Научная статья на тему 'КЕКСА АЁЛЛАРНИНГ ЖИСМОНИЙ ФАОЛЛИГИНИ САҚЛАШ'

КЕКСА АЁЛЛАРНИНГ ЖИСМОНИЙ ФАОЛЛИГИНИ САҚЛАШ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

88
18
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
спорт / гимнастика / жисмоний тарбия / аѐллар спорти / sports / gymnastics / physical education / women's sports

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — М. Д. Пулатова, М. Алламуратов

Юрак-қон томир касалликлари мавжуд бўлган кекса ѐшдаги аѐлларда жисмоний тикланиш йўллари ишлаб чиқилди ва уларнинг ижобий таъсири тасдиқланди.Жисмоний тикланиш воситалари мажмуаси С.М.Бубновский тавсия этган даволаниш гимнастика машғулотларидан иборат бўлиб,тикланиш бўйича тадқиқот иши 4 ҳафта давомида ўзгаришлар ва жисмоний фаолликда ўтқазилди. Даволаш гимнастика машғулотлари таъсирида кардио-респиратор кўрсаткичларида ижобий ўзгаришлар ва жисмоний фаоллик даражаси ошганлиги кузатилди

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

MAINTENANCE OF PHYSICAL ACTIVITY OF OLD WOMEN

Ways of physical recovery in elderly women with cardiovascular disease have been developed and their positive effects have been confirmed. The set of physical rehabilitation tools consists of therapeutic gymnastics exercises recommended by SM Bubnovsky. . Positive changes in cardio-respiratory parameters and increased levels of physical activity were observed under the influence of therapeutic gymnastics

Текст научной работы на тему «КЕКСА АЁЛЛАРНИНГ ЖИСМОНИЙ ФАОЛЛИГИНИ САҚЛАШ»

КЕКСА АЁЛЛАРНИНГ ЖИСМОНИЙ ФАОЛЛИГИНИ САЦЛАШ

М. Д. Пулатова

Узбекистан давлат жисмоний тарбия ва спорт университети

М. Алламуратов

Узбекистан давлат жисмоний тарбия ва спорт университети

АННОТАЦИЯ

Юрак-кон томир касалликлари мавжуд булган кекса ёшдаги аёлларда жисмоний тикланиш йуллари ишлаб чикилди ва уларнинг ижобий таъсири тасдикланди.Жисмоний тикланиш воситалари мажмуаси С.М.Бубновский тавсия этган даволаниш гимнастика машгулотларидан иборат булиб,тикланиш буйича тадкикот иши 4 хдфта давомида узгаришлар ва жисмоний фаолликда утказилди. Даволаш гимнастика машгулотлари таъсирида кардио-респиратор курсаткичларида ижобий узгаришлар ва жисмоний фаоллик даражаси ошганлиги кузатилди.

Калит сузлар: спорт, гимнастика, жисмоний тарбия, аёллар спорти.

MAINTENANCE OF PHYSICAL ACTIVITY OF OLD WOMEN

M. D. Pulatova

Uzbek State University of Physical Culture and Sports

M. Allamuratov

Uzbek State University of Physical Culture and Sports

ABSTRACT

Ways of physical recovery in elderly women with cardiovascular disease have been developed and their positive effects have been confirmed. The set of physical rehabilitation tools consists of therapeutic gymnastics exercises recommended by SM Bubnovsky. . Positive changes in cardio-respiratory parameters and increased levels of physical activity were observed under the influence of therapeutic gymnastics.

Keywords: sports, gymnastics, physical education, women's sports.

КИРИШ

Инсон хаёти давомида асосий бир даврдан бошка даврга ута бошлаганида, у тобора тухтовсиз ва узлуксиз вактни хис эта бошлайди. Кексаликда...хаёти узгаради ва кисман, инсон уз ёши олдида ожиз булиб колади, деярли барчаси узгаради, яшаш тарзи ва бошкалар. Кувончли онлар камайгандан камая боради. Касалликларнинг ортиши инсонни тушкунликка солади. Шу вактдан бошлаб кексалик унинг учун келажакни белгилаб беради(куяди). Инсон учун хар доим соглик ва узок умр бебахо саналган. Бу табииий, ахир согликсиз омадли ва бахтли хаёт булиши мумкин эмас. Шунинг учун кексаларимиз кариш жараёнини бошкаришни урганишлари керак, бу эса жисмоний тарбия билан шугулланиш, уз навбатида умрга умр кушади. Узок умр куришни сири-кексаликда жисмоний фаолликни саклашдан иборат. Жисмоний машклар таъсирида организмнинг турли кассаликларга чидамлилиги ошади. Мунтазам жисмоний машклар билан шугулланиш, юрак- кон томирлар тизимини мустахкамлайди ва нафас системаларининг фаолиятини кучайтиради, тукималарга кислород ташилишини яхшиланиши билан, организмда кислород тансиклигини, моддалар алмашинувини нормаллаштиради, мушак тукималарининг кон билан таъминланиши, бош мия асаб толаларининг кислород билан таъминланиши ва нафакат жисмоний балки аклий иш кобилиятига хам таъсир этади.

АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Шуларнинг барчасини инобатга олган холда, кекса ёшли аёлларда жисмоний фаоллигини кайта тиклаш учун согломлаштириш гимнастикани имкониятларини аниклаш зарур булади.Буни амалга оширишда куйидаги вазифаларни бажариш зарур:

1. Кекса ёшли аёлларнинг функционал холатининг тикланиш хусусиятларини урганиш.

2. Кекса ёшли аёлларнинг функционал холатини тиклаш учун согломлаштириш гимнастикани куллаш ва уни асосий усулини билиш.

Тадкикот иши икки боскичда олиб борилади:

Биринчи боскич: илмий ва илмий-методик адабиётлар тахлил килиниб, тадкикот усуллари белгилаб олинади.

Иккинчи боскич: кекса ёшдаги аёлларнинг кон- томир касаликлари билан огриган аёлларда ихтиёжи булган жисмоний тикланиш йулларини аниклаш ва ижобий таъсирини урганиш.

Булар асосан жисмоний тикланиш воситалари мажмуаси булиб С.М.Бубновский тавсия этган даволаниш гимнастика машгулотларидан иборат.Тадкикотларда "Чинобод" санаториясида кайта тикланиш булимидаги 10 нафар кекса аёллар олиб борилди.Кексаларнинг уртача

ёши 65±2,3, танасининг уртача огирлиги 74,0±5,8 кг ва уртача буйи 1,60 ± 0,68 м.ни ташкил килди.

Танлаб олинган барча кексалар хафтасига 3 мартадан 4 хафта давомида машк килишдилар. Тадкикотлар машгулот жараёнининг 2-гурухида тайёрлов боскичидан тулик тикланишгунча утказилди.

Назорат гурухига 5 нафар кексалар танлаб олиниб уларда сурункали кассалиги борлиги аникланмади. Улар тадкикот давомида махсус иш кобилиятининг урта даражасига, машгулотлардан кейин эса тез тикланишига эга эканлиги ва психо-соматик статус томонидан шикоятлар билдиришмади.

Тадкикот гурухида 5 нафар кексалар сурункали кон босим кассаллиги борлиги, уларда толикиш аломатлари, машгулотларга хохишнинг сусайганлиги кузатилди. Уларнинг бир нечтасида юрак атрофида нохуш сезгилар,артериал босимини кутарилиши, бош огриши,кулогида шовкунлар эшитиши, уйкулари бузилишларини таъкидлашди.

Кекса аёллар организмининг кайта тикланиш имкониятларини урганишда уларнинг физиологик жараёнларидан, юрак кискариши,артериал кон босими,упканинг тириклик сигими ва умумий жисмоний иш кобилияти курсатгичлари буйича тадкикот ишлари олиб борилди.

Физиологик курсатгичлар:юрак кискариши сони, пальпация усули билан аникланди,артериал босим тонометр ёрдамида,упканинг тириклик сигими спирометр ёрдамида, умумий жисмоний иш кобилиятини Руфе-Диксон синамаси ёрдамида бахоланди.

Руфе-Диксон синамаси: РДС=(ЮКС1+ЮКС2+ЮКС3)-200:10

Бунда: ЮКС^машкдан олдин, ЮКС2-машкдан кейин,ЮКС3-тикланишнинг 1дакикасидаги ЮКС.

Бахолаш мезонлари: жисмоний иш кобилияти <3 - аъло, 3-6-яхши,

6-8 - уртача, 8-14 - уртачадан пастрок, >14 - ёмон.

Тикланиш буйича тадкикот ишлари 4 хдфта давомида амалга оширилди. Бу уз навбатида доктор С.М.Бубновский усули буйича кекса аёллар учун 3-та согломлаштирувчи гимнастика машкларини уз ичига олган мажмуасидан фойдаланилди [2.] (расм.1,2,3)

1-pacM

1-ycy^. noeHgo3 ycruga Ky-n-napra TaaHu6 oeK-napHH TH33agaH opKara 6yKu6 eTraH x,o.naTga Ky-n-napHH 6yKHm(1-pacM) Ba e3Hm(2-pacM) x,apaKaT.nap Ga^apH^agH.By Marn^ 5-10 MapTa TaKpop^aHagH.By MamK raBgaHHHr Tena KHCMHra My^^a^^aHraH.MamK Ty^aM^H raBgaHHHr Tena khcmhhh eHranamagH,BeHa kohhhhot 6om MH^gaH Keramu axmH^aHagH,ropaK Ba ynKaga ro^naMaHH KaMaMTHpagu.

2-ycy^.Oe^^apHH KeHr KyÖH6,Ky.n.nap ro;opHra y3aTH.nagH (3-pacM) Ba Ha^ac o.nraHga 6a.naHg KyTapH^HÖ TypagH, Ha^ac HH;apH.nraHga KaggHHH pocraaö yrapH^agH (4-pacM). Mam; 5-10 MapTarana 6a:®apH.nagH. Ey Mam^ raBgaHHHr nacTKH KHCMHra My^^a^naHraH.ByHga BeHa KOHHHHHr yHr öy^Manara Ba MH^ra KaÖTHÖ Ke^Hma axmH.naHagH. ropaK HmHHH eHraraamTHpagH ,BeHa KOHHHHHr x,apaKaTHHH axmH^aMgH. Hapmam KeTagH. TpoMÖo^neÖHT Kacca^HrHHH o^gHHH

to

wt

3-pacM

4-pacM

onagu

5-pacM

6-pacM

3-ycy^. OpKara eTu6 Kynnap 6omHH Tarura KyMHnu6(5-pacM), oeK-apHH 90 KyTapu6 Ba Tymupum KepaK(6-pacM). Ey MamK raBgaHHHHr Ba yMypTKaHHHr ypTa KHCMura Myn^annaHraH 6y^u6 hhkh at3onapHH Ba yMypTKaHHHr KyKpaK Ba 6en KHCMHnapHHH 6HpnamTHpagH. MamK 5-10 MapTarana 6a»apH^agH.

Ey MamK-ap 1-hh x,a$TacHga x,ap KyHH 20 gaKHKa 6a«apunagH.

2-hh x,a$Tacuga x,ap KyHH 30 gaKHKa 6a«apunagH,

3-hh x,a$Tacuga x,ap KyHH 50 gaKHKa 6a«apunagH,

4-hh x,a$Tacuga x,ap KyHH 60 gaKHKa 6a«apunagH.

O^HHraH HaTima.iap aeocHga-coFnoMnamTHpyBHH rHMHacTHKa MamK-apH Tatcnpnga ^rononorHK KypcaTKH^napHH aHanron myHH KypcargHKH TagKHKOT Ba Ha3opaT rypyxnapnga h^o6hh THK-aHHmnap Ky3arangH.

TiKiaHim TapTHÖga ropaK-^oH ToMup.ap TH3HMHHHHr (ny.bc,AB) KypcaTrHH aiiHaiviiiKacii.

rypy* FuMHacTHKa MamK.iapii Ma^MyacH (1-x,a$Ta) FHMHacTHKa MamK.iapii Ma^Myacu (2-x,a$Ta)

Bom.aHFHH Mat.yMOT X,a$Ta oxHpHgarH Mat.yMOT Bom.aHFHH Mat.yMOT X,a$Ta oxHpHgarH Mab.yMOT

ny.bc 3/gaK AB MM.c.y. ny.bc 3/gaK AB MM.c.y. ny.bc 3/gaK AB MM.c.y. ny.bc 3/gaK AB MM.c.y.

KoHTpo. rypy^H, n= 5 80 148/80 78 146/80 78 146/80 76 140/80

acocufi rypy*, n= 5 90 170/90 90 169/80 90 169/80 86 165/80

FHMHacTHKa Mam^.apH FH MHacTHKa MamK.iapii Ma^Myacu (4-

rypy* Ma^MyacH (3-x,a$Ta) x,a$Ta.)

Bom.aHFHH Xa^Ta oxHpHgarH Bom.aHFHH Xa^Ta oxupHflaru

Mab.yMoT Mab.yMoT Mab.yMoT Mab.yMoT

KypcaT- ny.bc AB ny.bc AB ny.bc AB ny.bc AB

KHH.ap 3/gaK MM.c.y. 3/gaK MM.c.y. 3/gaK MM.c.y. 3/gaK MM.c.y.

KoHTpo. 76 140/80 74 140/80 743/gaK 140/80 703/gaK 140/80

rypy^H,

n= 5

acocHH 86 165/80 80 160/80 803/gaK 160/80 783/gaK 150/80

rypy^,

n= 5

Bhphhhh xa^Ta öomnga acocnfi rypyxga MKC- 90 3/gaK, AE -170/90MM.c.y. TeHr, Kompon rypyxn öomnga MKC-80 3/gaK, AE-148/80 MM.c.y.TeHr, xa^TaHnHr oxnpnga acocnfi rypyxga MKC 903/gaK, AE-169/80MM.c.y. Hkhhhh xa^TaHH oxnpnga acocnfi rypyxga MKC 86 3/gaK , AE-165/88 mm. c.y. Kornpon rypyxga 76 3/gaK , AE-140/80 MM.c.y. TeHr.YnHHHH xa^TaHHHr oxMpnga acocnfi rypyxga MKC- 80 3/gaK,AE-160/80MM.c.y.Kompon rypyxnga MKC-743/gaK, AE-140/80TeHr,TypTHHHH x,a^TaHH oxnpnga acocnfi rypyxga MKC-783/gaK, AE-150/80MM,c.y.TeHr.Kompon rypyxga roKC-703/gaK, AE- 135/80MM.c.y. TeHr. OnnHraH Hara«:anap myHn KypcaTgHKH wpaKHH KHc^apum cohh Ba apTepnan öochm 4-x,a$Ta gaBoMnga nacaa öomnagn Ba 6y y3rapnmnap 4- x,a$TaHnHr oxnpnga akkoh Ky3ra TamnaHgn. ^eMaK rnMHacmKa MamKgapnHnHr Ma^Myacn KeKcanap opraHroMnra н®o6нfi Tatcnp кypcaтaптн,afiннкca wpaK-KoH tomhp тнзнмннннr nmnra.

TuK^aHHm Tapraöga ynKa thphkihk CHFHMHHHHF (YTC) KypcaTrHH gHHaMHKacH.

rypy* rHMHacTHKa Mam^apu Ma^Myacu (1-x,a$Ta) rHMHacTHKa Mam^^apu Ma^Myacu (2-x,a$Ta)

Bom^aHFHH X,a$Ta Bom^aHFHH X,a$Ta

Mat^yMOT oxiipiiaarii Mat^yMOT Mat^yMOT oxiipiiaarii Mat^yMOT

KypcaT- YTC (^HTp) YTC(^HTp) YTC(^HTp) YTC(^HTp)

KHH^ap

KOHTpO.1 1,6 ±0.1 1,8±0.1 1,8± 0.1 1,9± 0.1

rypy^H, n= 5

acocHH 1,2±0.1 1,3±0.1 1,3±0.1 1,4 ±0.1

rypy*, n= 5

rypy* rHMHacTHKa Mam^^apH Ma^MyacH (3-x,a$Ta) rHMHacTHKa Mam^^apH Ma^MyacH (4-x,a$Ta)

Bom^aHFHH X,a$Ta Bom^aHFHH Xa^Ta

Mat^yMOT oxiipiiaarii Mat^yMOT Mat^yMOT oxiipiiaarii Mat^yMOT

KypcaT- YTC(^HTp) YTC(^HTp) YTC(^HTp) YTC(^HTp)

KHH^ap

KOHTpO.1 1,9± 0.1 2,0 ± 0.3 2,0 ±0.3 2.0 ±0.3

rypyxfl, n= 5

acocHH 1,4 ±0.1 1,5±0.3 1,5±0.3 2,0 ± 0.3

rypy^, n= 5

EnpHHHH xa^Ta 6omuga acocuM rypyxga YTC 1.2 ± 0.1n. oxupuga 1.3 ± 0.1n. ra TeHrnHrH, Kornpon rypyxu 6omnaHHmHga1,6 ± 0.1n.oxHpuga 1,8 ± 0.1n. TagKHKoTHHHr 2-hh xa^TacHHHHr oxupuga acocuM rypyxgarH KeKcanapga 1,4 ± 0.1, KoHTpon rpyxuga 1,9 ±0.1ra TeHr 6yngH. TagKHKoTHHHr 3-hh xa^Tacu oxupuga acocHM rypyxgarH KeKcanapga KyMugaru Hara^anap 1,5 ± 0.3, KornpongarH rypyxga 2,0 ± 0.3 aHHKnaHgu.TagKHKoTHHHr TypTHHHH xa^Ta gaBoMHga acocuM rypyxgarH KeKcanapga Ba Kornpon rypyxgarH KeKcanapga ynKaHHHr thphk-hk chfhmh TeHrnamgH Ba KyMugaru Hara«:anap aHHK-aHgH 2.0±0,3 ra TeHr 6yngH.

OnHHraH KypcaTrH^nap Tax-H-H myHH KypcargHKH, ynKaHHHr thphk-hk chfhmh gHHaMHKacH THKnaHumga acocuM Ba Kornpon rypyxgarnnapga, KHCMaH ycraH-uruHH Kypcargu. ^eMaK acocuM rypyxgarH KeKcanapga ynKaHHHr thphk-hk CHFHMHHHHr

ycumu acnuga 0,8 n., KoHTpongarunapga 0,4 n.TeHr 6yngu. KypcaTFHHnapHHHr ym6y KypcaTKHHga omu6 6opumu, acocuM Ba Kompon rypyxnapga eTapnu MHKgopga Ha^ac onum (cTaTHK, gHHaMHK) MamKnapHH Ky—aHumu 6unaH H^oganam MyMKHH.

TiiK.iaHiim ^apaeHHgarH ^hcmohhh Hm koöh.hathhh KypcaTKHH.iapH

3-^agBai

rypy* rHMHacTHKa Ma^Myaci (1-x,a$Ta) MamK.api rHMHacTHKa Mam^.api Ma^Myaci (2-x,a$Ta)

Bom.aHFHH X,a$Ta Bom.aHFHH X,a$Ta

Mat.yMOT oxnpngarn Mat.yMOT oxnpngarn

Mat.yMOT Mat.yMOT

KypcaT- öax,o öax,o ^HK öax,o ^HK öax,o

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

KHH.ap

KOHTpO. rypy^H, n= 5 8,0±0.2 ypTana 7,8±0.4 ypTana 7,8±0.4 ypTana 7,3±0.2 ypTana

acOcHH rypy*, n= 5 9,5±0.1 ypTanagaH nacTpoK 9,0±0.3 ypTana 9,0±0.3 ypTana 8,9±0.2 ypTana

rypy^ rHMHacTHKa Ma^Myaci (3-x,a$Ta) MamK.api rHMHacTHKa Mam^.api Ma^Myaci (4-x,a$Ta)

Bom.aHFHH X,a$Ta Bom.aHFHH X,a$Ta

Mat.yMOT oxnpngarn Mat.yMOT oxnpngarn

Mat.yMOT Mat.yMOT

KypcaT- öax,o öax,o ^HK öax,o ^HK öax,o

KHH.ap

KOHTpO. 7,3 ± 0.2 ypTana 7,0 ± 0.2 ypTana 7,0 ± 0.2 ypTana 6.0 ±0.2 ypTana

rypy*, n= 5

acociH 8,9 ±0.2 ypTana 8,2±0.1 ypTana 8,2±0.1 ypTana 7,2 ± 0.2 ypTana

rypy*, n= 5

CoFnoMnamTHpyBHH rHMHacTHKa MamKnapHHHHr Tatcupu THKnaHHmga ^hcmohhh um Ko6unHaTH myHH KypcargHKH TagKHKoT Ba Ha3opaT rypyxnapuga h^o6hh y3rapumnap aHHKnaHgu.

Hm Ko6unHaTHHHHr MHKgopu KeKca emnu aennapga Py^e-^HKcoH cuHaMacH epgaMHga 6axonaHgu. Eaxonam Me3oHnapu: ^hcmohhh um Ko6unHaTH <3 - atno, 3-6 -axmu, 6-8 - ypTana, 9-14- ypTanagaH nacTpoK, >14 - eMoH.

EupuHHH xa^Tacn Somuga acocnfi rypyxga KeKcanapga SomnaHFHH TapTuSga nm KpSunHaTHHHHr MHKgopu 9.5 ±0.1 TeHr эgн, Kornpongarunapga 8.0 ± 0.2, x,a$Ta oxupuga acocnfi rypyxgaru KeKcanapga 9.0 ± 0.3, KoHTpongarunapga - 7,8 ± 0.4. Hkkhhhh xa^TaHHHHHr oxupuga acocnfi rypyxgaru KeKcanapga KypcarrHHnap 8,9 ± 0.2 TeHr эgн, Kornpongarunapga 7.3 ± 0.2. Yhhhhh xa^TaHHHr oxupuga acocufinapga -8,2 ± 0.1, KoHTpongarunapga 7.0 ± 0.2 TeHr эgн. TypTHHHH xa^TaHHHr oxupuga эca acocufinapga 7,2± 0.2, Kornpongarunapga 6.0 ± 0.2 TeHr Syngu.

^eMaK acocnfi rypyxgaru ymSy ycnm KoHKpeT THKgaHum TapTuSga э$$eктнв ^ncMoHnfi WKnaMaHn Ky-maHumu SunaH Sofhhk;, y aHHK ^rononoruK cun^umnapHH aManra omupumra hmkohh^t Sepagu.

XY^OCA

1. AgaSueTnapgaru MatnyMoraapHH yMyMnamTupum Ba Taxnun этнm myHH KypcargHKH, KaSyn KunuHraH ruMHacTHKa MamKgapuHHHr Ma^Myanapu, ^ucMoHufi THKnaHum ycynnapu, ^ucMoHufi MKnaManapHHHr э$$eктнв TapTuSnapu negaroruK ^apaeHnapHn э$$eктнвпam ynyH, KeHrafiTupunumH MyMKHH.

2.TpeHnpoBKa TapTuSu SomnaHumuga ropaKHH KncKapum coHHra,apTepuan SocuMra ruMHacTHKa MamKgaHHHH Ma^Myacu.THKnaHHm ycynu э$$eктнвпнrн (wpaKHn KncKapnm coHH,apTepuan SOCHM HopMannamamagH)TyFpHcHga ryBox Sepagu.

3.TnKnaHHm TagSupnapHH TaKguM этнm ynKaHH THPHKHHK CHFHMHHH KyTapunnmura maponr aparuS Sepgu Ba KeKca aennapga ^HcMoHHfi um KpÖHnHaraapH omuS Sopgu.

KeKca emgaru aennap,MyHTa3aM paBumga Sh3 ToMoHgaH KynnaHunraH ycynnap Syfiuna ruMHacTHKa MamKgapu Ma^Myacu SunaH myFynaHumraHga 12 TagaH opTHK ^ofiganu Haru^anapra эpнma onagunap,ynap Kyfiugarunap:

1.CyaKnap Ba nafinapHHHr numuKguruHH ,TOFafinapHHHr KanuHnuruHH Ba MymaKnapgaru Kanunnapnap COHHHH MycTaxKaMnafigu.

2.CanoMarauK Ba ^HcMoHHfi ^aonnuKHH MycraxKaMnafigH.

3.KyHganuK xaeTgaru xaa®;oHnaHHm(cTpecc) Ba 3ypHKumnapu eHrumra epgaM Sepagu.

4.Y3H TyFpucugarH axmu ^HKpnapHH maKunnaHumura hmkohhät aparagu.

5.Ef TyKHMacuHH KaMafiTHpuS,Ba3HHHH Ha3opaT Kunumra epgaM Sepagu.

6.ApTepuan Sochmhh HopMarnamTupagu Ba ropaK ^aonuaTHHu MycTaxKaMnafigu.

7.XaeTHH MyggarHHH ny3uS Sepagu. 8.TypMym Tap3HHH axmunafigu.

9.Айрим тибий муаммоларини олдини олишга ёрдам беради.

10.Конда гемоглобин микдорини оширади. 11.Мушак,тизза бугимларининг шикасланишидан кейин яхши кайта тикланишни тезлаштиради.

12. Аёлларнинг актив фаолиятини таъминлаб беради. 13Донда холестерин микдорини камайтиради.

14. Таваллуд кунларингиз кувончли булади.

15. Омадли ва бахтли хаёт кечирасизлар

REFERENCES

1. Тажибаев, С. С., & Серебряков, Ю. В. (2015). Динамика общей и специальной физической подготовленности боксеров юношей, занимающихся боксом на этапе начальной спортивной специализации. Молодой ученый, (2), 109-111.

2. Tajibayev, S. S. (2016). Use of innovative technologies in registration and processing of indicators of special efficiency of athletes. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol, 4(2).

3. Алиев, И. Б. (2020). Курашчиларнинг мусобака олди тайёргарлик боскичларидаги толикиш белгиларини турли х, ажмдаги таъсирига караб юкламаларни таксимлаш. Фан-спортга,(2), 42-45.

4. GAZIEV, S. (2020). Systematic planning of special power training of sambo in the year round. Фан^портга, (3), 7-9.

5. ИЛОВ, А. (2020). Шаркона яккакураш спорт турлари билан шугулланувчиларда меъёрлаштирилган махсус машкларни бажариш тезлиги ва унинг гипоксик киймати (каратэ мисолида). Фан^портга, (1), 65-68.

6. Люлина, Е. С., & Мирзакулов, Ш. А. (2019). Эффективность применения таксономии Блума в педагогическом процессе вуза (на примере направления" спортивная деятельность"). Физическая культура. Спорт. Туризм. Двигательная рекреация, 4(2).

7. Солиев, И. Р., Холбекова, Д. Н., Давлатёрова, Л. Б., & Азамова, Г. Э. (2021). Енгил атлетиканинг киска масофага югуриш турларида техник тайёргарлик такомиллаштириш. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).

8. Солиев, И. Р., Давидова, К. Р., Мийликулова, Ш. С. К., & Азамова, Г. Э. (2021). Енгил атлетика спорт турида машгулот ва мусобака жараёнини бошкариш тизимининг тахлили. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).

9. Tashkenbayevna, S. K., Rozikovich, S. I., Vladimirovna, L. L., Sotivoldiyevich, O. M., Mukhammadjonovich, B. A., Omonboyevich, A. B., & Valikhojayevich, S. Z.

(2020). Pedagogical technologies and interactive methods as a factor of increasing special knowledge of students. Journal of Critical Reviews, 7(6), 42-46.

10. Shirnazarova, Z. A. (2020). Aktuelle fragen studienverteilung der interkulturellen kommunikation in informationsfeldern. EPRA International Journal of Multidisciplinary Research, 6(5), 525-527.

11. Ширназарова, З. А. (2020). Критерии выбора фильмов при обучении иностранным языкам. Молодоц учёный, 24(314), 443-444.

12. Abdujalilova, S. A., & Qorayev, S. B. (2020). The Role Of Pedagogical Technologies In The Formation Of Students' Scientific Outlook. European Journal of Molecular & Clinical Medicine, 7(03), 2020.

13. Кораев, С. Б. (2016). Фанларни укитишда табакалаштирилган таълим технологиясини жорий этиш масалалари. Таълим технологиялари, 2, 45-50.

14. Мухамедов, Г. И., & Кораев, с. Б. (2019). Укув-ишлаб чикариш мажмуа машгулотларини олиб боришда педагогмухандисларнинг касбий функцияларини ошириш тамойиллари. Мугаллим уэм узликсиз билимлендириу, 2, 71-74.

15. Adams, M. J. (2009). The challenge of advanced texts: The interdependence of reading and learning. In Hiebert, E. H. (ed.), Reading more, reading better: Are American students reading enough of the right stuff? New York: Guilford.

16. Anisfeld, M. (1994). Language development from birth to three. Hillsdale, N. J.: Erlbaum..

17. Fisher, D., Frey, N., and Lapp, D (2012). Text complexity: Raising rigor in reading. Newark, DE: International Reading Association.

18. Hattie, J. (2013). Visible learning and the science of how we learn. New York: Routledge.

19. Stahl, S.A. and Nagy, W.E. (2006). Teaching word meanings. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.