Научная статья на тему 'ЎҚИТУВЧИНИНГ “ПЕДАГОГИК МАҲОРАТ”ИНИ ТАВСИФЛОВЧИ ҚОБИЛИЯТЛАР МАЖМУАСИ'

ЎҚИТУВЧИНИНГ “ПЕДАГОГИК МАҲОРАТ”ИНИ ТАВСИФЛОВЧИ ҚОБИЛИЯТЛАР МАЖМУАСИ Текст научной статьи по специальности «Науки о Земле и смежные экологические науки»

CC BY
39
5
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
қобилият / инсон / билим / замон / ахборот / шахс. / ability / man / knowledge / time / information / man.

Аннотация научной статьи по наукам о Земле и смежным экологическим наукам, автор научной работы — A. Xalikov

Инсон қобилияти жуда улкан ижтимоий ва шахсий аҳамиятга эга. Ҳар қандай мураккаб инновацион технологиялар, замонавий ахборот ва коммуникацион технологиялар, интеграциялар, фан соҳасидаги оламшумул янгиликлар аввало ўқитувчи томонидан ўзлаштирилади, сўнгра унинг билими, қобилияти ва маҳорати эвазига ўқувчилар онгига ва тафаккурига етказилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

A SET OF COMPETENCES THAT CHARACTERIZE THE "PEDAGOGICAL SKILLS" OF A TEACHER

Human abilities are of great social and personal value. Any complex innovative technologies, modern information and communication technologies, integrations, universal innovations in the field of science are first mastered by the teacher, and then, thanks to his knowledge, skills and abilities, they are brought to the consciousness and thinking of students.

Текст научной работы на тему «ЎҚИТУВЧИНИНГ “ПЕДАГОГИК МАҲОРАТ”ИНИ ТАВСИФЛОВЧИ ҚОБИЛИЯТЛАР МАЖМУАСИ»

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

УЦИТУВЧИНИНГ "ПЕДАГОГИК МА^ОРАТ"ИНИ ТАВСИФЛОВЧИ ЦОБИЛИЯТЛАР МАЖМУАСИ ХАЛИКОВ АЪЗАМ АБДУСАЛОМОВИЧ

Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети профессори, педагогика

фанлари доктори https://doi.org/10.5281/zenodo.7454609 Аннотация. Инсон цобилияти жуда улкан ижтимоий ва шахсий а%амиятга эга. Хрр цандай мураккаб инновацион технологиялар, замонавий ахборот ва коммуникацион технологиялар, интеграциялар, фан со%асидаги оламшумул янгиликлар аввало уцитувчи томонидан узлаштирилади, сунгра унинг билими, цобилияти ва ма%орати эвазига уцувчилар онгига ва тафаккурига етказилади.

Калит сузи: цобилият, инсон, билим, замон, ахборот, шахс.

НАБОР КОМПЕТЕНЦИЙ, ХАРАКТЕРИЗУЮЩИХ "ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ

НАВЫКИ" УЧИТЕЛЯ Аннотация. Человеческие способности имеют огромную социальную и личную ценность. Любые сложные инновационные технологии, современные информационно-коммуникационные технологии, интеграции, универсальные инновации в области науки сначала осваиваются учителем, а затем, благодаря его знаниям, умениям и навыкам, доводятся до сознания и мышления учащихся.

Ключевые слова: способность, человек, знание, время, информация, человек. A SET OF COMPETENCES THAT CHARACTERIZE THE "PEDAGOGICAL

SKILLS" OF A TEACHER Abstract. Human abilities are of great social and personal value. Any complex innovative technologies, modern information and communication technologies, integrations, universal innovations in the field of science are first mastered by the teacher, and then, thanks to his knowledge, skills and abilities, they are brought to the consciousness and thinking of students. Keywords: ability, man, knowledge, time, information, man.

Инсон цобилияти жуда улкан ижтимоий ва шахсий а%амиятга эга. Цобилият юцори ме%нат унумдорлигини таъминлашга, бинобарин, ижтимой бойликнинг сон ва сифат жщатидан тез усишига ва жамият тарацциётига муносиб ёрдам беради. Булажак уцитувчиларнинг ацл-заковати, цобилиятини очиш %амда улардан уз урнида фойдаланиини урганиб олиши зарурлиги %ацидаги илмий мулощзалар ушбу мацолада ёритилган.

Цобилият - шахснинг индивидуал-психологик хусусияти булиб, муайян фаолият юзасидан лаёцати ва ишни муваффациятли амалга ошириш субъектив шарт-шароитини ифодаловчи индивидуал психик сифатлар йигиндисига айтилади.

Цобилият уцитувчининг индивидуал имкониятларини характерлайди. Бир хил шароитда цобилиятли уцитувчилар уз фаолиятларида цобилияти паст уцитувчиларга нисбатан купроц ютуцларга эришадилар.

Х,ар кандай мураккаб инновацион технологиялар, замонавий ахборот ва коммуникацион технологиялар, интеграциялар, фан сохдсидаги оламшумул янгиликлар аввало укитувчи томонидан узлаштирилади, сунгра унинг билими, кобилияти ва мах,орати эвазига укувчилар онгига ва тафаккурига етказилади. Бизга маълумки, йилдан йилга укитувчининг касбий фаолиятига нисбатан талаблар кучаймокда. Бу х,озирги замон талаби.

2319

БС1ТЖСТ ЛЖБ ЖЖОУАТЮЖ

ЮТБКМЛТЮМАЬ 8С1БОТ1Р1С ГОиКМАЬ УОШЫБ 1 К8иБ 8 иШ-2022: 8.2 | КБК 2181-3337

Демак, укитувчига нисбатан кулланиладиган "педагогик мщорат" термини х,ам х,еч качон уз мавкеини йукотмайди, балки йилдан йилга такомиллашиб бораверади.

Уцитувчининг "педагогик майорат "ига олимларимиз томонидан берилган ва $озирги кунгача сайцалланиб келинган цуйидаги таърифларни келтирамиз:

а) Педагогик майорат - касбий билим, цобилият ва куникмаларнинг уцитувчи томонидан мукаммал эгалланиши;

б) Педагогик майорат - педагогик фаолиятни муваффациятли амалга оширилишига ёрдам берувчи уцитувчининг касбий хусусиятлари мажмуаси;

в) Педагогик майорат - уцитувчи педагогик фаолиятининг энг олий даражаси;

г) Педагогик майорат - уцитувчининг касбкорликка йуналтирилган му$им сезгирлик $ислати;

д) Педагогик майорат - таълим жараёнида замонавий ахборот технологиялари ва инновацион технологик воситаларни, уцитиш методларини уцитувчи томонидан узлаштирилиши, танлаб олиниши ва цулланилиши;

е) Педагогик майорат - педагогик ва методик билимларнинг барча тармоцларига кириб келаётган интеграция ва модернизацияни тез узлаштирилиши ва унга мослашиб фаолият олиб бориш;

ж) Педагогик майорат - уцитувчи касбий фаолиятининг бошцарилишини таъминлайдиган, таълимда педагогик ва психологик жщатдан мувозанатни бир маромда сацлаб, тартибга солувчи жараён.

Ю.П.Азаров, В.И.Грабеклис, И.А.Зязюн, Н.В.Кузьмина, В.П.Симонов, В.А.Сластенин, В.А.Сухомлинский, Г.И.Хозяинов, Е.Н.Шиянов, А.И.Шербаков каби олимларнинг фикрича, "педагогик мах,орат" тушунчасига факат укитувчининг касбий билими, цобилияти ва куникмалари киритилади. Ушбу мулох,азаларни ижобий ёки салбий деб бах,олаш мумкин эмас, зеро "педагогик мах,орат" тушунчасига нисбатан берилган таърифлар уз даврига монанд даражада ифодаланади.

Л.М.Митина, юцорида санаб утилган педагогик мацсаднинг цуйилиши, педагогик фикрлаш, педагогик рефлексия, педагогик одоб ва ахлоц нормалари каби уцитувчининг шахсий хусусиятлари ва $ислатларини муайян педагогик цобилиятлар гурухцга киритган.

A.К.Маркованинг фикрича, "педагогик мацсаднинг цуйилиши - бу уцитувчининг уз ме$натини режалаштиришга нисбатан э$тиёжи ва шу билан бир вацтда уцитувчининг жамият ва узининг шахсий мацсадларидан келиб чициб билимларини уцувчиларга тацдим эта олиш" цобилиятидир.

B.П.Симонов тадцицотларида цуйидаги цобилиятлар мажмуаси таклиф цилинган:

- муаммоли вазифаларни илгари суриш цобилияти;

- педагогик фаолиятда узига хос царорни цабул цилиш цобилияти;

- вазиятни олдиндан кура олиш ва башорат цилиш цобилияти;

- узини бошцара олиш цобилияти;

- уцувчилар ва педагогик жамоа билан узаро мулоцотга кириша олиш цобилияти;

- уцитувчининг турли хил касбий фаолиятида ижодкорликни юзага келтириш зонасини ярата олиш цобилияти.

В.П.Галахованинг фикрига кура, "педагогик мах,орат"нинг мукаммал таснифини -укитувчининг педагогик техникасига нисбатан кобилиятидан излаш керак. У педагогик

2320

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

техникани -"уцитувчининг шахс сифатида узини янада ёрцинроц, ижодий, чуцурроц ифода эта олишга уамда касбий фаолиятда юцори натижаларга эришишга, уцувчиларга уз мавцеини, фикрини, билимини цалбан етказа олишга имконият берадиган цобилиятлар мажмуаси"га киради деб таъкидлайди. Педагогик техника - уз хулц-атворини бошцара олиш цобилияти ва бола шахсига, болалар жамоасига таъсир утказа олиш цобилиятини уз ичига олади.

Илмий педагогик адабиётлар тах,лил килинганда педагогик кобилиятларнинг бир катор ноаник чегаралари кузатилади. Хусусан, Говард Гарднер кобилиятларни интеллектлар туплами деб атади ва унинг еттита жихдтини ажратиб курсатган. Интеллектнинг ушбу жихдтларидан олтитасини ажратиб психологик жихдтдан тах,лил килган олима Ольга Матвеева укитувчининг кобилияти сифатида уларни мух,им ахдмият касб этишини таъкидлаб куйидагича таърифлайди:

1. Мулокот килиш (коммуникатив) кобилияти: Уцитувчи уцувчилар билан дарс ва дарсдан ташцари жараёнларда, синфда ижобий рууий ицлим ярата олади.

2. Вокеаларни олдиндан кура олиш кобилияти: Ушбу цобилият тури %ар бир уцитувчининг сергаклигида, уцувчиларнинг рууиятини, ички дунёсини кура олишида намоён булади. Шунда уцитувчи ким нимага цодир эканлигини олдиндан башорат цила олади.

3. Эшитиш ва х,ис килиш кобилияти: Бундай цобилиятга эга булган инсонлар мусицани севишади, оуангни яхши %ис цилишади, декламация асосида проза ва поэзияни яхши уцишади, эшитган нарсасини хотирада сацлайди, айницса шеър ва цушицларни севиб тинглайди.

4. Кинестетик (тери-мускул) кобилият: Уцитувчининг уз уатти уаракатларини мувофицлаштириш цобилияти, %аракат оуангини %ис цилган уолда йуналтиради, вацтни %аракат суръати билан %ис цилади, узи учун маиший цулайликларни ярата олади, уаёт маруаматларидан роуатланишни билади.

5. Мантикий кобилият: Фалсафий мулоуазалар юритишни, рацамларни, математикани, мураккаб масалаларни %ал цилишни севади, сабабият ва оцибат натижаларини тушуниш малакасига эга, воцеликда асосийликни иккинчи даражалисидан ажрата олади;

6. Шахснинг ички кобилияти: Уз-узини мукаммал билиши, тушуниши ва уис цилиш цобилияти, эркин шахсда ички цобилият мукаммал ривожланади, иродаси мустаукам, цатъиятли, %ар цандай вазиятда уз фикр-мулоуазасини эркин баён эта олади.

Илмий адабиётларни тах,лил килишда бир катор педагогик кобилиятларнинг ноаник чегараси кузатилади:

• макбул натижаларга эришиш кобилияти, педагогик мантикка тузатишлар кирита

олиш кобилияти;

• зиддиятларни кура олиш, сунгра эса унинг амалий ечимини топа олиш кобилияти;

• сух,батдошининг ички дунёсини тушуна олиш кобилияти;

• укувчилар жамоасига фаол таъсир кила олиш кобилияти ва х,оказолар.

Ушбу таърифлар педагогик кобилиятлар гурух,ининг бир-бирини тулдира олмаслигини курсатмокда. Гностик, конструктив, коммуникатив, ташкилий, лойи^авий-гностик ва рефлексив-перцептив; репродуктив ва ижодий цобилиятлар; коммуникатив, конструктив, ташкилий, экспрессив, перцептив, креатив каби

2321

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

цобилиятлар "уцитувчининг фаолиятга булган нисбий имкониятларини тавсифловчи интеграл х,ислатларини" билдиради.

Шуни таъкидлаш лозимки, х,озирги кунда баъзи тадцицотчилар педагогик фаолият цонуниятларини урганишда "педагогик майорат" атамасидан умуман воз кечадилар ёки уни турли атамалар билан алмаштирадилар: чунончи, илгор педагогик тажриба, уцитувчининг ижодий фаолияти, педагогик компетентлик, педагогик технология ва х,оказолар. Бироц, педагогик майорат - уцитувчининг педагогик фаолиятида турли вазиятлар учун хос булган энг мух,им х,ислатлар мажмуи булиб х,исобланади. Чунки педагогик фаолиятни урганишга багишланган тахминан IXасрдан %озирги давргача булган илмий адабиётлар та%лили шуни курсатадики, уцитувчининг касбий фаолиятида содир булаётган фацатгина "педагогик ма%орат" даражаси билан белгиланади ва уцитувчининг педагогик фаолият самарадорлигини оширишга булган цобилиятига таъсир курсатади. Айнан шунинг учун "педагогик мах,орат"- уцитувчи х,ислати, яъни касбий фаолиятининг юцори серунумлигига ёрдам берадиган цобилиятлар йигиндиси сифатида маърузамизда кенг изох,ланмоцда.

Уцитувчининг касбий педагогик фаолиятида унинг рефлексив цобилияти х,ам мух,им ахдмиятга эгалиги сунгги пайтларда олимлар эътиборини тортиб, уларнинг илмий тадцицот ишларидан урин олмоцда.

Аслида рефлексия (лот. «reflexsio» - орцага цайтиш) - «х,ар томонлама баркамол ривожланган инсоннинг уз хдтти - хдракатлари ва у яшаб турган жамият цонуниятларини англашга царатилган назарий фаолият шаклидир; инсон маънавий дунёсининг узига хос яширин х,ислатларини очиб берадиган уз-узини билишга ва англашга царатилган фаолиятидир» .

Шахснинг психик ривожланишини бошцариш имкониятларини илмий жихдтдан урганиб, С.Л.Рубинштейн инсоннинг мавжудлигини ва унинг ижтимоий борлицца нисбатан муносабатларини рефлексия билан боглайди:

«Рефлексия - бу инсоннинг узлуксиз хдёт жараёнини гуё бир дацицага тухтатиб, узиб цуяди ва инсонни хаёлан унинг сархддларидан олиб чициб кетади, шу вазиятда инсоннинг х,ар бир хдракати хдёт хдцидаги фалсафий фикр мулох,азалари муайян бир характер касб этади».

И.С.Ладенко рефлексияни шахснинг интеллектуал фаолиятида малака ва куникмаларини такомиллаштириш эх,тиёжи хдмда нутц, хотира, тасаввурларнинг ички ва ташци шакллари хдцида психологик царашлари билан боглайди. У «Рефлексия - ички тасаввурдан ташци тасаввурга ва аксинча биридан бошцасига утиш, фикрлаш жараёнида ушбу жараёнларнинг интериоризация (ташци омилларнинг ички омилларга утиши)си хдцидаги фикрларни шакллантириш асоси... Рефлексия асосида нафацат психологик билимлар, балки хотира, малака ва куникмалар шакллантирилади ва амалда цуллаш усуллари такомиллаштирилади» деб х,исоблайди.

Х,озирги замонавий педагогик илмий-тадцицот ишларида куплаб олимлар рефлексиянинг И.Н.Семёнов томонидан таклиф цилинган таснифига таянадилар. У рефлексиянинг цуйидаги турларини таклиф этиб шарх,лайди:

2322

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

И.Н.СЕМЁНОВ ТОМОНИДАН ИШЛАБ ЧЩИЛГАН РЕФЛЕКСИЯ ТУРЛАРИ.

Интеллектуал рефлексия: Муаммоларни фикрлаш асосида ижобий х,ал цилишни белгилайди.

Шахсий рефлексия: Уцитувчининг низоли (конфликтлар) педагогик зиддиятлардан жанжалсиз чицишни фикран изланиш асосида бартараф цилишни таъминлайди.

Коммуникативрефлексия: Мулоцот жараёнида шерикларининг узаро бир-бирларини тушуниб муносабат цилишни таъминлайди.

Кооператив рефлексия: Жамоа аъзоларининг биргаликдаги узаро мунтазам мех,нат фаолиятларини мувофицлаштириш билан боглиц булган фаолият.

Педагогик ма%орат - уцитувчининг "жонли" педагогик фаолиятида намоён буладиган, шаклланадиган ва такомиллашадиган, юцори профессионализм даражасига етишига ёрдам берадиган, уз-узини бошцариш жараёнининг интеллектуал, иродавий, эмоционал ва жисмоний жи%атлари бирлиги билан тавсифланадиган тизимли уцитувчи %ислатидир.

Мунтазам олиб бориладиган жонли педагогик фаолиятни реал %аёт билан узвийликда боглаб илмий тадцицотлар олиб борилиши натижасида "педагогикма%орат" %одисаси турли фикр ва муло%азалар билан бойитилиб борилди. Жонли педагогик фаолиятда кузатиладиган "педагогик ма%орат " тушунчаси айрим белгилардан иборат булган объект каби тасаввур цилинмасдан, булинмас яхлит тушунча %исобланган, яъни уцитувчини мажбурий педагогик бушлицца киритадиган муносабатлар тармоги %исобланган.

REFERENCES

1. Ладенко И.С. Деятельностный ум (Деятельность. Знак. Личность). -Москва. - Смысл. -2001. -392 с.;

2. Симонов В.П. Диагностика личности и профессионального мастерства преподавателя: Учебное пособие для студентов педвузов, учителей и слушателей ФПК.- М.: Межд. пед. академия, 1995.- 189 с.

3. Семенов И.Н. Психология рефлексии в организации творческого процесса мышления: Автореф. дисс. доктора психол. наук. - М., 1992.- 52 с.

2323

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.