Научная статья на тему 'Начало безпоповщинской полемики по вопросу о браке'

Начало безпоповщинской полемики по вопросу о браке Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
37
11
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «Начало безпоповщинской полемики по вопросу о браке»

Санкт-Петербургская православная духовная академия

Архив журнала «Христианское чтение»

П.С. Смирнов

Начало безпоповщинской полемики по вопросу о браке

Опубликовано:

Христианское чтение. 1906. № 9. С. 370-390.

@ Сканированій и создание электронного варианта: Санкт-Петербургская православная духовная академия (www.spbda.ru), 2009. Материал распространяется на основе некоммерческой лицензии Creative Commons 3.0 с указанием авторства без возможности изменений.

СПбПДА

Санкт-Петербург

2009

..»»» »»» WWW 9WW »»» »»» '■ WWW ■»»» »»» »»»■■- WWW .»1

Начало оезпоповщинской полемики no вопросу о

Соборное посланіе выговцевъ къ польскимъ ѳедосѣевцамъ

о бракѣ * *).

«ОГОМЪ блюдомѣй и благодатію его сохраняемѣй церкви, яжѳ въ Державѣ Польской соблюдаемѣй, и всюду въ васъ, идѣжѳ христіанство хранимо, распростра няемѣй,—благочестія рачителемъ: словущему учителеви 1 и общаго житія настоятелю духовному, Ѳеодосію Ва-] сильѳвичу 2), со всѣми учительными людьми и еже о Христѣ братіею, и боголюбивымъ христіанскимъ народомъ радоватися. Отъ иже въ сѣвѳрнѣйшихъ странахъ, близъ 3) окіянскія «пучины, сожительствующихъ пустынножителей, иночествующихъ и учительныхъ, и всякаго возраста христіанскаго сословія: мирное духовное цѣлованіе, во общую радость, ради единости вѣры въ единаго Бога, и единаго и тогоже крещенія христіанскаго, благодатію Господа нашего Ісуса Христа во вѣки *) аминь.

Слышахомъ, яже въ насъ иноки и учительные люди и вси благовѣрніи пустынножители и отъ нижегородскихъ странъ церкви благочестивыхъ случшіяся учителныя люди, отъ пришедшихъ отъ вашего благовѣрія нашей братіи, яже въ васъ соблюдаемое христіанство; ревность яже о чистотѣ

*) Продолженіе. См. августъ.

*) Рукопись И. О. Л. Д. П. № 0. CXLI1, лл. 122—161 обор. Здѣсь есть надпись: „Списокъ съ посланія слово въ слово“ и далѣе на полѣ: „А. Д.“. Варіанты приводимъ по рукописямъ: а) И. П. Б. Q. I. 1083, лл. 84—111; и б) Владимірской семинаріи № 75, гл. 17. Въ первомъ посланіе надписывается: „посланіе Андрея Дѳн—ча къ Ѳеодосію Васильевичу, о старо-женахъ“, и на полѣ: „въ лѣто 7216“.

’) 1083: Васильеву 3) 1083: вблизъ *) 1083: во вся вѣка

благочестія; тщаніе яже о молитвѣ, о ностѣ и о дѣвствѣ; любовь Божію и къ ближнему; смиренномудріе, Христово подражаніе, зѣльное раченіе къ послушанію Божественнаго Писанія; и текущее прѳизобилное ученіе по подобію водъ рѣчныхъ, и нѳоскудѣваѳмо *), но и богатно преизливаемо, на хотящая душа человѣческая; пастырьство, крѣпко оградою Писанія стрегомо, и овецъ благопослушное и благочинное спребываніе, милованіемъ- же и общенія поданіѳмъ цвѣтуще, учительными же людьми украшено; иже церкви поборники, и христіанству заступники, согласія же и мира добліи рачители; иже не своя обычая пасуще, но Писанія и церковнаго Преданія стрегущѳ, въ написанныхъ Писаніемъ ополчаюіцѳся, въ нѳписанныхъ же дерковнымъ преданіемъ и обычаемъ нро-свѣщающѳся; сильніи же суще во еже за благочестіе отъ писаній 2) бореніихъ, смирѳнніи же суще и кротцы и лю-бовни, во еже спасеніе свое сострояти, по глаголѳмѣй церковнѣй притчи, во мнозѣ совѣтѣ, вѣдяще извѣстно въ смиренномудрыхъ своихъ душахъ, божественному Писанію гла-голющу: еже бо множицею свершенныхъ мужъ :1) оскудѣ, се отроча обрѣте, и еже премудрыя мимо тече, невѣждамъ открыся, и еже учителемъ утаися, ученикомъ найдеся. Къ симъ прочее- да постыдятся тіи, иже, или вражды ради лод-копываютъ церковную правоту; или, по грубости и упрямству страждутъ, хуляще и срамословяще случающимся недостаткомъ, исправляемымъ, по Писанію, во мнозѣ совѣтѣ; хотяще та содержати крѣпцѣ, яко нѣкій церковный догматъ, яже во обычаи принятый случающіяся человѣкомъ недостатки, и виняще иже не гордымъ нравомъ, но съ смиренномудріемъ, о церковномъ виноградѣ пекущихся учителей, иже, что отвнѣ прирастлое, истребляющихъ, и недостающее присаж-дающихъ; и таковіи, яко дивящеся, глаголютъ, и прѳрѳкуютъ, почто прѳже сего не познаша въ каковыхъ любо, аще и въ малыхъ, вещехъ. И верховный убо апостолъ Павелъ, до третіяго небеси восшедый, той во еже къ Филипписіомь посланіи глаголетъ: братіе, азъ себе не у помышляю достиг-нути, едино же: заднихъ убо забывая, въ предняя же простирался. Сіи же, яко превозшли уже третіѳ небо и высочайше Павла превосходятъ, не смѣютъ о себѣ мудрствовати, еже не у себе помышляю достигнувши. Еще же и другимъ, со смиренномудріемъ обыскующимъ и не единѣмъ, но. во мнозѣ совѣтѣ исправляющимъ, зазирающе, не услышаша дивніи они божественнаго Златоуста глаголюща, во яже къ Римляномъ посланіи въ бѣсѣдѣ 22: тѣмже и въ потребу другъ друга поставилъ есть насъ Богъ; аще бо и мудръ будеши, иного требуеши, аще ли же мнишеся не требовати, бѳзумнѣйши

) 1083: неоскудѣваемѵ

') 1083: о писаніи

') 1083: совершенныхъ мужей

всѣхъ былъ еси и немощнѣйши, таковый бо и пуста себе составитъ помощи, и въ нихъ же аще согрѣшитъ, никоего же воспріиметъ, ниже исправленія, ниже прощенія, и Бога прогнѣвитъ гордынею, и многая согрѣшитъ. Есть бо, есть многажды и мудрому не свѣдати потребное, и безумнѣйшему обрѣсти нѣчто отъ подобающихъ. Еже о Моисеи и его тести бысть, еже о Саулѣ и отродѣ его, еже о Исаацѣ и Ревецѣ. Да не возмниши убо низложенъ быти, инаго требуя. Сіе бо тя наипаче возвышаетъ, сіе крѣпко тя творитъ, сіе же свѣт-лѣйша тя и тверьдѣйша. И сія убо Златоустово. Что же, они древній святіи мужіѳ не сицевымъ ли шествоваша смиренія путемъ, совопрошающеся другъ отъ друга? Да аще и съ кѣмъ приключися, и несрамляхуся, исправляеми когда. Сиринъ бо онъ, блаженный и великъ мужъ, иже удостои-выйся свитокъ Божій ясти, иже провидяй будущая и страшнаго суда тайны прознаменуя, той таковый помолився Бо-гови, дабы съ таковымъ человѣкомъ случился, имъ же бы пользовался,—не блудницею ли поученъ бывъ на землю всегда зрѣти, изъ нея же взятъ бысть и создася, и со всякимъ смиренномудріемъ и благодареніемъ къ Богу пріятъ поученіе. Что же, пречудный Макарій, помолися *) подобнѣ Ефрему, не единимъ ли отрокомъ, волы пасущемъ, такожде поученъ бысть, како подобаетъ яди причащатися, да еще и поношенъ бысть имъ, рекшимъ ему: или паки оселъ еси, авва * 2). Что же, честный презвитеръ онъ, иже, великаго ради своего беззлобія и чистаго житія, сподобивыйся отъ божественныя благодати ангела 3) выну зрѣти одесную олтаря стояща и служаща ему: не единымъ ли діакономъ, пришедшимъ къ нему отъ Константина града и служащемъ ему, исправленіе пріятъ, о немъ же толика лѣта отъ невѣдѣнія согрѣшаше, рѣчи нѣкія сѳверіанскія ереси приглашая надъ божественными тайны. Иже и предстоящему божественному ангелу, аки стязаяся, о немъ же толика лѣта предстоя, и съ нимъ служа божественная, замолчавъ ему таковое согрѣшеніе, противу 4) слышалъ. Тако Богъ есть оправдалъ, яко человѣкомъ отъ человѣкъ паки исправлятися: и сіи убо сице навыкнувше отъ Божія откровенія, пользу другъ отъ друга пріимати. Но и въ самѣхъ верховныхъ апостолѣхъ обря-щетъ, кто люботруднѣ прочйтаяй божественная Евангелія. И тіи бо, якоже человѣцы, исправляеми бываху, и не срам-ляхуся явѣ всѣмъ написати во святыхъ Евангѳліихъ тѣ свои бывшія недостатки. Петръ убо верховнѣйшій и теплѣйшій, иже услышавый отъ Господа: ублаженъ еси, Симоне, варъ Іона“, и обѣщаніе оно, еже основаніе церкви на исповѣданіи

’) 75: помоли

*) На полѣ', мѣсяца марта, въ 13 день.

3) 1083: ангелы

*) 1083: противное

его положили, и не помнозѣ словеси слышитъ: „иди за много, сатана, соблазнъ ми еей, не мыелиши бо яже суть Божія, но яже суть человѣческая“.

Нынѣ убо да престанутъ поймы творящій, и не къ полезному, но къ зазору и тщеславію взирающія и оклеветающіи христіанская сословія, яже во мноаѣ совѣтѣ другъ съ другомъ совопрошающихся и недостатки исправляющихъ.

Аще ли и еще бываютъ научители горцы клеветницы и христіанству мятежъ творящій, и исправленія во мнозѣ совѣтѣ ненавидящій: да оглаголаютъ убо и Петра, иже толикія тайны навыкій, и отъ Христа ублажаемый и бѣсы изгнавый, почто не позна, и глаголаше глаголы противныя 4) Христову смотрѣнію, имъ же и отъ Христа сатаною оглаголуется; такоже и прочихъ святыхъ, иже во мнозѣ совѣтѣ спасеніе свое -строящихъ и потомъ научающихся. Аще ли дерзостно есть сіе и богохульно на таковыхъ святыхъ дерзали таковая: како не безумія полно будетъ и дмѣнія таковое мудрованіе, иже намъ, множае отстоящимлз отъ толь таковыхъ свѣтилъ великихъ, нежели 'земли отъ небеои; и еще бы *) другъ отъ друга совѣта не требовати, пли требующимъ и пользующимся возбраняли и зазирати, да еще и въ толякое тмострастноё, рати и смущенія и невѣдѣиія пзнаполненное, послѣднее время! И подобало бы таковымъ съ церковію согласно гла-голати и мудрствовали: вся церковная преданія, писанная и неписанная, непреложно сохраняюще, и спасеніе творяще во мнозѣ совѣтѣ, лобызати бы христіанское согласіе, яже божественными Писаніи и церковными преданіи утвержагощееса и красующееся, и недостаточное направляемое.

Оставимъ же убо таковымъ отч> релейныхъ хт паче сихъ обрѣтаемыхъ божественныхъ■ писаніихъ и отъ вашего 3) доб-ляго учительства направлятися, или неисправленныхъ сущихъ подкошшковъ и подгляднгіковъ въ невѣжествѣ ихъ и въ нё-’ покорномъ обіячаѣ шепорятп, якоже пяволиша. Мы же отъ божественныхч» писаній учимы есмы, и нс срамляомся, коі’да вч> чесомъ исправлясмп отъ боголюбивыхч, своихч> братій, да и всегда требуемъ, и не глаголем'ь въ церкви, яко во всемъ вразумихомся, и нсиытахомъ законъ Божіи, но еще молимся и съ пророкомъ Давидомъ вч. церковныхъ и обычныхъ моле-ніихъ воиіемь кч> державному нашему Владыцѣ и Богу: вразуми ми и испытаю законъ Твои и сохраню всѣмъ сердцемъ моіімъ, и сіе даже до самые смерти. И паки за невѣдѣніе вопіемъ: услыши мя вч> правдѣ Твоей (а не въ моей) и не вниди въ судъ съ рабы Твоими; и сіе чесо дѣля? зане не оправдится предъ Тобою всяк'ь живый.

Во яже бо апостольской, каѳолической во святую еднно- * 26

‘) 1083 и 75: противны '-) 1083 и 75: и аще бы ’) 75: отъ нашего

26

суідную Троицу вѣрѣ, и въ догматѣхъ церковныхъ апостольскихъ, и седми святыхъ вселенскихъ, и девяти помѣстныхъ соборовъ преданіяхъ, яже содержала греческая издревле и россійская церкви до Никонова настатія, и во святыхъ книгахъ напечатанныхъ и писанныхъ и неписанныхъ обычныхъ церковныхъ преданіяхъ, и во единомъ святомъ христіанскомъ крещеніи, а не еретическомъ, согласно и единогласно издровлѣ и до нынѣ, отъ отецъ нашихъ и страдальцовъ священнаго чина и иноческаго полка, и учительныхъ людей, и нынѣ отъ насъ, грубыхъ, исповѣдуется и проповѣдуется и безъ сум-нѣнія и какова обысканія содержится, и съ вашею любовію, благочестивыми учительными людьми и прочимъ христіанскимъ народомъ, единогласно и согласно глаголемъ: единъ Богъ, иже православными древними догматы проповѣдуемый и славимый, а не еретическими новинами, и едина вѣра, древняя православная каѳолическая, яже изъ рѳбръ распятаго на трисоставномъ певгѣ и кедрѣ и кипарисѣ—единомъ крестѣ Владыки нашего Ісуса Христа, истекшая и единымъ трисоставнымъ крестомъ утвержденная и освященная, и всегда освящаемая, и на лицѣ своемъ единымъ истиннымъ крестнымъ знаменіемъ, исповѣдуемая и прославляемая, и отъ ересей не оскверняемая, и никогда съ ними мѣшаемая, и никакова съ ними общенія не имѣемая: кая бо часть Христу съ веліаромъ, или кая часть вѣрному съ невѣрнымъ, ниже отъ нихъ что пріемлетъ; вѣсть бо Писаніе, глаголющее: отъ нечистаго *) кто очистится, ниже отъ себе что имъ по-даваетъ. Отъ самого бо Христа учима и повелѣваема—не давати святая псомъ; тако же и въ единаго Бога, въ еди-ности вѣры и о единомъ истинномъ- крестѣ подаваемое, исповѣдуемъ едино крещеніе. О иной же * 2) каковы любо неправой церкви, во иный не животворящій крестъ ведущееся согласіе, и отъ него подаваемое крещеніе не пріемлемъ въ единость. вѣры нашея православныя, но со апостольскими правилы глаголемъ: ибо отъ тѣхъ крещеній не крещены, и поставленій не причетницы. И сія убо, въ добрѣ вѣрныхъ христіанѣхъ, ни изысканія, ни стязанія требуютъ, развѣ яже отъ частаго отъ божественныхъ писаній прочитанія, и изысканія яснѣйшій и свѣтлѣйшій разумъ утвержается, и обученія ко ополченіемъ яже къ сопротивляющимся рати укрѣпляется. А о яже ко святѣй вѣрѣ пристоящемъ житіи и храненіи, и во всякомъ зановѣданіи христіанскаго жительства, како съ тѣмъ благочестія сокровищемъ до вышняго Іерусалима церкви 3) шествовали путемъ, и чтобы на десно въ без-мѣріѳ какое, или на шуе въ слабость кую не поползнутяСя: и сія убо и училися и учимся и учитися даже до смерти

') 1083: отъ нечиста

3) 75: отъ иней же

3) 1083: царскимъ

еще требуемъ, и къ Богу съ церковію вопіемъ: вразуми мя ц испытаю законъ Твой; и паки: закону Твоему, Господи* научи мя; и еще: Господи, научи мя оправданіемъ Твоимъ. Еще же и въ чинѣхъ и уставѣхъ церьковныхъ и келейныхъ молитвъ къ Богу *) приношеніе, и въ крещеніи, и въ покаяніи, и въ прочихъ нужныхъ церковныхъ тайнахъ,—зане отъ святыхъ отцѳвъ * 2) кромѣ священниковъ во время нужды творимо и впредь заповѣдано бывати,—и како въ сихъ не многому совѣту и обысканію потреба? Еще же множицею,—каково чудо!—и невѣдѣнію бывати въ толь таковыхъ тончайшихъ вещѣхъ, еще же и нужнѣйшихъ, безъ нихъ же христіанству состоятися невозможно. ПоНеже вечерню н пове-черницу, полунощницу и утреню, и часы, и въ крещеніи, и въ покаяніи, священникъ начинаетъ іерейскою властію „Благословенъ Богъ“, и прочая, такоже и по „Отче нашъ“ во ектеніяхъ, и на отпустахъ и во инѣхъ многихъ случаяхъ. И аще начнемъ вся по немъ творити, въ бѳзмѣріе впадемъ, и боязнь обдержитъ, да въ восхищеніе недарованнаго не впадемъ. Аще ли отъ безумнаго страха запяти, вся отложимъ, то на шуй путь въ темномъ и помраченномъ безуміи обря-щемся и всячески будемъ пусты и наги христіанства. Сего ради глаголетъ Соборникъ: не уклоняйся ни на шуе, ни на десно, но путемъ царскимъ шествуй. Подобнѣ же и во яжѳ другихъ сожитій, и спребываніихъ, и сообщеніихъ, и дѣлѣхъ, о инѣхъ же глаголетъ: съ не пріобщенными пріобшаяся и самъ не пріобщенъ; въ другихъ же: не осуждайте, да не осуждени будете. Да не потреба ли и здѣ многаго страха и боязни и опаснаго обысканія, и съ совѣтомъ искуснѣйшихъ и Бога боящихся мужей, иже во дни и въ нощи новы ну о сихъ упражняющихся, да не како отъ какова невѣдѣнія, ли во оскудѣніе, ли въ безмѣріе, о/гъ царьскаго пути совратимся и равно за обоя отъ Владыки и всѣхъ Бога осудимся. Сихъ ради не стыдимся 3), еще во учимыхъ чину быти, и даже до смерти къ Господу вопити: открый очи мои и разумѣю чудеса отъ закона Твоего; и сіе чесо дѣля? Зане пришлецъ азъ есмь на земли, не скрый отъ мѳне заповѣди Твоя. И паки къ зольному раченію послѣдованіе псалма влечется, глаголя: „возлюби душа моя возжелѣти судбы правды Твоея на всяко время“. Убоятижеся напредвлекущихся 4) глаголъ псалма того подобаетъ, наипаче тѣмъ, иже со смиреніемъ 5) мудрованіемъ не хотящимъ учитися, и, по Златоусту, другаго требовати, еще же о взыскующихъ и исправляющихся укоряющимъ и въ чужемъ оцѣ малъ сучѳцъ прежняго невѣ-

*) 1083: и Богу

2) 75: отецъ

3) 1083: не постыдимся

4) 1083 и 75: напредвлекущихъ г’) 75: со смиреннымъ

26*

дѣнія, яже потомъ и исправленія зрящимъ, во своихъ же очесѣхъ мысленныхъ цѣлаго бервна, надмѣннаго и грубаго мудрованія и тмы невѣдѣнія, и не прежде бывша, но еще и нынѣ пребываѳмаго, сего невидящимъ, занѳ грозенъ судъ. Потомъ псаломникъ износитъ, глаголя: запретилъ еси гордымъ, прокляти уклоняющійся отъ заповѣдей Твоихъ, и къ таковымъ убо во уврачеваніе довлѣющая сицевая.

Къ вамъ же, о боголюбивіи и братолюбивіи церковніи питомницы * *), кое слово наше грубое довлѣетъ къ показанію вашего благочестія, и добродѣтельныя ревности, и смиренномудраго основанія; ниже бо множае похваляти дерзаемъ, иже отъ Бога похваляемыхъ и отъ Его благодати просвѣщаемыхъ, ниже о какихъ 2) совѣтовати смѣемъ къ таковымъ, иже довольны суть и инѣхъ научати. Но понеже любовь Божія, совокупившая ны во едино упованіе вышняго званія, та устрояетъ во мнозѣ совѣтѣ бывати нашему спасенію, та убо и вся беззавистодѳржнѣ дерзаетъ и учитися, и учитиуи совѣтовати о полезнѣмъ 3) и совѣта блага искати, та и понудила премудраго нѣкоего рѳщи: дай премудрому вину и премудрѣе будетъ,—та и насъ, нынѣ соборнѣ собравшихся, возжгла огнемъ любовнымъ о вашемъ преспѣяніи благочестія радоватися, и зѣло возрадоватися. Та же убо и понудила насъ писати къ вашей любви о привнесшемся обычаи въ нѣкихъ христіянѣхъ вашея паствы, иже въ невѣдѣніи христіянства спрягшійся съ женами, и потомъ, по познаніи и по крещеніи, паки сожительствуютъ чадородіемъ, кромѣ бываемаго на таковыхъ браковѣнчанія. Къ попущенію же таковыхъ сожи-тельствъ приводится отъ вашего пастырьства свидѣтельство, отъ слова преподобнаго отца Іосифа Волоцкаго, яже онъ. обличая нѣмецкое заблужденіе, писащѳ, оправдая иноческое дѣвственное житіе, въ свидѣтельство же приводя святого священно - мученика Климента, Петрова ученика, яже онъ глаголетъ: Егда, рече, святый апостолъ Петръ пріидѳ въ Римъ, и егда Софію востави отъ недуга, иже бѣ царскаго рода, пріиде ту царь ея ради и мужъ Софіинъ, синклитъ старѣйшій римскаго града, и преже всѣхъ вѣрова Софія и мужъ ея въ Господа нашего Ісуса Христа; и вѣроваша въ той день три тысящи, бысть во градѣ радость велія. И по-велѣ апостолъ поститися всѣмъ четыредесять дней; и при-шедшу времени крещенія, крести всѣхъ: во имя Отца и Сына и Святаго Духа. Потомъ же всѣмъ повелѣ внити въ церковь и повелѣ молчанію быти, и начатъ учити. И рече, осклабленнымъ лицемъ: се Израиль новый, и се языкъ святъ, очищенъ водою и Святымъ Духомъ, и ина многа глагола яже времени приключна. Потомъ же рече: братія и сестры!

') 75: питомцы ") 1083; о такихъ

*) 1083: о подезвыхъ

койждо якоже изволитъ да пріимѳтъ сіе житіе, аще кто хо-щетъ истинное и чистое житіе нетлѣнныя свѣтлости безплотнаго воинства—пріимѳтъ дѣвственную лѣпоту, и удаленіе мирскихъ вещей, и приступитъ къ намъ, — аще ли же мужъ, аще ли жена, яко сестра Софія. И раздѣлиша имѣніе *), и приступиша къ нему отъ нихъ 160, дѣвственное житіе пріяша. Апостолъ же тѣхъ пострищи повелѣ, и въ сукняны ризы черныя повелѣ одѣяти ихъ, и поясы усмяни поясати о чреслѣхъ ихъ. И рече апостолъ: аще кто хощѳтъ воздѳржатися и легокъ на высоту быти измѣною, да идетъ на особныя мѣста тихая, ту да празднуетъ молитвами, и алканіемъ, и почитаніемъ, и ума очищеніемъ; прочій же, по своему подобію, якоже кто изволитъ. И сія убо свидѣтельства нріѳмше въ руку соборнѣ разсматряюще и не обрѣтаемъ въ нихъ помогающее таковому сожительству ни мало. Принеси убо и нынѣ, съ Богомъ Помощникомъ да истяжемъ опасно та словеса святаго апостола Петра, къ кому онъ рече: производившимъ дѣвствовали тако жити научи, прочій же по своему подобію, яко же кто изволитъ? И сихъ ради словесъ аще надежно крещшимся мужу и женѣ безъ вѣнчанія смѣшатися? Но понеже онъ, верховный апостолъ Христовъ, не къ супружнымъ точію вѣщая сія словеса, но ко всему, народу, тремъ тысящамъ, въ нихъ же, толикомъ народѣ, лѣпо быти и супружнымъ и несупружнымъ, юношамъ и дѣвицамъ, и дѣтемъ малымъ, отъ нихъ же, толикого множества народа, точію 160 дѣйственное житіе пріяша, прочій же по своему подобію, яко же кто изволитъ. И аще безъ вѣнчанія кто возмнитъ сихъ ради словесъ жити * 2), то не точію супружнымъ, но и юношамъ дѣвицъ поимати безъ браковѣнчанія попуститъ, понеже общее ко всѣмъ сіе слово речеся, и явенъ блудъ въ церковную породу внидетъ тако.

Аще ли же кто восхощетъ отдѣляли супружныхъ отъ несупружныхъ, глаголя, якоже и глаголютъ: сіи въ невѣдѣніи посягли, друзіи же въ вѣдѣніи, — и сего разума во апостольскихъ словесѣхъ онѣхъ, поискавъ, не обрящѳши, и раздѣляли ихъ будетъ по нѣкоему своему разсужденію, а не по апостольскому законоположенію. Аще ли же глаголали кто будетъ, яко до крещенія посягшіи крещеніемъ освящаются, и того ради имъ сожительствовали попущается, по крещеніихъ же сшедшимся 3) безъ вѣнчанія невозможно,—и понеже по крещеніи сущимъ поимати жены безъ церковнаго чиннаго браковѣнчанія мерзко есть и нечестиво и апостольскаго и отеческаго законоположенія чужде, всякому вѣдомо есть,—покажемъ4): откуда тіи крѣпятся, иже до кре-

') 1083: имѣніе свое

-) 1083: сихъ ради словесъ быти

3) 1083: по крещеніи же сшедшихся

4) 1083 и 75: покажи ми

щенія совокупившіяся—и по крещеніи смѣшатися имъ кромѣ церковнаго чиннаго браковѣнчанія, понеже во апостольскомъ законоположеніи и вышереченномъ свидѣтельствѣ того разсужденія не обрящеши, а отъ всѣхъ божественныхъ Писаній явѣ показуется, яко ина тайна есть святое крещеніе, и другая есть браковѣнчаніе. Крещеніе бо супружныхъ и не супружнихъ равно освящаетъ и отъ Адамля первороднаго грѣха очищаетъ и отъ всѣхъ прочихъ его богомерзкихъ дѣяніихъ обмываетъ; а не мужа съ женою во едину плоть совокупляетъ, но особо мужеви и женѣ подавается и отъ прежняго языческаго совокупленія очищаетъ, и £ожіе еы-новство подаетъ, и во Христа облекаетъ крещаемаго: „елицы бо во Христа креетистеся, во Христа облекостеся“, — апостольское священное слово насъ *) научаетъ и отъ ветхаго убо человѣка, тлѣемаго въ похоти, совлечеся крещаемый, въ новаго же облечеся — Христа. И понеже первое кого сожитіе съ женою, до крещенія, по ветхому бысть человѣку,— всякому вѣдомо есть,—и понеже ветхаго совлечеся, совлечеся и дѣяній его; отста и отъ совокупленія жены, иже не по церковному освященію ему даемыя, въ новаго же облечеся,— не убо и оба вкупѣ, но особь убо мужъ, особь же жена. И отъ броковѣнчанія исходятъ: овъболыпи, другая же менышг 2), объ глава женѣ, другая же покореніе нося, и бываютъ оба въ едину плоть, якоше священный чинъ церковный браковѣнчанія насъ научаетъ. Отъ крещенія же оба исходятъ равно во Христа облечена, ни овъ болыпи, другая же мніе, о Христѣ бо Ісусѣ нѣсть мужескъ полъ, ни женескъ; крещеніе бо братство подаетгь, а не тѣлесъ совокупленіе. И зѣло бѣдо-вмѣтно есть и страха полно таковымъ смѣшатися кромѣ церковнаго брачнаго освященія, а наипаче кромѣ всякаго яснаго свидѣтельства божественныхъ Писаній. А еже апостолъ Петръ на двѣ жительствѣ уставляя человѣческій родъ, по произволенію коегождо сія глаголя 3), произволяющимъ дѣвственное житіе—тако жити научи, прочіе же—по своему подобію, яко же кто изволитъ. И аще, таковаго ради слова, — зане яснѣ не речено о браковѣнчаніи,-—кромѣ брачнаго освященія дерзали поимати жены, и аще таковымъ намѣреніемъ начнемъ божественная Писанія разсуждали, наипаче же та, яже въ крайности 4) нѣкогда реченная, а съ церковнымъ прочимъ божественнымъ чиномъ же и уставомъ, яснѣ положеннымъ отъ святыхь отецъ, не сочетали и потому не разсуждали: вся намъ растлятся и горняя долѣ будутъ, дольняя же горѣ; не точію бо во апостольскихъ рѣчехъ тогда обрящеши кратко реченныхъ, но и послѣ того о поиманіи женъ обрящеши.

*) 75: насъ—нѣтъ

3) 75: мніе

3) 75: глагола

4) 75: въ краткости

Яко же въ житіи святаго Николы въ чудеси его, еже о трехъ дѣвицахъ, ихъ же хотяше отецъ за нищету блуду, отдати: святый же Никола даяше ему тайнымъ обычаемъ коѳйждо по узлу злата; и по первомъ мужа онаго пріятіи злата пишетъ: и тако едину отъ дщерей своихъ старѣйшую абіе мужеви сонета, а еже съ вѣнчаніемъ или безъ вѣнчанія, сего написати не приложи. И аще смѣемо есть кому мудр-ствовати, краткореченныя ради оныя рѣчи, яко древній христіане безъ'браковѣнчанія отдаяху мужеви дщери своя, не явно ли будетъ сіе неистовство и ума изступленіе? Подобнѣ же и въ Соборникѣ печатномъ большомъ, въ субботу сырную, въ словѣ второмъ святаго Григорія мниха о свптѣмъ Аммоніи пишетъ: сего Аммона рѣша отъ Далматіи родомъ, ему же во время брака доспѣвшу сожительницу и не хотящу даютъ родителіе благородну бо и краснѵ, и тогова душевнаго благородія достойну, а еже съ вѣнчаніемъ или безъ вѣнчанія, сіе святый умолча. И аще и сихъ ради словесъ возможно будетъ кому неистовствовати и кромѣ соборнаго преданія и церковнаго чиннаго браковѣнчанія поимати жены, сіе бо и отъ васъ, и отъ насъ, и отъ всякаго благочестиваго 1) ненавидимо и гнугааемо есть, и, якоже выше рѣхомч>, многая привходить человѣческому роду пагуба отъ невниманія краткихъ рѣчей и несочетанія къ прочему церковному учительству. Отъ сихъ бо невниманія и древній въ колику бѣду впадоша, отъ нихъ же малая речемъ. Апостол у рѣкшу: во всякомъ языцѣ бояйся Бога, дѣлаяй правду пріятенъ ему есть: и сихъ ради словесъ падаху мнози, мняще н безъ, святаго крещенія, и безъ правыя вѣры, боящемуся Бога и дѣлающему правду пріяту быти отъ Бога. Сего ради обличаются отъ многихъ инѣхъ божественныхъ Писаній, наипаче же отъ преподобнаго отца нашего *) Іосифа Волоцкаго, въ книзѣ его, въ словѣ 5-мъ. Подобнѣ же тому п въ выше-реченныхъ, яже о супружествѣ женъ, яже апостольскую рѣчь списатель кратко написа: прочій же по своему подобію, якоже кто изволитъ. Не бо'рече: изволитъ безъ браковѣнчанія, но по подобію, и ко всѣмъ 3-м'ь тысящамъ народу рече, въ нихъ же лѣпо бѣ супружнымъ и не супружнымъ быти. Помысли, и нынѣ егда бы гдѣ было три тысящи вновѣ вѣрующихъ, отъ народа градскаго и поселянскаго: въ нихъ же обрѣлъ бы супружныхъ и безсупружныхъ, юношъ и дѣвицъ, вдовцовъ и вдовицъ. А яко бяху тогда во апостольское первое ученіе и вдовицы, и сіе обрящеши у апостола Павла къ Тимофею написанное, еще же и отъ житій святыхъ, въ та времена бывшихъ. И аще ко всѣмъ тѣмъ апостолу рѣщи безбрачно сопрягатиоя и безъ священія и благословенія апостольскаго, или епископскаго, или іерейскаго смѣши- * 2

‘) 75: благочестивѣйшаго

2 75: нашего---«»»»«.

ватися чадородіемъ просто, колика бѣда привозшла • бы человѣческому роду отъ таковаго разумѣванія!

А понеже вышерѳченіи: яже отъ святаго Николы чу-десы — сопряже мужеви дщерь свою; такожде и отъ Собор-ника — святому Аммонію сожительницу даютъ и не хотящему *) родителіе, или вышереченная Петра апостола рѣчь къ тремъ тысящамъ ндрода: прочій же по своему подобію якоже кто изволитъ,—съ вѣнчаніемъ ли или безъ вѣнчанія, сія вся отъ обоихъ умолчана быша. Подобнѣ и таковыхъ ради краткихъ и не яснѣ реченыхъ рѣчѣхъ смѣемо ли бы нынѣ отъ насъ попустити безъ всякаго іерейскаго благочестивыхъ 2) вѣнчанія и благословенія супружнымъ, каковымъ любо и гдѣ любо поимшимся, или въ сродствѣ, или не въ сродствѣ. Понеже въ тѣхъ рѣчѣхъ о всемъ томъ умолчано и разбора никакова не написано: или и не супружнымъ поимати, гдѣ кто хощетъ, и сожительствовати и блудное жити житіе и ничто же отъ безсловесныхъ разньствую-щѳе? И колика бѣда спасенію нашему отъ сего привнесется! Сего ради божественніи наши отцы, всегда насъ отъ сомнительныхъ отводяще, на ясная свидѣтельства приводятъ, на нихъ же мощно кому непоколеблему и извѣстну жизнь себѣ стяжати, якоже таковыхъ ради и симъ подобныхъ словесъ вселенскій учитель Василій Великій, въ книзѣ о постничествѣ, въ главѣ 268 глаголетъ: словеса святаго Писанія, яже видятся сомнѣнна и покрыта, изъявляются и открываются и толкуются явными и ясно реченными во инѣхъ мѣстахъ св. Писанія, а не явная мрачными и неявными разумѣвати, но явными—мрачная. Но и Максимъ, іеромонахъ пелопонисійскій, въ книзѣ своей Сѣчивцѣ, главѣ 10-й, глаголетъ: добрѣ глаголетъ Василій Великій, яко мрачная и неудобь разумѣ-ваѳмая божественнаго Писанія подобаетъ уразумѣвати иными явными и удобь разумѣваемыми во иныхъ мѣстахъ божественнаго Писанія глаголемыми, яко мрачная часть Писанія изъявляется отъ явныхъ частей того, а не явная мрачными и неявными разумѣвати, но явными мрачная. И гдѣ убо и кто извѣститъ о супружествахъ 3)? Книга Кормчая, яже по существу своего правительства отъ святыхъ отцевъ и имя себѣ стяжа, иже направляетъ всякаго ума человѣческаго на шуе и на десно не уклонятися, но царскимъ благочестія прямо шествовали къ вышнему царствію путемъ:

‘) 75; и не хотящу

г) 75: благочестивыхъ—нѣтъ.

3) 1083 и 75: Василій Великій, въ книзѣ о постничествѣ въ гл. 247 глаголетъ: сомнимая и сокровеннѣ речена быти мнящаяся въ нѣкихъ ыѣстѣхъ богодухновеннаго Писанія отъ иже во инѣхъ мѣстѣхъ исповѣдуемыхъ объявляются. И гдѣ убо и кто объясненнѣ извѣститъ о супру-жѳетвахъ?

та убо о тайнѣ супружества, си есть законнаго брака, въ главѣ 51 сиде яснѣ вѣдати даетъ *), глаголя: Супружества или законнаго брака тайна отъ Христа Бога уставлена есть во умноженіе рода человѣческаго и въ воспитаніе чадъ къ славѣ Божіей, въ неразрѣшимый союзъ любве и дружества и взаимную помощь, и во еже огребатися грѣха любодѣянія. Вещь сія тайны есть мужъ и жена, въ пріобщеніе брака честно, кромѣ всякаго препятія правильнаго, еовокупитися изволяющіи; форма си есть образъ или совершеніе ея суть словеса совокупляющихся, изволеніе ихъ внутреннее, предъ іѳреомъ извѣщающая, да убо честно и безъ всякаго препятія правильнаго тайна брака совершится, парахильный іерей сія тощно вся да сохранитъ. О, сколь святолѣпно священный церковный законъ быти заповѣдуетъ браку, кромѣ всякаго препятія правильнаго! Къ симъ да угаснутъ тіи,—въ правой вѣрѣ мнящійся быти, а яжѳ отъ еретикъ бывающія браки позволяющій,—зане не точію въ брацѣхъ, но и вся вѣра ихъ противна правиламъ апостольскимъ и отеческимъ, иже подъ анаѳему вѣчную отсылаютъ, новины убавки и прибавки ко святымъ церковнымъ преданіямъ дерзающихъ. Еще же и всѣмъ намъ познавати должно суть, яко образъ или совершеніе брака предъ 'іерѳомъ совершается, а не предъ кѣмъ инымъ 2), яже отъ несвященныхъ. И паки, въ той же главѣ, пониже того, на листу 523-мъ, на оборотѣ: вѣнчанію и благословенію супружества въ церкви достоитъ совѳрша-тися, предъ людьми. Здѣ разумѣваемо есть, яко бракъ истинный, отъ Христа уставленный, и со іереомъ въ церкви Божіи совершается и кромѣ всякаго препятія правильнаго, а понеже сіе крѣпко и утверждено, кромѣ сего состоятися не возможно. На концѣ священнаго онаго церковнаго законоположенія пишетъ: сія вся предположенная ученія отъ правилъ богоносныхъ отецъ и ихіь ученій собранная кійждо парахильный священникъ всяко со опасеніемъ всякимъ хранити долженъ есть. И сія убо богодухновенное оно церковное преданіе явѣ и яснѣ показуетъ намъ незаблуждаемый путь, во яжѳ о священныхъ брацѣхъ, кія церковію пріятыя и проповѣдуемыя: иже аще отъ Христа законоположѳнныя и чрезъ апостолы и святыхъ отецъ во всю вселенную укрѣпленныя, имъ же и со іерѳомъ и въ церкви совершатися повелѣваетъ. И не бо кто можетъ обрѣсти вину и рѳщи, яко во время нужды и безъ церкви или безъ священника мощно браку совершатися, якоже и прочимъ священнымъ тайнамъ,—крещенію и покаянію. Понеже духовніи святіи апостоли и свя-тіи отцы вѣдуще извѣстно, яко кромѣ крещенія и покаянія спастися кому нѣсть возможно, яко же божественная Писанія учитъ насъ; безъ брачнаго же сопряженія воз-

’ ) 1083 на полѣ Книга Кормчая, глава 51, листъ 521

2) 75: а не предъ нимъ, яже

можно есть спастися, яко по апостольскому словеси: тщится произволивый тако ѵгодитп Богови, а не женѣ, а иже не тако—женѣ тщится угодити, а не Богу. И паки, но прѳпо-добну Ивану ') Лѣствичнику, подобенъ неимущему желѣзъ на ногахъ и простъ итти къ вышнему званію, точію же аще восхощетъ постомъ, и молитвами 2), и смиреніемъ, и трезвѣ-ніемъ ума тещи. Того ради крещенію и покаянію, нужднымъ тайнамъ, и кромѣ священнаго чина и безъ церкви соверши-тися во время нуждкыхъ случаевъ попустиша. Браку же— точію единѣмъ чиннымъ церковнымъ освященіемъ, кромѣ же того никакоже какое супружество въ церковь пріемлется,, якоже въ преждереченномъ церковномъ священномъ преданіи. Иже въ Кормчей книзѣ на листу 522—мъ объявленнѣ законополагаетъ: Изряднѣе же да вѣсть и іерей, яко супружество между восхищающимъ и восхищенною, егда сама восхищенная въ власти восхитившаго ю пребываетъ, такожде и потаенная и вся прочая супружества, яже не съ благословеніемъ церковнымъ и чиннымъ отъ своего си пастыря, .си есть отъ епископа или отъ тоя парахіи священника, вѣнчаніемъ при дву или тріехъ поне свидѣтелей свершаемая, па соборному уставленію и святыхъ отецъ ученію, незаконна, паче же беззаконна, ничто же суть.

Что сихъ объясненнѣе священнаго церковнаго закона глаголъ: иже вся вкупѣ супружества бывающая кромѣ церковнаго чиннаго вѣнчанія, яко беззаконная отмеш.етъ и кому смѣти за толь таковымъ крѣпкимъ церковнымъ запрещеніемъ жити съ женою смѣшатися беззаконно, кромѣ церковнаго-чиннаго вѣнчанія? И да не глаголетъ кто, яко до крещенія сшедшимся лѣть есть по крещеніи смѣшатися. Здѣ бо церковнымъ закономъ, яко ножемъ истины, ирерѣзуютъ вся извѣты и единымъ словомъ заключаютъ церковную тайну, глаголя: вся прочая супружества, кромѣ вѣнчанія, беззаконна, И елма глаголетъ: вся супружества,—къ тому прочее ни единаго супружества оставляетъ быти въ церкви, кромѣ чиннаго церковнаго вѣнчанія. И сицевъ убо ясный церковный законъ: коль чистъ во свѣтлѣ совѣсти послу шлющаго зрѣти! Устрояетъ церковныя тайны и ни откуду сумнятися и скитатися внѣ предѣлъ церковныхъ иопущаетъ. А яже не-яснѣ рѣченная: колико сумнѣніе приносятъ, а наипаче егда-кто не по прочимъ церковнымъ, свѣтлѣ реченнымъ, свидѣтельствамъ пріиметъ, яко же и вышепомянутое, преподобнымъ Іосифомъ реченное, апостольское слово. Отъ нихъ же какова послѣдуетъ бѣда, всякому, прилѣжнѣ внимающему,, вышереченная о томъ самомъ апостольскомъ словѣ нашея бесѣды явленно есть. Елма убо нужно о сихъ воспомянути, яко преподобнымъ отцемъ Іосифомъ Волоцкимъ все оно-

Р 75: Іоанну р 75: и молитвою

составлено слово на церковныхъ ратниковъ лютеровъ и кальвиновъ, отмещущихъ иноческое дѣвственное житіе. Сего ради онъ, богоносный мужъ, низлагая онѣхъ злохитрый языкъ, многая отъ апостолъ и отъ намѣстниковъ ихъ апостольскихъ приводя свидѣтельства, отвсюду оправдуа иноческое дѣвственное житіе, ратуя и иовлачая непреподобное тѣхъ мудрованіе, и вся во ономъ словѣ обрящеши о иноческомъ чину, глаголюща и борющася его съ церковными и Божьими враги,—и сихъ ради и чинъ и дѣйство его описуетъ. О брацѣхъ же, гдѣ и прилунится рёщи ему, малымъ и краткимъ словомъ глаголетъ: никая бо бѣ нужда преподобному оному мужу о брацѣ объяснятъ; въ церкви чину несумѣнну о томъ лѳжащу, и никто же бѣ сумняся или ратуяй тогда. Ниже неправедными лютеровъ и кальвиновъ языцы о сопряженіи женъ ратоваху, но о томъ еще зѣльнѣ и стояху, мнящежеся онѣмъ сопротивлятися тому—иноческое дѣвственное житіе низложити блудными тѣхъ нравы и богоборными языки спѣшаху. Сихъ ради все составленіе онаго слова къ тому зритъ, еже утвердити иноческое дѣвственное житіе, а не о еже безъ вѣнчанія кого въ супружество до крещенія, или по крещеніи сшедшихся попустити. Егда бо и самое оно воспомяну Петра апостола, яжѳ въ Римѣ три тысящи крести и 160 избра дѣвственное житіе, прочій же по своему подобію, якоже кто изволитъ: къ симъ словесемъ преподобный онъ мужъ свѣтло воскрича, сице рѣкій: се убо всѣмъ разумно есть,, яко иноческое житіе предалъ есть апостолъ Петръ. О брацѣхъ же умолча и, не объясняетъ, и гдѣ пріидетъ ему рещи краткословіемъ, ради того, яко они развратницы, люторове и кальвини, на едино точію сопряженіе женъ все человѣческое житіе уставляху, иноческое и дѣвственное житіе отметаху. Показуя же онъ, богодуховный мужъ, яко двѣ житіи Христосъ и апостолы Его и святіи отцы уставиша—иноческое дѣвственное, и брачное сопряженіе: сихъ ради словесъ о супружествѣ точію краткимъ словомъ вездѣ объемлетъ, объ иноческомъ же не тако, но объясненнѣ и продолжительнѣ творитъ слово. По ономъ вы-шереченномъ Петра апостола надпомянутіи, Марка апостола и Филона премудраго, самовидца Петрова, въ свидѣтельство ко иноческому *) чину приводитъ. Таже, дотомъ, и святаго Діонисія Ареопагита таинство иноческаго совершенія про-страннѣйши пишетъ. Та же, по сихъ, та апостольская и святаго Діонисія словеса вкупѣ объемлетъ, сице глаголя: и якоже святіи и божественніи апостоли на двѣ жительствѣ человѣческое житіе уставиша, на дѣвственное и на супружное, тако же и святый Діонисій Ареопагитъ, хотящимъ жити дѣвственное житіе и Писаніемъ изложи чинъ постриженію, хотящимъ же мирское житіе и супружнимъ бытп, на воли

’) 1083: иноческому

коегождо положи; подобно же сему и святіи и божественніи отцы наши законополагаютъ и пишутъ: глаголетъ убо великій Евсевій: ибо Христова церковь двѣ житіи взаконѣваѳтъ и образа: овому убо выше естества и общаго и человѣческаго житія кромѣ, ни брака, ни дѣтотворенія, вторый- же, иже браку причащается цѣломудренному и дѣтотворѳнію; та же, до сихъ, приводитъ божественнаго Аѳанасія и Василія Великаго по сихъ же глаголетъ: подобно же тому и вси святіи и преподобніи и богоносніи отцы наши и священно-начальницы и пастыри по апостольскому ‘) преданію, на двѣ жительствѣ уставляютъ христіянское житіе: на цѣломудріе * 2) и на сѵпружное. И во всѣхъ сихъ словесѣхъ преподобный отецъ не воспомяну вѣнчанія, но индѣ убо на воли коегождо, индѣ браку причащается цѣломудренному, другойцы же на цѣломудренное и на супружное: и неуже кто, аще и зѣло бы неистовалъ какимъ реченіемъ, прирекъ бы, яко и святіи отцы безъ браковѣнчанія сопрягатися уставиша? Явѣ бо и святыхъ отецъ священный чинъ, яко свѣщникъ воочію всякаго правовѣрнаго предлежитъ—коимъ чиномъ бракъ цѣломудренный и супружества состоится. Якоже въ вышерѣчен-ныхъ глаголахомъ, яко со благочестивымъ іѳреомъ и въ церкви бываетъ чинъ вѣнчаніемъ, а кромѣ того—яко беззаконенъ отъ церкви отмещется; и зѣло неправедно 3) тѣмъ, иже и до крещенія сшедшимся въ супружество по ветхому человѣку, а въ новаго человѣка облекшимся, а на супружество браковѣнчанія церковнаго и іерейскаго благословенія не имѣющимъ, а смѣшатися чадородіемъ, а не реку сквернитися не по христіянски; а уповати на та вышереченная краткая ре-чѳнія, и надѣятися на та, чего тамъ не написано, а объясненная и свѣтлѣ и не въ покровѣ священнаго 4) законоположенія, и кромѣ того бывающимъ супружествамъ запрещенія та мимо уши спущати.

И о сихъ убо преподобнаго Іосифа свидѣтельствовалъ. Упокоимъ нынѣ слово, да немногоглаголаніемъ служимъ прочитающимъ. (Хотяй же извѣстно увѣдѣти, да прочитаетъ все оно слово яжѳ во Иноческомъ Потребникѣ напечатаное съ листа 328 до 360 листа, и съ Богомъ, помощникомъ обря-щѳмъ 5) разумъ,—о чесомъ бысть ему тщаніе писали, того ради о другихъ не объясненнѣ писаше. Къ сему же и въ книгѣ Кормчей главу 51, всю: и въ ней да обрящетъ, какъ законніи брацы и супружества состоятся).

Нынѣ же и о семъ речемъ, яжѳ ко укрѣпленію таковыхъ сопряженій изъ Кириловы книги внимающихъ реченнымъ

’) 1083: апостольскому

-) 75: ва цѣломудренное

3 1083 и 75: неправедно и бѣдно

О 1083 и 75: священнаго и церковнаго

■') 75: обрящетъ

во главѣ 44 о понуреніи новокрещенцовъ, глаголющихъ: яко не-подобаѳтъ малыхъ дѣтей крестити; противъ того православныхъ отвѣтъ,—на листу 224 на оборотѣ сице глаголющъ: А того вѣдѣти не хотятъ, яко и малыхъ дѣтей кристиша апостоли, или не помнятъ того, яко Христосъ не посла учениковъ своихъ къ вѣрнымъ, но къ невѣрнымъ, ихъ же потребно первое учити, потомъ же крестити, нетокмо великихъ, но и со всѣми домашними ихъ, сирѣчь съ женою и съ дѣтьми; яко же и нынѣ; ѳгда кто отъ жидовъ, или отъ еллиновъ, или отъ иныхъ невѣрныхъ, возрастныя лѣты, восхоіцетъ креститися, первое его православной вѣрѣ научили и, научивъ, аще имѣетъ жену и дѣти, привести его на то ученіемъ тѣмъ, дабы паки съ женою и съ дѣтьми и, просто рещи, со всѣмъ домомъ своимъ святое крещеніе пріяли; тако бо и апостоли твориша, яко же Павелъ и Сила привѳдоша въ вѣру, стража онаго темничнаго, и крестиша со всѣмъ домомъ его; также и Криспа, начальника, и иныхъ многихъ, якоже и самъ Павелъ апостолъ свидѣтельствуетъ, крестихъ же и Стефаниновъ домъ; тому же подобно Іоаннъ Богословъ крести Мирона и жену его съ тремя сынми; и тамо же ниже приложи, яко единаго дне крести мужей двѣсти и съ ними вкупѣ жены и дѣти ихъ; тако же и Анфипата судію съ женою и съ сыномъ. Сія бо *) суть неложная свидѣтельства, яко й апостоли дѣти крестиша, но и та свидѣтельства о крещеніи убо ясная, о супружествѣ же нимало над помянутая * 2). И како мощно хотящимъ съ женами смѣшатися безъ браковѣнчанія, на сія уповали, чего здѣ не написано? О томъ написано, яко святіи апостоли крестиша мужей съ женами и съ домашними ихъ. Тако и подобаетъ глаголали и мудрствовали, яко крестиша и съ малыми дѣтьми; а како по крещеніи они начаша 3) дѣвственное или супружное житіе, съ вѣнчаніемъ или безъ вѣнчанія, о томъ умолча описатель. Подобаетъ и намъ о сихъ молчаныхъ 4) ничтоже мудрствовали, паче же по церковному законоположенію подобаетъ мудрствовали. А что речено тамо, яко же и нынѣ егда кто отъ жидовъ или отъ ѳллинъ и отъ иныхъ невѣрныхъ, возрастный лѣты, восхоіцетъ креститися,—первое его православной вѣрѣ научили, и, научивъ, аще имѣетъ жену и дѣти 5), привести его на то ученіемъ тѣмъ, дабы паки съ женою и съ дѣтьми и, просто рещй, со всѣмъ домомъ своимъ святое крещеніе воспріяли. Подобнѣ вышереченнымъ, и сіе речено слово,—повелѣваетъ православнѣй вѣрѣ научили и на святое крещеніе привести съ женою и домашними, то подобаетъ и глаголали.и мудр-

‘) 75: сія убо

2) 1083: надпоминая

3) 1083 и 75: начаша жити

*) 1083 и 75:молчальныхъ

5) 1083 и 75: дѣтей

ствовати о святой вѣрѣ и о святомъ крещеніи; да болѣе же '), что релейныхъ не произно'сити слова. О брацѣ и о супружествѣ умолча здѣ, молчи и ты. Хощешь ли глаголати о немъ и учити, и не возбраняется: но не отъ своего разума, но отъ священнаго церковнаго преданія, гдѣ о немъ явѣ и яснѣ пишетъ.

И здѣ бо списавшему главизна она, о ней же намъ есть слово,—не о брацѣхъ бѣ ему нужда бесѣдовати, но на богоравныя 2) оны языки глаголемыхъ новокрещенцовъ ополча-тися, иже возбраняющихъ дѣтемъ святое крещеніе воспріи-мати: о содержащей къ боренію словесъ нужднѣ 3), о томъ и объясняетъ, рекшѳ о святомъ крещеніи, наипаче же о дѣтиномъ, о немъ же и рать бѣ ему съ суесловцы онѣми; о совокупленіи же брака молчитъ, объ немъ же не бѣ ему нужды въ то время глаголати. Подобаетъ и намъ подобиться счинонію онѣхъ словесъ божественнаго Писанія: и учити и глаголати по нихъ о святомъ крещеніи, и яко и малыхъ дѣтей подобаетъ крестити и противляющихся тѣми словесы заущати. А яже о сопряженіи мужей и женъ тамо умолчано, не подобаетъ и намъ самосмышленнѣ и бѣдовмѣтнѣ 4) о сихъ глаголати, а наипаче дерзати *) тѣмъ смѣшатися и уповати на та, чего не написано.

А еще и при толицѣмъ страхѣ, апостольскому священному слову °) глаголющу: Аще кто растлитъ церковь Божію, растлитъ того самого Богъ, зане отъ святого крещенія человѣкъ бываетъ Церковь Божія чиста, свята и непорочна; аще ли кто ю блудно растлитъ въ себѣ или въ другомъ чьеіи'ъ лицѣ, самъ Богъ грознымъ и яростнымъ отмщеніемъ и Ообою мстити хощетъ таковыхъ, рекше нестерпимыми и прегрознѣйшими муками, въ безконечныхъ огненныхъ и жу-пельныхъ мукахъ, якоже насъ божественная различная Писанія учатъ о сихъ; не бяуднѣйшима бо очима зрѣти подобаетъ' таковымъ и желати и радоватися, аще откуду закрадется и попустится таковое имъ житіе, но боятися и трепѳ-тати имъ подобаетъ о сихъ, да не когда таковаго ради не-браковѣнчаняаго смѣшенія чужды обрящутся здѣ соборныя апостольскія церкве, въ будущемъ же вѣцѣ да не внѣ небеснаго Женихова чертога изгнани будутъ, зане осквернившій. боготканную одежду святаго крещенія. А наипаче при толикихъ страшныхъ запрещеніяхъ, Господу глаголющу: горе непразднымъ и доящимъ въ тыя дни; пророкомъ оплакую-іцимъ жениха и невѣсту, яже при послѣднихъ временѣхъ;

*) 75: далѣе же =) 75: богоратныя а) 1083 и 75:, нуждѣ <) 1083: бѣдовмѣстнѣ г,) 75: дерзостнѣ р 1083 и 75: гласу

апостолу глаголюшу: въ вавилонское разореніе гласъ жениха п невѣсты не услышится къ тому въ тебѣ; и богословцемъ ■отцемъ вѣщающимъ о таковыхъ: яко имущія во чревѣ разсядутся; священный церковный законъ яснѣйше трубы вѣщаетъ: изряднѣе же да вѣсть іерей, яко супружества между восхищающимъ и восхищенною, егда сама восхищенная въ власти восхитившаго ю пребываетъ, такожде и потаенная и вся прочая супружества, яже не съ благословеніемъ церковнымъ и чиннымъ отъ своего си пастыря, си есть отъ епископа или отъ тоя парохіи священника, вѣнчаніемъ при дву или трехъ поне свидѣтелей свершаемая, по соборному уста-вленію и святыхъ отецъ ученію,—незаконна, паче же беззаконна и ничто же суть. И въ Матѳеовѣ книгѣ въ составѣ 5-мъ, въ правилѣ Василія Великаго 32, объявляетъ про прежнее и еже намъ ‘) утверженное глаголетъ; но тогда убо съ пристатіемъ единѣмъ бракъ стояше, въ насъ же не убо состоятися можетъ, кромѣ священнословія.

Къ симъ прочее да умолчатъ въ нынѣшнее, послѣднее и плачу достойное время вси тіи, иже и хотящій и потящіися о томъ, дабы имъ въ супружествѣ женъ жити, и да гладкимъ дѣвства и чистоты шествуютъ путемъ. Аще ли же зѣло слабы и лѣнивы, къ сицевымъ желатели же зѣльны и ревнители къ сопряженію женъ, и ни къ церковнымъ прочимъ законамъ такова усердія непоказующіи, но бракъ, церковную тайну, всюду проповѣдующій, главизны отъ Писанія тѣ прочитающіи, яко бракъ нѣсть возбраненъ отъ Бога, яко жена помощница мужу дана, и еще: лучше есть жини-тист нежели разжизатися,—и сія горѣ и долѣ возвышаютъ гласы, еще же и христіанскихъ ревнителей, учителей обол-гующіи, яко бракъ возбраняютъ,—сіи да услышатъ отъ насъ, грубыхъ пустыножителей, да не клевещутъ и на насъ напрасно: мы не возбраняемъ брака, почитаемъ дѣвство паче брака, и зѣло совѣтуемъ, по нуждному сему настоящему времени, не обременненымъ чистымъ путемъ тещи; аще же кто и не послушаетъ, но хощетъ сопрящися, сопрягайся, не возбраняемъ, но точію по церковному преданію. И како? Слыши, что глоголетъ священный церковный законъ въ выше-реченныхъ: взыщи епископа благочестиваго, или отъ его парахіи священника, и блюди, чтобы оба были благочестивы, зане священникъ отъ епископа бываетъ, и отъ его правимъ и на ітавляемъ и разрѣшаемъ, и его повелѣніемъ вся тайны строитъ. Къ сему женихъ и невѣста были бы кромѣ всякаго препятія правильнаго; къ симъ же да обрящеши церковь благочестивую, по благословенію православнаго епископа освященную и отъ еретикъ не оскверняемую, и тако вѣнчайся, и живи 2) по Божію закону, якоже лѣпо православ-

’) 75: нами -) 1083; и жнти

нымъ христіанамъ, и клеветы не сшивай на смиренныхъ и безотвѣтныхъ пустынниковъ, яко бракъ возбраняютъ,—се и не возбраняютъ брака. Аще ли же кто правовѣренъ — и не можетъ обрѣсти ни епископа благочестиваго, ни съ нимъ, ни отъ его благословляемаго священника, къ симъ же ни жертовника ') православнаго: прочее въ сопряженіи жены, кромѣ сихъ, не дерзай, и ниже на насъ оглаголуй * 2): не мы сія, ими же бракъ состоится, отымаемъ, но законъ: епископъ3), іерей, и церковь, въ ней же вѣнчаніе, но Божіими праведными судьбами. Будеши ли отъ невоздержанія хуяити для возбранѳнія сопряженія? Ужаснися, на кого пойдетъ 4) хуль-ное твое слово? Понеже Его владычнимъ священнымъ церковнымъ законамъ въ сихъ уставѣхъ бракъ заключися, а кромѣ сихъ отнюдь не попустися, его же судьбами той и отъяся. Прочее, аще и не воздерженъ еси, Законодавца убойся, Царя горнихъ силъ усрамися, священнаго церковнаго законоположенія устрашися, яже объявленѣ вся супружества, кромѣ вышереченнаго церковнаго чиннаго браковѣнчанія, яко беззаконны, отмещетъ. И къ симъ убо отъ нашего малоумія довольно мнимъ во объясненіе священныя сія 5) браковѣнчанія тайны.

Къ вамъ же, о боголюбивіи церковніи питомницы, ты убо, о боголюбивый верше, Ѳеодосіе Васильевичъ, и прочій благо-честивіи во единомъ православія согласіи пребывающій, учителей сословіе вкупѣ съ церковнымъ причтомъ и со всѣми яже о Христѣ братіею и боголюбивыми христіяны: сіе наше бесѣдованіе, яже мы дерзнухомъ отъ любве понуждаеми, сошедшійся соборнѣ, и усовѣтовавшіи писати къ вашей любви, сицевыми бесѣдами надѣючися на вашу боголюбную любовь, зане извѣстихомся, яко къ единому зрите—ко исправленію 6 7), яже къ Богу благоугожденія. И не вся убо, яже отъ насъ писаная къ вашему учителей сословію,—ни убо, и не буди намъ таково безумно что дерзати, еже отъ Бога просвѣщенныхъ, и инѣхъ научающихъ, многословіемъ на-казати. Аще и вамъ отъ преподобнаго смиренія обыкновенно не точію учити, но и научатися, къ вамъ убо точію въ нашемъ писаніи, по премудрому нѣкоему мужу, глаголющу: дай премудрому вину и премудрѣе будетъ. ІІрочая же ина убо яже отъ васъ 1) учимѣй дружинѣ. Наипаче же во иже въ небраковѣнчанномъ сожитіи пребывающимъ, овымъ и

*) 1083: жертвенника

’.) 1083: о гдаголуя

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

3) 1083: но законъ сирѣчь анисконъ

'*) 75: пойдетъ

5) 1083: во объявленіе священныхъ сія

°) 1083: исправленію

7) 1083: отъ насъ

СОБОРН. ПОСЛАНІЕ ЙЫГОВЦЕВЪ КЪ ІІОЛь'СК. ѲЕДОСѢЕВЦАМЪ. 389 боголюбивымъ христіяномъ, пх-ь же и молим-ь отстати отъ

учительными людьми, готовыхъ суіЦихъ, къ симъ же и всегда подкопы- и попмы дѣЮщихъ: во уврачеваніе таковымъ, мала и кратка словеса здѣ вписашася.

Но и во всѣхъ сихъ словесѣхь нѣсть бо, нѣсть намъ довольнымъ быти таковыхъ научити, но точію отъ себе что, поелику сила къ полезному внести, и примѣсптися и лѣнивымъ кч. вашему бодрому учительству, прилежаніе *) вящше имѣтіі намъ—кои же во христіянѣхъ до крещенія сшодшимся въ супружество и по крещеніи безъ браковѣнчанія чадородствующимъ. Молимъ же и вашу учительскую свѣтлость, да исправите сія врачевскою вамъ отъ Бога дан наго хитростію. А яко же отъ вашея боголюбныя ревности отсѣчены отъ деркви, яже беззаконнѣ по святѣмъ -) крещеніи бранившіяся, къ нимъ же не мало обрящетъ кто ревенныхъ въ семъ нашемъ свитцѣ. Сице, боголюбезнѣйшіи, пот-щитеся кои и до крещенія въ невѣдѣніи сшедшіеся съ женами, да по крещеніи обрящутъ вѣдѣніе, до безмѣстно дѣвственно живутъ житіе, да плевелъ безъ браковѣнчаннаго смѣшенія истребится, очистятся церковныя вины 3) и чисто покажется отъ скотоподобнаго 4) невоздержнаго житія благо-вѣрія село, и боготканная святаго крещенія одежда не на-вѣтуется отъ браконѳвѣнчаннаго чадородія, и церковныя тайны не смѣснѣ да покажутся коеяждо 5) своимъ дѣйствомъ и чиномъ. Аще ли же что инако возмнится вашей любви, или укрѣплятися нѣкимъ о таковыхъ сожитіихъ, отъ каковыхъ 6) свидѣтельствъ Писанія, то молимъ вашу любовь, да противъ сихъ бесѣдованій нашихъ къ намъ отпишите' и силу словесъ, яже аще возмнятся превосходили вышереченная свидѣтельства, да покажете. Да (будетъ) вся, яже отъ нашея грубости къ вашему боголюбію, и от-ь вашего благоразумія къ нашему недостаточеству,—во мнозѣ совѣтѣ спасеніе бываетъ ,). Яже отъ обоихъ разумѣній Божія усмотрѣно, Божія ради благодати сообщено 8), да единомышленіе отъ таковыхъ возсіяетъ и недостаточное кое у кого разумѣніе да

*) 1083: прилежаніемъ же -) 1083: по святомъ

3) 75: нивы

4) 1083: отъ скотоподоболѣпна Г|) 75: каяждо

6) 1083: отъ таковыхъ

7) 75: во мнозѣ совѣтѣ, ибо въ томъ спасеніе бываетъ

8) 1083 и 75: яже отъ обоихъ разумѣній Божія ради благодати усмотрѣно и сообщено

направится, и исполнится писанное. Братъ братомъ помогаемъ, яко градъ нѳпрѳборимъ. Да отъ сихъ нашихъ, яже о благочестіи подвиговъ, церковь да свѣтлѣется, и праведніи *) да просвѣщаются, противніи же да посрамляются, и бѣжать лукавіи бѣсовѣ. Во всѣхъ же сихъ да славится едино трі-ипостасное Божество Отца и Сына и Святаго Духа, нынѣ и присно, и во вѣки вѣкомъ, аминь.

Сообщилъ проф. П. Смирновъ.

*) 75: и правовѣрши

САНКТ-ПЕТЕРБУРГСКАЯ ПРАВОСЛАВНАЯ ДУХОВНАЯ АКАДЕМИЯ

Санкт-Петербургская православная духовная акаде-мия — высшее учебное заведение Русской Православной Церкви, готовящее священнослужителей, преподавателей духовных учебных заведений, специалистов в области бо-гословских и церковных наук. Учебные подразделения: академия, семинария, регентское отделение, иконописное отделение и факультет иностранных студентов.

Проект по созданию электронного архива журнала «Христианское чтение»

Проект осуществляется в рамках компьютеризации Санкт-Пе-тербургской православной духовной академии. В подготовке элек-тронных вариантов номеров журнала принимают участие студенты академии и семинарии. Руководитель проекта — ректор академии епископ Гатчинский Амвросий (Ермаков). Куратор проекта — про-ректор по научно-богословской работе священник Димитрий Юревич. Материалы журнала готовятся в формате pdf, распространяются на DVD-дисках и размещаются на академическом интернет-сайте.

На сайте академии

www.spbda.ru

> события в жизни академии

> сведения о структуре и подразделениях академии

> информация об учебном процессе и научной работе

> библиотека электронных книг для свободной загрузки

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.