INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
ИРИМЛАР ФОЛЬКЛОР ЖАНРИ СИФАТИДА Насиба Турсунова
Навоий давлат педагогика институти доценти https://doi. org/10.5281/zenodo.7217630 Аннотация. Мазкур мацолада узбек халцининг бола тугилиши ва уни бешикка боглаш маросимлари жараёнида амал цилинадиган ирим айтимлари борасида мулоуза юритилади. Иримларнинг ижтимоийлашуви, поэтик тафаккурга кучиш ва уринлашув уодисаси таулил цилинган. Шунингдек, иримлар тарихий асослари хусусида назарий мулоуазалар баён цилинган.
Ключевые слова: ирим, мифология, бешик, тирноц, исириц, алла, айтим.
IRIMS AS A GENRE OF FOLKLORE Abstract. In this article, there is a discussion about the traditions of the Uzbek people, which are used during the rituals of the birth of a child and tying it to the cradle.The phenomenon of socialization of Irims, transition to poetic thinking and accommodation is analyzed. Also theoretical foundations of Irim are presented.
Key words. Superstition, mythology, cradle, nail, incense, alla, saying.
ИРИМЫ КАК ЖАНР ФОЛЬКЛОРА Аннотация. Данная статья посвящена обрядам узбекского народа при рождении ребёнка и его укачивании. Анализируется феномен социализации иримов, переход к поэтическому мышлению, аккомодация. Также представлены теоритические соображения об исторических основаниях ирима.
Калит сузлар: ирим, мифология, люлька, ногти, исириц, колибельная.
КИРИШ
Х,ар кандай халкнинг маънавий дунёкараши унинг ижтимоий хаёти, маиший турмуш тарзи, анъаналари ва расм-русмлари, фольклори билан белгиланади. Фольклор халкнинг этник узига хосликлари ва миллий белгиларини суз оркали ифода этувчи мухим манба сифатида характерлидир. Жахон фольклоршунослигида маросимлар ва уларнинг айтимларини урганишга иштиёк ХХ асрдан олдинрок майдонга келган эди. Гарбда XIX асрладанок маросимлар ва уларнинг мифологик мохияти билан боглик тадкикотлар яратилган эди. Британиялик антрополог Джеймис Джордж Фрэзеер магия ва динга доир яратган улкан тадкикотида биринчилардан булиб, инсон тугилиши, соч олиши ва тирнокларини олиш билан боглик иримлар тадкик этилган эди.[1] 1923 йилда Лондонда чоп этилган мазкур тадкикот башарият тарихида магия ва унинг ижтимоий мохияти, иримлар ва маросимларда кадимий магик тасаввурлар излари борасида яратилажак кейинги тадкикотларга замин хозирлади. Жахон фольклоршунослигида маросим фольклори материалларини чукуррок урганиш ишлари бошлаб юборилди. 1742 йилда рус сайёхи Яков Иоган Линденау Тунгус шомонларининг магик маросимлари ва иримларини урганди.[2] Россия худудидаги олимлар бевосита магик маросимларни урганиш билан бирга анъанавий фольклор жанрлари тарихий асосларини хам кадимги мифологик тасаввурлар замиридан изладилар.[3] Бу изланишлар кейинчалик бизнинг фольклоршунослигимизга хам таъсир курсатди. Бу борадаги изланишлар таникли узбек фольклоршуноси Б.Саримсоковнинг маросим фольклори юзасидан олиб борган тадкикотида илдизи кадимий эътикодларга бориб такаладиган иримлар хам магик ва
БС1ТЖСТ ЛЖБ ЖЖОУАТЮЖ
ШТЕКМАТЮМЛЬ 8С1БОТ1Р1С ГОШ1ЧАЬ УОШЫБ 1 188иБ 7 иШ-2022: 8.2 | КБК 2181-3337
маиший маросимлар таркибида учраши кайд этилган эди. [4] Кейинчалик узбек фоьклоршуноси М.Жураевнинг катор тадкикотлари ва эълон килган китобларида иримлар билан боглик илмий талкинларга эътибор берилганлиги курамиз.[5] XXI аср бошларида фольклоршунос ОДаюмов ирим ва мифологик талкин хусусида макола эълон килган эди.[6] 2017 йилда эса, И.Ёрматовнинг ирим айтимларининг жанр хусусиятлари борасидаги тадкикоти эълон килинди.[7] Юкорида кайд этилган тадкикотлар узбек иримларининг алохида фольклор жанри сифатида урганилиши лозимлигини курсатди.
ТАДЦЩОТ МЕТОДИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ
Маросим ва удумларнинг кадимги шакллари муайян эътикодий карашларни ифодалашга хизмат килган. Чакалокни илк бор бешикка ёткизиш маросимида бажариладиган хар бир удум, расм-русум ва ирим-сиримлар хамда ижро этиладиган матнлар факатгина боланинг эсон-омон улгайиши, ёвуз кучлар хуружидан сакланиши ва узок умр куриши билан боглик халк карашларини ифодалаганлиги билан ажралиб туради.
Юртимизни турли гушаларида булгани сингари кадим Кармана хам нихоятда расм-русмга, урф-одатларга бой худудлардан хисобланади. Карманаликлар оилада чаколок дунёга келгандан сунг болани бешикка белаш учун "бешик кеча" маросими утказадилар. Улар урф-одатига кура маросимда келиннинг онаси бир тогорада (ис) бугирсок килиб, яна болага турли кийим-кечак, таомлар билан чакалокли хонадонда кириб келади.
Чакалокни бешикка белашдан аввал, ёши улуг момо чакиртирилиб болани чумилтирилади. Болани илк бор чумилтирганда айтиладиган айтимлардан:
Сув пок, сан нопок, Пок сув санга булсин Сени нопоклигинг
Амиру хонларга булсин [8]-деб айтимлар айтилади.
Чумилтирилган сув мевали дарахтнинг тагига тукилади. Бунинг боиси узидан купайсин, серфарзанд булсин деган эзгуликларга йугрилади. Бола чумилтирлган сувнинг мевали дарахт остига тукилиши, боланинг келажакда серфарзанд булишини тилаш мохиятини англатиб, бу ирим аждодларимизнинг мукаддас дахт культи билан боглик мифологик тасаввурлари натижасида шаклланган ходисадир. Сувнинг хар нарсани поклаши, сув поклик тимсоли сифатидаги карашлар хам кадимги сув культи натижасида шаклланган ходиса булиб, кейинчалик халк поэтик тафаккурида мифологик тасаввурнинг поэтик мохият касб этган холда мифопоэтик вазифа бажаришини таъминлаган. Боланинг дунёга келиши билан кичик чилла ичида уни сувда поклаш, яъни чумилтириш инс-жинслардан тозалаш учун бажариладиган амал саналади. ^адимги туркий халклар мифологиясида инс - жинслар, ёвузлик кучлари нопок жойларда, кон тукилган ёки кон теккан жойларда булади деб таввур килинади. Узбек шомонлари томонидан утказиладиган "Момооши" маросимида дастурхонга курбонлик килинган жониворнинг конини косаларда куйиб, мифологик хомийларни чорлаш анъанаси борлиги фольклоршунос ОДаюмов томонидан кайд этилган эди. [9] Демак, кон жинларни, ёвуз рухларни узига жалб килиши борасидаги тасаввурлар натижасида болани чумилтириш ва поклаш анъанаси шаклланган. Аждодларимизнинг мифологик тасаввурлари болани бешикка боглаш билан боглик маросимлар айтимларида хам уз ифодасини топган.
Бошка бир жойларда чумилтирилган сувни кибла тарафга караган деворга узун килиб сепилади. Умри узок булсин, буйи-басти узун булсин деб ният килинади. Мазкур
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
иримда кибла ва сув деталлари алохида ахамият касб этади. ^иблага караган узун деворга сепиш ибтидоий мифологик тасавурларнинг ислом мифологияси таъсирида узгаришга учраганини курсатади. Иримларнинг дифформациялашуви турли эътикодий тасаввурлар кесимида кечади. Ирим мифологик тасаввурлардан харкатга, харакатдан огзаки матнга кучиши мифопоэтик ходисадир. Бундай одатлар узига хослиги билан бешикка боглаш билан боглик расм-русмларни ташкил этади. ТАДЦЩОТ НАТИЖАСИ
Маросимнинг иккинчи кисмида чакалокнинг онаси хам ювиниб келади ва боланинг олдига олиб чикилади. Чунки, она-боланинг чилласи бир-бирига тушмаслиги учун бажариладиган иримдир. Онанинг бошидан токи бел-оёгигача босилиб, махкам богланади.
Момо шу зайлда болани боглашда: "Бисмиллохир рахмонир рахим!" - деб чакалокни икки куллаб кутариб олиб, бешикка ёткизар экан, биринчи марта боланинг бошини бешикнинг унг тарафига каратиб эмас, балки бешикнинг оёк томонига тугрилаб ёткизмокчи булади ва маросимда иштирок этаётган аёлларга караб:
- Бу тарафга каратиб ёткизайми, унгми, чапми? - деб мурожаат килади. Бешик кечада катнашаётган аёллар эса баб-бараварига бунга эътироз билдиришиб:
- Йук-йук, э, бийиси курмагур-ей, чакалокни чаппа килиб ёткизасизми! - деб чувиллашади. Аёллардан эътирозли жавоб эшитган момо яна хазил килиб чакалокни бешикнинг энига каратиб кундаланг тутиб туриб:
- Ана бунака килиб ёткизайинми булмаса, унгми, чапми!? - деб сурайди. Маросим катнашчилари яна "Йук, йук!" - дейишиб, рад жавоби берадилар. Момо учинчи мартасида чакалокни тугри килиб, яъни боланинг бошини бешикнинг унг тарафига килиб ёткизади. Маросимда иштирок этаётган аёллар хам буни маъкуллашиб "Унг-унг!", - деб кичкирадилар. Шундан сунг момо кулида бир ип олиб, маросим иштирокчиларининг хар бирига караб:
- Уйкунгизни сотдингизми? - деб сурайди. Х,ар бир аёл "Х,а, уйкумни сотдим", -деганидан кейин момо кулидаги ипга битта тугун солаверади. Шу тарика хамма аёлнинг уйкусини "сотиб олгач", бир неча тугун тугилган ипак ипни бешик куббасига боглаб куяди-да:
- Бачагинам уйкучи булсин, онаси тандир-тандир нон ёпгунча ухласин, бийиси хамсоясиникига бориб келгунча ухласин, илохи омин! - деб фотиха килади.[10]
Бешик маросимларида амалларни бажаришда чап ва унгнинг алохида магик мохияти бор. Мифологик тасаввурларга кура, чап ёвуз кучлар тарафи, унг эзгу кучлар томони сифатида каралади. Шунинг учун узбек халки хаётида харакатни унгдан бошлаш анъанаси чапдан бошлашни такикка учрашига ва иримнинг келиб чикишига замин хозирлаган.
Бешик куббасига ипни тугиш оркали чаколокнинг уйкусини сотиб олиш ва ипга тугиш магик амали бажарилади. Мазкур ретуал кадимги аждодларимизнинг предмет магияси билан боглик мифологик тасаввурлари натижасида шаклланган. Магик кудратга эга деб саналувчи момо томонидан ипнинг тугилиши ва "уйкунгизни сотдингизми?" деб сураши узига хос магик айтим маъносини бажарган. Аслида уйку сотилмайди, у мавхум тушунча, абстракт от. Аммо, Гайб олами билан алокада булувчи момо унга магик мохият багишлайди. Боланинг бешикка солиш маросими бир куринишда маиший маросим булса-
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
да, аслида у замин ва Гайб олами вакиллари уртасида бажариладиган магик маросимдир. Инсон тугилгандаги илк чумилтириш ва вафот этгандаги охирги поклаш одамни узга оламдан замин оламига, вафот этганда замин оламидан узга оламга утказишга каратилган маросим саналади.
Болани бешикка боглгандан сунг куйидаги айтимлар айтилади: Бешиги тахта, Оркаси пахта Эгаси келди, Кучуги коч. Ичида ётганнинг, Бахрини оч! [11]
^оч-коч, коч бужилари, Келди бешикнинг эгалари, Боламнинг узи келди. Алла килади Мазза килади.
Ёки: Кет-кет бабаси, Келди эгаси, Тилло калъаси. Гулдай жужаси
Так-так гавора, Душманлари овора. Эгаси келди, Бабаси кетсин, Тошай котсин, ^ушдай турсин. [12]
Мантда келтирилган кучук, баба жиннинг таъбулаштирилган номи. Узбекларда ёвузлик кучларини номини тилга олса, пайдо булади деган инонч сабабли таъбулаштириш анъанаси шаклланган. Масалан, илонни кечаси илон демасдан узун опа деб атайдилар. Мазкур матнда хам айни шу холат кузатилади. Жинларни - ёвуз кучларни кучуги, бабаси номи билан аташ уларни таъбулаштирилишидан далолат беради. Бешикка богланган болани атрофидан айлантириб, исирик тутатилади. Исирик тутатиш расми турли инс-жин, куз-сухдан фориг этиш максадида амалга оширилади. Исирик тутунини айлантириб, шундай айтимлар айтилади:
Х,азорисванднинг донаси, Шу бегунохнинг шонаси, Чашми эш, чашмаи хеш, Х,амсояхон гирди пеш. Х,азорисванд хазор дори, Х,азор дардга давойи. Онасининг кузи, Дадасининг кузи,
Ёмон кузлар йуколсин, Бало-казо йуколсин,
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
Шу болам омон колсин.[13]
Момо томонидан айтилган айтимларда бола ва онанинг инс-жинсдан мухофаза килиниши билан боглик одатлар утказилаи. Чашми эш, чашми хеш иборалари тожикча суз булиб, атрофдаги, куни-кушниларнинг кузи маъносини англатади. Халкимизда тугилган бола юзида нур булади деган тасаввурлар бор. Бегона кишининг чакалок юзига кузи тушса, куз тегади деб ирим килинади. Исирик тутатиш расм-русуми куз магияси билан боглик мифологик тасаввурлар натижасида юзага келган. А.С. Токарев куз тегиши билан боглик магик карашларни диннинг «ultimum moriens» узига хос шакли сифатида бахолайди. Унинг кайд этишича, бизга замондош булган эътикодсиз, худога ишонмайдиган зиёлилалар хам уз хаётларининг кайсидир уринларида иримлар ва бахтли ва бахтсиз кунлар, куз тегиши каби тушунчаларга амал килишадилар.[14] Олимнинг таъкидлашича, куз тегиши билан боглик тасаввурлар магиянинг узига хос тури булган куз магиясини ташкил этади.[15] МУ^ОКАМА
Узбек халки бешикка боглаш маросимларида бешикнинг бош томонида курпачасини тагига нон, пичок, пиёз куйилади. Нон ризк-насибали булиши учун, пиёз зиён-захматдан, куз-сухдан асраш максадида куйилади. Бу иримлар магик тасаввурларнинг инсон онгида доимий яшашини курсатади.
Бешикнинг устига ёши катта, куп ухлайдиган кишини кийимидан ташлаб куйилади. Улуг киши булсин, узок ва тинч ухласин деган ишонч билан ирим килинади. Шу тарика уч-турт кишидан иборат "бешик кеча" маросими тугайди. Намаганлик узбекларда болани бешикка боглашидан олдин бешикка боланинг отасини оёк кийимини куйиб олишаркан. Унинг маъноси отасини изини боссин, деган ниятни ифодалар экан. [16]
Чакалокни тирногини олишда хамён устига олса пули куп булиши, китобнинг устига илмли булиши, киз болага сурпани устидаа тирноги олинса пазанда булиши ният килинади. Боланинг тирногини мевали дархт тагига ташлаш талаб этилади. Агар бошка жойга ташланса, болага жинлар ошно булиши мумкин деб каралади. Тинок олиш ва у билан боглик иримлар кадимдан барча халкларда мифологик мохият касб этганлиги Дж.Дж.Фрэзернинг "Олтин буток" номли асарида хам кайд этилади.
Чакалок дунёга келгандан сунг биринчи бор уйга олиб келганда, узидан катта опа ёки акаси булса чакалокнинг оёги курсатилади, негаки чакалокдан куймасин, кизганмаслиги учун ирим килинади. Аслида болани юзини эмас оёгини курсатиш анъанаси куз тегиши билан боглик мифологик тасаввурлар таъсирида шаклланган. Чилласи чикмаган чакалок кеч пайти хеч каерда чикарилмайди. Мабодо кеч тушганда бирон жойга олиб чикилса, кукрагига нон куйилади. Нон-ризк хисобланиб, ризки билан кетсин, болою-казодан асрасин, йулдош булсин деган максадда ирим килинади. Ноннинг ёвуз рухлардан асраши тугрисидаги мифологик тасаввурлар узбек халкида куп учрайди. ^адимда озик - овкатнинг танкислиги сабабли нон камёб булган ва узининг сакрал мохиятини шакллантирган. Шунинг учун нон илохий мохият касб этади деган карашлар шаклланиб, халкимиз орасида нонни тутиб касам ичиш, болларнинг ёстиги остига нон куйиш анъаналари шаклланган.
Навоий вилояти ахолиси орасида куп учрайдиган иримлардан бири - кун ботган вактда чакалокни кийими далада колдирилмайди. ^олдирилса, бола учинади, чилла
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
тушади, огринади, деб хисоблайдилар. Чилласи чикмаган боланинг кийимини уйдан ташкарида колдиришнинг такикланиши хам узига хос мифологик мохият касб этади. Халкимизда ёвуз кучлар тунда дохл булишига ишониш билан боглик тасаввурлар мавжуд. Туркий мифологияда тун демоник кучларнинг фаоллашиш вакти сифатида каралади. Жанубий Хоразм узбекларида бола тугилиши билан боглик инончларни урганган Л.А.Фирштейн тадкикотида хам янги кузи ёриган аёлларнинг бир-бири билан куришишлари таккикланганлиги, куришса, чилла тушади деб ирим килиниши хакида маълумотлар келтирилади.[17] Фольклоршунос Л.Худойкулова тадкикотларида эса, Сурхондарё узбеклари орасида янги кузи ёриган оналарнинг чилла даври ва у билан боглик иримлар борасида тухталиб утилган.[18] ХУЛОСА
Хуллас, узбек халкида болани бешикка боглаш билан боглик маросимлар таркибида амал килинадиган иримлар тарихий асосига кура аждодларимизнинг кадимги сув, олов, аждодлар культлари ва анимистик тасаввурлари таъсирида шаклланган. Иримлар дастлаб мифологик мохият касб этиб, эътикод заминида яшаган ва халк тафаккурида даврлар утиши билан огзаки айтимларга кучган. Иримларнинг онгдан харакатга, харакатдан огзаки ижодга кучиши уларнинг мифопоэтик вазифа бажаришини юзага келтирган. Мана шу нуктаи назардан бола тугилиши билан боглик иримлар мохияти табуга дахлдорлиги, мифологик мохият касб этиши ва маросим таркибида уринлашуви, унинг семантикаси суз оркали ифода этилиши унинг фольклорнинг кичик жанри эканлигини курсатади.
REFERENCES
1. Бурыкин А.А. Тунгусские шаманские заклинания XVIII века в записях Я. И. Линденау//Сибирская Заимка (материал Galushko.ru сайтидан олинди) [2.Б.2.]
2. Джеймс Джордж Фрэзер. Золотая ветвь. Исследование магии и религии: В 2 т. Т. 1: Гл. I-XXX1X / Пер. с англ. М. Рыклина. - М.: ТЕРРА-Книжный клуб, 2001. - 528 с. [1.Б.2.]
3. Ёрматов И. Узбек халк ирим айтимларининг жанр хусусиятлари//Узбек фольклоршунослиги антологияси. - Тошкент, Узбекистон миллий энциклопедияси давлат нашриёти, 2017. - Б. 471- 482.[7. Б-2.]
4. Жураев М. "^ирк"нинг кирк хил тавсифи//Фан ватурмуш. 1980. № 11; Яна уша. Кук бури авлодлари // Фан ва турмуш. 1983.№ 3; Яна уша. Боболардан колган накллар: афсона, ривоя, ирим-сирим ва халк таквими (туплаб нашрга тайёрловчи, суз боши ва изохлар муаллифи М.Жураев, У.Сатторов). - Тошкент, Фан. 1998. .[5.Б-2]
5. Пропп В.Я.Исторические корни вольшебной сказки. (четверты издание), - Москва, Лабиритн, 2000, - 335 с. .[3.Б-2.]
6. Саримсоков Б. Узбек маросим фольклори. - Тошкент, Фан, 1986. - Б.65/.[4.Б-2]
7. ^аюмов О. Ирим ва мифологик талкин//Адабиёт гулшани. Илмий маколалар туплами. 2- китоб.- Навоий, 2001. - Б. 16-22/ [6.Б-2.]
8. Жураев М. Ой-олдида бир юлдуз. Нашрга тайёрловчи ва суз боши муаллифи-Тошкент, Е.Еулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти. 2000. - Б. 8. [8.Б-3]
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
9. Жураев М. - Тошкент, Е.Еулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти. 2000. - Б.6. [11.Б-6]
10. Жураев М. - Тошкент, Е.Еулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти. 2000. -Б.5-10 бет.[12.Б-6]
11. Уша манба (13.Б-7)
12. Муллифнинг фольклор экспедицияси материалларидан. 2015 йил 21 апрелда Навоий вилоятининг Навбахор туманидаги Учтут кишлогида яшовчи 54 яшар Мукаррам Турдиевадан ёзиб олинган.[10.Б-5]
13. Наманганлик адабиётшунос олима ХДамрокуловадан фольклоршунос ^аюмов О. 2022 йил апрелда ёзиб олган. [16.Б-8]
14. ^аюмов О. Узбек шомон маросим фольклори. - Тошкент, Иктисод-молия, 2020. -Б. 16.[9.Б-4]
15. Токарев С.А. Ранние формы религии. - Москва, Политиздат. 1990. - С. 6. 407. С. (622 с.) [14.б-7]
16. Токарев С.А. Ранние формы религии... - С. 407.[15.Б-7]
17. Фирштейн Л. А. О некоторых обычаях и поверьях, связанных с рождением и воспитанием ребёнка у узбеков Южного Хорезма // Семья и семейные обряды у народов Средней Азии и Казахстана. - Москва, Наука, 1978. - С.192.[17.Б-9]
18. Худойкулова Л. Рождение ребёнка и связанные с ним обряды в узбекском фольклоре// Филологические науки. Вопросы теории и практики (входит в перечень ВАК). - Тамбов, Грамота, 2010. № 3. - С. 166-169.[18.Б-9]