Научная статья на тему 'IMPORTANCE OF MATHEMATICS IN GENERAL EDUCATION'

IMPORTANCE OF MATHEMATICS IN GENERAL EDUCATION Текст научной статьи по специальности «Математика»

CC BY
7
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Символ науки
Область наук
Ключевые слова
mathematics / studying mathematics / analysis
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «IMPORTANCE OF MATHEMATICS IN GENERAL EDUCATION»

элемента в системе и определяет влияние такого отказа на общий системный риск. или -надежность. Деревья событий являются индуктивными; деревья ошибок являются дедуктивными.

Исходное событие в дереве событий обычно попадает в одну из следующих четырех категорий:

- Неисправности или небезопасные условия в отдельных предметах оборудования; -Человеческая ошибка;

- Коммунальные сбои; а также

- Внешние события (такие как ураганы или землетрясения)

Конструирование дерева событий происходит аналогично конструированию дерева неполадок. Оно начинается с определения инициирующего событий. Каждая ветвь дерева событий представляет собой отдельный результат последовательности событий.

Частота каждого сценария развития аварийной ситуации рассчитывается путем умножения частоты основного события на вероятность последующего. При этом сумма вероятностей событий, следующих из каждой точки разветвления дерева событий, равна единице (что, по существу, означает полноту описания возможных сценариев развития аварийной ситуации).

Оценку вероятности событий проводят с использованием статистических данных или расчетными методами. При отсутствии статистических данных для вероятности мгновенного воспламенения истекающего продукта допускается 31 принимать значение 0,05. Список использованной литературы:

1. Уродовских В. Н. Управление рисками предприятия: Учеб. пособие. — М.: ВЗФЭИ, 2009. — 130 с.

2. ГОСТ 12.0.003-74* переиздание (сентябрь 1999 г.) «ССБТ. Опасные и вредные производственные факторы. Классификация».

3. Гражданкин А.И., Дегтярев Д.В., Лисанов М.В., Печеркин А.С. Основные показатели риска аварии в терминах теории вероятностей //Безопасность труда в промышленности. - 2002. - №7. - с.35-39

4. СН 2.4/2.1.8.562-96 «Шум на рабочих местах, в помещениях жилых, общественных зданий и на территории жилой застройки» (утв. Минздрав России, 1997).

5. ГОСТ 12.1.004-91 «ССБТ. Пожарная безопасность. Общие требования (01. 07. 92)».

6. Поспелов Д.А. Ситуационное управление: теория и практика. -М.: Наука, 1986. - 288 с.

7. . РД 34.21.122-87 «Инструкция по устройству молниезащиты зданий и сооружений».

8. СанПиН 2.2.1./2.1.1.1200-03 «Санитарно-защитные зоны и санитарная классификация предприятий, сооружений и иных объектов» (зарегистрировано в Минюсте РФ 29.04.2009 г.).

© Галиуллина И.И., 2023

УДК 53

Гулджанова Г. Х.,

Старший преподаватель Халмырадова А.,

Преподаватель

Туркменский государственный институт финансов IMPORTANCE OF MATHEMATICS IN GENERAL EDUCATION

Keywords:

mathematics, studying mathematics, analysis.

When teaching mathematics, the goal of developing students' intellectual abilities is carried out in conflict with other goals. Forming the thinking of students in mastering the information in the mathematics program is an important task of the teacher. It allows students to develop their mathematical skills and develop their creative approach to any task. Studying mathematics significantly contributes to the growth of students' mental education, that is, their thinking (intellectual) abilities. The following goals of teaching mathematics in high school are implemented to intellectually develop students:

1. Induction and deduction, generalization and clarification, analysis and synthesis, classification and systematization, abstraction, analogy are among the ways and methods of students' thinking during the study period. types are entered.

2. The active use of problems during the entire educational process promotes the growth of students' creative abilities. When learning mathematics, the skills and abilities of mental work (planning one's work, searching for convenient and short ways to perform it, critically considering the obtained results) are formed.

3. The ability of students to express their thoughts clearly and concisely, concisely and meaningfully during the period of studying mathematics compact, organized and literate writing skills are cultivated.

4. One of the important problems of school mathematics is the logical development of students. The objects of mathematical reasoning and the rules adopted in mathematics for their construction contribute to the formation of the skills of justifying and proving assertions, making clear definitions, develop a logical feeling, intuition, briefly and clearly reveal the mechanism of logical structures and teach how to use them.

Thus, school mathematics plays a key role in the formation of students' scientific-theoretical thinking. It is necessary to arm young people who will work in various fields of science and production after finishing school with the basics of mathematical knowledge. Various occupations in manufacturing and agriculture require future workers to acquire knowledge, skills and abilities related to mathematics and its applications. The practical goals of teaching mathematics are as follows:

1) to develop in students the ability to use the acquired knowledge in solving simple problems that arise in life and in studying related subjects (physics, chemistry, drawing, etc.);

2) to develop the ability to use mathematical tools (drawer, circle, protractor, astrolabe, etc.);

3) to develop students' ability to learn independently.

The goals of teaching mathematics, like the goals of teaching other subjects, vary to some extent depending on the tasks society places on schools. That is, if the purpose of teaching mathematics in general secondary school is, on the one hand, to equip students with the fundamentals of mathematical science, to enable them to use the acquired theoretical knowledge in life, related sciences, and industry, on the other hand, to develop their mathematical thinking, and to prepare them for important scientific-theoretical problems. who can solve it, loyal to his people, his country, his honorable president, the Great Revival

It consists of preparing literate, intelligent people who can contribute to the era. They often consider math to be the hardest subject in school. Indeed, students encounter different levels of difficulty when learning mathematics. For example: they have difficulty in solving non-standard problems, applying mathematical knowledge to other sciences, solving practical problems related to public economic affairs, and using mathematical tools in various industrial activities. Overcoming the mentioned difficulties inculcates the love of work and the will in students. School mathematics has great potential in solving problems.

In recent years, in our country, based on the best practices, mathematics has been implemented in secondary schools based on the ideas of the Honorable President about education. The polytechnic principle of teaching mathematics assumes that students can use the acquired knowledge, skills and abilities in related subjects (eg, physics, astronomy, computer science, chemistry, drawing, etc.), in life and in future work experiences. Mathematics has great potential to implement the polytechnic principle of teaching.

Nowadays, when computer technology is rapidly introduced into various sectors of the economy, science, technology, and economy, it is necessary to train employees who are able to build mathematical models of

various situations and events with the required level of accuracy. Accordingly, in order to prepare school graduates for future employment, it is advisable to give students an understanding of the features of using mathematics in life and industry, and to build the skills of building mathematical models of simple phenomena and situations already at school, during the mathematics lesson.

Applying mathematics to solve problems encountered in industry and life consists of three stages, i.e. converting the life problem into the language of mathematics (formalization), solving the problem expressed in mathematical language with the help of mathematical tools (solving in a model) and replacing the obtained answer with the life problem being solved (interpretation). stands Each of these steps requires practical skills as well as pure mathematical knowledge and skills. In order to develop these skills in students, it is necessary to know the characteristics of applied mathematics that are different from pure mathematics. Literature:

1. Kritsky O.L., Mikhalchuk A.A., Trifonov A.Yu., Shinkeev M.L. Probability theory and mathematical statistics for technical universities. - Tomsk, 2010.

2. Gutliev G. Guide to solving problems in the theory of probability and mathematical statistics. - Ashgabat, 2017.

© Ty^gwaHOBa T.X., Xa^MbipagoBa A., 2023

УДК 53

Дурдыев А.Г.,

Преподаватель Пограничного института Туркменистана

Дурдыев Р.А., Преподаватель

Туркменский государственный университет имени Махтумкули

Аразгелдиева М.А., Преподаватель

Государственная академия художеств Туркменистана ДИСКРЕТНАЯ МАТЕМАТИКА И МАТЕМАТИЧЕСКАЯ ЛОГИКА Ключевые слова:

дискретная математика, логические рассуждения, функциональные системы.

Дискретная математика - это раздел математики, берущий свое начало в глубокой древности. Его основная характеристика - дискретность. Дискретная математика в широком смысле включает в себя несколько передовых разделов математики, таких как теория чисел, алгебра, математическая логика, а также новые разделы, развивавшиеся под сильным импульсом, связанным с научно-техническим прогрессом, приведшим к изучению сложных систем управления, возникших в середины 20 века с использованием электронных вычислительных машин. В узком смысле дискретная математика ограничивается несколькими новыми разделами, такими как теория функциональных систем, теория графов и сетей, теория кодирования и комбинаторный анализ.

Сегодня дискретная математика является не только основой математической кибернетики, но и важной частью математического образования. Наука логика, которую называют общей или формальной логикой, — это наука, возникшая в древности и изучающая законы, формы и виды мышления, мышления

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.