Научная статья на тему 'ИМОМ БУХОРИЙ ҲАДИСЛАРИДА ИЛМУ МАЪРИФАТ ҒОЯЛАРИНИ АКС ЭТИШИ'

ИМОМ БУХОРИЙ ҲАДИСЛАРИДА ИЛМУ МАЪРИФАТ ҒОЯЛАРИНИ АКС ЭТИШИ Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
754
35
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Имом Бухорий / ислом дини / ҳадис / илм / маърифат / билим / ишонч. / Imam Bukhari hadith / religious tolerace / faith knowledge / beliefs.

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Султонов, Т.

Ушбу мақолада Ислом дини ҳадис илмининг буюк тафаккури Имом Бухорийнинг ҳадисларида илму маърифат ғоялари муҳокама қилинади. Жаҳонда дунёвий ва диний билимлар ўртасидаги ўзаро боғлиқлик алоқалари ривожланишидаги муносабатлар таҳлил этилади. Имом Бухорийнинг ҳаёт йўли ва унинг тўплаган ҳадисларида илм, маърифат, диндаги айрим ўзгаришлар бугунги шароитлар билан боғлиқ ҳолда анализ қилинади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

IMAM BUKHARI'S HADITHS REFLECT THE IDEAS OF SCIENCE AND ENLIGHTENMENT

This article discusses the relationship between science, eliefs tolerance in Islam in the Hadiths’ of the great Hadith scholar Imam Bukhari, while there is increasing tension between secular and religious sciences in the world today. In particular, al-Buhari’s way of life, and the hadiths he has collected reflects on the analysis of faith, science, enlightenment, religious tolerance and change of religion. It also focuses on reforms in Uzbekistan on freedom of religion tolerance, Islam and religious education.

Текст научной работы на тему «ИМОМ БУХОРИЙ ҲАДИСЛАРИДА ИЛМУ МАЪРИФАТ ҒОЯЛАРИНИ АКС ЭТИШИ»

ИМОМ БУХОРИЙ ХДДИСЛАРИДА ИЛМУ МАЪРИФАТ ГОЯЛАРИНИ

АКС ЭТИШИ

d https://doi.org/10.24412/2181-1784-2022-23-775-785

Султонов Т.

ТДИУ, фалсафа фанлари номзоди, доцент

АННОТАЦИЯ

Ушбу мацолада Ислом дини уадис илмининг буюк тафаккури Имом Бухорийнинг уадисларида илму маърифат зоялари мууокама цилинади. Жауонда дунёвий ва диний билимлар уртасидаги узаро боглицлик алоцалари ривожланишидаги муносабатлар таулил этилади. Имом Бухорийнинг уаёт йули ва унинг туплаган уадисларида илм, маърифат, диндаги айрим узгаришлар бугунги шароитлар билан боглиц уолда анализ цилинади.

Калит сузлари: Имом Бухорий, ислом дини, уадис, илм, маърифат, билим, ишонч.

АННОТАЦИЯ

Данная статья обсуждает отношения между убеждениями наукой и терпимост в Исламе в хадисах великого ученого Имама ал-Бухари, в то время имеют диалектическая отношение между светской и религиозной следовательно. Образ Имом Бухари и хадисы он собрал отражен анализы науки просветления, религиозной терпимости и изменений в релегии.

Ключевые слова: Имам Бухари, ислам, хадис, релижозная терпимость, справедливость, знания, убуждения.

ABSTRACT

This article discusses the relationship between science, eliefs tolerance in Islam in the Hadiths' of the great Hadith scholar Imam Bukhari, while there is increasing tension between secular and religious sciences in the world today. In particular, al-Buhari's way of life, and the hadiths he has collected reflects on the analysis of faith, science, enlightenment, religious tolerance and change of religion. It also focuses on reforms in Uzbekistan on freedom of religion tolerance, Islam and religious education.

Keyworlds: Imam Bukhari hadith, religious tolerace, faith knowledge, beliefs.

КИРИШ

Багрикенглик тамойиллари Декларацияси"да таъкидланганидек "Багрикенглик булмаса, тинчлик булмайди, тинчликсиз эса тараккиёт ва демократия булмайди"[1: 92].

Ислом оламида диний багрикенглик гояларида илм-фан, маънавият ва эътикод бирлиги масалаларига алохида ургу берилган. Узбекистон мустакилликка эришгандан сунг азиз юртимиз заминида етишиб чиккан дунёвий ва ислом оламида машхур булган буюк алломаларнинг табаррук номларини тиклаш, муборак кадамжоларини обод килиш, уларнинг улкан илмий-маънавий меросини хар томонлама чукур урганиш, халкимиз ва жахон жамоатчилиги уртасида кенг таргиб этиш хамда миллий-диний кадриятларимизни асраб-авайлаш ва улуглаш имкони тугилди. Мустакиллик йилларида Узбекистонда шу йулда илгари тасаввур килиш хам кийин булган, том маънода тарихий ишлар амалга оширилди. Бутун мусилмон оламида тан олинган имом Бухорий, Имом Термизий, Имом Мотрудий, Бурхониддин Маргиноний, Абдухолик Гиждувоний, Бахоуддин Накшбанд сингари буюк алломаларимизнинг хаёти ва илмий меросининг кенг урганилиши, юзлаб диний-тарихий ёдгорликлар, меъморий обида ва мажмуалар обод килинган. Куръони карим маънолари, аллома аждодларимизнинг бебахо илмий-маънавий мероси узбек, она тилимизга таржима килингани ва бошка куплаб ишларни таъкидлашимиз уринлидир.

Инсоният асрлар давомида узидан бошка эътикод вакилларига эътибор билан муносабатда булиш, уларнинг диний хис туйгуларига нисбатан хурмат хиссини намоён килишдек фазилатни хам камол топтирганини кайд этиш лозим. Диний багрикенглик хамиша диний заминдаги адоватга карши узига хос калкон вазифасини утаган. У турли эътикодларнинг бир замон ва маконда мавжуд булишига, уларнинг сохиблари уртасидаги хамкорлик ва хамжихатликнинг шаклланишига замин яратган. Бу эса, уз навбатида, тинчлик ва тараккиётга, умуминсоний маданият ва маънавият ривожига хизмат килган. Бугунги демократик ислохотларнинг янги боскичида жамиятимизда диний багрикенглик гоясининг устувор булиши мухим ахамиятга эга. Зеро, багрикенглик бизнинг дунёмиздаги хилма-хилликни хурмат килиш, кабул килиш ва тугри тушунишни англатади. Диний багрикенглик маданиятининг биринчи унсурини муайян дунёвий билимлар замирида шаклланадиган диний билимлар, кадриятлар, эътикод бирлиги ташкил килади. Хрзирги кунда кишилар, айникса ёшларда узаро хамкорлик ва хамжихатлик туйгуларини

камол топтириш, муросасизликнинг хар кандай куринишларига фаол салбий муносабатни шакллантириш инсониятнинг истикболига дахлдор масалага айланди. Билимлар канчалик объектив ва чукур булса, унинг замирида юзага келадиган кадриятлар, бахолар хам шунчалик мустакил булади. Улар багрикенглик маданиятининг имкониятларини белгилаб беради хамда муросасизлик ва такотсизликнинг турли куринишлари йулида мустахкам калкон булиб хизмат килади, бунда "бошкаларга", уларнинг фаолиятига, "узгача" нарсалар ва ходисалар уз кадриятларидан келиб чикиб бахо бемаслик учун мухим ахамият касб этади.

Пайгамбаримизнинг суннатлари Ислом дининг Курони каримдан кейинги иккинчи асосий манба хисобланади. Суннат эса айнан хадис китобларида жамлангандир. Хддислар Ислом асосларини, унинг инсонпарварлик мохиятини, маънавий-маърифий, ахлокий-тарбиявий омилларининг инсон хаётидаги урнини теранрок англашга хизмат килади. "Ислом оламида пайгамбаримиз Мухаммад алайхиссалам хадислари тупламининг ишончли манбаи деб эътироф этилган "Ал-жомеъ ас-сахих туплами барча мухаддислар устози булмиш Имом Бухорийнинг куп йиллик фидокорона изланишлари самарасидир. Ун икки асрдирки, ушбу асар ахамиятига кура, мукаддас Куръондан кейин ислом дини хакидаги иккинчи ишончли ёзма манба булиб колмокда. Нафакат бизнинг юртимиз, балки бошка мамлкатларда хам минглаб, миллионлаб мусулмонлар бу табаррук зот тугилган Бухорои шарифга бориш ва унинг Самарканддаги кабрини зиёрат килишга интилиши бежиз эмас, албатта"[2.28]. Буюк ватандошимиз Имом Бухорий рохимахуллох Пайгамбар алайхиссаломнинг энг ишончли хадисларидан иборат сахих туплами тузиш шарафига муяссар булган улуг зотдир. Унинг "Сахихи Бухорий" китоби дунё мусулмон уламолари томонидан якдиллик билан энг муътабар хадис туплами сифатида эътироф этилган. Бундай бахога сазовор булган хадис тупламлари уламолар уртасида "кутуби тисъа" (туккиз туплам) деб юритилган. Улар куйидагилардир: 1. "Сахихи Бухорий". 2. "Сахихи Муслим". 3. "Сунани Абу Довуд". 4. "Жомеъи Термизий". 3. "Муттабон Насоний". 6. "Сунани Ибн Можа". 7. "Муваттон Малик". 8. "Сунани Доримий", 9. "Сахихи Ибн Хдббон"

Шуни катта фахр билан кайд этиш жоизки, ушбу руйхатдан жой олган Имом Бухорий, Имом Термизий, Имом Насоний, Имом Доримий ва Имом Ибн Х,иббон каби алломалар бетакрор диёримиз - кадимий Муворауннахр замини фарзандаларидир. Илму фазилатда беназир, ноёб акл-идрок ва тахлил салохиятига эга булган, хотира ва тафаккур борасида Ислом оламида намуна

gea эtтнpo$ этнnraн 6y annoManapHuHr KuTo6napu ropTuMu3 ynaMonapu TOMOHHgaH y36eK Tunura Tap^uMa khhhhh6, "OnTuH cuncuna" pyKHu ocTuga Kyn ^ungnuK KOMycHH TynnaM maKnuga 3 ^ung Kunu6 Hampra TanepnaHgu Ba non этнngн[3:3].

MYXOKAMA BA HATH^A^AP

Mamxyp Myxagguc Hmom an-ByxopuHHuHr umoHnu xagucnapuga unM ypraHum Ba yprarnmHuHr $a3unara xaKuga myHgaft e3agunap: "Pacynynnox (c.a.B.) aHTraHnap: "Annox Taono MeHra ro6opraH xugoaT (Annox Taono 6aHganapura KypcaTraH Tyrpu nyn HynnaHMa) cuHrapu unM xaM eKKaH eMFupra yxmaftgu. Bat3u ep co$, yHyMgop 6ynu6, eMFupHH y3ura cuHrgupagu, xap xun ycuMnuKnap Ba KyKaraapHu ycTupagu Ba 6at3u ep KypFoK, KarrnK 6ynu6, cyBHH cuHrgupMacgaH y3uga Tynnangu, yHgaH Annox Taono 6aHganapuHu ^onganaHTupagu. OgaMnap cyBgaH unagunap, xaHBoHnapuHu Ba экннnapннн cyFopagunap. Bat3u ep эca TeKuc 6ynu6, cyBHu y3uga TyTu6 KonMaftgu, KyKarnu xaM KyKapTupMangu. BynapHu KyHugaruna Kuecnam MyMKuH: Bup Kumu Annox unMuHu (ucnoMHu) TepaH ypraHagu, TepaH TymyHu6, yHgaH MaH^aaraaHagu Ba Annox ro6opraH xugoaTHu y3u ypraHu6, y3ranapra xaM ypraragu. Hkkuhhu 6up Kumu unM ypraHu6, ogaMnapra ypraragu. Ammo y3u aMan KunMangu. Yhuhhu 6up Kumu MyTaKa66upnuK Kunu6, y3u xaM ypraHMaftgu, y3ranapra xaM ypramaHgu. BynapgaH SupuHnucu MytMuH, ukkuhhucu $ocuk, ynuHnucu Ko$upgup"[4:24].

Hmom an-Byxopun xa3paraapuHuHr umoHapnu TynnaMnapugaru xagucnapuga MyMuH Kumura Tatpu^ 6epunap экaн, aHTunagu: "Y3uHru3 axmu KypraH HapcaHu SupogapnapuHrrora paBo KypMaryHuHrrona xen 6нpннrнз nuHaKaM MyMuH 6yna onMancro" [5:12] MyMuH 6y aBBano, unMnu Ba MatHaBuaTnu uhcoh, cy3u 6unaH aManu 6up, Bu^goHnu, xanon, noK, uHco^-gueHaTnu, Mexp-MypyBBarau, xaHBoHun Ha^cuHu Tua 6unaguraH, xanK, BaTaH umKu 6unaH amanguraH, agonarau, onu^;aHo6 $a3unaT coxu6u TymyHunraH. By ^uKpnapgaH my aeH 6ynaguKu, 6upop-6up guHra эtтнкog KunumgaH Kypa эtтнкognн 6ynum KunuHgup, myHuHr ynyH xaM эtтнкognн ogaM y3 poxaT-^apoFarn ynyH эмac, Mannar, xanK paBHaKu ynyH eHu6 amaftgu, BaTaHura, xanKura xueHaT KunMaHgu. Ouna Ba MaKTa6ga, onun yKyB ropTnapuga unMnu Ba эtтнкognн maxcHu Tap6uanamga gacraa6 Matpu^aT, unM Ba MatHaBuaT opKanu TyFpunuK Ba noKnuKHu maKnnaHTupumu no3uM.

fflyHu TatKugnam ^ou3Ku, KoMun uhcoh Tap6uacu ycTyBop нyнanнmнмнз 6ynraH xo3upru KyHga uhcohhu KoMunnuK gapa^acura eTKa3umra xu3MaT KunaguraH TatnuMoTnapHu ypraHum gaBp Tana6ugup. Oanca^un HyKTau Ha3apgaH

778

onu6 KaparaHga, komkmuk - HHcoHHHHr eTyKHHKKa эpнmyвнн ^apaeHugaru 6apKaMonnHK gapa^acuHH u^oganoBHH TymyHnagup.

HcnoM TatnHMOTH Syfiuna "komhh hhcoh" TymyHnacu Annox TaonoHHHr ogaMHH aparnmgaH Ky3naHraH MaKcagura TynuK ®:aBo6 6epa onaguraH xaMga ogaMnap gouMo op3y khhh6 KenaguraH ugean maxcra Huc6araH Hmnarnnagu. Eynapra, nafiraM6apHMH3HH Ba MyxaMMag (c.a.B.) hh, Banufi xaMga a3H3 aBnnenapHH Ba mynapra aKUHnamuS KonraH maxcnapHH mhcoh khhh6 onum MyMKHH. HcnoM guHuga axnoKufi KaMonoT ^aMH^T TapaKKueTHHH TatMHHnam, yHgaH 6apna MyaMMonapHH enumHUHr acocufi, xan этyвнн mapTH cu^arnga TanKUH KunuHagu.

Hmom an-Eyxopufi Ha^aKar fiupuK ohhm, 6anKH y3HHHHr ry3an xynK-aTBopu, ogaMoxyHnuru, MypyBBaru, xuMMaru Ba 6eKuec caxoBaru 6unaH xaM 6omKanapgaH TaMoMuna a^panu6 TypraH. y 3exHH yTKupnru Ba KyBBau xa$H3acHHHHr KynnunurH 6unaH xaM xanK opacuga myxpaT Ko3oHraH. MaH6anapga an-ByxopuHHHHr 600 MHHra akhh xagucHH eg 6unraHH Kafig этнпгaн. Eyxopufi xopu^gaH KafiTran, BaraHH Eyxopoga Kynna6 morupgnap Ba ynaMonapra xaguc HHMugaH ca6oK 6epum 6unaH Mamryn 6ynagu. KynnunuK yHH xypMar KunraH, aMMo Eyxopo aMpu Xonug h6h AxMag a3-3yxnHfi 6unaH EyxopufiHHHr anoKacu 6y3Hnu6 Konagu. EyHra ca6a6 aMup onuMgaH capofira Kenu6, "An-^oMet ac-caxHK", "AT-TapuK" KHTo6napugaH yHHHr $ap3aHgnapura ca6oK SopumnuruHH Tana6 KunraH. .HeKHH Eyxopufi "MeH hhmhh xop khhh6, yHH xoKHMnap эmнгн ongura onu6 6opMafiMaH, KHMra hhm KepaK 6ynca, y3H KencuH. Hhm 6opMafigu, unMra KenuHagu", geraH ^aBo6HH afiTraH эgн. AMupra ®:aBo6 eKMafi, ^HTHanu, 6yKToHHH maxcnapHHHr ranura Kupu6, Eyxopufira maxapHH TapK этнmнн 6yropagu. fflyHgaH KefiuH hmom an-Eyxopufi CaMapKaHgra Kapa6 fiyn onagu Ba 6upMyHna Myggar maxap ^KHHugaru XapToHr Kumnoruga y3 morupgnapu Ba KapuHgom-ypyraapuHHKHga amafigu, cyHrpa orup KacanuKKa HanHHu6, 870 fiun 31 aBrycTga (xu^pufi 256 fiun) ga 60 emga Ba^oT этagн Ba my epga ga$H KunuHagu. Hmom an -Eyxopufi aBnognapra 6ofi KHMMarau unMufi-MatHaBufi Mepoc KongupraH 6ynu6, y e3raH acapnapHHHr cohh 20 gaH opTHKgup.

Hmom an-EyxopufiHHHr "CaxuKyn Eyxopufi" acapuga myHgafi xaguc KenHTupunagu: "Hkkh KumugaH 6omKa xacag fiyK: Annox Mon-gyHe 6epraHy yHH xaK fiynuga cap$ khhh6 wpraH xaMga Annox xuKMar aTo этгaнy, y 6unaH xyKM Kunu6, yHH ypraHaguraH Kumura"[6:179].

HMoH^tTHKog Macanacura goup ^agucnapuga KypcaTunumuna, eTyK axnoKHHHr Me3oHnapu энг acocuficu hmohhuhuk, gueHaTnuKgup. 3tTHKogHHHr

инсон хаётидаги урни Ахмад Яссавийнинг инсон мaънaвий кaмолотигa интилиб яшaши лозим, кунглида эътикоди йук одaм эсa инсон номигa номуноси6дир дейди. ПaЙFaмбaримиз хадисларидан биридa эсa шyндaй дейилaди: "Х,еч бирингиз узи яxши курган нaрсaни биродaригa хам рaво курмагунча мумин була олмайди"[7:133]. Мумин одaмлaр yнгa конлари Ba моллaрини ишонгaн одамдир"[8:54]. Шунингдек, "Уч ^слат бор), ким yлaрни мyжaссaм килса, имонни мyжaссaм килибди: инсофли булиш, бaрчaгa сaдом бериш, кaмбaFaдликдa хам инфок-эхсон килиш"[9:142], дегaн хадис оркали хам имон-эътикодли инсоннинг фaзилaтлaри хакида билиш мумкин.

Эътикод бирлиги поклик билан боFлик. Хддисларда озодалик Ba орасталик хакида куйидаги курсаткичлар бор: "Аллох таоло покдир, покликни яxши куради, y сахийдирки, сахийликни яxши куради. Х,овли, сахн Ba турар жойларингизни покиза тутинглар", "Тахоратда кул Ba оёк бармоклари орасини халол килувчи, таомдан кейин эса тишларни тозаловчи умматларим кандай яxшидирлaр"[10:56]. Демак, поклик имонли одамнинг xyсyсияти булиб, уни узида мужассам килган инсон рухи ва танасининг саломатлигини саклаб юрган холда, хам маънан, хам жисмонан соFлом булади.

Эътикод бирлиги тарбия билан боFлик. Хадисларда тарбия axдокни шакллантирувчи ва камол топтиришнинг мухим шарти сифатида белгиланган. Хусусан, "Фарзандларингизни яxши бокингиз, уларни яxши тарбия килингиз"; Фарзандларингизни иззат-икром килиш билан бирга axлок-одобни хам яxшилaнглaр"[11: 69].

Х,еч бир ота уз фарзандига xyлк-одобдaн буюкрок мерос бера олмайди"[12:46]. Куриниб турибдики, тарбия хам axдокий комилликнинг бир мезонидир.

Саломатлик хам эътикод бирлиги билан боFлик тушунча. Инсон камолотида жисмоний гузаллик мухим ахамият касб этади. Жисмонан бакувват, соFлом булиш нафакат шaxсий, балки ижтимоий кддриятдир.

Демак, жамиятимиз ёшларни комил инсон килиб тарбиялашда, хадислардаги ахлокий карашлардан фойдаланиш мухим ахамият касб этади. Шу боисдан хам мазкур хадислардаги axдокдй принциплар комил инсон сифатларини шакллантиришга xизмaт килади.

Умуман, куп асрлик миллий ва диний кддриятларимизни асраб-авайлаш, дунё илм-фани ва маданияти ривожига улкан хисса кушган аждодларимизнинг бебахо меросини урганиш, унинг асосида ёшларни комил инсон этиб

780

Tap6uanam ^aMH^Tga 6apKapop umuMoufi-MatHaBufi MyxuTHH TatMHHnamHHHr MyxuM mapTnapugaH 6upu xuco6naHagu.

CyHrru fiunnapga MaMnaKaraMH3ga TamKun этнnгaн HcnoM цнвнnнзaцнacн MapKa3H, HcnoM aKageMuacu, Mup Apa6 onufi Magpacacu, Hmom Eyxopufi Ba Hmom TepMH3ufi xanKapo unMufi-TagKHKoT MapKa3napu 6ofi unMufi-Tapuxufi MepocuMH3HH ypraHum Ba Tapru6 Kunumra xu3Mar KunMoKga. 2018 fiunga TomKeHT ucnoM yHHBepcuTeTH Herrouga Y36eKHcTOH xanKapo ucnoM aKageMuacu TamKun этнngн. fflyHHHrgeK, Y36eKHCToHgarH HcnoM цнвнnнзaцнacн MapKa3HHHr onufi guHufi-Matpu^ufi TatnuM Myaccacacu maKnugaru X,aguc hhmh MaKTa6u TamKun этнngн. ym6y coxara MyHocu6 xucca Kymu6 KenaeTraH maxcnapHH par6aTnaHTHpum MaKcaguga "Hmom Eyxopufi" gaBnar MyKo^oTH Tatcuc этнnнmн KaTTa Tapuxufi BoKea 6yngu.

"Caxuxu Eyxopufi"HHHr "Ohthh cuncuna" KoMycufi KHTo6uHHHr hhm cy3 Ba aMangaH onguHgup 10-6o6uga KenTHpunumuna, Annox Taono: EunruHKH, an6arTa, "AnnoxgaH y3ra unox fiyK" (MyxaMMag cypacu, 18-oat), geraH, atHH unMra naKupum 6unaH 6omnaHraH? "YnaMonap aH6uenapHHHr Bopucnapugup. Ynap unMHH Mepoc khhh6 KongupumraH. Khm yHH onca, TynuK Hacu6a onu6gu". "Khm hhm Tana6 khhh6 fiynra HHKca, Annox yHra ^aHHar capu fiynHH ocoh khhh6 Ky^gu". Annox Taona 3HKpyxy afiTagu: "AnnoxgaH 6aHganapu unugaH $aKar onuMnapruHa KypKapnap" ($orax cypacu. 28-oat). ".HeKHH ynapra $aKar onuMnapHHHr aKnu eTap" (AHKa6yT cypacu, 43-oat). "Arap KynoK ocraHHMH3ga eKH aKn wpuTraHHMH3ga эgн, noBynnaraH onoB coxu6napu opacuga 6ynMaraH 6ynap эgнк", gepnap" (MynK cypacu, 10-oat). "EunaguraHnap 6unaH 6unMafiguraHnap TeHr 6ynapMHgH?!" (3yMap cypacu, 9-oat). Ha6ufi cannannoxy anafixu BacannaM 6yHgafi geraHnap: "Annox KHMra axmunuKHH upoga Kunca, yHH guHga $aKux khhh6 Ky^gu. HnM ^aKaT TatnuM onum 6unaHgup" [13:179]. nafiraM6apuMH3 (c.a.B.) geraHnap: "HnMHHHr KyTapunumu, ^axonarnuHr Kapop Tonumu, xaMp HHunumu Ba 3HHoHHHr aB^; onumu KueMar anoMaraapHgaHgup", gegunap. "HnMHHHr KaMafiumu, ^axonarHUHr efiunumu, 3HHoHHHr KeHr TapKanumu Ba aennapHHHr Kynafiu6, эpкaкnapнннг KaMafiu6 KeTumu, xaTTo эnnнк aenra 6up apoKgu эpкaк Tyrpu Kenumu KueMaT anoMaTnapugaHgup" (183-oat). "HnM cyrypu6 onuHagu, ®;axonaT Ba ^HTHanap KeHr efiunagu, xap^ Kynaagu" gegunap.

Pacynynnox (MyxaMMag) c.a.B. 6yHgafi gegunap: "yn (Kumu) ynyH hkkh xucca a^p 6op:

- Axnu KHTo6napgaH 6ynraH, y3 Ha6uficu xaMga MyxaMMag cannannoxy anafixu BaccannaMra ufiMoH KenTupraH Kumu.

- Aллохнинг хакки хамда хожаларининг хаккини адо этган мамлук

кул.

- Кул остида чуриси булиб, унга одоб ургатган ва одоб ургатишни гузал адо этган, таълим берган ва таълим беришни гузал адо этган, сунгра уни озод килиб, унга уйланган кишига хам икки хисса ажр бор". (195-оят)

Бугунги кунда айрим ёшларнинг турли xил окимларга кириб кетиши, мутаносиблик, жохиллик каби иллатларнинг манбаи хам айни илмсизлик, маърифатсизлик ва эътикодсизликдандир. Х,азрати пaЙFaмбaримиз Мухаммад алайхиссалам, дин деб дунёни, дунё деб динни унутиб куймасликни таъкидлаб утганлар. Шу боисдан хам диний ва дунёвий илмларни пyxтa эгаллаш зарур. Х,ар кандай дунёвий илм сохаси диний илм, диний тасаввур билан чамбарчас боFликдир. Aгaр ёшлар хар иккала илм сохасини канчалик пyxтa эгалласа, Aдлохгa, давлатга булган ишонч хам шунчалик ортиб бораверади. Президентимиз Шавкат Мирзиёевнинг "Биз фарзандларимизни дунёвий билимлар билан бир каторда Имом Бyxорий туплами xaдислaр, Накшбандий таълимоти, Термизий угитлар" Яссавий хикматлари асосида тарбияламокдамиз , дейишлари хам бежиз эмас. "Юнонликлар хикматини урганибсан, имонлилар хикматини хам урган", дейди Жалолиддин Румий. Ёки факат диний илмлар укиган кишиларнинг баъзи масалалар xyсyсидa тор ва махдуд фикр юритаётганликларига гувох буламиз.

Яxши олим ва комил инсон булиш учун дунёвий илмлар билан бирга имон-эътикод, поклдик, диёнат, хаётий муаммо, ташвишлар билан узвий булган дин илмини хам урганишимиз зарур. Фойдали илмлар укилса икки дунё соадатига эришиб, юрт ва xan^a купрок наф тегади. Севимли пaЙFaмбaримиз хам: "одамларнинг яxшиси, одамларга фойдаси купрок теганидир", деганлар.

Жахолат ва нодонлик хар кайси даврда кораланган XI асрлардаёк Aхмaд Яссавий бобомиз "Дуо килинг нодонларнинг юзин курмай" деб зорланган эдилар. Халкимиз хам: "Нодон дустдан доно душман яxши", деб бежиз айтмайди[14:4].

Хyшxyлкдик инсоний гузалликдир, бaдxyлкдик динсизликка якиндир. Уламолар барча динларни тадкик этиб, Ислом аклок-одоб динидир, деган xyлосaгa келгандир. Axлоки юксак кишининг имони хам юксакдир. Инсон axдоксизлик томон юз бурса, динини бой беради. Axдок имоннинг идишидир. Синик идишда сув тумагани каби, axдокд бузук инсондан хам имон сизиб чикиб кетади, заифлашади. ^атто куфрга олиб бориши мумкин.

782

^иёмат кунида одамларнинг энг каттик хасрат киладигани хаётида илм олишга имкони була туриб, илм олмаган киши хамда илм ургатган ва бошкалар у илмдан фойда топган, лекин унинг узи манфаат топмаган кишидир.

Пайгамбаримиз умматларини олимларга омонот колдирганлар. Илмга хиёнат килган Пайгамбарларга хиёнат килган хисобланади.

Муминликни илк белгиларидан бири адабдир. Адаб боис илм муяссар булади. Илм боис банда Роббисини танийди. Илми булсаю одоби булмаган киши олим эмас, саркат жохилдир. Уларнинг дилозорлиги гохо куфр чизигига етиб боради. Жохил-у доно тешик пакирдаги сув кабидир. Тешикни бутламагунча сув идишда турмас. Уни бутловчи восита дононинг сабр-канотидир. Ёмонники эса узига кайтувчи тахдидли укдир. Пайгамбар алайхиссалом дедилар. "Ким бировни сукса, аввало у узини хакорат килибди. Негаки, эшитувчи хам хох ошкора, хох пинхон жавоб кайтариши шаксиз". [15:11]

Оилада илмли ва эътикодли шахсни тарбиялашда дастлаб маърифат, илм ва маънавият оркали тугрилик ва покликни шакллантириш лозим. Хддислар илмининг тадкикотчилардан бири Журахон Саййид Авлиёхон мукаддас манбаларга таяниб, бундай фикрни илгари сурган: "Илм сахрода дуст, ёлгизлик дамларида йулдош, бахтиёр дакикаларда рахбар, кайгули онларда мададкор, одамлар орасида зебу-зийнат, душманларга карши курашдир".[16;11] Зеро илм оркали инсон аввало узининг ички оламини англайди, шу асосда ички ва ташки олам вужудга келади. Натижада инсон эътикодга юз тутади. Шунинг учун одамларнинг хаммасини хам иймонли деб тушуниш тугри эмас, чунки у бошкалар олдида диний амалларга риоя килсада, аслида маънавият паст ёки кшшоклиги туфайли хаётида эзгу амалларни бажармайди, аксинча инсон бирор динга эътикод килмасада, маънавияти бой, ахлоки пок инсон булганлиги туфайли эзгу ишларни бажариши мумкин.

ХУЛОСА

Умуман, динга илмсиз амал килувчилар йулдан адашган кишилар сингари, уларни кандай йулга бошласа, уша томон юраверади. Бугунги кунда динни никоб килиб олган экстремистик харакатлар худди шундай шахслар, яъни диний ва дунёвий илмларни чукур эгаллай олмаган илмсиз ва диёнатсиз кишилар оркали кабих ниятларини амалга оширмокдалар. Булар нималардан далолат беради? Президентимиз Шавкат Мирзиёев "Янги Узбекистон стратегияси" асарида шундай деган эди: "Таълим сохасининг яна бир энг асосий вазифаси бугунги кун учун зарур булган янги авлодни, илм-фан ва уз

783

uxTucocnuru acocnapuHH nyxTa эгannaгaн SunuMnu emnapHH Tap6uAnamgaH H6oparauru my6xacu3" [16:230].

^eMaK, xap KaHgafi hhm xox guHufi, xox gyHeBufi 6yncuH, y hhcoh Kan6uHH ^axonargaH caKnafigu, yHH gyHera, xaeTra TepaH Ha3ap 6unaH 6oKumra, Honop Ba MamaKKaTnu xonnapga yHgaH KyTynumHHHr nopanapuHH Tonumra, xanon Ba xapoMHH ^aKnamra, xap KaHgafi ^o^eaHHHr onguHH onumga Ha^oT fiynuHH Kypcaragu, yMyMaH hhcohhathh эзгynнккa Ba caogaTra eTaKnafigu. fflyHHHr ynyH xaM nafiraM6apuMH3 (c.a.B.) "Hhmhh ^HHrra 6opu6 6ynca xaM ypraH" eKH "Eup coarauK Ta^aKKyp 6up fiunnuK Ha^n u6ogargaH Axmugup" geraH ^hkphh 6eKopra afiTaMaH. ^yHKH hhm epgaMuga hhcoh y3HHHHr xap 6up aManuHH aKn Tapo3ucura Kyfiu6, $HKp wpuTagu, 6a^apagu. Ta^aKKyp Maxcynu 6ynraH xap 6up foa y3 moxhath ^uxaTugaH 6yHegKopnurH eKH BafipoHKopnurugaH Kartufi Ha3ap maxc эtтнкogн Ba hhmh acocuga xaeTra Tar6uK KunuHagu. EyryHru KyHga emnapuMH3 oHru Ba Ta^aKKypuga hhm 6unaH эtтнкog MymTapaKnuruHH By^ygra KenTupu6, ynapga WKcaK MatHaBHAT-axnoKufi $a3HnaraapH maKnnaHTupMoK MunnaTHMH3 Ba gaBnaTHMH3HHHr ycTyBop Ba3H$acu xuco6naHagu.

REFERENCES

1. EaFpuKeHrnuK TaMofiunnapu ,ЦeкпopaцнACн // MHECKO XanKapo Metepufi xy^^araapu. - T.: "Agonar", 2004.-92-6eT.

2. Mup3ueeB ffl.M. Munnufi TapaKKueT fiynuMH3HH KartHAT 6unaH gaBoM эттнpн6, AHru 6ocKunra KyTapaMH3. - T.: Y36eKHcTOH, 2017.-28-29-6eraap.

3. OnTHH cuncuna: 1-^ung: Caxuxyn Eyxopufi.-TomKeHT: "Hilol-nashr", 2019.-3-4-6eraap.

4. CaxuKH Eyxopufi (An-^oMHt ac caxux) T.: Y36eKHcTOH Munnufi энцнкnoпegнACн gaBnar Munnufi HampueTH, 2009.-24-6.

5. CaxuKH Eyxopufi (An-^oMHt ac caxux) T.: Y36eKHcTOH Munnufi энцнкnoпegнACн gaBnar Munnufi HampueTH, 2009.-12-6.

6. Hmom an-Eyxopufi. Caxuxyn Eyxopufi-1. "Hilol-nashr", 2012.-179 6eTnap.

7. Hmom an-Eyxopufi. Caxuxyn Eyxopufi-1. "Hilol-nashr", 2012.-133 6eTnap.

8. Hmom an-Eyxopufi. Caxuxyn Eyxopufi-1. "Hilol-nashr", 2012.-54 6eTnap.

9. Hmom an-Eyxopufi. Caxuxyn Eyxopufi-1. "Hilol-nashr", 2012.-142 6eTnap.

10. Matpu^ar - thhhhhk acocu.-T.: TomKeHT ucnoM yHHBepcuTeTH HampueTH,-MaT6aa 6upnamMacu, 2009.-56-6.

11. MuHr 6up xaguc. - T.: MoBapayHHaxp HampueTH, 1998.-69-6.

12. Hmom an-Eyxopufi, An-aga6 an-My^pag.-T.: Y36eKHTcoH, 1980.-46-6.

13. Олтин силсила: 1-жилд: Сахдхул Бухорий.-''Hilol-nashr", 2019.-179.

14. Мусулмоннинг дин китоби.-Т.: Гофур Гулом номидаги нашриёт - матбаа ижодий уйи, 2018.-4-6.

15. Жалолиддин Румий, Най ноласи.-Т.: Юрист-медиа маркази, 2014-11-6.

16. Журахон Саййид Авлиёхон. Моварауннахр саййидлари.-Т.: 1994.-7.

17. Мирзиёев Ш.М. Узбекистон стратегияси.-Тошкент: "O'zbekiston" нашриёти, 2021.-230-6.

18. Умаржонов, С. С. (2022). Онтологияда субстансия ва аксиденсияга доир таълимотнинг Фахриддин Розий томонидан ривожлантирилиши. Academic Research in Educational Sciences, 3(3), 961-968. https://doi.org/10.24412/2181-1385-2022-3-961-968

19. Umarjonov, S.S., Safarov, M.K. (2021). Fahriddin Roziyning "Latoif ul-g'iyosiyot" qo'lyozma asarida aql va e'tiqod masalasining qo'yilishi va uning diniy-falsafiy germenevtik tahlili. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 1(5), 1058-1068.

20. Safarov, M. (2021). Abu Bakr ar-Roziy etikasida insonning o'z kamchilliklarini anglashi va uni bartaraf qilishi muhokamasi. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 1 (9) 68-71.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.