Научная статья на тему 'МАХДУМИ АЪЗАМНИНГ “РИСОЛАИ БОБУРИЯ” АСАРИДАГИ МАЪНАВИЙ-АХЛОҚИЙ ҚАРАШЛАРИ'

МАХДУМИ АЪЗАМНИНГ “РИСОЛАИ БОБУРИЯ” АСАРИДАГИ МАЪНАВИЙ-АХЛОҚИЙ ҚАРАШЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

155
66
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
маънавият / Махдуми Аъзам / «Рисолаи Бобурия» асари / маънавий / ахлоқий / тасаввуф. / spirituality / Makhdumi A‟zam / «Risolai Baburiya» / spirituality / morality / Sufism

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Нодирбек Уроқов

Бугунги кунда миллий маънавиятимизни ҳар томонлама юксалтиришда асосий омиллардан ҳисобланган маънавий мерос, маданий бойликларимизга бўлган муносабат тубдан ўзгарди. Шу жиҳатдан ушбу мақолада Маъдуми Аъзамнинг «Рисолаи Бобурия» асаридаги маънавий-ахлоқий қарашларини ѐритиб беришга ҳаракат қилинди

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

SPIRITUAL AND MORAL VIEWS OF MAHDUMI AZAM IN "RISOLAI BOBURIYA

Today, the spiritual heritage, which is one of the key factors in the comprehensive development of our national spirituality, has radically changed the attitude to our cultural riches. In this regard, this article has tried to shed light on the spiritual and moral views of Madumi A‟zam in his work "Risolai Boburiya

Текст научной работы на тему «МАХДУМИ АЪЗАМНИНГ “РИСОЛАИ БОБУРИЯ” АСАРИДАГИ МАЪНАВИЙ-АХЛОҚИЙ ҚАРАШЛАРИ»

МАХДУМИ АЪЗАМНИНГ "РИСОЛАИ БОБУРИЯ" АСАРИДАГИ МАЪНАВИЙ-АХЛОКИЙ ^АРАШЛАРИ

Нодирбек Уроков

Чирчик давлат педагогика институти магистранти

АННОТАЦИЯ

Бугунги кунда миллий маънавиятимизни хар томонлама юксалтиришда асосий омиллардан хисобланган маънавий мерос, маданий бойликларимизга булган муносабат тубдан узгарди. Шу жихатдан ушбу маколада Маъдуми Аъзамнинг «Рисолаи Бобурия» асаридаги маънавий-ахлокий карашларини ёритиб беришга харакат килинди.

Калит сузлар: маънавият, Махдуми Аъзам, «Рисолаи Бобурия» асари, маънавий, ахлокий, тасаввуф.

SPIRITUAL AND MORAL VIEWS OF MAHDUMI AZAM IN "RISOLAI

BOBURIYA"

ABSTRACT

Today, the spiritual heritage, which is one of the key factors in the comprehensive development of our national spirituality, has radically changed the attitude to our cultural riches. In this regard, this article has tried to shed light on the spiritual and moral views of Madumi A'zam in his work "Risolai Boburiya".

Keywords: spirituality, Makhdumi A'zam, «Risolai Baburiya», spirituality, morality, Sufism.

КИРИШ

Узбекистон тараккиёти бугунги янги боскичда амалга оширилаётган ислохотларда баркамол авлод тарбиясига алохида эътибор берилаётгани ва бу сохада тарихий хотира ахамиятининг ошаётганлиги, юксак маънавиятли инсонни тарбиялаш, инсон омили, инсон капиталини ривожлантириш стратегик максадлардан биридир. Ушбу максадларга эришиш учун буюк аждодларимизнинг тарихий-маданий ва ижтимоий-алокий меросини чукур урганиш, ундаги инсонпарварлик гояларидан унумли фойдаланишни такозо этади. Айникса, Президентимиз Шавкат Мирзиёев 2017 йил 19 сентябрда БМТ Бош Ассамблеясининг 72-сессиясидаги нуткида тарихда биринчи маротаба:

"Марказий Осиё Уйгониш даврининг куплаб ёркин намояндаларининг ислом ва жахон цивилизациясига кушган бебахо хиссасини алохида кайд этмокчиман", деб таъкидлагани бежиз эмас. Чунки Марказий Осиё минтакаси, хусусан, бугунги Узбекистон худуди тарихда илм-фан, маданият ва санъатнинг кадимий бешиги сифатида мавжуд булиб келган.

Шунингдек, шиддат билан ривожланаётган хаётимизда руй бераётган юксалиш жараёнлари узини барча сохаларда намоён этмокда. Бинобарин, мустакилликка эришган йилларимизнинг илк даврида биз узимизнинг миллий узлигимизни англаш, бой тарихий-маънавий хамда илмий меросимизнинг асл мазмун-мохияти магзини чакиш ва уни руёбга чикаришга интилган булсак, эндиликда халкимиз жипсланиб «миллий тикланишдан - миллий юксалиш» гоясини амалга оширишга киришди. Бу даврда жамиятимизда ижтимоий тафаккурнинг юксалиш тенденцияси карор топиши, унга хос хам миллий, хам умуминсоний кадриятларнинг мужассамлиги эътироф этилмокда. Айникса, маънавият республикада ислохотларни амалга оширишнинг мухим омили ва зарур эхтиёжи сифатида давлат сиёсати даражасига олиб чикилди.

АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ

Мутасаввифнинг шахсияти ва ижодий фаолияти тарихининг барча даврларида турлича тахлил килиб урганиб келинган. Махдуми Аъзамнинг таржимаи холини узида мужассам этган илк асарлардан бири "Анис-ат-толибин"дир. Ушбу асар бухоролик суфий шоир ^осим ибн Мухаммад томонидан ёзилган.

Шунингдек, кейинги даврларда Махдуми Аъзамнинг хаёти ва фаолияти хакида Мухаммад Муфти Охангароний, Мухаммад Мусо ад-Дехбедий, Мухаммад Рахим, Мулла Абдулхаким Самаркандий, Абу Тохирхужа ва бошкаларнинг асарларида турли маълумотлар мавжуд. Шунингдек, Б.Валихужаев, А.Зохидий, Н.Жабборов, Музаффар Ахмад, Г.Наврузова, А.Нуриддинов, Х.Самадов кабилар томонидан нашр этилган маколаларни киритиш мумкин. Ушбу илмий маколаларда алломанинг "Миръот ус-сафо", алломанинг ижтимоий адолат масаласи, оилани мустахкамлаш, инсон ва унинг рухий камолати хамда фалсафий ва ижтимоий-сиёсий карашлари тахлил этилади.

Шу билан бирга, алломанинг илмий мероси ва тасаввуфий карашларини мохияти хакида катор тадкикотлар амалга оширилган. Бу борада, Илёсхон

Гозий, К.Каттаев, Н.Жабборов, Б.Тураев, А.Хужаев, С.Мансуров, Э.Зоировларнинг изланишларини айтиш мумкин.

Маколани тайёрлашда тарихийлик, танкидийлик, тизимли методлардан фойдаланилди.

НАТИЖАЛАР

К.Каттаевнинг "Махдуми Аъзам ва Дахбед тарихи" асари Махдуми Аъзам ва Бобир мирзо тарихи ва муаммолари кутарилган мамлакатимиздаги илк ёзишмалардир.

Б.Тураевнинг 2020 йилда "Махдуми Аъзам (хаёти ва илмий-маънавий мероси)" рисоласи нашр этилди, унда улуг мутафаккир хаёти, илмий ва ижодий фаолияти хакида ёритилган.

Алломанинг тасаввуф тарикатига оид "Рисолаи Бобурийя" (Бобурга аталган рисола) асари узбек тилидаги таржимаси 2020 йил нашр этилди. Шунингдек, Махдуми Аъзамнинг "Асрору-н-никох" ("Никох сирлари"), "Чахор калима" ("Турт суз"), "Баттихия" ("Крвун хакида хикоя"), "Зубдат ус -саликин" ("Солихлар мохияти ва султонларга насихат"), "Илмия" ("Илм рисоласи"), "Шархи рубойиёти Убайдий" ("Убайдий рубоийларининг шархи") асарларининг айрим кисмлари узбек тилига таржима килинган, баъзилари эса кискача тахлил килинган.

МУ^ОКАМА

Маълумки, мамлакатимизда мустакиллик давридан буён маънавий кадрият асаслари булган буюк алломаларимиз хотиралари тикланмокда, асарлари таржима килиниб, нашр этилмокда, уларга багишланган анжуманлар утказилмокда.

Махдуми Аъзамнинг «Рисолаи Бобурия» асари Х,индистон подшохи Бобир Мирзонинг илтимосномасига кура ёзилган рисола булиб, унда турли тарикатларда амалга ошириладиган зикр масаласи устида мушохадалар юритилади. Жумладан, профессор Б.Тураев фикрича, ушбу рисола "З.Бобурнинг Хожа Ахрор Валининг "Рисолаи волидия" асарини туркий тилга таржимаси ва Махдуми Аъзамга мактуб йуллашига жавобан ёзилган" [4, 21]. Дархакикат, ушбу асарнинг ахамияти шундаки, унда инсонларни адолатга, халолликка, сабру каноатга, кунгил ва нафс тозалигига, бировни хакини емасликка ва асосийси халк манфаати йулида келишувчиликка чакиради. Шу

жихатдан хам ушбу асар нафакат узининг даврида балки хозирги даврда хам ёшлар тарбияси ва маънавиятини ривожлантиришда долзарб хисобланади.

Рисола хамду сано билан бошланган, бу эса уша даврга хос булган хусусиятдир. Яъни, Шарк алломалари уз асарларини хамду сано билан бошлаганлар, асл максадга келганларида баъд (шундан сунг) жумласини албатта ишлатганлар. Шу билан бирга, рисоланинг ёзилишидан максад Бобур мирзонинг илтимоси эканлиги хам таъкидланади. Яъни, ушбу рисоланинг ёзилишига сабаб булган Бобурмирзога шундай таъриф берилади "хазрати салтанат шоир, Худонинг макбул бандаси, дарвишлар мухлиси ва эътикодманди, балким махбубул-кулуби (кунгилларнинг севгани)" [3, 58]. Дархакикат, уша даврда мискинлар кунглидан жой олган кишиларнинг номини тилга оиб аташ одобдан эмаслиги таъкидланади, яъни Он, ки дорад миёни жони мискин, Аз адаб нест номи у бурдан [3, 58].

Албатта, ушбу мисрадан куриниб турибдики, унда улуг инсонларни хурмат килиш, одоб ахлок коидаларига риоя этиш каби гояларни уз ичига олади.

Рисолада яна Хожа Убайдуллох Ахрорни фукароларнинг озод ва эркинлигидан хабардор булган киши сифатида таъкидлайди, яъни Он, ки зи хуррияти фукаро огох аст, Хожаи Ахрор - Убайдуллох аст[3, 58].

Дархакикат, "Рисолаи Бобурийя" асарида инсон кунглига таъсир кила оладиган гоят чиройли назмлар ва сузлар оркали асосий гоя баён этилади. Яъни, унда Бобур мирзо ва Хожа Убайдуллох Ахрор орасидаги тушунмовчилик, бир бирига булган душманли муносабатлари сабабли юзага келган нохуш вазиятларни юмшатиш, муросага келтиришга оид фикрларни учратиш мумкин. Вахоланки, бу икки инсон хам Махдуми Аъзамни муридлари хисобланган. Шунингдек, Бобирмирзонинг ёзган мактубидаги дардларни Махдуми Аъзам тушуна олган хамда шу дардга малхамни рисоладаги фикрлари оркали етказишга харакат килган. Шу сабабдан хам Махдуми Аъзам ушбу рисолани ёзиш оркали улар орасидаги келишмовчиликка бархам этишга оид фикрларини билдириб утади.

«Рисолаи Бобурия» уз замонасида «фавкулодда инкилобий рол уйнаган асарлар сирасига киради. Нега деганда, уша даврларда Накшбандия ва Яссавия тарикати орасидаги жахрий ва хуфий зикрлар масаласи туфайли икки тарикат орасидаги вазият таранглашган булиб, агар бу масала сиёсат даражасигача

Kyrapugca, gaBgarga Karra Mo^apogapra caSaS Sygumu MyMKuH эgн (xyggu, KagoM ugMuga KyptoHHuHr MaxgyK e эмacgнгн TyrpHCHgarn TopTumyBgap KaSu)" [5, 351]. ^apxaKHKaT, aHa myHgafi Ba3uaTga MaxgyMu At3aM acapga xy^ua Ba ^axpua 3HKpnapuHHHr xap hkkhchhh ^oroguru Sopacuga ugK MapTa hhmhh acocga Taxgug Kugagu. By эсa yma gaBp MyxuTuHu uHoSarra ogaguraH SygcaK, 6y ^yga KaTTa KaxpaMoHguKgup. fflyHgafi KuguS, MaxgyMu At3aM Xo^aroH-HaKmSaHgua Tapu^aTu aKoSupgapu opacuga SupuHHu SyguS ^axpua TapuKarn 3uKpuHu ugK acap e3uS эtтнpo$ этгaн Ba xypMaruHu ^ofiura KyfiraH aggoMa xucoSgaHraH.

«Pucogau BoSypua» acapuga MaxMygu At3aM «TaHrpu - ToKgup, tokhu ceBagu» geraH xuKMarHu rooxgaö, 3uKp noruga KaguMagap KaHgafi Taga$$y3 этнgнmн Ba ygapHu 3uKp этнm TapTuSuHu KypcaruS Sepagu[3, 98].

CyHrpa HaKmSaHgua TapuKara acocuga yn ByKy$ (Sugum, TymyHum) -ByKy^u agagufi, ByKy^u 3aMoHufi Ba ByKy^u KagSufiHu raBcu^gaS, ygapHuHr mapTgapuHu TatKuggafigu. XycycaH, SupuHHu mapTu - "guggaH gugra afiTcuH, Metgara KapaTa afiTMacuH, Harn^a SepMafigu" [3, 99]. By epga guggaH gugra afiTcuH geraHu, huh wpaKgaH w3Ma W3 TypraH xogga ranupum Ha3apga TyTugagu. ^apxaKuKaT, ymSy ^uKpgap opKagu emgapra uHcoHgapHu opKacugaH ranupMafi SagKu W3ura KaHgafi $uKpu (ranu) Sygca afiTum 3apypguru ratKuggamgu.

roKopuga TatKugnaHraH mapTgapgaH Supu Sy - "ho^uhc ogaMgapHuHr cyxSarugaH kohcuh" [3, 99]. By uSopaHu Kyfiugaru SafiT opKagu u^ogagafigu: HaxocT MaBtroara cuppu cyxSar uh xap^acT, Ku u3 MycoxuS ho^uhc эxтнpoз KyHeg.

Ma3MyHu: CyxSaT cupugaru ugK naHg my cy3, atHu Ho^MHcgap cyxSarugaH эxтнeт SyguHr.

AgSarra, Sy ^uKpgapu opKagu emgapHu ogoSgu, axgoKgu, ugMgu, axmu uHcoHgap SugaH cyxSaT Kypum ygapHuHr xaeTugaru MaKcaggapura эpнmнmga Tyrpu fiyg KypcaTumuHu, aKc xogga эca xaeTgapuHu SapSog этнmgapн MyMKuHnuruHu TatKuggafigu.

Pucogaga TatKuggaHraH SemuHHu mapT - "gyKMacura HuxoaTga эxтнeт SygcuHKu, gyKMa xapoM Ba mySxagu SygMacuH, HyHKu gyKMaHuHr gugra Kyngu Tatcupu Sop. Arap To3a Sygca, To3a, arap u^goc Sygca, u^goc Tatcup Kugagu"[3, 99].

^aMga Kyfiugaruna SafiT opKagu u^ogagafigu: ^yKMa TyxM acTy Syppam aHgumaxa, ^yKMa Saxpy raBxapam aHgumaxa. ^ap ^mhcku, Kapfi xaM aH oh SagpaBfi,

Гар нек марав, рохе бирав, тухми бад макор.

Тухми нароканда, ки дар гил бувад,

Тухми парокандагийи дил бувад [3, 100].

Мазмуни: лукма уруг булса, дони фикрлардир, лукма денгиз булса, марваридлар фикрлардир. Нимани эксанг, ушани оласан, кайси йулдан юрсанг хам, асло ёмон уруг экма. Тупрокка сочилган уруг пароканда булса, бу дил уругининг парокандалиги булади.

Дархакикат, ушбу шарт хамда байтда келтирилган фикрлар маъноси жихатидан бизга катта хикматдир. Чунки инсон хар бир ишини халол ва виждонан килиши, бировнинг хаккини емаслик, халол мехнат килиб оиласини бокиши, угриликка ва коррупция йул куймаслик, бошкаларга кулидан ва имконидан келиб чикиб яхшилик килиш, фарзандларига ибрат булиш каби яхши фазилатларни узида мужассамлаштириши лозим. Бу эса ёшларга ва фарзандларига халоллик ва поклик оркали инсон ривожланиши, угрилик ва харом нарсалар инсонни тубанликка олиб боришини тушунтириш зарур.

Хазрат Махдуми Аъзам тавба ва надомат (пушаймонлик) хакида суз юритиб, Убайдулло Баходурхоннинг куйидаги шеърини тилга олади:

Дар хавои нафси гумрах, умр зоиъ кардаийм,

Пеши ахтуллох аз атвори худ шармандаийм.

(Таржимаси: адашган нафс куйига тушиб, умрни бехуда утказганмиз. Энди тангрининг мухарраб бандалари хузурида уз килмишимиздан шармандамиз.) Шундан сунг муаллиф «Сенинг мавжудлигинг шундай бир гунохки, бошка хеч кандай гунохни у билан таккослаб булмайди» деган суфиёна хикматни ва «уз рухимдан унга (одамга) дам солдим», «барча муминлар бир-бирларига ога-инидирлар» дейилган оятларни ва «хар ким узини бир кавмга ухшатса, уша кавмдан хисобланади» деган хадисни изохлаш жараёнида бот-бот Убайдуллохон (Убайдий) шеърларини мисол ва далил урнида зикр этади.

ХУЛОСА

Хулоса килиб айтганда, Махдуми Аъзам Дахбедийнинг тасаввуф тарикатларига йуналтирилган «Рисолаи Бобурия» асари уша замон мутасаввуф олимлари, пиру муршидларига кулланма сифатида ёзилган булса-да, тарихий келиштирувчиликни амалга ошира оладиган асосан икки шахсга - Бобур мирзо ва Убайдуллохонларга хам мулжалланган. Умуман олганда, рисола матнида купгина ирфоний атамалар, тасаввуфий истилохлар, суфиёна сузларнинг

маъноси ёритиб берилади. Шунингдек, Куръон оятлари, пайгамбар хадислари тасаввуфий таълимот коидаларига мос холда тафсир этилган. Шу боис, «Рисолаи Бобурия» ирфоний, таълимий ва тарихий тарикат усулларини изохлаб бериш, Бобурнинг ушбу тарикат арбоблари билан алокасини урганишда мухим манба булиб хизмат килади.

REFERENCES

1. Мирзиёев Ш.М. Миллий тикланишдан - миллий юксалиш сари. 4 жилд. -Тошкент: «Узбекистон», 2020. - 453 б.

2. Узбекистон Республикаси Президентининг ёшлар форумида сузлаган маърузаси Тошкент 2020 й.

3. Махдуми Аъзам Дехбедий. Рисолаи Бобурийя. (Бобурга аталган рисола). Бобур номли халкаро фонд. - Тошкент: «Навруз», 2020. - 132 б.

4. Тураев Б.О. Махдуми Аъзам (хаёти илий-маънавий мероси). - Т.: «Инновацион ривожлантириш нашриёт-матбаа уйи», 2020. - 48 б.

5. Каттаев К., Каттаева Г. ^адимий китоблар таржимаси. -Тошкент: «Qaqnus», 2020. 448 б.

6. Самадов Х. Махдуми Аъзам Косонийнинг маънавий мероси ва унинг ёшлар тарбиясидаги урни: Автореф. дисс.я.... - Самарканд, 2018. - 36 б.

7. Абдулхаким Шаръий Жузжоний. Тасаввуф ва инсон. - Тошкент: «Адолат», 2001. - 192 б.

8. Г.Гаффарова, А.Абдуллаев. (2021). АХБОРОТЛАШГАН ЖАМИЯТДА МАЪНАВИЙ ХДЁТНИНГ УЗИГА ХОС ХУСУСИЯТЛАРИ. Academic research in educational sciences. Special Issue 2.

9. G. Makhmudova, G. G'affarova, G. Jalalova (2020). O'zbekistonda islohatlar jarayonini tahlil etish va amalga oshirishning konseptual-falsafiy metodologiyasi. 176 b.

10. G.G. Gaffarova, (2020). Strategy of activity and systematical approach. nternational Journal of Psyshosial Rehabilition. London, United Kingdom, 24, Issue-5, May. - 66456651.

11. Gaffarova G.G., Abdullayeva M.N. (2020). Tasavvufning kognitiv tizimi zamonaviy falsafa prizmasida. Academic research in educational sciences. №3. URL:https://cyberleninka.ru/article/n/tasavvufning-kognitiv-tizimi-zamonaviy-falsafaprizmasida (дата обращения: 15.01.2021).

12. Gaffarova, G.G. (2019), Problems self-organization: philosophical analysis //Scientific Bulletin of Namangan State University. -T.1. -№5, - C.185-190.

13. Гаффарова, Г., & Абдуллаева, М. (2020). Тасаввуфнинг когнитив тизими замонавий фалсафа призмасида. Academic Research in Educational Sciences, 1(3), 102-114.

14. Gaffarova, G. G., & Abdullaeva, M. N. (2021). Cognitive system of sufism. ISJ Theoretical & Applied Science, 02 (94), 38-42.15.

15. Гаффарова, Гулчехра Гуламжановна. (2020). Когнитив жараёнда аутопоэзис назарияси. Узбекистонда илмий-амалий тадкикотлар: Республика микёсида 16-куп тармокли илмий масофавий онлайн конференция материаллари. 193-196

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.