Научная статья на тему 'METROPOLITEN TONNELLARIDA POEZD HARAKATIDAN HOSIL BO‘LADIGAN TEBRANISHLARNI TONNEL DEVORLARIGA TA‘SIRI'

METROPOLITEN TONNELLARIDA POEZD HARAKATIDAN HOSIL BO‘LADIGAN TEBRANISHLARNI TONNEL DEVORLARIGA TA‘SIRI Текст научной статьи по специальности «Техника и технологии»

CC BY
1
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
tebranish / differentsial tenglama / chekli elementlar usuli / grunt / chastota / elastiklik nazariyasi / to‘siq / amplituda / poezd / chegaraviy shartlar / metropoliten. / вибрации / дифференциальное уравнение / метод конечных элементов / грунт / частота / теории упругости / преграда / траншея / амплитуда / поезд / граничный условия / метрополитен.

Аннотация научной статьи по технике и технологии, автор научной работы — Karabayeva Munira Usmanovna

Metropoliten poezdlari harakatidan hosil bo‘ladigan past chastotali tebranishlar ta‘sirida tonnel devorlarida hosil bo‘ladigan ko‘chishlarni aniqlash bo‘yicha tadqiqot ishlari olib borilgan. Dinamik masala elastiklik nazariyasining bir jinsli tekis masalasiga keltirilgan. Ushbu masalani yechishda chekli elementlar usuli qo‘llanilgan. Tadqiqotdan olingan natijalar tahlil etilgan.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Influence of vibration on the walls of a metro tunnel arising from train movement

Проведены исследовательские работы по определению смещений, образующихся в стенах туннелей под воздействием низкочастотных вибраций, возникающих при движении поездов метрополитена. Динамическая задача отнесена к однородной плоской задаче теории упругости. Для решения этой задачи был использован метод конечных элементов. Результаты исследования были проанализированы.

Текст научной работы на тему «METROPOLITEN TONNELLARIDA POEZD HARAKATIDAN HOSIL BO‘LADIGAN TEBRANISHLARNI TONNEL DEVORLARIGA TA‘SIRI»

MEXANIKA

UDK. 539.3

METROPOLITEN TONNELLARIDA POEZD HARAKATIDAN HOSIL BO'LADIGAN TEBRANISHLARNI TONNEL DEVORLARIGA TA'SIRI

Karabayeva Munira Usmanovna NamMQI dotsent v.b., PhD., karabaevamunira27@gmail.com

Annotatsiya. Metropoliten poezdlari harakatidan hosil bo'ladigan past chastotali tebranishlar ta'sirida tonnel devorlarida hosil bo'ladigan ko'chishlarni aniqlash bo'yicha tadqiqot ishlari olib borilgan. Dinamik masala elastiklik nazariyasining bir jinsli tekis masalasiga keltirilgan. Ushbu masalani yechishda chekli elementlar usuli qo'llanilgan. Tadqiqotdan olingan natijalar tahlil etilgan.

Аннотация. Проведены исследовательские работы по определению смещений, образующихся в стенах туннелей под воздействием низкочастотных вибраций, возникающих при движении поездов метрополитена. Динамическая задача отнесена к однородной плоской задаче теории упругости. Для решения этой задачи был использован метод конечных элементов. Результаты исследования были проанализированы.

Abstract. Research work was carried out to determine the displacements formed in tunnel walls under the influence of low-frequency vibrations generated by the movement of metropolitan trains. The dynamic problem is referred to the homogeneous plane problem of the theory of elasticity. The finite element method was used to solve this problem. The results of the study were analyzed.

Kalit so'zlar: tebranish, differentsial tenglama,chekli elementlar usuli, grunt, chastota, elastiklik nazariyasi, to'siq, amplituda, poezd, chegaraviy shartlar, metropoliten.

Ключевые слова: вибрации, дифференциальное уравнение, метод конечных элементов, грунт, частота, теории упругости, преграда, траншея, амплитуда, поезд, граничный условия, метрополитен.

Keywords: vibrations, differential equation, finite element method, soil, frequency, elasticity theory, obstacle, trench, amplitude, train, boundary conditions, metro.

Kirish. Hozirgi vaqtga kelib fan-texnikaning rivojlanishi, aholining turmush darajasi ortishi natijasida transport vositalarning harakati ortib bormoqda. Yer osti va usti temir yo'l poezdlari transport vositalari ichida energiya tejamkorlik jihatidan yetakchi o'rinni egallaydi, biroq ularni harakatidan hosil bo'ladigan tebranishlar aholining qulay sharoitda faoliyati olib borishiga salbiy ta'sir ko'rsatuvchi omillardan hisoblanadi. Temir yo'l transportining ko'payishi liniya atrofidagi hududlarni sanitar-gigienik me'yorlarda belgilangandan ortiq akustik ifloslanishiga olib kelmoqda. Metropoliten tonnellarida tonnel yuzasida tebranishlarning akslanishi tebranishlarning qo'shimcha manbai bo'lib xizmat qiladi. Transport vositalari harakatidan hosil bo'ladigan tebranishlarni yer ustida tarqalish natijasida hosil bo'ladigan salbiy ta'sirlari yirik muammodek qaralmasa-da, grunt muhitidagi konstruktsiyalarni buzilishiga olib keluvchi omillardan hisoblanadi. Fan-texnika rivojlanishi natijasida transport vositalari, mashina-mexanizmlarni ko'payishi so'nggi yuz yillikda bu muammoni yanada dolzarb tus olishi olib kelmoqda [1].

Yer osti va usti temir yo'l poezdlari harakati natijasida hosil bo'ladigan tebranishlar keng diapazondagi chastota va amplitudalarni vujudga keltiradi. Katta amplitudaga ega bo'lgan tebranishlar temir yo'l polotnosini o'ziga va atrofdagi inshootlarga zarar keltiradi. Temir yo'l polotnosida darz va yoriqlarni paydo bo'lishi, bino va inshootlarning poydevorlarini cho'kishi, inshoot konstruktsiyalarini zararlanishi tebranishlar ta'sirida vujudga keladi. Olib borilgan

Mexanika va Texnologiya ilmiy jurnali 5-jild, 2-son, 2024

MEXANIKA

tadqiqotlar shuni ko'rsatadiki, yumshoq gruntlarda tebranishlarni tarqalish radiusi 200 met rni tashkil etadi. Quyidagi 1-rasmda yer osti va usti temir yo'l poezdlari, avtotransport vositalarini harakatidan hosil bo'lgan tebranishlarni tarqalishi jarayoni ko'rsatilgan.

1-rasm. Transport vositalari harakatidan hosil bo'lgan tebranishlarni tarqalishi

Hozirgi vaqtga kelib ko'plab tadqiqotlar va standartlarda bu tebranishlarni binolarga, aholiga va jihozlarga ta'siri e'tiborga olinmoqda. Buyuk britaniyaning BS 6472: 19923. Standarti 1 dan 80 Gts chastota diapazondagi tebranishlarni insonlarga ta'siri bo'yicha umumiy ko'rsatmalarni o'z ichiga olgan.

Ko'plab tadqiqotchilar tomonidan olib borilgan eksperimental tadqiqotlar natijasi shuni ko'rsatadiki, tebranishlarni gruntda tarqalishi murakkab xarakterga ega [2-5]. Agar tebranish amplitudasi yetarli darajada kichik bo'lganda masalani chiziqli deb qarash mumkin [6-8].

Shuni ta'kidlash kerakki, poezd uzunligi yoki uning harakati natijasida qo'zg'aladigan tonnel uchastkasidagi grunt uzunligi deyarli 150 metrni tashkil etadi. Shu sababli ko'rilayotgan masalani tekis, tonnel uzunligi bo'yicha tebranishlar bir fazada ro'y berayotgan deb qarash mumkin.

Ilmiy-tadqiqot metodlari. Ushbu tadqiqotda 6 metr chuqurlikda joylashgan metropoliten tonnellarida hosil bo'ladigan tebranishlar ta'sirida tonnel devorlarida vujudga keladigan ko'chishlar o'rganilgan.

Tajribaviy izlanishlar asosida olingan natijalar shuni ko'rsatadiki, gruntning tebranishi, vaqt o'tishi bilan garmonik qoida asosida amalga oshirilishi ko'plab mualliflar tomonidan tasdiqlangan. To'g'ri burchakli koordinatalar sistemasini olinadi. Xo'qini yarim tekislik erkin chegarasi bo'ylab o'ng tomonga yo'naltiriladi. Y o'qini elastik muhit tomonga yo'naltiriladi (2-

rasm). Bu yerda E -Yung moduli, v -Puasson koeffitsienti, p -zichlik.

Bu masalani quyidagicha matematik modellashtiriladi. Yarim tekislikdagi aylana kesimli bo'shliq erkin chegara yaqinida joylashgan. Faraz qilamiz, yarim tekislik bir jinsli emas va ichki ishqalanishga va xotiraga ega bo'lgan elastik jism hisoblanadi.

Mexanika va Texnologiya ilmiy jurnali 5-jild, 2-son, 2024

MEXANIKA

C)

2-rasm. Hisoblash sxemasi

Masalani chekli elementlar usulida yechiladi. [9] da ishlab chiqilgan usuldan foydalanib, aylana kesimli metropoliten tonnel simmetriya o'qiga nisbatan simmetriyasini hisobga olib, yarim tekislikdan chekli To'g'ri to'rtburchak shaklidagi soha ajratib olamiz. Tekshirilayotgan soha uzunligi 40 m, chuqurligi 17 m va 1360 ta elementga bo'lingan model qilib olingan.

Ma'lumki, taqribiy yechish usullarini faqat chekli soha uchun qo'llash mumkin. Shuning uchun ajratilgan To'g'ri to'rtburchak chegaralarida shunday chegaraviy shartlar qo'yish kerakki, bu shartlar sohaning cheksizligini hisobga olsin. Ushbu masalada cheksiz yarim tekislikni chekli ABCD soha bilan almashtiriladi [10]. Bunda BS va SD chegaralarda (2-rasm) to'lqinllarning cheksizlikka intilishini ta'minlovchi shartlar qo'yilgan [11].

BS da r = ? SDda

Bunda a va t - normal va urinma kuchlanishlar;

u va v - chegaraviy nuqtalar tezliklarini o'qlardagi proektsiyalari;

Vp va P va S to'lqinllarning tezliklari;

a va b - o'lchamsiz parametrlar; p - materialning zichligi. AD chegaralarda faqat bir nuqtaga to'plangan kuch qo'yilgan.

P = (x,t) = PQe- at *S(x-x0)

Bunda P0 -berilgan kuch vektori; a -tashqi ta'sirning chastotasi; 8 (x - x0) - del'ta funktsiya;

Berilgan ABCD sohani chekli elementlarga bo'lingandan keyin harakat tenglamasini quyidagicha yoziladi:

[M]{ii(0> + [c]Mt)l + [*] Ht)} = {P(t)> - [<?]{«} Bunda: [M], [C],va [if] - mos ravishda sistemaning massa, dempfir va bikrlik matritsalari; {u(ij}, {P(i)}-tugunning ko'chish va ta'sir etuvchi kuchlarning vektorlari; [G] -chegara shartlarini hisobga oluvchi diagonal matritsa [11].

Masala elastik holatda deb yechildi hamda grunt, tonnel devorining qoplamasi va polotnoning mexanik xarakteristikalari quyidagicha qabul qilindi:

E = 2,85 -108 na;

n = 1,87-103 h ■ c / M4;

Et/b = 2 ■lO10 na

v = 0,35

ptlh= 2,45 403 h ■ c1 / m4; v = 0,15

Natijalar. Tadqiqotlarda yartatilgan dasturlardan foylalanib grunt va tonnel qoplamalarining turli fizik va mexanik kattaliklarini hisobga olgan holda ixtiyoriy qismidagi ko'chishlarni aniqlash mumkin.

Mexanika va Texnologiya ilmiy jurnali

5-jild, 2-son, 2024

MEXANIKA

va ularning sonli qiymatlari.

1-jadval

Metropoliten tonnelida poezd harakatidan hosil bo'ladigan tebranishlar ta'sirida tonnel __devorlarida hosil bo'ladigan ko'chishlar_

Tebranish chastotasi Tonnel devorining X o'qi bo'yicha koordinatasi, sm X o'qi bo'yicha ko'chish, sm Y o'qi bo'yicha ko'chish, sm

.00000 0.00000 0.57992

100.00000 0.05623 0.52046

200.00000 0.21389 0.46483

259.80000 0.29251 0.47680

260.00000 0.39331 0.47923

f = 1 0 Гц 280.00000 0.52604 0.50745

260.00000 0.41336 0.55617

239.80000 0.31229 0.61133

200.00000 0.22892 0.71109

100.00000 0.04811 1.00000

.00000 0.00000 1.11763

.00000 0.00000 0.24566

100.00000 0.04296 0.27209

200.00000 0.16687 0.37333

259.80000 0.22820 0.46217

f = 20Гц 260.00000 0.30795 0.47868

280.00000 0.41557 0.52794

260.00000 0.32502 0.58985

239.80000 0.24416 0.64865

200.00000 0.17697 0.74599

100.00000 0.03286 1.00000

.00000 0.00000 1.07973

Mexanika va Texnologiya ilmiy jurnali 5-jild, 2-son, 2024

MEXANIKA

.00000 0.00000 0.24355

100.00000 0.05348 0.26891

200.00000 0.19893 0.38005

259.80000 0.27225 0.46970

260.00000 0.36551 0.48273

f=30Гц 280.00000 0.48232 0.52593

260.00000 0.37314 0.58038

239.80000 0.27795 0.63463

200.00000 0.20001 0.73302

100.00000 0.03985 1.00000

.00000 0.00000 1.08309

.00000 0.00000 0.24990

100.00000 0.05718 0.21527

200.00000 0.20879 0.27275

259.80000 0.28416 0.35690

260.00000 0.38077 0.37146

f = 40 Гц 280.00000 0.50518 0.42193

260.00000 0.38877 0.49053

239.80000 0.28818 0.55926

200.00000 0.20650 0.68000

100.00000 0.03971 1.00000

.00000 0.00000 1.09521

.00000 0.00000 0.12865

100.00000 0.05204 0.09393

200.00000 0.19547 0.23681

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

259.80000 0.26326 0.35687

260.00000 0.35069 0.37842

f=50Гц 280.00000 0.46209 0.43887

260.00000 0.35236 0.51043

239.80000 0.25955 0.57830

200.00000 0.18478 0.69418

100.00000 0.03501 1.00000

.00000 0.00000 1.08903

Xulosa. Olingan natijalar yordamida tonnel va gruntda hosil bo'ladigan ko'chishlarni grafik va diagrammalar orqali ifodalab, tahlil qilinadi. Ushbu tahlil qilingan uslublardan Respublikamizda quriladigan yer osti muhandislik inshootlarini loyihalash ishlarida foydalanish mumkin.

ADABIYOTLAR

1. Куклин Д.А. Снижение шума подвижного состава железнодорожного транспорта в источнике образования и на пути распространения /gipro.su 19.05.2015

2. Бадалов Ф.Б. Методы решения интегральных и интегро-дифференциальных уравнений наследственной теории вязкоупругости. "Мех,нат", Ташкент, 1987, 269 с.

3. Бадалов Ф.Б. Методы степенных рядов в нелинейной наследственной теории вязкоупругости. "ФАН", Ташкент, 1980, 222 с.

4. Badalov F.B., SHodmonov G. Xususiy hosilali differentsial tenglamalar orqali modellashtiriladigan muhandislik masalalarini EHMda yechish usullari. "FAN", 1991, 104 s.

Mexanika va Texnologiya ilmiy jurnali 5-jild, 2-son, 2024

MEXANIKA

5. Бируля Д.Н. Исследование взаимодействия сооружений с грунтовым основанием и при сейсмических воздействиях. Кандидацкая диссертация. М., ЦНИСК, 1973, 146 с.

6. Аваджоби. Гармонические колебания твердого прямоугольного тела на поверхности упругого полупространства. В кн.: Прикладная механика. Труды американского общества инженеров-механиков. Сер. Е. 33.3, М., "Мир", 1966, с. 80-86.

7. Андреева-Галанина Е.И. "Вибрационная болезнь". Л., Медгиз, 1961, 867с.

8. Айталиев Ш.М., Алексеева А.А., и др. Метод граничных интегральных уравнений в задачах динамики упругих многосвязных тел. Алма-Ата, "Гылым", 1992, 227 с.

9. Колтунов М.А. Ползучесть и релаксация. М.:Высшая школа, 1976. 277с.

10. Ильичев В.А., Юлдашев Ш.С., Саидов С.М. Исследование распространения вибрации при прохождении поездов в зависимости от расположения железнодорожного полотна // Основания, фундаменты и механика грунтов. М., 1999. № 2.

11. Lysmer J., Kyhlemeyer L. Finite Dynamic Model for Infinite Media // Jour Engineering Mechanics Division.ASCE. 1969. Vol. 95. NoEM 4. August. P. 859 - 887.

12. Turdaliev Voxidjon Maxsudovich, Qo'chqorov Sobirjon Karimjonovich, SHeraliev Ikromjon Ibroximovich, & Eksanova Santalatxon SHarobidinovna (2023). G'ALTAKLI EKISH APPAATINI O'G'IT SOLISHGA MOSLASHTIRISHNI NAZARIY TADQIQ ETISH. Mexanika i texnologiya, 3 (12), 120-126

13. Qo'chqorov Sobirjon Karimjonovich, & Akbarov SHerzod Botirovich (2022). ELASTIK BARMOQLI DISKLI ELEVATORNI PARAMETRLARINI MATEMATIK MODELLASHTIRISH USULI BILAN ANIQLASH. Mexanika i texnologiya, 1 (6), 76-82.

14. Байбобоев Набижон Гуломович, Кучкоров Собиржон Каримжонович, Гуломов Шукуржон Илхомжонович, & Тоштиллаев Шохрух Азаматович (2024). НОВАЯ РАБОЧАЯ ОРГАН КУЛЬТИВАТОРА ДЛЯ ВНЕСЕНИЯ МИНЕРАЛЬНЫХ УДОБРЕНИЙ. Механика и технология, 1 (14), 88-92.

15. Бокижонович, И. (2022). кучкоров Собиржон Каримжонович. Абдуназаров Элбек Элмуродович, and Ортиков Нозимжон Бокижон Угли. " Анор тупларини кумадиган машина уюмлагичининг конструкцияси" Механика и технология, 3(8), 98-102.

16. Кучкоров, С. К., & Меликулов, Н. (2023). ШР Яхшибоев Сравнение антисимметричных колебаний упругой трехслойной пластины. Механика и технология, (10).

Mexanika va Texnologiya ilmiy jurnali

5-jild, 2-son, 2024

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.