Научная статья на тему 'МАМЛАКАТИМИЗДА ЧЕТ ТИЛЛАРИГА БЕРИЛАЁТГАН ЭЪТИБОР ВА ИНГЛИЗ ТИЛИНИ ЎРГАНИШНИНГ АҲАМИЯТИ'

МАМЛАКАТИМИЗДА ЧЕТ ТИЛЛАРИГА БЕРИЛАЁТГАН ЭЪТИБОР ВА ИНГЛИЗ ТИЛИНИ ЎРГАНИШНИНГ АҲАМИЯТИ Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
27
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Мотивация / фанлараро алоқадорлик / маданиятлар диалоги / фанлар тизими / дидактик мақсад / информацион жараён. / Motivation / interdisciplinarity / dialogue of cultures / system of disciplines / didactic purpose / informational process.

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Хaмидовa, Хилолa Шaмaнсуровнa

Ушбу мақолада Бугунги кунда мамлакатимизда чет тилларига берилятган эътибор ва олиб борилаётган ислоҳотлар ҳамда чет тилини бугунги кундаги зарурати тахлил қилинган. Хамда инглиз тили ўрганишда бошқа фанларнинг аҳамияти фанлараро алоқалар доирасида педагоглар томонидан инглиз тилини ўзлаштиришда энг яхши натижаларга эришишнинг энг қулай усулларини излаш зарурлиги асослаб берилганлиги.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE ATTENTION GIVEN TO FOREIGN LANGUAGES IN OUR COUNTRY AND THE IMPORTANCE OF LEARNING ENGLISH

This article provides information about the attention paid to foreign languages in our country today. The ongoing reforms and the need for a foreign language today. At the same time, the importance of other subjects in learning English is justified by the need for pedagogues to search for the most convenient ways to achieve the best results in learning English within the framework of interdisciplinary relations.

Текст научной работы на тему «МАМЛАКАТИМИЗДА ЧЕТ ТИЛЛАРИГА БЕРИЛАЁТГАН ЭЪТИБОР ВА ИНГЛИЗ ТИЛИНИ ЎРГАНИШНИНГ АҲАМИЯТИ»

Oriental Renaissance: Innovative, (E)ISSN:2181-1784

educational, natural and social sciences www.oriens.uz

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7 3(11), November, 2023

МАМЛАКАТИМИЗДА ЧЕТ ТИЛЛАРИГА БЕРИЛАЁТГАН ЭЪТИБОР ВА ИНГЛИЗ ТИЛИНИ УРГАНИШНИНГ АХДМИЯТИ

Хамидова Хилола Шамансуровна

И. Каримов номидаги тошкент давлат техника университети Амалий инглиз тили кафедраси Катта укитувчиси

АННОТАЦИЯ

Ушбу мацолада Бугунги кунда мамлакатимизда чет тилларига берилятган эътибор ва олиб борилаётган ислоуотлар уамда чет тилини бугунги кундаги зарурати тахлил цилинган. Хамда инглиз тили урганишда бошца фанларнинг ауамияти фанлараро алоцалар доирасида педагоглар томонидан инглиз тилини узлаштиришда энг яхши натижаларга эришишнинг энг цулай усулларини излаш зарурлиги асослаб берилганлиги.

Калит сузлар: Мотивация, фанлараро алоцадорлик, маданиятлар диалоги, фанлар тизими, дидактик мацсад, информацион жараён.

ABSTRACT

This article provides information about the attention paid to foreign languages in our country today. The ongoing reforms and the need for a foreign language today. At the same time, the importance of other subjects in learning English is justified by the need for pedagogues to search for the most convenient ways to achieve the best results in learning English within the framework of interdisciplinary relations.

Key words: Motivation, interdisciplinarity, dialogue of cultures, system of disciplines, didactic purpose, informational process.

КИРИШ

Президентимизнинг Олий Мажлисга мурожаатномасида таълим сохасида бошлаган ислохотларимизни давом эттиришимиз, таълим даргохларига бориб, укитувчи ва мураббийлар билан купрок; мулокот килиб, укув-тарбия ишлари сифатини ошириш буйича улар куйган масалаларни биргаликда хал этишимиз кераклиги алохида таъкидланди.

Таълим сифатини ошириш, хорижий тилларни укитишни ривожлантириш, укувчи ёшларнинг хорижий тилларни урганиш буйича куникма ва малакаларини ошириш давлат сиёсатининг таълим сохасидаги устувор вазифалардан бирига айланди. Болаларимиз мактабдан она тили ва чет тилларини пухта узлаштириб, компьютерда ишлашни урганиб чикиши зарур.Укитиш назарияси ва амалиёти ривожланишининг хозирги боскичида касб мактабии укувчиларининг таълим фаолияти учун мотивларни яратиш масаласи хакли равишда марказий масалалардан бири хисобланади. Укитишнинг сифати куп жихатдан унинг

о

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(11), November, 2023

укувчилар куз унгида канчалик рагбатлантирилишига боглик. Мотивация муаммоси, айникса, мулокотга табиий эхтиёж ёъклигида мухимдир. Шу сабабли, чет тили укитувчиси учун касб мактабии укувчиларининг кизикиши нафакат уларнинг иш натижаларига, балки ушбу натижага эришиш жараёнида хам мухимдир. Касб мактаби укувчиларининг укув фаолияти мотивациясини оширишнинг захираларидан бири бу мавзулараро алокалардан окилона фойдаланишдир.

Фанлараро алокадорлик - фанлар тизими ва дидактик максадлар туфайли укув режаларининг узаро изчиллигидир. Билимларнинг илмий табиати ва тизимлилигининг дидактик тамойиллари укув режасида алохида фанларни шундай тартибга солишни такозо этадики, бир фанни урганиш бошка фанларда берилган билимларга таяниши мумкин булади. Фанлараро алокалар укувчи тарбиясига комплекс ёндашувнинг тегишли воситасидир. Укув дастурларида фанлараро алокаларнинг мавжудлиги урта касб мактаби укувчиларига тушунчалар тизими ва универсал конунлар, юкори синф укувчилари уртасида эса умумий назариялар ва мураккаб муаммолар хакида тасаввур хосил килиш имконини беради [1, 17].

МУХ,ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Фанлараро алокадорлик фанни укитиш даражасини ва укувчининг илмий дунёкарашини шакллантиришдаги ролини оширади. Фанлараро алокаларнинг хар хил турлари мавжуд:

1) маълумотик богланишлар - укув фанлари орасидаги маълумотлар даражасидаги богланишлар;

2) турдош субъектлар учун умумий тушунчаларни шакллантиришга каратилган консептуал богланишлар;

3) назарий богланишлар - маълум бир фан сохасидаги илмий билимлар тизимлари;

4) материалистик диалектика категорияларини акс эттирувчи фалсафий алокалар.

"Хдр кандай фанни укитишда фанлараро алокадорлик мухим урин тутади. Улар, биринчи навбатда, янги билимларни тулик идрок этиш ва тушуниш, куникмаларни шакллантириш ва ривожлантириш учун куллаб-кувватлаш, асос булиб хизмат килади; иккинчидан, улар мавжуд лингвистик ва нутк тажрибасини умумлаштириш ва тизимлаштиришга имкон беради ва билимларнинг туликлигини таъминлайди " (В. А. Онишук).

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(11), November, 2023

Ушбу масала буйича урганилган материаллар инглиз тилини укитишда фанлараро алокаларни амалга ошириш ёълларини таклиф килди, аммо хеч бир жойда инглиз тилидаги материал муддатидан бир ёки икки йил олдин ёки ундан хам купрок берилади, деб айтилмаган ва шунинг учун нафакат укитувчи кийинчиликларга дуч келади (яъни, чунки. у биринчи навбатда она тилида материални тугри тушунтира олиши керак ва бу вакт талаб этади, бундан ташкари, бу мамнуният билан кабул килинмайди ва эхтимол факат баъзи холларда), балки болаларда хам кийинчиликларни язага келтиради. Х,ар бир укувчи уз она тилини билиш асосида чет тилини урганиши керак.

Шуни таъкидлаш керакки, касб мактаби сиклининг фанлари мавжуд булиб, инглиз тилини ургатишда уларга таяниш зарур. Она тилидан синонимлар, антонимлар, диалог, монолог, тавсиф, ривоят, мулохаза юритиш, нуткнинг композицион тузилиши ва бошкалар каби тушунчалар; адабиётдан - матн, фикр, асосий фикр, шеърлар, маколлар, маталлар ва бошкаларни келтириш. тасвирий санъатдан - портрет расм, ландшафт, мавзу композицияси укитувчи учун асос хисобланади. Инглиз тилини укитишда фанлараро алокалардан фойдаланиш истикболларини яратиш лозим.

Чет тилининг бошка укув фанлари билан алокаси хилма-хил ва куп функциялидир. Хорижий тиллар буйича укув жараёнини такомиллаштиришнинг энг самарали йулларини фанлараро алокадорликдан фойдаланиш шарти билан укув фанининг мазмун режасини хам, унинг касбий томонини хам такомиллаштириб тузиш талаб этилади. Шу муносабат билан чет тилининг бошка фанлар билан фанлараро алокаларини амалга оширишда икки йуналиш ажратилади.

Биринчи ёъналиш инглиз тилидаги мавзуни мазмунли укиш режасини турли фан сохаларидан лингвистик (ва ихтисослаштирилган синфларда -тилдан ташкари) маълумотлар билан бойитиш хисобига кенгайтириш билан боглик. Ушбу укув фанининг касбий томонини тавсифловчи иккинчи ёъналиш умумий таълим куникмаларини такомиллаштиришни уз ичига олади, бу эса чет тилида укишни ургатиш самарадорлигини оширади, укувчиларнинг укув жараёнида олган билимларини янгилаш ва тизимлаштиришга каратилган булади. Шунингдек уларни кейинчалик чет тили ва бошка фанлар буйича аудиторияда куллашга эришилади .

Келинг, аввало ушбу муаммони укув фанимизнинг мазмуни билан боглик холда куриб чикайлик. Укувчилар нуткини (кушимча) лингвистик маълумотлар билан бойитиш нуктаи назаридан чет тилининг бошка фанлар билан алокасига келсак, чет тилини укитишда ундан фойдаланишнинг иккита истикболи мухим:

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(11), November, 2023

Умумжахон маълумотларнинг умумий улушини ошириш ва чет тилини укитишнинг минтакавий жихатини ошириш, касб мактабида чет тилини укитишнинг маълумотик жихатини ошириш талаб этилади. Гуманитар фанлар буйича куйидаги фикрларни хисобга олган холда уларнинг зарурияти куринади. :

- биринчидан, минтакашунослик материаллари, асосан, чет тилидаги мулокот воситаси сифатида чет тилининг узига хос хусусиятларини акс эттиради;

- иккинчидан, инглиз тилида урганилаётган тил мамлакати хакидаги материални укиётганда, укувчилар урганилаётган тил мамлакати хакикати билан танишиш имкониятини сезиларли даражада оширадилар, улар бошка фанларни урганишда улар билан деярли танишиш имконига эга эмаслар.

Кенг халкаро хамкорлик ва маданиятлар мулокотининг замонавий даври курсатилаётган тил мамлакатига муносабатни кайта куриб чикишга, хусусан, мафкуравий ёрликлардан кочишга, унда, биринчи навбатда, дуст киёфасини куришга, умуминсоний кадриятларга содикликни шакллантиришга ахамият берилиши лозим. Турли укув фанларидан олинган билимларни бирлаштириш гояси, коида тарикасида, тарих ва адабиёт фанларидан маълумотларини (ёки ходисалар, уларнинг бахолари) уз ичига олган матнларда энг самарали амалга оширилади.

Анъанага кура, адабиёт ва тарих инглиз тилига энг якин фанлар каторига киради. Бу икки субъект узларида умуминсоний ва аник тарихийликни икки билим сохаси сифатида синтез килиб, суз ижодкорлари доимо уз олдига куйган бир канча ахлокий, умуминсоний муаммоларни илгари суради. Ушбу фанлар гурухига мусика, рассомлик кабилалр киради, улар узларининг бадиий воситалари билан умумий инсоний муаммоларни хал киладилар.

Яна шуни таъкидлаш керакки, субъектлараро алокалар ва мулокот кобилиятлари уртасида маълум бир узаро богликлик мавжуд. Фанлараро алокалар хам коммуникатив малакаларни шакллантиришнинг асоси ва коммуникатив фаолиятни амалга ошириш натижасидир. Фанлараро алокаларларнинг асосий ахамияти шундан иборатки, улар турли дарсларда олинган барча билимларни ягона тизимга "боглаш" хамда шу богланишлар натижасида янги билимларни эгаллаш имконини беради.

Укувчиларга инглиз тили дарсларида бошка фанлардан олинган маълумотларни ажратиб олиш ва куллаш кобилиятини ургатиш керак. Бу укитувчи ва психологларнинг "укув фаолияти доирасида укувчиларнинг

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(11), November, 2023

нафакат билимнинг узи, балки билим олиш усулига юналтирилганлигини шакллантириш керак" (А. К. Маркова) деган талабига жавоб беради.

Умумий таълим куникмаларига келсак, улардан матндан маълумот олишга каратилган ва укишни ахборотли жараён сифатида тавсифловчиларга биринчи навбатда ахамият бериш лозим. Матнни семантик кисмларга булиш ва улардан асосий маълумотларни ажратиб курсатиш, асосий ва батафсил маълумотни фарклаш кобилиятини шакллантишга эришиш назарда тутилади .Бу ва бошка куникмалар инглиз тилига хос булган миллий ва маданий тушунчаларнинг узига хос хусусиятларига кириб, фанлараро узига хос куникмаларни шакллантириш асосида минтакавий географик шархни тушуниш кобилиятини ривожлантиради. Инглиз тилидаги матнларни укишда тарих, география, адабиёт маълумотлари уртасида сабабий богланишни урнатиш кобилияти, синфда олинган билимларни бошка фанларда куллаш кобилиятини шакллантиради.

Умумтаълим ва махсус фанлараро куникмаларни ривожлантириш билан боглик холда, уларни шакллантириш усулларини аниклаш максадга мувофик булиб, улар уз ичига фаоллаштириш, таккослаш ва тизимлаштиришни камраб олади. Бу методларни узлаштириш укувчиларга инглиз тилининг бошка фанлар билан алокасини урнатиш ва амалда куллаш имконини беради [6, 45]. Инглиз тилини узлаштириш жараёнида бошка фанларга таяниш мухимлиги ва мажбуриятини исботлаш учун курсатилган коидаларни жуда ишончли деб хисоблаш мумкин.

Чет тилидаги нутк фаолиятини фанлараро алокаларга асосланган холда узлаштириш (бу эрда касб мактаби укув фанлари уртасидаги алока нукталари аник белгиланган ва мотивацияни яратиш усуллари таклиф этилади) укувчиларнинг турли манфаатларига жавоб беради, уларнинг индивидуал хусусиятлари ва мойилликларини хисобга олишга имкон бериши табиий хол булиб, тилдан мулокот воситаси сифатида амалий фойдаланиш учун энг кулай имкониятларни яратади. Дарсдаги амалий машгулотларни кузатиш натижасида, укитувчилар билан сухбатлар фанлараро алокалардан фойдаланиш тасодифий, эпизодик иш лахзалари, кам сонли укитувчиларнинг ноёб услубий топилмалари эканлигига ишонч хосил киламиз.

Бу холатни коникарли деб булмайди, чунки мавжуд адабиётларда фанлараро маълумотларни хисобга олиш мухимлиги таъкидланган, фанлараро алокаларнинг таълим - тарбиявий функциялари белгилаб берилган ва энг мухими, улардан фойдаланишнинг бир катор укитиш усуллари таклиф этилган: фанлараро мазмун масалалари, фанлараро муаммоли саволлар, мураккаб

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(11), November, 2023

топшириклар, фанлараро вазифалар, мураккаб кургазмали куроллар, мавзулараро матнлар, мавзулараро кроссвордлар, фанлараро тестлар, фанлараро уйга вазифа ва бошкалар.

Фанлараро алокалар самарадорлигининг психологик асослари. Фанлараро алокаларнинг психологик асослари академик И.П.Павловнинг динамик стереотип ва иккинчи сигнал тизими хакидаги таълимоти билан яратилган. И.П.Павлов бош мия пустлогида мураккаб тизимларнинг хосил булишини билимларни узлаштиришнинг физиологик механизми деб хисоблаган. "Барча урганиш вактинчалик алокаларни шакллантиришдан иборат - бу фикр, фикрлаш, билимдир." Ирида тарикасида, хар хил холатлар занжири билан узаро богланган вокелик объектлари ва ходисалари инсон хотирасида узаро боглик холда пайдо булади. Ушбу объектлар ёки ходисалардан бири билан учрашган киши, бирлашма буйича у билан боглик булган бошка объектни эслай олади. Х,ар бир инсон хаётида шундай холат буладики, у бевосита иштирок этган вокеа бутунлай унутилади.

Аммо унга эслатиш ёки битта кахрамоннинг узини эслаш кифоя, бутун вокеа унинг хотирасида кандай аник акс эттирилган. Укитишнинг муваффакияти куп жихатдан укувчиларнинг кобилиятларини ривожлантиришга ёрдам берадиган, илгари олинган билимларни хотирада тез ва аник такрорлашга ёрдам берадиган узаро боглик булган зарур маълумотлар, ходисалар сонига боглик булади. Бу кобилиятнинг шаклланишида фанлараро алокалар мухим рол уйнайди. Х,ар кандай урганиш янги алокалар, уюшмалар шаклланишига тугри келади.

Янги билимлар онгда мавжуд булган, укитиш ва тажриба натижасида олинган маълумотлар билан турли хил алокаларга (ассоциацияларга) киради. Уз вактида Л.С. Вйготский узининг "Болалик давридаги илмий тушунчаларнинг ривожланишини урганиш" асарида "Умумлаштиришни ривожлантиришнинг хар бир янги боскичи олдинги боскичларни умумлаштиришга асосланади" деб ёзган эди. Умумлаштиришнинг янги даражаси факат олдингиси асосида юзага келади ".

Ана шу хусусиятлардан келиб чикиб, укитиш шундай тузилиши керакки, янги материални яхширок эслаб колиш учун укувчиларда илгари олинган билимларни такрорлаш кобилияти шакллантирилиши керак.Табиатда узаро богланган нарса ёки ходисалар хам инсон хотирасида богланган холда булади. Хотиранинг илгари маълум булганлар асосида янги нарсаларни ёдлаш кобилияти факат субъектлар ичидаги алокалар билан чекланмаслиги керак, субъектлараро алокалар объектга турли бурчаклардан караш ва тизимлараро

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(11), November, 2023

асосда мустахкамрок эслаб колиш имконини беради. вокеликнинг бутун субъекти ёки ходисасини бирлаштириб боради. Тулдиришнинг энг мухим хусусиятлари укув материалини семантик гурухлаш усуллари ва семантик мос ёзувлар нукталарини таксимлаш, аллакачон маълум булган нарса билан боглик холда урганилганларнинг семантик нисбати хисобга олиниши кераклиги билан тафсифланади.

Ривожлантирувчи таълим тизимида укувчиларнинг билиш фаолиятини ташкил этишнинг йулларидан бири сифатида фанлараро богланишларни куриш мумкин. Демак, анъанавий укитишда назорат факат укувчиларнинг ташки фаолияти билан амалга ошириладиган ва ривожлантирувчи таълим шароитида доимо боглик булган фикрлаш жараёнларини бошкариш мумкин булган фанлараро алокалар уртасидаги фаркни куриш осон. расмий билимлардан ташкарига чикиш . Шу муносабат билан фанлараро алокалар дидактик тамойил сифатида таълимни ривожлантириш технологияси ва методологиясига кириши, ушбу педагогик тизимнинг назорат таъсирини кучайтириши керак.

Демак, фанлараро бир катор фанлар бо'йича о'кув материалини танлаш ва тузилишига та'сир этувчи, о'кувчилар билимининг изчиллигини ошириш, о'китиш усулларини фаоллаштириш, та'лимни ташкил этишнинг мураккаб шаклларидан фойдаланишга ё'налтириш, бирликни та'минлашга каратилган замонавий о'китиш тамойилига асосланган таълимни такозо этади У ёки бу тарзда, тизимда фанлараро алокаларни амалга ошириш касб мактаби укувчиларида маълум бир ходисаларни тушунтиришда узларини бир мавзу доирасида чекламаслик зарурлигини шакллантиришга ёрдам беради.

Жамиятимизда кейинги йиллардаги ёшларнинг анъанавий ватанпарварлик тарбияси аста-секин йуколиб бораётганини тасдикловчи вокеаларни хисобга олиб, тарбия жараёнининг асосий тамойилларидан бири булган маънавий-ахлокий тарбияга алохида эътибор каратмокчимиз.

Инглиз тили, тарих, ижтимоий фанлар ва махаллий тарих фанларининг алокаси. Шахснинг маънавий кадриятларини шакллантиришнинг мухим омили касб мактаби таълими мазмунини инсонпарварлаштиришдир. Бу масалада мухим жихат миллий маданиятга ёъналтирилганликдир. Ватан маданияти, тарихи, улкашунослигини урганиш чет тили ва маданиятини укитишнинг ажралмас кисмидир, чунки бу чет эл маданиятини тушунишнинг калитидир.

"Ватан" тушунчаси жойнинг тарихини билишдан бошланади: инсон яшайдиган кишлок ёки шахар. У уз она юртининг анъаналарини билиши ва хурмат килиши керак. Купинча инглиз тили дарсларида ушбу мавзуларни мухокама килар эканмиз, биз болалар Англия ёки Америка хакида купрок

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(11), November, 2023

маълумотга эга булишлари ва уларни, масалан, уз шахарлари хакида эмас, балки чет тилида етказишга кодир эканлигига дуч келасиз.

Хдтто уз она юртининг тарихи ва маданияти хакида улкашунослик дарсларида ёки умуман мамлакат тарихи ва маданияти тугрисида тарих, ижтимоий фанлар дарсларида олинган маълум билимларга эга булса хам, укувчилар бу хакда гапира олмайдилар. у чет тилида, эхтимол, биринчи навбатда, кичик лугат, шунингдек, бу билимга талаб ёъклиги сабаблидир. Узок вакт давомида инглиз тилидаги ушбу маданий материалга эхтиёж колмади. Айни пайтда хорижлик сайёхлар, ишбилармонлар, хамкасбларга мамлакатимиз хакида очик гапириб бериш имконияти мавжуд. Крлаверса, хозир куп одамлар хорижга хизмат сафари, укиш ва дам олиш учун кетмокда. Ва савол: "Бизга шахрингиз, мамлакатингиз хакида гапириб беринг?" - дея мурожаат килишади, касб мактаби укувчилар лугатида факат "Тошкент - Ватанимиз пойтахти" мавзусида маълумотлар мавжуд.

Укувчилар деярли хар кандай мавзуда бошка фанлардан олинган билимларга мурожаат килишлари кераклигига куникса, бу кизикарли ва таниш булиб кабул килинади. Кейин ёшларнинг узлари муаммони хал килиш, саволларга жавоб бериш, у ёки бу ходисани тушунтириш учун уз билимларидан фойдаланишни ургана бошлайдилар. Демак, фанлараро богланишлар укув жараёнини максадли тизим сифатида ташкил этишнинг зарурий шарти хисобланади.

ХУЛОСА

Хулоса килиш мумкинки, бир фан буйича билимларни узлаштириб, бошкасини узлаштириш усулини узлаштириш жараёнида укувчиларнинг аналитик- синтетик фаолиятига маълум масалаларни ечишда купрок максадлиликни киритади, мустакил иш усулларининг фаоллигини оширади, яхши билим олишини таъминлайди. Аклий фаолиятни ташкил этиш ва нихоят, умумий ва хусусий муаммоларни хал килишда мантикий кетмакетликни ишлаб чикишга ёрдам булади. Улар укитишга комплекс ёндашув ва унинг таълим билан бирлигини мустахкамлаш воситаси сифатида намоён булади. Укувчиларнинг укув фаолиятида фанлараро алокаларни амалга оширишни фаоллаштириш, билимларни тизимлаштириш, мустакил фикрлаш ва когнитив кизикишни шакллантиришнинг дидактик шарти булиб хизмат килади.

REFERENCES

1. Бердичевский, А. Л. Содержание обучения иностранному языку на основе базовой культуры личности // Иностранные языки в школе. - 2004. - № 2.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(11), November, 2023

2. Bолковa, Н. В. Детский пр&здник (Ин тx1еwорлд оф Энглиш сонгс aнд поэме) // Инострaнные языки в школе. - 199V. -№ 4.

3. Paсyлов, Х. М. (2020). ТЕХНОЛОГИИ ОБЪЯСНИТЕЛЬНО-РЕПРОДУКТИВНОГО ОБУЧЕНИЯ. Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук, (3), 45-49.

4. Paсyлов, Х. М. (2020). Jamoatchilik nazorati va rahbar kadrlar faoliyati siyosiy-huquqiy madaniyat ifodasi sifatida. Журнал Социальных Исследований, 3(4).

5. Hakim, R. (2021). Political and Legal Culture-the Factors of Stability of the Political and Legal System. Бюллетень науки и практики, 7(3), 281-286.

6. Paсyлов, X. M. (2022). МАЪНАВИЙ ТAPFИБОТДA ИЛFОP ХОРИЖИЙ ТАЖРИБАЛАР. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(10-2), 818-826.

V. Paсyлов, Х. M. (2020). Шярк вa Faрб: сиёсий вa хукукий мaдaният компонентлaри yЙFyнлиги. ВЗГЛЯД В ПРОШЛОЕ, (SI-1№ 3).

8. Paсyлов, X. (2022). Сиёсaт-мaдaният, x^^a вa фaн сифaтидa. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(7), 691-V02.

9. Mamanovich, R. H. (2021). Civil Society: Prosperities of Decentralization in Management. Middle European Scientific Bulletin, ¡S, 359-362.

10. Mamanovich, R. H. (2022). The mass media as a subject of political and legal propaganda. European International Journal of Multidisciplinary Research and Management Studies, 2(10), 122-128.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.