Научная статья на тему 'Командная работа в современном классе'

Командная работа в современном классе Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
713
67
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
КОМАНДНАЯ РАБОТА / РАБОТА В КЛАССЕ / КОМПЕТЕНЦИИ УЧИТЕЛЯ / ПРЕИМУЩЕСТВА КОМАНДНОЙ РАБОТЫ / TEAM WORK / CLASSROOM TEACHING / TEACHER COMPETENCIES / TEAMWORK ADVANTAGES

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Надж-Олайош Александар, Кнежевич Мара

В настоящей статье авторы исходят из предположения, что команда это небольшая группа, которая стремится к общим целям и интересам, в нашем случае это учителя, представляющие собой группу, которая стремится обеспечить качественное образование в соответствии с дидактико-методическими требованиями. В этом контексте основной интерес авторов заключается в том, чтобы теоретически изучить терминологическое определение командной работы и указать на возможности реализации этой формы работы в современной педагогической практике. Чтобы учитель был успешным в современной системе обучения, он должен видеть себя в команде, практикуя командную работу в учебном процессе. Чтобы более четко понять возможности применения командной работы в обучении, авторы приводят необходимые компетенции. В этом смысле применение командной работы требует от учителей повышения профессиональных навыков, а также умения использовать новые способы методической деятельности в учебном процессе. Создавая команду, учителя совместно создают новые концептуальные решения для реализации процесса преподавания. Мы считаем, что учитель должен обладать социальными и межкультурными компетенциями в командной работе. Используем возможность, чтобы подчеркнуть важность командной работы учителей в современной школе. На основе педагогических исследований и методологических знаний авторы определяют возможности формирования нескольких типов команд в классе. Авторы пришли к следующим выводам: в классе могут быть сформированы следующие команды: учитель воспитатель, учитель учитель, учитель предметный учитель и учитель родитель; работа в команде является одной из новых моделей, которая способна очень простым и эффективным способом сделать сложные требования современного обучения более доступными для современного учителя.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по наукам об образовании , автор научной работы — Надж-Олайош Александар, Кнежевич Мара

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

The team work in a modern class teaching

In this paper, the authors proceed from the assumption that this is a small group that strives for common goals and interests, in our case, teachers represent a group that strives to deliver quality education according to didactic-methodical requirements. In this context, the focus of the authors' interest is to theoretically examine the terminology of team work and point out the possibilities of implementing this form of work in contemporary teaching practice. In modern teaching, in order for the teacher to be successful, it is necessary to see himself in the team, practicing teamwork in the educational process. In order to more clearly understand the possibilities of applying team work in teaching, the authors mention the necessary competences. In this sense, the application of team work imposes the need of teachers to develop professionalism as well as the capacity for new ways of methodical activity in the teaching process. By creating this team, teachers jointly create new conceptual solutions for the realization of teaching. We believe that the teacher should have social and intercultural competencies in team work. We use the opportunity to point out the importance of the team work of the teachers in the modern school. On the basis of pedagogical research and methodological knowledge, the authors define the possibilities of forming several types of teams in class teaching. Accordingly, the authors come to the conclusion that in the classroom the following teams can be formed: teacher-teacher, teacher-teacher, teacher-subject teacher and teacher-parent. The authors conclude that team work is one of the newer models that can make the complex demands of contemporary teaching in a much simpler and more efficient way more accessible to a contemporary teacher.

Текст научной работы на тему «Командная работа в современном классе»

УДК 373.1

КОМАНДНАЯ РАБОТА В СОВРЕМЕННОМ КЛАССЕ THE TEAM WORK IN A MODERN CLASS TEACHING ТИМСКИ РАД У САВРЕМЕНОJ РАЗРЕДНОJ НАСТАВИ

©2018

А. Олояш Nadj Olajosh Aleksandar На^ Олаjош М. Кнежевич M. Knezevic М. КнежевиЙ

В настоящей статье авторы исходят из предположения, что команда - это небольшая группа, которая стремится к общим целям и интересам, в нашем случае это учителя, представляющие собой группу, которая стремится обеспечить качественное образование в соответствии с дидактико-методическими требованиями. В этом контексте основной интерес авторов заключается в том, чтобы теоретически изучить терминологическое определение командной работы и указать на возможности реализации этой формы работы в современной педагогической практике. Чтобы учитель был успешным в современной системе обучения, он должен видеть себя в команде, практикуя командную работу в учебном процессе. Чтобы более четко понять возможности применения командной работы в обучении, авторы приводят необходимые компетенции. В этом смысле применение командной работы требует от учителей повышения профессиональных навыков, а также умения использовать новые способы методической деятельности в учебном процессе. Создавая команду, учителя совместно создают новые концептуальные решения для реализации процесса преподавания. Мы считаем, что учитель должен обладать социальными и межкультурными компетенциями в командной работе. Используем возможность, чтобы подчеркнуть важность командной работы учителей в современной школе. На основе педагогических исследований и методологических знаний авторы определяют возможности формирования нескольких типов команд в классе. Авторы пришли к следующим выводам: в классе могут быть сформированы следующие команды: учитель - воспитатель, учитель - учитель, учитель - предметный учитель и учитель - родитель; работа в команде является одной из новых моделей, которая способна очень простым и эффективным способом сделать сложные требования современного обучения более доступными для современного учителя.

Ключевые слова: командная работа; работа в классе; компетенции учителя; преимущества командной работы.

In this paper, the authors proceed from the assumption that this is a small group that strives for common goals and interests, in our case, teachers represent a group that strives to deliver quality education according to didactic-methodical requirements. In this context, the focus of the authors' interest is to theoretically examine the terminology of team work and point out the possibilities of implementing this form of work in contemporary teaching practice. In modern teaching, in order for the teacher to be successful, it is necessary to see himself in the team, practicing teamwork in the educational process. In order to more clearly understand the possibilities of applying team work in teaching, the authors mention the necessary competences. In this sense, the application of team work imposes the need of teachers to develop professionalism as well as the capacity for new ways of methodical activity in the teaching process. By creating this team, teachers jointly create new conceptual solutions for the realization of teaching. We believe that the teacher should have social and intercultural competencies in team work. We use the opportunity to point out the importance of the team work of the teachers in the modern school. On the basis of pedagogical research and methodological knowledge, the authors define the possibilities of forming several types of teams in class teaching. Accordingly, the authors come to the conclusion that in the classroom the following teams can be formed: teacher-teacher, teacher-teacher, teacher-subject teacher and teacher-parent. The authors conclude that team work is one of the newer models that can make the complex demands of contemporary teaching in a much simpler and more efficient way more accessible to a contemporary teacher.

Keywords: team work; classroom teaching; teacher competencies; teamwork advantages.

У раду ayтори полaзe од прeдпостaвкe да je тим мала група raja стрeми зajeдничким цимвима и инге-рeсимa. Тим yчитeлa прeдстaвлa групу raja наскуи да квaлитeтно рeaлизyje наставу прeмa дидaктичко-мeто-дичким зaxтeвимa. У овом контeкстy фокус интeрeсовafta аутора jeстe да тeориjски сaглeдajy тeрминолошкy одрeдницy тимског рада и укажу на могуйности имплeмeнтирafta овог облика рада у сaврeмeнy наставну праксу. У сaврeмeноj настави, да би yHrne.^ био yспeшaн, нeопxодно je да сeбe види у тиму, практи^уйи тимски рад у образовном провдсу. У цилу jaсниjeг сaглeдaвafta могуйности примeнe тимског рада у настави, аутори нaводe и потрeбнe компeтeнциje. У том смислу, примeнa тимског рада нaмeйe потрeбy yчитeлa да раз-ви]а]у профeсионaлност као и оспособлeност за новe нaчинe мeтодичког дeловafta у наставном провдсу. Ства-ра]уйж тим, yHrne.M зajeдничким снагама ствара]у нова идejнa рeшefta за рeaлизaциjy нaстaвe. Сматрамо да yчитeл трeбa да ro^^e социjaлнe и интeркyлтyрaлнe компeтeнциje у тимском раду. Користимо прилику да yкaжeмо на знача] тимског рада yHrne-M у сaврeмeноj школи. Аутори на тeмeлy пeдaгошкиx истраживааа и мeтодичкиx сазнааа дeфинишy могуйности формирааа нeколико врста тимова у рaзрeдноj настави. Сxодно томe, аутори долaзe до рeзyлтaтa да сe у рaзрeдноj настави могу формирати слeдeйи тимови: yчитeл - васпи-тач, yчитeл - учигел, yчитeл - прeдмeтни наставник и yчитeл - родитeл. Аутори заклучу]у да je тимски рад jeдaн од новиjиx модeлa щи могу на врло jeдностaвaн и eфикaсaн начин да сложeнe зaxтeвe сaврeмeнe нaстaвe учиш много приступачнщим сaврeмeном yчитeлy.

Клучнеречи: тимски рад; рaзрeднa настава; компeтeнциje yчитeлa; прeдности тимског рада.

Уводна разматрака

Kонцeпт тимског рада ниje нов, jaвлa сe у пeриодy плeмeнског друштва. nne-мeнскa друштва су били тимови и тимски покрeтaчи aкциja, ^e су индивидуалци ра-дeñи зajeдно на постигнуйу зajeдничкиx ци^ва постизали рeзyлтaт за квaлитeтниjи живот [1]. Me5yтим, постша^ ци^ва у сaврeмeном друштву постaje индиви-дуално, а те тимски. Данас, многe организа-циje, уклучу]уйи и школe, ^eñy сe у кругу индивидyaлниx одговорности raje сe засни-вajy на компeтeнциjaмa и улогама поj eдинцa, а нe тима.

У ^yH^j литeрaтyри проналазимо вe-лики броj дeфинициja тимског рада. Тим прeдстaвлa облик формaлнe оргaнизaциje зajeдничког радног или пословног процeсa коje повeзyjy одрe5eни ци^ви и интeрeси чланова, зajeдничкa мисиja и задаци [2]. Тимски рад прeдстaвлa просeц сарад^ коjи омо-гуйава лудима да постигну изyзeтнe рeзyл-тaтe [3]. Тако^, у литeрaтyри проналазимо и обjaшftefte да тим има зajeднички цил или сврxy, ^e сви чланови могу да рaзвиjajy eфи-кaснe мe5yсобнe односe, како би доприжли рeaлизaциjи дeфинисaног цила [4]. Тим трeбa да фyнкционишe у окрyжefty коje до-приноси рaзмeни знааа и вeштинa, а вeлики броj аутора [5 ; б] сматра да je jeдaн од битниx

eлeмeнaтa тима фокус поjeдинцa прeмa зajeд-ничком цилу. У нaвeдeним дeфинициjaмa потeнцирa œ тeрмин „зajeднички" у конгек-сту зajeдничког рада и зajeдничког цила. Управо зajeднички рад и зajeднички цил прeдстaвлajy суштину тима и тимског рада.

Тимски рад у школама прeдстaвлa начин да œ подржи организациони про-цeс yчefta, односно прeдпостaвлa да учи-тeли трeбa да стeкнy искуство током са-рад^, а зaxвaлyjyñи стeчeном знаау yчитeли трeбa да поболшajy своj рад у нaстaвноj пракси [7]. Нaвeдeнa дeфини-циja заправо можe да послужи као полазна основа за дeфинисafte тимског рада учи-тeлa у рaзрeдноj настави приликом ^e^ рааа нaстaвe засновате на сaврeмeним дидaктичко-мeтодичким систeмимa. Заправо, ако по^мо од прeдпостaвкe да je тим мала група ^ja стрeми зajeдничким цилeвимa и интeрeсимa, у нaшeм слyчajy, учш^ли прeдстaвлajy групу коja нaстоjи да квалш^тно рeaлизyje наставу прeмa дидактичким зaxтeвимa, коjоj je цил ква-литeтно планирана и рeaлизовaнa настава, а интeрeс je задоволан, мисаоно-ангажо-ван yчeник. Да би yчитeл био yспeшaн у сaврeмeноj настави, нeопxодно je да сeбe види у тиму, практику]уйи тимски рад у образовном пропсу [8].

Позитивни ефекти применетимског рада

Навешйемо неколико истраживачких проjеката коjи указу]у да сарадаа у тимо-вима може бити важан ресурс за професио-нални развоj учитела и за поболшаае ква-литета наставе.

У стручноj педагошкоj и економс^ литератури неколико аутора [9 ; 10] наводе jедну од врста тимског рада, дефинишуйи jе поjмом тимска сарадаа, подразумеваjуЙи да учители у веЙоj или маftоj мери: плани-раае, припремаае, реализоваае и вредно-ваае наставе представлаjу као заjеднички резултат учитела. Ово практично значи да учители размеау]у идеjе, ме^усобно кому-ницираjу о реализации наставних jединица чиме постижу квалитетнщу наставу. Учители постижу квалитетнщу наставу ако им се пружи прилика за применом идеjа ще су стекли кроз тимски рад сара^у]уйи са коле-гама унутар и изван школе [11 ; 12].

Из наведених истраживааа могуйе jе навести и позитивне ефекте тимског рада. Сматрамо да би настава заснована на тимском раду пружила учителима по-вейану продуктивност идеjа у смислу кре-ирааа наставе, богатство уочавааа разли-читости и разноврсности, и прила-го^аваае савременим идеjама коjе намейе образовни систем.

У далем тексту навешйемо неке од компетенциjа ще сматрамо важним за при-мену тимског рада у настави:

- Залагаае за тимски успех и заjед-ничке цилеве - чланови тима су посвейени послу, мотивисани, ангажовани и цил им jе да се реализациjа наставе постигне на наjви-шем нивоу.

- Повезаност чланова - тим треба да створи окружеае у ^ем заjедно доприносе резултатима рада много више него као поjединци.

- Интерперсоналне вештине уклучу]у могуйност да се са члановима тима дискуту]е отворено о свим питааима. Чланови тима

треба да буду спремни да даjу и приме кон-структивне критике и обезбеде аутентичне по-вратне информац^е.

Чланови тима треба да буду у потпу-ности свесни своjе специфичне улоге, да разумеjу шта се од аих очекуjе у смислу аиховог доприноса у екипи и проjекту.

Чланови тима треба да буду одговорни за своj допринос тиму [13].

Из наведених компетенциjа можемо заклучити да учители треба да применом тимског рада, у цилу креирааа наставе, раз-виjаjу професионалност као и оспособленост за нове начине методичког деловааа у наставном процесу. Ствараjуйи тим, учители заjедничким снагама ствараjу нова идеjна решена за реализац^у наставе. Сматрамо да учител треба да поседу]е соц^алне и интер-културалне компетенциjе у тимском раду. Интеркултурална компетенциjа манифесту] е се у одре^еним емотивним и когнитивним способностима - у флексибилном понашаау и комуникациjи, у емпат^и и мотивациjи за прилаго^авааем, у прихватаау другачиjег ви^еаа стварности.

Интеркултурална и соц^ална компе-тенциjа уклучу]у способност успоставлааа и одржавааа ме^усобних односа, комуника-циjу и спремност у постизаау неког заjед-ничког цила.

Из свега наведеног заклучу]емо да тим наjболе ради када су знааа и стручност ае-гових чланова комплементарни и када се ко-ристе у складу са цилевима коjи се настоjе остварити.

Врсте тимова у разредно] настави

У литератури ода образе проблематику савременог пословааа и менацмента дефинисано jе да се тимови могу формирати на различитим нивоима организац^е и на основу вейег броj а критерщума. Подела тимова зависи од разлога за аихово фор-мираае, аиховог састава, врсте посла одим се баве, итд. У суштини, када jе реч о тимо-вима у организац^ама и предузейима,

HajHemhe се говори о радним и управлачким тимовима [14].

За потребе нашег истраживааа ука-зайемо на могуйност формирааа неколико врста тимова у разрeдноj настави заснова-ноj на корелацщско-интеграцщском систему: тимски рад учител - васпитач; тимски рад учител - учител; тимски рад учител - предметни наставник; тимски рад учител - родител.

Тимски рад „учител - васпитач"

У словеначком (Република Словенца) образовном систему, щи je реформисан по-четком 2000 године, уведене су бро^е промене и иновативни модели савременог рада. Jeдна од новина je да у првом разреду ос-новне школе половину часова води учител, а другу половину васпитач. У самом про-цесу наставе примеау]е се тимски рад учи-тела и васпитача. Васпитач не сме само да се игра са децом, учител их не може само да подучава. За изво^еае наставе неопходна je сарадаа и тимски рад учитела и васпитача. У српском образовном систему (Република Србща) могуйе je реализовати одре^ену наставну jeдиницу коjу тимски планираjу, припрeмаjу и рeализуjу учител и васпитач у првом разреду основне школе. Овако схвайена реализацща наставне jeдиницe до-приноси виmeструкоj користи учителу, васпитачу и ученицима. Наиме, полазейи од идeje да васпитач познаje децу коjа су похвала предшколски програм, може rnj^e саветом да укаже учителу на одре^ене поjeдиности и особености о неком од ученика [15]. На оваj начин постиже се како са-радаа тако и тимски рад измену учитела и васпитача. Сматрамо да йе партнерска про-фесионална узаjамност васпитача и учитела, под условом да се поштуje равноправ-ност сарадника, комплементарност компе-тeнциjа, избалансирана професионална аутономиjа сарадника, учинити да радни ам-биjeнт буде садржаjниjи и ближи ученицима

[16]. Истовремено, овакав амб^ент омо-гуйава успоставлаае континуитета измену ове две васпитно-образовне институц^е.

Методички модел коjи се може тимски реализовати на реалацщи васпитач-учител, може бити тематски дефинисан као позо-ришна уметност. Под термином позоришна уметност подразумевамо повезиваае активности руку и визуелног и телесног израза ученика, кроз игру и рад, чиме се разв^а машта, моторика и уметнички сензбилитет. Могуйе j е реализовати представу по тексто-вима кратких прича. Наставни и васпитни, а можемо реЙи и креативни и стваралачки рад васпитача и учитела у поменутим активно-стима треба да се допуау}е. Ово jе само jедан од модела и могуйности щи се постиже овим обликом тимског рада.

Тимски рад „учител - учител"

Тимски рад учитела jавла се као потреба у савременом образовном систему, нарочито приликом изво^еаа комплексних наставних садржаj а. Тимски рад учитела за-почиае формирааем групе и радним, одно-сно тимским састанком на щ ем Йе се изнети одре^ена очекивааа коjа се настоjе постийи, а важно j е истайи и да сваки од чланова тима треба да изнесе неке од своjих предходних искустава у наставном процесу. Тимски рад подразумева да сваки од учитела преузима део посла за щи сматра да jе доволно стру-чан и компетентан. Ово у пракси значи, да се сваки од учитела определуjе за одре^ену област коjу преферира. Тако, на пример, учител щи има афинитеата према музичкоj уметности, своj допринос тиму пружа да-вааем информациjа и идеjа у том домену. Сходно томе, сматрамо да заjеднички рад учитела подразумева:

- заjедничко припремаае за изво^еае наставне j единице;

- заjедничку поделу послова;

- заjедничко изво^еае рада према до-говореном плану;

- заjедничку анализу рада.

Неопходно jе да истакнемо да jе цил оди се дефинише у оквиру тима, у наведе-ним случаjевима краткорочан и односи се исклучиво на реализациjу jедне наставне jединице, односно jедне теме.

Модел 1.

Jедан од могуйих модела jе интегра-тивни дан центриран око jедне теме (на пример Зима). Неколико учитела пре реализа-циjе на тимском састанку дефинише на коjи начин Йе реализовати и припремити од-ре^ену наставну тему. Тако^е, на састанку се врши и подела улога учитела, тако да jедан учител може бити задужен за Српски jезик, други за Природу и друштво, трейи за умет-

Иде,|но реш

ничке предмете, четврти за Народну тради-циjу и слично. На тимском састанку учители треба да понуде решеаа за област у складу са сво^м афинитетима. Сваки од учитела при-према своjу област и реализу]е jе у настави ме^упредметне повезаности. Приликом наставног рада, учители меftаjу оделеаа, односно учител оди jе био задужен за jедну област, након одржаног часа у свом оделеау, одлази у друго оделеае, а на аегово место долази учител задужен за другу наставну об-ласт. Након реализац^е одре^ене области у сваком оделеау неопходно jе да учители анализираjу реализациjу свих области у сваком оделеау. ПриказаЙемо табеларно наве-дени методички модел.

Табела 1

тимског рада

Предаваше наставна ]единица - Оделеше III а Оделеше III б Оделеше III ц Оделеше III д

Предаваше 45 мин Учител за Српски jезик Учител за Ликовно васпитаае Учител за Народну традицщу Учител за Природу и друштво

Предаваше 45 мин Учител за Природу и друштво Учител за Српски jезик Учител за Ликовно васпитаае Учител за Народну традицщу

Предаваше 45 мин Учител за Народну традицщу Учител за Природу и друштво Учител за Српски jезик Учител за Ликовно васпитаае

Предаваше 45 мин Учител за Ликовно васпитаае Учител за Народну традицщу Учител за Природу и друштво Учител за Српски jезик

Евалуациони разговор - анализа рада

Наведени табеларни приказ je само оквиран и представла могуйност на щи начин учители могу да примeftуjу тимски рад. Сматрамо да je наведени модел врло jeдноставан за примену у наставном про-цесу.

Модел 2.

Тако^е, у разрeдноj настави je могуйе креираае наставне jeдиницe уз примену тимског рада у случаjу да учители jeдног разреда заjeднички проуче наставну jeди-ницу, припреме наставни час, а рeализуje га jeдан учител. Учители коjи не рeализуjу час, присуствуjу часу. Овде je тако^е могуйе издвоjити две варианте:

1) учител коjи рeализуje наставну jeдиницу може je реализовати само у свом оделеау;

2) учител щи рeализуje наставну jeдиницу може je реализовати у свим оделеаима.

Након рeализациje наставне jeди-нице, важно je извршити евалуацщу кроз отворен разговор. Уколико се учители определе за прву варуjанту, наставни сад-ржаj би био обогайен новим идejама, а ре-ализациjа наставног садржаjа eфикасниjа.

Модел 3.

У разрeдноj настави могуйе je креирати тим учитела, где йе лидер тима бити педагог школе. Тада, педагог усмерава учителе како се планира, припрема и рeализуje настава за-снована на идejи тимског рада. Наравно, и у овом моделу неопходно je дефинисати коjу наставну jeдиницу учители планираjу да ре-ализу]у, а на часовима коjи се рeализуjу треба да присуствуje педагог, да би на евалуацио-ном разговору могао указати учителима на успешно реализовану тему, али и на неке од недостатака у раду.

Наведени модели су представлени као тимови учитела щи се формираjу унутар школе. Ме^утим, тимови учитела могу да се формираjу и изван школе. И у овом случаjу навешйемо неколико идejних решеаа.

Модел 4.

Учителски тим се може формирати и заjедничким деловааем неколико учитела из различитих школа. У овом случаjу, неопходно jе да се учители састаjу на тим-ском састанку, где Йе дефинисати наставну jединицу, припремити jе и реализовати у свом оделеау. Оваj модел може бити реализован у две варианте:

1) jедан учител реализуjе наставу, а колеге присуствуjу наставном часу;

2) реализац^а наставе без присуства колега.

Прву варианту овако осмишленог тимског рада сматрамо врло захтевним за реализациjу. У овом случаjу, учители треба да се временски договоре око реализацще часа, што jе врло тешко с обзиром да свако од аих држи и друге часове, а при том jе из друге школе. И поред тешкойа сматрамо да j е оваj модел вишеструко корисним за уна-пре^иваае наставне праксе учитела. Значи, наведени модел подразумева реализац^у наставне jединице у jедноj школи, где jедан учител реализуjе наставу, а остали учители, чланови тима, присутни су на школском часу. СледеЙег дана, други учител реализуj е наставу у своjоj школи уз присуство своjих колега. Када се реализуjе наставна jединица у планираним школама, учители се састаjу како би извршили еваулациjу.

Другу вариjанту модела щи смо презентовали сматрамо jедноставниjом за реа-лизациjу. На тимском састанку учители из неколико школа дефинишу цил и заjед-нички припремаjу наставну jединицу. Сваки од учитела реализуjе наставну jединицу у своjоj школи, а након тога се састаjу на ева-луационом разговору.

Модел 5.

У разредноj настави тим учитела могуйе jе формирати употребом савремене тех-нологиjе, односно применом Интернета. У стручноj литератури коjа проучава проблеме савременог менацмента наводи се виртуелни тим, као могуйа опциj а за савре-мен начин живота. Виртуелни тим jе вид привремене заjедничке сарадае тимова

стручаака или организац^а чщи je цил по-вейаае продуктивности и конкурентности аених чланица, коje се, након што остваре одре^ене цилеве и проjeктe, разилазе. Сматрамо да се оваj модел тимског рада може применити у саврeмeноj разрeдноj настави. У виртуелном радном простору учители раде ,^едно а одвоjeно" jeр су удалени ме^усобно jeдни од других, а начин рада je креиран на принципу саме активности (концепт - организацще без места), при томе учители комуницираjу: интернетом, видео-конференци ама и другим средствима кому-никацще, како би могли успешно размеаи-вати информациje и знааа, сара^ивати и ко-ординисати своje активности [17]. Овако схвайен виртуалан тим учитела може се формирати у неколико градова, а тимски састанак могу реализовати путем комп^утера. Након састанка учители реали-зуjу наставу, а могу и да снимаjу своj час како би га презентовали своjим колегама. Евалуацща се може вршити преко интернета или се учители могу найи лицем у лице како би разменили искуства о реализованом часу. Овакав начин рада, щи н^е условлен гра-ницама, простором и временом, поспeшуje и убрзава процес глобализациj е.

Тимски рад „учител - предметни наставник"

У разрeдноj настави приликом реали-зациje наставне jeдиницe, сматрамо изуз-етно важним примену тимског рада учитела и предметних наставника. Оваj начин реали-зациje нарочито je користан у IV разреду, због преласка ученика из разредне у пред-метну наставу jeр су:

- ученици навикли на рад учитела у разрeдноj настави,

- у прeдмeтноj треба да се навикну на наставнике и аихове стилове предавааа;

- у прeдмeтноj настави je вейи броj предмета и наставни садржаjи су обимнщи;

- ученици су емотивно везани за учи-тела (учител боле познаje ученике од раз-редног старешине) [18].

Учител и предметни наставник, или неколико наставника заjeднички планираjу,

припрeмаjу и рeализуjу наставну jeдиницу. У овом моделу важно j е истайи да лидерска улога припада учителу, како би наставници садржаj прилагодили способностима ученика. У наставном Плану и програму за IV разред, jeдна од тема je и Релеф Србиje. Ова тема може тимски да се рeализуje уз помой наставника географ^е и билог^е. Приликом реализацще наставне jeдиницe присутна су оба наставника и учител. Тако^е, учител може да формира тим у щ ем йе поред аега остали чланови бити наставници српског и страног j езика, или вероучители.

Ово су само неки од модела щи се могу применити у разрeдноj настави.

Тимски рад „учител - родите^"

Нове теме у наставним програмима нуде могуйност за креативное облике учеаа и истраживааа. Стога je одре^ене наставне jeдиницe могуйе реализовати кроз тимски рад учитела и родитела. Ауторка Врааеше-вий [19] наводи могуйност уво^еаа родитела у наставни процес истичуйи више разли-читих нивоа: родител као асистент у настави, посебно у мла^им разредима; ро-дител као едукатор у области у коjоj je про-фесионалац/експерт;родител учесник на раз-личитим образовним проjeктима коjи се одвиjаjу у школи и у ще je школа уклучена; родители као евалуатори васпитно-образов-ног рада и квалитета рада установе.

Тимски рад учитела и родитела треба започети тимским састанком на щем йе родители бити упознати са наставном jeдини-цом щу учител настоjи да рeализуje уз аи-хову помой. Учител треба да саслуша идeje родитела, те да их, ако су у складу са настав-ним планом и програмом, имплементира у припрему за наставни час. Родители могу у велищ мери да помогну учителу причааем приче, причааем о неком послу, свирааем неког инструмента, помой учителима и наставницима око предавааа [20]. Ме^утим, у разрeдноj настави je могуйе формирати тим учитела и родитела приликом реализац^е ваннаставних активности. Тимски рад учи-тела и родитела може бити и уре^еае школ-ског дворишта. На тимском састанку учител

Йе изнети ч^у, а родители сходно сво^м способностима учествовати у раду. У тим-ском раду родители могу да помогну учи-телу у правлеау сценографще и костима за представу на краjу школске године. Ово су само неки од модела и идеjа како учители могу да формираjу тим са родителима.

Заклучна разматраша

Тимски рад jе jедан од новиjих модела коjи могу на врло jедноставан и ефикасан начин да сложен наставни систем учине много приступачн^им савременом учителу. Тимски рад учитела подразумева поделу за-датака оди се темеле на индивидуалним спо-собностима и афинитетима учитела. Уко-лико тимским радом учитела креирамо

наставну jединицу добиjамо поред интерак-циjе учитела и веома креативна решеаа за методику наставе. Решеаа до коjих до^у чла-нови, односно учители тима су бола и успешниj а од идеj них решеаа коj а би неки од чланова тима самостално пружио. [21]. Учители коjи примеау]у тимски рад стално раз-виjаjу своjе способности за креативниjу реа-лизациjу наставних садржаjа. Можемо заклучити да тимски рад учитела на креираау наставне jединице засноване на корелаци ско-интеграциj ском систему,уз отворену комуникацщу тимског рада, доно-шеае заjедничких одлука приликом плани-рааа и припремааа наставне j единице, зна-чаjно доприноси стручном усавршаваау сваког члана тима, и успешну реализацщу савремене наставе.

* * *

1. Strubler D.C., York K.M. An exploratory study of the team characteristics model using organizational teams // Small Group Research. 2007. № 38(6). P. 670-695.

2. Maddux R.B. Team Building: An Exercise in Leadership. Los Altos, CA : Crisp Publications,

1992.

3. Scarnati J.T. On becoming a team player, Team Performance Management // An International Journal. 2001. № 7(1/2). P. 5-10.

4. Harris D., Harris K. An Exploratory Study of the Team Characteristics Model Using Organizational Teams // Small Group Research. 2007. № 38. P. 670-695.

5. Bradley J.H., Frederic J.H. The effect of personality type on team performance // Journal of Management Development. 1997. № 16(5). P. 337-353.

6. Oliver R. Developing e-learning environments that support knowledge construction in higher education // Journal of Workplace Learning: Employee Counselling Today. 2001. № 12(4). P 159-164.

7. Elkjaer B. Organizational learning with a pragmatic slant // International Journal of Lifelong Education. 2003. № 22(5). P. 481-494.

8. Gerlach K. Let's Team Up. Washington, D.C. : National Education Association, 2002.

9. Little J.W. Inside Teacher Community: Representations of Classroom Practice // Teaching and Teacher Education. 2003. № 18(6). P. 913-945.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

10. Minnett A.M. Collaboration and Shared Reflections in the Classroom // Teachers and Teaching: theory and practice. 2003. № 9(3). P. 279-285.

11. Talbert J.E., McLaughin M.W. Professional Communities and the Artisian Model of Teaching // Teachers and Teaching: theory and practice. 2002. № 8(3/4). P. 325-343.

12. Lieberman A., Miller L. Teaching and Teacher Development: A New Synthesis for a New century // Teachers and Teaching: theory and practice. 2000. № 8(3/4). P. 118-134.

13. Васип М. Тимови и тимски рад. Бааа Лука : Завод дистрофичара, 2014.

14. Kramer M. Business Communication in Context. New Jersey : Prentice-Hall, 2001.

15. Нововип Т., Вуксановип П., Газивода Н., Минип З. Наша школа - од вртипа до знааа. Подгорица : Завод за школство, 2010.

16. Копас-Вукашиновип Е. Улога васпитача, учитела и родитела у припреми деце за писаае, Педагога. 2015. № 65(2). С. 316-325.

17. Мо^Й Д. Стилови во^ства менацера у Србщи. Београд : Институт за социолошка истра-живааа, 2016.

18. ВрааешевиЙ J. Родители и школа: Како до успешне сарадае. URL: http://www.see-educoop.net/aeiq/outputs/preporuke_finalno.pdf (приступлено 29.11.2012).

19. ПавловиЙ Б.Д. Од тима до заjеднице учеаа // Педагогиjа. 2016. № 65(2). С. 236-247.

20. АвдиЙ А., ШабановиЙ А. ПотешкоЙе ученика приликом преласка из разредне у пред-метну наставу и из основне у средау школу // Дидактички путокази. 2017. № 60. С. 21-26.

21. На^ Ола^ш А. (2013): Ме^упредметна корелацща у наставноj обради народне баjке // Образовна технологща. 2013. № 2. С. 211-218.

22. КнежевиЙ М. Учител у настави српског jезика и каижевности. Нови Сад : Универзитет у Новом Саду, Педагошки факултет у Сомбору, 2014.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.