Научная статья на тему 'К проблеме оценки уровня владения иностранным языком'

К проблеме оценки уровня владения иностранным языком Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
116
46
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
УРОВЕНЬ ВЛАДЕНИЯ ИНОСТРАННЫМ ЯЗЫКОМ / САМООЦЕНКА / ФОРМАЛЬНЫЙ КОНТРОЛЬ / НЕФОРМАЛЬНЫЙ КОНТРОЛЬ / FOREIGN LANGUAGE ACQUISITION / FORMAL CONTROL / INFORMAL CONTROL / SELF-ASSESSMENT

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Кобелева Е. П., Дуплинская Е. Б.

Модернизация высшего профессионального образования делает необходимым разработку дидактического инструментария, обеспечивающего оценку результатов обучения (компетенций). В работе рассматривается проблема оценивания уровня владения иностранным языком и предлагается система оценки, включающая самооценку, формальный и неформальный контроль.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

TO THE PROBLEM OF THE ASSESSMENT OF A FOREIGN LANGUAGE ACQUISITION

The modernization of Russian higher education necessitates the development of didactic tools of measuring and evaluation of educational outcomes (competences). The problem of the improvement of the assessment techniques aimed at the estimation of a foreign language acquisition is concerned. The system of the assessment of a foreign language acquisition, composed of self-assessment, formal and informal control is suggested.

Текст научной работы на тему «К проблеме оценки уровня владения иностранным языком»

3. Gal'skova N.D. Sovremennaja metodika obuchenija inostrannym jazykam. M.: ARKTI-GLOSSA., 1999. - 165 s.

4. Gal'skova N.D. Mezhkul'turnoe obuchenie: problema celej i soderzhanija obuchenija inostrannym jazykam // IJaSh. - 2004. - № 1. -

S. 3-8.

5. Elizarova T.V. Formirovanie mezhkul'turnoj kompetencii studentov v processe obuchenija inojazychnomu obshheniju: Avtoref. dis. ... dok. ped. nauk. - SPb, 2001.- 37 s.

6. Korochkina M.G. Formirovanie mezhkul'turnoj kompetencii v tehnicheskom universitete (anglijskij jazyk): Avtoref. dis. kand. ped. nauk. - Taganrog, 2000. - 19 s.

7. Nedobuh A.S. Formirovanie mezhkul'turnoj kompetencii // Lingvist. vestn. - Izhevsk, 1999. - Vyp. 1. - S. 70-76. - Bibliogr.: s. 7576.

8. Pluzhnik I.L. Formirovanie mezhkul'turnoj kompetencii studentov v processe professional'noj podgotovki / INION RAN. Moskva: 2003.- 216s.

9. Sadohin A.P.Teorija i praktika mezhkul'turnoj kommunikacii: Ucheb. posobie dlja vuzov. - M.: JuNITI-DANA, 2004. - 271 s.

10. Haleeva I.I. Osnovy teorii obuchenija ponimaniju inojazychnoj rechi (podgotovka perevodchika). M.: Vysshaja shkola, 1989. - 238s.

Кобелева Е.П. *, Дуплинская Е.Б. 2

'Канд.пед.наук; 2канд.эк.наук, Сибирский государственный университет путей сообщения К ПРОБЛЕМЕ ОЦЕНКИ УРОВНЯ ВЛАДЕНИЯ ИНОСТРАННЫМ ЯЗЫКОМ

Аннотация

Модернизация высшего профессионального образования делает необходимым разработку дидактического инструментария, обеспечивающего оценку результатов обучения (компетенций). В работе рассматривается проблема оценивания уровня владения иностранным языком и предлагается система оценки, включающая самооценку, формальный и неформальный контроль.

Ключевые слова: уровень владения иностранным языком; самооценка; формальный контроль; неформальный контроль.

Kobeleva Е.Р.1, Duplinskaya E.B.2

'PhD in Pedagogics, Associate Professor; 2PhD in Economics, Associate Professor Siberian State Transport University

Russia, Novosibirsk

TO THE PROBLEM OF THE ASSESSMENT OF A FOREIGN LANGUAGE ACQUISITION

Abstract

The modernization of Russian higher education necessitates the development of didactic tools of measuring and evaluation of educational outcomes (competences). The problem of the improvement of the assessment techniques aimed at the estimation of a foreign language acquisition is concerned. The system of the assessment of a foreign language acquisition, composed of self-assessment, formal and informal control is suggested.

Keywords: foreign language acquisition; formal control; informal control; self-assessment.

Modern trends in political, economic and social spheres inevitably lead to the modernization of Russian education system. An important step in this direction was the adoption of the Federal state standards of higher education, determining that the graduates’ educational outcomes is a complex of personal and professional competencies that enable them to satisfy their professional needs. However, educational standards do not include didactic tools to measure and evaluate the educational outcomes.

In this regard, in the theory and methodology of higher education the problem of the assessment of the quality of professional training is investigated. Another challenge is the designation of common approaches to the formulation of the requirements for the educational outcomes, understandable for educational institutions, students and employers and recognizable by these reference groups. The requirements of employers are crucial for the universities oriented to the training of the graduates for a specific industry, for instance, a transport one, where the employers regulate the specialists’ training in conformity with their real needs.

Thus, the active participation of the transport industry in international business, concluding contacts with foreign companies, extend the range of professionals competences, the graduates involved in international business activity must obtain. Consequently, transport universities have to adjust their curriculum to these special requirements.

The requirements include graduates’ competence both in micro-, and macroeconomic issues, having advanced proficiency in such spheres as international management, marketing, financial management and dealing, taxation, customs regulation, etc.

In order to meet the requirements, determined by the increased international economic activity of Russian transport industry, graduates of transport universities must have the appropriate foreign language training, and, as a consequence, it necessitates the improvement of the assessment techniques aimed at estimation of the training effectiveness.

The experience of teaching ESP (English for Specific (Professional) Purposes) to the bachelors of Economics (Siberian Transport University, the English Language Department) confirms the appropriateness of using the system of integrated assessment of foreign language acquisition. This system allows to adopt international standards of monitoring the students’ competence in ESP to the teaching of foreign languages in transport universities.

The system is based on the theoretical investigations of both Russian (E. Ignatieva, E. Lykhina, O. Polyakov, etc.) and foreign (M. Harris, P. McCoy, etc.) scientists and includes self-assessment, formal and informal control.

Formal control involves the methods of students’ foreign language competence assessment, specified by academic syllabuses and includes, for instance, computer testing, which allows to measure the learners’ progress in studying English. Moreover, formal control determines the level of background knowledge of economic theory, as well as the development of students’ linguistic proficiency (ability to listen, read and comprehend authentic professional texts, to use adequately the most frequent vocabulary in the study of professionally oriented subjects, deal with business correspondence in a foreign language, etc.). Thus, formal control refers to the perception and production stages of the process of foreign language acquisition.

The third stage, interaction, requires more complicated assessment strategies,that are concerned with informal control. It includes business role plays, case-studies, project work, etc., which are regarded action-based assessment tactics, as they take into account the cognitive, emotional and volitional resources and the full range of abilities specific to and applied by the individual as a social agent. The experience proves that activating the strategy of informal control leads to the reinforcement or modification of the learners’ foreign language competences.

Self-assessment, as another element of the system of complex assessment of foreign language acquisition, is understood as an evaluation of students’ own activity and the progress made as a result of this activity. It is known that a self-esteem is one of the main regulators of the educational process, the factor determining its quality. This thesis is of particular relevance in the modern system of education, where independent work of students, their ability to take responsibility, and to identify an individual path of training play a crucial role. Generally speaking, self-assessment is aimed at raising the learners’ awareness of their present state of knowledge and self-setting of feasible and worthwhile objectives.

18

Thus, the presented system of the assessment of a foreign language acquisition, composed of self-assessment, formal and informal control, is interpreted as a constructive feedback in the following model ‘teaching - development of educational programme - evaluation -improvement - teaching’. The system is a competence-oriented assessment tool which contributes to the adjustment of the process of foreign language training to the international assessment methodology; it also allows to estimate the level of language skills development, and to keep track and analyze the dynamics of professional foreign language communication skills formation, what, in general, tends to bring together the process of a foreign language training and the conditions of professional practice of future specialists.

References

1. Lysenko А.О., Duplinskaya E.B. Ideological foundations of the process of education in word and deed // New University. -2014. - № 7 (40). -11-13 pp.

2. Lysenko А.О., Duplinskaya E.B. Modern national pedagogy in search of identity // New university. - 2014. - № 7 (40). - 4-7 pp.

3. Kobeleva E.P. Competence-based foreign language teaching of students specializing in Economics // Vestnik of Moscow state regional university. Pedagogics. - 2010. - №2.- 125-129 pp.

4. Kovaleva M.I., Kuznetsova A.Y. The integration of educational standards on the basis of fundamentalization of the content of education // Contemporary problems of science and education. - 2006. - №4. - 40-41pp.

5. Matvienko E.N., Stuchinskaya E.A., Kobeleva E.P. Project work as a means of the implementation of the context-based approach to teaching a foreign language to the students specializing in Economics // Siberian Pedagogical Journal. - 2012. - № 6. - 218-222 pp.

6. Silkina N. V., Pimenova E. A. Learning environment of supplementary professional education: industrial aspect // Professional education in Russia and abroad. - 2012. - №6. - 105-108 pp.

7. Taskaeva E.B., Paritskaya E.P. The methodology of the development of a course book “English for Customs Studies” in the context of competence-based foreign language teaching of students specializing in Customs Studies // Siberian State University of Railway Engineering. - № 27. - 2012. - 162-166 pp.

8. Harris M., McCann P. Assessment. Oxford. Heinemann. 1994.

Козлова В.А.1, Большакова Л.П.2

'Студент; 2Аспирант, Северо-Восточный федеральный университет им. М.К. Аммосова,

ИЗУЧЕНИЕ СОЦИОКУЛЬТУРНЫХРЕАЛИИ БРИТАНИИ И РЕЧЕВОГО ПОВЕДЕНИЯАНГЛИЧАН НА МАТЕРИАЛЕ БРИТАНСКИХ ХУДОЖЕСТВЕННЫХ ФИЛЬМОВ

Аннотация

В данной работе представлен анализ на основе британских художественных фильмов, с целью выявить особенности культуры и языка. Представлено внедрение в студенческие занятие атмосферы, максимально приближенную к аутентичным условиям, что позволить увеличить возможности студентов своевременно и разносторонне знакомиться с британской действительностью и традициями;

Ключевые слова: Кинотекст, стереотипизация, социокультурный

Kozlova V.A.1, Bolshakova L.P.2

*Bch student, 2PhD student, North-Eastern Federal University

BRITISH NATIONAL IDENTIFICATION AND VERBAL ENGLISH BEHAVIOR IN BRITISH FEATURE FILMS

Abstract

The purpose of this work is to analyze British national identification, culture and language using British _ feature films. It leads to create a classroom environment as close to authentic contexts and increase opportunities for students to learn the British reality and traditions variously.

Keywords: cinematic text, stereotyping, social and cultural behavior.

В настоящее время происходит активное внедрение использования аудио- и видеоматериалов в учебном процессе, в том числе и художественных кинофильмов.

Использование фильмов в образованииявляетсяоднимизосновныхтенденцийразвитиясистемысредствобучения. В данной статье рассматривается возможность использования художественных фильмов о Британии при обучении социокультурных явлений изучаемого народа. Особое внимание уделяется возможности формирования лингвострановедческой компетенции студентов при значимой познавательной ценности проведения занятий с просмотром и анализом фильмов. В статье приводятся основные дидактические положения, которые определяют значимость и эффективность внедрения фильмов в учебный процесс.

«Кинодокументы отображают реальную действительность, фиксируя подлинные факты и события, но осуществляют это по-своему, в форме обобщенных художественных образов нашей" жизни...» [6, 27].Однако, особенность кинотекста состоит в том, что он показывает зрителю не только очевидные факты и события, но и те реалии культуры, которые ранее были “невидимыми” и которые никаким другим способом передать не возможно. Поэтому можно предположить, что фильмы предполагают не только пассивный просмотр, но и выступают материалом социокультурного анализа.

Сегодня специфический язык кино имеет способность будить живое переживание зрителей через видео- и аудио- ряд. В отличие от немого кино, когда сила воздействия образа достигалась только за счёт крупного плана и монтажа. С появлением звука и дальнейшей профессионализацией искусства кино в 20-х годах возможности создания полноценной киноиллюзии увеличиваются. Даже технический способ просмотра способствует этому - когда гаснет свет, публика остается в темноте, наедине с собой и погружается в особое состояние, зависящее от автономно играющего воображения. [4] То есть, полное восприятие и задействование большинства органов чувств создает иллюзию реальности. Таким образом, можно смело предположить, что кино способствует достижению «эффекта присутствия», когда студент находится в условно-реальной ситуации, воспринимаемая как художественная модель жизни, более того, этот эффект создает иллюзию участия в актах коммуникации на иностранном языке.

Следующая немаловажная дидактическая функция фильмов - фильмы как источник лингвистической информации, а точнее, фильмы являются одним из аутентичных источников звучащей разговорной речи носителей языка, представленной в реальной ситуации речевого и неречевого поведения участников общения. По наблюдениям специалистов, «видеокурсы (к числу которых относятся видеофильмы) выполняют на занятиях по языку информационную, обучающую, контролирующую, мотивирующую функции» [3,165]. Просмотр фильмов на иностранном языке позволяют выявить и изучить особенности разговорной речи с её богатством интонаций при диалоге живых людей, широким использованием разных слов, пёстрым спектром вариантов литературнойнормы, своеобразными синтаксическими конструкциями, и т.д.

Использование кинофильмов в обучении также позволяет осуществлять целенаправленное моделирование определенного типа речевого поведения в определенных условиях общения, то есть создает «иллюзию участия студентов в актах коммуникации на иностранном языке, происходящих на экране» [2,75]. Таким образом, студенты адаптируются к речевому узусу современного английского языка, реализуя через аудиовизуальные средства погружения их в аутентичную британскую речевую среду, где живут и действуют люди различного пола, профессий социального положения, образования. Просмотр аутентичных фильмов способствует также обогащению словарного запаса студентов, совершенствованию навыков оформления языковых явлений. Еще

19

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.