Gayratov Meurovar Khovarovich - Candidate of Biological Sciences, Department of Botany, Faculty of Biology, Tajik State Pedagogical University named by Sadriddina Aini, tel: (+ 992) 937-726572, (+992) 939-299390
Palavonov Amonsho Muminovich - Senior Lecturer of History and Law of the College of Informatics and Computer Technology, Dushanbe, tel: (+992) 934-417792.2-38-06-01, Email: amonsho.palavonov@mail.ru
АМСИЛАИ ТАШАККУЛИ САЛО^ИЯЩОИ ТАЗДИКрТИИ ХОНАНДАГОН ДАР РАВАНДИ ТАДРИСИ ФАЩОИ ТАБИАТШИНОСИ, ДАКИК ВА РИЁЗЙ
Абдурахмонов Г.Н., Бобизода F.M.
Академиям тахрилоти Тоцикыстон
Бо ташаббуси Асосогузори сулху вахдати миллй, Пешвои миллат, Президенти Чумхурии Точикистон мухтарам Эмомалй Рахмон эълон гаштани бистсолаи омузиш ва рушди илмхои табиатшиносй, дакик ва риёзй дар Чумхурии Точикистон мебояд рушди минбаъдаи илмхои мазкурро таъмин намояд.
Дар ин робита татбик намудани барномахои тахкикотй дар самти муайян намуани конуниятхои психологию педагогии рушди кобилиятхо ва салохиятхои кудакон ба илмхои табиатшиносй, дакик ва риёзй макоми хоссаро касб менамояд.
Дар илми психология кобилият гуфта, хусусиятхои фардй-психологии шахсро дар назар доранд, ки ба талаботи фаъолияти додашуда чавобгу буда, имконияти ичрои бомуваффакияти онро таъмин менамояд. Психологи машхури рус А.В. Петровский оид ба кобилият чунин мегуяд: «Дар бораи кобилиятхо харф зада истода, аз мафхумхои фалсафии «имконият» ва «вокеъият» истифода кардан кулай аст. Монанди оне, ки дони ба замин афтида дар нисбати хушаи пухта расидае, ки метавонад аз ин дон сабзад (агар сохтор, таркиб, намнокии замин ва боду хаво мусоид бошанд), танхо имконият аст, кобилиятхои инсон низ барои ба даст овардани донишу махорат ва малакахои муайян танхо имконият хастанд. Натичаи нихой бошад, аз шароитхои зиёд вобастааст: оё ба шахс ин донишу малакахо зарур мешаванд, оё атрофиёни у (оила, мактаб, дустон ва г.) нисбати азхуднамоии ин донишу малакахо аз чониби вай марок зохир мекунанд; чй гуна уро таълим медиханд, чй гуна фаъолияти мехнатие, ки дар он ин донишу махорат ва малакахо зарур мегарданд ва устувор мешаванд, ба рох монда мешавад ва хоказо. кобилиятхо - ин имкониятхоянд, дарачаи бадастовардашудаи махорат дар ин ё он кор - ин вокеъият аст» [8, с. 208].
Ин имкониятхо дар натичаи мехнати суботкорона ба вокеъият. табдил меёбанд. Гуфтан мумкин аст, ки мехнатдустй, майл ба мехнат дар он сохае, ки шахс кобилият дорад, ба мазмун ва сохтори кобилият дохил мешаванд.
Ба андешаи мо яке аз роххои мухимми ташаккул додан ва нигох доштани талаботи кудак ба маърифатнамой дар у ташаккул додани салохияти тахкикотй махсуб меёбад.
Салохиятмандии тахкикотй - ин махорати аз чониби шахс татбик намудани донишхо ва махоратхои худ дар фаъолияти мушаххас мебошад. Салохиятмандии тахкикотии хонандагон зимни фаъолияти таълимй-маърифатии онхо ташаккул меёбад. Аз ин ру, барои ташаккули талаботи маърифатй ва кобилияти кудак ба фанхои табиатшиносй, табий ва риёзй мебояд дар у салохиятмандии тахкикотиро рушд дод.
Бо дарназардошти гуфтахои боло, мо тасмим гирифтем тамсилаи ташаккули салохиятмандии тахкикотии хонандагонро дар раванди тадриси фанхои табиатшиносй, дакик ва риёзй мураттаб намоем (Расми 1).
Тамсила - ин объекти сунъии дар шакли схема сохташуда мебошад. Тамсила шабехи объекти тахкикшаванда аст. Тамсила дар намуда нисбатан соддатар ва хурдтар сохтор ва хосиятхои объекти тахкикшаванда, муносибат ва алокамандихоро миёни унсурхои онро ифода мекунад [2, с. 120].
Максади аз мураттаб намудани тамсилаи мазкур ташаккули салохиятмандии тахкикотии хонандагон махсуб меёбад.
Мувофики даврахои чудогаштаи ташаккули салохиятмандии тахкикотй ва зинахои инкишофи он вазифахои зеринро чудо мекунанд:
- ташаккул додани рагбат ва маромнокй ба тахкикот дар сохаи илми биология;
- хонандагонро барои гузаронидани тахкикот дар сохаи илми биология ворид нам
Расми 1. Тамсилаи ташаккули салохиятмандии тахкикотии хонанда
Рахёфтхои асосие, ки барои сохтани тамсилаи ташаккули салохиятмандии иртиботй дар хонандагон истифода гаштаанд, инхоянд:
- рахёфти фаъолиятй (Леонтев А.Н.). Ба андешаи А.Н. Леонтев, барои сохиб гаштан ба дастовардхои маданият насли наврасро мебояд фаъолиятеро амалй намояд, ки ба фаъолияти каблии сабабгори ин дастовардхошуда монанд бошад. Вобаста ба ин, барои омода намудани хонандагон ба хаёти мустакилона онхоро ба ин намуди фаъолиятхо ворид намудан зарур аст;
- рахёфти системавй - рахёфтест, ки мувофики он хама гуна система (объект) хамчун мачмуи унсурхои ба хам алокаманд дида баромада мешавад. Рахёфти системавй баромад (максад), даромад (имкониятхо, захирахо), алокамандй бо мухити беруна, робитаи баргаштаро сохиб аст [6, с. 68]. Рахёфти мазкур аз хама мураккабтар аст. Он шакли татбики назарияи маърифат ва диалектика ба тахкики равандхо дар табиат, чомеа ва тафаккур аст;
- рахёфти салохиятмандй ё худ муносибати босалохият (Болотов В.А., Зеер Э.Ф., Зимняя И.А., Хуторской А.В., Шадриков В.Д. ва диг.) ба махсусияти раванди ташаккули салохиятмандии тахкикотии хонандагон асос ёфтааст. Муносибати босалохият дар ташаккули салохиятмандии тахкикотии хонандагон ифода меёбад;
- рахёфти ба шахс нигаронидашуда барои тарбия, таълим ва рушди хамаи кудакон бо дарназардошти хусусиятхои шахсй (синнусолй, чисмонй, психологй, зехнй), талаботи тахсилотй, таксимоти хонандагон ба гуруххои монанд (аз руи имконот, равияи касбй) ва хамчунин ба хар як кудак чун бо фардияти нотакрор муносибат намудан пешбинй шудааст.
Дар ташаккули салохиятмандии тахкикотй накши асосиро омилхое мебозанд, ки ба раванди таълим ва принсипхои таълимй тасъир мерасонанд. Принсипхои таълим - ин системаи методхо ва воситахое мебошанд, ки аз чониби муаллим хангоми ташкили раванди таълим ва бо максади расидан ба максади педагогии дар пеш гузошташуда истифода мегарданд [1, с.6]. Дар тамсилаи коркарднамудаи мо принсипхои зерин истифода гардидаанд:
1. Пинсипи илмият ташкил намудани раванди таълимро зимни тачрибаи пешкадами педагогй дар назар дорад. Педагог дар раванди таълим ба кудакон танх,о ахбори мубрамро оид ба фанх,ои омухташаванда пешниход мекунад (ба кашфиётхои охирин, андешаи олимони пешбар ва амсоли ин такя мекунад).
2. Принсипи системанокй ташкили раванди таълимро дар шакли система (накшахои таълимй, чадвали дарсх,о ва f.), ки омузиши маводи таълимиро дар фосилахои муайяни вакт ба танзим медарорад, пешбинй менамояд.
3. Принсипи паихамй омузишро аз кулл ба чузъ дар назар дорад, яъне маводи каблан омухташуда барои омузиши маводим нав чун замина хизмат мекунад.
4. Принсипи дастрасй барои ба инобат гирифтани хусусиятхои синнусолй, психологи, зехнй ва фардии хар як хонанда пешбинй шудааст. Пинсипи мазкур мураккабгардии тадричии маводи таълимиро дар назар дорад.
5. Пинсипи муттасилият имконият медихад вазъиятхои алохидаи таълимй ба раванди ягонаи таълим, ки ба коида ва талаботи ягона асос ёфтааст, муттахид гардонида шаванд.
Муносибати босалохият ба таълим бевосита ба масъалаи мухими руз - масъалаи таъмини чомеа бо мутахассисони варзида ва хамачониба рушдёфта алокаманд аст. Мутахассиси салохиятманд бояд хамеша ба худомузй, худтакомулдихИ ва фаъолияти эчодй машгул бошад. Системаи таълимии муосир бояд чавобгуи муттасилй бошад, яъне зимни салохиятхои дар муассисаи тахсилоти умумй ба дастомада таълимро дар муассисахои олии касбй идома додан.
Тамсилаи пешниходнамудаи мо дар мавриди ташаккули салохиятмандии тахкикотй инкишофи давра ба давра ва мудаввоми чузхои таркибдихандаи онро (арзишй-маромй, маърифатй, мазмунй, иртиботй ва рефлексивй) дар назар дорад (чадвали 7).
Чузыр ва тшондщандщои ташаккули сало^ияти тащщотй
Чадвали 7 ^
№ Чузхо Нишондихандахо
1 Арзишй- Дарки мухиммияти омузиши биология хамчун илм
маромй Зухуроти маромхом ботинии муносибати мусбй нисбати фаъолияти тахкикотй
Зохир намудани рагбат, фаъолй ва мустакилият дар раванди таълим
2 Маърифатй Мавчудияти мачмуи донишхо оид ба фаъолияти тахкикотй
3 Мазмунй Сохиб будан ба махоратхои тахлилй ва илмй-тахкикотй
Фаъолияти самаранок ва муваффаки таълимй-маърифатй дар шароити мухити таълимии муассисаи тахсилотй
4 Иртиботй Махорати мухокима намудан, исбот намудан ва далглнок кардани халли худ
Махорати ба таври оммавй пешниход намудан ва химоя намудани натичахои кори хеш кардан
5 Рефлексивй Дарки худ хамчун субъекти фаъолияти тахкикотй
Инкишофи малакахои худтахлилнамой - донистан ва эътироф намудани тарафхои кавй ва заифи хеш
Бахогузорй ба омодагй нисбати халли масъалахои тахкикотй
Барои ташаккули салохиятмандии тахкикотй методхо, воситахо ва шаклхои мувофики таълим заруранд. Барои татбики тамсилаи мо дар амалия методхои гуногун аз кабили методи лоиха, методхои таълими проблемавй ва тахкикотй мавриди истифода карор гирифтанд. Ба сифати воситахо китобхои дарсй, чадвалх,ои таълимй, васоити гуногуни аудио ва видиойй, тахтаи электронй ва амсоли ин баромад намуданд. Шаклхои зерини ташкили таълим истифода гаштанд:
- инфиродй;
- гурухй; _
-инфиродй-гурухй;
- синфй;
- берун аз синфй.
Барои татбики тамсилаи ташаккули салохиятмандии тахкикотии хонанда ба инобат гирифтани як катор талабот мухим аст:
1. Татбики тамсила кушиши муаллимро дар самти бедор намудани рагбати хонандагон ба таълим зимни кобилиятхо, максадхои хаётй ва саъю талоши табиии у талаб мекунад.
2. Тамсила аз муаллим фаъолият намудан дар доираи рахёфти фаъолиятй ба таълимро такозо мекунад. Тибки он, кобилиятхо ва имкониятхои шахс танхо дар фаъолияти мушаххас зохир гашта, инкишоф меёбанд. Барои хонанда, фаъолияти таълимй-маърифатй заминаи рушди кобилиятхо ва шахсияти у махсуб меёбад. Дар рахёфти мазкур хонанда хамчун субъекти инкишофи худ баромад мекунад.
3. Дар заминаи тамсилаи мазкур муносибатхои анвои субъект-субъект мехобанд. Муносибатхои мазкур хама гуна намуди хукмравоиро (авторитаризм) сарфи назар мекунад, ки ин боиси ба вучуд омадани шароитхои бехтарин барои рушди имкониятхои фардию психологй ва аклонии хонандагон мегардад. Шароитхои мазкур боиси таквият ёфтани рачгбати хонандагон ба фаъолияти маърифатй мегардад.
Тамсилаи коркарднамудаи мо хусусияти амалй дошта, татбики он тадричан ва давра ба давра ташаккулёбии салохиятмандии тахкикотии хонандагонро таъмин менамояд.
АДАБИЁТ
1. Баранова Е.В., Зайкин МИ. Какувлечь школьников к исследовательской деятельности // Математика в школе. - 2004. - N° 2, С. 70 - 10.
2. Бешенков С.А Моделирование и формализация: метод. пособие / С.А Бешенков. - М.: Лаборатория Базовых Знаний, 2002. - 336 с.
3. Болотов, В.А Компетентностная модель: от идеи к образовательной программе / В.А Болотов, ВВ. Сериков // Педагогика. - 2003. - №10. - С. 8-14.
4. Зеер, Э.Ф. Модернизация профессионального образования : компетентностный подход / Э.Ф. Зеер, AM. Павлова, Э.Э. Сыманюк. - М : Московский психолого-социальный институт, 2005. - 216 с.
5. Зимняя, И.А. Исследовательская работа как специфический вид человеческой деятельности / И.А. Зимняя, Е.А Шашенкова. - Ижевск: Изд-во Удмурдского ун-та, 2001. - 103 с.
6. Компетентностный подход в педагогическом образовании: монография / под ред. В.А. Козырева и Н.Ф. Радионовой. -СПб.: Изд-во РГПУ им. АИ. Герцена, 2004. - 392 с.
7. Леонтьев АН. Деятельность. Сознание. Личность. - М: 1982. -285 с.
8. Петровский АВ. Психология о каждом и каждому о психологии. - М.: Изд-во РОУ, 1996. - 208с.
9. Хуторской, АВ. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированного образования // Народное образование. -2003. - №2. - С. 58-64.
10. Шадриков, В.Д Базовые компетенции педагогической деятельности / В.Д Шадриков // Сибирский учитель: науч.-метод. жур. - 2007. - №6 (54). - С. 5-15.
МОДЕЛЬ ФОРМИРОВАНИЯ ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ УЧАЩИХСЯ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ ЕСТЕСТВЕННЫХ, ТОЧНЫХ И МАТЕМАТИЧЕСКИХ НАУК
Статья посвящена актуальной проблеме современной системы образования - проблеме формирования исследовательской компетентности учащихся на основе естественных, точных и математических наук. Исследовательская компетентность понимается как способность личности реализовать свои знания и умения в конкретной деятельности. По мнению авторов, исследовательская компетентность учащихся формироуется на основе их учебно-познавательной деятельности. На основе анлиза соответствующей теоретичесой литературы предлагается дельт формирования исследовательской компетентности учащихся. Цель разработки вышеназванной модели - это формирование стремления и мотивации к исследованию в области естественных, точных и математических наук и привлечению учащихся к проведению исследовательских работ в рамках названных наук. Предлагаемая авторами модель предпологает поэтапное и непрерывное развитие составляющих компонентов исследовательской компетентности (ценностно-мотивационный, познавательный, содержательный, коммуникативный и рефлексивный). Данная модель основыгвается на важных научных принципах - последовательности, системности, научности, непрерывности и доступности. Модель имеет практическую направленность и ее реализация постепенно и поэтапно формирует у учащихся исследовательскую компетентность.
Ключевые слова: компетентностный подход, исследовательская компетентность, модель, модель формирования исследовательской компетентности.
MODEL FOR FORMING RESEARCH COMPETENCE OF STUDENTS IN THE PROCESS OF LEARNING THE NATURAL, EXACT AND MATHEMATICAL SCIENCES
The article is devoted to the topical problem of the modern education system - the problem of the formation of research competence of students on the basis of natural, exact and mathematical sciences. Research competence is understood as the ability of a person to realize their knowledge and skills in specific activities. According to the authors, the research competence of students isformed on the basis of their educational and cognitive activities. On the basis of the analysis of the relevant theoretical literature, the deltas of the formation of the research competence of students are proposed on the example of the academic discipline biology. The purpose of the development of the above-mentioned model is the formation of the desire and motivationfor research in biology and the involvement of students in research work in this science. The model proposed by the authors assumes a gradual and continuous development of the constituent components of research competence (value-motivational, cognitive, meaningful, communicative and reflexive). This model is based on important scientific principles - consistency, consistency, scientific character, continuity and availability. The model has a practical orientation and its implementation gradually and step by stepforms students' research competence.
Key words: competence-based approach, research competence, model, model of formation of research competence.
Сведения об авторах:
Абдурахмонов Г.Н. — специалист отделения и образования и педагогических технологий Академии образования Таджикистана, г. Душанбе, ул. Айни, 126. E-mail: abduraxmonov_1979@mail.ru, тел: (+992) 983330279
Бобизода Г. М. - академик Академии образования Таджкистана доктор биологических и фармацевтических наук, профессор, президент Академии образования Таджкистана, г Душанбе, ул. Айни, 126. E-mail: bobievgm@mail.ru, ,тел: (+992) 888877917
About the authors:
Abdurakhmonov G.N. - specialist of the department of education andpedagogycal technologies of the Academy of Education of Tajikistan, Dushanbe, st Aini, 126. E-mail: abduraxmonov_1979@mail.ru, tel: 983330279
Bobizoda GM - Academician of the Academy ofEducation of Tajikistan, Doctor of Biological and Pharmaceutical Sciences, Professor, President of the Academy of Education of Tajikistan, Dushanbe, st. Aynu, 126. E-mail: bobievgm@mail.ru, tel: + (992) 888877917
ИНДИВИДУАЛЬНАЯ ФИЗИЧЕСКАЯ ПОДГОТОВЛЕННОСТЬ СРЕДСТВАМИ ТАДЖИКСКИХ НАЦИОНАЛЬНЫХ ПОДВИЖНЫХ ИГР НА УРОКАХ ФИЗКУЛЬТУРЫ
Каландарбекова Б.Х.
Таджикский физкультурный институт имени С. Рахимова
В настоящее время вопросы физического воспитания привлекают внимание педагогической медицинской, и не надо упускать из виду родителей общественности. И это не впервые. Хорошо организованные уроки по физической культуре повышают работоспособность организма и расширяют их индивидуальную физическую подготовленность.
И сегодня мы видим, что в школах учителем физкультуры достаточно четко определены основные формы организации проведения физического воспитания школьников - это уроки физической культуры, физкультурно-оздоровительные и спортивно - массовые мероприятия в режиме дня; в режиме дня школьника присутствуют физические упражнения и подвижные игры различной интенсивности (низкой, средней, высокой), установлены педагогические требования к проведению не только урока физкультуры, но и внеклассной работе, приемам учебных и индивидуальных норм по физической культуре. Учителем физкультуры в процессе занятий строго учитывается не только методика проведения физических упражнений, игр, с учащимися разного школьного возраста, но и их медицинская группа (подготовительная, основная и специальная медицинская группа) [3].
В век глобализации проблема индивидуальных различий детей и их дифференцированного обучения стало волновать в образовании не только учителей, но и родителей, учёных. Выявлено, что этот процесс является не только социально-психологический но философский и педагогической проблемой на всех уровнях обучения данного индивида.
В настоящее время мы об этом говорим, но на самом деле это трудоемкий процесс, так как индивидуальный подход можно определить только в том случае, когда учитель определит исходный рубеж обученности ученика, а это возможно только на основе индивидуального тестирования.
В настоящее время, рассматривая уровень индивидуальной физической подготовленности учащихся с 1 по 11 классы общеобразовательных учреждения, лицеев, гимназий всех уровней можно оценивать как неудовлетворительный. Одной из причин такого положения можно считать не только крайне слабую материальную спортивную базу школ, но и не ориентированность учащихся администрацией школы на формирование и развитие индивидуальности ученика, его разнообразных не только спортивных, но и учебных способностей, дарований и интересов.
Учителя не только физкультуры, но и предметники должны уметь представлять класс не в виде однородной массы, а различать в нём группы учащихся и даже отдельных учеников, которые способны к тем или иным деяниям. И это на современном этапе является непременным условием успешного учебного процесса не только в массовой школе [1].
По результатам индивидуального тестирования по физической подготовленности учитель физкультуры определяет, какие качества для учащихся ведущие, а какие - отстающие. Результаты обязательно объявляют ученикам сразу или после проведения всех тестов и фиксируются в рабочем и классном журнале учителя.
Учитель физкультуры обязан результаты индивидуальных тестов зафиксировать в таблице, которая доступна для учеников (висеть в спортивном зале на стене или в коридоре школы для обозрения). А у учеников есть всегда желание сравнить свой результат с ранее зафиксированным и он будет добиваться, чтоб на конец учебного года его улучшить.
После такого тестирования учитель физкультуры обязан на уроке физкультуры, при выполнении различных заданий (физических упражнений, подвижных или спортивных игр, легкой атлетики и др.) делить класс на группы (отделения). То есть при проведении урока физкультуры он учитывает возможности учащихся, которые показали низкие и средние результаты, и которые показали высокие результаты (по индивидуальной физподготовке) и выставляет те отметки, которые они должны получать по состоянию своего здоровья (с учетом медицинской группы) [1].