Научная статья на тему 'МАЛАКАЛИ КУРАШЧИЛАРНИНГ ЖИСМОНИЙ ТАЙЁРГАРЛИГИ ВА УНИНГ ҚИЁСИЙ ТАҲЛИЛИ'

МАЛАКАЛИ КУРАШЧИЛАРНИНГ ЖИСМОНИЙ ТАЙЁРГАРЛИГИ ВА УНИНГ ҚИЁСИЙ ТАҲЛИЛИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
25
3
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Fan-Sportga
Область наук
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «МАЛАКАЛИ КУРАШЧИЛАРНИНГ ЖИСМОНИЙ ТАЙЁРГАРЛИГИ ВА УНИНГ ҚИЁСИЙ ТАҲЛИЛИ»

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

УУК (УДК, UDC): 796.8.058.2

Педагогика фанлари буйича фалсафа доктори (PhD)

с.;. адилов1

'Узбекистон давлат жисмоний тарбия ва спорт университети, Чирчик шадри, Узбекистон

Муаллиф билан богланиш учун:

Adilov. uzdjtsu@mail.ru

Аннотация

МАЛАКАЛИ КУРАШЧИЛАРНИНГ ЖИСМОНИЙ ТАЙЁРГАРЛИГИ ВА УНИНГ киёсий ТАДЛИЛИ

Annotation

о

CN

о

CN

го га ■с о о.

В статье широко рассмотрены вопросы развития координационных навыков борцов в тренировочном процессе и определения уровня технико-тактической подготовленности, дан сравнительный анализ роста физической подготовленности спортсменов на примере 13-ти упражнений.

Ключевые слова: борцы, соревновательные упражнения, физическая подготовка, нагрузка, тренировочные занятия, специальные координационные упражнения, технико-тактические действия.

Долзарблиги. Кураш спорт турларида хам бошка спорт турлари каби йилдан-йилга мусобака машкла-рини окилона бажариш усуллари такомиллашиб бормокда. Шу боис, кураш турларида мусобока фаолиятидан келиб чикиб, спортчининг жисмоний холати ва унинг самарадорлигини ошириш жуда мухим омил саналади.

Тажриба ва назорат гурухи курашчиларининг жисмоний тайёргарлик курсаткичлари динамикасини киёсий тахлил килиш шуни курсатдики, жисмо-ний тайёргарлик нисбатини оптималлаштириш ва окилона юкламаларни меъёрлаш юкори малакали курашчилар тайёргарлиги учун мухим булган катта узгаришларга эришиш имконини беради.

Ишнинг максади. Курашчиларнинг жисмоний тайёргарлигини ривожлантириш ва натижаларни киёсий тахлил килиш.

Тадкикот натижалари ва унинг мухокамаси. Тадкикотнинг илмий ахамияти шундан иборатки, утказилган педагогик тажрибада олинган натижалар асосида курашчиларнинг укув-тренировка машгу-лотларининг янги воситалари ва максадли такомил-лаштириш дастури ишлаб чикилди хамда уларни кул-лаш самарадорлигини илмий мохияти очиб берилди. Тадкикотлар давомида малакали курашчиларнинг жисмоний тайёргарлиги ва унинг самарадорлигини оширишнинг узаро богликлиги амалиётда уз исботи-ни топди. Мазкур олинган маълумотлар спорт кураши назарияси ва услубияти сохасидаги назарий билим-ларни бойитиш ва кенгайтириш имконини беради.

Кураш турларида мусобака коидаларининг узгаришини эътиборга олган холда координацион кобилиятларни ривожлантириш ва техник-тактик харакатлар самарадорлигини ошириш технологи-яси ишлаб чикилди хамда жисмоний сифатларни яхшилаш оркали, уларнинг мусобака фаолияти на-тижадорлигини ошириш имкони яратилди. Мазкур ишлаб чикилган тамойиллар бошка кураш турларида ихтисослашувчи спорт таълим муассасалари ва Уз-

Маколада курашчиларнинг укув машгулот жараёнида координацион кобилиятларини ривожлантириш ва техник-тактик тайёргарликни ривожланганлик даражасини аниклаш масаласи кенг ёритилган булиб, унда спортчиларнинг жисмоний тайёргарлиги курсат-кичларини усиши 13 та машк мисолида киёсий тадлил этилган.

Калит сузлар: курашчилар, мусобаца машцлари, жисмоний тайёргарлик, юклама, уцув-тренировка машгулотлари, махсус координация машци, техник-тактик царакатлар.

The article deals with the development of coordination skills of wrestlers in the training process and the level of technical and tactical training, which provides a comparative analysis of the growth of physical fitness of athletes in 13 exercises.

Keywords: wrestlers, competition exercises, physical training, loading, training sessions, special coordination exercises, technical-tactical actions.

бекистон миллий терма жамоаси курашчиларининг машгулотлари жараёнида мутахассислар томонидан фойдаланишга замин яратади.

Тадкикот якунида тадкикот гурудлари курашчиларининг жисмоний тайёргарлик курсаткичлар динамикасининг тадлилига кура тажриба гуруди курашчиларининг курсаткичлари назорат гурудидаги курашчиларга нисбатан анча устун эканлиги маълум булди ва ишончлилик даражаси юкори эканлиги аникланди (p>0,05).

Укув-машгулот жараёнида мавжуд дастурда белгиланган юкламаларнинг урнига координацион кобилият ва техник-тактик даракатларни оширишга йуналтирилган юкламалар кулланилди. Маълум бир йуналишдаги юкламаларни жисмоний тайёргарлик курсаткичларига таъсирини максадга мувофик булган давомийлигини аниклаш максадида биз дар мезоцикллардан кейин, тайёргарлик курсаткичлари динамикасини олиб бордик.

Кураш турлари буйича малакали спортчиларни тайёрлаш жараёнида курашчиларнинг УЖТ ва МЖТ даражасини оширишнинг мавжуд булган омилла-ридан бири сифатида малакали курашчиларнинг тайёргарлик боскичларида кулланиладиган дар хил юкламалар тизимлаштирилди. Шу жумладан, кураш буйича малакали спортчиларни тайёрлашда юкла-маларни катталиги ва тажриба давомида йуналиши буйича машгулотларни рационал навбатда алмашти-риб ташкил килиш натижасида олинган курсаткичлар асосида амалиётда, танланган йуналиш дастурига асосан тузилган микроциклларда спортчиларнинг жисмоний кобилиятлари ва спорт натижаларини жид-дий усишини таъминлаб берувчи имкониятларнинг адамияти курсатиб берилди.

Малакали курашчиларнинг жисмоний тайёр-гарлигини аниклаш максадида тажриба ва назорат гуруди курашчиларининг жисмоний тайёргарлик курсаткичлари тадлил килинди ва улар куйидагича булди (1-жадвалга каранг).

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

Тадкикот бошидаги 13 та машкни бажариш буйи-ча олинган курсаткичларнинг барчасини ишончлилик даражасида фарк кузатилмади.

Биз томондан амалиётга татбик этилган хафта-лик машгулот дастури асосида амалга оширилган тадкикот гурухи спортчиларининг жисмоний тайёр-гарлик холати тахдил килинди.

Тажриба гурухида узунликка сакраш машки-да уртача курсаткич 2,33±0,18 см.ни таш-кил килди ва назорат гурухида бу курсаткич 2,15±0,18 см.га тенг булди. Мазкур 13 та машк-ни бажариш буйича олинган курсаткичларнинг 8 тасида ишончлилик даражаси юкори булди.

Жадвалдаги маълумотлардан куриниб турибдики, тадкикот бошидаги натижалар:

Курашчи билан махсус координация машкида тадкикот бошидаги натижалар мос равишда ТГда 9,98±1,13 ва НГда эса 9,91±1,12 ташкил этди. Тадкикот якунида бу курсаткичлар мос равишда ТГда 11,79±1,09 ва НГда 10,29±1,11 ташкил килди, фарк статистик жихатдан ишончлидир (р<0,01).

10 марта елкадан ошириб ташлаш машкида тадкикот бошидаги натижалар мос равишда ТГда 15,99±1,68 ва НГда 15,93±1,66 иборат булди. Тадкикот якунида бу курсаткичлар мос равишда ТГда 13,83±1,29 ва НГда 14,98±1,27 ташкил килди, фарк статистик жихатдан ишончлидир (р<0,05).

10 марта эгилиб ошириб ташлаш машкида тадкикот бошидаги натижалар мос равишда ТГда 28,03±3,11 ва НГда 27,93±3,02 ташкил килди. Тадкикот якунида ушбу курсаткичлар мос равишда 24,12±2,56 ва 26,93±2,61 булди, фарк статистик жихатдан ишончлидир (р<0,05).

10 марта елкадан ошириб ташлаш машкида тадкикот бошидаги натижалар мос равишда ТГда 15,32±1,55 ва НГда 15,28±1,48 ташкил килди. Тадкикот якунида ушбу курсаткичлар мос равишда

Тажриба (ТГ) ва назорат (НГ) гурухи курашчилари жисмоний тайёргарлиги курсаткичларини усишининг ^иёсий та^лили (п=24)

13,34±1,34 ва 14,78±1,31 булди, фарк статистик жихатдан ишончлидир (р<0,05).

10 марта куприк холатида эгилиб утиш машкида тадкикот бошидаги натижалар мос равишда ТГда 18,34±1,87 ва НГда 18,29±1,81 ташкил килди.

Тадкикот якунида ушбу курсаткичлар мос равишда 16,01±1,56 ва 17,61±1,49 булди, фарк статистик жихатдан ишончлидир (р<0,05).

5х2 марта куприк холатида айланишлар машкида тадкикот бошидаги натижалар мос равишда ТГда 27,05±2,98 ва НГда 26,95±2,91 ташкил килди. Тадкикот якунида ушбу курсаткичлар мос равишда 23,55±2,19 ва 25,83±2,13 булди, фарк статистик жихатдан ишончлидир (р<0,05).

Турникда тортилиш машкида тадкикот бошидаги натижалар мос равишда ТГда 20,13±2,09 ва НГда 21,03±2,01 ташкил килди. Тадкикот якунида ушбу курсаткичлар мос равишда 23,16±2,35 ва 23,04±2,31 булди, фарк статистик жихатдан ишончсиз (р>0,05).

Треллер устида мувозанатни саклаш машкида тадкикот бошидаги натижалар мос равишда ТГда 7,98±1,02 ва НГда 8,07±1,01 ташкил килди. Тадкикот якунида ушбу курсаткичлар мос равишда 9,69±1,01 ва 8,41±0,98 булди, фарк статистик жихатдан ишончлидир (р<0,01).

Курашчини елкага олиб утириб-туриш машкида тадкикот бошидаги натижалар мос равишда ТГда 20,99±2,11 ва НГда 21,08±2,08 натижа курсатди. Тадкикот якунида ушбу курсаткичлар мос равишда 23,82±2,17 ва 21,88±2,11 булди, фарк статистик жихатдан ишончли хисобланади (р<0,05).

Курашчи вазнига тенг булган штангани ётиб кута-риш машкида тадкикот бошидаги натижалар мос равишда ТГда 8,52±1,02 ва НГда 8,82±1,01 ташкил килди. Тадкикот якунида ушбу курсаткичлар мос равишда

№ Назорат тестлари Тадкикот бошида Тадкикот якунида Ишончлилик даражаси

ТГ НГ ТГ НГ

Х-а Х-а Х-а Х-а Тадкикот бошида Тадкикот якунида

1. Курашчи билан махсус координация машкларини бажариш, с. 9,98 1,13 9,91 1,12 11,79 1,09 10,29 1,11 р>0,05 р<0,01

2. 10 марта елкадан ошириб ташлаш, с. 15,99 1,68 15,93 1,66 13,83 1,29 14,98 1,27 р>0,05 р<0,05

3. 10 марта эгилиб ошириб ташлаш, с. 28,03 3,11 27,93 3,02 24,12 2,56 26,93 2,61 р>0,05 р<0,05

4. 10 марта елкалардан ошириб ташлаш, с. 15,32 1,55 15,28 1,48 13,34 1,34 14,78 1,31 р>0,05 р<0,05

5. 10 марта куприк холатида эгилиб утишлар, с. 18,34 1,87 18,29 1,81 16,01 1,56 17,61 1,49 р>0,05 р<0,05

6. 5х2 марта куприк холатида айланишлар, с. 27,05 2,98 26,95 2,91 23,55 2,19 25,83 2,13 р>0,05 р<0,05

7. Курашчини белини ушлаб партердан юкорига, м. 20,95 2,39 21,01 2,33 24,05 2,23 23,09 2,11 р>0,05 р>0,05

8. Турникда тортилиш, м. 20,13 2,09 21,03 2,01 23,16 2,35 23,04 2,31 р>0,05 р>0,05

9. Треллер устида мувозанатни саклаш, с. 7,98 1,02 8,07 1,01 9,69 1,01 8,41 0,98 р>0,05 р<0,01

10. Курашчини елкага олиб утириб-туриш, м. 20,99 2,11 21,08 2,08 23,82 2,17 21,88 2,11 р>0,05 р<0,05

11. Курашчи вазнига тенг штангани ётиб кутариш, м. 8,52 1,02 8,82 1,01 9,03 1,06 8,97 1,04 р>0,05 р>0,05

12. 4 метрли арконга чирмашиб чикиш, м. 2,05 0,22 2,13 0,21 2,19 0,21 2,16 0,22 р>0,05 р>0,05

13. Узунликка сакраш, м. 2,01 0,23 2,05 0,22 2,09 0,19 2,07 0,21 р>0,05 р>0,05

о о

го га

О О.

№7-2020 е-шаП: fan_sportga@uzdjtsu.uz 25

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

9,03±1,06 ва 8,97±1,04 булди, фарк статистик жихатдан ишончсиз (p>0,05).

4 метрли арконга чирмашиб чикиш машкида тадкикот бошидаги натижалар мос равишда ТГда 2,05±0,22 ва НГда 2,13±0,21 ташкил килди. Тадкикот якунида ушбу курсат-кичлар мос равишда 2,19±0,21 ва 2,16±0,22 булди, фарк статистик жихатдан ишончсиз (p>0,05).

Узунликка сакраш машкида тадкикот бошидаги натижалар мос равишда ТГда 2,01±0,23 ва НГда 2,05±0,22 ташкил килди. Тадкикот якунида ушбу курсаткичлар мос равишда 2,09±0,19 ва 2,07±0,21 булди, фарк статистик жихатдан ишончсиз (p>0,05).

Хулоса. Шуни айтиш мумкинки, утказилган тадкикот жараёнида спортчиларнинг жисмоний тайёргарлиги курсаткичларини усиши субъектив руйхатга олиш асосида бахоланди. Такикот якунида ТГ курсаткичларининг уртача арифметик катталикларини назорат гурухидаги айнан шундай катталикларни тажриба давомидаги узгаришига нисбатан юкори даражада статистик ишончлилик кузатилди (13 курсаткичдан 8 тасида ишончли). Бу, ишлаб чикилган технологиянинг самарадорлиги ва

педагогик тажрибадан кузланган максадга эришил-ганлигидан далолат беради.

Адабиётлар:

1. В.Лях Координасионные способности: диагностика и развитие - Москва: ТВТ Дивизион, 2006. 63 с.

2. А.А.Карелин Спортивная подготовка борсов высокой квалификасии. - Новосибирск, 2002. 71 с.

3. А.Н.Абдиев Научно-педагогические основы формирования профессиональных умений тренера у студентов, спесиализирующихся в видах спортивных единоборств: Автореф. дис. д-ра. пед. наук. - Т., 2004. 45-49 с.

4. Ф.А.Керимов Спорт кураши назарияси ва усулияти/ -Тошкент: УзДЖТИ. Нашриёт булими, 2005. 45-47 с.

5. З.А.Бакиев Индивидуализасия технико-тактической подготовки борсов на основе автоматизированного анализа соревновательной деятельности / дис. канд. пед. наук./ 2009.

6. Ю.А.Шахмурадов Научно-методические основы многолетней технико-тактической подготовки борсов (на примере вольной борьбы): Автореф. дис. д-ра пед. наук. - М., 1999. 71 с.

7. З.А.Бакиев Эркин кураш назарияси ва услубиёти/ Укув куллан-ма. - Тошкент: "Лидер Пресс" нашриёти 2011.

8. Н.А.Керимов, А.И.Недорезов, М.А.Рузиев, А.А.Рузиев, Система планирования и контроля учебно тренировочных нагрузок в вольной борьбе //Олимпия харакатини ривожлантириш, олимпия таълимотини жорий этиш ва Сиднейда утказиладиган ХХВИ Олимпия уйинларига тайёргарлик масалаларига баFишланган: III Республика илмий-амалий анжумани муаммолар туплами. 27 апрель 1999. 271 с.

УУК (УДК, UDC): 796.011.001

Докторант (DsC) о.в. гончарова1

Узбекский государственный университет физической культуры и спорта, город Чирчик, Узбекистан

ОРГАНИЗАЦИЯ И ПРОВЕДЕНИЕ МОНИТОРИНГА В СФЕРЕ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ И СПОРТА

Муаллиф билан богланиш учун:

olenka_5@mail.ru

Аннотация

Annotation

В статье рассмотрены современные взгляды на организацию и проведение мониторинга в сфере физической культуры и спорта, в частности в системе подготовки высококвалифицированных и юных спортсменов.

Ключевые слова мониторинг, физическая культура, спорт, спортивная тренировка, многолетний процесс, спортсмены, инновационный подход, трехкомпонентная система.

Маколада жисмоний тарбия ва спорт со^асида, хусусан, юкори малакали ва ёш спорт-чиларни тайёрлаш тизимида мониторингни ташкил этиш ва утказиш буйича замонавий карашлар куриб чикилган.

Калит сузлар: мониторинг, жисмоний маданият, спорт, спорт машгулотлари, куп йиллик жараён, спортчилар, инновацион ёндашув, уч компонентли тизим.

The article considers modern views on the organization and conduct of monitoring in the field of physical culture and sports, in particular in the system of training highly qualified and young athletes.

Keywords: monitoring, physical education, sports, sports training, multi-year process, athletes, innovative approach, three-component system.

О CN О CN

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

ro та ■с о о.

Введение. Педагогический процесс в сфере физической культуры и спорта, включающий систему многолетней подготовки спортсменов как высокого класса, так и спортивного резерва всецело опирается на многоуровневую иерархию системы управления тренировочным процессом [2], является чрезвычайно сложноорганизованным явлением, действенное руководство которым всесторонне зависит от возможности проведения систематического мониторинга. Фундаментом эффективности управления системой подготовки спортсменов считают три основных уровня, позволяющие всецело интегрировать всю систему принимая во внимание четкую иерархическую последовательность возможности совершен-

ствования и определения оптимальных соотношений между управляющими и управляемыми элементами данной системы. Одним из аспектов исследований в предметном направлении является изучение взаимосвязей физических качеств, закономерностей связей её элементов, проявляемых в соревновательных условиях, с техническим мастерством, с состоянием систем организма, средствами и методами реализации конкретного технического действия, с учётом достигнутого уровня физической подготовленности.

Отсюда следует, что изучение проблемы мониторинга в сфере физической культуры и спорта на сей день являются актуальными, до конца не изученными и требуют дальнейших научных исследований.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.