Научная статья на тему 'МАТЕМАТИКА ТАЪЛИМИДА УЗВИЙЛИКНИНГ МЕТОДИК ЖИҲАТЛАРИ ҲАҚИДА'

МАТЕМАТИКА ТАЪЛИМИДА УЗВИЙЛИКНИНГ МЕТОДИК ЖИҲАТЛАРИ ҲАҚИДА Текст научной статьи по специальности «Строительство и архитектура»

45
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «МАТЕМАТИКА ТАЪЛИМИДА УЗВИЙЛИКНИНГ МЕТОДИК ЖИҲАТЛАРИ ҲАҚИДА»

Zamonaviy ta'limda matematika, fizika va raqamli texnologiyalarning dolzarb muammolari va yutuqlari

Toshkent viloyati Chirchiq davlat pedagogika instituti

МАТЕМАТИКА ТАЪЛИМИДА УЗВИЙЛИКНИНГ МЕТОДИК

ЖИХДТЛАРИ ХДКВДА

Р. М. Тургунбаев

Низомий номидаги ТДПУ, Тошкент, Узбекистон musamat 1 @yandex.ru

Математика таълимида узвийлик куп киррали тушунча булиб, педагогика, психология, методика фанлари ривожланишининг турли даврларда турлича талкин килиб келинган. Узвийликнинг педагогик, дидактик жихатлари кенг урганилган. Математикани укитиш нуктаи назардан узвийликнинг методик жихатларини урганиш мухим масала хисобланади.

В.М.Туркина [4] ривожлантирувчи таълим нуктаи назардан мактаб укувчиларининг математикани укитишда узвийлик муаммосининг методик жихдтларини урганиб, куйидагини таъкидлайди: Узвийликда бу ходисанинг икки томонини ажратиш максадга мувоффик булади: узвийлик жараён сифатида (узвий алокаларни урнатиш) ва узвийлик натижа сифатида (узвий алоканинг узи). Математика таълимида узвийликни урнатиш деб укувчининг узи томонидан уз тажрибаси, билимлари ва куникмалари янги бир бутун куникмага кайта узгартиришини тушунилади. Аммо муаллиф узвийлик урнатилиши керак булган объектларни аник очиб бермайди. Ушбу [1] маколада мухит педагогикаси, ахборотли ёндашув нуктаи назардан узвийликга куйидагича таъриф берилган:

Узвийлик - индивидуумнинг лексикони билан ифодаланадиган шахсий мухити ва таълимий мухит (ташки) орасида маълумотларни (маълумотлар массивини) узатиш оркали махсус тарзда урнатиладиган инъектив мослик булиб, унинг натижаси динамик узгарувчан ахборот мухитида индивидуумнинг интериоризация ва экстериоризация жараёнларини фаоллаштиришдан иборат.

Мухит педагогикаси нуктаи назардан тезаурус таълим мухитининг кисми булиб, индивиднинг шахсий мухити билан узаро таъсирда булади. Индивидни укитишни муаммоларидан бири унинг шахсий лексиконини шакллантириш, бунда лексиконга маълум хоссаларни бериш оркали педагоглар укиш, ахборотларни кабул килиш жараёнини бошкариши ва касбий йуналтирилган лексиконни куриши мумкин.

А.А. Мирошниченко [2] таълимда тезаурусни укув тезауруси ва шахсий тезаурус каби ажратиш лозимлигини таъкидлайди. Биз тезауруснинг

Zamonaviy ta'limda matematika, fizika va raqamli texnologiyalarning dolzarb muammolari va yutuqlari

Toshkent viloyati Chirchiq davlat pedagogika instituti

лексикондан фаркини эътиборга олган холда шахсий тезаурус тушунчаси урнида лексикон тушунчасини ишлатамиз.

Бирор мавзуни укиб урганиш мавзу тезаурусидаги асосий тушунчалар ва улар орасидаги семантик алокаларни талаба лексиконидаги мавжуд тушунчалар тизимига киритиш, лексиконни кенгайтиришдан иборат. Маълумки мавзуни узлаштириш учун талабада унга мос идеал лексикон (Ь0) шаклланган булиши лозим. Аммо, бу шарт хар доим хам бажарилавермайди. Натижада энг мохир укитувчини хам талаба тушунмайди.

Анъанавий таълимда мавзуни узлаштириш учун талабада идеал лексикон шаклланган деб фараз килинади. Агар талаба идеал лексиконга эга булса, у холда янги мавзуни узлаштириш укитувчининг лексикони ва талабанинг укув хамда математик укув фаолият усулларини янги вазиятда куллай олиш компетенциясига боглик булади. Бунинг натижаси янги тушунчалар ва уларнинг хоссаларини талаба лексиконига сингдирилади, эски ва янги тушунчалар, фактлар, фаолият усуллари орасида узвий алокалар урнатилади

[3].

Агар талаба идеал лексиконга эга булмаса, у холда талабанинг мавжуд лексиконини (¿с) идеал лексиконгача ривожлантириш, яъни мавжуд лексикондан фойдаланиб идеал лексикондаги фактлар билан узвий алокалар урнатиш керак, бунда хам укитувчи, хам талаба (талабалар гурухининг) фаоллиги зарур.

Шундай килиб, узвийликга берилган таърифда айтилган инъектив мосликни, иккита мосликни кетма-кет бажариш деб тушуниш керак: ^1.Ь0\ ^ Ь0; ф2.Т ^ Бунда ^1(Ь0\Ь1) з Ь0; <р2(Т ) = ^о 3 ^о булиши лозим. Биринчи мослик талабанинг лексиконини талаб даражасида кайта ташкиллаштириш ва тулдиришга (зарур, аммо фоал булмаган холатдаги лексиконини фаоллаштириш, бушликларни тулдириш) хизмат килади. Иккинчи мосликда эса талаб даражасидаги лексиконга янги тушунчаларни киритиш оркали талабанинг лексикони ривожланади, талаба мавзу тезаурусини, янги билимларни, фаолият усулларини эгаллайди, уз лексиконини кенгайтиради.

Юкоридаги айтилганлардан узвийликни методик жихатдан таъминлаш учун куйидаги вазифаларни бажариш лозим:

1) Х,ар бир мавзунинг укув тезаурусини аниклаш;

Google Scholar

Academic Research, Uzbekistan

Scientific Library of Uzbekistan www.ares.uz

Zamonaviy ta'limda matematika, fizika va raqamli texnologiyalarning dolzarb muammolari va yutuqlari

Toshkent viloyati Chirchiq davlat pedagogika instituti

2) Бу укув тезаурусини узлаштириш учун зарур булган идеал лексиконни аниклаш ва шу асосда аввалги мавзуларни узлаштириш га талабаларни ишлаб чикиш;

3) Талабанинг реал лексиконини, лексикондаги бушликларни аниклаш ва уларни бартараф этиш воситалари, методлари ва шаклларини аниклаш;

4) Талаба лексиконини долзарблаштириш воситалари, методлари ва шаклларини аниклаш;

5) Талаба лексикони ва укув тезауруси орасида узвий алокаларни урнатиш (талабаларни бошлангич даражадан келаси даражага «утказиш») метод, восита ва шаклларини аниклаш.

6) Янги лексиконни «харакатга кушиш», янги тушунчаларни, тушунчалар орасидаги конуниятларни кашф этиш, масалалар ечишда фойдаланиш метод, восита ва шаклларини аниклаш ва амалиётга жорий этиш.

REFERENCES

1. Жаров В.К., Тургунбаев Р.М. Проблема преемственности в методике преподавания математики и её интерпретации в современных образовательных школах// Вестник РГГУ. Серия Информатика. Информационная безопасность. Математика. 2019.№2. с. 52-74.

2. Мирошниченко А.А., Мирошниченко И.Л. Тезаурус как модель задаваемой учебной информации// Международный научно-исследовательский журнал. 2016. № 12 (54). Часть 4 . стр.56-58.

3. Тургунбаев Р.М. Математик анализ фанининг укув тезаурусини шакллантириш ва унинг ахамияти// Мугаллим хэм Yзликсиз билимлендириу. 2021 №1. 127-132б.

4. Туркина В.М. Методический аспект проблемы преемственности в развивающем обучении школьников математике.//Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2003. Т.3. №6. С. 249-259.

5. А.Ж. Сейтов, Ф.Х. Абдумавлонова. Решение геометрических задач с помощью математического пакета MAPLE. Academic research in educational sciences, 2021. T.2 №6 Pp.933-941.

6. S.Kh.Khasanova A.J.Seytov, A.J. Khurramov, S.N.Azimkulov, M.R.Sherbaev, A.A.Kudaybergenovю. Optimal control of pumping station operation modes by cascades of the Karshi main canal. International Journal of Advanced Research in Science, Engineering and Technology, 2021. Tom 8. №4. Pp. 17177-17185.

Zamonaviy ta'limda matematika, fizika va raqamli texnologiyalarning dolzarb muammolari va yutuqlari

Toshkent viloyati Chirchiq davlat pedagogika instituti

7. А. Ж. Сейтов А. Р. Кутлимурадов Р. Н. Тураев Э. М. Махкамов Б. Р. Хонимкулов. Оптимальные управления водных ресурсов крупных магистральных каналов с каскадом насосных станций ирригационных систем. academic research in educational sciences volume 2 | ISSUE 2 | 2021 ISSN: 21811385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24411/2181-13852021- 00193. Стр. 265- 273.

8. А.В. Кабулов, А.Ж. Сейтов, А.А. Кудайбергенов. Критерий управления задач оперативного управления водными ресурсами объектов водохозяйственных систем. ILIM ham JAMIYET. Стр. 6-8

9. АЖ Сейтов, БР Ханимкулов, М Гаипов, О Хамидуллаева, НК Мурадов. Численные алгоритмы решения задач оптимального academic research in educational sciences volume 2 | ISSUE 8 | 2021 ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-8-153-160 Academic Research, Uzbekistan 159 www.ares.uz Управления объектами каршинского магистрального канала. Academic research in educational sciences. T. 2 № 3 pp. 1145- 1145.

10. А.Ж. Сейтов, Б.Р. Ханимкулов, М.А. Гаипов, М.Р. Юсупов. Зарафшон дарёси окимининг хосил булишига атмосфера ёгинлари ва хаво хароратининг таъсири. Academic research in educational sciences. T.2 №5. Стр. 156-162.

11. A.A. Kudaybergenov A.J. Seytov, A.R. Kutlimuradov, R.N. Turaev, N.K. Muradov. Mathematical model of optimal control of the supply canal to the first pumping station of the cascade of the Karshi main canal. International Journal of Advanced Research in Science, Engineering and Technology. T. 8 № 3 pp. 1679016797.

12. A.J.Seytov, A.J. Khurramov, S.N.Azimkulov, M.R.Sherbaev, A.A.Kudaybergenov. S.Kh.Khasanova. International Journal of Advanced Research in Science, Engineering and Technology. T. 8 №2 ISSN: 2350-0328. Pp. 1717717185.

13. Рахимов Ш.Х., Сейтов А.Ж. Теоретико-множественная модель насосной станции, оснащенная осевыми поворотно-лопастными насосными агрегатами. Материалы республиканской научной онлайн конференции молодых ученых «современные проблемы математики и прикладной математики» посвященной 100 летию академика С.Х.Сираждинова (21 мая 2020 г.) Стр. 78-82.

14. Сейтов А. Ж., Кудайбергенов А. А., Хонимкулов Б. Р. Моделирования двумерного неустановившегося движения воды на открытых руслах на основе

Zamonaviy ta'limda matematika, fizika va raqamli texnologiyalarning dolzarb muammolari va yutuqlari

Toshkent viloyati Chirchiq davlat pedagogika instituti

проекционного метода. сборник докладов Республиканской научнотехнической конференции «Инновационные идеи в разработке информационно-коммуникационных технологий и программных обеспечений» 15-16 мая 2020 года. САМАРКАНД. Стр. 60-63.

15. Рахимов Ш. Х., Сейтов А. Ж., Кудайбергенов А. А. Критерии управления задач оперативного управления водными ресурсами объектов водохозяйственных систем. Abstracts of IX International Scientific and Practical Conference Kharkiv, Ukraine 2-4 August 2020. Стр. 125-131.

16. Mekhriban Salaeva, Kakhramon Eshkaraev, Aybek Seytov. Solving mathematical problems in unusual ways with excellent limits. European Scientific Conference. Пенза, 17 мая 2020 года рр. 254-257.

17. А.Сейтов. Оптимальные методы управления водных ресурсов в крупных магистральных каналах ирригационных систем. AGRO ILM - O„ZBEKISTON QISHLOQ VA SUV XOJALIGI. Махсус сон. 2020. Ташкент. Стр. 84-86.

18. Ш.Х. Рахимов, А.Ж. Сейтов, А.А. Кудайбергенов. Оптимальное управление распределением воды в магистральных каналах ирригационных систем. ILIM ham JAMIYET. SCIENCE and SOCIETY Scientific-methodical journal Series: Natural-technical sciences. Social and economic sciences. Philological scienes. pp. 810.

19. А.В.Кабулов, А.Ж.Сейтов, А.А.Кудайбергенов, Критерий управления задач оперативного управления водными ресурсами объектов водохозяйственных систем. ILIM ham JAMIYET. science and society Scientific-methodical journal Series: Natural-technical sciences. Social and economic sciences. Philological scienes №2 2020. Pp.6-7.

20. Ш. Х. Рахимов, А. Ж. Сейтов, М. Р. Шербаев, Д. Жумамурадов, Ф. Ж. Дусиеров. Структура базы данных и программные модули для моделирования управления водными ресурсами каскада насосных станций каршинского магистрального канала. Мелиорация 2019 3(89) стр. 85-91. (№5, web of science IF=0.144)

21. А. Ж. Сейтов А. Р. Кутлимурадов Р. Н. Тураев Э. М. Махкамов Б. Р. Хонимкулов. Оптимальные управления водных ресурсов крупных магистральных каналов с каскадом насосных станций ирригационных систем. academic research in educational sciences volume 2 | ISSUE 2 | 2021 ISSN: 21811385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: (№5, web of science IF=5.723)

Google Scholar

Academic Research, Uzbekistan

Scientific Library of Uzbekistan www.ares.uz

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.