Научная статья на тему 'Innovative input into the development of informational support of health care'

Innovative input into the development of informational support of health care Текст научной статьи по специальности «Компьютерные и информационные науки»

CC BY
51
24
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
общественное здравоохранение / инновация / информатизация
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по компьютерным и информационным наукам , автор научной работы — А А. Akanov, Zh. Padaiga, М А. Kamaliyev, S.Y. Yanonis, А М. Ayezova

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ИННОВАЦИОННЫЙ ВКЛАД В РАЗВИТИЕ ИНФОРМАТИЗАЦИИ ЗДРАВООХРАНЕНИЯ

Информатизация является наиважнейшей составной частью инновационных программ в здравоохранении Республики Казахстан. В настоящее время в Казахстане ощущается острая потребность в развитии таких научно-методологических основ информационного менеджмента в системе здравоохранении, который должен обеспечить эффективное использование ресурсов информационных систем в интересах основной деятельности. Казахский национальный медицинский университет имени С.Д. Асфендиярова и Литовский университет наук здоровья реализуют научный проект, цель которого заключается в разработке научно обоснованных и подтвержденных лучшей практикой модели управления медицинской организацией на основе внедрения инновационных информационных технологий.

Текст научной работы на тему «Innovative input into the development of informational support of health care»

Вестник КазНМУ, №4(1) - 2013

УДК 614.2

А.А. AKANOV, ZH. PADAIGA, М.А. KAMALIYEV, S.Y. YANONIS, А.М. AYEZOVA

Kazakh National Medical University named after S. D. Asfendiyarov Lithuanian University of Health sciences

INNOVATIVE INPUT INTO THE DEVELOPMENT OF INFORMATIONAL SUPPORT OF HEALTH CARE

The informational support is a topical problem of contemporary health care. It is directed towards the establishment and development of the information facilities, the key value of which consists of the management and analytical information systems created on the basis of computer hardware and computer networks, information technologies and telecommunication systems [1,2,3]. Nowadays the documentation management takes too much time from the doctor: cards, sending, protocols, extracts, registration forms, etc. The medical information technologies and specialized software that we offer would allow conducting complete medical electronic paperwork easily. When the medical organization is being automated, the electronic outpatient cards and case histories are used, the reports are made and the medical statistics is formed. The automation of medical organizations on the basis of creation of single information space of general health organizations allows creating automated work places for doctors, organizing the work of the department of medical statistics, forming the data bases, conducting electronic case histories and uniting all the medical, diagnostic, administrative, economic and financial processes. The automation of the outpatient clinic or inpatient facility simplifies a number of working processes and increases its effectiveness. The control, recording and planning in the single system will result in the improved working conditions and quality of the provided services, as well as in increased competitive ability of the general health organizations in the market.

The following main results have to be achieved through the implementation of medical information system and development of new working processes of medical organization: time saving of medical staff, improved quality of planning, improved management of working processes, help to make the clinical decisions, and easier access to information.

At present the informational support of health care in the Republic of Kazakhstan is in the difficult stage of its development. From one side, the modernization of health care demands acceleration of informational support, computerization and automation of the system, and from the other side - the lack of systemacity and organizational orderliness is present in case of unprepared managers of general health organizations and medical staff. As the result the solution of problems of development of informational support of health care is significantly slowed down and new problems, which also need to be solved, are accumulating. The domestic market of the informational support and communication technologies is occupied by the production of global foreign manufacturers; actually it is possible to speak only about the perspective of appearance of domestic applications and science-based supporting information technologies on the market. The Kazakh market of information technologies and communications is directed exclusively to the technical means of foreign production, and this leads to reduction of total share of domestic development of information technologies with regard to the amount of the adapted foreign one.

The present market of information technologies has the information resources and technologies. However, the majority of then are morally and physically old-fashioned with regard to the software and hardware resources; the others are not designed for the work in single information space, while the technologies used to transfer data are not able to guarantee the data updating in the real time. The majority of countries pay special attention in the processes of informational support of health care to the standardization of information systems of health care, which is meant to achieve the compatibility and interaction between the independent systems and to reduce the expenses for their processing and maintaining.

The effectiveness of the functioning of information systems mainly depends on the implementation of standards of data exchange and universal system of classification and encoding. The problem of standardization of data exchange not only inside the system but also with the participants of information interaction is especially relevant for information systems.

The most cost-effective, technically adequate and rapid way to solve the problem of the standard's processing in the information systems of health care is the adaptation to the Kazakh conditions of development of organizations of international level, which specialize in the standardization on electronic data exchange in the relevant area. In this aspect the most perspective are the standards of the European Committee for Standardization in the area of Health Informatics CEN/TC251, American Standardization Institute ANSI (HL7, X12N), and Technical Committee on Health Informatics of International Organization for Standardization ISO/TC215. In this regard it is meaningful to develop and approve the standard of informational support of medical organization during the process of pilot project using the follow-up and full-sized implementation. Kazakh National Medical University named after S. D. Asfendiyarov and Lithuanian University of Health Sciences are implementing the scientific project, which purpose is to develop the scientifically substantiated management models of medical organizations approved by the best practice on the basis of the implementation of innovative information technologies.

The developed medical information system satisfies the following requirements: it satisfies completely the developed new processes of the work of medical organization; it is simple to use and friendly to user; achievement of functionality and simple usage without special training; creation of network between the interrelated single components.

The technological characteristics of the developed information technologies are the following:

- the system is formed using the modern Web-technologies according to the modern principles of service-oriented architecture SOA;

- the data storage, data presentation and logics of actions are implemented on different levels of the architecture of information system;

- the system is operated using all the popular Internet browsers (Internet Explorer, Opera, Mozilla, FireFox, Google Chrome);

- the system provides high effectiveness of operation and safety of data when they are used in the easy-to-maintain environment;

- the system guarantees high reliability and speed of work when the system is used by big number of users at the same time;

- the system is easy to integrate with other systems when the international standards corresponding to transport protocols are used;

- it is easy to modify the system and to adjust it to the needs of the users of certain environment. All the main functions and components of the system will be constructed according to special framework, which will allow modifying the system as needed easily. When the new information technologies are adapted and implemented, the trained specialists of health care, who are able to continue maintenance works, further modernization and development of acquired information technologies independently in the future, will teach the users and prepare other analogous specialists, as well as students.

In general the medical information system is meant to improve the management of health care and to increase the quality and accessibility to medical help.

Вестник КазНМУ, №4(1) - 2013

REFERENCES

1 Камалиев М.А., Абеуова Ж.С., Нурпеисов Т.Н. К вопросу использования программных продуктов в Единой информационной системе здравоохранения // Материалы республиканской научно-практической конференции «Государственно-частное партнерство в здравоохранении Республики. Пути становления и развития». - 2010. - С. 68-71 .

2 Камалиев М.А., Абеуова Ж.С. Информационная стратегия современной национальной системы здравоохранения // Формирование и развитие конкурентноспособного человеческого капитала в Казахстане: Материалы Международной научно-практической конференции. - 23 июня 2010 . - С. 245-247.

3 Камалиев М.А. Роль инноваций в развитии системы здравоохранения // Развитие здравоохранения в свете устойчивого социально-экономического развития страны: Материалы научно-практической конференции с международным участием, посвященной 20-летию Независимости Республики Казахстан. Дни университета. - 3 декабря 2011 . - С. 11-15.

А.А. АКАНОВ, Ж. ПАДАЙГА, М.А. КАМАЛИЕВ, С.Ю. ЯНОНИС, А.М. АУЕЗОВА

С.Ж. Асфендияров атындагы ^аза; Yлттык; медициналы; университетi Литвалы; денсаулы; гылымы университетi

ДЕНСАУЛЫК САКТАУДАГЫ АКПАРАТТАНДЫРУДЫ

дамытудаГы инновациялыК Улес

Туйш: Ма^алада ^аза^стан Республикасында денсаулы^ са^тау жуйесш реформалаудагы же^спктер мен мэселелерге, оларды ^озгаушы факторларта ^ыс^аша талдау жасалынган. Авторлар ^¡рпдей ^огамда саяси экономикалы^ жэне бас^адай урд^ер жур^ жат^анда денсаулы^ са^тау саласын ^айта уйымдастыруда зац шыгарушы органдар, баскару 1^рылымдарыныц ат^арушы ^ызметшщ элi де жеткiлiксiз екендИ жeнiнде ^орытындыга келген. Денсаулы^ са^тау реформасын жоспарлау шараларын тек халы^аралы^ тэжiрибе негiзiнде емес, республиканыц экомикалы^-элеуметпк жагдайын, ^огамда денсаулы^ са^тау жешнде жан-жакты экономикалы^ зерттеулердi ескере отыра жасалуы ^ажет.

ТYйiндi свздер: ^огамды^ денсаулы^ са^тау, инновация, а^параттандыру.

А.А. АКАНОВ, Ж. ПАДАЙГА, М.А. КАМАЛИЕВ, С.Ю. ЯНОНИС, А.М. АУЕЗОВА

Казахский национальный медицинский университет им. С.Д. Асфендиярова Литовский университет наук здоровья

ИННОВАЦИОННЫЙ ВКЛАД В РАЗВИТИЕ ИНФОРМАТИЗАЦИИ ЗДРАВООХРАНЕНИЯ

Резюме: Информатизация является наиважнейшей составной частью инновационных программ в здравоохранении Республики Казахстан. В настоящее время в Казахстане ощущается острая потребность в развитии таких научно-методологических основ информационного менеджмента в системе здравоохранении, который должен обеспечить эффективное использование ресурсов информационных систем в интересах основной деятельности. Казахский национальный медицинский университет имени С.Д. Асфендиярова и Литовский университет наук здоровья реализуют научный проект, цель которого заключается в разработке научно обоснованных и подтвержденных лучшей практикой модели управления медицинской организацией на основе внедрения инновационных информационных технологий. Ключевые слова: общественное здравоохранение, инновация, информатизация.

УДК 61:378

А.Д. ДУЙСЕКЕЕВ, А.В. БАЛМУХАНОВА, Д.О. КАРИБАЕВА, Г.Ш. ТОЙЛЫБАЕВА, В.Н. БАЛМУХАНОВ

ПРИНЦИПЫ КОМПЕТЕНТНОСТНОГО ПОДХОДА В ВЫСШЕЙ МЕДИЦИНСКОЙ ШКОЛЕ КАЗНМУ ИМ. С.Д.АСФЕНДИЯРОВА

В статье обсуждаются принципы компетентностного подхода в высшем медицинском образовании; представлен анализ технологических принципов построения учебного процесса на основе компетенций. В частности, обсуждается система взаимоотношения кафедр медицинского вуза на основе ключевых компетенций. Приводится порядок введения ключевых компетенций в рабочих программах медицинского вуза.

Ключевые слова: компетенции, компетентностный подход, ключевые компетенции, компетенции врача, качество образования, преемственность в образовании.

В настоящее время мировой тенденцией в образовании в целом и в высшем медицинском образовании в частности стало освоение компетентностного подхода. Отечественная высшая медицинская школа также осваивает это направление в педагогике. При этом существуют различные понимания термина «компетенция». Сущность этого понятия как нельзя лучше раскрывается в его происхождении. В самом деле, слово с сompetence (англ.) является однокоренным по отношению к словам сотреШоп - конкуренция, соревнование, конкурс;

сотреШог - конкурент, соперник. Если в советские времена существовал институт государственного распределения, и выпускник вуза мог не беспокоиться о своем профессиональном трудоустройстве, то теперь молодой специалист оказывается в конкурентной среде на рынке труда, и уже одно это заставляет его осваивать предметные области, в которых он к окончанию вуза должен быть компетентным. Следовательно, речь идет об обучении не как о пассивном наполнении знаниями, а как об их активном освоении.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.