Научная статья на тему 'МАХМУДЖОН ҒОФУРОВ САНЪАТИНИНГ МЎЪЖИЗАЛАРИ'

МАХМУДЖОН ҒОФУРОВ САНЪАТИНИНГ МЎЪЖИЗАЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
84
6
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Oriental Art and Culture
Область наук
Ключевые слова
мусиқали театр / рол / образ / характер / истедод / артист / драматург / бастакор / режиссёр / актёр / спектакл

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Фарход Фармонович Фармонов

Махмуджон Ғафуров ўзбек миллий мусиқали драмасининг атоқли намоёндаси саналади. У ўзининг сермаҳсул ижоди билан ўзбек миллий мусиқали драмаси ривожига салмоқли ҳиссасини қўша олган. Махмуджон Ғафуров жарангдор, ширали овози ва эмоцианал актёрлик қобиляти билан ўзбек халқининг кўнглидан жой эгаллаган. У бутун умрини санъатга бағишлаган ва бу йўлда садоқат билан меҳнат қилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «МАХМУДЖОН ҒОФУРОВ САНЪАТИНИНГ МЎЪЖИЗАЛАРИ»

"Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal Volume 3 Issue 2 / June 2022 ISSN 2181-063X

МАХМУДЖОН ГОФУРОВ САНЪАТИНИНГ МУЪЖИЗАЛАРИ

Фарход Фармонович Фармонов Узбекистан давлат санъат ва мадвният институти

Аннотация: Махмуджон Гафуров узбек миллий мусикали драмасининг атокди намоёндаси саналади. У узининг сермахсул ижоди билан узбек миллий мусикали драмаси ривожига салмокли хиссасини куша олган. Махмуджон Гафуров жарангдор, ширали овози ва эмоцианал актёрлик кобиляти билан узбек халкининг кунглидан жой эгаллаган. У бутун умрини санъатга багишлаган ва бу йулда садокат билан мехнат килган.

Калит сузлар: мусикали театр, рол, образ, характер, истедод, артист, драматург, бастакор, режиссёр, актёр, спектакл.

MIRACLES OF MAHMUDJON GAFUROV'S ART

Farxod Farmonovich Farmonov Uzbekistan State Institute of Arts and Culture

Abstract: Mahmudjon Gafurov is a well-known representative of the Uzbek national musical drama. He made a significant contribution to the development of the Uzbek national musical drama with his prolific work. Mahmudjon Gafurov has won the hearts of the Uzbek people with his resonant, juicy voice and emotional acting ability. He has devoted his entire life to art and has worked tirelessly along the way.

Keywords: musical theater, role, image, character, talent, artist, playwright, composer, director, actor, play.

Миллий мусикий театр санъатимизнинг бетакрор намояндаси Махмуджон Гофуров хаётда гоят самимий ва камсуким инсон булган. У театрни илохий даргох деб хис этган ва умрининг мазмун мохиятини хам факат театрда деб билган. Санъаткор асл санъат факатгина театрда номойиш этилиши, унинг ихлосмандлари эса айнан театрга келиб бахраманд булиши керак, деган мустахкам эътикод билан яшаб утган.

Махмуджон Гафуров, катта санъаткор булиш учун киши кандай фазилатларга эга булиши керак, - деган саволга: "Аввало кишида тугма истеъдод булиши шарт. Уни тинмай тарбиялаб бориш керак. Санъаткор "булди энди, мен махорат чуккисига чикиб олдим", деган карорга келса, унинг ижоддан тухтаб колгани деяверинг, - деб жавоб берган.

М.Гофуров талабалик йилларидаёк устозларининг эътиборида булган. К.Яшиннинг "Тор-мор" асарида Арслон, грузин драматурги Г.Мдиванининг "Ватан" пьесаси асосида куйилган спектаклида Нодар, А.Островскийнинг "Камбагаллик айб эмас" комедиясида Коршунов сингари бош кахрамонлар ролларини ижро этган эди. Мазкур спектакллар диплом иши сифатида билим юртининг ютуги синалиб, томошабинга бир неча бор намойиш этилган ва уларда М.Гофуров эътибор козонганди.

Махмуджон Гофуров театрга келгунга кадар республика радиосида хонанда булиб ишлаган. Айтиш керакки, М.Гофуров 1941 йилнинг 23 мартига кадар хамма актёрлар катори драматик роллар ижро этади. Нихоят, 1941 йили театр Узбекистон Давлат мусикали драма ва комедия театри сифатида кайта ташкил этилиб, сахналаштиришга янги "Тохир ва Зухра" эртак-достони олинади. Дастлаб М.Гофуров Тохирнинг уртоги Кодир ролини уйнаган. Орадан куп вакт утмай унинг овоз имкониятлари эътиборга олиниб, унга бош рол-Тохирни роли топширилади. Бу рол ижроси оркали Махмуджон Гофуров халк орасида катта шухрат топиб, томашабинлар эътирофига сазовор булади.

"Тохир ва Зухра" эртак-достони ижрочилари, жумладан, Махмуджон Гофуров талкини довругининг сабабларини аниклар эканмиз, унинг илдизи халкнинг маданий ва маънавий эхтиёжининг узига хос аломатларига бориб такалганига шохид буламиз. Зеро, достончиликда кутаринки поклик, одамийлик, мухаббат ва садокат майли кучли сезилади. Шу сабаб, огзаки адабиётимизда хам ("Алпомиш", "Гуругли","Равшан ва Зулхумор" ва хк.) ёзма адабиётимизда хам ("Лайля ва Мажнун", "Фарход ва Ширин") достончилик катта урин тутиб келган ва унга халкнинг эътибори хаммавакт юксак булиб келган. Ана шунинг учун хам театр качон достонга мурожаат этмасин, уни саводли талкин этганда халк спектаклни доим ёпирилиб томоша килиб, ижрочиларни кукка кутарган.

Маннон Уйгурнинг йигирманчи йиллардаги "Лайли ва Мажнун", "Фарход ва Ширин" спектаклларининг ютукларини мунга яккол мисол килиб курсатишимиз мумкин. Кейинчалик мазкур достонлар асосида яратилган спектакллар давлат мусикали театри ва вилоят театрлари сахналарига кучиб, муттасил уйналиши ва уларга жамоатчиликнинг эътибори тобора ошиб борганлиги хакида хам инкор этиб булмас хакикатдир.

Сахнавий эртак-достон жанрида Махмуджон Гофуровнинг талкин холатидаги кутаринкилик рухи ва унга хос улугворлик табиий аломат булиб, достончилик рухига мос тушади. Махмуджон Гофуров Тохир ролидан эътиборан достонлардаги бош кахрамонлар талкинига мухлислар тасаввурида хатто андоза булиб, хали уйнамаган ролларни унинг ижросида тасаввур этиш одат тусига киради. Бу орзулар купинча талаб даражасида янграгани туфайли

театр достонларни сахналаштиришни муттасил режалаштиради. Натижада "Фарход ва Ширин", "Алпомиш", "Равшан ва Зулхумор" достонлари сахналаштирилади. Махмуджон Гофуров эса бош ролларни ижро этади.

"Тохир ва Зухра", "Фарход ва Ширин", "Алпомиш", "Равшан ва Зулхумор" достонларининг сахналаштирилиши туфайли Мукимий номли театр сахнасида театр достончилиги юзасидаги уз талкин анъанаси вужудга келади ва унинг шаклланишида Махмуджон Гофуров фаоллик курсатади. Махмуджон Гофуров узига хос психофизик имкониятлари, улкан истеъдоди ва юксак маънавияти театр сахнасида халкнинг энг севимли ва энг миллий мулки булмиш достонлар, ривоятларни жонлантиришнинг узига хос профессионал ижро тенденциясини юзага келтирган эди.

Махмуджон Гофуровнинг Тохирдан кейинги йирик роли "Нурхон" мусикали драмасидаги Х,айдар роли булиб, унда кахрамон табиатидаги романтик рух ва соддадиллик кайфияти мавжуд махобатни маълум даражада табиийлик пардасига уради. Махмуджон Гафуров "Курбон Умаров", "Касос" спектаклларида хам бош ролларни ижро этиб, узига замондош инсон характерининг бадиий образини яратиш устида изланишларни давом эттиради. Бу ижодий изланишлар кардош халклар мусикали театр меросини сахнага олиб чикиш йулида бошланган харакатларга уланиб кетади. Чунннчи, театр 1943 йили Н.Котляревский ва Н.Лисенконинг "Полтавали Наталка" опереттасини куяди ва Махмуджон Гофуров Петро ролини ижро этган эди. Кейин актёр таржима асарларда рол ижро этишни "Сорочинск ярмаркаси", "Малиновкада туй" ва катор бошка спектаклларца давом эттиради.

Дархакикат мусикали драма ва комедияларда факат узбек миллий мусика ва драматургияси мисолида эмас, балки дунё микёсидаги меросга мурожаат этиш имконияти, ижро маданиятини хам янги погонага кутаради, албатта Махмуджон Гофуров киркинчи, етмишинчи йиллар орасида Европа ва катор Осиё мамлакатлари театр мероси асосида куйилган спектаклларда ижро этган роллари унинг артистлик уфкининг гоят кенглигини яккол курсатади. Масалан, булар орасида 1957 йили "Ватан ишки" спектаклида ижро этган Субхонкул образининг талкини алсохида ажралиб туради. Мазкур ролни Махмуджон Гофуров билан Абдугофир Абдурахмонов хам ижро этади ва хар иккала ижрочи рол мохиятини бир-бирига ухшамайдиган сабаб ва мохиятлар таъбири билан изохлайдилар. Махмуджон Гофуровнинг Субхонкулисида ёшлик мухаббатини кумсаш ва зое утган умрига марсия укиш кайфияти кучли булса-да, унинг укинчи шитоб янграйди.

Шунингдек, Туроб Туланинг пьесаси асосида яратилган "Кизбулок" спектаклдаги Шайх образи ижроси мисолида хам Махмуджон Гофуров актёрлик махоратининг камолот чуккисига кутарилганини гувохи булиш

MyMKHH. OSpa3HHHr ;agpnu tomohh myHgaKH, aKTep mafixHH y3 xaeTHHH эзгynнк, axmunuK, noKHHK fiynura THKKaH MyxpKaManu, aMMO ^o^uoHa, AHrnumraH, эtтнкоgнгa cogu; ogaM KunuS Tatpu^nafigu. A;n SunaH TaH onuHraH xaKHKaT - 6y ogaM ynyH xap HapcagaH SyK>K. ffly cu^araapu SunaH MaxMyg^OH Fo^ypoBHHHr KaxpaMOHH caxHa Ba экpaнgaгн ogar Tycura KupraH mafixnap TarauHugaH TySgaH $ap; Kunap эgн. Ey CHHrapu AHrunuKnapHu MaxMyg^OH Fo^ypoB Som;a oSpa3nap TanKHHuga xaM Kugupagu. MacanaH, "HypxoH" cneKTaKnugaru X,o^h oSpa3HHHHr Ta^KHHuga. fflyHra yxmam Ta^puSa "napaH^u cupnapu" cneKTaKnuga xaM W3 Sepagu. ^hohhh, 6y cneKTaKnga aBBan PycTaM ponuHH yfiHaraH MaxMyg^OH Fo^ypoB KefiHHHanHK HopSofiBanna ponura Kynagu Ba cneKTaKnga canKaM yTTH3 fiun gaBOMuga thhhmch3 pon u^po этagн. ^eKHH ynapga эpнmгaн WTyKgapugaH KaTtu Ha3ap, aKTep xanKHHHr Ba y3 MyxnucnapuHHHr apgoFuga, Munnufi acapnapHHHr, ynap opacuga эпнк gocroHnap KaxpaMOHnapuHHHr myxparnu H^poHHCH cu^arnga xy3ypSaxm aKTep SynuS KonaBepagu.

X,O3Hpru, 3aMOHaBHfi MycuKufi caxHa rongy3napu eiru yxnaS Tymura KupMafiguraH moH-rnapa^ MaxMyg^OH Fo^ypoBra HacuS этгaн эgн, yHra TaKnug KunuS KymuK afiTum ogaTra afinaHraH эgн. ^ymuKnunuKKa, TeaTp caHtarura xaBac KyfiraH fiuruTnap xap ^Hx,argaH yHra yxmamra HHTHnapgunap. ^yHKH caHtaTKop xan; ceBraH poMaHTHK ;axpaMOHnap ponuHH Maxppar SunaH u^po этapgн. Max,Myg^OH Fo^ypoB geraHga TOMomaSuHnap Ky3 yHruga MaxSySacu um;uga KyfiuS-eHraH oggufi omu; fiuruT эмaс, ynyF umnap Kunumra Kogup Mapg, ®:acyp KaxpaMOH CHfiMOCH HaMoeH Synapgu. ^HHgaH xaM myHgafi эgн. MaxMyg^OH Oapxpg SynuS TOFnapHH KynopuS, эnнн cyBra MatMyp этapgн. Toxup SynuS gapega o;apgu, um;, Ba^o fiynuga TO^y TaxTgaH x,aM BO3 Kenapgu. AnnoMum Kue^acuga эnнн eBnapgaH xhmoa Kunapgu. Eup cy3 SunaH afiTraHga, y caxHaga BaTaHnapBapnuK, KaxpaMOHnHK, cago;ar, caxHa MyHOCuS $ap3aHgnap Synumra, ceBru Ba cagoKarra, Mexp-MypyBBarra nopnapgu. fflyHHHr ynyH KynnunuK Fo^ypoB geraHga MyKHMufi TeaTpuHH, MyKHMufi TeaTpu geraHga Fo^ypoBHH TymyHaguraH SynuS KonraH эgн.

Y3SeK Munnufi TeaTpu Ba MycHKufi gpaMa paBHa;ura KaTTa xucca KymraH Max,Myg^OH Fo^ypoB y3OK yMp Kypgu. Hkkh Sop KaxaTHunuK, Hena ga^ta Moggufi KHfiHHHHnuKnapHH SomugaH Kenupgu. YmaHgafi OFup KyHnapga xaM TypMymHHHr eHrun-ennu fiynnapuHH H3naMagu, эtтнкоgнгa cogu; Kongu. ^yHKH caHtaTKop SynuS gyHera KenraH эgн Ba my My;aggac ^aöxaga coSht TypuS, эn-wpтнгa cago;aT SunaH xu3MaT Kungu. OTamuH caHtaTKop y3H u^po этгaн Sup amynaga: Äe öun, истагинг Maewyönrnu эRдан My^appap,6m, Hyxum oäuc эрур, 6y üynöa uöpoKumHU payöap 6un, CaöoKßmnu urnu^öa эR yuyn y3Hu My3a$$ap 6un, BamaH mynposunu 3ap a^mw mornunu гae^aр 6m... geS KyfinaraH эgн.

Х,а, у Ватан тупрогини зар, тошини гавхар деб билди. Узбек миллий театрининг мусикий драма деб аталмиш жабхасига бахор нафасини, бахор жозибасини олиб кирди. Унинг обру-эътиборини юксак погонага кутарди. Халкимиз тарихи, орзу-умидини узида мужассамлаштирган миллий кахрамонларнинг улмас образларини яратиб берди, узи эса уларнинг рамзий сиймосига айланиб колди.

Фойдаланилган адабиётлар

1. Турсунов Т. "Сахна ва замон" Т. 2007

2. Икромов Х. "Давр ва театр" Т. 2009

3. Хамроев Р. "Хаётим мазмуни. Хотиралар, мулохазалар" Т. 1979

4. Хужаев К. "Гузаллик шайдосиман" (Актёр эстадиклари) Т. 1976

5. Турдиев А "Сахнам, сахнадошларим" Т. 1976

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.