujanazarov Azizjon Anvarovich, Rahimkulova Lola Ulugmurodovna. Evaluation of the results of judicial computer and technical expertises by the investigators and the court. DOI: 10.37200/IJPR/V24I6/PR260256. https://www.psychosocial.com/article/PR260256/13667/

17. Guzalkhon Akhmedova. Certain Issues Related to the Implementation of International Standards in Uzbekistan's National Legislation with Regard to Improving Conditions of Detention of Women. https://www.ijeat.org/wp-content/uploads/papers/v9i1/A2995109119.pdf

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.