Жамият ва инновациялар Общество и инновации -
Society and innovations
Journal home page: https://inscience.uz/index.php/socinov/index
The concept of national cultural concept
Mamura ALLANAZAROVA 1
Specialized Branch of Tashkent State University of Law
ARTICLE INFO
Article history:
Received September 2020 Received in revised form 15 September 2020 Accepted 25 September 2020
Available online 1 October 2020
Keywords:
Concept
English linguistics
Fire
Water
Basic
Main character Love
Friendship Coking
Physiological characteristics Linguoculturology Cultural concept.
ABSTRACT
The main unit of linguoculturology is cultural connotation. Cultural conseption this is a mental unit, an information structure that serves to represent units of mental and psychic resources in the mind, as well as reflecting human experience and knowledge (E.S.Kubryakova), the main unit of culture (V.I.Karasik), the cell of culture in the human mind (yu.S.Stepanov). The linguistic and cultural approach to the concerto dictates the perception of concerto as a base unit of culture and reflects in itself the concepts that are important to a particular culture.
The constituents in the structure of the concept form the square of the concept or the constitutive.
The National Conservatory is the sum of the concretes that are considered characteristic for a concrete nation, the concept presents itself a concretes section, elements. Its elements manifest themselves in concrete communicative processes.
As a result of the analysis of the verification of the cones' Fire ' in phraseological units, it is possible to see that in the phraseological units with the fire component there are mainly figurative and valuable parts of the cones of Fire. Positive aesthetic evaluation is reflected in the following conceptual signs: Fire It 1) positive emotions (love, friendship, caress); 2) aspiration, diligence; 3) motivation Reserve. Negative aesthetic evaluation is reflected in the contextual signs of language combinations that represent the concepts of destruction, fire, War. Fire it is 1) fire, disaster, destruction; 2) War and shooting; 3) negative emotions: anger; 4) difficult test, suffering; 5) shortage of time; 6) reserve of criticism and XK.
In' Water ' component phraseological units, water is interpreted as 1) a kind of texture that expresses different situations in Life; 2) useless and inexpensive compared to other liquids; 3) sacred liquid. At the same time, water and fire are
1 Lecture, Specialized Branch of Tashkent State University of Law, Tashkent, Uzbekistan email: m.akhmedovna@mail.ru
reflected in its semantics of concerted signs, such as devastation, natural disaster.
Thus, in the English linguistics, fire is mainly associated with negative coloring, with such concepts as destruction, suffering, War, Fire. This is due to the fact that the flame is a natural disaster, it can not be stopped when it is drowned, the battle strongholds are mainly associated with grass (arrow, shells, bombs). The fact that the concept of fire is associated with human feelings, is associated with the physiological characteristics of a person (when a person is angry, flushed, fell in love, increased body charisma, etc.).)..
2181-1415/© 2020 in Science LLC.
This is an open access article under the Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)
Миллий маданий концепт тушунчаси
АННОТАЦИЯ
Лингвокультурологиянинг асосий бирлиги маданий концептдир. Маданий концепт бу ментал бирлик булиб, онгдаги ментал ва психик ресурслар бирликларини ифодалашга хизмат цилувчи, х,амда инсон тажрибаси ва билимларини акс эттирувчи информацион тузилма (Е.С.Кубрякова), маданиятнинг асосий бирлиги (В.И.Карасик), инсон онгидаги маданиятнинг хужайраси (Ю.С.Степанов). Концептга булган лисоний-маданий ёндашув концептни маданиятнинг таянч бирлиги сифатида цабул цилишни тацозо этади ва маълум бир маданият учун мухим булган тушунчаларни узида акс эттиради.
Концептнинг тузилиши мураккаб. Ю.С.Степанов концептнинг уч таркибий цатламини ажратади: (1) асосий, бош белги; (2) цушимча, ёки бир неча кушимча, "пассив" белгилар: (3) ташци, лисоний шаклда акс эттириладиган, одатда, умуман эътиборга олинмайдиган ички шаклни. Олимларнинг купчилиги (С.Г. Воркачев, В.И. Карасик, Маслова В.А.), концептнинг мураккаб тузилма эканлигини цайд этишади ва уни асосини куйидагилар ташкил этади деб таъкидлайдилар: 1) маъно; 2) образ; 3) цадриявий.
Концепт тузилишидаги конституентлар концепт майдонини ёки концептосферани хосил цилади. Миллий концептосфера - бу конкрет миллат учун характерли хисобланган концептларнинг йигиндисидир, Концепт узида концептуал булак, элементларни тацдим этади. Унинг элементлари конкрет коммуникатив жараёнларда узларини намоён килади.
Fire/Water концептларининг лексик сатхда вербаллашувини тахлил цилиш натижасида биз цуйилагиларни аницладик:
Калит сузлар: Концепт
инглиз лингвомаданияти
Олов
Сув
Асосий Бош белги Севги, дустлик ёктириш
физиологик хусусиятлар Лингвокультурология Маданий концепт
1) Fire/Water концепти лексик сатхда лексик бирликлар, синонимлар ва антонимлар, кушма сузларда оркали ифодаланади;
2) 'Fire' концептининг ядровий концептуал маънолари куйидагилардан ташкил топади: а) олов - иссиклик ва ёритиш куроли; б) олов - офат, улим, халокат, синов, азоб, х,авф; в) олов - ёнгин; г) олов - хис туйгу;
'Water' концептининг ядровий концептуал маънолари куйидагилардан ташкил топади: а) сув - таъмсиз, рангсиз ва хидсиз суюклик; б) сув - водород ва кислороддан ташкил топган; в) сув - ичимлик суви ва сув таъминотини амалга оширувчи система; г) сув - индустрияда кулланувчи модда.
3) урганилган барча тил бирликларда асосан олов концептининг иккита концептуал маъноси ифодаланади: а) олов - ёнгин; б) олов - уруш куроли, отиш куроли. Сув концепти эса асосан а) бефойда ва б) сув - офат маъноларини узида мужассам этади.
'Fire' концептининг фразеологик бирликларда вербаллашувини тах,лил килиш натижасида fire компонентли фразеологик бирликларда асосан Fire концептининг образлилик ва кадриявий кисмлари уз ифодасини топишини куриш мумкин. Ижобий эстетик бах,о куйидаги концепуал белгиларда уз аксини топган: олов бу 1) ижобий х,ис туйгулар (севги, дустлик, ёктириш); 2) интилувчанлик, тиришкоклик; 3) мотивация куроли. Салбий эстетик бах,о вайронагарчилик, ёнгин, уруш тушунчаларини ифодаловчи тил бирикмаларининг концептуал белгиларида уз аксини топган. Олов бу 1) ёнгин, офат, халокат; 2) уруш ва отишкуроли; 3) салбий хис-туйгулар: жах,лдорлик; 4) кийин синов, азоб; 5) вакт танкислиги; 6) танкид куроли ва хк.
'Water' компонентли фразеологик бирликларда, сув 1) х,аётдаги турли вазиятларни ифодаловчи хосса; 2) бошка суюкликларга нисбатан фойдасиз ва арзон; 3) мукаддас суюклик сифатида изох,ланади. Шу билан бирга, сув ва олов вайронагарчилик, табиий офат каби концептуал белгиларни уз семантикасида акс этади.
Шундай килиб, инглиз лингвомаданиятида олов асосан салбий буёкдорликга эга булиб, вайронагарчилик, азоб, уруш, ёнгин каби тушунчалар билан боглик. Бу оловнинг табиий офат эканлиги, чуг олганда уни тухтатиб булмаслиги, уруш куроллари асосан утга алокадорлиги (ук, снаряд, пушка, бомба) билан боглик. Олов тушунчасининг инсон хис-туйгулари билан боглик эканлиги, кишининг физиологик хусусиятлари билан боглик (инсоннинг жах,ли чикканда, уялганда, севиб колганда кизариши, бадан хароратининг кутарилиши ва х,к.).
Концепция национальной культурной концепции
АННОТАЦИЯ
Ключевые слова:
Консертепт Концепт
Английская Лингвистика
Огонь
Вода
Базовый
Главный герой
Любовь
Дружба
Коксование
Физиологические
Характеристики
Лингвокультурология
Культурный Концепт.
Основной единицей лингвокультурологии является культурная коннотация. Культурная коннотация-это ментальная единица, информационная структура, служащая для представления единиц психических и психических ресурсов в сознании, а также отражающая человеческий опыт и знания (Е. С. Кубрякова), основная единица культуры (В. И. Карасик), ячейка культуры в сознании человека (Ю. С. Степанов). Лингвокультурологический подход к концерту диктует восприятие концерта как базовой единицы культуры и отражает в себе те понятия, которые важны для конкретной культуры. Составляющие в структуре concertept образуют квадрат концепт или изобретатель.
Конститутивы в концептуальной структуре образуют концептуальное поле или концептосферу. Национальная концептосфера - это совокупность понятий, характерных для конкретной нации, само понятие представляет собой концептуальную часть, элементы. Его элементы проявляются в конкретных коммуникативных процессах.
В результате анализа верификации конусов' огонь ' во фразеологизмах можно видеть, что во фразеологизмах с компонентом огня присутствуют преимущественно образные и ценностные части конусов огня. Положительная эстетическая оценка отражается в следующих концептуальных признаках: огонь это 1) положительные эмоции (любовь, дружба, ласка); 2) стремление, трудолюбие; 3) мотивационный резерв. Негативная эстетическая оценка находит отражение в контекстуальных знаках языковых сочетаний, репрезентирующих концепты разрушения, пожара, войны. Огонь это 1) пожар, катастрофа, разрушение; 2) Война и стрельба; 3) негативные эмоции: гнев; 4) трудные испытания, страдания; 5) нехватка времени; 6) запас критики и ХК.
В компонентных фразеологизмах "вода" вода трактуется как 1) некая текстура, выражающая различные жизненные ситуации; 2) бесполезная и недорогая по сравнению с другими жидкостями; 3) священная жидкость. В то же время вода и огонь отражаются в его семантике согласованных знаков, таких как опустошение, стихийное бедствие.
Так, в английской лингвистике огонь в основном ассоциируется с негативной окраской, с такими понятиями, как разрушение, страдание, война, огонь. Это связано с тем, что пламя является стихийным бедствием, его нельзя остановить, когда оно топится, боевые опорные пункты в основном связаны с травой (стрела, снаряды, пушка, бомбы). Дело в том, что понятие огня связано с
человеческими чувствами, связано с физиологическими особенностями человека (когда человек сердится, краснеет, влюбляется, усиливается телесная харизма и т. д.).
Лингвокультурологиянинг асосий тушунчаларидан бири булган маданий концептларни урганишга багишланган ишлар сони кундан кунга ортиб бормокда.
Маданий концепт бу ментал бирлик булиб, онгдаги ментал ва психик ресурслар бирликларини ифодалашга хизмат килувчи, хамда инсон тажрибаси ва билимларини акс эттирувчи информацион тузилма (Е.С.Кубрякова), маданиятнинг асосий бирлиги (В.И.Карасик), инсон онгидаги маданиятнинг хужайраси (Ю.С.Степанов), ташки ёки ички дунёдаги бирор нарса ёки ходиса хакидаги онгимиздаги билимлар мажмуаси, у хакидаги образлар ва унга булган ижобий, салбий, нейтрал муносабатлар, яъни бахолашлардир (У.Ц.Юсупов). Концептга булган лисоний-маданий ёндашув концептни маданиятнинг таянч бирлиги сифатида кабул килишни такозо этади ва маълум бир маданият учун мухим булган тушунчаларни узида акс эттиради.
Концепт тугрисида гапирар эканмиз, маъно - тушунча - концепт муносабатлари хакида гапирмасликнинг иложи йук ва бунда биз анъанавий хисобланмиш маъно ва тушунча муносабатларидан бошлашни афзал курамиз.
Концепт термини тилшуносликда хам эски ва шу билан бирга хам янги термин булиб, 1928 йилда С.А.Аскольдов-Алексеев томонидан ёзилган "Концепт ва суз" номли маколада концептни купрок сузга богликлигини ифода этган. XX асрнинг урталарига келиб эса, "концепт"- тушунча деб, тилшуносликда термин сифатида кулланила бошлади.
Замонавий тилшуносликда, тушунча ва маъно муносабатлари буйича уч хил фикр бор. Биринчи фикрга кура маъно ва тушунча бир нарсадир: маъно атамаси тилда, тушунча атамаси тафаккурда, мантикда ишлатилади [Колшанский, 1967:195,206]. Иккинчи фикрга кура, тушунча ва маъно бошка-бошка нарсалардир [Звегинцев, 1968: 61]. Учинчи фикр муросага асосланган фикр булиб, унта кура, тушунча формал ва мазмунли (формальное и содержательное) булади ва суз маъноси формал тушунчага тугри келади Городецкий, 1969: 90]. Формал ва мазмунли тушунча хакидаги фикр С.Д. Кацнельсон томонидан олдинга сурилган булиб, бунда формал тушунча предметнинг бошка предметлардан фаркини курсатувчи минимал белгиларини тилда акс этишидир. Мазмунли тушунча эса билимимиз чукурлашиб бориши натижасида аникланган предметнинг янги жихатларини камраб олади (Кацнельсон, 1965: 18].
С.Д. Кацнельсонниг формал ва мазмунли тушунчалар хакидаги фикри А.А. Потебнянинг сузнинг якин ва узок маънолари хакидаги фикрига жуда хам ухшаб кетади. А.А. Потебня суз маъноси хакида бундай дейди: "Но дело в том, что под значением слова вообще разумеются две различные вещи, подлежащую ведению языкознания, назовем ближайшим, другую, составляющую предмет других наук, дальнейшим значением слова (Потебня, 1958: 19). А.А. Потебнянинг фикрича, сузнинг якин маъноси умумхалк маънодир, шу сабабдан сузловчи ва тингловчи бир-бирларини тушинади. Сузнинг узок маъноси эса, хар бир киши учун шахсий маънодир. Агар тилшунос С.Д. Кацнельсон фикрига таянса, концепт мазмунли ва
формал тушунчалар йигиндисига тент булади, А.А. Потебня фикридан келиб чикса, унда сузнинг якин ва узок; маънолари йигиндиси остида концепт ётади.
Ю.С.Степанов фикрича, концепт ва тушунча - бу турли фанлар атамалари булиб, улардан иккинчиси асосан манти; ва фалсафада кулланилса, биринчиси, концепт, манти;нинг бир сохаси - математик манти;, культурологиянинг атамаси хисобланади.
Концепт "инсон онгидаги маданият каймоги, маданиятнинг инсон оламига киришнинг куринишидир. Бош;а томондан эса, концепт - бу одам оркали, оддийгина рисоладаги бир одам, "маданий кадриятлар яратувчиси" эмас, узи маданиятга киради, баъзи холларда эса унга таъсир хам утказади". Ю.С.Степановнинг фикрича, атаманинг том маъносидан фаркди равишда, концептлар нафа;ат фикрланадилар, балки улар хис килинади. Улар хис-хаяжонлар, симпатия ва антипатия, баъзан эса тукнашувларнинг хам предмети. Концепт - инсон ментал дунёсидаги маданиятнинг асосий хужайрасидир. "Концепт" атамасининг "тушунча" атамасидан асосий фаркли томони шундаки, "концепт" маданият билан узвий богли; булади ва Ю.С. Степанов таъкидлаганидек: «структуре концепта принадлежит всё, что принадлежит строению понятия, и всё то, что делает его фактом культуры, - исходная форма (этимология); сжатая до основных признаков содержания история; современные ассоциации; оценки и т.д.» (Степанов, 2004).
Албатта тилшуносликда концепт тушунчага оид турли хил карашлар мавжуд. Уларнинг хар бирига тухталиб утишни лозим деб топмасдан, баъзи тилшунослик адабиётларида изохлаб утилган концептнинг асосий белгилариии умулаштирамиз. Концепт:
• "онгимизнинг ментал ва психик ресурсларини изохлашга хизмат киладиган ментал бирлик" (Курбякова 1992:19):
• "инсон онгидаги маданият мажмуаси" ( Степанов 2001:6);
• "тафаккур бирлиги ва унинг асосида тушунча, образ ва лисопий маъно умумлашмаси ётади. Концептнинг шаклланииш индивидуал образ тугилишидан бошланиб, лисоний бирликнинг пайдо булиши билан тугайди" (Сафаров 2006:17).
Концепт — маданиятнинг таянч бирлиги сифатида кабул килиниши билан бирга уни инсон хаёти давомида дуч келган кечинмалар, ва тажрибаларда сайкалланиб, лисоний вокеланишига айтиш мумкин. Концепт тил оркали шаклланади ва унда нафакат фикрланади, балки бошдан кечирилади. Концептда идивидуаллик мавжуд, яъни концепт бирор бир шахснинг дунёкарашидан, тафаккурида алохида куринишга эга. Мана шу нуктаи назардан келиб чикиб, концептнинг хар бир тил эгаларининг дунёкараш умумлашмасида пайдо булади, десак муболага булмайди.
Дунёнинг лисоний тасвири тил воситалари оркали дунёнинг концептуал тасвирини акс эттиради. Концепт инсон онгида тил ва маданиятни бир-бирига бирлаштиради. Шунинг учун унинг мазмунига факат лисоний эмас, шунингдек маданий бирликларни хам киритиш зарур. Тил инсон онгида концептнинг шаклланиш воситаларидан бири хисобланади. Концепт билан боглик булган лисоний воситалар концептнинг лисоний тушунчалари, вербал воситалар деб аталади.
Шyнингдeк, cy^ra пaйтлapдa кoгнитив кoнцeпт ва маданий ^н^птни yзapo фapклaш xoлaтлapи кyзaтилмoкдa. Жyмлaдaн, Г.Г^лышкин 6у фapклapни куйидагича ифoдaлaйди:
1) Koгнитoлoглap учун биp кoнцeпт биp тил биpлигигa тyFpи кeлaди. Лингвoмaдaниятшyнocлap учун кoнцeпт биp ^TOp тил биpликлapи ëpдaмидa xocил 6Улиши мумкин.
2) Koгнитoлoглap учун xap биp cyзнинг Уз ^н^пти мавжуд бyлaди. Лингвoмaдaниятшyнocлap учун ^н^птнинг acocини маълум маданий ифoдaгa эга булган биpликлap ташкил килади. Е.В.Бaбaeвaнинг фикpичa, лингвoмaдaний кoнцeптнинг acocидa ;aдpият ëтaди [Бaбaeвa, 2004.]. Koгнитив тилшyнocликдa эca acocий эътибop кoнцeпт тypлapи (фpeйм, cxeмa, cцeнapий каби)га к^атилади.
Шу тapикa, маданий кoнцeптнинг айнан кaдpиятни ифoдaлoвчи тoмoни уни ^гаитив кoнцeптдaн фapклaб тypaди. Koлaвepca, ^гаитив тилшyнocликнинг вaзифacи кoнцeптлap тypини ани;лашга кapaтилгaн бyлca, лингвoмaдaниятшyнocлик излaнишлap натижа^да мaдaниятлap, кaдpиятлap тyшyнчaлapи билан бoйитилгaн кoнцeптлap лyFaтлapи вужудга кeлaди.
Шу Уpиндa кoнцeптлapнинг xap xил лишний дapaжaдaги биpликлap, yлapдaн лeкceмaлap, фpaзeoлoгизмлap, мaкoл, матал ва aфopизмлap ëpдaмидa узининг вepбaл aкcини тoпишини хам таъкидлаб утиш кepaк. Xap xил лиcoний вocитaлap ëpдaмидa кoнцeптнинг вepбaл ycyллapини тад;и; килишда унинг мазмунини ани;лаш энг мyнocиб ycyллapдaн биpи xиcoблaнaди.
Koнцeптнинг тузилиши мypaккaб. Биp тoмoндaн, унга тушунча кypилишигa aлoкaдop хамма нapca дaxлдop, бoшкa тoмoндaн эca, кoнцeпт тузилишига хамма rnpca киpaдики, бyлap уни маданият фактига aйлaнтиpaди - бoшкaчa ;илиб айтганда (этимoлoгия): acocий бeлгилapигaчa cикилгaн тapиx; зaмoнaвий accoциaциялap; бaxoлap ва xoкaзo.
Ю.C.Cтeпaнoв кoнцeптнинг уч тapкибий катламини aжpaтaди: 1) acocий, бoш бeлги; 2) кушимча, ëки биp ^ча кушимча, "па^ив" бeлгилap: 3) ташки, лиcoний шаклда aкc эттиpилaдигaн, oдaтдa, умуман эътибopгa oлинмaйдигaн ички шаклни. Oлимлapнинг биp киcми кoнцeптнинг cиcтeмaли тузилишини тад;и; килишда унинг xap xил бeлгилapигa кypa, уни типлapгa aжpaтaди: мaкpoкoнцeптлap (yмyминcoний тушунча ва миллий xapa^epra эга), гипep-кoнцeптлap (умуммаданий фeнoмeнлap мeнтaл фeнoмeнлapгa ниcбaтaн куп микдopдa), гипoкoнцeптлap (майда, aжpaлмac кoнцeптлap).
Oлимлapнинг купи (C.r. Вopкaчeв, В.И. rapara^ Macлoвa В.А.), кoнцeптнинг мypaккaб тузилма эканлигини ;айд этишади ва уни агаотни кyйидaгилap ташкил этади дeб тaъкидлaйдилap: 1) мaънo; 2) oбpaз; 3) кaдpиявий.
Koнцeпт тузилишидаги кoнcтитyeнтлap кoнцeпт мaйдoнини ëки кoнцeптocфepaни xocил килади. Бугунги кунда лингвoкyльтypoлoгиядa "миллий кoнцeптcфepa" тepмини кeнг тapздa кУллaнилмoкдa. Koнцeптocфepa - бу кoнкpeт миллат учун xapaктepли xиcoблaнгaн кoнцeптлapнинг йиFиндиcидиp, Koнцeпт узида кoнцeптyaл булак, элeмeнтлapни такдим этади. Унинг элeмeнтлapи кoнкpeт кoммyникaтив жapaëнлapдa yзлapини нaмoëн килади.
Маданият кoнcтaнтлapи - шундай кoнцeптлapни, yлap маълум хал;, миллатнинг кадим тapиxдa пaйдo булиб мyтaфaккиpлap, ëзyвчилap ва oддий тил
сохиблари воситасида хозирги пайтгача етиб келган концептлардир. Маданият константлари - бундан ташкари маданиятнинг маълум доимий тамойили хамдмр: сон, санок, ёзув, алифбо ва х.к. лар (Степанов, Проскурин).
Концептосфера концептлар йигиндиси булиб, худди мозаикадаги сингари тил сохибининг дунёкарашидан шаклланади.
"Концептосфера" атамаси фанга Д. С. Лихачев томонидан киритилган булиб, концептосфера миллат концептларининг йигиндисидир, у тил сохиблари концептларининг барча потенцияси натижасида шаклланади. Халк концептосфераси тилдаги суз маънолари ёрдамида шаклланган семантик сферадан кенгрок. Миллат маданияти, фольклори, адабиёти, фани, санъати, тарихий тажрибаси, дини канчалик бой булса халк концептосфераси шунчалик бой булади.
Концептосфера - бу халк концептларининг тартибга солинган йигиндиси, тафаккурнинг информацион базасидир.
Концептосфера менталитет тафаккур жараёнида бир - бири билан узвий боглик. Халкнинг билим катлами булган концептосфера маълум даражада миллат менталитетини (борликни тушуниш ва англашни узига хос хусусиятлари) белгилаб беради: миллий концептосферани ташкил килувчи ментал бирликлар борлик тугрисидаги мулохаза - когнитив стереотиплар шаклланишининг асоси булиб хизмат килади.
Концептосфера фикрлаш катлами булиб, халк ва алохида шахс когнитив тафаккурининг информацион базасидар. Концепт шаклланишининг асосий манбаси шахснинг шахсий билиш фаолиятидир, жумладан унинг коммуникатив фаолияти (мулокот, укиш, урганиш) хамдир. Концептосфера психологик, культурологик ва лингвокогнитив метод ва воситалар ёрдамида урганилиши мумкин.
Концептни маданияг талкинида курилса, хар бир халкнинг, миллатнинг узига хос дунёкараши ва тафаккури мавжуд. Ана шу тафаккурда миллийликни акс эттирган холда турли хил концептларни тахлил килиш мумкин. Масалан, узбек халкининг онгида ифодаланган Ибо-хаё, Ор-номус, Иффат, Андиша, Барака, Савоб каби концептларни олсак, улар факат узбек маданиятига хос булган концсетлар жумласидан булиб, алохида миллийлик рухини акс зттирмокда яъни, биргина уша иффатли концептининг узида шаркона одоб, ибо - хаё, тортинчоклик, андиша каби хислатларни англаш мумкин. Юкорида келтирилган мисоллар замирида элнинг, миллатнинг карашлари, унинг маданияти ва ифтихори мужассамлашган. Ёки булмаса, узбек тилида турли концептлар билан боглик бирканча макол, матал ва ибораларни олсак: "Савобнинг номи куркок"; "Туй тегишланики, хайит барчаники"; "эски чопоним - рохати жоним"; "бир кун жанжал чиккан уйдан кирк кун барака" кутарилади кабиларнинг мавжудлиги концептнинг нафакат маданиятдаги, балки хаётий тажрибалар оркали вужудга келганлигини хам тасдиклайди.
Демак, халкнинг ижтимоий келиб чикиши, тарихи, тили, маданияти, урф -одат ва кадриятларнинг барчаси концептосферанинг элемснтларини ташкил этади.
Юкоридаги тахлиллар шуни курсатадики, концепт - факатгина абстракт тушунча булиб колмай, у узида инсониятнинг билим, тажриба фаолиятини камраб олали. Хулоса килиб айтиш мумкинки, умумбашарий кадриятларга асосланган универсал тушунча булган концепт - маданиятнинг таянч бирлиги сифатида кабул
;илишни такозо этади ва маълум бир маданият учун мухим булган тушунчаларни узида акс эттиради.
Фойдаланилган адабиётлар руйхати:
1. Агзамова Д.Б. концептининг инглиз миллатининг лисоний тасаввурида акс этиши. Стилистика тилшуносликнинг замонавий йуналишларида илмий-амалий конференция материаллари. -Т., 2011. 135-136 б.
2. Алефиренко Н.Ф. Поэтическая энергия слова. Синергетика языка, сознания и культуры. - М.: 2002
3. Арутюнов С.А., Багдасаров А.Р., Белоусов В.Н. и др. Язык - культура - этнос / - М.: Наука, 1994. - 233 с.
4. Аникин В. П. Долгий век пословицы// Русские пословицы и поговорки. - М.: Художественная литература, 1988.
5. Аскольдов С. А. Концепт и слово// Русская словесность. От теории словесности к структуре текста. Антология. Под. ред. В. Н. Нерознака. М.: Academia, 1997. - С. 267-279
6. Болдырев Н. Н. Когнитивная семантика. - Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г. Р. Державина, 2001. - 123 с.
7. Cambridge International Dictionary of English. - Cambridge: Cambridge University Press, 1999
8. Cambridge International Dictionary of Idioms. - Cambridge: Cambridge University Press, 1999
9. Dictionary of English Colloquial Idioms/ Ed. by F. T. Wood, - London: The Macmillan Press LTD, 1979
10. Longman Dictionary of Contemporary English. - Essex, England: Longman Group LTD, 2002. -1668 p.
11. Collins Cobuild English Dictionary. - London: Harper Collins Publishers Ltd,
1995.
12. English Proverbs Explained//Ridout R. Witting C. -London and Sidney: Pan Books, 1969. - 224 p.
13. Random House Russian-English Dictionary of Idioms. Random House, New York,
1995.