Научная статья на тему 'ҚИСҚА ТЎПДАН ЗАРБА БЕРИШГА ХОС САКРОВЧАНЛИКНИ РИВОЖЛАНТИРИШ'

ҚИСҚА ТЎПДАН ЗАРБА БЕРИШГА ХОС САКРОВЧАНЛИКНИ РИВОЖЛАНТИРИШ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
16
3
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Fan-Sportga
Область наук
Ключевые слова
ТЎП КИРИТИШ / ТЕХНИК / ТАКТИК / ЎЙИН САМАРАДОРЛИГИ / ҲУЖУМ / ҲИМОЯ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Умматов А. А.

Дастлабки ўргатиш босқичида ёш волейболчиларнинг қисқа тўпдан зарба беришга хос сакровчанлигига оид махсус машқларни қўллай бориш нафақат шу сифатларни жадал ўсишига олиб келди, балки баъзи бошқа сифатлар (куч, куч чидамкорлиги, тезкорлик кучлилик) ни ва мувозанат сақлаш фунциясини ҳам шаклланишига имкон яратади.Использование специализированных упражнений для юных волейболистов, на начальном этапе обучения, на отработку передач мяча для нападающих игроков первого темпа не только привело к быстрому росту технического мастерства, но и позволило сформировать некоторые физические качества (силу, выносливость, скоростно силовую), но и способствовало развитию функции равновесия.The use of specialized exercises for young volleyball players, at the initial stage of training, to practice ball passes for attacking players of the first pace not only led to a rapid increase in technical skill, but also allowed to form some physical qualities (strength, endurance, speed and strength), but also contributed to the development of the balance function.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ҚИСҚА ТЎПДАН ЗАРБА БЕРИШГА ХОС САКРОВЧАНЛИКНИ РИВОЖЛАНТИРИШ»

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

Муаллиф билан боFланиш учун:

[email protected]

Педагогика фанлари буйича фалсафа доктори (PhD), доцент Волейбол буйича олий тоифадаги х,акам А.А. УММАТОВ1

'Узбекистон давлат жисмоний тарбия ва спорт университети, Чирчик шах,ри, Узбекистон

Аннотация

ЦИСЦА ТУПДАН ЗАРБА БЕРИШГА ХО С САКРОВЧАНАИКНИ РИВОЖААНТИРИШ

Annotation

Использование специализированных упражнений для юных волейболистов, на начальном этапе обучения, на отработку передач мяча для нападающих игроков первого темпа не только привело к быстрому росту технического мастерства, но и позволило сформировать некоторые физические качества (силу, выносливость, скоростно-силовую), но и способствовало развитию функции равновесия.

Ключевые слова: подача, технический, тактический, эффективность игры, нападения, защита.

Дастлабки ургатиш боскичида ёш волейболчиларнинг киска тупдан зарба беришга хос сакровчанлигига оид махсус машкларни куллай бориш нафакат шу сифатларни жадал усишига олиб келди, балки баъзи бошка сифатлар (куч, куч чидамкорлиги, тезкорлик-куч-лилик) ни ва мувозанат саклаш фунциясини ^ам шаклланишига имкон яратади.

Калит сузлар: туп киритиш, техник, тактик, уйин самарадорлиги, хужум, химоя.

The use of specialized exercises for young volleyball players, at the initial stage of training, to practice ball passes for attacking players of the first pace not only led to a rapid increase in technical skill, but also allowed to form some physical qualities (strength, endurance, speed and strength), but also contributed to the development of the balance function.

Key words: submission, technical, tactical, game efficiency, offense, defense.

Мавзунинг долзарблиги. Замонавий волейболда сакраб ижро этиладиган уйин малакаларининг самарадорлиги сакровчанликка сакраш чидамкорлиги билан бевосита боглик. Бинобарин, юкори махоратли волейболчиларни тайёрлаш жараёнида сакровчанлик ва сакраш чидамкорлигини ривожлантиришга алохида эътибор каратиш мухим ахамият касб этади. Маъ-лумки, мукаддам волейбол уйинида хужум зарбалари асосан вертикал сакраш оркали ижро этилиб келинган булса, сунгги йилларда бу малакаларни химоя зона-сидан амалга оширилиши борган сари кучайиб бора-ётганлиги диагонал (баландга узунликка) йуналишда сакраш кобилиятини хам изчиллик билан шакллан-тириш заруриятини уртага ташламокда. Таъкидлаш уринлики, сакраб ижро этиладиган уйин малакалри (хужум зарбаси, тусик куйиш, узатиш, кабул килиш, туп киритиш) бир мусобака учрашуви давомида 300600 маротаба кайтарилиши мумкин.

Демак, ушбу малакаларни куп маротаба ижро этилиши сакраш билан белгиланар экан сакровчанлик ва сакраш чидамкорлиги сифатларини дастлабки ургатиш боскичига узлуксиз шакллантириб борилиш

максадга мувофикдир. (Ю.Д. Железняк 1998, А.Б. Беляев 2004, Е.В. Фомин 1998, М.Байирбеков 2003, А. А. Умматов 2020, С.Ф. Ашуркова 2021, З. Б. Болтаев 2021 ва бошкалар).

Волейболчилар учун асосий жисмоний сифат-лардан бири сакровчанликдир. Сакровчанлик тезкор кучлилик сифатларига мансуб булиб оёк мушакла-рининг киска муддат ичида кучли кискариш билан ифодаланади. Айнан шу сифатни юксак даражада булиши нисбатан паст буйли уйинчиларни баланд буйли уйинчилар билан ракобатини ва асосий уйин малакаларини (зарба ва тусик куйиш самарали ижро этилишини таъминлайди. (В.Д. Ковалов 1980). Са-кровчанликни ривожлантириш учун эса кулай давр бу 12-14 ёшдир. Бу даврда ёш волейболчиларда жойдан туриб баландга сакраш 12,5 см гача ортиши кузати-лади (Е.В.Фомин 1986).

Дастлабки ургатиш боскичида ёш волейболчи болаларнинг сакровчанлигини ривожлантирувчи машкларни жуда эхтиёткорлик билан куллаш педа-гогик жараённинг энг асосий сифатларидан биридир (1-жадвал)

1-жадвал

Педагогик тажриба бошида назорат (НГ, n=12) ва тажриба (ТГ, n=12) гурухларига мансуб булган 12-14 ёшли угил болаларда биринчи темп хужумчисига хос сакровчанлик курсаткичларини узаро солиштириш

Тест т.р. Назорат гуру^и Тажриба гуру^и t Р

X а V, % X а V, %

Жойдан туриб баландликка сакраш (см.) 25,18 3,18 12,63 25,54 3,31 12,96 0,27 >0,7

Югуриб келиб баландликка сакраш (см.) 33,58 3,89 11,58 32,95 3,95 11,99 0,39 >0,6

Югуриб келиб узунликка сакраш (см.) 344,39 33,18 9,63 349,59 34,89 9,98 0,37 >0,7

Аргамчида сакраш чидамкорлиги 75,97 8,83 11,62 77,56 9,29 11,98 0,43 >0,6

СО СЧ1

о

сч

oj

га та t

0

Q.

Ф

1

С

га

№2-2023

www.fansports.uz

27

ш та -с

0

С1

<0

1

С

ш

1-Расм. Педагогик тажриба бошида назорат ва тажриба гу-рухларига мансуб булган 12-14 ёшли угил болаларда биринчи темп хужумчисига хос сакровчанлик курсаткичлари уртача арифметик кийматларининг нисбий фаркини солиштириш (фоизларда)

Чунки, меъёридан ортик булган машкларни су-рункали куллаш катта юклама сифатида, оёк муша-кларини ва бугинларда зурикиш асоратини вужудга келтирилиши мумкин. Бу эса бора-бора уз навбатида патологик узгаришларга олиб келиши э^тимолдан холи эмас. Аксинча меъёридан кам даражада кулла-ниладиган машклар сакровчанлик ва сакраш, чидам-корлигини ривожлантирмаслиги ёки суст ривожланиш исбот талаб килмайди. Демак, ёш волейболчиларни тайёрлаш жараёнида, айникса дастлабки ургатиш боскичида, сакровчанликни ривожлантирувчи анъана-вий ва ноанъанавий машкларни ^аракатли уйинларни куллаш самарадорлигини тадкикот асосида исботлаб бериб волейбол амалиётининг ута долзарб масалала-риидан биридир.

Дастлабки ургатиш боскичида ёш волейболчилар-нинг ;ис;а тупдан зарба беришга хос сакровчанлигига оид махсус машкларни куллай бориш нафакат шу сифатларни жадал усишига олиб келди, балки баъзи бошка сифатлар (куч, куч чидамкорлиги, тезкор-лик-кучлилик) ни ва мувозанат саклаш фунциясини ^ам шаклланишига имкон яратди. Амалдаги намуна-вий дастур асосида шугулланиб келган шу ёшдаги болаларда эса бу сифатларнинг усиши нисбатан суст эканлиги аникланди.

Тадкикотнинг максади дастлабки ургатиш боскичида шугулланаётган ёш волейболчилар киска тупдан зарба беришга хос сакровчанлигига мулжал-ланган махсус машклардан ва ^аракатли уйинлардан иборат тренировка жараёни самарасини урганишга багишланган.

Ушбу максадга эришиш куйидаги вазифалар асосида амалга оширилди.

Дастлабки ургатиш боскичида шугулланувчи 1214 ёшли волейболчилар сакров даражасини урганиш;

10 ойлик тадкикот давомида 12-14 ёшли волей-

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

болчилар сакровчанлигини оширишга мулжаллан-ган махсус машклардан ва ^аракатли уйинлардан иборат тренировка жараёни самарадорлигини аниклаш.

Тадкикотлар куйидаги услуб ва тест машклари ёрдамида утказилди; мавзу буйича адабиётлардан берилган маълумотларни тахлил килиш; педагогик тажриба; математик статистика методи. Тест машклари;

1. Жойдан туриб баландликка сакраш,

2. Югуриб келиб баландликка сакраш,

3. Югуриб келиб узунликка сакраш (см.)

4. Аргамчида сакраш (1мин)

Педагогик тажриба. Тадкикот утказиш тартиби. Тадкикот 10 ой давомида икки гуру^ иштирокида амалга оширилди. Булар назорат ва тадкикот гуру^ла-ри. Назорат гуру^ида иштирок этган волейболчи болалар амалдаги БУСМ дастури асосида утказилган машгулотларда шугулланди.

Тадкикот гуру^и машгулотлари жараёнида БУСМ дастури буйича бериладиган машклар кискартирилиб, дарс таркибига волейболчига хос сакровчанликни оширишга йуналтирилган махсус машклар ва хара-катли уйинлар мажмуаси киритилди.

Асосий туришдан оёк учларига кутарилиш; унг ва чап оёкларда утириб туриш. Сакрамочок (скакалка) да вактга, гимнастика тушаги устида ва турли хил сакрашлар;

Тусиклар устидан сакрашлар (тулдирма туп, гимнастика уриндиги ва (^.к.); зинапояда сакраш билан юкорига ^аракатланиш (3-5 погона); бир ва икки оёклаб сакрашлар (9м); утирган холатдан кулларни юкорига силташ билан узунликка сакраш (12м); жойдан ва юугиб келиб осиб куйилган тупга сакраш.

Бу машклардан ташкари сакровчанликни оши-рувчи айрим харакатли ва миллий уйинлардан фой-даландик;

1. «^армок».

2. «Чехарда».

3. «^уёнлар».

4. «Оксок карга».

5. «Хурозлар жанги».

6. «Аргимчок».

Тадкикот давомида икки гуру^да ^ам 12 та-дан 24 та текширилувчи иштирок этди. Тадкикот машкларини уз таркибга киритмаган анъанавий (БУСМ дастури асосида) ва шу машклар билан кулланиладиган машгулотлар самарадордиги икки гуру^да ^ам тадкикотдан олдин ва тадкикот яку-нида текшириш утказиш асосида аникланди.(2-3 жадваллар).

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

2-жадвал

Назорат (НГ, n=12) гурухга мансуб булган 12-14 ёшли угил болаларда биринчи темп хужумчисига хос сакровчанлик курсаткичларини педагогик тажриба давомида узгариш динамикаси

Тажриба бошида Тажриба охирида

Тест т.р. X G V, % X G V, % t Р

Жойдан туриб баландликка сакраш (см.) 25,18 3,18 12,63 27,54 3,34 12,13 1,77 >0,05

Югуриб келиб баландликка сакраш (см.) 33,58 3,89 11,58 37,03 4,12 11,13 2,11 <0,05

Югуриб келиб узунликка сакраш (см.) 344,39 33,18 9,63 375,04 37,42 9,98 2,12 <0,05

Аргамчида сакраш чидамкорлиги 75,97 8,83 11,62 82,47 9,18 11,13 1,77 >0,05

3-жадвал

Педагогик тажриба охирида назорат (НГ, n=12) ва тажриба (ТГ, n=12) гурухларига мансуб булган 12-14 ёшли угил болаларда биринчи темп хужумчисига хос сакровчанлик курсаткичларини узаро солиштириш

Назорат гурухи Тажриба гурухи

Тест т.р. X G V, % X G V, % t Р

Жойдан туриб баландликка сакраш (см.) 27,54 3,34 12,13 30,95 3,75 12,12 2,35 <0,05

Югуриб келиб баландликка сакраш (см.) 37,03 4,12 11,13 41,33 4,60 11,13 2,41 <0,05

Югуриб келиб узунликка сакраш (см0 375,04 37,42 9,98 421,34 38,49 9,14 2,99 <0,01

Аргамчида сакраш чидамкорлиги (1мин) 82,47 9,18 11,13 92,55 10,34 11,17 2,53 <0,05

Исбот килинганки, дастлабки тайёргарлик боскичида ёш волейболчиларнинг келажакдаги истедодини аниклашга ёрдам беридаган тест машкларини танлай билиб ва куллаш катта ахамиятга эга.

Масалан; сакраш тумбаси сакровчанликни ва сакраш чидамкорлигини ривожлантиради. Ёш волей-болчиларда сакровчанликни оширишда мактабдан ташкари ва мактаб шароитларида хар хил харакатли ва халк уйинларидан фойдаланиш билан сакровчанликни ошириш мумкин. Масалан; «Кармок», «Чехарда», «Куёнлар», «Оксок карга», «Хурозлар жанги», ва «Аргимчок»..

Сакровчанлик ва сакраш чидамкорлиги уйин мобайнида зарур роль уйнабгина колмай техник усулларини чакконлик билан бажариш ва уйин давомида волейболчини жой узгартириши риво-жланишни якиндан таъминлайди. Уйин кетаётган бир жараёнда фавкулотда хар хил харакатга солувчи вазиятлар булиб коладики, бу вазиятлар уйинчини тусик куйишда ва зарба беришда тез ва аник фикр-лашини талаб килади.

Хулоса.

Мавзу буйича кайд этилган адабиётлар тахлили шу нарсани эътироф этишга имкон берадики, ёш волейболчилар тайёрлашда сакраш сифатлари ва уларни турли уйин малакаларига ихтисослашган турлари шу малакаларни самарали ижро этишда мухим ахамиятга эга экан. Дастлабки, ургатиш эндигина шугулланаётган ёш волейболчи болалар машгулотлар сакраш сифатини ривожлантирувчи машклар ва харакатли уйинлар етарли даражада кулланмаслиги аникланди.

Бинобарин, танлаб олинган мавзу хакикатан хар дол-зарб эканлиги уз ифодасини топди.

Педагогик тажриба бошида назорат гурухида Жойдан туриб баландликка сакраш (см.) 1,43 фо-изни. Югуриб келиб баландликка сакраш (см) 1,88 фоизни, Югуриб келиб узунликка сакраш (см) 1.51 фоизни, уртача 1.73 фоизни ташкил килди. Педагогик тажриба охирида тадкикот гурухида Жойдан туриб баландликка сакраш (см.) 12.38 фоизни. Югуриб келиб баландликка сакраш (см) 11.61 фоизни, Югуриб келиб узунликка сакраш (см) 12,35 фоизни, уртача 12,14 фоизни ташкил килди. Шундан хулоса килиш мумкинки, ёш спортчиларда узлуксиз машгулотларни уйинлар оркали утказиш уларни сакраш куч хамда тезкорлик кобилиятларини оширишда катта рол уй-найди. (3-жадвал, 3-диаграмма)

Волейбол билан шугулланишни эндигина бо-шлаган 12-14 ёшли болаларда сакровчанлик сифати етарли даражада тарккий этмаганлиги хамда сакраш ва югуриш куникмалари деярли шаклланмагани ку-затилди. Жойдан туриб ва югуриб келиб баландлига сакраш натижалари орасидаги фарк жуда кам микдори ташкил этди.

10 ой давомида утказилганпедагогик тадкикот ° натижалари шуни курсатдики, БУСМ дастури асосида с\| дастлабки ургатиш жараёнида шугулланиб келган 12- z 14 ёшли волейболчиларда махсус жисмоний сифатлар го сезиларли даражада узгармади. Айнан шу сифатларни ривожлантирувчи машкларни ва харакатли уйинларни о уз таркибига киритган машгулотлар тадкикот гу- ю рухида сакраш сифатини курсаткичларини самарали ^ усганлигини курсатиб берди. ^

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

№2-2023

www.fansports.uz

29

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

Адабиётлар:

1. Ашуркова С. Ф. Установочно-профилактическая значимость предсоревновательной разминки у волейболистов разной квалификации //Фан-Спортга. — 2019, №. 1. - С. 37-40.

2. Методика обучения волейболу; учебное пасбие / А.А. Умматов; - Т.: "O'ZKITOBSAVDONASHRIYOTI" NMIU, 2021-252 с.

3. Норбоев, Комил Джуракулович, Акрам Ахмедович Умматов, and Комил Мажитович Умаров. «Эффективность волейбольных игр подростков, использующих активные игры.»Ученые записки университета им. ПФ Лесгафта 9 (199) (2021): 177-183.

4. Отношение студентов педагогического вуза к двигательной активности, А Акбаров, БУ Буриев, МУ Адашева, Олимпийский спорт и спорт для всех, 162-164, 2020

5. Пулатов А. А., Ашуркова С. Ф. Возможности устранения случаев неточной реализации стандартных действий в игровых видах спорта (на примере волейбола) //Фан-Спортга. — 2020, №. 2. - С. 64-66.

6. Пулатов, А.А. Объективная диагностика прыжковой работоспособности волейболистов с использованием сенсорно-компьютерной установки / А.А. Пулатов, А.А. Умматов // Физическая культура. Спорт.

Туризм. Двигательная рекреация. - 2019, Т.4, № 1. - С. 81-85.

7. "Спортда математик тахлил усуллари", укув кулланма, http:// library.uzdjtsu.uz/files/pdf/Sportda matematik tahlil.pdf

Акбаров Ахматжон, УзДЖТСУ, 2020, 228 с.

8. Спортда педагогик тадкикот натижаларини интерпретация килиш усулларини солиштириш, А Ахматжон, Фан-спортга, 62-64, 2021, № 6

9. Спорт метрологияси, дарслик, http://library.uzdjtsu.uz/files/pdf/ Sportda matematik tahlil.pdf МББ Акбаров Ахматжон, Тафаккур каноти, Тошкент, 2014, 459 с.

10. Умматов А. А. 2018. Методика оценки прыжковой выносливости у волейболистов как ведущего фактора сохранения результативности атаки и блокирования в ходе соревновательных игр //Игровые виды спорта: актуальные вопросы теории и практики. — С. 224-227.

11. Умматов, А. А., and В. В. Шанк. Эффекты нового подхода к развитию и оценке прыжковых качеств в волейболе.» Central asian journal of theoretical & applied sciences, 2.7 (2021): 24-29.

12. Умматов, А. А., and А. Акбаров. "Волейбол буйича ххviii уз-бекистон чемпионати Fолиби,"Скуф" жамоаси кизлари жамоавий техник хдракатларининг самарадорлик коэффицентлари." Fan-Sportga 1 (2022): 18-20.

Мустакил изланувчи Б.Н. АКРАМОВ1

'Узбекистан давлат жисмоний тарбия ва спорт университети, Чирчик шахри, Узбекистон

Муаллиф билан богланиш учун:

[email protected]

МАААКААИ ДАРВОЗАБОНААРНИ УЙИН ДАВОМИДА БАЖАРИААДИГАН ТЕХНИК-ТАКТИК ХДРАКАТААРИНИНГ ЦИЁСИЙ ТАХДИАИ

Аннотация

Annotation

В статье освещены вопросы технико-тактической подготовки квалифицированных вратарей, в которой автор проанализировал игровые действия вратарей национального и европейского уровня. Отмечено быстрое и качественное совершенствование технико-тактической подготовки футболистов и избирательное влияние отдельных компонентов индивидуальной технико-тактической подготовки.

Ключевые слова: вратарь, футбол, двигательные действия, техника, тактика, технико-тактическая подготовка, игровые движения, тренировка, работа с мячом.

Маколада малакали дарвозабонларнинг техник-таткик тайёргарлиги масалалари ёри-тилган булиб, унда, муаллиф томонидан миллий ва европа даражасидаги дарвозабонларнинг уйин харакатлари тахлил килинган. Футболчиларнинг техник-таткик махоратини тезкор ва сифатли такомиллаштириши хамда техник-таткик тайёргарлигини индивидуал таркибий кисмларига танлаб таъсир курсатиши ёритилган.

Калит сузлар: дарвозабон, футбол, харакат амаллари, техника, тактика, техник-тактик тайёргарлик, уйин харакатлари, ургатиш, туп билан ишлаш.

The article highlights the issues of technical and research training of qualified goalkeepers, in which the author analyzed the game actions of goalkeepers of the national and European level. The rapid and qualitative improvement of the technical and research training of football players and the selective influence of individual components of individual technical and research training were noted.

Key words: goalkeeper, football, motor actions, technique, tactics, technical and tactical training, game movements, training, ball handling.

CO CM О C\l

CM

to та t

0 ci w

1

с to

Кириш. Замонавий футбол дарвозабондан нафакат дарвозани мохирлик билан химоялай билишни, балки жарима майдончаси ичида фаол харакат килиш, шунингдек хамма химоячиларга рахбарлик кила олишни талаб этади. Дарвозабон жамоанинг барча мудофаланиш харакатларини мувофиклаштириб ту-ради. Дарвозабоннинг майдон уйинчиларидан оркада жойлашишининг узи унга хужумчилар жойлашган уринлар, уларнинг тактик харакатларини (химояда-гилар буни тушунмасликлари хам мумкин) куришга ёрдам беради. Бундан ташкари, дарвозабон - бу шун-дай футболчики, у уз жамоасининг куп хужумларини бошлаб беради ва окибатда ташаббусни саклаш хамда саф тортиб хужум уюштириш куп холларда дарвоза-бонга боглик булади.

Хозирги пайтга кадар дарвозабонларнинг тайёр-гарлигини такомиллаштириш йулларни ишлаб чикиш

буйича жуда куп амалий материаллар тупланган ва изланишлар давом этмокда.

Тадкикотнинг максади мусобока шароитида олий тоифали дарвозабонларнинг техник-тактик ха-ракатларни урганиш ва тахлил килиш.

Миллий чемпионатимизда иштирок этаётган олий тоифали дарвозабонларининг техник-тактик харакат-ларидан олиган натижалардан шуни курш мумкинки, олий тоифа жамоаларининг дарвозабонлари нати-жалари биринчи ва иккинчи тоифа жамоаларнинг дарвозабонларини техник-тактик харакатларининг самарадорлик коэффецент курсаткичларидан юко-рилигини кузатдик. Тоифани пасайиб бориши билан дарвозабонларнинг техник-тактик харакатларининг натижаларини самарадорлик коэффецент курсат-кичлари хам пасайиб бориши кузатилди.

Кузатишларимиздан олинган натижалардан шуни

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.