Научная статья на тему 'КОНФУЦИЙЧИЛИКДА ИНСОН МУАММОСИНИНГ ТАЛҚИНИ'

КОНФУЦИЙЧИЛИКДА ИНСОН МУАММОСИНИНГ ТАЛҚИНИ Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
81
17
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Konfutsiylik / inson muammosi / «tartib» (Li) / «insoniyat» (Ren) / komillik / fazilat etikasi. / Confucianism / the problem of man / «order» (Li) / «humanity» (Ren) / perfection / virtue ethics.

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Пўлатова, Дилдор Акмаловна

Ushbu maqolada qadimgi Xitoy falsafasining asosiy jihatlari tahlil qilingan, konfutsiylikdagi inson muammosiga alohida e’tibor berilgan. Konfutsiy ta'limotining axloqiy jihatlari uning hayoti va butun jamiyatning muhim tarkibiy qismi sifatida inson axloqi prizmasidan ko'rib chiqiladi.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

INTERPRETATION OF THE HUMAN PROBLEM IN CONFUSION

This article analyzes the main aspects of ancient Chinese philosophy, special attention is paid to the problem of man in Confucianism. The ethical aspects of Confucius' teaching are considered through the prism of human morality as an essential component of his life and society as a whole.

Текст научной работы на тему «КОНФУЦИЙЧИЛИКДА ИНСОН МУАММОСИНИНГ ТАЛҚИНИ»

'Uzbekistan-China: development of R VOLUME 1 | SPECIAL ISSUE 1

cultural, historical, scientific and Q ISSN 2181"1784

economic relations" SJIF 2021: 5.423

КОНФУЦИЙЧИЛИКДА ИНСОН МУАММОСИНИНГ ТАЛКИНИ

d 10.24412/2181 -1784-2021 -1 -547-555

Пулатова Дилдор Акмаловна

фалсафа фанлари номзоди, профессор Тошкент давлат шаркшунослик университети, Шарк фалсафаси ва маданияти

кафедраси мудири

Аннотация: В статье анализируются основные аспекты древней китайской философии, особое внимание уделено проблеме человека в конфуцианстве. Рассматриваются этические аспекты учения Конфуция через призму нравственности человека как сущностного составляющего его жизнидеятельности и общества в целом.

Ключевые слова: Конфуцианство, проблема человека, «порядок»

(Ли- Ш), «человеколюбие» (Жень - {), совершенство, этика добродетели.

Abstract. This article analyzes the main aspects of ancient Chinese philosophy, special attention is paid to the problem of man in Confucianism. The ethical aspects of Confucius' teaching are considered through the prism of human morality as an essential component of his life and society as a whole.

Keywords: Confucianism, the problem of man, «order» (Li), «humanity» (Ren), perfection, virtue ethics.

Инсон муаммоси хдр доим мутафаккирларнинг диккат марказида турган асосий муаммолардан бири булиб келган. Айникса, у кадимги Хитой фалсафасининг буюк намояндаси Конфуций ва унинг издошлари таълимотларида узининг ёркин ва узига хос ифодасини топган.

Бугунги кунда Хитой тарихийликни ва замонавийликни, Шарк маданияти ва Гарб цивилизацияси кадриятларини узида мужассам этган, 2,5 минг йилдан зиёдрок давр давомида цивилизация ривожи узлуксиз давом этиб келаётган мамлакатдир. Хитойда сулолаларнинг 500 ёки 800 йил давомида хукмронлик килганлиги, бу ерда маданий анъаналарнинг ноёб хусусиятларига эга эканлигидан далолат беради. Хусусан, Хитой цивилизацияси ривожи ва маданий анъаналарнинг шаклланишида фалсафий тафаккурнинг, айникса Конфуций ва унинг издошларини таъсири кучли булган.

Аслида, Конфуцийчилик - Конфуцийнинг ахлок фалсафасидир. Конфуций ва унинг издошлари томонидан ривожлантирилган конфуцийчиликнинг асосини инсонпарварлик, эзгулик, рахм-шавкат, мехр-окибат, утмиш авлод хаётига хурмат билан караш; ота-она, оила, жамият олдидаги бурчига садокатли булиш каби фазилатларни тарбиялаш билан боглик гоялар ташкил этади. Унга кура, ахлокли ва билим оркали дунёни англаган кишигина етукликка, комилликка эришади (junzi).

Конфуцийчилик ягона, бир бутун таълимот сифатида шаклланмаган булсада, барча даврларда асосий эътиборини жамиятнинг ахлокий коидалари, ижтимоий меъёрлари ва бошкарувини такомиллаштиришга каратган. Конфуций, унинг издошлари хам жамиятнинг ахлокий таназзулидан хавотирланиб, инсон тарбияси ёрдамида ижтимоий мухитни баркарорлаштиришга харакат килдилар. Дунёда адолатсизликка бархам бериш йулларини хам айнан ахлокий комилликда изладилар.

Конфуций (мил.ав.551-479 йй.)нинг хакдаий исми Конг Фузи (устоз Кун) булиб, лотинча ёзилишда Конфуций сифатида кайд этилган. Бу мутафаккир (олдинги исми Кун-цю) Хитойнинг биринчи файласуфи хисобланган Конфуций бир неча йиллар давомида Шаркий Хитой давлатлари буйлаб саёхат килган ва хаётининг сунгги йилларини шогирдлар тарбиясига, мумтоз китобларнинг тахлилига багишлаган. Унинг таълимоти Цинь сулоласи хукмронлиги даврида таъкикланган буса-да, Хань сулоласи даврида Конфуций катта эътиборга сазовор булиб, унинг карашлари илохийлаштириш даражасигача етган.

Конфуций биринчи булиб, Хитой халки маданий анъаналарини умумлаштириб, яхлит фалсафий тизим холатига келтирди. Конфуцийнинг фикрлари уз шогирдлари билан килган сухбатлари тарзида сакланиб колган. Унинг карашлари «Лун юй» («Сухбат ва мулохазалар») китобида баён этилган. Асар ХХ аср бошларига кадар 2 минг йилдан ортик вакт давомида хитойликларнинг бошлангич таълимда укиб узлаштиришлари шарт булган китоб хисобланган.

Конфуций инсоннинг комилликка эришишида билим олишнинг мухим эканлигини алохида таъкидлайди. У уз шогирларига карата шундай насихат килади:

Факат билим олиб, лекин мулохаза юритмаслик бу янглишишдир. Мулохаза юритиб, лекин билим олмаслик эса хатарлидир;

Биладиганингни билдим деб хисобла, билмаганингни билмадим деб бил. Бу - донишмандликдир;

Бидъатчининг таълимотини урганиш - фалокатдир;

Typnu xhh ^HKpnapHH KynpoK THHraa. fflyöxa yHFOTraH MacananapHH HeTra cypuö, KonraH ap3HrynHKnapu öopacuga y3 ^HKpnapuHrHH эxтнëткоpпнк 6unaH 6aëH эт. fflyHgaruHa xaTora KaM fiyn KyacaH. [1]

«.HyH roö»ga Кон$yцнн ^HKpnapu ycnyöuH Ba KaTtHH MaHTHKuH Tap3ga u^oga этнпмaraн öyncaga, yHga unrnn axnoK^u KaMoxommu^ acocuHH Tammn этyвнн y3apo anorçagop 5 HÖTugo ëKH öapKapopnuK Herronapu KypcaTuö öepunraH. Eynap: «^eHt» -HHcoHnapBapnuK; «chh» - caMUMHÖnuK, hmohh; «hh» - öypH agonaT; «nu» - MapocuM, aHtaHa; «h^h» - Ta^aKKyp, öhhhm. fflyHHHrgeK, Кон$yцнн 6y $a3HnaTnapHH y3uga My^accaM этгaн «onu^aHOÖ эp» TymyHHacuHH unrapu cypraH.

Кон$yцнн TatHHMOTHHHHr moxhathhh hhcoh Ba y öunaH öofhhk acocuH TaöuaT, KOHHOT MaB^ygnuruHHHr yHHBepcan, aöaguH KOHyHHHH aHraam TamKun этagн. YHga xaëTgaru yÖFyHnHKHH TatMHHnam ynyH Ta^aKKyp x,O3Hpru 3aMOHgaH yTMHmra HyHanTHpunraH. fflyHHHrgeK, ^aMH^T Ba hhcoh ypTacugaru y3apo yHFyHHHKHH TatMHHnamHH MaKcag khhhö KyHunraH.

XuTOHga Кон$yцннraнa x,aM yTMum aBnognap pyxuHH HnoxuönamTHpHm öunaH öofhhk gHHHH aHtaHa MaB^yg эgн. .HeKHH Кон$yцнн 6y aHtaHaHH $ap3aHgHHHr-OTara, aënHHHr-3pura, ëmnapHHHr-y3HgaH Kananapra, xaHKHHHr-xyKMgopra öynraH xypMaT^XTupoMH - «cao», atHH HHcoHHHHr энr MyxuM öypnu TymyHHacu öunaH öoHHTgH. Y y3 morupgnapura KapaTa myHgaö geHgu: «EypHHH KypraHga Ky^HH KOBymTHpuö TypumuHr - HOMapgnuKgup». Кон$yцнн axnoK ^anca^acHHHHr acocuHH aHHaH «öypH» KaTeropuacu TamKun этagн. Ey foa, KeÖHHHanHK HeMuc MyMTO3 ^anca^acuHHHr HupuK HaMOAHgacu HMMaHyun Кaнт TOMOHugaH AHaga puBO^narnupungH.

^aMHAT, Кон$yцнн ^HKpuna, a3angaH HKKura: epHH umnoBHH «KyHu TaöaKa» Ba ynapHH öomKapyBHH «WKopu Ta6aKa»ra öynuHraH. EyHgaH ôynuHHmHH y TaÖHHH xpn geö KapaHgu. Ammo Кон$yцнн TatnuMOTHHHHr y3ura xoc xycycuaTH myHgaKH, y öyHgafi ôynuHHmHH MyraoK, geö xucoönaMaögH. ^yHKH, yHHHr ^HKpuna, gacTaBBan, x,ap öup hhcoh y3 KacöuHHHr MOxup ycTacu ôynuô eTumumu KepaK. Arap, myHgaH cyHr y ogaMnapHH öomKapum caHtaTHHH x,aM HyKyp эraппaca, yHgaH KeÖHH WKopu TaöaKara KyTapunumu MyMKHH.

Кон$yцнн TatHHMOTHga «TapTuö» TymyHHacu MyxuM ypuH TyTagu.YHHHr ^HKpuna, TapTuö HHcoHHHHr TaöuaTra, ^yMnagaH, Kumnnap ypTacugaru MyHocaöaTnapuga HaMOëH öanaguraH yMyMHH op3ygaru ucTaK Ty^afinu ypHaTHHagu. TapTuö (äu) TamKH xarra-xapaKaraH, atHH xyHKHH xaM y3 HHura onyBHH axHOKHH TymyHHa cu^aTuga HaMOëH ôynagu. TapTuöra puoa этнm öypH Ma«;6ypHaTnapHHH

MaKcagra MyBo^uK paBumga Sa^apunumura onuS Kenagu. Кoн$yцнн ^uKpuna, y3 Ba3H^anapHHH TapTuSnu Sa^apum uHcoHnapBapnuK^^H^HuHr HaMOëH Synumura onuS Kenagu. HHcoHnapBapnuK - HHCOHra HucSaraH KyHunaguraH öapna TanaSnap-HHHr acocugup. YHuHr acocuHu KyHugaru ukku TaMoönn Tammn этagн: 1)y3um hu-мага эриммоцци 6yxca^, 6омцampгa yaM my^a эримимга ëpdaM 6ep; 2) y3U^ хоymмaгaн HapcaHU, 6омцamргa yaM paeo KypMa.

Кoн$yцнн gaBnarnu oKunoHa SomKapum Hynnapu x,aKuga $uKp ropurap экaн, yHuHr Som Me30HuHu - gaBnar paBHaKu Ba SapKapopnuruHu TatMuHnamga geö Sungu. Кoн$yцнн ^uKpuna, xyKMgop ogaMnapHu Kyn ëpgaMuga эмac, axnoK Kouganapu, agonarra acocaH, y3uHuHr axnoKuH HaMyHacu opKanu SomKapumu no3uM. «.HyH wfi»HuHr ukkuhhu öoöuga myHgaH geHunraH: «XanK MatMypuH öyHpyKÖo3nuK SunaH SomKapunca, yHuHr xaTTu-^apaKaTnapu ucKaH^anap ëpgaMuga TapTuöra conuHca, ogguH xanK Ma^öypaH y3uHu ^mhoat cogup этнmgaн tuhuô Typagu, neKuH ^MHo^THuHr ucHognuruHu aHrnaS eTMaHgu. XanK MypyBBaT Ba umoHTupum Hynu SunaH SomKapunca Ba axnoK Kouganapu, agonarra acocaH SomKapunca, öyHgaH xanK эrpн um Kunum ucHognuruHu TymyHagu. fflyHuHrgeK y3 xaronapuHu y3u Tyrpunafi onagu». ^eMaK, Кoн$yцнн xanKHuHr axnoKuH oHru Ba MagaHu^raHu ^aMuaTHu oKunoHa öomKapumHuHr MyxuM oMunu cu^arnga TymyHraH.

Кoн$yцннннnнкнннr öom ax^o^fi-c^cun TaMoHunnapura KyHugarunap

Kupagu:

-XanKHu caxpBar SunaH öomKapum Ba axnoK Kouganapu ëpgaMuga xanKHu TapTuSnu Kunum»;

- «Ocmoh upogacugaH KypKum» Ba «ynraHnap pyxuHuHr xprapacuHu xypMar Kunum»;

- «TyFMa SunuMnunapHu Ba TatnuM opKanu SunuMnu SynraHnapHuHr MaB^ygnuruHu TaH onum, atHu TatnuM onum opKanu SunuMra эra Synum Ba TatnuMHuHr MyxuM axaMu^raHu TaH onum»;

- «OnruH ypTa öynu», Kynga ukku KapaMa-Kapmu tomohhu ymnaraH xpnga xanK ynyH ypTa HynHu Tyrum, atHu знggнaтnapнн MMmaTum Ba Mypocara Kenum TatnuMoTu.

Кoн$yцнн MaMnaKaTHu SomKapumHuHr oKunoHa Hynnapu x,aKuga $uKp ropmuS, myHgaH geHgu: «XanK MatMypuH öyнpyкöoзnнк SunaH SomKapunca, yHuHr xaTTu-^apaKaTnapu ucKaH^anap ëpgaMuga TapTuSra conuHca, ogguH xanK Ma^SypaH y3uHu ^mhoat cogup этнmgaн tuhuS Typagu, neKuH ^MHo^THuHr ucHognuruHu aHrnaS eTMaHgu. XanK MypyBBaT Ba umoHTupum Hynu SunaH

SomKapunca Ba axnoK Kouganapu, agonaTra acocaH SomKapunca, SyHgaH xanK эrpн um Kunum ucHognuruHu TymyHagu. fflyHuHrgeK y3 xaTonapuHu y3u TyFpunaH onagu»[2] .

Кoн$yцнн ugeannapu ^yga caMuMuH Ba xaKKoHuH, cogga, TymyHapnu Ba Sa^apunumu ocoh SynraHnuru ynyH xaM, Xmofiga KefiuHnanuK Kypua Ba ^noHuaga KeHr TapKangu xaMga geapnu 2000 Hun gaBoMuga ynapHuHr ^uKpnam Ba TypMym Tap3ura, yMyMaH MagaHuaTu Ba цнвнnнзaцнacн puBo^ura SeBocuTa Tatcup KypcaTuS Kengu. ^eKMH, my SunaH Supra, Кoн$yцнн TatnuMoTuga Kena^aK эмac, yTMumga SynuS yTuS KeTraH «onraH gaBp» ugeannapuHu эtзoзnam Ba yHra KaÖTum Foacu unrapu cypunraH.

YHga ounaBuH MyHocaSaraap umuMoun MyHocaSaraapra TeHrnamTupunap экaн, ^yKapoHuHr xpKuMra, SomnuKHuHr y3 Kyn ocTugaru xroMaraura SynraH MyHocaSarn yFunHuHr oTara Ba yKaHuHr aKara SynraH MyHocaSarnra KuëcnaHagu. Xu3MaT w3acugaH SomnuKKa HucSaTaH SynraH MyoMana TapTuSura puoa этнm ynyH Кoн$yцнн agonaraunuK Ba u^ponunuKHuHr acocuH Kouganapu (u)hu umnaS nuKgu. AgonaTnunuK Ba u^ponunuK xaKuKaTHu SopnuK cu^arnga TymyHumra SoFnuK SynMaraHnuru Ty^aönu, Кoн$yцнн Sy Macana SunaH Maxcyc myFynnaHMaHgu.

YHuHr ^uKpuna, uhcoh yHuHr xpnara TaKo3o этraнgeк xarra-xapaKaT этмoFн no3uM. TyFpu u^ponunuK xarra-xapaKara - Sy myHgaö ogoSKu, yHga TapTuS Ba ogaMrapnunuKKa KaTtufi paBumga puoa KunuHagu, HeraKu, «onufi^aHoS эp KaHcu Hapca axmu u^ponunuKKa KupumuHu, xyggu kuhuk naBo3uMgaru ogaMnap HuMa ^ofiganuruHu SunraHugeK, yHuHr ^apKura Sopagunap». Кoн$yцнн TatnuMoTura Kypa, MatnyMoTnu KumunapHuHr Hynu (dao) myHgaö SynuS, ynap axnoKuö Kyn (^)ra эragнpnap Ba myHuHr ynyH xaM ^aMuarau SomKapum ynapra umoHuS Tonmupunumu KepaK.

Кoн$yцнннннг ax^KuS-c^cun TatnuMoTu KaHgaHgup Ha3apuH Sunum acocura TaaHMaHgu. EunuM (hmm) Ba yHuHr KenuS HuKum MacanacuHu Кoн$yцнн KaguMru KuToSnapHu ypraHum Ba KaguMru a^gognap Ta^puSacugaH uktuSoc Kunumga, geS Sungu. YHuHrna, SunuMHuHr acocuHu yKum TamKun этнö, yHuHr MaHSacu KaguMru puBoaTnap Ba conHoManapgup. fflyHuHr ynyH, кoн$yцннннnнккa ^aMuaT TapaKK^Tugaru unrapuru Ba aHru Ta^puSara TaHKuguH MyHocaSaTga Synum, ynapgaH xynocanap HuKapum xoc SynMaraH, xap KaHgaH aHru xoguca эcкнгa Ta^puSa HyKTau Ha3apugaH SaxonaHap Ba yTMumra SopuS TaKanap эgн. MacanaHuHr SyHgaH KyHunumu Xutoh yTMumuHu ugeannamTupumra onuS Kengu.

XuToHga gaоцнзм Ba öyggaBuHnuK Foanapu x,aM MaB^yg Synumura KapaMaH, aHHaH кон$yцнHннпнк MHH.aB II acpgaH to XX acp öomnapura Kagap pacMuH Ma^Kypa MaBKeuHH caKgaö Kengu.

YHHHr öyHgaH WKopu MaBKera эгa 6ynraHnHrHHHHr caöaöu, энr aBBano, guKKaT MapKa3uga acpnap MOÖaHHuga h^thmohh xaëT Heru3HHH TamKun этyвнн hhcoh, yHHHr axHOKHH KaMOHOTH MyaMMocu öunaH SoFnuKgurugagup. ^yHKH Кон$yцнH Ba yHHHr rogomnapu ^HKpuna, «ocmoh Ba epgaH TyFHnraH öapna MaB^ygoTnapHHHr энr Kagupnucu HHcoHgup»; «y3HHHHr hhkh moxhhthhh aHrnamra эpнmraн hhcoh yHgaH öomKa KagupnupoK MaB^ygoT HyK экaнпнrнra umoHH xpcun KHHagu». MHcoHHHHr xaëTgaru ypHH yHHHr xy^K-aTBopu, $a3HnaTnapu, yHHHr y3HHH KaHHanuK HyKyp aHraamura xaM Sofhhk öynagu. ^eMaK, ^bmhht paBHaKH hhcoh KaMonoTHra, hhcoh KaMOHOTH эca axnoKuH TatnuM Ba Tapöuara sofhhk öynuö Konagu.

Кон$yцнHннпнк ^anca^HH aHtaHanapu - yMyMHHcoHuH KagpuaraapHH эtтнpо$ этraнпнrн ynyH x,aM acpnap MOÖaHHuga y3HHHHr Kagp-KHMMaTHHH HyKOTMagu, öa^KH XhtoH MagaHHATHHHHr MyxuM a^panMac xycycuaTHra aHnaHuö Kongu Ba цнвнпнзaцнflcн TapaKKHëTHra h«:oöhH Tatcup KypcaTuö Kengu.

XX acpga amaö H«:og этraн - .hah fflyMHH (1893-1988) 3aMOHaBuH нeокон$yцнHннпнккa acoc conraH Mamxyp xhtoh ^aHnacy^napugaH öupu öynraH. YTraH acpHHHr II apMuga XuToHga öomnaHraH «AHru MagaHHAT ynyH xapaKaT» gaBpuga Кон$yцнH TatHHMOTH TaHKug ocTura OHHHa öomnaHgu. AHa myHgaH mapouTga .Hhh fflyMHH XhtoH MagaHHATHHu Fapö MagaHuaTH öunaH conumTupuS, öupHHHHcHHHHr y3ura xoc xycycuflTnapuHH aHHaH кон$yцнHннпнк TatHHMOTHHHHr Tatcupu öunaH rooxnap экaн, yHga aKg-ugpoKHHHr ycTHBop SynraHnuruHH TatKugnaHgu. YHHHr ^HKpuna, XuToHHHHr y3 mhhhhH guHH HyKgurura caöaö, aKg-ugpoKHHHr, atHH axnoKuH OHrHHHr guHuH OHrra HucöaTaH эpтapок yHFOHraHHurugagup. Ey эca - Кон$yцнH TatnuMOTHHHHr öeBocuTa Tatcupu ocTuga By^ygra KenraH. .Hah fflyMHH TatnuMOTura Kypa, Fapöga hhcoh xarra-xapaKaTnapH «aHö» Ba «öaxT» TymyHHanapu op^anu öaxpnaHca, xHToHnuKnap ynyH öy - «öypH» Ba «xaKHKaT» TymyHHanapugup. ffly HyKTau Ha3apgaH Kenuö hhkhö, xHioHnuKnap «guHnap Kyn, aMMO xaKHKaT aroHa», geHumHH axmu Kypagunap. ^tHH ynapHHHr ^HKpuna, öapna guHHap aroHa xaKHKaTHap öunaH öofhhk. Кон^yцнH TatHHMOTH эca, hhcoh aKg-ugpoKHHH yHFOTumra Ba yHra hhcohhh HToaT этнmra ypraTagu. X,ap öup hhcoh y3 aKg-ugpoKH ëpgaMuga HHMa axmn-M, HHMa ëMOHHHruHH, HHMa xaKHKaT-y, HHMa ëHFOH экaнпнгннн a^paTuö onumu ho3hm. Кон^yцнH MaKTaöu HHcoHgaH «y3nurHHH

англашни», «узидан сурашни», «узлигидан кидиришни», «уз акл-идрокига мурожаат килиш ва доимо ундан мустакил равишда фойдаланиш»ни талаб этади.

XIX асрнинг иккинчи ярмига келиб, Хитойда насроний миссионерлар харакати авж олган бир шароитда, конфуцийчиликнинг мавкеи кайта кучайиб, у насронийликка карши турувчи дин сифатида шаклланди. ХХ аср бошларида Хитойда коммунистик тизимнинг урнатилиши билан конфуцийчилик «эскилик саркити», утмишнинг ортикча эътирофи сифатида танкидга учради, лекин сунгги йилларда тузумнинг либераллашуви натижасида у яна уз мавкеини тиклай бошлади.

Хрзирги даврда Хитойда юз бераётган ижтимоий, маданий узгаришлар, амалга оширилаётган модернизация мамлакатда «халк рухи», шунингдек, «хитой миллатининг буюк кайта тикланиши» билан боглик гояларни амалга оширишда конфуцийчиликнинг маданий анъаналари мухим ахамият касб этмокда. Негаки, маданий анъана, энг аввало, узлигини ва утмишни англаш, ундан окилона хулоса чикаришга, миллий узликни йукотмасликка, халкни ягона максад йулида бирлаштирувчи миллий гоянинг шаклланишига ёрдам беради. [3]

Фалсафий тафаккур ва умуман цивилизация тарихи билан шугулланувчилар учун мазкур таълимотларнинг жуда куп асрлар давомида уз хаётийлигини саклаб келаётганлигининг сабаби нимада, деган савол бефарк колдирмайди. Бунинг сабаби, уйлаймизки, бу таълимотларда илгари сурилаётган гояларнинг кайси даврда шаклланган булишидан катъий назар, хар бир инсон учун алокадор булган умуминсоний кадриятлар билан богликлиги хамда бу кадриятларнинг барча учун тушунарли шаклда баён этилганлигидадир. Шундай экан, бу гояларни бугунги кунда хам урганиш ва улардан таълим-тарбия жараёнида фойдаланиш мухим ахамият касб этади.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР

1. Конфуций. «Лун юй». Н.Исматуллаеванинг хитой тилидан таржимаси асосида. -Т.:ТДШИ. 2013. -Б.25-26.

2. Конфуций. «Лун юй».-Т.:ТДШИ. 2013. -Б.23.

3. Современный Китай. Ванесса Лайд Уиткомб и Майкл Бенсон. Москва. АСТ.Аситрель. 2006.

4. Mirzakhmedova, H. V., Omonov, K. S., & Khalmurzaeva, N. T. (2021). METHODS OF IMPROVING LANGUAGE SKILLS USING MEDIA SOFTWARE. Journal of Central Asian Social Studies, 2(03), 47-55.

5. Nasirova, S. A., Hashimova, S. A., & Rikhsieva, G. S. (2021). THE INFLUENCE OF THE POLITICAL SYSTEM OF CHINA ON THE FORMATION OF SOCIAL AND POLITICAL TERMINOLOGY. Journal of Central Asian Social Studies, 2(04), 10-17.

6. Мирзахмедова, Х. В. (2014). О некоторых проблемах формирования железнодорожных терминов (на материале персидского языка). Вестник Челябинского государственного университета, (14 (343)).

7. AMANOV, K. (2015). THE MATTER OF DIVIDING AGES IN HISTORY OF TURKIC OFFICIAL METHOD. Turkish Studies (Elektronik), 70(12), 57-68.

8. Насирова, С. А. (2019). Языковая политика в Китае: идентификация общественно-политической терминологии. In Китайская лингвистика и синология (pp. 384-387).

9. Mirzaxmedova, H. (2020). TERMS MADE FROM THE ORIGINAL IRANIAN VOCABULARY IN PERSIAN. Philology Matters, 2020(1), 137-145.

10. Хашимова, С. (2020). НЕКОТОРЫЕ ГРАММАТИЧЕСКИЕ И СЕМАНТИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ УДВОЕНИЯ В ЯПОНСКОМ ЯЗЫКЕ. In Страны. Языки. Культура (pp. 334-338).

11. Nadira, K. (2017). The problem in translation from Japanese to Uzbek in the novel" A Wild Sheep Chase"-Focusing on Politeness. Literary Imagination, 19(3), 760-771.

12. Ashiralievich, V. A., & Vasilovna, M. K. (2020). The interactive means of learning oriental languages. Asian Journal of Multidimensional Research (AJMR), 9(3), 78-86.

13. Омонов, К. Ш. (2015). Типы деловых документов в истории старотюркского литературного языка. Paradigmatapoznani, (3), 71-74.

14. Khalmurzaeva, N. T. (2019). СПОСОБЫ КЛАССИФИКАЦИИ ВЕРБАЛЬНЫХ ФОРМ КАТЕГОРИИ ВЕЖЛИВОСТИ В ЯПОНСКОМ ЯЗЫКЕ. Theoretical & Applied Science, (12), 27-33.

15. Hulkar, M. (2019). INTERACTIVE METHODS OF PEDAGOGICAL PROGRAMS IN TRAINING Oriental Languages. Uzbekistan Journal of Oriental Studies, 1(2), 146-155.

16. Рихсиева, Г. Ш. (2014). ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИ РЕЙТИНГИ-СИФАТ ВА ТАРА^КИЁТ ОМИЛИ. Oliy ta'lim taraqqiyoti istiqbollari= Perspectives of higher education development= Перспективы развития высшего образования: To 'plam № 2/ma'sul muharrir MA Rahmatullayev.-Издателъство: Vita Color Т.: 2014.-161 b., 29.

"Uzbekistan-China: development of R VOLUME 1 | SPECIAL ISSUE 1

cultural, historical, scientific and Q ISSN 2181-1784

economic relations" SJIF 2021: 5.423

17. Gosmanovna Ibatullina, D., Rafisovna Alikberova, A., & Abdullayevna Nasirova, S. (2019). Modern Linguistic Trends in the Japanese Language. Journal of Research in Applied Linguistics, ^(Proceedings of the 6th International Conference on Applied Linguistics Issues (ALI 2019) July 19-20, 2019, Saint Petersburg, Russia), 500-505.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.