АРХИТЕКТУРА. РЕКОНСТРУКЦИЯ. РЕСТАВРАЦИЯ.ТВОРЧЕСКИЕ КОНЦЕПЦИИ АРХИТЕКТУРНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ.АРХИТЕКТУРНОЕ ПРОЕКТИРОВАНИЕ. ГРАДОСТРОИТЕЛЬСТВО. ГРАДОРЕГУЛИРОВАНИЕ
НАУЧНАЯ СТАТЬЯ / RESEARCH PAPER УДК 728.1
DOI: 10.22227/2305-5502.2022.3.4
История становления санитарного нормирования в отечественном жилищном строительстве в первой трети ХХ века
Анна Владимировна Васильева
Национальный исследовательский Московский государственный строительный университет
(НИУ МГСУ); г. Москва, Россия
АННОТАЦИЯ
Введение. Проанализированы основные актуальные государственные программы, затрагивающие вопросы жилищного строительства. Проблема сохранения, а по возможности и улучшения санитарно-гигиенических характеристик в жилищном строительстве, становится объектом научного внимания исследователей из разных сфер. Только поддержание на достаточном уровне установленных показателей и четкий контроль за их соблюдением может гарантировать комфортные и безопасные условия проживания.
Материалы и методы. Для формирования полной картины эволюции санитарно-гигиенического нормирования в жилищном строительстве произведен поэтапный анализ с последующим сопоставлением основных официальных документов в этой сфере.
Результаты. В ходе анализа дореволюционного законодательства и основополагающих материалов по жилищному строительству выявлено, что главной задачей нормирования было препятствование распространению городских пожаров и соблюдение прав частной собственности. На этом этапе в среде врачей-гигиенистов появились первые предложения в области нормирования освещенности, инсоляции и проветривания жилых помещений. В первые революционные годы нормирование было направлено на организацию распределения наличного жилого фонда. С разворачиванием нового строительства потребовался пересмотр норм для массового жилищного строительства. Доминирование малоэтажных типов строительства в реальной практике обусловило разработку и утверждение норм именно для этой категории, которые впоследствии были интерполированы и на городское капитальное многоквартирное строительство. Привлечение архивных материалов позволило расширить представления о разработке и принятии основных законодательных актов в рассматриваемой сфере.
Выводы. Сделаны выводы о ключевой роли санитарных врачей в формировании основных санитарно-гигиенических требований в жилищном строительстве. Только установление на уровне государственных законодательных актов может обеспечить их соблюдение в реальном строительстве. На современном этапе при повышенных объемах капитального многоэтажного строительства в городах только поддержание указанных нормативов на достаточно высоком уровне может обеспечить безопасные условия проживания.
¡5 КЛЮЧЕВЫЕ СЛОВА: жилищное строительство, советская архитектура, первая треть ХХ века, санитарно-гигиени-
^ ческие нормы, инсоляция, освещенность, проветривание, планировки
П
еч
и CS
•а ш С s
оэ ю
ДЛЯ ЦИТИРОВАНИЯ: Васильева А.В. История становления санитарного нормирования в отечественном жилищном строительстве в первой трети ХХ века // Строительство: наука и образование. 2022. Т. 12. Вып. 3. Ст. 4. URL: http://
nso-journal.ru. DOI: 10.22227/2305-5502.2022.3.4
Автор, ответственный за переписку: Анна Владимировна Васильева,VasilievAnna@bk.ru.
History of sanitary standardization in domestic housing construction in the first third of the twentieth century
Anna V. Vasileva
Moscow State University of Civil Engineering (National Research University) (MGSU);
Moscow, Russian Federation
© А.В. Васильева, 2022
Распространяется на основании Creative Commons Attribution Non-Commercial (CC BY-NC)
ABSTRACT
Introduction. The author analyzes principal relevant state programmes dealing with housing construction. Researchers specializing in different areas of knowledge focus on the problem of preservation and, if possible, improvement of sanitary and hygienic characteristics of housing construction. It is the maintenance of sufficient values of pre-set indicators and their well-organized control can guarantee comfortable and safe living conditions.
Materials and methods. The step-by-step analysis was performed and the principal official documents were subsequently compared to get an exhaustive idea of the evolution of sanitary and hygienic standardization in the housing construction. Results. The analysis of the pre-revolutionary legislation and fundamental materials on housing construction has revealed that the main task of standardization was to prevent urban fires and ensure the adherence to private property rights. At this stage, sanitary engineers issued their first proposals concerning lighting, insolation, and ventilation standards. Immediately after the revolution, standardization was applied to distribute the available housing stock. Mass housing construction standards needed revisions as new construction projects were launched. The predominance of low-rise construction projects pre-set the development and approval of standards applicable to this type of buildings. Later these norms were applied to the urban construction of residential buildings. Archival materials provided more information about the development and adoption of the main legislative acts in this area.
Conclusions. Conclusions are drawn about the key role of sanitary inspectors in the development of basic sanitary and hygienic requirements in housing construction. Only their status of national legislative acts can ensure their compliance in the construction industry. At the present stage, the preservation of these standards is the only way to ensure safe living conditions in terms of numerous urban multi-storey construction projects.
KEYWORDS: residential construction, Soviet architecture, first third of the twentieth century, sanitary and hygienic standards, insolation, illumination, ventilation, layouts
FOR CITATION: Vasileva A.V. History of sanitary standardization in domestic housing construction in the first third of the twentieth century. Stroitel'stvo: nauka i obrazovanie [Construction: Science and Education]. 2022; 12(3):4. URL: http:// nso-journal.ru. DOI: 10.22227/2305-5502.2022.3.4
Corresponding author: Anna V. Vasileva, VasilievAnna@bk.ru.
ВВЕДЕНИЕ
Улучшение качества жизни населения — одна из ключевых государственных задач в Российской Федерации. В Указе о национальных целях развития России до 2030 г., который был подписан 21.07.2020 в качестве приоритетных целей прорывного развития РФ, указано на необходимость повышения уровня жизни граждан, создания комфортных условий для их проживания, а также раскрытия таланта каждого человека1. В рамках национальной цели «Комфортная и безопасная среда для жизни» предписано улучшение жилищных условий не менее 5 млн семей ежегодно и увеличение объема жилищного строительства не менее чем до 120 млн м2 в год2. Для полноценной реализации этой программы требуется не только получение требуемого количества квадратных метров жилой площади, но и создание действительно комфортных и безопасных условий проживания. Решающую роль в этом вопросе играет качество нового жилищного строительства, которое выражается не только в стимулировании внедрения передовых технологий в проектировании и строительстве, но и в соблюдении и улучшении санитарно-гигиенических нормативов. Именно эти нормативы, формирование которых является важнейшим достижением развития массового строительства ХХ в., несмотря на тяжелейшие условия и технологические повороты, помогали создавать качественную и безопасную среду проживания.
К сожалению, рост плотности застройки в городах неизбежно ведет к усложнению соблюдения требований инсоляции и освещенности как дворовых территорий, так и жилых квартир [1]. Отечественные и западные исследователи активно изучают возможности новых проектных технологий, которые позволяют обеспечить при усложненных условиях все нормативные требования и добиться наилучших показателей [2-6]. При помощи новых технологий рассматриваются возможности изменения конфигурации отдельных элементов жилищной архитектуры (оконные проемы, лоджии, балконы, эркеры); архитектурных солнцезащитных устройств [7]; объемно-пространственных решений зданий [8]; взаимного расположения жилых корпусов и секций на участке, которые способствовали бы комплексному улучшению условий [9]. Повсеместное внедрение новых строительных материалов влечет и изменения микроклимата помещений, что также должно быть внимательно изучено и проанализировано [10, 11]. Особую роль в этом вопросе играют новые виды заполнения оконных проемов, которые создают иную пропускную способность для ультрафиолетовых и инфракрасных лучей, что в свою очередь может привести к корректировке норм инсоляции помещений [12]. Исследование уровня освещенности различных помещений на современном этапе должно помочь более эффективному осуществлению разнообразной деятельности в соответствии с современным разнообразием моделей жизни людей [13].
1 О национальных целях развития Российской Федерации на период до 2030 года : Указ Президента Российской Федерации от 21.07.2020 № 474. URL: http://www.kremlin.ru/acts/bank/45726
2 Обеспечение доступным и комфортным жильем и коммунальными услугами граждан Российской Федерации : государственная программа. URL: https://programs.gov.ru/Portal/programs/passport/05
И
ce
ев
оо
If9 П
со со
CN
и CS
•а еа С ®
ш «
Пандемия, изменившая бытовой уклад людей во всем мире, увеличила время их пребывания в квартирах в кругу семьи при повышенных эпидемиологических рисках, побудила специалистов к ревизии санитарно-гигиенических требований к жилищу. При сопоставлении отечественных и зарубежных норм исследователи выявили, что перечень нормируемых параметров естественной освещенности как в РФ, так и в зарубежных странах идентичен [14]. Но в европейских странах предъявляются более жесткие требования к естественному освещению.
Нормирование в жилище важно и с юридической точки зрения [15]. Право не только на жилую площадь, но и на свет, нормальные и безопасные условия проживания, является одним из старейших положений европейской правовой системы [16].
Несмотря на то, что улучшение качества городской среды и жилищных условий населения — государственные приоритеты, в 2017 г. для центрального региона было допущено ухудшение нормативных показателей инсоляции. Продолжительность непрерывного солнечного освещения с 3-х часов в период с 22 марта по 22 сентября сократилась до 2-х часов с 22 апреля по 22 августа. В актуальной редакции СанПиН указано лишь, что «Инсоляция и солнце-защита жилых помещений и территорий жилой застройки должны соответствовать гигиеническим нормативам»3, при этом сами нормативы в документе не указаны.
В условиях разворачивающейся в Москве программы реновации новые нормативы грозят ухудшить не только микроклимат внутри квартир для массового заселения, но и служат реальным фактором снижения показателей благоприятности окружающей среды в городе [17]. Повышение плотности застройки в крупных городах при ухудшении инсоляции территорий грозит усложнением эпидемиологической ситуации из-за увеличения рисков распространения высококонтагиозных инфекций [18]. Доступ прямого солнечного света в достаточном количестве непосредственно в жилые помещения, а также полноценная инсоляция дворовых территорий существенно влияют и на психологическое состояние людей, что в современном обществе также служит немаловажным фактором [19, 20].
МАТЕРИАЛЫ И МЕТОДЫ
Исходя из анализа дореволюционных основополагающих документов в области нормирования городского жилищного строительства выявлены ключевые положения, подлежащие регламентированию и нормированию на законодательном уровне. Изучение профессиональных периодических изданий позволило определить критику сложившейся в первые два десятилетия ситуации и основные подходы специалистов из разных сфер к улучшению санитарно-гигиенических характеристик жилищ. Выстраивание в хронологической последовательности с последующим сопоставлением содержательной части постановлений в области регулирования распределения жилой площади и нового строительства дало возможность проследить изменение нормативных показателей и расширение нормируемых положений. Вводимые в научный оборот архивные материалы дополняют наши знания об основных документах сведениями об их подготовке и изменении нормативных показателей для жилищ разных типов.
РЕЗУЛЬТАТЫ ИССЛЕДОВАНИЯ
Установление оптимальных санитарно-гигиенических норм в жилище, которые являются безусловным фактором здоровья населения, — одно из ключевых завоеваний ХХ в. в массовом жилищном строительстве. В дореволюционный период, характеризовавшийся бурным ростом городского населения и повышением интенсивности городского строительства, проблемам создания здоровых условий жизни населения уделялось мало внимания. Главная многовековая проблема — регулярные пожары, уничтожающие нередко значительные не только по площади, но и по своему значению части городской застройки, обусловила ее центральное место в регулирующих документах конца XIX - начала XX вв. Основным регламентирующим документом в Российской империи был Устав строительный, некоторые положения которого были высочайше утверждены еще в 1871 г.4 В части регламентации требований к городской застройке именно стремлением воспрепятствовать распространению огня определялась ширина дворов и расстояние между надворными постройка-
3 Об утверждении санитарных правил и норм СанПиН 2.1.3684-21 «Санитарно-эпидемиологические требования к содержанию территорий городских и сельских поселений, к водным объектам, питьевой воде и питьевому водоснабжению, атмосферному воздуху, почвам, жилым помещениям, эксплуатации производственных, общественных помещений, организации и проведению санитарно-противоэпидемических (профилактических) мероприятий» : Постановление Главного государственного санитарного врача РФ от 28.01.2021 № 3 (ред. от 14.12.2021), зарег. в Минюсте России 29.01.2021 № 62297. URL: https://base.garant.ru/400289764/
4 Шрамченко М.П. Устав строительный (Св. зак. т. XII, ч. 1, изд. 1900 г. и по Прод. 1912 и 1913 г.), измененный и дополненный узаконениями, обнародованными по 1 дек. 1914 г. : с разъяснениями Правительствующего сената и циркулярами М-ва вн. дел, и с прил. правил Строит. полиции для губерний Царства Польского... — 10-е изд., значит. доп. СПб. : Н.К. Мартынов, 1915. 510 с.
ми, устройство брандмауэров между корпусами, возможность обращения окон на соседний участок. Внутри зданий эти же соображения диктовали требования к длине коридоров, количеству лестниц и их характеристикам, качеству отделочных материалов. Вторым столпом дореволюционной регламентации городской застройки было стремление к обеспечению нормального движения по городским улицам, которое все больше начинало беспокоить горожан. Совокупность двух вышеперечисленных факторов обуславливала фиксирование размеров выступающих над уровнем земли частей зданий. Третьим столпом отечественного дореволюционного градоустройства стало весьма бережное отношение к праву частной собственности, частной жизни и гражданским правам домовладельцев, которое и определяло возможность устройства обращенных на соседние участки окон, даже если они были совершенно необходимы для обеспечения нормального освещения жилищ. Единственный пункт, где упоминаются вопросы освещения жилых помещений, это требования к устройству полуподвальных жилых помещений: они «должны иметь достаточное освещение окнами и возможность естественного проветривания»5.
Востребованным изданием при проектировании и производстве строительных работ с 1894 г. и фактически до начала 1920-х гг. было Урочное положение графа Н.И. де Рошефора6, которое являлось справочником по всем видам строительных, отделочных и земельных работ. Основное внимание уделялось техническим моментам, имелась таблица с предельными габаритами основных жилых помещений. Наибольшие их размеры устанавливались максимальной длиной каменных и деревянных балок, оптимальными пролетами сводчатых перекрытий. Наименьшие допустимые размеры помещений указывались исходя из кубатуры воздуха на одного человека (5 куб. саженей или в пересчете на современные единицы измерения 48,6 м3) и площади пола (3 кв. сажени или 13,7 м2). Для индивидуальных квартир прописывались площади передних, кабинетов, приемных, спален, детских, гостиных и малых залов, библиотек и биллиардных, уборных и будуаров, а также для целого спектра хозяйственных помещений. Расчет площади для всех помещений указывался исходя из их высоты в 5 аршин (3,56 м).
Сложившаяся ситуация не могла остаться незамеченной специалистами, в сферу деятельности ко-
торых входило улучшение качества жизни широких слоев городского населения. В 1911 г. управлением главного врачебного инспектора разработан проект Положения о санитарных требованиях для жилищ, который в том же году передали на рассмотрение общественным управлениям крупных городов. Заинтересовал этот проект и Императорское Санкт-Петербургское общество архитекторов, которое поместило его и комментарии к нему на страницах своего журнала «Зодчий». Для регулирования застройки наиболее существенным предложением стало ограничение зданий по высоте шириной улицы (от тротуара до линии пересечения стены с крышей, при этом угол ее уклона не должен превышать 45 градусов)7. Высота надворных строений не должна была превышать ширины свободной части двора. Такие меры должны были обеспечить инсоляцию первых этажей. Требовалось, чтобы каждая комната, сдаваемая внаем, освещалась дневным светом, при этом световая поверхность окна или совокупности окон составляла бы не менее 1/8 площади пола (по поправкам Городского управления Санкт-Петербурга достаточной считалась пропорция 1/10)8. Такие же нормы устанавливались для коечно-каморочных квартир, казарм, гостиниц, ночлежных домов. Необходимо было, чтобы прямым светом освещались и лестницы. Размещение жилищ в подвалах и полуподвалах категорически воспрещалось. Впрочем, когда в 1917 г. Барановский подробно разбирал историю российского строительного законодательства и, в частности, этот проект санитарных требований, он указывал на сугубую академичность геометрического нормирования, несмотря на его ясность и точность. Мера освещения, по его словам, обеспечивается не только площадью поверхности окна, но и «зависит от ориентировки данного помещения, от величины дворов, а вместе с размером окон — и от толщины стен» [21, с. 114]. Он указывал на необходимость дать «более достоверный коэффициент освещения, особенно в зависимости от географической широты места». Другими словами, архитекторы уже тогда вполне осознавали и важность проблемы нормальной освещенности жилых помещений, и комплекс факторов, на нее влияющий. Но провести это понимание в жизнь не представлялось возможным. Идея установления требований к освещенности жилых помещений и инсоляции дворовых территорий была раскритикована Техническим отделением частновладельческого строительства и иными инстанция-
5 Тилинский А.И. Практическая строительная памятная книжка : Пособие для строителей, домовладельцев и лиц, причастных к строит. делу. Санкт-Петербург : коммерч. типо-лит. Виленчик, 1911. С. 87.
6 Де Рошефор Н.И. Иллюстрированное урочное положение : Полн. текст по испр. экземпляру с пояснит. рис., справ. сведениями, расчетами, практ. указаниями и бланковыми расценками на строит. работы : Пособие при сост. и проверке смет, проектировании и исполнении работ. 6-е изд., испр. Петроград : тип. Петрогр. одиночной тюрьмы, 1916. 694 с.
7 Проект положения о санитарных требованиях для жилищ // Зодчий. 1911. № 39. С. 404.
8 Там же. С. 406.
и
ел
ев
оо
Л СО
со со
еч
и П •а еа С ®
ш «
ми. Мотивировался отказ опасениями уменьшения плотности застройки из-за следования указанным нормам, что вызовет удорожание строительства, которое еще сильнее усугубило бы жилищную нужду в столицах. В результате решение проблемы оздоровления городского жилищного строительства, несмотря на предпринимаемые попытки, блокировалось на уровне существующего законодательства и лоббирующих его гласных городских дум.
В революционном 1917 г. зазвучали голоса о необходимости коренной реформы законодательства, внедрении в практику новых взглядов на градостроительство и рациональное устройство жилищ. Например, гражданский инженер В. Зуев эмоционально указывал, что «окна, выходящие на узкие проходы или дворики, окруженные высокими зданиями, не в состоянии выполнять свое назначение — снабжать квартиры светом и воздухом» [22, с. 22]. Подобные дворовые квартиры он называл могильными, а их население задыхающимся.
Революционные лозунги подхватили в том числе и тему улучшения жилищных условий широких слоев населения. Отмена частной собственности на землю и недвижимость в городах, проведенная в декабре 1917 г., казалось, навсегда решит проблему переуплотненной городской застройки, объяснявшуюся единственно хищническими коммерческими интересами домовладельцев. С приходом советской власти жилищный вопрос вошел в сферу государственных интересов. Первые декреты об отмене частной собственности на землю и недвижимость в городах фактически поставили задачу обеспечения жилой площадью населения в полную зависимость от государства. Несмотря на то, что жилищная политика еще только формировалась, требования улучшения жилищных условий трудящегося населения рефреном звучали почти на всех съездах партии: «Задача РКП состоит в том, чтобы, идя по вышеуказанному пути, всеми силами стремиться к улучшению жилищных условий трудящихся масс; к уничтожению скученности и антисанитарности старых кварталов, к уничтожению негодных жилищ, к перестройке старых, постройке новых, соответствующих новым условиям жизни рабочих масс, к рациональному расселению трудящихся»9. На деле эти установки сводились к бесконечному перераспределению жилого фонда, которое вело к стремительному ухудшению его состояния. Для обеспечения эффективной работы
по переселению на этом этапе была установлена жилищная норма, равная 16 квадратным аршинам (8,09 м2) на человека. Излишки площади подлежали изъятию и уплотнению, что, по сути, лишь усугубляло сложившуюся ситуацию.
Первые нормативные документы были ориентированы на распределение площади в наличном жилом фонде, которое позволило бы организовать более-менее здоровые условия проживания и избежать вспышек инфекционных заболеваний в крупных городах. В 1919 г. Народный комиссариат здравоохранения (Наркомздрав) издал первые Временные правила устройства и содержания жилых помещений (Временные правила в Собрании Узаконений распубликованы не были, а лишь напечатаны в 1-м выпуске изданной в 1919 г. Нар-комздравом книги «Санитарная охрана жилищ»), где фактически содержались первые санитарные нормы жилой площади на человека10. В квартирах площадь пола жилого помещения на одного проживающего должна была составлять не менее 1,8 кв. саженей (8,25 м2). Для общежитий устанавливались свои нормы, где регламентировалась потребная кубатура воздуха — не менее 30 м3 на одного взрослого человека и не менее 20 м2 на ребенка моложе 14 лет. При определении минимально допустимой высоты помещения 2,5 м получалось примерно 12 м2 площади на взрослого проживающего. В июле 1923 г. вышло дополнение к этим Временным правилам, где указывалось на исключение при исчислении полезной площади жилого помещения из последней темных комнат, а также кухонь, коридоров, передних, сеней и служебных пристроек. Высота помещений больше 3,5 м в расчет также не принималась11.
Новое строительство постепенно начало разворачиваться только с установлением новой экономической политики в 1921 г. Сначала в форме восстановления и приспособления существующих строений, а затем и в виде малоэтажной застройки пошел прирост новой жилой площади, что давало надежду на постепенный выход из кризисной ситуации. Строительство регламентировалось все тем же Урочным положением, которое действовало с дореволюционных времен. Нормы, прописанные в этом документе, ориентированы на качественное проведение строительных работ и долгосрочную эксплуатацию строений, предполагали наличие развитого рынка строительных материалов и квалифицированной рабочей силы, чего не было в реалиях
9 Программа РКП(б) // Протоколы и стенографические отчеты съездов и конференций Коммунистической партии Советского союза : Восьмой съезд РКП(б). Март 1919 г. М., 1959. С. 387.
10 Санитарная охрана жилищ : декреты и распоряжения Сов. Нар. комиссаров и Нар. ком. здравоохранения по организации жилищно-санитарного надзора. М. : Нар. ком. здрав., 1919-1922. Вып. 1. 1919. 22 с.
11 О дополнениях к временным правилам устройства и содержания жилых помещений и организации жилищно-санитарного надзора : Постановление от 10.07.1923 // Народный комиссариат здравоохранения РСФСР. URL: Ы1р:// www.libussr.ru/doc ussr/ussr 1725.htm
начала 1920-х гг. Для возрождения нового строительства, которое выдерживало бы и определенные качественные требования, Главное управление коммунального хозяйства Народного комиссариата внутренних дел (ГУКХ НКВД), Наркомздрав, Народный комиссариат труда (Наркомтруд) и прочие заинтересованные ведомства в 1924 г. начали совместно разрабатывать «Временное обязательное постановление по устройству вновь сооружаемых и капитально переустраиваемых жилых помещений и вспомогательных к ним учреждений для рабочих и служащих промышленных предприятий» [23]. Эти нормы учитывали особенности возведения домов поселкового типа, в которые допускалось заселение многосемейных рабочих, а также многоквартирное строительство и общежития. Для семейных рабочих предписывалось отведение отдельной квартиры площадью не менее 9,5 кв. саженей (43,25 м2), которая должна была состоять минимум из одной жилой комнаты. Для семей из четырех человек и больше в квартире должно было быть не менее двух комнат с отдельной кухней, передней и уборной. На каждого человека должно приходиться не менее 1,5 кв. саженей (6,82 м2) площади пола. Общежитиям следовало состоять как минимум из спальных помещений, комнат для дневного пребывания и раздевалок, при этом для каждого помещения устанавливалась своя норма площади. В сохранившихся в государственных архивах материалах по подготовке этого постановления содержатся также пункты об организации застройки. Площадь застройки каждого участка не должна была превышать 1/4 его общей площади, а расстояния между зданиями, стоящими друг против друга, не должны быть ни в одном пункте менее 1 половины высоты наиболее высокого из зданий12. Строениям необходимо располагаться таким образом, чтобы большая часть жилых комнат была доступна солнечному освещению. В первоначальной редакции прописывались и минимальные площади подсобных помещений: кухням требовалось иметь площадь не менее 6 м2, а прихожим, если они служат раздевальней, не менее 5 кв. м13. Этот пункт был вычеркнут карандашом.
В июне 1925 г. НКВД была официально утверждена Временная инструкция по планировке и застройке участков14, отводимых в пределах городской черты для жилищного строительства. Фактически она отменила старый Строительный устав, который до сего момента так и оставался осново-
полагающим документом при производстве работ. В Правилах распланирования и застройки городов в части, касающейся планировки улиц и площадей, указывалось, что «ориентировка улиц должна обеспечивать наилучшее освещение зданиям и по возможности наибольшее количество солнечных лучей»15. Минимум ширины новых улиц устанавливался в 23 м, что при ограниченной этажности должно было гарантировать полноценную инсоляцию нижних этажей.
Несмотря на оживление нового жилищного строительства, кризис не ослабевал. По данным обследования, проведенного Народным комиссариатом рабоче-крестьянской инспекции в 1926 г., «в среднем на одного городского жителя приходится жилой площади от 40 до 60 % санитарной нормы (9,1 м2) с тенденцией к дальнейшему понижению»16. При этом по городам преобладало одноэтажное строительство на правах частной застройки, и только 1% от общего объема приходился на многоэтажное (свыше двух этажей) многоквартирное строительство. Такие объемы строительства фактически сельского типа требовали выработки соответствующих норм, которые позволили бы, с одной стороны, снизить стоимость этого строительства и упростить некоторые конструктивные решения, а с другой — обеспечить санитарную и пожарную безопасность. В 1926 г. СТО СССР были утверждены «Временные строительные правила и нормы для постройки жилых домов в поселках», которые к началу строительного сезона 1927 г. должны были лечь в основу постоянных норм. Эти Временные правила регламентировали поселковое жилищное строительство высотой не более трех этажей. Но по постановлению экономического совета (ЭКОСО) РСФСР от 19.03.1927 они должны были распространяться и на городское строительство вплоть до издания специальных постановлений17. Основной объем нового строительства, кредитуемого из государственных средств, составляли многоквартирные дома (блочные и этажные, как указывалось в постановлении) с квартирами в две или три комнаты с кухней. Требования по планировкам были перенесены из постановления 1926 г. При исчислении площади будущей квартиры расчет проводился исходя их нормы жилой площади 9-10 м2 на человека. Для общежитий устанавливалась норма площади на каждого проживающего для каждого
12 Государственный архив Российской Федерации (ГАРФ). Ф. 4041. Оп. 1. Дело 434. Л. 5.
13 Там же. Л. 7.
14 ГАРФ. Ф. 4041. Оп. 1. Дело 1128. Л. 16.
15 ГУКХ НКВД. Правила распланирования и застройки городов. М., 1925.
16 ГАРФ. Ф. 4041. Оп. 4. Дело 581. Л. 5.
17 О регулировании жилищного строительства, осуществляемого исполнительными комитетами, государственными учреждениями и кооперацией : Постановление ЭКОСО РСФСР от 19.03.1927 // Известия ЦИК СССР и ВЦИК. № 80. 8 апреля 1927 г.
и
ел
ев
оо
Л СО
со со
еч
и П •а еа С ®
ш «
помещения, а также их высота — от 2,8 до 3,2 м. В части требований к освещенности применялся геометрический принцип нормирования — во всех основных помещениях площадь световой поверхности окна должна была составлять не менее 1/10 к площади пола. Устройство жилых помещений, кухонь, уборных в подвальных и полуподвальных этажах категорически запрещалось, хотя в начале 1920-х гг. оно еще было допустимо.
Архивные фонды сохранили и материалы по подготовке норм для городского строительства. Для жилых помещений индивидуальных квартир предлагалось установить отношение световой поверхности окон (застекления) к площади пола к каждой жилой комнате — не менее 1/8. Квартирам в многоэтажных домах следовало иметь угловое или сквозное проветривание. Площадь квартир во вновь возводимых строениях предполагалось исчислять из расчета 9 м2 жилплощади на одного человека; при определении площади помещений, входящих в состав квартиры и предназначенных лишь для ночлега, принималось 6 м2 площади пола и 20 м3 внутреннего объема на одного человека. Высота зданий в городах с населением свыше 10 тыс. человек не должна была превышать 6 этажей (23 м). В зданиях с числом этажей более 4-х требовалось устройство лифтов18. Эти нормы разрабатывались ГУКХ НКВД в 1928 г. с расчетом на введение со строительного сезона 1929 г.
Необходимое для интенсивного развития промышленности в период первой пятилетки запланированное увеличение объемов строительства новых жилищ для рабочих по всей стране потребовало выработки общих строительных норм. В марте 1930 г. Временный комитет по стандартизации при СТО РСФСР издал «Единые нормы строительного проектирования» для жилых зданий, которые устанавливали требования к проектной документации, планировочным характеристикам сооружений, стандартные размеры мебели, основных элементов и т.д.19 Если в более ранних документах прописывалось разделение требований к индивидуальным квартирам и домам для коллективного проживания, то в этих нормах требования фактически объединялись в общую систему. Площадь жилых помещений должна была закладываться из расчета 9 м2 на человека. Для спален устанавливался минимум площади 6 м2 на человека, а в комнатах дневного пребывания на 1 человека должно было приходиться не менее 1,25 м2. В этих нормах определялся геометрический принцип нормирования соотношения площади остекления и площади
помещения: «световая площадь окна за вычетом площади переплетов должна составлять 1/7-1/10 площади пола в зависимости от географической широты, расположения здания и ориентировки по сторонам света». Высота подоконника устанавливалась на уровне не менее 80 см. Глубина жилого помещения не должна превышать удвоенной высоты и удвоенной его ширины. Впервые в этих нормах встречается и требование к температурному режиму: в жилых помещениях температуру необходимо поддерживать на уровне 18 градусов. Вопросы инсоляции в начале 1930-х гг. связывались с планировочными принципами организации квартала. Для обеспечения нормальной инсоляции территории жилых кварталов и квартир требовалось соблюдение разрыва между строениями, равного высоте наибольшего из домов.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ И ОБСУЖДЕНИЕ
Таким образом, в первой трети ХХ в. фактически были сформированы основные санитарно-гигиенические нормативы в жилищном строительстве. Ключевая роль в этом процессе принадлежала врачам-гигиенистам, которые еще в дореволюционный период указывали на необходимость формирования общих требований в этой сфере. В послереволюционный период также санитарные врачи приложили значительные усилия и в установлении нормы площади на одного жителя, кубатуры воздуха, освещенности и проветривания, что должно было создать здоровые условия для жизни городского населения. Установление единых норм и требований по всей стране должно было обеспечить население здоровыми жилищными условиями. Безусловно, на практике попытки их создания в массовом строительстве аннулировались поком-натным заселением квартир, низким качеством строительных материалов и строительных работ, отсутствием благоустройства территории. Но вектор определения четких санитарно-гигиенических нормативов можно считать положительным. И сегодня государство должно гарантировать создание здоровых и безопасных условий проживания через установление научно обоснованных показателей в области освещенности, инсоляции, проветривания жилищ. Нормирование способствует развитию строительства, учету изменения бытового уклада, строительных технологий и прочих факторов. Характеристики, связанные с физическим и психическим здоровьем населения, должны оставаться на высоком уровне.
18 ГАРФ. Ф. 4041. Оп. 4. Дело 827. Л. 50.
19 Единые нормы строительного проектирования : утв. Ком-том по стандартизации при Совете труда и обороны 14.03.1930, как обязательные для всех проектов строительства, начатых разработкой после 31.03.1930. М. : Техника управления, 1930. 7 с.
СПИСОК ИСТОЧНИКОВ
1. Соловьев А.К., Дорожкина ЕА. Современное понимание роли естественного освещения при проектировании зданий // Жилищное строительство. 2021. № 11. С. 46-52. DOI: 10.31659/0044-4472-202111-46-52
2. Solvang Н., Kristiansen Т., Bottheim R.M., Kampel W. Comparison and development of daylight simulation software — A case study // E3S Web of Conferences. 2020. Vol. 172. P. 19001. DOI: 10.1051/ e3sconf/202017219001
3. Saratsis E., Dogan T., Reinhart C.F. Simulation-based daylighting analysis procedure for developing urban zoning rules // Building Research & Information. 2017. Vol. 45. Issue 5. Pp. 478-491. DOI: 10.1080/09613218.2016.1159850
4. Утешева Г.Т., Ефимов А.В. Современные тенденции развития проблемы инсоляции и защиты от солнца в архитектуре и дизайне // Проблемы инженерной графики и профессионального образования. 2017. № 6 (45). С. 3-8.
5. Серебрякова М.В. Зарубежный опыт проектирования зданий с учетом требований инсоляции и солнцезащиты // Вестник Белгородского государственного технологического университета им.
B.Г. Шухова. 2019. № 9. С. 63-71. DOI: 10.34031/ article_5da4538a5391f9.46809256
6. Гиясов А.И. Моделирование инфляционного режима застройки c применением инсоплано-граммы // Светотехника. 2020. № 1. С. 60-63.
7. Серов А.Д. Проектирование солнцезащитных устройств по комплексной солнечной карте для города Москвы // Инновации и инвестиции. 2022. № 1.
C. 140-145.
8. Закируллин Р.С., ОденбахИ.А. Оптимизация естественного освещения и инсоляции зданий с криволинейными фасадами // Academia. Архитектура и строительство. 2021. № 2. С. 111-116. DOI: 10. 22337/2077-9038-2021-2-111-116
9. Yurin O., Avramenko Y., Leshchenko M., Rozdabara O. Research of possible methods of increasing the duration of the insolation of rooms in residential buildings // Lecture Notes in Civil Engineering. 2020. Pp. 313-323. DOI: 10.1007/978-3-030-42939-3_32
10. Геппель С.А. Учет инсоляции и солнцезащиты при проектировании жилых зданий // Наука, образование и экспериментальное проектирование: тез. док. Междунар. науч.-практ. конф. М., 2021. С. 366-367.
11. Рогачева С.В., Рыжков Д.С., Прокшиц Е.Е., Золотухина Я.А. Роль естественного освещения
Поступила в редакцию 30 мая 2022 г.
Принята в доработанном виде 14 сентября 2022 г.
Одобрена для публикации 14 сентября 2022 г.
при проектировании зданий // Научный журнал. Инженерные системы и сооружения. 2021. № 3-4 (45-46). С. 33-36.
12. Доможилов В.Ю. Остекление элементов фасада и микроклимат жилых помещений // БСТ: Бюллетень строительной техники. 2018. № 8 (1008). С. 73-74.
13. Dogan T., Park Y.C. A critical review of daylighting metrics for residential architecture and a new metric for cold and temperate climates // Lighting Research & Technology. 2019. Vol. 51. Issue 2. Pp. 206-230. DOI: 10.1177/1477153518755561
14. Новикова И.И., Зубцовская Н.А., Лоб-кис М.А., Ивлева Г.П. Гигиеническое нормирование естественного освещения: проблемы, задачи, международный опыт (обзорная статья) // Здоровье населения и среда обитания. 2020. № 3 (324). С. 10-15. DOI: 10.35627/2219-5238/2020-324-3-10-15
15. Басос Е.В. Площадь и нормы площади жилого помещения по законодательству Российской Федерации: понятия, виды // Семейное и жилищное право. 2019. № 2. С. 37-40.
16. Андреева П.Н. Экспертология качества правового режима инсоляции в Российской Федерации // Юридическая техника. 2022. № 16. С. 531-534.
17. Андреева П.Н. Право на инсоляцию и Программа реновации в городе Москве // Правовая политика и правовая жизнь. 2018. № 1. С. 42-48
18. Щепетков Н.И., Поповский Ю.Б. Куда редко заглядывает солнце, туда часто приходит врач // Светотехника. 2020. № 3. С. 23-26.
19. Ревич Б.А. Планирование городских территорий и здоровье населения: аналитический обзор // Анализ риска здоровью. 2022. № 1. С. 157-169. DOI: 10.21668/health.risk/2022.1.17
20. Масленникова В.А., Кузнецов М.Е. Влияние инсоляции на психикофизическое состояние человека в архитектурном пространстве // Строи- а тельство и реконструкция: сб. науч. тр. 3-й Всерос. а науч.-практ. конф. Курск, 2021. С. 285-288. б
21. Барановский Г. Судьбы русского строи- gT
U л
тельного законодательства. История пересмотров а g
устава строительного. Часть III // Зодчий. 1917. ig
№ 16. С. 109-116. V
22. Зуев В. К вопросу об осветлении дворовых £ квартир // Зодчий. 1917. № 3. С. 21-24. 2
23. Хроника центра // Коммунальное дело. 1924. № 5. С. 29-30.
и и
CD СО
Об авторе: Анна Владимировна Васильева — старший преподаватель кафедры основ архитектуры и художественных коммуникаций; Национальный исследовательский Московский государственный строительный университет (НИУ МГСУ); 129337, г. Москва, Ярославское шоссе, д. 26; РИНЦ ГО: 47361860, ResearcherГО: J-7616-2017, ORCID: 0000-0001-5364-1432; VasilievAnna@bk.ru.
If9 е>9
И
и
еч
INTRODUCTION
A key objective of the Russian government is to improve living standards. The Decree on the national development goals of Russia until 2030, signed on July 21, 2020, says that the priority goals of the breakthrough development of the Russian Federation are to improve the living standards, ensure comfortable living conditions, and bring the talent of each person to light1. The national goal "Comfortable and Safe Living Environment" requests that, at least, 5 million families must improve their living conditions every year and that the volume of housing construction must grow up to 120 million square meters a year2. The implementation of this programme requires the preset number of square meters of the living space, as well as comfortable and safe living conditions. The decisive role is the quality of new housing construction, which is implemented by means of stimulating the introduction of advanced technologies in design and construction industries, and also in the compliance with and improvement of sanitary and hygienic standards, their generation is the most important achievement of mass construction in the twentieth century, despite the most discouraging environments and engineering developments.
Unfortunately, housing density in the cities inevitably makes it problematic to comply with the requirements of insolation and lighting of yards and residential apartments [1]. Domestic and Western researchers are studying new design technologies to ensure the compliance with all the regulatory requirements and the best performance in complex environments [2-6]. New technologies make it possible to change individual elements of residential architecture (window openings, loggias, balconies, bay windows); architectural sun protection devices [7]; spatial solutions of buildings [8]; mutual arrangement of residential buildings and sections on the site to improve the indoor environment [9]. The widespread introduction of new building materials triggers changes in the microclimate of premises, which
should also be carefully studied and analyzed [10, 11]. Of particular importance is new type of windows, which change the capacity of ultraviolet and infrared rays and cause revisions in the insolation norms of [12]. At the present stage, the study of illumination in various rooms should help to more effectively conduct a variety of activities [13].
The pandemic, which has changed the mode of life worldwide, caused people to spend more time in their apartments against the background of high epidemiological risks and made experts revise the sanitary and hygienic standards applied to residential housing. Having compared domestic and foreign norms, researchers conclude that the list of standardized parameters of natural light is identical in the Russian Federation and foreign countries [14]. However tighter natural lighting requirements are applied in European countries.
Standardization of residential housing is also important from the viewpoint of legislation [15]. The right to the living space, its lighting, safe living conditions, are among the oldest provisions of the European legal system [16].
Despite the fact that the government priority is to improve the quality of the urban environment and the living conditions of the population, insolation standards fell in the central region in 2017. The time of continuous sunlight was reduced from 3 hours from March 22 to September 22 to 2 hours from April 22 to August 22. The current version of SanPiN (Sanitary Rules and Regulations) merely states that "Insolation and sun protection of residential premises and areas of built-up residential areas shall comply with hygienic standards"3. However, the standards themselves are not specified in the document.
In the context of the unfolding renovation programme in Moscow, new standards may worsen not only the indoor climate inside apartments, but also the environmental friendliness of the city [17]. The rising building density in large cities coupled with deteriorating
1 On National development goals of the Russian Federation for the period up to 2030 : Decree of the President of the Russian Federation of 21.07.2020 № 474. URL: http://www.kremlin.ru/acts/bank/45726
2 Providing citizens of the Russian Federation with affordable and comfortable housing and utility services: the state programme. URL: https://programs.gov.ru/Portal/programs/passport/05
3 On approval of sanitary rules and norms SanPiN 2.1.3684-21 "Sanitary and epidemiological requirements for the maintenance of urban and rural settlements, for water bodies, drinking water and potable water supply, atmospheric air, soils, living spaces, the operation of industrial and public buildings, organization and conduct of sanitary and anti-epidemic (preventive) measures" : Decree of Chief State Sanitary Doctor of Russian Federation of 28.01.2021 No. 3 (as amended on 14.12.2021), registered by Ministry of justice of Russia 29.01.2021 No. 62297. URL: https://base.garant.ru/400289764/
insolation may complicate the epidemiological situation due to higher risks of highly contagious infections [18]. The access of direct sunlight to living spaces as well as the insolation of courtyard territories can also significantly affect the mental condition of people, which is also an important factor in modern society [19, 20].
MATERIALS AND METHODS
Having analyzed the fundamental pre-revolutio-nary documents on rationing urban housing standards, they author identified key provisions to be regulated and standardized at the legislative level. The study of professional periodicals allowed to identify the state of affairs in the first two decades and the main approaches of specialists from different fields towards the improvement of sanitary and hygienic characteristics of dwellings. Their arrangement in the chronological order, followed by a comparison of the decrees governing the distribution of living spaces and apartments in new buildings, made it possible to trace changes in the regulations and the broad interpretation of regulatory provisions. Archived materials, used in the course of research, serve as the source of new information about the process of their drafting and the changes in the standards applied to different types of dwellings.
RESEARCH RESULTS
The introduction of optimal sanitary and hygienic regulations applied to dwellings are an indisputable factor of public health and one of the key advancements in the twentieth-century mass housing construction. In the pre-revolutionary period, characterized by the rapid growth of urban population and increasing intensity of urban construction, little attention was paid to the problems of healthy living conditions for the population. The main problem of the centuries-long history is recurrent fires, often destroying significant parts of urban development. This problem is the cornerstone of the regulatory documents that date back to the late 19th and early 20th centuries. The Construction Code was the main regulating document in the Russian Empire. Some of its provisions were approved by the Emperor as early as in 18714. As for the regulation of requirements applied to urban buildings, the width of yards and the distance between buildings in yards, the construction of fire-walls between buildings, the possibility of making windows
that overlook neighboring mansions, were determined by the willingness to prevent the spread of fire. Inside the buildings, the same considerations determined the requirements for the length of corridors, the number of staircases and their characteristics, and the quality of finishing materials. The second pillar of the pre-revolutionary regulation of urban development was the willingness to ensure normal traffic in urban streets, which increasingly began to worry citizens. The above two factors led to restrictions of the superstructures of buildings. The third pillar of national pre-revolutionary urban planning was respect for the right of private property, privacy and civil rights of homeowners, which determined the possibility of installation of windows facing the neighboring plots, even if they were absolutely necessary to ensure the standard lighting of dwellings. The only paragraph that mentions the lighting of dwellings is the requirement for semi-basement dwellings: they "must have sufficient light from windows and the possibility of natural ventilation"5.
A popular book on design and construction, the Statute of Count N.I. de Rochefort6, was published in 1894. In fact, it was used well into early 1920s as a guide to all types of construction, finishing and earth works. Much attention was drawn to engineering issues; there was a table stating maximal dimensions of the main living spaces. Their largest size was determined by the maximum length of masonry and wooden beams, optimum spans of vaulted ceilings. The smallest acceptable size of the premises was based on the amount of air per person (5 cubic sazhens, or 48.6 m3 in terms of modern units) and the floor area (3 sq. sazhens or 13.7 m2). For individual apartments, areas of hallways, offices, reception rooms, bedrooms, children's rooms, living rooms and small halls, libraries and billiard rooms, restrooms and boudoirs, as well as for a whole range of household rooms, were prescribed. The calculation of space for all the rooms was based on their height of 5 arches (3.56 m).
This situation could not remain unnoticed by specialists, whose scope of work included improving the quality of life for different layers of urban population. In 1911, the Chief Medical Inspector's Office developed a draft Regulation on sanitary requirements for dwellings; in the same year, it was submitted for consideration to public administrations of large cities. This draft also
4 Shramchenko M.P. Construction Code (Code of Laws t. XII, Part 1, published in 1900 and continued in 1912 and 1913), amended and supplemented by the laws enacted through Dec. 1, 1914. With explanations of the Governing senate and circulars of the Ministry of internal affairs, and with the appendix of the rules of the Construction police for the provinces of the Kingdom of Poland. St. Petersburg, N.K. Martynov, 1915; 510.
5 Tilinsky A.I. Practical building memo book : handbook for builders, homeowners and persons involved in the construction business. Saint-Petersburg, Commercial printing house. Vilenchik, 1911; 87.
6 De Rochefort N.I. Illustrated Statute: full text according to the corrected copy with explanatory drawings, references, calculations, practical instructions and blank rates for building works : a handbook for making and checking construction project budgets, design and construction works. 6th Edition. Petrograd, Petrograd solitary prison, 1916; 694.
M
C0
CD
GO
in n
M M
CN
caught the interest of the St. Petersburg Imperial Society of Architects, which published it together with the comments in its Zodchiy magazine. To regulate building development, the best proposal was to limit the height of buildings to the width of streets (from the sidewalk to the intersection line of the wall with the roof, with an angle of slope not exceeding 45 degrees)7. The height of yard buildings could not exceed the width of the unoccupied area of the yard. Such measures were to ensure insolation of ground floors. It was required that each room, offered for rent, was to be illuminated by daylight, with the light surface of a window or combination of windows being, at least, 1/8 of the floor area (according to the amendments of the St. Petersburg City Administration, the proportion of 1/10 was considered sufficient)8. The same norms were established for small apartments, barracks, hotels, and lodging houses. Direct light was to illuminate the staircases. Accommodation in basements and semi-basements was strictly forbidden. However, in 1917 G. Baranovsky, when reviewing in detail the history of the Russian construction legislation, and in particular, these draft sanitary requirements, pointed to the severely formal nature of geometric standardization, despite its clarity and accuracy. He said that illumination was provided not only by the surface area of the window but also "depended on the orientation of a room, the size of yards, and the thickness of the walls together with the dimensions of the windows" [21]. He pointed to the need to give "a more reliable coefficient of illumination, especially depending on the geographical latitude of the place". In other words, architects were already aware of the importance of adequate illumination of living spaces and a set of factors that influenced it. However, it was impossible to implement this understanding. The idea of establishing requirements for residential lighting and insolation of yard areas was criticized by the Technical Department of private construction projects and other authorities. The rejection was motivated by fears of a decrease in building density due to adherence to these standards, which would cause an increase in construction costs. As a result, the solution to the problem of improving urban housing construction, despite the attempts made, was blocked by the legislation and urban councils that lobbied for it.
In the revolutionary year of 1917, voices were heard of the need for a radical reform of the law, the practical introduction of new urban planning views and the rational
design of residential housing. For example, V. Zuev, a civil engineer, emotionally pointed out that "windows overlooking narrow passages or courtyards surrounded by tall buildings are unable to fulfill their purpose: to provide apartments with light and air" [22]. He called such courtyard apartments a grave, and their population was called the suffocated residents.
Revolutionary slogans also picked up the theme of improving the housing conditions of the general population. The abolition of private ownership of land and real estate in the cities in December 1917, seemed to solve the problem of excessively dense urban development, which was explained solely by the predatory commercial interests of homeowners. With the advent of the Soviet power, the housing issue was solved by the state. The first decrees, abolishing private ownership of land and real estate in cities, effectively made the task of providing the population with housing fully dependent on the state. Despite the fact that the housing policy was in the process of development, demands to improve the housing conditions of the working population sounded as a refrain at almost all the congresses of the Party: "The task of the Russian Communist Party is to strive by all means to improve the housing conditions of the working masses; to destroy crowding and unsanitary old quarters, to destroy unfit housing, to reconstruct obsolete housing, to build new residential buildings that meet the new living conditions of the working masses, to rationally accommodate the working people"9. In fact, these tasks were reduced to the never-ending redistribution of the housing stock, which led to a rapid deterioration of its condition. To ensure the effective relocation at this stage, the housing standard was set at 16 square inches (8.09 m2) per person. Any excess space was subject to capture and compaction, which, in fact, only worsened the situation.
The first regulatory documents were focused on the distribution of space in the available housing stock, which would allow to organize more or less healthy living conditions and avoid outbreaks of infectious diseases in large cities. In 1919, People's commissariat of public health ("Narkomzdrav") issued the first Provisional Rules of constructing and maintaining living quarters (Provisional Rules were not published in the Collection of Laws and Regulations, but only in the first edition of a book on "Sanitation of a dwelling" published in 1919 by Narkomzdrav) which contained the first sanitary norms of the residential floor area per person10. In apartments,
7 Draft provision on sanitary requirements for housing. Zodchiy, 1911; 39:404.
8 Draft provision on sanitary requirements for housing. Zodchiy. 1911; 39:406.
9 Programme of the Russian Communist Party (bolsheviks). Minutes and Verbatim Reports of congresses and conferences of the Communist party of the Soviet Union. The Eighth Congress. March 1919, Moscow. Moscow, 1959; 387.
10 Sanitation of housing: Decrees and orders of the council of people's commissars and the people's commissariat of public health on the organization of housing and sanitary supervision. Moscow, People's commissariat of public health, 1919-1922,
the floor area per resident was to be, at least, 1.8 square sazhens (8.25 m2). Dormitories had their own norms, which regulated the pre-set cubic volume of air of not less than 30 m3 per adult and not less than 20 m2 per child under 14 years old. The minimum height of the room was 2.5 m and the floor area was approximately 12 m2 per adult. In July 1923 there was an addendum to these provisional rules which specified that dark rooms, as well as kitchens, corridors, lobbies, halls, and appendages were ignored during the calculation of the usable area of dwelling premises. The height of rooms, exceeding 3.5 m, was not taken into account11.
New construction was boosted by the new economic policy, launched in 1921. It started from the restoration and adaptation of existing buildings followed by the construction of low-rise buildings that triggered an increase in new residential space, which gave hope for a gradual recovery from the crisis. Construction was regulated by the same Statute in force since pre-revolutionary times. The norms, prescribed in this document, were focused on the quality of construction work and long-term operation of buildings; they assumed the availability of a well-developed market of building materials and skilled workforce, which did not exist in the early 1920s. In 1924, to revive new construction that would also meet certain quality requirements, the Main administration of utility services of the People's commissariat of internal affairs (MACS PCIA), the People's commissariat of public health, the People's Commissariat of Labour (Narkomtrud) and other concerned departments began to jointly develop the "Temporary mandatory resolution on the arrangement of newly constructed and thoroughly rebuilt residential premises and auxiliary institutions for workers and employees of industrial enterprises" [23]. These norms took into account the features of construction of village-type houses, where families of workers were allowed to live, as well as the construction of multi-family houses and dormitories. A family of workers had the right for a separate apartment of, at least, 9.5 square sazhens (43.25 m2), which had to consist of, at least, one living room. For families of four or more members, the apartment was to have, at least, two rooms with a separate kitchen, lobbies, and a bathroom. Each person was to have, at least, 1.5 square sazhens (6.82 m2) of floor space. Dormitories were to consist of bedrooms, day rooms
and locker rooms, each room having its own standard floor area. The materials preserved in the state archives, regarding the preparation of this decree, also contain clauses on construction procedures. The building area of each plot was not to exceed 1/4 of its total area and the distance between the buildings facing each other was not to be at any point less than 11/2 of the height of the tallest of the buildings12. Buildings were to be located in such a way that most of the living rooms had access to sunlight. The original version also prescribed minimum areas for utility rooms: kitchens were to have an area of, at least, 6 m2, and hallways, if they served as dressing rooms, not less than 5 m2 13. This point was crossed out in pencil.
In June 1925, NKVD (People's commissariat of internal affairs) officially approved the Temporary instruction for the planning and development of sites14 designated for housing construction within city limits. In fact, it was a reproduction of the old Statute, which remained the fundamental document governing construction work. The Rules of Urban planning and development, concerning the layout of streets and squares, stated that "the orientation of streets should provide the best possible light for buildings and the greatest possible amount of sunlight"15. The minimum width of new streets was set at 23 m, which, given that the number of storeys was limited, was supposed to guarantee full insolation of the lower floors.
Despite the revival of new housing construction, the crisis did not abate. According to the survey, launched by the People's commissariat of workers' and peasants' inspection of 1926, "on average, there is living area per city dweller from 40 to 60 % of the sanitary norm (9.1 square meters) with a tendency towards further reduction"16. At the same time, private single-storey houses prevailed in the cities, and only 1 % of the total construction volume accounted for multi-storey (over two floors) apartment buildings. The construction of practically rural types of buildings required respective norms which would allow, on the one hand, to reduce the cost of construction and simplify some structural solutions and, on the other hand, ensure sanitary and fire safety. In 1926, the Council of labor and defense of the USSR approved "Provisional construction rules and standards for the construction of houses in villages", which were to serve as the basis of permanent norms by the beginning of the 1927
Issue 1, 1919; 22.
11 About additions to Provisional rules of organization and maintenance of residential areas and organization of housing and sanitary supervision. Resolution of 10.07.1923. People's Commissariat of Public Health of RSFSR. URL: http://www.libussr. ru/doc_ussr/ussr_1725.htm
12 State Archive of the Russian Federation (SARF). F. 4041. Inv. 1. Case 434. Sh. 5.
13 Ibid. Sh. 7.
14 SARF. F. 4041. Inv. 1. Case 1128. Sh. 16
15 MACS PCIA. Rules of Urban planning and development. Moscow, 1925.
16 SARF. F. 4041. Inv. 4. Case 581. Sh. 5.
M
c/>
n
M 5
I»
n
M M
CN
construction season. These Provisional rules regulated the construction of houses that had not more than three stories. However, according to the resolution of the Economic council (ECOCO) of the RSFSR of March 19, 1927, they were to be applied to urban construction projects until special regulations were issued17. New construction projects, funded by the state, represented apartment buildings (multi-floor buildings made of blocks, as it was stated in the decree) with apartments of two or three rooms with a kitchen. Floor plan requirements were taken from the decree of 1926. When calculating the area of the future apartment, the floor area was calculated according to the residential area norm of 9-10 m2 per person. For dormitories, the space norm per dweller and the room height were set at 2.8 to 3.2 m. In terms of lighting requirements, the geometric principle of standardization was applied: in all main rooms, the light surface area of a window was to be, at least, 1/10 of the floor area. It was strictly forbidden to make living rooms, kitchens, lavatories in basements and semi-basements, though in the early 1920s it was still allowed.
The archives preserved materials on the drafting of urban construction norms. The suggestion was to set the ratio of the light surface of windows (glazing) to the floor area of not less than 1/8 in residential areas of individual apartments. Apartments in multi-storey buildings were to have through ventilation. Dimensions of apartments in newly built buildings were to be calculated on the basis of 9 m2 of living space per person; when determining the area of the rooms, included into the apartment and intended only for sleeping there were taken 6 m2 of floor and 20 m3 of inner space per person. The height of buildings in cities having 10,000+ residents was not to exceed six stories (23 m). Buildings having more than four stories needed elevators18. These norms were developed by the MACS PCIA in 1928 to be introduced in 1929.
The planned increase in the volume of construction of new dwellings for workers throughout the country, required for the intensive development of industry during the first five-year plan, required the development of general construction norms. In March 1930, Provisional committee on standardization under the Council of labour and defense of the RSFSR issued "Uniform norms of building design" for residential buildings, which set the requirements for the design documentation, planning characteristics of structures, standard sizes of furniture, basic elements, etc.19 If earlier documents prescribed a division of requirements for individual apartments and houses for collective
residence, these norms consolidated the requirements into a common system. The residential area was to be 9 m2 per person. For bedrooms, the minimum floor area was set at 6 m2 per person, and the size of living rooms was to be, at least, 1.25 m2 per person. These norms specified the geometric principle of a standardized ratio of the glazing area to the room area: "the light area of the window minus the area of the window sills should be 1/7-1/10 of the floor area, depending on the geographic latitude, location of the building and orientation towards the cardinal points". The height of the window sill was set at not less than 80 cm. The depth of the living space should not exceed twice its height and twice its width. Temperature requirements were first introduced into these norms: in living rooms the temperature was to be maintained at 18 degrees. The issue of insolation in the early 1930s was related to the planning principles of a block. To ensure the normal insolation of the residential blocks and apartments, the height of the biggest of the houses had to be equal to the distance between the constructions.
CONCLUSION AND DISCUSSION
Hence, in the first third of the twentieth century, basic sanitary and hygienic standards were introduced into housing construction. The key role in this process was assumed by hygienists, who had pointed out the need to develop general requirements in this sphere in the pre-revolutionary period. In the post-revolutionary period, hygienists did their best to establish norms of space per inhabitant, cubic capacity of air, illumination and ventilation, which were supposed to ensure healthy living conditions for urban residents. Uniform norms and requirements throughout the country were to provide the population with healthy living conditions. Certainly, in practice attempts to create them in mass construction were cancelled by room-by-room occupancy of apartments, low quality of building materials and construction works, lack of landscaping. However, the attempt to move towards clear sanitary and hygienic standards can be considered as a positive undertaking. Today the state must guarantee healthy and safe living conditions through the establishment of scientifically sound indicators in the field of lighting, insolation, ventilation of housing. Standardization contributes to the development of construction, taking into account changes in the mode of life, construction technologies and other factors. The values of characteristics, related to the physical and mental health of residents, must remain sufficiently high.
17 On Regulation of housing construction carried out by executive committees, state institutions and cooperatives : Decree of the RSFSR ECOCO of 19.03.1927. Izvestiya CEC SSSR and ARCEC. No. 80. April 8, 1927.
18 SARF. F. 4041. Inv. 4. Case 827. Sh. 50.
19 Unified norms of building design: approved by the Committee for standardization under the Council of labor and defense 14.03.1930, obligatory for all construction projects as of 31.03.1930 / Committee for standardization under the Council of labour and defense. Moscow, Management technique, 1930; 7.
REFERENCES
1. Soloviev A.K., Dorozhkina E.A. Modern understanding of the role of natural lighting in the design of buildings. Housing Construction. 2021; 11:46-52. DOI: 10.31659/0044-4472-2021-11-46-52 (rus.).
2. Solvang H., Kristiansen T., Bottheim R.M., Kampel W. Comparison and development of daylight simulation software — A case study. E3S Web of Conferences. 2020; 172:19001. DOI: 10.1051/e3s-conf/202017219001
3. Saratsis E., Dogan T., Reinhart C.F. Simulation-based daylighting analysis procedure for developing urban zoning rules. Building Research & Information. 2017; 45(5):478-491. DOI: 10.1080/09613218.2016.1159850
4. Utesheva G.T., Efimov A.V. Current trends in the development of the problem of insolation and protection from the sun in architecture and design. Problems of Engineering Graphics and Vocational Education. 2017; 6(45):3-8. (rus.).
5. Serebryakova M. Foreign experience of design of buildings subject to the requirements of insolation and sun protection. Bulletin of BSTU Named After V.G. Shukhov. 2019; 9:63-71. DOI: 10.34031/ article_5da4538a5391f9.46809256 (rus.).
6. Giyasov A.I. Modelling of the insolation mode of urban development using an insoplanogram. Light & Engineering. 2020; 28(1):58-62. (rus.).
7. Serov A.D. Design of sun protection devices on the complex stereographic solar chart for Moscow. Innovation and Investment. 2022; 1:140-145. (rus.).
8. Zakirullin R.S., Odenbakh I.A. Optimization of natural lighting and insolation in buildings with curved facades. Academia. Architecture and Construction. 2021; 2:111-116. DOI: 10.22337/2077-9038-202 1-2-111-116 (rus.).
9. Yurin O., Avramenko Y., Leshchenko M., Ro-zdabara O. Research of Possible Methods of Increasing the Duration of the Insolation of Rooms in Residential Buildings. Lecture Notes in Civil Engineering. 2020; 313-323. DOI: 10.1007/978-3-030-42939-3_32
10. Geppel S.A. Accounting for solar radiation in the design of residential buildings. Science, Education and Experimental Design: abstracts of the reports of the international scientific and practical conference. 2021; 366-367. (rus.).
11. Rogacheva S.V., Ryzhkov D.S., Prokshits E.E., Zolotukhina Ya.A. The role of natural light in the design
Received May 30, 2022.
Adopted in revised form on September 14, 2022. Approved for publication on September 14, 2022.
Bionotes: Anna V. Vasileva — Senior Lecturer of the Department of Fundamentals of Architecture and Artistic Communications; Moscow State University of Civil Engineering (National Research University) (MGSU);
26 Yaroslavskoe shosse, Moscow, 129337, Russian Federation; ID RISC: 47361860, ResearcherID: J-7616-2017, ORCID: 0000-0001-5364-1432; VasilievAnna@bk.ru.
of buildings. Scientific Journal. Engineering Systems and Structures. 2021; 3-4(45-46):33-36. (rus.).
12. Domozhilov V.Yu. Glazing of facade elements and microclimate of living rooms. BST: Byulleten' Stroitel'noj Tehniki. 2018; 8(1008):73-74. (rus.).
13. Dogan T., Park Y.C. A critical review of day-lighting metrics for residential architecture and a new metric for cold and temperate climates. Lighting Research & Technology. 2019; 51(2):206-230. DOI: 10.1177/1477153518755561
14. Novikova I.I., Zubtsovskaya N.A., Lob-kis M.A., Ivleva G.P. Hygienic standardization of daylight: problems, tasks, and international experience (literature review). Public Health and Life Environment. 2020; 3(324):10-15. DOI: 10.35627/2219-5238/2020324-3-10-15 (rus.).
15. Basos E.V. The residential premise area and area standards under the laws of the Russian Federation: concepts, types. Family and Housing Law. 2019; 2:37-40. (rus.).
16. Andreeva P.N. Expert analysis of the quality of the legal regime of insolation in the Russian Federation. Legal Technique. 2022; 16:531-534. (rus.).
17. Andreeva P.N. The insolation rights and renovation program in Moscow. Legal Policy and Legal Life. 2018; 1:42-48. (rus.).
18. Shchepetkov N.I., Popovskij Yu.B. Where the sun rarely looks, a doctor often comes there. Light & Engineering. 2020; 3:23-26. (rus.).
19. Revich B.A. Urban planning and public health: analytical review. Health Risk Analysis. 2022; 1:157-169. DOI: 10.21668/health.risk/2022.1.17 (rus.).
20. Maslennikova V.A., Kuznecov M.E. The influence of insolation on the psyche and physical condition of a person in an architectural space. Construction and reconstruction: collection of scientific papers of the 3rd All-Russian Scientific and Practical Conference. 2021; 285-288. (rus.).
21. Baranovsky G. The fate of Russian construction legislation. History of revisions of the building charter. Part III. Architect. 1917; 16:109-116. (rus.).
22. Zuev V. On the issue of lighting courtyard apartments. Architect. 1917; 3:21-24. (rus.).
23. Chronicle of the center. Communal business. 1924; 5:29-30. (rus.).
m
C0
n
M 5