УДК 821.51
Кадырова Медине Шамратовна, магистр кафедры крымскотатарской филологии, ФГАОУ ВО "Крымский федеральный университет имени В.И. Вернадского", г. Симферополь, республика Крым, Российская Федерация
е-mail: medina.kadyr2217@gmail .com
КРЫМСКОТАТАРСКИЙ ПОЭТ-КЛАССИК - АШЫК ОМЕР (... -1707)
Аннотация. В статье предпринимается попытка краткой характеристики творчества средневекового крымскотатарского поэта классика - Ашыка Омера (...-1707). Освещается история исследования творчества признанного поэта-ашыка. При освещении вопроса рассмотрены работы таких авторов, как Домбовский Ф., Шемьи-заде Э., Фазыл Р., Усеинов Т.Б., Къадырова У.
Ключевые слова: крымскотатарская ашыкская поэзия, Ашык Омер, образная система.
Kadyrovа Medi^ Shamratovna, Master of the Crimean Tatar Philology Department, "Crimean Federal University named after V.I. Vernadsky", Simferopol, the Republic of Crimea, Russian Federation
е-mail: medina.kadyr2217@gmail .com
CRIMEAN TATARIAN POET-CLASSIC - ASHYK OMER (... -1707)
Annotation. In the article, an attempt is made to briefly describe the creativity of the medieval Crimean Tatar poet of the classic - Ashik Omer (... -1707). The history of research of creativity of the recognized poet-ashyk is covered. When covering the issue, the works of such authors as Dombovsky F., Shemi-zade E., Fazil R., Useinov T.B., Kadyrova U.
Keywords: Crimean Tatar Ashik poetry, Ashyk Omer, figurative system
КЪЫРЫМТАТАР КЛАССИК ШАИРИ - АШЫКЪ ОМЕР (... -1707)
КИРИШ. Ашыкъ Омер (^-1707) ве онынъ асабалыгъы даим буюк меракъ догъурмакътадыр. Сонъки вакъытта бу меракъ эп артмакъта. О, сонъ дереджеде муим сыма олып, яшагъан девринден бизни учь бучукъ асырлыкъ бир заман айыргъанына бакъмадан, эп эфсане олып къалмакътадыр. Шаирге багъышлангъан тедкъикъатларда онынъ аяты иле шахсиетине даир къарышыкъ бильгилерге раст келемиз.
ЭСАС КЪЫСЫМ. Къырымтатар эдебиятынынъ XVII асырдаки деври гъает махсулдар девир эди. Миллий шиириетте классик шаркъ назмиетининъ гъазель, месневи, дестан, къошма, семаи киби шекиллери темеллешти. Бу девирде иджат эткен Ашыкъ Омер -1707), Мустафа Джевхерий (...-1715) киби бир чокъ муэллифлер эдебиятымызнынъ инкишафына семерели иссе къоштылар.
Мундеридже, мевзу, жанр джеэтинден зенгинлешкен эдебиятта диван, тасаввуф, халкъ эдебияты киби ёнелишлернинъ инкишафы девам этильди. Бу учь ёнелиште саз (ашыкъ) шаирлерининъ иджады айрыджа ер алды.
Эдебий тиль инкишаф этти. Юкъарыда анъылгъан муэллифлер классик шиириетнинъ эм диван, эм саз услюбинде иджат эттилер.
Гъает махсулдар олгъан Ашыкъ Омернинъ иджадында котерильген мевзулар шимдики девирде де пек къыйметлидир. Онынъ ахлякъий, севги, огретиджи, насит бериджи мевзуларгъа багъышлангъан эсерлеринде шаирнинъ акъыл-идраки ве тюшюнджеси ифаделене.
Ашыкъ Омернинъ шиирлерининъ къурулышында озь хусусиетлери бар. Шаирнинъ халкъ услюбинде яратыджылыгъы эсасен къошма назм шекили эсасында уйдурыла.
Назмиетининъ экинджи къысмы исе диван эдебиятынынъ тарзында языла. Бу асабалыкънынъ эксериети гъазель шекилиндедир. Араплардан иранлыларгъа, иранлылардан ве османлылардан бизим эдебиятымызгъа
НАУЧНЫЙ ВЕСТНИК КРЫМА, № 3 (14) 2018 алынгъан гъазель шекили - диван шиирининъ ве бираз да саз шиирининъ эсасы деп таныла.
Ашыкъ Омернинъ севги акъкъында бир чокъ шиирлерининъ темелини къойгъан бу шекиль Фузулий, Бакъий, Недим киби диван усталарнынъ эсерлерини хатырлата. Гъазель 14-16 эджадан ибарет олмакъ иле, озь шекилини ифаде этювде энъ муреккеп жанр деп билине. Ашыкъ Омер Алишер Навоий киби, юксек инджеликни къачырмай, халкъ аэнкинен, халкъ музыкасынынъ джошкъун макъамынен назмий сёзлерини сюслеп, халкъ огюнде эм чала, эм де йырлай.
Ашыкъ Омер саз шаирлери арасында бу тарафтан акърансыз, мисальсиз муэллифтир.
Ойле этип, классик шаирнинъ къалемине аит эсерлер арап ве фарс сёзлеринен зенгин халкъ тилинде язылгъанлар. Эдебий тилимизнинъ инкишафына бу хусусиетнинъ буюк тесири олды.
Ашыкъ Омер акъкъында Къырымда бир чокъ эфсанелер ве риваетлер яшап кельмекте. Бу малюматларгъа эсаслансакъ, Ашыкъ Омер Къырымда чокъ балалы фукъаре аилесинде догъа. Иптидаий мектепни битире. Бир къач сене медреседе окъуй. Амма медреседе сокъталыкъ этмек о ичюн джан сыкъыджы, мешакъатлы мешгъулиет ола. Бу себептен медресени быракъып, халкъ арасына чыкъа ве шиирлерини эсасен ашыкълыкъ дуйгъуларына багъышлап иджра эте.
"Даима кочебе аят кечире. Шеэр-шеэрден, кой-койден юрип, озюнинъ терен мундериджели шиирлерини окъуй, къартларны-яшларны айретке кетире" - деп, шаир акъкъында Феликс Домбовский яза [1].
Ашыкъ Омер - медениетимиз тарихында буюк симадыр. Бу классигимиз яратыджылыгъы акъкъында ильки малюмат 1848 сенеси Феликс Домбровскийнинъ Петербургда дердж этильген "Ашыкъ Умер" серлевалы макъалесинден билине. Бу макъаленинъ дердж олунгъанына 167 йылдан зияде олса да, озь эмиетини, мундеридже къуветини гъайып этмеди. Бу макъале илериде Ашыкъ Омернинъ яратыджылыгъы хусусында япыладжакъ
НАУЧНЫЙ ВЕСТНИК КРЫМА, № 3 (14) 2018 тедкъикъатлар ичюн эсас тарихий весикъалардан, библиографик менбалардан бири олды.
1969 сенеси "Ленин байрагъы" газетасында совет тедкъикъатчысы Эшреф Шемьи-заде Ашыкъ Омернинъ аяты ве иджадына багъышлап гъает мундериджели макъалесини ве шаирнинъ эсерлерини бастырды [13].
Аман-аман 20 йыл даа вакъыт керек олды ве, ниает, 1988 сенеси чокътан бекленильген "Ашыкъ Умер" китабы халкънынъ элине тюшти. Бу ишни дженктен сонъки эдебиятымызны темеллини огренген, Эшреф Шемьи-заденинъ шегирти сайылгъан, языджы Риза Фазыл япты [12].
Бугуньки куньде классик ашыкъ шаиримизнинъ иджадынен бир сыра алимлеримиз огъраша, булар арасында профессор Усеинов Т.Б. тарафындан язылгъан ильмий ишлерни къайд этмели. Ойле этип, алим къырымтатар ашыкълар эдебиятынынъ ярымадада пейда олувы ве инкишафынен (назарий меселелернен) багълы макъалелерини бастыра [5, 9, 10].
Эдебиятшынаснынъ ашыкълар эдебиятында образлар системасынынъ инкишафына багъышлангъан макъалелерини айтып кечмели [3, 4, 6, 7, 8, 11].
Сонъки вакъыт яш къырымтатар алимимиз - Кадырова Урие Ашыкъ Омернинъ назм яратыджылыгъында образлар системасыны огренмекни фааль девам этмекте [2].
НЕТИДЖЕ. Къырымтатар халкъынынъ буюк шаири Ашыкъ Омернинъ эсерлери даима юреклерде яшайджакътыр.
Халкъ арасындан чыкъкъан ве аман-аман бутюн омрю кочебе аятта кечкен Ашыкъ Омер 300 йылдан сонъра кене де озь халкъынынъ къучагъына къайтып кельди, оны энди эбедий яшатаджакъ тувгъан миллетине къавушты. Онынъ битмез-тюкенмез шиирий ирмакълары миллий медениетимизнинъ, саньатымызнынъ чокърагъына келип къошулды.
Ашыкъ Омернинъ сынъырсыз къыйметли яратыджылыгъы тиллерде дестан олып, мирасы эбедийлешип, халкъымызнынъ миллий вариетине чевирильди.
Список источников:
НАУЧНЫЙ ВЕСТНИК КРЫМА, № 3 (14) 2018
1. Домбровский Ф. Ашыкъ Умер. Кърымтатар риваети / Ф. Домбровский // Современник. - СПБ. - 1848. - №5. - С.15-23.
2. Къадырова У. Ашыкъ Умернинъ шиирлеринде ашыкъ ве севгилли образларынынъ айдынлатылувы (бир шиир мисалинде) / У. Къадырова. // Йылдыз. - 2007. - №2. - С. 129-135.
3. Усеинов Т.Б. Героика в средневековой крымскотатарской ашыкской поэзии / Т.Б. Усеинов. // Научный вестник Крыма. - 2017 - №6 (11). - С.1-5.
4. Усеинов Т.Б. Использование сравнения и противопоставления цветовых характеристик в крымскотатарской ашыкской поэзии // Учёные записки Таврического национального университета имени В.И. Вернадского. -2013. - Том 26 (65). - Часть 2. - С. 392-398.
5. Усеинов Т.Б. Къырымтатар ашыкълар шиириетининъ огренилюв тарихы (История изучения крымскотатарской ашыкской поэзии) / В книге: Дни науки КФУ им. В.И. Вернадского. Сборник тезисов участников III научно-практической конференции профессорско-преподавательского состава, аспирантов, студентов и молодых ученых. - Симферополь, 2017. - С. 492-494.
6. Усеинов Т.Б. Образная система крымскотатарской ашыкской силлабической поэзии конца XVI-начала XVIII вв. Земная лирика / Т.Б. Усеинов. // Учёные записки Крымского федерального университета имени В.И. Вернадского. - 2016. - Том 2 (68). - №3. - С.153-158.
7. Усеинов Т.Б. Панегирик в рамках средневековой крымскотатарской письменной силлабической поэзии. Восхваление географической местности / Т.Б. Усеинов. // Учёные записки Таврического национального университета имени В.И. Вернадского. - 2010. - Том 23 (62). - №3 (Филология. Социальные коммуникации). - С.253-258.
8. Усеинов Т.Б. Панегирик в рамках средневековой крымскотатарской письменной силлабической поэзии. Восхваление земного человека / Т.Б. Усеинов. // Культура народов Причерноморья. - 2008. - №136. - С. 31-33. -ISSN 1562-0808.
НАУЧНЫЙ ВЕСТНИК КРЫМА, № 3 (14) 2018
9. Усеинов Т.Б. Редиф в средневековой крымскотатарской метрической и силлабической поэзии // Вопросы крымскотатарской филологии, истории и культуры. - 2016. - Выпуск 2. - С. 112-117.
10. Усеинов Т.Б. Ритмические признаки средневекового крымскотатарского письменного силлабического стиха. Равносложность строк // Учёные записки Таврического национального университета имени В.И. Вернадского. - 2012. - Том 25 (64). - №3. - Ч.1. - С. 67-70.
11. Усеинов Т.Б. Философия и дидактика в рамках средневековой крымскотатарской письменной силлабической поэзии // Учёные записки Таврического национального университета имени В.И. Вернадского. - 2011. -Том 24 (63). - №3 (Филология. Социальные коммуникации). - С. 119-124.
12. Фазыл Р. Ашыкъ Умер / Р. Фазыл. - Ташкент, 1990. - 496 с.
13. Шемьи-заде Э. Ашыкъ Умер (Умер Абдулла огълу) / Унутылгъан эдебий мирасымыздан / Э. Шемьи-заде / Ленин байрагъы. - 1969. - Январь 11, 14, 16, февраль 8.
Дата публикации: 11.02.2018