Научная статья на тему 'МАКТАБГА ҚАДАМ БОЛА ШАХСИНИНГ КАМОЛ ТОПИШИ'

МАКТАБГА ҚАДАМ БОЛА ШАХСИНИНГ КАМОЛ ТОПИШИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
0
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Science and innovation
Область наук
Ключевые слова
мактаб / дарс / психик жараён / мослашув / тавсия

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Очилова Баҳора Мардиевна

Ушбу мақолада боланинг мактабга бориши ва мактаб муҳитига мослашишида ўқитувчи ва ота-оналарнинг роли хусусида фикр юритилган. Шунингдек, фарзанди биринчи синфга бораётган ота-оналарга бир нечта тавсиялар келтирилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «МАКТАБГА ҚАДАМ БОЛА ШАХСИНИНГ КАМОЛ ТОПИШИ»

МАКТАБГА ЦАДАМ - БОЛА ШАХСИНИНГ КАМОЛ ТОПИШИ (Фарзанди биринчи синфга бораётган ота-оналар учун маслщатлар)

Очилова Бахора Мардиевна

Самарканд вилояти Нарпай тумани 41 -мактаб бошлангич синф укитувчиси

https://doi.org/10.5281/zenodo.10692111

Аннотация. Ушбу маколада боланинг мактабга бориши ва мактаб мух,итига мослашишида укитувчи ва ота-оналарнинг роли хусусида фикр юритилган. Шунингдек, фарзанди биринчи синфга бораётган ота-оналарга бир нечта тавсиялар келтирилган.

Калит сузлар: мактаб, дарс, психик жараён, мослашув, тавсия.

Мактабга илк кадам бола хдётидаги энг мух,им ва мураккаб боскич булиб, укув йилининг бошланиши бола хдётини бутунлай узгартириб юборади. Энди бепарво уйинлар урнига бола х,ар куни мактабга бориши, кун тартибига риоя килиши, мактаб хдётининг янги конунларига буйсуниши, укитувчининг талабларини ва уй вазифаларни мунтазам бажариши, укишда яхши натижаларга эришиш учун интилиши керак.

Бу меъёрларга мослашиш вактни талаб этади. Биринчи икки хдфта болаларда сезиларли зурикишни юзага келтиради. Факатгина 5-6 хдфтага келиб секин-аста куникиш пайдо булади. Айтиш керак-ки, янги фаолият (укув)га киришиш боладан барча юкори психик жараёнлар (диккат, хотира, тафаккур, тасаввур, идрок)ни янги даражада ташкил этишни талаб этади.

Боланинг мактабга бориши уз-узидан бу даражани пайдо булишини таъминламайди. Бу жараён секин-аста ривожланади, яъни диккатнинг хджми кенгаяди, унинг таксимланиши яхшиланади, ёркин миссий вокеа-х,одисаларни ихтиёрсиз равишда хотирада саклаб колиш ихтиёрий тарзга айланади. Кургазмали-образли тафаккур мантикий тафаккурга айланади.

Бу жараёнда жуда куп нарса биринчи синф укувчисининг ота-оналарига боглик. Боланинг мактаб хдётига жиддий муносабатда булиш, боланинг ютуклари ва муваффакиятсизликларига эътиборли булиш, унинг максадга эришиш учун хдракат ва интилишларини рагбатлантириш, миссий куллаб кувватлаш зарур.

Боланинг уз фаолияти ахдмиятли эканлигини х,ис этиши уз-узига бах,онинг ва узига ишонч х,иссининг юкори булишига хизмат килади. Узига ишонч х,исси укишдаги муваффакиятнинг гаровидир! Болани макташдан куркманг, унинг кичкинагина ютугидан х,ам хурсанд булинг! Шуни унутмангки, бола узига катталар унга кандай муносабатда булишса, шундай муносабатда булади. Фикримизнинг далили сифатида Сизнинг хукмингизга куйидаги суровномани хдвола этамиз.

«Ота-оналарни болаларга муносабати» тест суровномаси

Курсатма. Х,ар бир таъкидни диккат билан укиб чикинг. Агар таъкидга рози булсангиз "+"белгиси, Агар норози булсангиз "-"белгисини куйинг. Саволларга чин дилдан жавоб беришга хдракат килинг. Тугри ёки нотугри жавоблар булмайди.

1. Уйлайманки, ота-оналар уз фарзандлари нимани уйлаётганлигини билишлари

зарур.

2. Одaтдa, отa-онaлap болa шaxсигa булган x,ypмaтни Уз x,apaкaтлapидa HaMoëH этa олмaйдилap.

3. Отa-онaлap, кyпинчa уз фapзaндлapидaн Faзaблaнaдилap.

4. Бaъзидa отa-онaлap фapзaндлapигa pax,бap-xизмaтчи мyносaбaтидa бyлaдилap.

5. Бaъзидa отa-онaлap уз фapзaндлapининг х,олига aчинaдилap.

6. Бaъзидa менинг болaм менинг aччиFимни чикapиш y4yH узини aтaйин ёмон тyтaётгaнгa yxшaйди.

7. Менинг болaм x,aммa ёмон нapсaлapни "гyбкa" сингapи шимиб олaётгaнгa yxшaйди.

8. Болaгa жyдa тaлaбчaн булиш кеpaк, шyндaгинa yндaн виждонли одaм чи^ди

9. Фapзaндимнинг дУстлapининг yйимизгa мех,мон булиб келишлapи менгa ёкдди.

10. Тaниш-билишлapим оpaсидa болaлap x,aкидa гап кетгaндa, мен узимни нокyлaй х,ис килaмaн, сaбaби менинг фapзaндим мен x,оx,лaгaнчaлик aклли Ba кобилиятли эмaс.

11. Фapзaндимнинг yсaётгaни Ba yлFaяётгaнидaн aчинaмaн, УНИНГ кичкинaлигини энтикиб эслaймaн.

12. Фapзaндимнинг x,aë^a мен эpишa олмaгaн нapсaлapгa эpишишини оpзy килaмaн.

13. Оилaвий кapоpлap адбул килишдa болaнинг фикpини хдм инобaтгa олиш зapyp.

14. Фapзaндим билaн жaнжaллaшиб колгaнимдa, кyпинчa унинг yзичa хдклигини тaн олaмaн.

15. Болaлap отa-онaлap хдм xaто килишлapи мумкинлигини бapвaкт билиб олaдилap.

16. Купчилик отa-онaлap уз фapзaндлapининг дид Ba x,оx,ишлapини aгap yлap Узлapиникигa тyFpи келмaсa, инобaтгa олмaйдилap.

17. Фapзaндимнинг инжикликлapини aсосий сaбaби дaнгaсaлик Ba Ужapлик деб би-

лaмaн.

1B. Arap тaътил болa билaн yrca, мaззa килиб дaм олиш кийин.

19. Бaъзидa менгa фapзaндим х,еч биp яxши нapсaгa яpaмaйдигaн булиб кУpинaди.

2G. Кaттaлap одaтдa apaзловчaнлик, куз ёши Ba кaйсapликнинг хдкикий сaбaблapи мaвжyдлиги x,aкидa yйлaмaйдилap.

21. Болa тapбияси - доимий aсaббyзapликлapдaн ибоpaт.

22. Болaликдaги кaтъий интизом кучли xapaктеpни pивожлaнтиpaди.

23. Менинг фapзaндим биpоp нapсaни мyстaкил килa олмaйди, килгaндa хдм бу иш кyнгилдaгидек чикмaйди.

24. Менинг фapзaндим кийинчиликлapгa мослaшмaй воягa етaётгaнлиги мени xaвотиpгa солaди.

25. Фapзaндим мента кaндaй бyлсa шyндaйлигичa ёкaди.

26. Бaъзaн xaёт отa-онaлapни шaмоллaгaн болaгa доpи беpиб, мaктaб ёки боFчaгa жyнaтишгa мaжбyp килaди.

27. Болa унинг отa-онaсигa ёккaн болaлap билaн дУстлaшиши мaксaдгa мyвофик.

Натижалар та^лили

X,ap биp кaлит билaн тyFpи келгaн жaвоб учун биp бглл куйилади. Сунг бaллap xap б^ шкaлa учун aлоx,идa x,исоблaб чикигади.

«^бул килингaн-xypлaнгaн»: 2+, 3+, 6+, 10+, 16+, 17+, 18+, 19+, 20+, 20+, 21+, 24+,

«Коопеpaция»:4+, 13+, 14+, 15+; Ba 6-,8-,16-;

72З

«ABTOprnap гипеpижтимоийлaшyв»: 1+, 8+, 12+, 22+, 26+; Ba 10-, 27-;

«Кичик омaдсиз»: 5+, 7+, 10+, 11+, 14+, 16+, 23+, 27+; Ba 24-.

«^абул килинган - хурланган» шкаласи - максимал й^инди 13 балл

Aгapдa синaлyвчи 0 дaн 4 бaллгaчa тyплaсa, y холда кaттaлapгa (отa-онaгa) болa кaндaй бyлсa, шyндaйлигичa ёкади. У xap биp болaнинг индивидyaллилигини x,ypмaт килaди Ba ёктиpaди. Ka'n^ap куп вaктлapини болaлap билaн утказишга Ba yлapнинг pежa Ba кизикишлapини кaбyл килишгa xapaкaт килaдилap.

Aгapдa синaлyвчи 4 Ba yндaн юкоpи бaлл тyплaсa, бyндa y болaлapни тapтибсиз, омaдсиз, мослaшa олмaйдигaн, деб кaбyл килaдилap. Куп xолaтлapдa ra'^^ap болaлapгa нисбaтaн aсaбийлaшиш, aгpессивликни хис килaди. Умyмaн олгaндa, болaлapгa ишонмaйди Ba болa шaxсигa xypмaт билaн кapaмaйдилap.

8 бaллдaн юкоpи бaлл тyплaнгaн xолaтлap шyндaн дaлолaт беpaдики, отa-онaлap болaлapигa нисбaтaн мyносaбaтлapидaги узининг xaтти-xapaкaтлapи, изоxлapи Ba тapбиялaнyвчи шaxсигa xypмaт мyносaбaтлapини билдиpишдa кийинчиликни хис килaдилap. Бyндa кaттaлapни болaлapгa нисбaтaн интегpaл, эмоционaл мyносaбaт xyсyсиятлapи меxaнизмини коppекция килиш мухим хисобланади.

«Кооперация» шкаласи - максимал й^инди 7 балл.

Arap синaлyвчи мaзкyp шкaлa бyйичa 5-7 балл тyплaсa, бyндa кaттaлap болaлapнинг pежa Ba ишлapи билaн кизикaди, болaлapни кУллaб-кyввaтлaб, xaмдapдлик билдиpишгa xapaкaт килaдилap.

У болaлapни интеллектyaл Ba ижодий кобилиятлapини юкоpи бахолаши Ba фapзaндлapи учун Fypyp хиссини хис килиши мумкин. Кaттaлap болaлapнинг тaшaббyси Ba мyстaкиллилигини paFбaтлaнтиpиб, yлap билaн yзлapини тенг кУpиб, ишониб, бахсли сaволлapдa yлapни фикpлapини кaбyл килишгa кодиp.

Aгap синaлyвчи 4 бaлл Ba yндaн паст бaлл тyплaсa, бу болaнинг ёлFизлигидaн дaлолaт беpaди.

«Авторитар гиперижтимоийлашув» шкаласи - максимал й^инди 7 балл.

Arap синaлyвчи 0 дaн 3 бaллгaчa тyплaсa, бу меъёpни билдиpaди. Aгap синaлyвчи 3 дaн юкоpи бaлл тyплaсa, бу мyносaбaтлapдa aвтоpитapизм боpлиги яккол кУpинaди. Кaттaлap болaлapдaн сузсиз итоaт Ba тapтиб-интизомни тaлaб килaдилap. Улap болaлapгa уз кapоpини сингдиpишгa, лекин yлapнинг фикpини хдм кaбyл килишгa интилaди.

Болaлap томониддн килингдн Уз6ошимчдликни жaзолaйдилap. Кaттaлap болaлapни ижтимоий мyвaффaкиятгa эpишишини кузлдгдн холдд yлapдaн ижтимоий мyвaффaкиятни тдлд6 килиб, шaxсий pивожлaниш 6илдн кизикмaйдилap. Бундд yлap болaлapнинг индивидyaл кобилиятлapи, одaтлapи, фикpлapи Ba xис-тyЙFyлapини яxши билaдилap.

«Кичик омадсиз» шкаласи - максимал й^инди 9 балл.

Aгap синaлyвчи 2 6длл туплдсд, бу меъёp хисо6лдндди.

3 Ba унддн юкоpи 6длл кaттaлapнинг йундлишини xapaктеpлaб, 6ундд кaттaлap 6олддд шaxсий Ba ижтимоий етукликни кУpмaйдилap. Бу эсд инФднтилликкд олиб келaди. Кaттaлap болани узини ёшига нисбатан кичикpок ёшда кУpaдилap.

Боланинг кизикишлapи, фикpлapи Ba xис-тyЙFyлapи болaлapчa, жиддий булмаган холда кабул килинади. Болaлap мослашмаган, мyвaффaкиятсиз, салбий тaъсиpлapгa беpилyвчaн деб тaсaввyp килинади. ^■n^ap болaлapгa, yлapнинг мyвaффaкиятлилигигa Ba

бирор бир ишни бажара олиш кобилиятига ишонмайдилар. Шу муносабат билан улар болаларни хатти-харакатларини катъий назорат килиб, режалаштирадилар.

Агар синалувчи 8-9 балл туплаган булса, унда катталар болаларнинг ёш ва индивидуал имкониятларига булган ноадекват эмоционал муносабатлари хакида мулохаза юритишлари лозим.

Шу билан бирга биринчи синф укувчисининг ота-оналарига куйидаги коидаларни тавсия этган булар эдик.

1-КОида.

Болани бир вактнинг узида хам биринчи синфга, хам бирон-бир спорт секцияси ёки тугараккка берманг. Чунки, мактаб хаётининг бошланиши олти -етти ёшли бола учун огир стресс хисобланади. Агар болада сайр килиш, уйнаш, дам олиши ва дарсларни шошмасдан тайёрлаши учун имконияти етарли булмаса, унинг саломатлигида муаммолар юзага келиши ва бунинг окибатида невроз бошланиши мумкин.

Агар фарзандингизнинг мусика ёки спорт билан шугуланишини унинг тарбияси учун мухим деб хисобласангиз, ушбу машгулотларни уни мактабга беришдан бир йил аввал ёки 2-синфдан бошлаганингиз маъкул.

2-коида.

Шуни ёда тутиш керакки, 6-7 ёшли бола уз диккатини факатгина 10-15 дакикага сафарбар эта олади. Шунинг учун бола билан дарс тайёрлаётганингизда унга хар 10-15 дакикада, машгулотдан чалгитган холда, жойида 10 марта сакраш, мусика остида раксга тушиш, югуриш каби машкларни бажартириш лозим.

Уй вазифаларни бажаришни ёзув дарсларидан бошлаш максадга мувофик. Ёзма топширикларни огзаки топшириклар билан алмаштириб бажариш хам мумкин. Уй вазифаларни бажартириш учун вакт бир соатдан ошмаслиги керак.

3-коида.

Куриш аъзоларидан юкори диккатни талаб этадиган телевизор куриш, компьютер уйинлари ва бошка машгулотлар кунига бир соатдан ошмаслиги лозим. Бу хулосани окулист хамда невропатолог шифокорлар хам алохида таъкидлайдилар. Бир неча киска маслах,атлар.

-боланинг ютукларини эмас балки уни кандай булса шундайлигича яхши куришингизни доимо фарзандингиз хис этсин;

-хеч качон болага бошкалардан ёмонроксан деб айта курманг, уни бошка болалар билан таккосламанг;

-боланинг хар бир саволига имкон кадар рост ва сабр билан жавоб бериш лозим; -хар куни фарзандингиз билан ёлгиз колиш учун вакт ажратишга харакат килинг; -болани факатгина тенгдошлари билангина эмас балки катталар билан хам эркин ва бемалол мулокот кила олишга ургатинг;

-у билан гурурланишингизни таъкидлашдан уялманг; -болага нисбатан уз хиссиётларингизни бахолашда ростгуй булинг; -болага хар доим рост гапиринг, агар бу сиз учун фойдасиз булса хам; -болани айби учун жазоламокчи булсангиз (масалан, бирор бир нарсани синдириб куйса ёки кийимини ифлос килиб келса) унга айни вактдаги айби учун танбех беринг;

-куч билан болага таъсир утказманг, мажбур килиш боланинг маънавий тарбиясига, шахсини ривожланиши учун салбий таъсир курсатади;

-болангиз хато килишга хакли эканлигини тан олин;

-боланинг ёдида факат бахтли онлар мухрланиб колишига харакат килинг; -катталар болага кандай муносабатда булишса, бола хам узига худди шундай муносабатда булади;

-хеч булмаганда баъзи-баъзида боланинг урнига узингизни куйиб куринг, ана шундагина болага кандай муносабатда булишингизни англаб етасиз.

Фарзандларимизнинг тарбиясига салбий ва ижобий таъсир этадиган куйидаги фикрларга кундалик турмушимизда амал килсак, келажак авлоднинг мустакил фикр эгаси, маънан ва аклан баркамол булиб етишишига, давлат ва жамиятимизнинг равнакига муносиб хисса кушишига эришамиз.

Болалар яшашни х,аётдан урганадилар.

Агар бола мунтазам танкид килинса, у нафратга урганади.

Агар бола адоват(ёвгарчилик, зидлик, хусумат) мухитида яшаса у тажовузкорликка урганади.

Агар бола мунтазам мазах килинса, у индамас, одамови булиб колади. Агар бола факат танбех эшитиб катта булса, унинг узига ишончи йуколади. Болалар яшашни хаётдан урганадилар.

Агар бола сабр-токат мухитида катта булса, у бошкаларни фикрини хурмат килишга, улар билан муросада булишга урганади.

Агар боланинг фикрини хам тез-тез инобатга олиб турилса, унинг уз-узига булган ишонч хисси ортади.

Агар бола тез-тез мактаб турилса, унда миннатдорлик хисси шаклланади.

REFERENCES

1. О.Хасанбоева, Д. Холиков ва бошкалар. Оила педагогикаси. Тошкент. 2007 йил.

2. www.ziyonet.uz,www.aim.uz.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.