Научная статья на тему 'МАХСУСИЯТҲОИ ФЕЛЕТОНИ МАТБУОТИ АВВАЛИНИ ТОҶИК'

МАХСУСИЯТҲОИ ФЕЛЕТОНИ МАТБУОТИ АВВАЛИНИ ТОҶИК Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
86
30
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
художественный жанр / фельетон / комедия / журналистика / публицистика / литература / художественная публицистика / artistic genre / feuilleton / comedy / journalism / journalism / literature / artistic journalism

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Абдурахимов Б. А.

Комплексного исследования истоков и первых шагов жанра фельетонной публицистики в истории таджикской прессы и литературоведение нет. Данная статья «Особенности фельетона первого таджикской прессы» представляет собой попытку изучить первые образцы фельетонов, опубликованных в таджикской прессе, определить их характер, язык, стиль и форму. По мнению таджикских исследователей, «фельетон это жанр публицистики и искусства». Поскольку фельетон это, прежде всего, один из видов журналистики, в данной статье сначала дается краткий обзор особенностей журналистики, взглядов ученых данной области на ее функции и ее взаимосвязь с другими видами творческой деятельности. В то же время фельетон как публицист имеет тесную связь с художественной литературой. Пример тому первые образцы фельетонов, опубликованные в таджикских изданиях. В статье также приведены примеры фельетонов в виде стихотворений. Согласно опубликованным в газете «Бухорои шариф» фельетам, изначально они выполняли общественную функцию. Прежде всего, одна из главных особенностей и преимуществ первых таджикских изданий состоит в том, что они содержат первые образцы новых жанров печати и литературы. В частности, использование «фельетона» как отдельного жанра в таджикской литературе и печати началось с «Бухорои шариф». Автор статьи комментирует истоки и истоки этого нового жанра. Можно сделать вывод, что это продолжение опыта кавказской прессы, в частности журнала Мулло Насриддина (1906-1930). Дело в том, что до вызова в Бухару редактор «Бухороишариф» Мирзо Джалал Юсуфзода жил и работал на Кавказе, где сотрудничал с изданиями, в том числе с Мулло Насриддином. В результате он был хорошо знаком с новыми стилями, языками и формами искусства и журналистики. Кроме того, другой ключевой сотрудник газеты, Мирзо Сиродж Хакими из Бухары, который ранее побывал в разных странах Востока и Запада, имел возможность ознакомиться с различными публикациями, статьями и их художественными и журналистскими методами, включая термин «фельетон». Наше исследование показало, что газета «Бухороишариф» первой обратилась к фельетону, освещающему языковые вопросы, творению Мирзо Сироджа. Таким образом, новый жанр фельетона в новой таджикской литературе и печати начался с газеты «Бухороишариф» и имел свои особенности. Позже он был опубликован в журнале «Ойна» в форме пьесы, в «Шуълаи Инкилоб» в виде комикса в комическом уголке «Тозиёна» и в газете «Бедорииточик» в юмористическом уголке «Гушмол». В публикациях 20-х годов фельетон нашел свою традиционную форму. Другими словами, он содержит достаточно элементов юмора и танца и полностью отвечает требованиям жанра фельетон. Именно в двадцатых годах прошлого века формальные и тематические особенности фельетона были полностью усовершенствованы.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

FEATURES OF FELUETON FIRST TAJIK PRESS

There is no comprehensive study of the origins and first steps of the genre of feuilleton journalism in the history of the Tajik press and literary criticism. This article «Features of feuilleton first tajik press» is an attempt to study the first examples of feuilletons published in the Tajik press, to determine their character, language, style and form. According to Tajik researchers, «feuilleton is a genre of journalism and art.» Since the feuilleton is, first of all, one of the types of journalism, this article first gives a brief overview of the features of journalism, the views of scientists in this field on its functions and its relationship with other types of creative activity. At the same time, the feuilleton as a publicist has a close connection with fiction. An example of this is the first samples of feuilletons published in Tajik publications. The article also provides examples of feuilletons in the form of poems. According to the feuillettes published in the newspaper «Bukhoroi Sharif», initially they performed a public function. First of all, one of the main features and advantages of the first Tajik editions is that they contain the first samples of new genres of print and literature. In particular, the use of «feuilleton» as a separate genre in Tajik literature and print began with «Bukhoroi Sharif». The author of the article comments on the origins and origins of this new genre. It can be concluded that this is a continuation of the experience of the Caucasian press, in particular the magazine of Mullo Nasriddin (1906-1930). The fact is that before being summoned to Bukhara, the editor of «Bukhoroi Sharif» Mirzo Jalal Yusufzoda lived and worked in the Caucasus, where he collaborated with publications, including Mullo Nasriddin. As a result, he was well acquainted with new styles, languages and forms of art and journalism. In addition, another key employee of the newspaper, Mirzo Siroj Hakimi from Bukhara, who previously traveled to different countries of the East and West, had the opportunity to familiarize himself with various publications, articles and their artistic and journalistic methods, including the term «feuilleton». Our research has shown that the newspaper «Bukhoroi Sharif» was the first to turn to a feuilleton covering linguistic issues the creation of Mirzo Siroj. Thus, the new genre of feuilleton in the new Tajik literature and print began with the newspaper Bukhoroi Sharif and had its own characteristics. Later it was published in the magazine «Oina» in the form of a play, in «Shulai Inkilob» in the form of a comic strip in the comic corner «Tosiyon» and in the newspaper «Bedoriya Tojik» in the humorous corner «Gushmol». In the publications of the 1920s, the feuilleton found its traditional form. In other words, it contains enough elements of humor and dance and fully meets the requirements of the feuilleton genre. It was in the twenties of the last century that the formal and thematic features of the feuilleton were completely improved.

Текст научной работы на тему «МАХСУСИЯТҲОИ ФЕЛЕТОНИ МАТБУОТИ АВВАЛИНИ ТОҶИК»

мосты между учеными, исследователями и востоковедами бывшего Советского Союза в форме конференций, симпозиумов и симпозиумов.

Ключевые слова: Хаким Фирдоуси, человечество, идея, исследователь, «Шахнаме», гений, приключения, источник, социальная, структура, патриотизм, Советский Союз, таджик, национальная идентичность.

PROBLEMS OF STUDYING FERDOUSI AND HIS «SHAHNAME» IN THE SOVIET UNION PERIOD

In this article, the author explores the study of the heritage of our ancestors, especially Abulkasim Ferdousi during the Soviet era. It turns out that Soviet researchers provided a decent basis for the skill of Abulkasim Ferdousi.

Since Abulkasim Ferdousi is a leading figure in Tajik-Persian literature, he has universal and intercultural ideas and positions.

It should be noted that such studies have acquired high positions in relation to the beginning of the Soviet period and the beginning of this period. To find such questions, various bridges have been established between scientists, researchers and orientalists ofthe former Soviet Union in the form ofconferences, symposia and symposia.

Key words: Hakim Ferdousi, humanity, idea, researcher, Shahnameh, genius, adventure, source, social, structure, patriotism, Soviet Union, Tajik, national identity.

Сведения об автора:

Одинаева Сафармо Нуруллоевна - соискатель Академии государственного управления при Президенте Республики Таджикистан, Тел.: (+992) 985 69 30 20

About the author:

Odinaeva Safarmo NuruHoevna - Researcher of the Academy of Public Administration under the President ofthe Republic of Tajikistan, Тел.: (+992) 985 69 30 20

МАХСУСИЯЩОИ ФЕЛЕТОНИ МАТБУОТИ АВВАЛИНИ ТО^ИК

Абдурах;имов Б.А.

Донишкадаи давлатии забощои Тоцикистон ба номи Сотим Улугзода

Оид ба назария, таърихи пайдоиш, ташаккул, хусусиятхои вижаи жанри фелетон дар журналистика ва адабиёти точик мухаккикон И.Усмонов, АНуралиев, ПГулмуродзода ва дигарон тахкикотхои назаррас анчом додаанд. Ба кавли аксари мухаккикон, «фелетон жанри Публитсистию бадеист, ки дар он зухуроти манфии хаёт, рафтори нодурусти одамон махкум ва мазаммат карда мешавад» [18. с.111]. Чй тавре ки мушохида мешавад, дар ин таъриф масъалаи мухим барои мо он аст, ки фелетон дорои хусусиятхои хам публитсистика ва хам адабиёти бадей будааст. Чунин духурагии шаклу мазмуни фелетон боиси андешахои гуногун дар масъалаи шарху тафсири он гаштааст. Бо вучуди ин, аксарият бар онанд, ки фелетон яке аз жанрхои публитсистикаба хисоб меравад. Оид бахуди публитсистика бошад, дар илми адабиётшиносиву журналистика ду таъриф маълум аст.Аксариятаз асрхои 19 то ба имруз бар онанд, ки фелетон ба як намуди жанри журналиста дохил мешавад,зеро фелетонхои нахустин дар Гарб, аз чумла, Русия дар матбуот ба чоп мерасиданд ва муаллифонашон журналистон буданд. Аммо вактхои охирдар илми точик акидае роич гардид, ки публитсистикаро як навъи эчрд медонанд. Мухаккикон ИУсмонов ва М.Абдуллоев тарафдори андешаи мазкуранд. Сабаби ба миён омадани вазъияти фавкдар он аст, кипублитсистика ба адабиёт ва журналистика баробар хизмат мерасонад ва хусусиятхои хар ду ин навъи эчодро дорост. Вобаста ба ин, азбаски аксариятфелетонро як намуди публитсистика мешуморанд, пас, он хам навъи эчод ба шумор меравад. Минбаъд дар тахкики зер пурра мушохида хохем кард, кидар фелетон хусусияти адабиёти бадей барчаста ба назар мерасад ва дар ин бобат аз публитсистикаяк кадам пеш аст. Бо вучуди ин, чуноне зикр шуд, фелетон хамчун як намуди фаъолиятиэчодие, ки мавзуаш рузмарра вааз руйи талаботи замон аст,бештар ба коидаву колабхои журналистй каробат дорад. Ногуфта намонад, ки оид ба ин масъалахо-вобастагию алокамандии фелетон бо жанрхои дигари бадеиву журналистйдар адабиётшиносй ва назарияи журналистикаи чахон тахкикотхои зиёд ба вучуд омадаанд. Аммо дар илми точик оид ба махсусиятхои фелетони миллии мо, таърихи пайдоишу вижагихои он тахкикоти комил анчом дода нашудааст.

Аз ин ру, хадафи мо аз муайян кардани муносибати байнихамдигарии навъхои мазкури эчод- адабиёт ва журналистка дар моварои бахамоии онхо дар мисоли фелетониборат аст. Дар бораи алокамандии публитсистика бо адабиёт ва журналистика тахкикоти назаррас анчом дода шудаанд. Онхо хулоса кардаанд, ки хар дуи ин навъи эчод- адабиёт ва журналистика аз публитсистика бахраи кофй бардоштаанд. Вобаста ба ин, мухаккик М.Абдуллоев дар пажухишаш «Публитсистикаи точик ва хувияти миллй» дуруст ба натичагирй карда, ки матбуоти дахсолахои аввали карни гузашта бо хусусиятхои бадеию публитсистии хеш дар пайдоиши жанрхои нави бадеию публитсистй дар адабиёт мусоидат намудааст. Дар хакикат, дар

miwíM тaxк:дкcги дoмaнaдopи мo oид бa тaъpиxи мaтбycги точик дap дaxüOлaxoи aввaли acpи бистум мaълyм гapдид, ки нaшpияxoи aввaлини точикй зaминaи пaйдoиши нaвъxoи нaви жaнpxoи m тaнxo жypнaлиcгй, бaлки жaнpxoи бaдeй гaшIaaнд. Пyблиcгcиcгикa aß нaмyнaи бapчaетaи oн бa xиcoб мepaвaд, ки iviaxB мaтбycг caбaбгcpи бa By^om oн гaшт. Ba пyблигcиcгикapo то бa имpyз xaм бa aдaбиëти бaдeй Ba xaм жypнaлиcгикa мeдoнaнд.Дap ин pocTO ;aB№ дypycг, бa фикpи мo, xaмoн ad, ки мyxaк:кик M.Aбдyллoeв бaëн кapдaacг: oн як нaвъи эчoд мeбoшaд. MyxaKKW M.ШaKypй oид бa axaмияти нaшpияxoи aввaлини точикй дypycт зи^ кapдa: «Бo пaйдoиши pyзнoмaвy мaчaллaи «Бyxopoи шapиф», «Сaмapкaнд», <<Oma> жaнpи нaви пyблигcиcгикaи мaopифпapвapй-paвшaнгapй пaдид м^ад» [22. c. 401-402]. Бapoбapи ин, чй тaвpe ки кaйд кapдeм, дap умум, мaвзyи aüccии тaмoми пyблитcиcгикaи бaдeии чaцидoн мaвзyи xyдшинocй Ba дaъвaт бa бeдopии миллию динй бyдaaет» [1. c. 80]. Xaмин тaвp, aдaбиëти пyблитcиcгии ^aAw« as «Бyxopoи шapиф» ofob ëфгaacт. Он, бa ^ли M.Aбдyллceв, <^a пaйдoиш Ba тaшaккyли xyдшинccии еиёей Ba миллии xaлки точик тaъcиpи xeлe кaлoн paccнид» [1. c. 74]. MyxH^ aa xaмa, кaлaми як зyмpa нaвиcaндaroни точик, aB чyмлa уогод Сaдpиддин Afc^ дap тaълифи ^la^Ma^M пyблитcиcгию еиёей мaxз дap caxифaxoи нaшpияxo pod шyдaacт Ba ин то aндoвae бapoи бa вyчyд oмaдaни aввaлин нaмyнaxoи нacpи aдaбиëти нaвини точик caбaб гaшт.

,3ap бopaи capчaшмaxoи пaйдoиш Ba KaAaivK^ aввaлини фeлeтон- ин жaнpи дopoи xyеyеиятxoи xaм жypнaлиcгию пyблитеиcгй Ba xaм бaдeй дap мaтбyc)т Ba aдaбиëти точик тaxкикcги кoмил aнчoм дoдa нaшyдaacг. Arap фeлeтони имpyзapo бa фeлeтони еcлxoи бистуми acpи гyзaштa wy^Mca кушм, дap шaклy мaвмyн Ba caбкy yелyб фapкияти зиёд мeбинeм. A чyмлa, xyеyеияти нaвappaеи фeлeтонxoи aBBa-лин caбки дaъвaтивy мypoчиaтнoмaвй, xairo, cиëcии oнxo мeбoшaд. Xaмчyнин, xaчвy тaнзe, ки дap oнxo, мaxеyеaн, дap фeлeтонxoи еcлxoи биcгyм,мyшoxидa мeшaвaд, то aндoвae xyшкy бepyx мeбoшaд, то a8 дoиpaи тaлaбcги еиëеии дaвp бepyн нapaвaд. Aap ин мaкoлaкyшиш кapдeм, дap acccи миеcлxo xycyc™!xM фeлeтонxoи aBBa-лин xaмчyнин,зaминa Ba caбaбxoи пaйдoиши жaнpи фeлeтонpo дap мaтбy<cти aввaлини точикй, мaзмyнy мyндapичa xycyc^! вapoxxoи тaшaккyли oнxopo мaвpиди бappacй ;apop диxeм.

Boбacгa бa ин, нaxycг зaминaxoи пaйдoиш Ba caбaбy вaзифaxoи фeлeтонxoи aввaлинpo дap мта-тубата точик мaвpиди нaвap Kapop дoд. Aap мaтбy<cти точик, aкcapи мyxaккикoн бap oнaнд, ки иcгилoxи «фeлeroн» бopи aввaл xaмчyн pyбpикa, шaкли нaви aеapи жypнaлиcгй ё aдaбй дap pyзнoмaи «Бyxopoи шapиф» (еoли 1912) мyшoxидa шуд. Хyшбaxтонa, и^у мo мaтни тaмoми фeлeтонxoи дap pyзнoмaи «Бyxopoи шapиф» чoпшyдapo дopeм. BaKre ки oнxopo мyтолиa мeнaмoeм, oн чивe, ки нaxycт бa нaвap мepacaд, мaxеyеияти шaклии oнxocг. Aap нaтичa бa xyлocaи мyxaк:кикoни точик дap бopaи aз чиxaти шaкл бa пyблитеиcгикa Ba aдaбиëт нaвдик бyдaни oн мeтaвoн poвй шуд. Hoгyфгa нaмoнaд, ки me aз xyеyеият Ba бapтapиxoи aеcеии py^^^^ aввaлини точикй aз oн ибopaт ad, ки дap oнpyбpикa, capлaвxa, иcгилoxcг, жaнpxoи нaви мaтбy<cт Ba aдaбиëт xeлe зиёд бa нaвap мepacaнд [В. c. 23]. Aв чyмлa, чй !aBpe ки гyфтeм,иcгифoдaи «фeлeroн» бa cифaти жaнpи aлoxидa дap aдaбиëт Ba ттбуаги точик мaxв aв «Бyxopoи шapиф» OFав ëфгaacг. Сyoли мaтpax ин ad, ки xyди иcгилoxи «фeлeroн» кaй пaйдo шуд. Aap ин бOбaт мyxaккикoн бa xyлocaи шик нaoмaдaaнд. Фaкaт мeтaвcн гуфт, ки ин иcгилox бa мaтбyoти точик aв Шapки xopичa ё xairo, aв Fapб вopид гapдидaacг. Aв oн мaтбyoти xopичии Шapк, ки дacIpacи мocг, мyxиммy мaшxypaш мaчaллaи <<My^o Hacpидцин» (üoлxoи 1906-1930) мeбoшaд, ки дap K^Kœ бa нaшp мepacид. Aлxoл тaxмин кapдaн мумкин ad, ки иcгилoxи зикpшyдa мaxз aв xaмин мaчaллa бa мaтбyаги мo дoxил гapдид. Aеocгyзop Ba мyxappиpи мaчaллaи <<My^o Hacpи1дцин» нaвиcaндa Ba жypнaлиcги мaъpyфи азapбoйчoнй ЧaлИл Maмeдкyливoдa xaцaфи aеocии нaшpияи xeшpo нaшpи мaopиф, pyшци ичтишь дoниcIa, дap ин pox бopи aввaл aв жaнpxoи тaъcиpбaxши фeлeтон Ba кapикaтypa фapoвoн иcгифoдa бypдaacг. Кдеиб дap тaмoми шyмopaxoи ^a^a^a xap ду жaнp мaвpици иcгифoдa ;apop гиpифтaacг. Ea ;aB№ мyxaккик И.Xaбиббeйли, <<MyOTo ^фищин» мaчмyи биüëpчилдaи acapxoи бaцeй-пyблитеиcгии дap тули cxwxo чaмьшyдaи Чaлил Maмeдкyливoдa Ba ^<мyллoнacpидциниxo» буд» [19. c. 20]. Myxим бapoи мo oн ad, ки то бa Eyxopo, мyxappиpи «Бyxopoи шapиф» тaъйин шyдa,oмaцaни Mиpзo Чaлoл Юüyфзoдa мaвüyфбo мaчaллaи <<My^o Haеpиддин» Ba нaшpияxoи дигapи ^ф^ xaмкopй мeкapд Ba üaбкy уалуб Ba шaклxoи бaцeию жaнpии oнpo xyб oмyxтa буд. Boбaüтa бa ин, о^узиши xaмaтapaфaи тaчpибaи <<My^o Hacpидцин», ки бa мaüьaлaxoи кишвapи Eyxopo низ тaвaччyx кapдaaüг, aз тapaфи мyxaккикoни точик дopoи axavMtfra бaлaнд acn [13. c. 100]. Aap нaтичa биеëp мaüьaлaxoи TOprn вoбacГa бa oмyзишy бappaеии шзмуну мyндapичaи pyзнoмaи «Бyxopoи шapиф» Ba нaшpияxoи дигapи Оеиëи Mapкaвй p^ffi xoxaнд шуд. Maчaллaи <<My^o Hacpиддин» бa мapдyми Eyxopo xy5 шинх буд, xa^ian^ oнpo мexoндaнд, мyxoкимa мeкapдaнд. Aв чyмлa, мeдoниüIaнд, ки <<My^o ^фищин» то aндавae xaчвй ad. Maxв бa ин caбaб якe aв xoнaндaгoни pyзнoмaи «Бyxopoи шapиф», BaKre ки дap 6op^ зaбoни «Бyxopoи шapиф» бaxе бa миён мeoяд, ивxopи гилaгyзopй ки «Бyxopoи шapиф»мexoxaц зaбoни oнxo-

бyxopoиxopo (шoяд чун <<My^o Hacpидцин») «иüгexзo», «мaеxapa>, «x,aчв» кyнaц [1. c. 12], зepo мyxappиp aз К^фкет oмaцaю бa xaчв oмyxтa шyдaaет. Mиpзo Чaлoл чaвoби кoнeъкyнaндa дoдa, ки y бaлe, aз K^Kœ ad, aввaлaн xaкки Niacxapa кapдaн нaцopaц, бaъдaн фeлeтони мaзкyppo кopмaнди бyxopoиaшoн гaxия кapдaaет. Чй тaвpe ки мyшoxидa шуд, ин чo дap якe aв фeлeтонxoи aввaлини «Бyxopoи шapиф» еyxбaти axre Eyxopo oвapдa шyдa, то oид бa зaбoни aцaбии мapдyми точик бaxc бa миён oяд. Оид бa вaвифaи

фeлeгoн дap мaчaллaи «Mynno Нacpи1цдин» мyxaккщ M. Maxmyлoв дypycт зикp кapдa: <<U,ap эчoдиëги Чaлил Maмeдкyлизoдa фeлeгoн бa yнвaни якe 8з жaнpxoи зyдaмaл Ba мyaccиpи aдaбй axaмияти вижae кacб нaмyдa, 8з лиxoзи cиëcию ичтимoй caAo дoд Ba бa xaдди xene бoлoи тaкoмyли бaдeй pacrç^» [19. c. 24].

Xaмин тaвp, pyзнoмaи «Бyxopoи шapиф» дap якe aз myмopaxoи нaxycтин (19 mpra caли 1912) 6o мaкcaди бaëни мacъaлaxoи зaбOн бa фeлeгoн py oвapдaacт. Чй !aBpe ки гуфтем, дaкик; гyфгaн дyшвop ad, ки иcтилoxи «^eneroro^po кopмaндoни aдaбии pyзнoмa бopи aBBan дap кyчo вaxypдaвy пиcaндидaaнд. Бa xap xoл гжмин кapдaн мумкин, ки жypнaлиcтoни точик иcтилoxи мaзкyppo дap нampияxoи xopичии Шapк; вoxypдaaнд. HnoBa бa oн ки Mиpзo 4anon 6o чaнд нaшpия, 8з чумш, мaчaллaи xaчвии К^кте xaмкopй дoшт, кopмaнди aдaбии pyзнoмa Mиpзo Сиpoчи Xaким зимни caфapxoи xopичa бa Шapкy Fapб 6o мезмуну мyндapичaи нaшpияxoи oн чo xyб шиех myдa 6уд Ba бeвocитa 8з зaбoни acл oнxopo мyтолиa мeкapд. Ин ad, ки pyбpикaи нaви «^eneraro» бopи aBBan дap мaкoлaи Mиpзo Сиpoч (6o имзoи «Mим.Син») 6o нoми <^ap xycycи зaбoн» бa кop paфтaacт. Дap Nia^ona oмaдa, ки дap кopи 6axc pиoяи oдoб мyxим ad Ba нишoн дoдaни caxBy xaTO 6o зaбoни нapмy xym бa фoидaи xap яки м^г. Сипac,мyaллиф ce мaктyби xoнaндaгoнpo пaиxaм дap ce шyмopa тaxия кapдa, чoй дoдaacт. Бoяд гуФг, ки дap ин Ba дигap acapxoи зepи pyбpикaи «^eneroro) чoпкapдaи pyзнoмa якe as xycycиятxoи acocии H^py^^ жaнpи мaзкyp - xaчвy тaнз, ;ap^ мyшoxидa нaмeшaвaд. Бa aндeшaи мo, ин aB вaзифaи мaтлaби мaзкyp, ки нишoн дoдaни aндeшaxoи бaxcтaлaби xoнaндaгaн aв зaбoни xyди oнxo ad, бapмeoяд. Бo ин шк^д aз жaнpи мaктyб иcтифoдa myдaacт. Ин чo мaвpиди зикp ad, ки бa жaнpи мaктyбмyxaккщoни жypнaлиcтикaи точик, aв чумш, И.Уcмoнoв чунин изxopи кapдa: «Arap бa нaвиmтaxoи мyxaккщoн дap мaвpиди ин жaнp бoвap кушм, жaнpи мaктyб aв aдaбиëг бa пyблитcиcтикa-жypнaлиcтикa oмaц» [lB.c. 85]. Дap xaкикaт, жaнpи мaктyб бapoи aцaбиëги мo чизи нaв нaбyд. Aв ин py, oн бa ocaнй дap мaтбyaг низ иcтифoдa бypдa шуд. Maктyбxoи мaвкypи дap «Бyxopoи шapиф» чoпшyдapo мaвpици бappacй ;apop диxeм,пaй бypдaн мумкин ad, ки бeшaк, идомш тaчpибaи нoмaнигopии aцaбиëги бaцeии к^шкии точик мeбoшaц. ^мин тaвp, oн aв aцaбиëг бa жypнaлиcтикa ^arnT Сaбкy ycлyб Ba зaбoни мaктyбxoи тaxти pyбpикaи «^eneroro) дapчmyдa бa acapи пyблитcиcтию бaцeй нaвдикaнд [l6. c. 12-l3]. Xapчaнд, бa ;aB№ мyxaккщoн,«якe aв мaxcycиятxoи мaктyб xycycrara ичтимoй дomтaни oн ad» [l8. c. 85]. Бa ин мoнaнд мaвзyи мaктyбxoи «Бyxopoи шapиф» бa мacъaлaxoи мyxимми ичтимoй бaxmидa шyдaaнд. Дap нoмaи aBBan 6o имзoи «M^^Cm.» o^iaAa ки мaкoлapo oид бa зaбoни pyзнoмa xoндaacт Ba бaмaнфиaт мeдoнaц. Бa ^ли xoнaндa, бaъзe мapдyми мaxaллй гyмoн мeкyнaнд, ки acли зaбoн xaмoн зaбoни гуфтугуии oнxocт, aммo aгap як нaзap бa тaълифoти гyзamтaгoн д^м, «xoxeм дoниcт, ки мo, милит, бa куллй зaбoни acлй Ba тaxpиpoти кaлaмии xyдpo фapoмym кapдa, aв кyввaи тaxpиp Ba тaълиф aфтодaeм». Xoнaндa дap идoмa roxop мeкyнaц, ки caбaби зaбoни xyдaмoнpo нaцoниcтaн Ba caвaди тaxpиp нaцoштaнaмoн мyaллимoн Ba бapнoмaи дapcй ad. Вoбacтa бa ин, caли гyзaштa (1911) aв бoлoи мaктaбxo як нaфap нaвиp гyзomтa myдaacт, ки aз вaзъи тaълим xaбap гиpифтa мeиcтaц. Изxopи yмeд myдa, ки минбaъд тaълими фaнxoинaви зapypй бa pox мoндa xoxaA шуд.

,3ap myмopaи бaъдинa (20 мapти гали 1912) зepи pyбpикaи зикpmyдa-«Фeлeroн» мaктyби дyвyм 6o имвoи «M^Ho.» бa чoп pacидaacт. Myaллиф aв caбки нигopиmи pyeeom 6o ивxopи нopизoй кaйд нaмyдa, ки лугоги apaбй дap oн xene зиед ad Ba aв ce тaнxo як xиccaaш фopcиcт. Пypcидa мeшaвaц, ки чapo мo Нивoмй, Airop, Xoo^ Ba дигapoнpo мeфaxмeм, aммo бaъзe xaбapxoи pyзнoмapo нe? №c, oн бa

шeвaи pacмии фopcии Эpoн нaвиmтa myдaacт. Xaмчyнин, arap мo бa шeвaи бyxopoиxo нaвиceм, oн гax фopcигyëни дигap мaxaлxo нaмeфaxмaнд. Пac, зaбoнe лaвим ad, ки xaмaи фopcигyëн бифaxмaнд. Бa xynoca oмaдa ки зaбoни умумде бa кop гиpифтa шaвaд, ки бapoи тaмoми фopcигyëн фaxмo бoшaц.

Дap myмopaи бaъдй идoмaи «^eneraro»- мaкoлaи ceюм 6o имвoи «Cm.Am.» бa чoп pacидaacт. Ин xoнaндa зикp нaмyдa, ки: «Acre мacъaлa бa ду фикpa т^шм кapдa мeшaвaц: caдa Ba aцaбй бyдaни зaбoн Ba бa шeвaи aкcap caxибoни oн мyвoфик; бyдaни зaбoн». Дap мacъaлaи тaтбики фикpaи дyвyм фикpи мyaллифи мaктyб чунин ad, ки ^ида тaцpичй pиoя кapдa шaвaц. Пeшниxoд мeшaвaц, ки бapoи бa aвoм нaвдик кapдaни зaбoн«xappyзa 5-10 кaлимa тaцpичaн тaфcиp кapдa мeшaвaц. Дap caяи ин кушиш дap aндaк фypcaт зaбoни aвoм иcлox myдa мapдyм бa зaбoни aдaбии умумй юкиф мeгapдaн1ц» [9].

,3ap oxиp 8з тapaфи идopa чунин шapxe oмaдa: «Тaкpop мeкyнeм: pyзнoмa зaбoни миллaт ad, яъш, тaмoми aфpoди миллaт xa; дopaнд, ки тacaввypoти xyдpo бa bock^ pyзнoмaи xyдaшoн интишop бидиxaнд^>. Дap фapчoм Mиpзo 4anon xaмчyн rnaxœ мacъyл чунин ибpaв мeдopaд: <ßa шapoити мaзкypa aгapчaндe дap xycyœ иcлoxи зaбoн cyxбaт нaмoeм, anDana, xoлй 8з нaфъy фoидa нaxoxaц буд». Чй тaвpe ки мeбинeд, ycлyби фeлeтон пyблитcиcтиcт. Myaллиф aндeшaи xempo oид бa бexбyд бaxшидaни вaзъи зaбoни aдaбии точикй ornraopo бaëн нaмyдa, пemниxoди чoлибe кapдaacт, яънe, «aгap дap xycycи истеки зaбoн cyxбaт нштем, anDana, xoлй 8з нефъу фoидa нaxoxaц буд». Aндeшaи мaзкypи му8ллиф 6o ^arn™ aйëм, яънe, дax-пoнздax con бaъд, ки мacъaлaи мaзкyp aз rnB бa миëн гyзomтa шуд, xano, им^у xaм дypycгии xyдpo иcбaг нaмyд.

Mинбaъд 6o мaкcaди чaмъбacти нoмaxoи зикpmyдa Ba xyлocaи oнxo 8з тapaфи идopa «Ma^on^ мyфaccaлa дap xycycи зaбoн»-и Mиpзo 4anon6a чoп pacидa, ки дap oн мyлoxивa Ba xyлocaxoи мyдиp бaëн myдaaнд. Зикp мeшaвaд, ки aBBan xyлocaи мaктyби як нaфap xoнaндa 8з Amкoбoд Ba cипac, мaкoлaи

тaшpexии кopмaнди pyзнoмa Eaкoзoдapo xaмчyн чaмьбacги фeлeган чoп xoxaнд нaмyд. Eaкавoдa,

ки oнpo низ «фeлeгoн» нoмидaaнд, 6o нoми «Тaxpиpи Бaказoдa» бa чoп paеидa, ки 6o aндeшaxoи xyби вaтaндycганa Ba миллaтдyстанa opo ëфтaacг. Омaдa ки «Axo^m acлии ин xитaи Moвapoyннaxp aз кaнopи Чaйxyн (Омyдapë) то xyдyди Хyчaнд Ba Сaйxyн (Сиpдapë) Ba мулки ФapFOнa фopе бyдaнд. Ba зaбoни мoдapии эшoн xaм фopcй буд. Чyнoнчи китоби тaъpиx Ba ko^cxcm фaннй нишoн мeдиxaнд, ки вaтaни acлии умми opиëния Бaйнaлнaxpaйн, яънe, миёни pyди Ha^x^ Ba Сaйxyн бyдaaст... Aв «:Hизoмyтгaвopиx»-и Крзй Hocиpидцин Eaйвaвй мaълyм мeшaвaц, ки aз кaнopи Чaйxyн то xyдyди Хyчaнд Эpoнзaмин шyмypдa мeшaвaд... Aз мaтлaб дyp нaшaвeм, зaбoни к8дими ин xиIa пopей буд, rana™ xapoб шyдaни зaбoни фopеии ин кишвap aв гaеaллyги мугул aCT. nac aв xypyчи Чингивxoн фopc (точик)-xoи ин кишвap 6o aчoниб мaxлyг (котй Ba opoлoш) my!a, зaбoнaшoн xapoб Ba вaйpoн шуд Ba бa вaвъe oмaц, ки oнpo (чиxaти имгиëв aв фopcй) точикй мeнoмaнд. Eaлe зaбoни axoлии точикияи Eyxopo, Сaмapкaнд, Хyчaнд, Уpагeппa (Иüгapaвшaн) aв фaüoxaт дyp Ba aз ^ида бepyн acI, caбaбaш xaмoн aв иxтилаги yзбaк Ba точик ad... Зaбoнpo иелox нaмyдa, як нaвъ зaбoни фopеии co!a, xoлй aв тaкaллyф 6a xaм paüoнидaн зapyp Ba дapкop acI» [5]. Чй IaBpe ки мeбинeд, aндeшaxoи Eaкoxoчa xyеyеaн, дap мaвpиди кyxaн бyдaни зaбoни фopеии точикй, !ap acpxoи oxиp мaxлyг гаштани oн, зapyp бyдaни иелoxи зaбoнчoли6и дик:кaтaнд. Ea ин мoнaнд aндeшa Ba xyлoüaxo дap oxиpи coлxoи бистум aв чoниби дoнишмaндoни точик aз нaв caAo дoдaнд Ba шoяд еapчaшмaaшoн xaмин нaвиштaxoи «Бyxopoи шapиф» бoшaнд [22. c. 160]. Ин чo низ aгap 6a зaбoни мaтлaби мaвкyp, ки 6o нoми «фeлeroн» чoп шyдaacг, тaвaччyx нaмoeм, пaй бypдaн мумкин acI, ки oн 6emIap 6a пyблитеистикa нaвдик нa 6ap 6a xaчвy тaнз. Xoл oн ки имpyз, Ba^re xoнaндa «фeлeroн» мeгyяд, теш aв xaмa, xaчвy тaнзpo !ap нaвap дopaц. Ин чo тaнxo шюуъ дигap нaшyдaaст, мaвзyи фeлeтон xaмeшa aеcüaн xaëги ичтимoй 6y!aaCT.

Сипac, 6o мaкüaци нишoн дoдaни тapзи еyxaнpoнии axли Eyxopo pyзнoмa мaтлaбepo 6a чoп paеcндa, ки 6a aлoxидaгй oнpo мeгaвoн жaнpи нaви aцaбй- cyx6aI ё caxнaчaи бaцeй нoмид. Axaмияти ин мaвoд, ки дap ce шyмopa (.№8-10, 20-22 мapт) 6o нoми фeлeтон 6a тaбъ pacидaaст, aв oн ибopaт acI, ки aв як Iapa^ 6a дaъвcи нaфapoнe, ки зaбoни бyxopoиxopo aцaбй нaмeшyмopaнд, чaвoб дoдa, aв тapaфи дигap, бopи aввaл aв шaкли нaви жaнpи бaцeии тaъcиpбaxш- еaxнaчa истифoдa my!aaCT. Тaъcиpбaxшии мaтлaби мaвкyp aв oн бapмeoяд, ки xaнyз nyppa чoп нaшyдa, вcкyнишxoи xoнaндaгoнpo 6a By^y! oвapдaaст, ки дap зep oнxopo низ мaвpиди нaвap ;apop xoxeм дoд. ^pro;^ шaклxoи нaви aцaбии мaвкyp- cyx6aI, еaxнaчa минбaъд дap нaшpияxoи дигapи точикй («Dma», «Шу^ш инкилoб») зиёд истифoдa шуд. Aap «Бyxopoи шapиф» бoшaц, шaкли мaзкyp ин 6o нoми «Зaбoни мaxaллй» тaxти pyбpикaи «Фeлeтони кyчaк» 6o имвoи мyaллифи фaъcли pyзнoмa «БТД.» чoп шyдaaст: «Mycox^M кopиëни газиш «Бyxopoи шapиф» бaъд aв бapoмaцaни нyмpaи aввaл:

Суфй: - Accaлoмy aлaйкyм, aкa Kcpâ

Корй: - Baaлaйкyм acüaлoм эшoни еyфй. Aз кyчo мeoeд?»

Чунин шypyъ мeшaвaц cyx6aI Ba то 6a oxиp 6o чунин лaxн идoмa мeëбaц. Он чиз к^или мyлoxивa acI, ки дap еyxбaти axли Бyxopo кaлимaвy ибopaxoи бapoи xoнaндaгани имpyзa нoфaxмo мaвчyд нeст. A cyxбaтaндeшaвy oмили мapдyми одй, тapзи cyxaнpoнии oнxo, xиелaтy xapaктepxoяшoн aник мeгapдaц. Он py мapдyм 6a pyзнoмa xaмчyн як мyъчивa нигаx мeкapдaнд [10. c. 12], paвшaнфикpoн (;op^ pyзнoмapo тaxpикдиxaндaи aфкopи чoмea, пaëми нeк мeшyмopaнд Ba дигapoнpo 6a xoндaни oн чaлб мeнaмoянд. ^p еyxaнpoнии иштиpoкчиëн, aлбaтгa, бaъзe кaлимa, тaъбиp Ba ифoдaxoи xaлкии ax^ Eyxopo, чун «мoëн», «^ma», ««a^ym, «Faлaтй», «дaxлдoштaraxo», xиücaчaи еaвcлии «мй?)^ FaMpa 6a чaшм мepaеaнд; 6o вyчyди ин, oнxo 6a кулли точикoн фaxмoянд. Aв идoмaи cyx6aI мaълyм мerapдaд, ки pyзнoмaи нaв дap pyзxoи тaнтaнaи HaBpy apзи вyчyд кapдaaст:

«Суфй: - Фaxмидeд-мй? Гaвит мeбapoяд мeгyфтaнд... Eaъд фaxмидaм, ки гaвит китобxoнa бyдaaст. Кори: - Эй ara еyфй, шуш зиндa бOшeд-дия. Aв бapoи xap чиз як гaвит нaмeшaвaд. Гaзит мaкoлaxoи 6a инüOнxo Ba мycyлмoнxo нaфъe мeкapдaгиpo мeнaвиüaнд.

Суфй: - Mffi то xaмин BaKI ин тapикa бyдaни гaвитpo нaмeдoнистaм.Ин газиш и^у бapoмaцaгй фopей бyдaaст, 6mo6ap oн, 6a мaн нaIЗ нaмyд»

«Кррй: - Eиüëp нгтз шуд, ки дap Eyxopo гaвит бapoмaц. Иншoaллox, aкнyн oдaмoн кaмгap 6a poxи илму фунун кушиш мeкyнaнд. Haбoшaц, aв xaмa чиз 6exa6ap, 6a дунё чй мeoяд, чй мeгyзapaц Ba 6a кaцoм мaмлaкaтxo чиxo шyдa истoдaaст, мoxo xeч чиз нaмeдoниüгeм» [2].

Дap идот 6a еyxбaти мaвкyp aшxocи дигap: oKüaKo^ Aбдyлкapим, Aмaк Ba мyгaвaллй xaмpox мeшaвaнд. Eaйни oнxo oид 6a üaйpи Haвpyз, pyзнoмa Ba Faйpa cyx6aI aвч мeгиpaц. ^чу^г^ pyrn нaкли Aбдyлкapим дap pyзи HaBpy pyзнoмapo ce тинй фypyxтaнд, дap як лaxзa тaмoм шyдaaст. Ea биüëpиxo нapaеидaaст. Xap ЧO пaнч-дax нaфapй нишaстa мexoндaaнд. Бaъзexo тaйëp бyдaнд, ки pyзнoмapo 6a як танга xapaнд. «Xap кyчo гaпи гaзeг буд. Як к^ мeгyфт, ки 6a Хyдo шу^, ки мoëн xaм 6a кaтоpи oдaмxo дoxил шyдeм, 6a шaxpxoи бaxти мo газит бapoмaд. Бaъзe мeгyфт, ки aкнyн гaзити xyди мopo мexoнeм, зyp зaдa газики HyFaйистанpo xoндa мeгaшгeм, бaъзe гaпxoшpo дoнистa Ba бaъзepo нaдoниüгa). ,3ap идoмa Kcp® пeшниxoд мeкyнaд, ки 6o дaсти xизмaтгopи apбoби дexaбa дexаг низ pyзнoмa фиpистaнд. Aммo

мy1aвaллии дexa ивxopи aкидa мeкyнaд, ки oдaми ap6o6 шoяд pyзнoмapo aBBan 6a xyчaинaш бypдa мeдиx,aд. Xa^a xaйpoн мeшaвaнд, oxиp ap6o6 caвoд нaдomт?

«Мутаваллй: - Шyмo xa6ap нaдopeд, xono ap6o6 як мyллoбaчaи кyлoбиpo бypдa, 6a xaвлиaш xaмин зимиcтoн нигox дomтa, 6a xan^ мyллoбaчa зyp зaдa xoнд, xono xax мeнaвиmтaгй Ba китoбxopo мexoндaгй Ba xapчй нaвpo xoндa, мaъниaшpo мeфaxмидaгй myдaacт. Хнмун мyллoбaчa 6a ap6o6 мaъкyл ^дн як газити «Ba^E» xaм нaвиmтaнд, xap xaфтa чaxop 6op мeoмaдaad... Кррй: - Вaй мyллoбaчapo кулобй гyфтeд-мй?

Мутаваллй: - Myллoбaчa кулобй! Aммo чaнд Ba;! 6a тapaфxoи Сaмapкaнд paфтa, нaмeдoнaм 6a як кишло; имом шудн 8з xaмoн чo 8з як дoмyллo тaълим дoдaнpo тapикaaшpo ёд гиpифтa бyдaad... Вoкeaн, ap6o6, ки xeч чиз нaмeдoниcт, 6a як зимиcтoн xaтy caвaднoк rn^a бapoмaд» [2]. Сипac, мyтaвaллй дap xaмин чo пули ceмoxapo cyпypдa oбyнa мeшaвaд Ba кopй pyзнoмaи oвapдaampo мexoнaд Ba oнxo гуш мeкyнaнд. Aв cyx,6ax пaй бypдaн мумкин ad, ки пaйдoиши pyзнoмa («Бyxopoи шapиф») 6a caвaднoкшaвии мapдyм кyмaк pacaнд. Биcëp киmpи чoмea: apбoбoн, тoчиpoн, мapдyми oдй 6a caвoднoкшaвй кушиш нaмyдaнд.

Xapчaнд дap pyзнoмaи «Бyxopoи шapиф» oид 6a зaбoни axли Eyxopo, чй гущ бyдaни зaбoни aдaбй, зaбoни pyзнoмa Ba raMpa шapxy эзoxaги зиёд чoп myдaнд, xyчyм 6a идopaи pyзнoмa, шaxcaн мyдиpи oн бacaндa нaгamт. Xycyc^ бaъди чoпи фeлeгoнидap боло зикpкapдaи мo 6o жми «Зaбoни naxannm cyx6a™ ^op^ro» вoкyнишxo зиёд myдaнд. Ma;onapo xap Rac xap xen фaxмид. Ин ad, ки xaмoнo дap myмopaи 25 мapти caли 1912 6o жми «Эътивop» мн^л^ Mиpзo 4anon 6a тaбъ pacид. Дap oн омнцн ки «Диpyз ду aAaA мaктyб 8з Бyxopoи шapиф гиpифтeм. Maзмyни xap ду к^иб 6a xamrnap мoнaнд буд. Xyлocaи oнxo ин ки <^ap pyзнoмaaтoн иxтop нaмyдaeд, ки мo ниятe 6a чуз xивмaти иcлoмият нaдopeм. Mивoни нaвиштaxoи мo мутобикии K^pb^ Ba зapypaти иcлoм xoxaц буд. Холо 6a yнвoни зaбoни мaxaллй зaбoни мopo иcтexзo ^дн мopo мacxapa мeнaмoeд... Arap 6a pacми мyтoибa нaвиштaeд, ин чo xaчв мeпиндopaнд, боиш нaфpaти axoлй мeшaвaд 8з pyзнoмa. Pyзнoмaи xyдpo 6a зaбoни фopcй бинaвиceд, зaбoни мo, 6yxopo^opo иcтexзo кapдaн xy6 нecт. Бояд мaктaбxo бинo кyнeд, мo зaбoн ёд г^ифта, ин тaвp xapф нaзaнeм» [6. c.2]. Чaвoби Mиpзo Чнлол xapчaнд oxaнги эx1иpoм Ba yзpxoxoнa дopaд, мибaъд щгеош мeбoшaд Ba 6o дaлeлx,oи caбит мш^и pyзнoмapo xимoя нaмyдaacт: «Бaндa xaмoн мaкoлapo, ки дap ce нyмpa ^enerc™ кучнки «Зaбoни мaxaллй»-po дap нaзap дopaд-Б.А.) тaбъ шудн aбaдaн 8з poxи xaiíB Ba иcтexзo дapч нaкapдaaм. Сониян, мaщлaнaвиc xyдaш бyxopoй Ba 8з чумлш aъëн Ba Dyyprc™ шумхт (мyaллиф «Б.Т.Д.»- Б.А.). Бо вyчyди ин мyxappиp aз мyaллифoни мaктyб «^p» Ba у^ди «aфв» ^дн aндeшaxoи xyдpo дap бopaи зaбoни pyзнoмa Ba умумнн, зaбoни aдaбй чунин ибpaв мeдopaд: «ßabße мeгyянд, ки бояд 6a зaбoни моён нaвиceд. Бaъзeи дигap, ин тaвp нaвиmтaнpo xaiíB мeпиндopaнд. Пac, тaклифи мо чиd? Aз кaзo нaвиcaндaи школн xaмoн rnaxœ мук^т ad, ки тapaфдopи зaбoни Dyxopo^od. Бaндa aввaлaн xaëли üacxapa Ba xaiíB нaдomтaaм Ba нaxoxaм дошт» [6]. Дap ннчом изxopи yмeдвapй мeшaвaд, «Ba^re мeшaвaд, ки фopc Ba тypк зaбoнxoи xyдaшoнpo иcлox Ba aдaбй ншоянд».

Xa!™ тaвp, мaтoлиби зикpmyдaи «Бyxopoи шapиф» тax1и pyбpикaи «^eneraro» дap чaнд myмopa вoкyниmxoи зиëдpo 6a By^ oвapдaнд. Чй тaвpe ки мyшoxидa шуд, aкcapи xoнaндaгaн чунин мaтoлибpo шояд 6o тaщвoи pyбpикaaш- «^eneraro» xaчвию мyтoибaвй дoниcтaнд Ba изxopи нopивoй xaм нaмyдaнд. Xapчaнд, чудаш мymoxидa кapдeм, xaiíBy тaнз дap мaтoлиби мaзкyp нa он ;^ap 6a нaзap мepacaд. Arap xai^B xaм бoшaд, он xaчви ичгимoиd. Нoгyфтa нтоне^ ки мaктyбxo Ba чaвoбxoи oнxo бeнaтичa нaмoндaнд: мн^з 6a ин ca6a6, бaъди чопи фeлeгoни мaзкyp Ba вaкyниmxoи xoнaндaгaн «вaбoни нaвиmтaxoи нaшpия 6a ^^думи точик фaxмoвy paвшaнтap гapдид» [2l. c. 78]. Яъш, тaъcиpи мaтoлиби мaзкyp дyтapaфa буд: xaм 6a xoнaндaгoн Ba xaм xaйaти тaxpиpия тaъcиpи xy6 pacaнд.

Бoиcи тяъкид ad, ки 6нъд 8з чопи фeлeгoнxoи мaзкyp, ки дap шyмopaxoи aBBan дapч шудн бyдaнд, дap «Бyxopoи шapиф» мин6нъд ин py6prna 6a чншм нapacид. Шояд ca6a6arn xypдaгиpии caxти xoнaндaгoн буд.

Бо вyчyди ин, тaчpибaи мaзкyp дap нampияxoи бaъдинaи точикй идомн додн шудннд. Aв чyмлa,дap мaчaллaи «Oma», ки 6нъди як con (1913) интишop гapдид, жaнpxoи гуногуни гннзу xaчв дap шнкли caxнaвy нaмoишнoмaxo, дap «Шу^ш инкилоб» (1919) мaтoлиби бaдeии гушни xaчвии «Тaвиëнa» Ba дap pyзнoмaи «Бeдopии точик» (1927) гушш xaчвии «Г^мож^ тaбъ pacидaнд, ки ornapo мeгaвoн 8з шaклx,oи гyнoгyнижaнpи фeлeгoн номид. Чунончи, дap гуш^ xaчвии «Г^мож^и pyзнoмaи «Бeдopии тoчик»зepи pyбpикaи фeлeгoн xaчвияxoи зфини мннзум чой додн myдaaнд: Мулло мегуяд: Дещрн бояд, ки хар бимонад, Аз олам бехабар бимонад! Олим бишавад агар, ки дещон, Дигар надищд ба муфтхур нон... «Бедории тоцик»: Эй бешарафон, ба номи имон То чанд хуред хуни дещон?

Бeдpp шудмд pau^ôapxp, Муфma тдшрнд yae 6a xapxp [7].

Чй IaBpe ки мyшoxидa шуд, ин чo зфи py6prn^ «фeлeroн» aеapи мaнзyм oвapдa щyдaaüг. X^o 6a ин шaкл дap aдaбиëги точик мaнзyмaxo чoй дoщгa бoшaнд xa^ 6o нoмxoи дигap ёд мeшaвaнд. Ai^o oн еcлxo oнpo низ «фeлeгoн» нoмидaaнд. ,3ap чунин aшъcpи xaчвии еcлxoи aввaли инкилoб мyбopизaxoи cинфй, нopaеcиxoи зaмoнa тaнкид щyдaaнд [16. c. 16]. Бa ин мoнaнд дap еcли 1928 дap pyзнoмaи мaвкyp фeлeгани мaнзyми дигap 6o нoми «A xap кaлa як caдo» 6a тaбъ pa^a ки дap шaкли бaдexa еypyдa шyдaacг: Соли нв pмaд yarne шодй кунвм, Cam a^ap pp^u рзрдй кунвм. Hecm napöa хоинони муфmxpp, Maye eopucypu ши^зоди кунвм. Дехщон

Мо yam ac6o6u кишту woppp, Coxma a3 me кунeмaш yoâayp. Гову ум pмpчpp napm^ma, Мeкунeмaш woppp бомошинуо [З].

Хщмин IaBp, 6o гyзaщги aйëм фeлeгoн дap шaклxoи гyнoгyн эчoд шyдaacг. Шaкли мaнзyми oнpo aлxoл бopи aввaл дap «Бeдopии точикй» вoxypдeм. Xapчaнд дap oн еcлxo фeлeгoн дap шaклxoи гyнoгyн эчoд гapдидa, мавзуаш як бyдaacг: инъикoc, танкид Ba xaчви мушкилоти чoмea, шaxеcни aлoxидa. Cипac, xyеyеияти мавзуии фeлeгoн идoмa ёфга, oн минбaъд аз чиxaти üaбкy yелyб тaшaккyл ёфг. Boбacгa 6a тaъpиxи пaйдoищ вaзифa Ba шaклy мaвмyни фeлeганxoи aввaлини точикй мeгaвoн гуфг, ки ornxo дap зaмoни пaйдoищи нaxyüгин мaтбyаги точик, ки вaзифaи тaнвиpи афгар, pyшди ичгимoии кищвappo дoщгaнд, 6a вyчyд oмaдaнд Ba дap ичpoи xaцaфи мyxимми мaзкyp üaxм гyзoшгaнд. Baзифaи фeлeтон низ чун xaцaфи xyди нaшpияxo oшкop нaмyдaни нopacoиxo, нишoн дoдaни poxи иелoxи ornxo бyдaaüг. ,3ap ин 6o6aI нaxycг аз кaлoми пyблитеиüгй иüгифoдa шyдaacг. Aз ин py, фeлeтонxoи aввaлин дap pyзнoмaи «Бyxopoи шapиф» oxarnra пyблитеиüгй дoщгaнд. Awo ин xycyc^ra бaдeии oнxopo пacг нaзaдaacг, зepo дap oнxo кaлимaвy ибopa Ba ифoдaxoи бaдeивy пypoбypaнг зиёд иüгифoдa щyдaaнд. Баъдан пac аз Инки^^и Октябp Bo6aüIa 6a тaлaбаги cиëcии дaвp фeлeгoнxo бapoбapи вaзифaxoи ичгимoй, xyеyеияти еиëей xaм пaйдo кapдaнд. Дap ин дaвpa фeлeтонxo дap шaкли назм 6a вyчyд oмaдaнд. ,3ap чунин шaкл пaйдo шyдaни фeлeгoн тaъcиpбaxщии oнpo бaлaнд нaмyд, зepo oнxopo дap шaкли cypy^ бaдexa дap чopaбиниxo ичpo кapдaн имкoн дoщг.

Xyллaе, фeлeтон xaмчyн жaнpи нaв дap aдaбиëг Ba мaтбyаги точик аз pyзнoмaи «Бyxopoи шapиф» apзи вyчyд ^да минбaъд pyшдy тaкмил ёфг. Eappacии шaкл Ba мазмуну мyндapичaи фeлeтонxoи aввaлин нишoн мeдиxaц, ки oнxo аз xyеyеиятxoи пyблитеиüгй Ba бaдeй capшop мeбoшaнд. Eo вyчyди ин, xycyc^ra пyблитеиüгии oнxo нaзap 6a чиxaтxoи бaдeй бeщгap acI. Aз ин py, фeлeтонxoи aввaлини мaзкyppo мeгaвoн нaмyди пyблитеиüгию бaдeй нoмид. Ин яте аз тaлaбаги мyxимми зaмoн 6a xиеcб мepaфг [10. c. 13]. Mинбaъд иüгифoдaи фeлeтон дap нaшpияxoи дигapи точикй идoмa ёфт.

АДАБИЁТ

1. Aбдyллc<eв M. Taцжикcкaя пyблициcгикa и нaциoнaльнaя ицeнтичнocтъ (пocл.чeгвepть XLX-nepBaH пoлoвинa XX вeкoв). I M. Aбдyллoeв. - Дyщaнбe, 2014. - 310 c.

2. БхД Зaбoни мaxaллй. I БХД. II Бyxopoи Шapиф. - i9i2. - №8.

3. «^ex^rn». Aз xap кэш як caK. I «^ex^». II Eeдopии точик. - 1928. - З - юмиянвф. - .№1. - c.4.

4. MyK^ M. Acocxoи эчoди жypнaлиcгй. M. Mpo^- Дyщaнбe: Ифн 2014.-256 c.

5. Mp» Чэюл. Ma^nM мyфacеaлa дap xycyœ зaбoн I Чашл M. II EyxopoиШapиф. - 1912. - №14

6. Mp» Чэюл. Эьгиpoз. I Чэюл M. II EyxopoиШapиф. - i9i2. - №12

7. «Myuro». «Гyщмoл)). I «My®» Il Eeдopии точик. - 1927. - 6 - уми июн. - №26.

8. Бабавй A. «Бyxopoи шapиф)>-еapoíази магбуоти миллй. I A. ИабаЕй. - Дyшaнбe: Eyxopo, 2012. - 182 c.

9. C™.A™. ^neIra. I Aйн.Cин II Eyxopoи Шapиф. - 1912 - №9

10. Сшим»® О. Пyблигcиcгикaи Mиpвo Чаюл Юcyфзoдa I О. Д.: И^н 2003.

11. Ca^oB H.H. Иcтоpия гaджикcкoй жypнaлиcгики. I H.H. CarnxoB ТТТБ Myллceв. - Дyщaнбe, 2014.- 136 c.

12. Caмaд В. Aз кaьpи Xaзap то авчи 3yxai I В. Cam. - Дyшaнбe: Macpиф, 1991.-220 c.

13. Can В. «My11® Hacpидцин)) Ba xyдщинocии точикoнIIДapcи xeщтaнщинocй. Дaфтapи дуюм. I В. Cava^ -Дyщaнбe: И^н 1991. -

14. ConexoB H. Myaммoи нaзapияи пyблигcиcтикa. I H.Coлexoв ACaъдyллoeв- Дyщaнбe, 2015.- 184 c.

15. ConexoB C. Хэче дap магбуоти точикии coлxoи20-30. I C. ConexoB. - Дyщaнбe, 1969.-60 c.

16. yc^roE И.К Жypнaлиcгикa.- Кими 3. I И.К. Уcмoнoв. - Дyшaнбe, 2008.- 448 c.

17. yc^roE И.К Taъpиxи жypнaлиcгикaи точик. I И.К. Уcмoнoв. - Дyшaнбe, 2008.- 280 c.

18. yc^roE И.К Жан^и пyблигcиcгикa. I И.К. Уcмoнoв. -Дyщaнбe, 2009. - 1ЗВ c.

19. Xa6rf>6effim И. Haвиcaндaи шaxиpи Qвapбoйчoн Чалил Maмeдкyлизoдa I И. Xa6rá»6effiK - Д.: ЭP-гpaф, 2019. - 160 c.

20. Xoшимй. Taъpиxи чapoиц Ba мaчaллcги Эpoн. I Xoщимй, M. Ca^). - Иcфaxoн 1327, чилди аввал,

21. Шакури М. (МШБухорои). Сарнавишти форсии точикии Фароруд дар садаи бист. / М. Шакури - Душанбе: Адиб, 2003. - 340 с.

22. Шукуров М. (М.ШБухороИ). Нитоне ба адабиёти точикии садаи бист. / М. Шук^зов - Д.: Пайванд, 2006. - 456 с.

ОСОБЕННОСТИ ФЕЛЬЕТОНА ПЕРВОГО ТАДЖИКСКОГО ПРЕССА

Комплексного исследования истоков и первых шагов жанра фельетонной публицистики в истории таджикской прессы и литературоведение нет. Данная статья «Особенности фельетона первого таджикской прессы» представляет собой попытку изучить первые образцы фельетонов, опубликованных в таджикской прессе, определить их характер, язык, стиль и форму. По мнению таджикских исследователей, «фельетон - это жанр публицистики и искусства». Поскольку фельетон - это, прежде всего, один из видов журналистики, в данной статье сначала дается краткий обзор особенностей журналистики, взглядов ученых данной области на ее функции и ее взаимосвязь с другими видами творческой деятельности. В то же время фельетон как публицист имеет тесную связь с художественной литературой. Пример тому - первые образцы фельетонов, опубликованные в таджикских изданиях. В статье также приведены примеры фельетонов в виде стихотворений. Согласно опубликованным в газете «Бухорои тариф» фельетам, изначально они выполняли общественную функцию.

Прежде всего, одна из главных особенностей и преимуществ первых таджикских изданий состоит в том, что они содержат первые образцы новых жанров печати и литературы. В частности, использование «фельетона» как отдельного жанра в таджикской литературе и печати началось с «Бухорои тариф». Автор статьи комментирует истоки и истоки этого нового жанра. Можно сделать вывод, что это продолжение опыта кавказской прессы, в частности журнала Мулло Насриддина (1906-1930). Дело в том, что до вызова в Бухару редактор «Бухороишариф» Мирзо Джалал Юсуфзода жил и работал на Кавказе, где сотрудничал с изданиями, в том числе с Мулло Насриддином. В результате он был хорошо знаком с новыми стилями, языками и формами искусства и журналистики. Кроме того, другой ключевой сотрудник газеты, Мирзо Сиродж Хакими из Бухары, который ранее побывал в разных странах Востока и Запада, имел возможность ознакомиться с различными публикациями, статьями и их художественными и журналистскими методами, включая термин «фельетон».

Наше исследование показало, что газета «Бухороишариф» первой обратилась к фельетону, освещающему языковые вопросы, - творению Мирзо Сироджа. Таким образом, новый жанр фельетона в новой таджикской литературе и печати начался с газеты «Бухороишариф» и имел свои особенности. Позже он был опубликован в журнале «Ойна» в форме пьесы, в «Шуълаи Инкилоб» - в виде комикса в комическом уголке «Тозиёна» и в газете «Бедорииточик» в юмористическом уголке «Гушмол» В публикациях 20-х годов фельетон нашел свою традиционную форму. Другими словами, он содержит достаточно элементов юмора и танца и полностью отвечает требованиям жанра фельетон.

Именно в двадцатых годах прошлого века формальные и тематические особенности фельетона были полностью усовершенствованы.

Ключевые слова: художественный жанр, фельетон, комедия, журналистика, публицистика, литература, художественная публицистика.

FEATURES OF FELUETON FIRST TAJIK PRESS

There is no comprehensive study of the origins and first steps of the genre of feuilleton journalism in the history of the Tajik press and literary criticism. This article «Features of feuilleton first tajik press» is an attempt to study the first examples of feuilletons published in the Tajik press, to determine their character, language, style andform. According to Tajik researchers, «feuilleton is a genre of journalism and art.» Since thefeuilleton is, first ofall, one ofthe types of journalism, this articlefirst gives a briefoverview of the features ofjournalism, the views ofscientists in this field on its functions and its relationship with other types ofcreative activity. At the same time, the feuilleton as a publicist has a close connection with fiction. An example of this is the first samples of feuilletons published in Tajik publications. The article also provides examples of feuilletons in the form of poems. According to thefeuillettes published in the newspaper «Bukhoroi Sharif», initially they performed a publicfunction.

First ofall, one ofthe main features and advantages of the first Tajik editions is that they contain the first samples ofnew genres ofprint and literature. In particular, the use of «feuilleton» as a separate genre in Tajik literature and print began with «Bukhoroi Sharif». The author of the article comments on the origins and origins of this new genre. It can be concluded that this is a continuation ofthe experience ofthe Caucasian press, in particular the magazine of Mullo Nasriddin (1906-1930). The fact is that before being summoned to Bukhara, the editor of «Bukhoroi Sharif» Mirzo Jalal Yusufzoda lived and worked in the Caucasus, where he collaborated with publications, including Mullo Nasriddin. As a result, he was well acquainted with new styles, languages and forms of art and journalism. In addition, another key employee of the newspaper, Mirzo Siroj Hakimi from Bukhara, who previously traveled to different countries of the East and West, had the opportunity to familiarize himself with various publications, articles and their artistic andjournalistic methods, including the term «feuilleton».

Our research has shown that the newspaper «Bukhoroi Sharif» was the first to turn to afeuilleton covering linguistic issues - the creation of Mirzo Siroj. Thus, the new genre of feuilleton in the new Tajik literature and print began with the newspaper Bukhoroi Sharifand had its own characteristics. Later it was published in the magazine «Oina» in the form ofa play, in «Shulai Inklob» - in the form ofa comic strip in the comic corner «Tosiyon» and in the newspaper «Bedoriya Tojik» in the humorous corner «Gushmol». In the publications of the 1920s, the feuilleton found its traditionalform. In other words, it contains enough elements of humor and dance and fully meets the requirements of the feuilleton genre.

It was in the twenties of the last century that the formal and thematic features of the feuilleton were completely improved. Key words: artistic genre, feuilleton, comedy, journalism, journalism, literature, artistic journalism. Сведения об автора:

Абдурахимов КА-декан факультета таджикской филологии Таджикского государственного института языков им. СотимаУлугзода Телефон: (+992) 904-10-85-85. E-mail: vorisonisomoni@mail.ru About the author:

Abdurakhimov B.A - Dean of the Faculty of Tajik Philology of the Tajik State Institute of Languages named after Sotim Ulughzoda Phone: (+992) 904-10-85-85. E-mail: vorisonisomoni@mail.ru

ЧДНБАИ МОЧДРОЙ ДАР ПОЭТИКАИ ФАЗЛИДДИН МУХАММАДИЕВ

Курбонова Ф. М.

Институти забон ва адабиёти ба номи Рудакии АМИТ Фазлиддин Мухаммадиев аз нависандагонест, ки эчодиёташ дар заминаи адабиёти муосири давраи шуравиии точик ва куллан адабиёти собик шуравй ташаккул ёфтаасг. Бинобар ин, таркиби бадей ва поэтикии навиштахои вай чихати хосеро доро мебошад. Ахли пажухиш, аз чумла академик Мухаммадчони Шакурии Бухорой бар ин акидаанд, ки сабки наклу ривояти Мухдммадиев аз чанбахои гуногуне ба хам омадааст ва вай «гохо чанде аз онхоро ба хам омезиш дода, дар як вохиди кул чамъ овардааст» (1, 96). Ин андешаи мухаккик моро ба он во дошт, ки ба поэтикии нависанда ва диди адабии у аз хамин меъёр наздик шавем. Дарвокеъ, таълифоти Фазлиддин Мухаммадиев бисёр хусусиятхои чолибе дорад, ки то ба ин давра дар насри точикй ба чашм намерасид ва ё ба нудрат во мехурд.

Ахли тахкик рохи рушду ташаккули адабии Мухаммадиевро баррасй карда ба ин натича расидаанд, ки вай ба кори эчодй бадей хеле дер ворид омад (2, 145). Ва зикри ин нукта хам мухим аст, ки огази нависандагии вай на ба тасвири вокеахои мукаррарй ва табии зиндагй, балки бо эчоди осори мочарочуёна иртибот мегирад. Холо гуфтан душвор аст, ки сабаби ин тававччухи гайриодии нависанда чй будааст? Аммо метавон хадс зад, ки шояд дар таъсири осору намоишномахои пасазчангй, ки бештар хусусияти хангомаписандона доштанд ва ё дар солхои баъди чанг таваччухи бештар зохир шудан ба масъалаи душманиву чосусии кишвархои хоричй, ки бар алайхи кишвари шуравй ба амал бароварданй мешуданд, ин кабил осор ба хонандагон ва хамчунин дар тафаккури адабии чомеа таъсири муайян доштаанд. Онхо, албатта, ба Мухаммадиев низ бетаъсир набудаанд. Аммо ин амали у касро ба андешае во медорад, ки шояд як сабаби дигаре хам бошад ва он хам аз шахсияти нависанда сарчашма гирад. Яъне шояд фикри вокеабандихои хангомаписандона ва шавкангез андешаи уро бештар машгул медоштаанд. Хамзамон, маълум мешавад, ки нависандаи чавон дар мавкеи фаъоли чамъиятй меистодааст.

Харчанд Фазлиддин Мухаммадиев дар огоз бештар осори хуччатй (масалан, очерк) навишта буд, вале аввалин намунаи асари бадеии вай хикояи «Порчаи остин» (3) мебошад. Худи муаллиф дар хусуси таърихи таълиф ва нашри ин асари аввалинаш ишорае дорад, ки ин чо овардани он беахмият нахохад буд. Вай дар хотироти бахшида ба Абдусалом Дехотй чунин накл мекунад:

«Нахусти хикояи худро ба назди Дехотй оварда будам. «Порчаи остина» ном дошт он ва дар асоси вокеае навишта шуда буд, ки дар Самарканд руй додааст. Шояд сабаби ба шоир Дехотй хикояи манзур доштам хамин хусусияти материали он бошад» (4, 8). Дехотй хикояро маъкул карда, ба нависандаи чавон чунин маслихат дода будааст: «.. .хикоя мешавад, лекин номи кахрамонро иваз кардан лозим. Вокеаи Чумьа чиниро ман хам шунида будам. Аз гуфти одамон, худашро ба девонагй зада мегаштаасту дарвокеъ гумоштаи чосусон будааст. Лекин дар асари адабй одатан номи кахрамонро дигар мекунанд. Хусусан дар ин мавзуъхо» (4, 8).

Таъкиди охирини Дехотй дар бораи мавзуъи хикоя барои мо низ мухим мебошад, зеро аз он таваччухи нависандаи чавонро дар нахустин кадамхои эчодй пай бардан мумкин аст. «Порчаи остин» дар жанри хикояи дедектив (мочарой) навишта шуда буд, агар аниктар гуем дедективи сиёсй. Маълум ки он заминаи вокей дошт ва чунин як вокеаи маълум ва дар айни замон диккатчалбкунандаву хайратовар сазовори накл кардан буд ва аз ин ру диккати нависандаро ба худ кашида метавонист. Вале, ба фикри мо, махз аз чунин маводу сужа сар кардани кори эчодй барои Фазлиддин Мухаммадиев аз аввал, ки устухонаш дар кори матбуот шах шуда буду мактаби олии комсомолиро хатм карда буд, як кори табий мебошад. Бешубха, хам дар кор ва хам дар осори бадей низ хост асаре нависад, то оханги гражданй ва тарбиявии баланд дошта боша ва тавассути он хушории сиёсии мардумро бештар кувват дода бошад. Хусусан, сар карда аз аввали

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.