Научная статья на тему 'КОРХОНА САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШДА МАРКЕТИНГ СТРАТЕГИЯЛАРИДАН ФОЙДАЛАНИШ ИМКОНИЯТЛАРИ'

КОРХОНА САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШДА МАРКЕТИНГ СТРАТЕГИЯЛАРИДАН ФОЙДАЛАНИШ ИМКОНИЯТЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
254
63
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
маркетинг / стратегия / маркетинг стратегияси / SWOT таҳлил / саноат корхоналари / иқтисодий механизм

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Бойжигитов Санжарбек Комилжон Ўғли

Маколада маҳаллий саноат корхоналарида маркетинг стратегиясининг ахамияти, маркетинг стратегиясининг корхона самарадорлигини оширишдаги ўрни ёритилган. SWOT таҳлил қилиш орқали корхона самарадорлигини оширишда маркетинг стратегиясининг йўналишлари бўйича фикрлар юритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «КОРХОНА САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШДА МАРКЕТИНГ СТРАТЕГИЯЛАРИДАН ФОЙДАЛАНИШ ИМКОНИЯТЛАРИ»

КОРХОНА САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШДА МАРКЕТИНГ СТРАТЕГИЯЛАРИДАН ФОЙДАЛАНИШ ИМКОНИЯТЛАРИ

Бойжигитов Санжарбек Комилжон уFли

Маркетинг кафедраси ассистенти Самарканд иктисодиёт ва сервис институти 00 bek94@mail.ru, +99899 350 06 09

Аннотация. Маколада махаллий саноат корхоналарида маркетинг стратегиясининг ахамияти, маркетинг стратегиясининг корхона самарадорлигини оширишдаги урни ёритилган. SWOT тахлил килиш оркали корхона самарадорлигини оширишда маркетинг стратегиясининг йуналишлари буйича фикрлар юритилган.

Калит сузлар: маркетинг, стратегия, маркетинг стратегияси, SWOT тахлил, саноат корхоналари, иктисодий механизм.

Кириш. Мамлакатимиз иктисодиётида амалга оширилаётган кенг куламли ислохотлар хамда олиб борилаётган окилона иктисодий сиёсат туфайли дунё микиёсида жадал ривожланиш суръатлари сакланиб колинмокда. Жахоннинг куплаб мамлакатларида пандемия сабабли иктисодий таназзул давом этиб келаётган бугунги шароитда, жахон иктисодиётида хали-бери сакланиб колаётган жиддий муаммоларга карамасдан, жумладан, 2019 йилда Узбекистон уз иктисодиётини баркарор суръатлар билан ривожлантиришни давом эттирди, ахоли турмуш даражасини изчил юксалтиришни таъминлади, ракобат мухити шароитида дунё бозоридаги уз позициясини мустахкам эгаллаш мухим омил сифатида белгиланган.

Дархакикат, сунги йилларда мамлакат иктисодиёти ривожланишининг барча курсаткичлари буйича белгиланган прогноз курсаткичлар бажарилмокда. Иктисодиётнинг ривожланишида янги боскичга олиб чикилди. Жахон мамлакатларининг иктисодиёти нисбатан паст суръатларда ривожланиб турган бир пайтда мамлакатимизда амалга оширилган иктисодий ислохотлар натижасида эришилган ютуклар халкимизнинг ва мамлакатимиз рахбарининг тинимсиз мехнати ва саъй-харакатлари эвазига эришилмокда.

Мамлакатимизда иктисодиётнинг бошка сохалари катори саноат сохаси хам жадал суръатлар билан ривожланмокда. Мамлакат иктисодиётининг ривожланишида асосий омиллардан хисобланган хамда мамлакат иктисодиётининг бошка сохалари ва тармокларининг ривожланишига катта туртки берадиган саноатнинг ривожланишига, махсулот сифатини оширишга, корхоналар уртасида соф ракобат мухитини яратишга катта эътибор каратилмокда. Бошка сохалар ва тармокларда булгани каби, саноат сохасида хам, унинг турли тармоклари ва корхоналарида хам модернизациялашга, махсулот сифатини оширишга, корхонада маркетинг стратегияларини тугри

танлашга, стратегия тахлили оркали прогноз курсаткичларини белгилашга, техник-технологик янгиланишга эътибор каратилмокда.

Бу ишларни амалга оширилиши хар бир саноат корхонасида маркетинг фаолиятидан кенг микёсда фойдаланишни ва маркетинг стратегияси оркали саноат корхоналарининг самарали фаолиятини амалга оширишни талаб килади.

Мавзуга оид адабиётлар тахлили. Шу уринда шуни айтиш лозимки, Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича харакатлар стратегияси тугрисида"ги ПФ-4947-сонли фармони кабул килиниб, унда 2017-2021 йилларда Узбекистон Республикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Хдракатлар стратегияси белгилаб берилди. Хдракатлар стратегиясида белгилаб берилган максадларга эришиш эса, аввало корхоналарнинг маркетинг фаолияти самарадорлигини ошириш, бу эса уз навбатида, маркетинг стратегияларини ишлаб чикшни ва амалга оширишни такозо этади. Стратегия - бу янгиланиш жараёнларининг хакикий харакатлар дастуридир [1].

Маркетинг стратегияси корхона имкониятларини бозорга мослаштириш, корхонанинг келгусидаги товар, нарх сотиш, коммуникация буйича ривожланиш стратегияларини ишлаб чикиш, истеъмолчиларнинг талаб ва хохишларини эркин ракобатли айрибошлаш оркали эхтиёжларини кондиришга каратилган ижтимоий жараёндир.

Шуни таъкидлаш жоизки, маркетинг сохасида фаолият курсатадиган нуфузли Америка Маркетинг Ассоциациясининг олимлари: Маркетинг стратегияси - бренд ёки махсулот линияси буйича корхона максадларига эришиш йуналишларини курсатиб берувчи билвосита ёки бевосита баёнот, дея таърифлаган. ^олаверса, маркетинг стратегияси хам узининг белгиланиш турларига караб бир канча стратегиялардан шаклланган. Булардан бири корхонанинг усиш стратегияси хисобланади [2].

Таникли узбек олималаридан бири Ш.Ж.Эргашходжаеванинг фикрига кура, маркетинг стратегияси - корхона имкониятларининг тахлили, максадларни танлаш, режаларни ишлаб чикиш, маркетинг чора - тадбирларини амалга ошириш ва уларни руёбга чикаришни назорат килиш жараёнидир [3].

Юкоридаги фикрларни инобатга олган холда, корхоналарда маркетинг фаолиятининг баркарорлигини ва самарадорлигини оширишда маркетинг стратегиясини такомиллаштириш лозим деб хисобладик.

Тахлил ва натижалар. Хрзирги пайтда хар кандай стратегияни илк бор стратегия ишлаб чикаётган саноат корхоналари учун инновацион холатда куриш мумкин, бу ташкилотнинг ташки мухитга мослашишининг янги усулидан далолат беради. Ташкилотнинг айнан инновацион максадларга эришишга каратилган стратегияси хам инновацион жараён сифатида талкин килинади. Турли стратегик режаларни киёсий урганиш ва уларнинг алохида компонентларини бахолаш холатини таккослаб, стратегияларнинг кай даражада янгилигини аниклаш мумкин.

Биз "Жомбой дон мaхсyлотлaри" АЖ 2020 йилдa уз тaрaккиёт ривожлaнишини ишлaб чикдан Ba уни aмaлгa оширишгa киришгaн корхонaнинг фaолиятини тaхлил кдлaмиз. Kорхонa хозирги пaйтдa мyвaффaкиятли ривожлaнмокдa, зaрyрий моддий-техник Ba мaлaкaвий бaзaгa эгa. Бирок, y тaлaбнинг мaвсyмий yзгaришлaригa дуч келмокдa Ba киммaт нaрхдaги реклaмa фaолиятини aмaлгa оширaди хaмдa бaъзи мaхсyлотлaри бyйичa юкори сaрф-хaрaжaтгa yчрaмокдa.

Хрзирги Ba^raa сaноaт корхонaлaрининг ички Ba тaшки мухитни yргaниш жaрaёни SWOT - тaхлил мaтрицaсини тулдириш учун aсос 6ули6 хизмaт кдлaди [4]. Мaтрицaни тулдириш жaрaёнидa тaдкдкотчи корхонaнинг кучли томонлaридaн тaшкд мухшда пaйдо бyлгaн имкониятлaрдaн фойдa олиш учун фойдaлaниш бyйичa стрaтегияни иштаб чикдшга йyнaлтирyвчи жуфтлик комбинaциялaр хосил бyлaди.

Шyлaрни хисобгa олиб, биз "Жомбой дон мaхсyлотлaри" АЖ нинг SWOT - тaхлилини aмaлгa оширишдa, уз тaркибигa олувчи корхонa ички мухитининг кучли тaмонлaрини тaшкд мухитнинг имкониятлaри билaн солиштиришдa кyйидaги тургга aсосий стрaтегияни aлохидa aжрaтдик: рaкобaтчилик yстyнликлaри Ba сaвдо белгисидaн фойдaлaниш aсосидa тaшкилот нуфузини кУллaб-кyввaтлaш; ходимлaр билим Ba кyникмaлaригa тaяниб, истеъмолчилaрнинг ишонч дaрaжaсини сaклaб колиш; сaвдо белгиси Ba мaлaкaли кaдрлaрдaн фойдaлaниб, юкори фойдa келтирyвчи мaхсyлотлaрини олFa суриш; етуклик дaрaжaсидaги мaхсyлотлaр дaромaдлилигигa ишончли тaъминотчилaр хисобидaн эришиш. Kорхонaнинг ички мyхитдaги кучли томонини тaшкд мyхитдaги хaвф-хaтaрлaр билaн кдёслaш aгентлик тaрмоFини кенгaйтиришгa имкон бермокдa.

Kорхонaнинг хaётий дaврийлигидa пaсaйиш дaрaжaсидa бyлгaн фaолиятлaргa бaрхaм бериб, буш турган мaблaFлaрни янги мaхсyлотлaрни ишлaб чикдшга йyнaлтириши зaрyр. Янги рaкобaтчилaр тaъсирини кaмaйтириш учун корхонa янги ишончли хaмкор Ba инвесторлaргa Ba хизмaт кyрсaтиш стaндaртлaрини оширишгa эътибор кaрaтиши керaк.

1-жадвал

"Жомбой дон махсулотлари"АЖнинг SWOT тахлили_

Кучли томонлари Кучсиз томонлари

• бозорни яхши билиш; • моддий техник бaзaсигa эта этанли^; • мyтaхaссислaрнинг етaрлилиги; • куп йиллик тaжрибaгa эгaлиги; • жойлaшгaн мухити; • уз ходимлaригa хaр хил хизмaтлaрни кyрсaтиши; • фaолият кдскд иш фaслигa эгa; • тулик MyBBara билaн ишлaмaётгaнлиги; • мaркетинг фaолиятини кучсизлиги.

• маxсyлотни сифатлилиги.

Имкониятлари Тахдидлар

• фаолиятни кенгайтириш; • катта тажриба; • янги маxсyлот ишлаб чикаришни йyлга кУйиш; • маркетинг тадкикот ишларини ривожлантирилиши; • ишлаб чикариш кувватларини ошириш. • об-хавонинг узгариши; • ракобатчиларнинг куплиги ва кучайиб бориши; • умумий иктисодий холат; • шартнома шартларини бажара олмаслик холати.

Юкорида келтирилган жадвал маълумотларида мазкур корхонанинг кучли-кучсиз томонларини хамда имконият ва хатарларини акс эттириб турмокда.

Хулоса ва таклифлар. "Жомбой дон махсулотлари" АЖ ни SWOT тахлилини амалга ошириш натижасида унинг истикболда ривожланиши учун куйидаги маркетинг стратегияси иктисодий механизмини таклиф киламиз.

Бош стратегия: Истеъмолчиларга ракрбатчиларникига Караганда юцори сифатли саноат махсулотларини тацдим этиш йули билан бозорда

мустахкам урин эгаллаш

2-жадвал

"Жомбой дон махсулотлари" АЖ нинг маркетинг стратегияси

№ Маркетинг стратегиялари таркиби Маркетинг стратегияларини амалга ошириш хусусиятлари

1. Истеъмолчилар билан интеграллашув стратегияси 1. Доимий мижозлар базасини кенгайтириш: • Чегирмалар тизимини ишлаб чикиш; 2. Воситачилар тармогини кенгайтириш: • Хизмат курсатиш сифатини ошириш; • Бонусли дастур.

2. Тез усиб бораётган бозорда юкори даражада ракобатли бизнеснинг тезкор усиш стратегияси 1. Реклама компаниясини ташкил этиш: • Телеведениеда, хорижда реклама; • Марказий нашрларда реклама; • Минтакавий матбуотда реклама; 2. Нархларни тушириш (арзонлаштириш): • Махсулот нархларини тушириш (арзонлаштириш); • Хдмкор ва инвесторлар билан тугридан-тугри шартномалар тузиш.

3. Яхши ракобатчилик 1. Нархларни тушириш (арзонлаштириш):

позициялaригa эта бyлмaгaн, aммо истикболли бозорлaрдa ишлaётгaн сaноaт дифференциaцияси стрaтегияси • Мaхсyлот нaрхдaрини тушириш (aрзонлaштириш); • Хдмкор Ba инвесторлaр билaн тyFридaн-тyFри шaртномaдaр тузиш; 2. Реклaмa тyрлaрини тaшкил этиш: • Товaр таркатиш кaнaдлaрини тaкомиллaштириш.

4. Kонцентрик диверсификaция стрaтегияси 1. Мaркетинг тадкикотларини yткaзиш: • Тaдaбни yргaниш; • Сифaтли мaхсyлотлaрни ишлaб чикариш; 2. Логистик сервисни шaкллaнтириш; 3. Хдмкор Ba инвесторлaр билaн шaртномaдaр тузиш .

5. Етук бозорлaрдa юкори дaрaжaдa ракобатчилик бизнесини дифференциaциялaш стрaтегияси 1. Нархларни тушириш (арзонлаштириш): • Махсулот нархларини тушириш (арзонлаштириш); • Хамкорлар билан тyFридaн-тyFри шaртномaлaр тузиш; 2. Мaвжyдлaри асосида янги дастурлар ишлаб чикиш; 3. Реклaмa компаниясини ташкил этиш: • Хорижий Ba махаллий мaтбyотдa рекдaмa; • Реклaмa турларини ташкил этиш; • Сотишни рaFбaтлaнтириш дастурларини ишлаб чикиш.

6. Ходимлaрнинг мaдaкaсини ошириш стрaтегияси 1. Ходимларни укитиш: • Хар бир ходим учун индивидyaд укитиш-ургатиш графигини яратиш; • Стратегияни амалга оширишга барча даражадаги менежерларни жалб килиш; 2. Истеъмолчиларга хизмат курсатиш сифатига талабларни ишлаб чиккиш.

7. Мaхсyлот брендини олFa суриш стрaтегияси 1. Маркетинг тадкикотлари: • Махсулот брендини олFa суришнинг истикболли манбаларини аниклаш; • Истеъмолчилардан "Жомбой дон махсулотлари" АЖ мурожаат килишлари хакида сУровномa утказиш; 2. Реклама компаниясини ташкил этиш: • ОАВда реклама; • Телевидениедa реклама.

"Жомбой дон махсулотлари" АЖ бугунги кунда уз имкониятларидан келиб чикиб тyFри стратегик йулини танлаб олиши мухим омил сифатида белгилашимиз мумкин. Корхона уз ракобатчиларидан ва замонавий ишлаб чикариш структурасидан ортда колмасдан узини кайта-кайта модернизайиялаш оркали юкори фойдага эришиш имконияти пайдо булади.

Хулоса килиб яна шуни айтиш мумкинки, корхонанинг маркетинг стратегияларидан тулаконли фойдаланиши корхона товарларига булган талабни шаклланишига, ишлаб чикариш механизмининг жадаллашишига, маркетинг комплекси элементларининг ривожланишига, савдо жараёнларининг баркарорлашувига, истеъмолчилар куламининг ошишига, истеъмолчи учун аник раFбатлантириш чора-тадбирларини жорий этишига йул очиб бериши мумкин. Шунинг учун маркетинг стратегиясини ишлаб чикиш ва танлаш оркали мавжуд ва потенциал истеъмолчиларни купрок жалб килиш назарда тутилади.

Фойдаланилган адабиётлар руйхати

1. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёев 19 сентябрь куни Бирлашган Миллатлар Ташкилоти Бош Ассамблеясининг 72-сессиясида нутки. http://uza.uz/oz/politics/zbekiston-prezidenti-shavkat-mirziyeev-bmt-bosh-assambleyasi-20-09-2017.

2. Marketing Management, Second Edition Published by McGraw-Hill Education, 2 Penn Plaza, New York, NY 10121. Copyright © 2015 by McGraw-Hill Education. All rights reserved. Printed in the United States of America.

3. Strategic marketing. Ergashxodjaeva Sh.Dj. - T .: "IQTISODIYOT", 2019. -236 pages.

4. Современный стратегический анализ : учебное пособие / Е.Ю. Кузнецова [и др.] ; под общей ред. проф., д-ра экон. наук Е.Ю. Кузнецова.— Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2016.— 131 с.

5. Арутюнова Д.В. Стратегический менеджмент. Учебное пособие. Таганрог: Изд-во ТТИ ЮФУ, 2010. 122 с.

6. Панкрухин А.П.. Маркетинг Гилдия маркетологов. — 3-е изд. — М.: Омега-Л, 2005. - 656 с.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.