Научная статья на тему 'МАКТАБ ЎҚУВЧИЛАРДА МАЪНАВИЙ ТАРБИЯНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ДОЛЗАРБ МАСАЛАЛАРИ'

МАКТАБ ЎҚУВЧИЛАРДА МАЪНАВИЙ ТАРБИЯНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ДОЛЗАРБ МАСАЛАЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
0
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
миллий ва диний қадриятлар / бағрикенглик / соғлом маънавий эхтиёж / маънавий-маърифий тадбирлар / шахсий намуна / Баркамол инсон тарбияси / яхшилик / ўзликни англаш. / national and religious values / tolerance / healthy spiritual desire / spiritual and educational activities / personal example / perfect human education / goodness / self-awareness.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Эргашов У.О.

Мақолада Маънавий етук, шахсий ва касбий аҳамиятга эга фазилатларни уйғун тарзда бирлаштирган, касбий фаолиятда ўзини англаш қобилиятига эга бўлган ўқувчини тарбиялашда маънавий соҳадаги ислохатлар ўз ифодасини топган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ACTUAL ISSUES OF DEVELOPMENT OF SPIRITUAL EDUCATION IN STUDENTS

In the article, reforms in the spiritual sphere are expressed in the education of a student who is spiritually mature, who harmoniously combines personal and professional qualities, who has the ability to realize himself in professional activity.

Текст научной работы на тему «МАКТАБ ЎҚУВЧИЛАРДА МАЪНАВИЙ ТАРБИЯНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ДОЛЗАРБ МАСАЛАЛАРИ»

Эргашов У.О.

Фаргона политехника институти катта уцитувчиси

МАКТАБ УЦУВЧИЛАРДА МАЪНАВИЙ ТАРБИЯНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ДОЛЗАРБ МАСАЛАЛАРИ

Аннотация. Мацолада Маънавий етук, шахсий ва касбий ауамиятга эга фазилатларни уйгун тарзда бирлаштирган, касбий фаолиятда узини англаш цобилиятига эга булган уцувчини тарбиялашда маънавий соуадаги ислохатлар уз ифодасини топган.

Калит сузлар: миллий ва диний цадриятлар, базрикенглик, созлом маънавий эхтиёж, маънавий-маърифий тадбирлар, шахсий намуна, Баркамол инсон тарбияси, яхшилик, узликни англаш.

Ergashov U. O. senior teacher Fergana Polytechnic Institute

ACTUAL ISSUES OF DEVELOPMENT OF SPIRITUAL EDUCATION

IN STUDENTS

Annotation. In the article, reforms in the spiritual sphere are expressed in the education of a student who is spiritually mature, who harmoniously combines personal and professional qualities, who has the ability to realize himself in professional activity.

Key words: national and religious values, tolerance, healthy spiritual desire, spiritual and educational activities, personal example, perfect human education, goodness, self-awareness.

СоFлом маънавий эхтиёж инсон калбини нурга, яхшилик, эзгуликка тулдирувчи, унинг ёмон иллатлардан химоя килувчи восита хисобланади. СоFлом маънавий эхтиёжни шакллантириш учун эса, мавжуд холатни тахлил килиш куникмасига эга булишимиз лозим.

Мутафаккирларимиз жисмоний улимдан эмас, калб ярасидан, ахлокий кашшокланишдан, узликни англашга эришмасликдан куркишган. Юнон файласуфи Сукрот хам узининг машхур "узингни англа" деган фикри билан шунга ишора этган. Немис файласуфи Имманиэль Кант ёзганидек: "Агар барча одамлар эзгуликни максад килиб олганларида, улар учун бурчнинг кераги булмас эди, чунки хеч ким ёвузлик томон кадам босмас эди"

Жамият маънавий киёфасини белгилашда, фукаронинг соFлом маънавий эхтиёжини шакллантиришда, шак-шубхасиз, юкоридаги саволларга берилган жавоблар мухим ахамиятга эга. Фукаро маънавий эхтиёжини шакллантириш ута мураккаб ва маълум вактни талаб этади.

Бунинг учун, энг аввало, шахсда узини-узи ривожлантиришга майиллик булиши лозим. Бу эса, купрок оила, махалла, укиётган ёки ишлаётган билим юрти, муассаса, ташкилотдаги, умумий тарзда айтадиган булсак, жамиятдаги урнак ва ибрат масаласига боFлик.

Маънавий бузиклик намунаси "садизм" ибораси француз ёзувчиси Маркиз де Сад (1740-1814 йиллар) садизмнинг маъно-мохияти-жиноий бузуклик, ёстикдошига жисмоний азоб етказилган такдирдагина тула -тукис хузур килиш, хаддан ташкари шавкатсизлик, бошкаларнинг азобланишидан хузурланиш демак. Таникли адиб М.Шоханов таъкидлаганидек, де Сад асарларида тасвирланган маънавий кашшоклик, ашаддий шавкатсизлик манзаралари факат лаънатлашга лойик. Уз онасини зурлаган муртад, кизини узига уйнаш тутиб, сунг уни мурдасини овлок жойга элтиб ташлагунча ялаб -юлкаб борган восвос ота хакидаги парчаларни укишни узи хам азоб. Шундай булса-да, де Сад китобларини укишга мушток булган китобхонлар жуда куп.

СоFлом маънавий эхтиёжни шакллантириш туFрисида гапирамиз, унинг зарурлиги хусусида уз мулохазаларимизни берамиз - бу туFри. Аммо, яна шу хам маълумки, жахон амалиётида соFлом маънавий эхтиёжни шакллантиришнинг умумэътироф этилган ягона йули йук. Бундай эхтиёж, бир томондан миллатнинг миллий-маданий тарихий мероси, жамият фукароларининг мазкур меросга булган муносабати натижасида шаклланса, бошка томондан, давлатнинг миллий-маданий меросга, уни фукаролар томонидан узлаштиришга булган муносабатига боFлик.

Шу маънода бизнинг жамият аъзолари уртасида олиб борадиган ишларимиз, маънавий-маърифий тадбирларимиз уз максад-муддаомизга етказяптими, улар соFлом маънавий эхтиёжни шакллантиришга хизмат киляптими - буни аниклаш жуда мухим. К,олаверса, соFлом маънавий эхтиёж фукарода эркин тафаккур килиш, фикрий мустакилликка эришишни таъманлайди. Бу хакда Узбекистон Биринчи Президенти И.А.Каримов шундай деган эди: "Бу уринда гап кандайдир тарFибот-ташвикот хакида эмас, балки одамларнинг кузини очиб бериш, уларнинг калби ва онгида мустакил фикр уйготиш хакида бормокда".

Ижобий шахсий намуна - укувчилар шахсини шакллантиришда алохида урин эгаллаши мумкин булган метод булиб, шахсга шахс оркали таъсир этишнинг энг объектив йули хисобланади. Ёшлар балоFат ёшига етиб, мустакил хаётни бошлагунларига кадар билиш, урганиш жараёнида укитувчи-тарбиячига, ота-онага, куни-кушнига, достон, драма ёки адабий асарлар кахрамонларига таклид килишади. Укувчилар узлари ёктирадиган одамга таклид килиш натижасида узларини маFрур тутадилар, хатти-харакатлари худди катталарникидек туюлади. Я.Н.Коменскийнинг фикрича, «Бола укишни урганишдан олдин таклид килишни урганади». Таклид килиш оркали ёшларнинг уз тажрибаси кушилиб кетиб, уларда янги шахсий хислатлар пайдо була бошлайди.

Укувчилар калби шаклланаётган калб хисобланади. Бу калб маънавий идеалларни устун куради. Шу маънода "маънавий идеал" "Инсоннинг етуклик мезонидир". Олимларнинг фикрича, маънавий идеал, охир окибатда шахсда фукаролик хиссининг умумдавлат даражасижда шаклланишига олиб келади30.

Бошкача суз билан айтканда, маргеналлик холатида у ёки бу шахс "аросатда" колиши мумкин. Жамият, оила, махалла таъсиридан "чикиш эса маргеналлик холатига тушган шахсда бепарволик, укувсизлик, ижтимоий хаётдан бегоналашувни юзага келтиради. Бундай холатга тушган шахснинг асосий ""хусусиятлари" жамият муаммоларига эътиборсизлик, сустлик, теварак-атрофдаги вокеа-ходисаларига дахлдорлик хиссининг сусайиши, бекарорликда куринади. Бундайларнинг калби шикастланган булади. Бундай шахснинг бошкалар таъсирига тушиш имкониятлари доимо юкори булади. Уларни калбини эгаллашда катта кийинчилик сезилмайди. Бу -жамият ва миллат учун ута хавфли. Шунинг учун хам бизнинг маънавий-маърифий фаолиятимиз айрим ёшларимизда мавжуд булган маргеналлик холатини бартараф килишга каратилиши лозим. Баркамол инсон тарбияси алохида олинган, аник бир шахс тарбияси туфайли содир булади. Тарбияда аниклик зарур. Агар биз тарбияланувчининг калбини поклай олсак, унга инсонни севиш, хурмат килиш, эъзозлаш уруFларини сепа олсак, шубхасиз, биз жамиятнинг соFлом маънавий киёфасини яратган буламиз, зеро Шаркда доимо моддий оламдан рух оламига кутарилиш, калбни тозалаш инсоннинг комиллик сари ташланган кадами сифатида бахоланган.

Узбекистон Биринчи Президенти И.А.Каримов Узбекистонни янгилашдаги асосий вазифа халк маънавиятини юксалтириш эканлигини таъкидлайди. "Халкнинг маънавий рухини мустахкамлаш ва юксалтириш, -деб курсатади у, - Узбекистонда давлат ва жамиятнинг энг мухим вазифасидир".

Маънавий-ахлокий ёндашувлар тарафдорларига А.Швейцер, Н.А.Бердяев, В.В.Розанов, Шри Ауробиндо, О.Шпенглер, Х.Ортега-и-Гассет, А.Печчеи, Ж.Фурастье, Г.Маркузе, Т.Адорно каби тадкикотчиларни киритиш мумкин. Масалан, А.Швейцарнинг фикрига кура, дунёдаги моддий ва маънавий олам уртасидаги тукнашувлар "фожиявий тус олган". "Биз туFри йулдан OFдик, биз маданият деб аталган такдиримиз, маънавиятимиз хакида уйламай куйдик. Бугун хеч ким маънавий хаётимиз компонентларини аниклашга интилмай куйган". Европада юзага келган кризисни фалсафа, этика, маънавий кадриятларнинг "хаётни эзозлаш" консепциясига мувофик ривожлантириш мумкин. Дунёни этикавий интеграциясидан воз кечмаслик; уни космик ва мистик талкин этмаслик; абстракт мушохадага берилмаслик оркали "инсоният борлоти" ёки хаётни

' Ионин Л.Г. Социология культуры. - М.: «Аспект», 2004 г., стр. 272.

эзозлаш принципи учун фидойилик курсатиб инсоний кадриятларга асосаланган маданият ва этикага амал килиб яшаш лозим.

Узбекистан Биринчи Президенти И.А.Каримов ташаббуси билан Хоразм Маъмун академиясининг кайта тикланиши мамлакатимизда амалга оширилаётган миллий кадриятларни эслаш, узликни англаш ва тафаккурни ривожлантириш борасидаги ишлар юртимизда амалга оширилаётган окилона сиёсатнинг изчил ва узвий давомидир.

Бир суз билан айтганда, мамлакатимизда сиёсий, иктисодий ва маданий-маънавий сохадаги ислохатлар ижтимоий тараккиёт жараёнида уз ифодасини топмокда. Бугун юртимизда ёшларни камолотга элтувчи кадриятларнинг карор топиши учун барча имкониятлар мавжуд. Истиклол даврида мулкчиликнинг турли шакллари ривож топиб тадбиркор, ишбилармон ва фермерларга кенг йул очилди, фукароларда касбга мухаббат ва мулкка эгалик туЙFуси уЙFOнмокда, бозор муносабатларига мос фаолият турлари ривожланиб, республикамиз тараккиётига хизмат килмокда.

Маънавий етук, шахсий ва касбий ахамиятга эга фазилатларни уЙFун тарзда бирлаштирган, касбий фаолиятда узини англаш кобилиятига эга булган малакали мутахассисларни профессионал таълимга ёки замонавий касб-хунарга йуналтириш - бу замонавий олий касбий таълимнинг стратегик максади.

Адабиётлар:

1. Каримов И.А. Инсон, унинг хукуки ва эркинликлари олий кадрият. 14 том. Т.: "Узбекистон", 2006. 67 бет.

2. Азизходжаева Н. Н. Укитувчи мутахассислигига тайёрлаш технологияси. -Т.: 2000 йил, 78-бет.

3. Ильенков Э.В. Философии и культура. - М.: «Ипл», 1991 г., стр.204.

4. Ионин Л.Г. Социология культуры. - М.: «Аспект», 2004 г., стр. 272.

5. Эргашов У. О., Нуриддинов М. А. История развития электронного правительства //Современная наука: актуальные проблемы, достижения и инновации. - 2020. - С. 212-215.

6. Эргашов У. О. Янги узбекистон шароитида таълим-тарбия жараёнини умуминсоний ва миллий кадриятлар асосида шакллантириш механизмлари //ijtimoiy-gumamtar fanlammg zamonaviy yondashuvlari. - 2022. - Т. 1. - С. 9397.

7. Эргашов У. О., Нуриддинов М. А. Роль духовно-просветительской деятельности в повышении политической и правовой грамотности молодежи //Обмен научными знаниями в условиях глобализации. - 2021. -С. 44-48.

8. Эргашов У. О., Мамасиддиков А. А. Отношение царской россии к школам джадидов //Современная наука: актуальные проблемы, достижения и инновации. - 2020. - С. 122.

9. Эргашев У. О., Мирзаев А. А. Содержание повышения позитивных изменений в духовном мировоззрения молодежи в

10. Azimjonovich R. I. Establishment of the ministry of community and family support is an important step in self-government //Epra International Journal of Multidisciplinary Research (IJMR) Impact Faktor: 7.032. Indiya. 2020 June. P. 161. - 2020. - T. 163.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.