Научная статья на тему 'How can we obtain objective evidence of child abuse?'

How can we obtain objective evidence of child abuse? Текст научной статьи по специальности «Прочие медицинские науки»

CC BY
39
3
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
CHILD PHYSICAL ABUSE / BRUISE / OBJECTIVE EVIDENCE

Аннотация научной статьи по прочим медицинским наукам, автор научной работы — Mimasaka Sohtaro

We attempted to develop efficient ways of discovering physical abuse of children early, and protect them. We examined four methods to objectively prove a bruise. The methods identified can be used to protect abused children in the future.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «How can we obtain objective evidence of child abuse?»

34

ТЕЗИСЫ КОНФЕРЕНЦИИ: ЭКСПЕРТИЗА В ОТНОШЕНИИ ЖИВЫХ ЛИЦ

HOW CAN WE OBTAIN OBJECTIVE EVIDENCE OF CHILD ABUSE?

S. Mimasaka

Department of Forensic Sciences, Akita University Graduate School of Medicine, Akita, Japan We attempted to develop efficient ways of discovering physical abuse of children early, and protect them. We examined four methods to objectively prove a bruise. The methods identified can be used to protect abused children in the future.

Keywords: child physical abuse, bruise, objective evidence

In recent years, children abuse has become a social problem in Japan. As of October 1, 2018, there are 212 child consultation centres in Japan and 133,778 consultations for cases of child abuse between April 2017 and March 2018.

There are four known types of child abuse: physical abuse, neglect, emotional abuse, and sexual abuse. Over the past several years, emotional abuse has increased because domestic violence in front of children has increased in our country.

When a child consultation centre receives notice of a case of child abuse, they first ensure the security of the child. It is necessary to gather evidence of the abuse to protect abused children. However, it is difficult to get objective evidence of abuse. Generally, photographs are used as objective evidence, but the focus usually does not match, and the brightness may be insufficient. Therefore, we suggest that the staff at child consultation centres use a different photography method. When the staff take pictures, it is necessary to obtain multiple scans of the photos. It is also necessary to take photographs from at least two angles: a wide-area view and a macrophotograph of the injury. It is recommended that the injury is scaled by using an object in the macrophotograph.

We also study methods that can allow staff to objectively prove the existence of a bruise. The four following methods are introduced.

1. Spectrophotometry

A spectrophotometer is an apparatus that can digitize the colour of the skin. This method provides scientific evidence of the co-existence of old and fresh bruises.

2. Ultrasonography

Subcutaneous hemorrhage due to bruising decreases with time after a bruise is incurred. Ultrasonic diagnostic equipment can evaluate the depth and thickness of such subcutaneous hemorrhages and illustrate a process of the healing.

3. Forensic light source: Visualization of an old bruise Old bruises become yellowish and may be hard to

differentiate using only the naked eye. Violet light is effective for enhancing the visibility ofbruises even after a period of time from the on-set of an injury.

4. Thermography: Visualization of a new bruise Thermographic cameras are apparatuses that can display

temperature with a colour image. Thermography may help in the discovery of a bruise soon after the injury.

CONCLUSIONS

Forensic pathologists should be concerned with not only post-mortem examinations, but also positive antemortem examinations. Since injuries in children heal fast, we must examine them immediately and obtain evidence of their occurrence. It is necessary to avoid painful examinations, fear, and excessive suppression when investigating child abuse. These methods are still in the research stages but will be available for practical application in future.

КОМПЕТЕНЦИИ ВРАЧА - СУДЕБНО-МЕДИЦИНСКОГО ЭКСПЕРТА ОТДЕЛА СУДЕБНО-МЕДИЦИНСКИХ ЭКСПЕРТИЗ ПОТЕРПЕВШИХ, ОБВИНЯЕМЫХ И ДРУГИХ ЛИЦ_

Н. А. Михеева, Е. Х. Баринов

ФГБОУ ВО МГМСУ им. А. И. Евдокимова Минздрава России, Москва В докладе приводятся общекультурные, общепрофессиональные, профессиональные компетенции, которыми должен обладать врач - судебно-медицинский эксперт отдела судебно-медицинских экспертиз потерпевших, обвиняемых и других лиц. Ключевые слова: врач - судебно-медицинский эксперт, судебно-медицинская экспертиза, компетенция

Законы современного развития общественных формаций, объединение образовательного и профессионального пространства предъявляют требования к врачу-специалисту. Они сформулированы в новой образовательной парадигме - профессиональной компетентности специалиста, включающей ряд компонентов: профессиональное мышление, профессиональную деятельность, профессиональное общение, личностно-ориентированную компоненту, предполагающую повышение роли нравственных, деонтологических ценностей, - и отражены в следующих компетенциях.

Общекультурные компетенции: готовность работать в коллективе, толерантно воспринимать социальные, этнические, конфессиональные и культурные различия. При этом необходимо знать этические и деонтологиче-ские аспекты врачебной деятельности при освидетельствовании потерпевших, подозреваемых и других лиц, при общении с истцами и/или их представителями, с сотрудниками правоохранительных органов, судов при проведении судебно-медицинских экспертиз. Уметь реа-лизовывать этические и деонтологические аспекты врачебной деятельности в общении с коллегами, при освидетельствовании потерпевших, подозреваемых и других лиц, при общении с истцами и/или их представителями, с сотрудниками правоохранительных органов, судов при проведении судебно-медицинских экспертиз. Общепрофессиональные компетенции:

- способность и готовность анализировать результаты собственной деятельности для предотвращения профессиональных ошибок. Врач - судебно-медицинский эксперт отдела судебно-медицинских экспертиз потерпевших, обвиняемых и других лиц должен знать основные положения дисциплинарной, административной, гражданско-правовой, уголовной ответственности врача-судмедэксперта при участии в проведении судебно-медицинских экспертиз, допросов эксперта; уметь анализировать результаты как собственной, так и общемедицинской деятельности для предотвращения ошибок в экспертной деятельности;

- способность к оценке морфофункциональных, физиологических состояний и патологических процессов в организме человека для решения профессиональных задач. Врач - судебно-медицинский эксперт отдела судебно-медицинских экспертиз потерпевших, обвиняемых и других лиц должен знать основные патологические симптомы и синдромы соматических заболеваний, методы их диагностики и лечения, используя знание основ медико-биологических и клинических дисциплин для проведения судебно-медицинских экспертиз (исследований) трупов, освидетельствований живых лиц, проведения комиссионных экспертиз и ответа на поставленные следственными органами или судом вопросы, для дачи судебно-медицинского заключения и определения судебно-медицин-

журнал СУДЕБНАЯ МЕДИЦИНА наука | практика | образование

www.cудебная-медицина.рф • том 5 приложение, апрель 2019

15/04/2019/08-26

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.