Научная статья на тему 'Мактаб ўқитувчилари ва музей ходимлари ҳамкорлиги – кадрлар тайёрлаш ва малака ошириш тизимидаги инновацион ёндашув'

Мактаб ўқитувчилари ва музей ходимлари ҳамкорлиги – кадрлар тайёрлаш ва малака ошириш тизимидаги инновацион ёндашув Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
138
50
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
музей ходимлари / музей педагогикаси / музейлар / маънавий бойлик / музейлар экспозициялари / музей ва таълим / таълим маданияти / маънавий меросга ҳурмат / эстетик тарбиялаш. / museum employees / spiritual wealth / exposures museum / museum and education / cultural education / respect to spiritual inheritance

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Низомхонова Н. Э.

Ушбу мақолада таълим тизимидаги ўқув-тарбия масканлари ва музейлар фаолиятининг алоқадорлиги, ўқувчиларни маънавий меросга ҳурмат руҳида тарбиялашнинг ўзига хос йўналишлиги, унинг таълим-тарбия жараёнида, музейларда машғулотлар ва экскурсиялар тарзида амалга оширилиши мақсадлари, муаммолари ва уларга мувофиқ ҳолда кадрлар тайёрлаш ва малака ошириш тизимидаги инновацион ёндашув ҳақидаги фикрлар баён этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

COOPERATION BETWEEN TEACHER AND MUSEUMS EMPLOYEES – INNOVATIVE APPROACH IN SYSTEM INCREASING TO QUALIFICATIONS AND REFRESHER COURSE OF THE PERSONNEL

In article lis ightened issues of joint activity of scholls and museum in students’ education in spirit of the respect to cultural heritage of their folk. There are determined main directions of common work of scholls and museums for the organization of excursion into museums to promoting of historical knowleges and increasing students’ cultural level.

Текст научной работы на тему «Мактаб ўқитувчилари ва музей ходимлари ҳамкорлиги – кадрлар тайёрлаш ва малака ошириш тизимидаги инновацион ёндашув»

50 МАКТАБ ТАЪЛИМИ / ШКОЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ ч___/

Низомхонова Н.Э.,

К,арши Давлат университети укитувчиси

МАКТАБ У^ИТУВЧИЛАРИ ВА МУЗЕЙ ХОДИМЛАРИ ДОМКОРЛИГИ - КАДРЛАР ТАЙЁРЛАШ ВА МАЛАКА ОШИРИШ ТИЗИМИДАГИ ИННОВАЦИОН ЁНДАШУВ

НИЗОМХОНОВА Н.Э. МАКТАБ УЦИТУВЧИЛАРИ ВА МУЗЕЙ ХОДИМЛАРИ ЦАМКОРЛИГИ - КАДРЛАР ТАЙЁРЛАШ ВА МАЛАКА ОШИРИШ ТИЗИМИДАГИ ИННОВАЦИОН ЁНДАШУВ

Ушбу маколада таълим тизимидаги укув-тарбия масканлари ва музейлар фаолияти-нинг алокадорлиги, укувчиларни маънавий меросга х,урмат рух,ида тарбиялашнинг узига хос йуналишлиги, унинг таълим-тарбия жараёнида, музейларда машFулотлар ва экскурсиялар тар-зида амалга оширилиши максадлари, муаммолари ва уларга мувофик х,олда кадрлар тайёрлаш ва малака ошириш тизимидаги инновацион ёндашув х,акидаги фикрлар баён этилган.

Таянч суз ва тушунчалар: музей ходимлари, музей педагогикаси, музейлар, маънавий бой-лик, музейлар экспозициялари, музей ва таълим, таълим маданияти, маънавий меросга х,урмат, эстетик тарбиялаш.

НИЗОМХОНОВА Н.Э. СОТРУДНИЧЕСТВО МЕЖДУ ПРЕПОДАВАТЕЛЯМИ И СОТРУДНИКАМИ МУЗЕЯ - ИННОВАЦИОННЫЙ ПОДХОД В СИСТЕМЕ ПОВЫШЕНИЯ КВАЛИФИКАЦИИ И ПЕРЕПОДГОТОВКИ КАДРОВ

В статье освещены вопросы организации совместной деятельности учебно-воспитательных учреждений и музеев по воспитанию учащихся в духе уважения к культурному наследию своего народа, определены основные направления работы учебно-воспитательных учреждений и музеев в форме проведения занятий и экскурсий в музеи, способствующих усвоению исторических знаний и повышению культурного уровня учащихся.

Ключевая слова и понятия: сотрудники музея, музейная педагогика, музеи, духовное богатство, экспозиции музея, музей и образование, культурное образование, уважение к духовному наследию, эстетическое воспитание.

NIZOMHONOVA N.E. COOPERATION BETWEEN TEACHER AND MUSEUMS EMPLOYEES -INNOVATIVE APPROACH IN SYSTEM INCREASING TO QUALIFICATIONS AND REFRESHER COURSE OF THE PERSONNEL

In article lis ightened issues of joint activity of scholls and museum in students' education in spirit of the respect to cultural heritage of their folk. There are determined main directions of common work of scholls and museums for the organization of excursion into museums to promoting of historical knowleges and increasing students' cultural level.

Keywords: museum employees, spiritual wealth, exposures museum, museum and education, cultural education, respect to spiritual inheritance.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 10

МАКТАБ ТАЪЛИМИ / ШКОЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 51

%ар цандай жамият тарацциёти ва маънавияти юксали-шининг бош омили таълимдир. Шу туфайли давлатимиз сиё-сатида таълим, уни ривожлантириш цамда такомиллашти-риш масалалари муцим урин эгаллайди.

Дарх,ак,ик,ат, жамиятнинг ривожланиш да-ражаси куп жих,атдан таълим ва унинг жами-ятдаги ролига боFлик. Шу сабабли, Узбекистон Республикасининг «Таълим туFрисида»ги Кону-ни ва Кадрлар тайёрлаш миллий дастурида х,ар бир сох,ани етук, билимли, ракобатбардош кадрлар билан таъминлаш жамиятимиз олдидаги бош вазифа эканлиги алох,ида таъкидлаб утилган. Бу масалага Президент Ислом Каримов алох,ида эътибор бериб, «Биз олдимизга кандай вазифа куймайлик, кандай муаммони ечиш зарурати туFилмасин, гап охир-окибат, барибир кад-рларга ва яна кадрларга бориб такалаверади. МуболаFасиз айтиш мумкинки, бизнинг ке-лажагимиз, мамлакатимизнинг келажаги урнимизга ким келишига ёки бошкачарок айтганда, кандай кадрлар тайёрлашимизга боFлик»1 деб таъкидлаган.

Жамият тараккиётида таълимнинг тез суръатлар билан етакчи уринларга чикиб олишида кадрларни кайта тайёрлаш ва улар-нинг малакасини ошириш тизимининг урин-ах,амияти салмоклидир.

Кадрларни кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш тизими ислох,отларида таъ-лимни инсонпарварлаштириш шахснинг маъ-навий дунёсини бойитишга каратилганлиги муносабати билан, укитишнинг шакл ва ме-тодларини янгилаш ва замонавий педагогик технологиялар асосида таълимга инновацион ёндашиш уз аксини топган.

Бу борада мактаб укитувчилари ва музей ходимлари х,амкорлигини кадрларни кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш муассасаларида ташкил этишдаги инновацион педагогик технологияларни амалда жорий этиш мух,им ах,амиятга эга.

Бу уринда мактаб укитувчилари уз фаолияти-да музей ходимлари билан х,амкорликни кучайтириб, укув фанлари дастурларига «иловалар» тавсия этиши ва бу иловаларга асосланиб, уз дарсларини режалаштиришлари мух,имдир. Бунинг учун укитувчилар малакаси-

1 Каримов И.А. Биз келажагимизни уз кулимиз билан курамиз. Т. 7. - Т.: «Узбекистон», 1999. 362-б.

ни ошириш зарурати пайдо булиб, бу максадда укитувчилар учун малака ошириш институт-лари ёки музейларда махсус курслар ташкил этилиши максадга мувофик. Зеро, х,озирги замон укитувчиси халкимизнинг санъат, ада-биёт, тарих ва бошка сох,алари буйича музейларда сакланаётган маънавий бойликларимиз х,акида умумий маълумотга эга булишлари билан бирга укувчиларда шу маънавий бой-ликларни укиш, урганиш ва билишга булган эх,тиёжни х,ам пайдо килишлари зарур.

Мактабларда музей педагогикаси буйича дастурларни яратиш ва амалга ошириш буйича музей ходими ва мактаб укитувчисининг х,ам-корлигига йуналтирилган мактаб укитувчилари учун махсус курслар ташкил этиш зарурати пайдо булди. Бунинг учун педагогика олий таълим муассасаларида педагог-кадрлар тай-ёрлашда уларни х,ам мактаб, х,ам музейларда экспозициялар билан ишлаш учун укитиш ма-саласи ва бу масалани ечишда музейларнинг х,озирги даврда маълум бир таълим муасса-саси сифатида фаолият юритишига х,ам туFри келади.

Бунда музейлар олий таълим муассасала-рининг фан сох,алари буйича музейлар билан узаро алока урнатишида шартномалар асосида иш куришлари максадга мувофик. Маса-лан, тасвирий санъат факультетлари санъат, халк амалий санъати музейлари билан, тарих факультетлари улкашунослик, Темурийлар та-рихи давлат музейи, филология факультетлари Давлат адабиёт музейи ва Давлат санъат музейи х,амда география, биология ва бошка факультетлар х,ам бошка сох,авий музейлар, вилоятларда эса улкашунослик музейлари билан шартнома асосида ишлашлари ва булажак педагог кадрларни тайёрлашда музей педа-гогикасидан таълим беришлари, шу билан бирга институтлар таркибида бу сох,а мута-хассисларини тайёрлашда махсус булимлар ташкил этишлари мумкин. Чунки х,озирги замон укитувчиси музейлардаги мавжуд санъат намуналари, маънавий бойликларимиздан

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 10

52 МАКТАБ ТАЪЛИМИ I ШКОЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ

хaбapдоp 6УЛИШИ билaн биpгa улap xaкидa ^нфок билимгa эгa 6Улиши ^aM лозим.

Мaктaблapдa музeй пeдaгогикacигa доиp ишлapни олиб боpиш yк1увчилapнинг cоxaлap бyйичa тaccaвуpлapини бойитишдa, билим-лapини муcтaxкaмлaшгa кyникмaлap хо^л килишлapигa хизмaт килaди. Бу фaоли-ят х^м yзигa хоc хуcуcиятгa э^ 6Ули6, мaк-тaб Укитувчилapи билaн музeй ходимлapи Xaмкоpлигидa мaктaблapдa тaшкил этилaдигaн мaъpузaлap, тaдбиpлap, очик дapcлap, aмaлий кypгaзмaли чикишлap вa бош^ мaшFулотлapни Уз тapкибигa олaди. Лeкин бу фaкaт музeй ходимлapининг кУшимчa тaдбиpлapи тap-зидa тaшкил этилибгинa колмacдaн, кyпpок мaънaвий тaдбиpлap cифaтидa мaктaбнинг Укув-тapбиявий ишлapи билaн боFлик холдa тузилгaн peжaлapигa мувофиклaштиpилиб, узлу^из paвишдa олиб боpилиши мaкcaдгa мувофикдиp. Музeйлapнинг тaълим-тapбиягa йyнaлтиpилгaн музeй пeдaгогикacигa мaк-тaблap тaълим-тapбия жapaёнининг тapки-бий киcми cифaтидa кapaш хозиpги дaвpдa Укитувчилapни инновaцион фaолиятгa тaйёp-лaшдa aйникca долзapб булиб колмокдa.

Бу боpaдa мaктaб Укитувчилapи укув-тapбия жapaёнлapини музeй ходимлapи билaн биpгaликдa peжaлaштиpишдa куйидaгилapни Xиcобгa олишлapи зapуp:

- yкувчилapдa мaънaвий мepоcгa хуpмaтни тapбиялaшдa музeйлapдaги тapихий, aдaбий, caнъaт нaмунaлapини изчил ypгaнишни улap онгигa cингдиpиш;

- мaънaвий мepоcнинг тapихий илдизлa-pини билишгa доиp кyникмa вa мaлaкaлapни пaйдо килиш;

- xap биp тapихий, aдaбий, caнъaт acapлa-pининг ижодкоpи, унинг узи^ хоc хуcуcиятини aнглaб eтишни шaкллaнтиpиш;

- тapихий, aдaбий, caнъaт нaмунaлapини биp бутун, яхлит мaънaвий мepоc cифaтидa ту-шунишлapигa эpишиш.

Лeкин музeйлapнинг биpоpтacидa хaм мaк-тaб Укитувчилapнинг иш peжaлapи, юкоpидa бaён этилгaн йyнaлишлap, тaмойиллap aœ^-дa хaмдa имкониятлapдaн фойдaлaнгaн холдa Укувчилap билaн укув тapбиявий, мaъдaний вa мaънaвий ишлap олиб боpиш фaолияти aмaл-ra ошиpилмaгaн.

Вaхолaнки, музeйлapни pивожлaнтиpиш концeпцияcидa Узбeкиcтондaги мaънaвий-

мaдaний, иктиcодий, ижтимоий-cиёcий иело-Xотлap янги боcкичининг мaкcaдлapи билaн бeлгилaнувчи уcтувоp вaзифaлap бeлгилaб бe-pилгaн.

Агap музeй ходимлapининг ишлapи мaктaб Укитувчилapи фaолиятлapи билaн aлокaдоp тapздa хaмкоpликдa олиб боpилca, музeйлap-дa yкувчилap тaълим жapaёнидa учpaтaдигaн, лeкин хeч кaчон кypмaгaн нapcaлapи билaн тa-нишaдилap. Бундa, aлбaттa, музeйлap э^пози-циялapи билaн ишлaш жapaёнидa унинг yзигa хоc хуcуcиятлapигa эътибоp бepиш мухим. Бундa куйидaгилapгa aмaл килиш зapуp:

1. Музeйлapдaги мaшFулотлap мaълум тaъ-лимий вa тapбиявий мaкcaдни aмaлгa ошиpи-ши зapуp.

2. Тaнлaнгaн мaтepиaллap yкувчилapгa ту-шунapли вa улapнинг билиш фaолиятини pи-вожлaнтиpишгa моc кeлиши мухим.

3. МaшFулот учун тaнлaнгaн экcпозициялap мaълум фaнгa доиp мaвзулap билaн боFлик булиши мaкcaдгa мувофик.

4. Музeйлapдa мaшFулотлap учун тaнлaнгaн мaнбaлap бaдиий юкcaк acapлap булиши Ke-paK.

5. Музeйлap билaн aлокa мунтaзaм, изчил булиши лозим.

Мaълумки, xap биp фaн acоcи у ёки бу иж-тимоий дaвpнинг мухим вокeaлapи билaн боFлaб ypгaнилгaндa, aдaбиёт, caнъaт, тapихий вокeaлap yшa дaвpдaги мухим вокeaлap, aдa-биёт вa caнъaт нaмояндaлapининг уз зaмонa-cидa тутгaн ypни, киpитгaн янгилиги унинг иж-тимоий xaёт билaн биp кaтоpдa pивожлaниб, тapaккий эт^нлиги xaкидa xaм мaълумотлap бepилaди.

Шунга Kypa, мaктaб Укитувчилapи вa музeй ходимлapи фaолиятидa yзapо aлокaдоpликни тaшкил этишнинг yзигa хоc дидaктик тaлaблa-pи, йyнaлишлapи, тaмойиллapи вa имкони-ятлapи мaвжуд булиб, булap пeдaгогикaдaги aнъaнaвий мeтодикaгa кapaгaндa инновaцион xapa^rep кacб этaди.

Юкоpидaги фикpлap acоcидa aйтиш мум-кинки, музeй муxитидa болaлap тapбиялaнaди, яъни эcтeтик идpок этиш, музeй мaдaнияти, бaдиий дид шaкллaниши acоcидa тapбия бe-pилaди. Ижодкоp шaхc кaмолотгa эpишиб pи-вожлaнaди, шунингдeк, музeй ёдгоpликлapини ^иш, эшитиш, мaълумот олиш оpкaли билиш О^лим олиш) фaолияти шaкллaнaди. Дeмaк,

ЗAMOНABИЙ TAЪЛИM / COBPEMEHHOE OБPAЗOBAНИE 2014, 10

МАСТАБ TAЪЛИMИ I ШКОЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 53

мyзeй Ba мaктaблap шapoитидa пeдaгoгик фao-лият - тaълим-тapбия Ba pивoжлaнишнинг ях-лит мaжмyи 6ули6, шaхcни эcтeтик тapбиялaш, билим бepиш Ba pивoжлaнишигa acoc 6ули6 хизмaт килaди.

Бyлapнинг бapчacи мyзeй Ba тaълим жa-paёнини y3apo aлoкaдopликдa oлиб бopишдa,

yкyвчилapни мyзeйлap вocитacидa мaънaвий мepocгa x1ypмaт pyx^a тapбиялaш методи-кacигa эгa пeдaгoг кaдpлapни x1aмдa тaълим мyaccacaлapи pax,6ap кaдpлapини тaйёpлaш Ba yлapнинг мaлaкacини oшиpиш пeдaгoгикacи-нинг мух,им cox,a^ cифaтидa тaкoмиллaшти-pишдa иннoвaциoн ёндaшyвни тaкoзo этaди.

Адабиётлар:

1. Узбeкиcтoн Рecпyбликacининг «Taълим тyFpиcидa»ги К^нуни. II Бapкaмoл aвлoд -Узбeкиcтoн тapaккиётининг пoйдeвopи. - T.: <^apK», l997. -20-29-6.

2. Узбeкиcтoн Рecпyбликacи Кaдpлap тaйёpлaш миллий дacтypи. II Бapкaмoл aвлoд -Узбeкиcтoн тapaккиётининг пoйдeвopи. - T.: <^apK», l997. -3l-6l-6.

3. Пaнкpaтoвa T.Н. Чyмaлoвa T.B. Зaнятия и cцeнapия c элeмeнтaми мyзeйнoй пeдa-гoгики для млaдших шкoльникoв: nepBbie шaги b миp кyльтypы. Учeбнoe пocoбиe. - M.: «Bлaдoc», 2000. -С. l60.

4. Стoляpoв Б.А. Myзeйнaя пeдaгoгикa: иcтopия, тeopия, пpaктикa. Учeбнoe пocoбиe. - M.: «Bыcшaя шкoлa», 2004. -С. 2l6.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ I СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 20l4, l0

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.