Научная статья на тему 'МAКТAБГAЧA ЁШДAГИ БОЛAЛAРДA AСОСИЙ ҲAРAКAТ ТУРЛAРИ ВA ЖИСМОНИЙ ҚОБИЛИЯТЛAРИНИ РИВОЖЛAНТИРИШ ХУСУСИЯТЛAРИ'

МAКТAБГAЧA ЁШДAГИ БОЛAЛAРДA AСОСИЙ ҲAРAКAТ ТУРЛAРИ ВA ЖИСМОНИЙ ҚОБИЛИЯТЛAРИНИ РИВОЖЛAНТИРИШ ХУСУСИЯТЛAРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
299
33
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Fan-Sportga
Область наук
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «МAКТAБГAЧA ЁШДAГИ БОЛAЛAРДA AСОСИЙ ҲAРAКAТ ТУРЛAРИ ВA ЖИСМОНИЙ ҚОБИЛИЯТЛAРИНИ РИВОЖЛAНТИРИШ ХУСУСИЯТЛAРИ»

Детско-юношеский спорт

жисмоний тайёргарлигини оширишга хамда дас-тур материалларини янада мустахкам эгаллашга ёрдам берди.

Адабиётлар:

1. Узбекистан Республикасининг "Жисмоний тарбия ва спорт тутриси-да"ги к,онуни (янги тахрири), 2015 йил 5 сентябрь.

2. Узбекистан Республикаси Президентининг 2017-2021 йилларга мулжалланган "Узбекистан Республикасини янада ривожлантириш буйича Х,аракатлар стратегияси тутрисида"™ Фармони.

3. Узбекистан Республикаси Президентининг 2016 йил 29 декабрдаги "2017 - 2021 йилларда мактабгача таълим тизимини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида'Ти ПК,-2707-сон Карори.

4. Узбекистон Республикаси Мактабгача таълим вазирлигининг "Узбекистан Республикасининг илк ва мактабгача ёшдаги болалар ривожланиши-га куйиладиган давлат талаблари" Буйруги (2018 йил 18 июнь).

5. "Илк к,адам" Мактабгача таълим муассасасининг Давлат ук,ув да-стури. Т.: 2018 й.

6. Arnst N.V., Ponomarev V.V. - Motor preparedness of children of preschool age. ТиМФК: 2016. № 7. 31-35 с.

7. Ливицкий А.Н. умумий тахрири остида. Мактабгача ёшдаги болалар жисмоний тарбиясининг назарияси ва методикаси. Дарслик. Т.1995. 458 б.

8. Лях В. И.Развитие координационных способностей у дошкольников. изд., «Спорт» - М.: 2016. - 96 с.

9. Usmonxajayev T.S., Islomova S.T. Maktabgacha ta'lim muassasalarida jismoniy tarbiya T.: "Ilm Ziyo" nash. 2006.

УУК (УДК, UDC): 796.012.1: 373

Муаллиф билан ботланиш учун:

vasila@gmail.com

Мустак,ил изланувчи В.Б. АРИПОВА1

!Тошкент тиббиёт академияси, Тошкент шахри, Узбекистон

МАКТАБГАЧА ЁШДАГИ БОЛАЛАРДА АСОСИЙ ХДРАКАТ ТУРЛАРИ ВА ЖИСМОНИЙ КрБИЛИЯТЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ХУСУСИЯТЛАРИ

Аннотация

Annotation

В статье представлены результаты исследования уровня физической подготовленности и уровня развития двигательных способностей дошкольников. Выявлены возрастные особенности развития физических качеств и формирования двигательных умений и навыков.

Ключевые слова: физические качества, физическое развитие, двигательные способности, исследование уровень развития, возрастные особенности.

Ушбу маколада мактабгача ёшдаги болаларда жисмоний тайёргарлик даражаси ва харакат коби-лиятларини ривожланиш даражаси тадкикот натижалари такдим этилган, жисмоний сифатлар хамда хдракат билим ва куникмаларини шакллантиришда ёш хусусиятлари очиб берилган.

Калит сузлар: жисмоний сифатлар, жисмоний ривожлантириш, царакат цобилиятлари, ривожланиш даражасини тадциц этиш, ёш хусусиятлари.

The article presents the results of the evaluation of the physical fitness and motor development levels in preschool children. The data demonstrates age characteristics of development of physical qualities and motor skills and abilities.

Key words: physical development, physical qualities, motor abilities, evaluation of the level of development, age characteristics.

Долзарблиги. Хар томонлама ривожланган, жисмонан соглом ёш авлодни тарбиялаш давлат ахамиятига молик вазифалардан хисобланади. Уни амалга ошириш учун эса болаларни мактабгача таълим давридан бошлаб соглигини мустахкам-лаш, тугри тарбиялаш ва ривожлантиришнинг мухим шартларидан бири хилма-хил жисмоний тарбия воситалари ва услубларидан кенг фойда-ланиш зарур.

Уйин богча боласи хаётида мухим урин тутган-лиги сабабли педагоглар томонидан тарбиянинг асосий воситаси сифатида кабул килинган. Болалар богчаларида ролли, дидактик, харакатли ва шунга ухшаш уйинлар кенг кулланилади. Бирок уйинлар куплигига карамай айнан зарур харакатли уйин-ларни ажратиб олиш максадга мувофик. Мактабгача ёшдаги болалар уйин вазифаларини марок билан бажарадилар. Уйин давомида бола турли харакатларни бажариш билан хам чиникади, хам шутулланади [3].

Харакатларни куп карра такрорлаш болалардан диккат, иродавий ва жисмоний куч, харакатлар ко-ординациясини талаб килади. Демак, урта, айникса катта мактаб ёшида харакатли уйинлар нафакат харакат фаоллиги ривожлантириш учун, балки эп-чиллик, тезкорлик, чидамкорлик каби сифатларни тарбиялаш учун мухим восита хисобланади [3,5].

Харакатли уйинлар организмнинг асосий физиологик тизимлари (юрак кон-томир, нафас) фаолиятини такомиллаштиришга, болаларни жисмонан ривожлантириш, жисмоний тайёр-гарлигини яхшилашга, маънавий ва иродавий сифатларни тарбиялашга ёрдам бериш билан бир каторда уларнинг харакат фаоллигини оширади.

Харакат фаоллиги - мактабгача ёшдаги болаларни ривожлантиришнинг асосий йунали-шларидан бири хисобланади. Ахамиятлилигига кура, бу болани шахс сифатида хар томонлама ривожлантиришда энг мухим омилдир. Одатда харакат фаоллигини ривожлантириш мактабгача таълим назарияси ва амалиётида болалар организ-ми тизимларининг функционал имкониятларини хар томонлама акс эттирувчи, уларнинг маълум жисмоний тайёргарлик даражасини белгилаб бера-диган харакат махорати ва жисмоний сифатларни шакллантириш каби курилади. Бирок жисмоний тайёргарлик феномени аста-секин максадга ай-ланди ва болалар харакат фаоллигининг ривожланиш даражасини бахолашда ягона мезон сифатида кабул килина бошланди [1,3].

Мактабгача таълим ташкилотларида болаларни согломлиги ва жисмонан ривожланганлигини хисобга олмасдан урнатилган меъёрларга уларни "тортиш" гояси вужудга келмокда. "Ривожланти-

см о см

Ю га t

0 d w

1

№1-2021 e-mail: fan_sportga@uzdjtsu.uz

см о см

го га

0

ю

1

риш" тушунчасига нисбатан муносабат батамом узгарди.

Мавжуд услубиятлар ёрдамида жисмоний тайёргарликни бахоланиши болаларни харакат фаоллиги буйича объектив натижаларни бера олмайди. Бундан келиб чикадики, ушбу тизимлар харакат фаолияти даражасини эътибордан четда колдириш билан болаларнинг функционал-хара-кат кобилиятларини бахоловчи чегараланган тест тупламларига таяниб колган [2]. Демак, боланинг харакат фаоллигини бахолаш учун ушбу мезон асосий хамда ягона була олмайди [4].

Шунингдек, боланинг харакат фаоллигини оширишда 1,5-2 дакикагача узлуксиз югуришлар; 60-100 м масофани уртача тезликда югуриб утиш; 120-200 м масофани юриб-югуриб утиш; паст-баланд жойлардан аста-секин 320 м масофани югу-риш; 10 м масофада 3-5 марта дам олиб югуриш; мокисимон 3х10, 4х10 югуришлар; 20-30 м масо-фаларни тез югуриш; йил охирида 30 м масофани 8,5-7,5 сонияда утиш каби машкларни куллаш яхши самара беради.

Болаларни зийраклик ва чакконлик сифатла-рини тарбиялашда тусиклардан утишда юриш ва югуриш (ошиб утиш, тагидан утиш, сакраб ошиб утиш), кувлаб югуриш, кувловчига туткич бермай югуришда ушбу машклар кулланилса максадга мувофик булади.

Тадкикотнинг максади. Мактабгача ёшдаги болаларнинг жисмоний тайёргарлик даражасини бахолаш.

Тадкикот вазифалари. Мактабгача ёшдаги болаларда жисмоний фаолликнинг ёш хусусият-ларини урганиб чикиш.

- болаларнинг асосий хдракат турларини бахо-лаш.

- мактабгача ёшдаги болаларда жисмоний тайёргарликнинг бошлангич куникамларини ша-кллантириш.

Мактабгача ёшдаги болаларнинг харакат билим ва куникмалари шунингдек, ривожланиш хусуси-ятларини аниклаш, уларни жисмоний тайёргарлик даражасини бахолаш максадида 2019 йил Тошкент шахар Учтепа тумани 604- сонли мактабгача таъ-лим муассасасида илмий тадкикот ишлари олиб борилди. Тадкикотда 90 нафар мактабгача ёшдаги болалар иштирок эди, улардан 50 нафари утил бола ва 40 нафар киз болаларни ташкил этди.

Богча болаларининг жисмоний тайёргарлик даражасини бахолаш куйидаги назорат машкларини куллаш билан малака оширилди:

1. Жойдан узунликка сакраш, см;

2. Чалканча ётган холатда гавдани кутариш (30 сония ичида), марта;

3. 30 метрга югуриш, сония;

4. Утирган холатда олдинга эгилиш, см.

Ушбу тестлар МТТда кенг синовдан утган булиб,

деярли барча таълим дастурларида кулланилади; мактабгача ёшдаги болаларнинг анатомик-физио-логик хусусиятларига тулик мос келади, катта вакт сарфи талаб килмайди, курсаткичлар динамикаси-

Детско-юношеский спорт

ни кузатишга имкон беради, тест натижаларини киёсий тахлил этишга имконият яратади.

Маълумотлар уртача арифметик киймат (М), уртача хатолик, Стьюдент мезони (т) буйича ишон-чли фаркланишни хисобга олиш билан стандарт статистик услубларда амалга оширилди.

жадвалда богча болаларининг жисмоний тайёргарлик даражаси тадкикот натижалари такдим этилган.

Жадвал

Мактабгача ёщдагм болалар жисмоний тайёргарлининг ривожланиш даражаси

Гурух Жинси Узунликка сакраш, см Гавдани кутарш марта 30 м.га югуриш, сония Олдинга эгилиш, см

Кичик У 28±5,6 13,1±0,7 4,2±0,5

К 35±12,3 13,5±0,9 5,2±0,8

Ишочли фаркланиш (т) Р<0,05 2,391 0,973 3,014

Ишончсиз Р<0,01

Урта У 64,9±12,8 6,7±4,5 10,1±2,1 6,6±1,97

К 55±17,3 3,8±3,1 10,3±0,5 7,6±1,02

Ишочли фаркланиш (т) Р<0,05 2,4 1,498 0,701 1,362

Ишончсиз Ишончсиз Ишончсиз

Катта У 89,9±28,9 12,1±6,2 8,8±1,1 7,8±0,68

К 85,9± 15,9 9,91±6,01 9,1±0,91 8,3±0,97

Ишочли фаркланиш (т) Ишончсиз 0,769 0,501 0,235 1,382

Ишончсиз Ишончсиз Ишончсиз

Тайёрлов У 108±13,1 20,5±7,9 8,2±0,8 8,3±0,91

К 115±17,3 19,2±4,3 8,9±0,3 8,4±0,89

Ишочли фаркланиш (т) Ишончсиз 1,241 1,002 0,583 0,194

Ишончсиз Ишончсиз Ишончсиз

Олинган маълумотлар ёшдан келиб чикиб, уртача гурух курсаткичларини ортганлигини курса-тади. 3 ёшдан 7 ёшгача даврда, яъни бола богчада тарбияланган вакт давомида куйидаги натижалар буйича усиш кузатилди. Демак, 3 ёшдан 7 ёшгача даврда сакраш узунлиги уртача 80 см купайган, ушбу машкда 4 ёшдан 5 ёшгача утил ва киз бола-ларда жадал усиш кузатилди.

Натижаларнинг максимал ортиши 4-5 ёшда кузатилди, натижа уртача 82 см.га ортган. Ёш катталашиши билан эгилувчанлик даражаси утил болалар каби киз болаларда хам 4 см.га ортган.

3 ёшдан 7 ёшгача киз болалар жисмоний тайёргарлик даражасини ривожланганлиги югуриш тезлигини усганлигида акс этади. Демак, 30 метр масофани югуриб утиш утил болаларда 4,9 с, киз болаларда 4,6 с.гача кискарди. Ушбу курсаткич 3 дан 4 ёшгача уртача 3,1 сонияга жадал усганлигини кузатиш мумкин.

Куч сифатларини ривожланиш даражасини биз "чалканча ётган холатда гавдани кутариш (30 сония ичида)" машки буйича бахоладик. Ушбу машк буйича 6-7 ёшли утил болалар каби киз болаларнинг натижаларида хам максимал усиш кузатилди.

Турли жинсга тегишли болаларнинг харакат тавсифлари катталиги киёслаш шуни кусатадики, узунликка сакраш (Р<0,05) ва олдинга эгилиш (Р<0,01) натижаларига кура 3 ёшдаги киз болалар утил болалардан устун. 4 дан 5 ёшгача утил болалар эса узунликка сакраш машкида (Р<0,05) устунликка эга. 3 ёшдан 7 ёшгача болаларнинг барчасида (жин-сидан катъий назар) алохида курсаткичларни максимал ошиш муддати фаркланади. Демак, сакраш узунлиги 3-4 ёшли болаларда, югуриш тезлиги 3-4 ёшли киз болаларда ва 4-5 ёшли утил болаларда катта усганлиги кузатилди. Эгилувчанлик курсат-кичларидаги усиш 4 дан 5 ёшгача киз болаларда, 3 ёшдан 4 ёшгача утил болаларда аникланди.

Шундай килиб, утказилган тадкикот давомида

50 е-шай: fan_sportga@uzdjtsu.uz № 1-2021

Педагогик кадрларни тайёрлаш

Подготовка педагогических кадров

мактабгача ёшдаги болалар жисмоний сифатла-рини ёшга оид асосий ривожланиш конуният-лари аникланди. Югуриш, сакраш натижалари тезкор-куч сифатларини ривожланиш даражаси юкори эканлигини курсатди. Умуман олганда богча буйича болаларнинг зарур жисмоний тайёргарлик даражаси уртача 60,2 % ни ташкил этди.

Адабиётлар:

1. Усманходжаев Т., Мелиев Х., Нуридцинова М., Олимов А., хдмму., Мактабгача таълим муассасаларида жисмоний тарбия. Укув-услубий кул-ланма. "Шодлик нашриёти" 2019 й., 18-34 б.

2. Усманходжаев Т.С., Рахимова З.Ш., Абдуллаев Д.Х,., "Двигательний режим в старшей группе децкого сада"/ услубий кулланма. 8-15 б.

3. Рахматова Д.Н., Холмуродов Л.З., Собирова Л.Б., Мактабгача ва бошлангич таълимда жисмоний тарбия назарияси ва услубияти/ укув

кулланма 18-31 б.

4. Волосникова, Т. В. Управление здоровьем детей в системе физкультурно-оздоровительной деятельности дошкольного учреждения / Т. В. Волосникова // Учение записки университета им. П.Ф. Лесгафта. - 2010.

- № 3 (61)., 26-29 б

5. Здоровье формирующее физическое развитие: развивающие дви-гательние программи для детей 5-6 лет мактабгача таълим муассасалари педагоглари учун кулланма. / И. К. Шилкова, А. С. Большев ва бошкалар научн. ред. М. М. Безруких. - М.: Владос, 2001. - 336 б.

6. Кудрявцев, В. Т. Развивающая педагогика оздоровления (мактаб-гача ёш) : дастурий-услубий кулланма / В. Т. Кудрявцев. - М. Линка-пресс, 2000. -296 б.

7. Программа воспитания и обучения в децком саду / М. А. Васильева, В. В. Гербова, Т. С. Комарова мухар. остида - 6-нашр, - М. Мозаика-синтез, 2009. - 208 б.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

8. Рунова, М. Двигательная активность ребенка в децком саду макта-бгача таълим муассасалари педагоглари ва педагогика олий укув юртлари талабалари учун кулланма / М. Рунова. - М. Мозаика-Синтез, 2000. - 256 б.

9. Теория и методика физического воспитания и спорта олий укув юртлари талабалари учун укув кулланма / Ж. К. Холодов, В. С. Кузнецов.

- 3-нашр, стер. - М. Академия, 2004. - 480 б.

УУК (УДК, UDC): 79б :б81.518.5

Докторант О.В. ГОНЧАРОВА1

1Узбекский государственный университет физической культуры и спорта город Чирчик, Узбекистан

МОНИТОРИНГ В СОВРЕМЕННОЙ СИСТЕМЕ

Информация для связи с автором:

оыыттшш ПОДГОТОВКИ СПОРТСМЕНОВ

Аннотация

Annotation

В статье рассмотрены современные взгляды на организацию и проведение мониторинга в сфере физической культуры и спорта, в частности в системе подготовки высококвалифицированных и юных спортсменов. В работе представлен проблематический обзор мониторинга многолетней системы подготовки спортсменов, который базируется на трехкомпонентном инновационном подходе в системе спортивной тренировки, что позволит более компетентно и взвешенно осуществлять научно-методические шаги в управлении подготовкой спортсменов в ходе учебно-тренировочного процесса.

Ключевые слова: мониторинг, физическая культура, спорт, спортивная тренировка, многолетний процесс, спортсмены, инновационный подход, трехкомпонентная система.

Маколада жисмоний тарбия ва спорт сохдсида, хусусан, юкори малакали ва ёш спортчиларни тайёрлаш тизимида мониторинг ташкил этиш борасидаги замонавий карашлар куриб чикилган. Шунингдек, спортчиларни тайёрлаш тизимида уч компонентли инновацион ёндашувга асослан-ган спортчиларни тайёрлаш тизимининг узок муддатли мониторингини муаммоли куриб чикиш такдим этилади, бу эса спортчиларни тайёрлаш жараёнида машгулотни бошкаришда илмий ва услубий тадбирларни янада малакали ва мувозанатли амалга оширишга имкон беради.

Ключевые слова: мониторинг, жисмоний маданият, спорт, спорт машгулотлари, куп йиллик жараён, спортчилар, инновацион ёндашув, уч компонентли тизим.

The article considers modern views on the organization and conduct of monitoring in the field of physical culture and sports, in particular in the system of training highly qualified and young athletes. The paper presents a problematic review of monitoring the long-term system of training athletes, which is based on a three-component innovative approach to the system of sports training, which will allow more competent and balanced implementation of scientific and methodological steps in the management of training athletes during the training process.

Keywords: monitoring, physical education, sports, sports training, multi-year process, athletes, innovative approach, three-component system.

Введение. Оптимизация современной системы подготовки и стратегия развития инновационных процессов при подготовке спортсменов-членов сборных команд Республики Узбекистан и ближайшего резерва является в настоящее время одной из важнейших задач, и достижению этих наиважнейших задач будет способствовать внедрение системы мониторинга в систему многолетней подготовки спортсменов. Для достижения высшего спортивного мастерства и поддержания его на должном уровне требуется освоение определенных объемов тренировочных и соревновательных нагрузок, что также возможно только при проведении точного и многофункционального мониторинга. Многолетняя подготовка спортсмена может быть успешно осуществлена лишь при использовании мониторинга с четкой фиксацией

контрольно-нормативных требований для определения физической, технико-тактической, интегральной и других видов подготовки спортсменов.

В настоящее время мировой спорт вступил в период более интенсивного развития. Важнейшее значение наряду с двумя главными компонентами системы спортивной подготовки - соревнованиями и тренировкой - приобретают дополнительные факторы, повышающие их эффективность одним из них является - мониторинг. Подготовка спортсмена высокого класса в большой степени зависит от эффективности системы многолетней подготовки, которую можно определить, как рационально организованный процесс обучения, воспитания и тренировки спортсменов в котором система мониторинга выходит на главный план.

Педагогический процесс в сфере физической

e-mail: fan_sportga@uzdjtsu.uz

51

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.