УДК 378
Зокирова Д.Н.
Наманган му^андислик-курилиш институти Энергетика кафедраси катта уцитувчи
МУХДНДИСЛАРНИ КАСБИЙ ИННОВАЦИОН ФАОЛИЯТГА ТАЙЁРЛАШДА МУСТАЦИЛ ТАъЛИМНИНГ УРНИ
Аннотация: Мацолада мууандисларнинг касбий инновацион фаолиятга тайёрлашда фойдаланиладиган интерфаол усуллар, уларни уцув жараёнида цуллаш буйича таклифлар келтирилган. Шу билан бирга интерфаол методлардан таълим жараёнида фойдаланиш буйича тавсиялар берилган.
Калит сузлар: Мууандис, интерфаол усуллар, Бумеранг методи, Домино методи, Кейс стади методи, компетентли ёндашув, инновацион фаолият, мустацил фикрлаш.
Zakirova D.N.
senior lecturer Department of Energy Namangan Institute of Engineering and Construction
THE ROLE OF INDEPENDENT EDUCATION IN THE PREPARATION OF ENGINEERS FOR PROFESSIONAL INNOVATIVE ACTIVITY
Abstract: The article presents interactive methods used in the preparation of engineers for professional innovative activities, suggestions for their application in the educational process. At the same time, recommendations are given on the use of interactive methods in the educational process.
Key words: Engineer, interactive methods, Boomerang method, Domino method, Case study method, competent approach, innovative activity, independent thinking.
Республикамизда таълим тизими ислох килинаётган хозирги шароитида техника олий таълим муассасаларида таълим жараёнида интегратив ёндашув асосида булажак мухандисларнинг касбий -инновацион фаолиятга тайёргарлигини такомиллаштириш долзарб педагогик муаммолардан хисобланади. Ушбу муаммони хал этиш жамият хаётининг турли томонларини, унинг ижтимоий институтлари, жумладан, техника олий таълим муассасаларидаги укитиш тизимини узгартиришнинг самарали йулларини излашни такозо этади [1].
Хрзирги замон шароитида мустакил таълимнинг алохида ахамияти шундаки, у укув фаолиятининг энг мухим сохасига айланиб, интегратив
ёндaшyв aсосидa бyлaжaк мyхaндислapнинг кaсбий - инновaцион фaолиятгa тaйёpгapлиги сифaтини ош^ишнинг yстyвоp йyнaлишлapини белгилaб беpaди [2].
Бинобapин, тaълимнинг янги пapaдигмaси Болонья жapaёнининг тaшкил этувчиси сифaтидa бyлaжaк мyхaндислapнинг кaсбий - инновaцион фaолиятгa тaйёpгapлигини тaкомиллaштиpишгa хизмaт килувчи мусгакил тaълим мухитини яpaтишни нaзapдa тyтaди. ЮНЕСКОнинг эътиpоф этишичa, тaълимнинг хоз^ги зaмон тaлaблapигa мувофи^лигини тaъминлaш кечиктиpиб бyлмaйдигaн вaзифaлap ^TOp^a киpaди [3].
Узбекистан Респyбликaсини янaдa pивожлaнтиpиш бyйичa Xapararaap стpaтегиясидa "Узлуксиз тaълим тизимини янaдa pивожлaнтиpиш, тaълим хизмaтлapи имкониятлapини ошиpиш, мехтат бозоpининг зaмонaвий эхтиёжлapигa мувофик юкоpи мaлaкaли кaдpлap тaйёpлaш сиёсaтини дaвом эттиpиш" yстyвоp вaзифa сифaтидa белгилaнгaн [4]. Респyбликaмиздaги фyндaметaл ижтимоий-иктисодий Ba сиёсий yзгapишлap инсондa фaол хaётий позициясини шaкллaнтиpиш зapypaтини келтиpиб чикapди. Мaмлaкaтимиздa мехтат бозоpидa paкобaтбapдош, фaн, техникa Ba технологиядaги yзгapишлapгa тездa мослaшa олaдигaн, илмий билиш методлapини пyхтa эгaллaгaн, олгaн билимлapини ^фэ^т мустэкил жоpий этишгa, бэлки доимий paвишдa янгилaш, чyкypлaштиpиш Ba бойитишгa код^ компетентли мyхaндислap, жумлэдэн, мyхaндислapгa эхтиёж тобоpa оpтиб боpмокдa. Айни дaвpдa кэс6 тэълими тизими, шу жумлэдэн олий тэълим шapоитидa 6Улэжэк мyхaндислapни гасбий тaйёpлaш тизимини кэйтэ кypиб чикиш тaлaб этилмокдэ.
Тaдкикотлap кypсaтaдики, олий гасбий тэълим тизимидэ ^TOp педaгогик мyaммолap мэвжуд 6ули6, yлap жэмиятнинг мaлaкaли мyхaндислapгa оpтиб боpaётгaн эхтиёжини тУлэ дapaжaдa конд^иш имконини беpмaйди. Олий тэълим тизимидэ интегpaтив ёндaшyв эсосидэ 6улэжэк мyтaхaссислapни гасбий тaйёpлaшдaги эсосий етишмовчиликлap ^TOp^a кyйидaгилapни к^итиш мумкин: мyтaхaссислapни чекли^ник мyтaхaссисликлap 6уйичэ тaйёpгapликкa йyнaлгaнлик; шэхснинг потенции имкониятлapигa боFлик paвишдa тэълимнинг вapиaтивлигини хисобга олмэслик: олий тaълимгaчa Ba олий тэълимдэн кейинги тэълим интегpaциясининг кучсизлиги; тэ6иий илмий Ba умумий мухдндислик фaнлapини ypгaнишгa мотивaциянинг тастлиги. Ушбу кaмчиликлapни бapтapaф этиш кэс6ий тэълимни модеpнизaциялaш Ba бyлaжaк мухэндиснинг эсосий фэолиятининг нaзapий aсослapини тэшкил этyвчи умумгасбий (шу жумлэдэн, электpотехник) тaйёpгapлик Ba эник мутэхэссислик, кэс6ни эгaллaшгa йyнaлтиpилгaн мэхсус тaйёpгapликни энг мэк6ул дapaжaдa биpгa кУшилиши учун имкон яpaтaди [5], [12].
Кэс6ий тэълимнинг мэксэди уз фэолияти yсyллapини мустэкил эниклэй олэдигэн ижодкоp шэхсни шaкллaнтиpишни кУздэ тугади. Кэс6 тэълими Ba гасбий - инновaцион фэолиятгэ тaйёpгapлик сифэти тэълим
олувчининг укув жараёнидаги фаолллиги ва мустакил таълим олиши билан узвий боFлик. Мустакил таълим жараёнида интегратив ёндашув асосида булажак мухандисларнинг касбий - инновацион фаолиятга тайёргарлигини такомиллаштириш муаммоси олий таълим муассасалари олдида долзарб вазифа сифатида турибди. Ана шунга боFлик холда, олий таълим жараёнида шахснинг ривожланишини бошкариш масаласи анча мураккаб тус олмокдаки, интегратив ёндашув асосида булажак мухандисларнинг касбий - инновацион фаолиятга тайёргарлиги сифатини бахолашда билимларидан ташкари, яна катор сифатлари, масалан, таълим олиш ва карор кабул килишдаги мустакиллиги, технологик дадиллиги, тезкорлик ва ностандарт хатти-харакатлари мухим хисобланади. Бундан ташкари, хозирги замон шароитида булажак мухандислардан фаоллик, ташаббускорлик, тадбиркорлик, куйилган максадга эришиш учун барча хаётий кучларни сафарбар эта билиш кобилияти хам талаб этилади. Юкорида санаб утилган сифатлар булажак мухандисларда укитиш, мустакил таълим жараёнида ривожланади. Халкаро педагогик тажрибадан келиб чикиб айтиш мумкинки, таълим укитиш тизимининг ажралмас таркибий кисмидир. Интегратив ёндашув асосида булажак мухандисларнинг касбий - инновацион фаолиятга тайёргарлигини таълим жараёнида такомиллаштириш укув адабиётлари билан ишлаш, ахборот-коммуникация технологиялари воситаларидан фойдаланиб мустакил билим олиш, укув материалларини тахлил кила олиш кобилиятларини ривожлантириш билан узвий боFлик [6], [20].
Психолого-педагогик адабиётларни тахлил этиш курсатадики, педагогика назарияси ва амалиётида таълим жараёнида интегратив ёндашув асосида булажак мухандисларнинг касбий - инновацион фаолиятга тайёргарлигини такомиллаштириш усуллари (урганиш предмети хакида материал туплаш, олинган ахборотларни тахлил ва талкин этиш, тажриба утказиш, экспермент ва кузатишлар оркали мустакил билим олиш масалалари) караб утилган [7], [15].
Таълим амалиётини урганиш хамда олий таълим муассасалари укитувчиларининг иш тажрибаларини урганиш асосида куйидагилар уртасидаги зиддиятларни кайд этиб утиш мумкин [8], [16]:
-жамиятнинг объектив эхтиёжи ва ишлаб чикаришнинг доимий узгарувчи шароитида мустакил, тез ва туFри йуналиш ола билишга кодир булган мухандисларни тайёрлашга устувор йуналганлик билан олий таълим муассасалари ининг бу эхтиёжни тулик кондира олмаслиги уртасида;
-таълим жараёнида булажак мухандисларнинг касбий - инновацион фаолиятга тайёргарлигини такомиллаштириш зарурати билан педагогика фанида ушбу муаммонинг етарлича ишлаб чикилмаганлиги уртасида;
- таълим жараёнида интегратив ёндашув асосида булажак мухандисларнинг касбий - инновацион фаолиятга тайёргарлигини
тaкомиллaштиpиш имкониятлapи Ba унинг кэсб тэълим мyaссaсaлapидa етapличa жоpий этилмэгэнлиги ypтaсидa.
Aниклaнгaн зиддиятлap тэдкикотнинг долзapблигини Ba унинг муэммосини белгилaб беpaди. Бу эсэ тэълим жapaёнидa интегpaтив ёндaшyв эсосидэ булэжэк мyxaндислapнинг кэсбий - инновaцион фэолиятгэ тaйёpгapлигини тaкомиллaштиpиш методини ишлэб чикиш Ba эмелдэ жоpий этишни тэкозо этэди.
Сaноaтлaшгaн жэмият pивожи мyxaндислapни нaфaкaт мблэкб xyсyсиятлapи, бэлки бутунлэй янги компетентликлapни эгеплэшини xaм куздэ тутэди. Шунинг учун, охиpги вaктлapдa олий тэълим мэзмунини компетентли ёндaшyв эсосидэ модеpнизaциялaш эм^та ошиpилмокдa, унинг мэксэди шэхснинг кэсбий компетентлигини шaкллaнтиpишдaн ибоpaт [10].
Kомпетентли ёндaшyв фaвкyлоддa мypaккaб вaзифaлapни xan килиш учун фойдaлaнилaди, y олий тэълим сифэтини бaxолaш Ba купгинэ бошлaнFич пapaметpлapгa эгэ моделлapни яpaтишни тaлaб килиши билэн боFлик.
Kомпетентли ёндaшyви тэълим жapaёни технологиклигини нaзapдa тутэди. Тэълим мaксaдлapигa эpишишнинг технологик усулидэ битиpyвчи "мaxсyлот" сифэтидэ нэмоён булэди, унинг сифэти тэълим сифэти билэн aниклaнaди. Сифэт мезонлapини тизимлaштиpиш Ba пapaметpлaш эсосидэ ушбу ёндaшyв технологиялapни мaлaкaли мyxaндислapни тaйёpлaшгa тэъс^ини бaxолaш имконини беpaди [11].
Тэълимдэ компетентли ёндaшyв зaмонaвий мугахэссисни тaйёpлaшнинг мэксэди Ba вaзифaлapигa мос келэди. Бундэй ёндaшyв олий тэълим битиpyвчиси учун келaжaкдa зapyp булгэн шэхснинг yнивеpсaл (умуммэдэний) Ba мэхсус (мaлaкaвий) сифaтлapини тaлaб килэди.
Kaсбий мaxоpaтни шaкллaнтиpиш жapaёнидa олий тэълим Ba олий тэълимдэн кейинги тэълим боскичлapини aжpaтиш мумкин. Олий тэълим боскичидэ мyтaхaссислapни кэсбий шaкллaниши yлapнинг билиш фэолияти Ba кэсбий тaйёpгapлигини шaкллaнгaнлигини pивожлaнтиpиш оpкaли тaъминлaнaди. Олий тэълимдэн кейинги боскич мустэкил кэсбий фэолият дaвомидa, мугахэссиснинг кэсбий мaxоpaти пpофессионaлликнинг энг юкоpи дapaжaсигa кyтapилгaнлиги билэн тaвсифлaнaди, олий тэълим мyaссaсaсидaги жэдэл кэсбий тaйёpгapлик, билиш фэолияти бунинг учун эсос булэди.
Инновaцион фэолиятгэ тaйёpлик мотивлap, билим Ba кyникмaлap, хyлк-aтвоp ноpмaлapи билэн мyстaxкaмлaнгaн инсоннинг кaдpият йунвлишини экс эттиpaди, янги FOялap Ba yлapни aмaлиётгa тэдбик этишгэ кyникyвчaнликни тэъминлэйди.
Шундэн келиб чикиб, бyлaжaк мyтaхaссислapни инновaцион фэолиятгэ тaйёpлиги дегэндэ биз шэхснинг индивидyaл-психологик xyсyсиятлapи, инновaция соxaсидaги yзapо боFлик кэсбий Ba мэхсус билим
ва куникмаларнинг мажмуини тушунамиз, улар янгича усулда таълим олиш ва фаолият юритиш, ушбу фаолият турига мос аник компетентликларни кузда тутади.
Булажак мутахассисларни инновацион фаолиятга тайёрлашда уларни мустакил ишлаш куникмаларини ва амалий компетентлигини шакллантириш катта ахамият касб этади.
Олий таълим тизимида булажак мутахассисларни инновацион фаолиятга тайёрлашда, асосий килинадиган ишлардан бири, бу талабаларни мустакил изланиш ва урганишга ундашдир. Укитишнинг мустакил урганишга ундовчи усули жуда самарали булиб, бунда талабаларнит барча маълумотларни узлари мустакил тарзда укиб урганишлари талаб этилади, укитувчилар талабалар топширикларни бажара олишлари учун мавзу буйича кенг камровли маърузалар ва маслахатлар бериб борадилар.
Булажак мутахассисларни инновацион фаолиятга тайёрлашнинг яна бир усули бу интерфаол методлардан фойдаланишдир. "Венн диаграммаси", "Бумеранг", "Кубик", "Кейс-стади", "БББ" ва бошка шунга ухшаш интерфаол методлар талабаларни ижодий кобилиятини устиришга, узаро хамкорликда ишлашга, мустакил фикрлашларини ривожланишига олиб келади.
Мисол учун, Домино методи - фикрий жараёнларни мос тушунчалар кетма - кетлигида туFри такдим этиб, бирор бир шаклни хосил килишдир. Бу усул талабаларни ижодий ва аклий кобилиятини устиришга, узаро хамкорликда ишлашга, нафосат тарбиясини ривожланишига олиб келади [19].
Булажак мутахассисларни инновацион фаолиятга тайёрлашда укув жараёнида фойдаланиш учун яна бир самарали усул сифатида "Кейс-стади" методини тавсия этиш мумкин. "Кейс-стади" методида очик ахборотлардан ёки аник вокеа-ходисадан вазият сифатида тахлил учун фойдаланиш мумкин. Бунда укитувчи талабани вазиятни мавжуд маълумотлардан фойдаланган холда самарали ечимларни топишга йуналтиради.
"Кейс-стади" методини куллаш билан талабаларда мустакил урганиш ва фикрлаш куникмасини ривожлантиради. Ушбу методни бирор фаннинг барча мавзулари учун куллашнинг имкони булмайди, чунки хар бир мавзу буйича бир нечта ечимга эга булган муаммони топиш ва бу муаммони ечиш учун талабаларда етарли билим булишини таъминлаш талаб этилади. Шунинг учун, "Кейс-стади" методини маъруза машFулотларида мавзу буйича назарий билимлар берилгандан сунг, амалий машFулотларда куллаш максадга мувофик булади [13].
Худди шундай интерфаол методлардан яна бири бу "Бумеранг" методидир. Бунда бир машFулот давомида укув материалини чукур ва
яхлит xолaтдa Уpгaниш, ижодий тушуниб етиш, эpкин эгaллaшгa йyнaлтиpилгaн.
«Бyмеpaнг» методи тэнкидий фикpлaш Ba мэнтикни шaкллaнтиpишгa имконият яpaтaди xaмдa FOя Ba фикpлapни ёзмэ Ba OFзaки шaкллapдa бэён килиш кyникмaлapини pивожлaнтиpaди. Мaзкyp метод тapбиявий xapaктеpдaги кaтоp вaзифaлapни aмaлгa ошиpиш имконини беpaди, яъни келaжaкдa жэмоэ билэн ишлэш мaxоpaти, муомилэлик, xyшфеъллик, Узгaлap фикpигa xypмaт, paxбapлик сифaтлapини шaкллaнтиpиш, ишгэ ижодий ёндэшиш, уз фэолиятини сaмapaли булишигэ кизикиш, узини холис бaxолaш кaбилap [14].
Бyлaжaк мyxaндис-енеpгетиклapнинг инновaцион фэолиятгэ тaйёpлaшдa мустэкил ypгaнишгa yндовчи дapс ёки интеpфaол методлap оpкaли олиб боpилгaндa дapснинг сaмapaдоpлиги оpтaди, чунки бундэ xap биp тaлaбa узи мустэкил paвишдa ишлэшгэ мaжбyp булэди Ba шунгэ яpaшa тaйёpгapлик кypaди xaмдa yлap yзлapини yзлapи бaxолaйдилap. Шунинг учун, дapс дaвомидa биpоpтa тaлaбa xaм четдэ колмэйди, тaлaбaлapни Узлapигa булгэн ишончи, фэнгэ Ba yзлapи тaнлaгaн кэсбгэ кизикиши оpтaди, шу билэн биpгa тaлaбaлapнинг yзлaштиpиш кypсaткичлapи сезилapли дapaжaдa оpтaди.
Тaлaбaнинг доимо уз устидэ ишлэши, мустэкил фикpлaши, олгэн билимлapини aмaлдa куллэши - унинг эклий фэолиятгэ эxтиёжини pивожлaнтиpaди Ba тaлaбaлapни вaктдaн унумли фойдaлaнишгa Уpгaтaди. Бу билэн бyлaжaк мyxaндис-енеpгетиклapнинг мустэкил Укyв фaолиятлapини, илмий тэдкикот ишлapини pивожлaнтиpиш, шyлap эсосидэ олий тэълим тизимидэ paкобaтбapдош мyтaxaссислap тaйёpлaш сифэтини ошиpишгa эpишиш мумкин булэди.
Олий тэълим мyaссaсaлapидaги тэълим жapaёнидa фойдaлaнилaдигaн кyникмaлap, инсонпapвapлик дyнёкapaшини шaкллaнтиpaди. Тэнкидий мyносaбaтдa ностaндapт мустэкил фикpлaшнинг pивожлaниши aнaлиз, синтез, xyлосaлap воситaсидa тэълимдэ фэол, интеpфaол теxнологиялap, мyнозapa тyгapaклapини, axбоpот вебинapлapи, фоpyмлap, видеоконфеpенциялapдaн фойдaлaнилгaндa юзэгэ келэди. Axбоpот мaнбaлapи (илмий кутубхонэ, интеpнет, элекфон Укyв нaшpлapи) билэн мустэкил ишлэш кyникмaлapини pивожлaнтиpиш мустэкил фикpлaшни шaкллaнтиpaди Ba тaлaбaлapнинг билиш фэолиятини pивожлaнтиpaди.
Тaлaбaлapнинг ижодий кобилиятлapини pивожлaнтиpиш тэълим жapaёнидa тизимли-мэнтикий сxемaлap, ментэл йул xapитaси, модеpнизaция буйичэ ижодий лойиxaлapни яpaтиш ёки янгисини яpaтиш (синтетик кyникмaлap) эсосидэ aмaлгa ошиpилaди. Ушбу мезонлap Укyв -билиш, ижодкоpлик, илмий-тэдкикот фэолияти нaтижaлapини бaxолaш Ba тaxлил килиш эсосидэ тaлaбaлapнинг pефлексивлигини pивожлaнишини
таъминлайди. Бу юкори даражадаги максадларга эришишда уз -узини ривожлантириш, такомиллаштириш учун асос булади.
Адабиётлар руйхати:
1. Usubovich O. O., Ne'matillaevna Z. D. METHODOLOGY OF USING CONNECTING ELEMENTS OF SCIENCE IN THE ORGANIZATION OF INDEPENDENT WORK OF THE SCIENCE OF HYDROELECTRIC POWER STATIONS //Web of Scientist: International Scientific Research Journal. -2022. - Т. 3. - №. 3. - С. 654-661.
2. Отамирзаев О. У., Зокирова Д. Н. Тажриба машFулотларини мустакил урганишга ундовчи таълим бериш оркали олиб бориш // "Замонавий таълим" ("Современное образование") илмий-амалий оммабоп журнали (Узбекистон).- 2018. - №. 3.
3. Очилов, А. (2022). ТАЪЛИМДА ИННОВАЦИОН ЖАРАЁНЛАР. Theoretical aspects in the formation of pedagogical sciences, 1(4), 16-19.
4. Отамирзаев, О. У., & Зокирова, Д. Н. (2014). Мустакил фикрлашларни шакллантиришга йуналтирилган дарс ишланмаси.
5. Sayfullayeva, D. A., Tosheva, N. M., Nematova, L. H., Zokirova, D. N., & Inoyatov, I. S. (2021). Methodology of using innovative technologies in technical institutions. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 75057522.
6. Зокирова, Д. Н. (2018). Мустакил урганишга ундаш оркали таълим беришда гурух булиб ишлашни куллаб-кувватлаш. Научное знание современности, (4), 15-21.
7. Мухамедова, Г. Б. (2022). ПРОФЕССОР-У^ИТУБЧИЛАРНИНГ КРЕАТИВ КОМПЕТЕНЦИЯЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(6), 289293.
8. Zokirova, D. N. (2021). Goals And Objectives Of Organizing Independent Work Of Students. The American Journal of Social Science and Education Innovations, 3(01), 179-182.
9. Usubovich, O. O., & Nematillaevna, Z. D. (2022). Problems Arising From the Use of the Case-Study Method and Methods of Their Prevention. CENTRAL ASIAN JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES AND HISTORY, 3(6), 5-10.
10. Зокирова, Д. Н. (2021). Integration Of Professional And Educational Disciplines Into Training Of Self-Learning Motivated Students. Современное образование (Узбекистан), (6), 24-28.
11. Nematillaevna, Z. D. (2021). Problems in providing independent learning education and ways to prevent them. Academicia: An International Multidisciplinary Research Journal, 11(1), 1431-1436.
12. Отамирзаев О. У., Зокирова Д. Н. «Электр ёритиш» фанини укитишда «Бумеранг» методидан фойдаланиш //Современное образование (Узбекистан). - 2019. - №. 3 (76). - С. 37-41.
13. Зокирова, Д. Н. (2018). " ЭЛЕКТРОМЕХАНИКА" ФАНИ МИСОЛИДА АУДИТОРИЯДАН ТАШКАРИДА МУСТАКИЛ ТАЪЛИМ ОЛИШ ШАКЛЛАРИ. Научное знание современности, (5), 78-83.
14. Зокирова, Д. Н. (2018). " Электромеханика" фани мисолида аудиторияда ташкил этиладиган мустакил таълим шакллари. Научное знание современности, (4), 22-27.
15. Отамирзаев, О. У., Зокирова, Д. Н., & Вахобова, С. К. (2016). Талабалар мустакил ишини т^ри ташкил этиш ва бах,олаш оркали таълим самарадорлигини ошириш. Мiжнародний науковий журнал, (5 (1)), 74-76.
16. Бекваевич, У. К., Отамирзаев, О. У., & Зокирова, Д. Н. (2022). The use of Interactive Methods in the Formation of Independent Thinking of Students and Their Analysis. Telematique, 7026-7032.
17. Otamirzaev, O. U., & Zokirova, D. N. M. (2017). Mustaqil o'rganishga undovchi ta'lim berish usullari va ularning samaradorligi. Мiжнародний науковий журнал 1нтернаука, (1 (1)), 50-52.
18. Усубовiч, О. О., & Зоюрова, Д. Н. Mustaqil o'rganishga undovchi ta'lim berish usullari va ularning samaradorligi. Мiжнародний науковий журнал «1нтернаука, (1), 23.
19. Otamirzaev, O. U., & Zokirova, D. N. (2019). PROBLEMS ARISING WHEN APPLYING THE "BOOMERANG" METHOD IN THE COURSE OF TRAINING AND METHODS FOR THEIR ELIMINATION. Scientific Bulletin of Namangan State University, 1(11), 270-274.
20. Usubovich, O. O., & Ne'matillaevna, Z. D. (2022, April). INTERFAOL USULLARDAN FOYDALANIB TALABALARNING MUSTAQIL FIKRLASHLARINI SHAKLLANTIRISH. In E Conference Zone (pp. 101105).
21. Зокирова, Д. Н. (2021). Талабаларга Мустакил Урганишга Ундовчи Таълим Беришда Касбий Ва Умумтаълим Фанларининг Интеграцияси. Современное образование (Узбекистан), (6 (103)), 24-28.
22. Отамирзаев, О. У., & Зокирова, Д. Н. (2014). Мустакил фикрлашларни шакллантиришга йуналтирилган дарс ишланмаси.