Научная статья на тему 'ХИТОЙ ТАРАҚҚИЁТИДА: МАФКУРА, ТИЗИМ, СИЁСАТ'

ХИТОЙ ТАРАҚҚИЁТИДА: МАФКУРА, ТИЗИМ, СИЁСАТ Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
76
24
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Хитой / ғоя / маданият / Миллий ғоя / ватанпарварлик / одамийлик / хусусиятлари / ривожланиш. / China / culture / National ideology / patriotism / humanity / features / development

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Усарова, Ф. Х.

Мақолада Хитой ривожланишида миллий мафкура омилининг давлатнинг ички ва ташқи сиёсатида алоҳида ўринга эга эканлигига эътибор қаратилган. Хитойнинг давлатлараро ижобий муносабатларни мустаҳкамлашда миллий урф-одат ва қадриятларнинг, маданият ва маънавиятга асосланган миллий мафкурани билиш, англаш ва ҳурмат қилиш муҳим омиллардан бири эканлиги таҳлил қилинган

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

CHINESE DEVELOPMENT: IDEOLOGY, SYSTEM, POLITICS

The article analyzes the place and role of China's national ideology as a development in the country's domestic and foreign policy. It was analyzed that knowledge, understanding and respect for national traditions and values, national ideology based on culture and spirituality are one of the important factors in strengthening positive interstate relations in China.

Текст научной работы на тему «ХИТОЙ ТАРАҚҚИЁТИДА: МАФКУРА, ТИЗИМ, СИЁСАТ»

ХИТОИ ТАРАВДИЕТИДА: МАФКУРА, ТИЗИМ, СИЕСАТ

d 10.24412/2181 -1784-2021 -1 -587-592 Усарова Ф.Х.

сиёсий фанлар номзоди, катта илмий ходим Узбекистан Республикаси Фанлар академияси хузуридаги Узбекистоннинг энг янги тарихи масалалари буйича Мувофиклаштирувчи-методик марказ директор уринбосари

[email protected]

Аннотация. Мацолада Хитой ривожланишида миллий мафкура омилининг давлатнинг ички ва ташци сиёсатида алоуида уринга эга эканлигига эътибор царатилган. Хитойнинг давлатлараро ижобий муносабатларни мустаукамлашда миллий урф-одат ва цадриятларнинг, маданият ва маънавиятга асосланган миллий мафкурани билиш, англаш ва уурмат цилиш мууим омиллардан бири эканлиги таулил цилинган.

Калит сузлар: Хитой, гоя, маданият, Миллий гоя, ватанпарварлик, одамийлик, хусусиятлари, ривожланиш.

Annotation.The article analyzes the place and role of China's national ideology as a development in the country's domestic and foreign policy. It was analyzed that knowledge, understanding and respect for national traditions and values, national ideology based on culture and spirituality are one of the important factors in strengthening positive interstate relations in China.

Key words and expressions: China, culture, National ideology, patriotism, humanity, features, development.

Хрзирги даврда жамиятлар ривожланишини глобаллашув жараёнларининг инсонлар менталитети, маънавий дунёси, ижтимоий хатти-хдракатларига таъсирисиз тасаввур этиб булмайди. Инсоннинг кейинги тараккиёт йуллари глобаллашув шароитида шахснинг ижтимоий онги, йуналтирувчи максадлари, кадриятлари, хдётий тушунчалари, дунёкараши ва охир-окибат унинг жамият билан муносабатларида кандай узгаришлар содир булаётганига боглик. Шунинг учун ижтимоий ва гуманитар фанларда глобаллашувнинг жамият хдётининг нафакат иктисодий, ижтимоий-сиёсий, балки, маданий ва мафкуравий сохаларига таъсири масалалари, уз навбатида

маданий-мафкуравий омилнинг жамиятларнинг ривожланишида тутган мухим ролига катта эътибор каратилмокда.

Жахон тажрибасига назар ташласак, бутун дунё тараккиётига улкан таъсир курсатган назарий таълимот ва мафкураларни яратиш учун инсоният тарихининг турли даврларида улкан акл-заковат, истеъдод ва теран тафаккур сохиблари мислсиз захмат чекканини курамиз. Сукрот ва Платон, Конфуций ва Зардушт, Алишер Навоий ва Махатма Ганди каби буюк мутафаккирлар фаолияти бунинг яккол тасдигидир. Уларнинг хар бири уз даврида узи мансуб халкни бирлаштирадиган улкан ахамиятга молик гояларни яратганлар. Бу гояларга таяниб бунёдкорлик йулида, эзгу максадларга эришиш учун хормай-толмай мехнат килганлар. Х,ар кандай таълимот бир тизимга солинган гоялар мажмуидан иборат булади. Дунёкарашнинг негизини ва муайян ишонч-эътикоднинг асосини хам гоя ташкил этади. Миллат ва давлатларнинг манфаатлари ва максадлари хам гояларда ифода этилади. Уз олдига куйган максади, кандай жамият курмокчи экани, бунга кандай йуллар ва воситалар билан эришмокчи булаётгани хакидаги гоялар тизими хар бир миллат, халк ва жамиянинг миллий мафкурасининг асосини ташкил этади.

Шу маънода, неча юз йиллик тарих ва маданиятимиз, миллий узлигимизнинг ажралмас кисмига айланиб кетган мукаддас динимизни асраш, аждодларимизнинг бебахо маънавий-маърифий меросини урганиш ва таргиб этиш биз учун доимий кун тартибида турадиган мухим масала булиб колмокда. Сир эмаски, хозирги вактда аксарият одамлар "мафкура" деган сузга бироз хадиксираб карайди, уни демократик жамиятга бегона деб хисоблайди. Лекин биз мафкура деганда, аввало, фикр тарбиясини, миллий ва умуминсоний кадриятлар тарбиясини тушунамиз.

"Бу ёруг дунёга келган хар бир инсон орзу-умидлар билан яшайди, келажак хакида турли-туман режалар тузади, хайрли ниятлар килади. Худди шундай хар бир халкнинг хам тинч-тотув яшаш, фаровон хаёт, баркарор тараккиёт билан боглик орзулари булиши табиий. Жахон халклари сиёсий лугатларида "Америка орзуси" "Британия орзуси" "Россия орзуси" "Япония орзуси" "Хитой орзуси" деган тушунчалар мавжудлиги буни яккол тасдиклайди. Улар бесабаб ва тасодифан шаклланмаган. Ушбу тупгунчаларнинг хар бири уша халкнинг умумий орзу-умидлари, улар яшаётган давр ва келажакка доир максад-муддаоларни ифода этади. Муайян халк ёки худуд ахолисининг асрлар давомида шаклланган ва умумижтимоий орзуларини

u^oganafiguraH SyHgafi TymyHnanap 3aMupuga HuxoaTga TepaH MatHo-Ma3MyH My^accaM экaнн my6xacu3.[1],

EyryHru 3aMOHaBHfi rnoôannamyB ^apaëHnapuHuHr y3ura xoc ^uxarnapugaH aHa Supu 6y gaBnarnapapo MyHocaSarnapHu MycTaxKaMnamga acpnap oma maKnnaHHÖ KenraH MagaHuaTnapapo MynoKoTHu MycTaxKaMnaS Sopum xucoSnaHagu [2]. Ey Ma^cagHH aManra omupumga эca Ma^KypaHHHr anoxuga ponu 6op amarra. Y3 HaBSaruga Ma^Kypa xanKHu Sup MaKcag fiynuga SupnamTupumra xu3MaT Kunagu geca MySonara SynMafigu.

EyHH xo3upru KyHga y3 axaMuaTuHu fiyKoTMaraH, ynapHu Karra Kyn cu^aruga ymnaS TypraH Xurofi XanK PecnySnuKacugaru KoMMyHucTuK Ma^Kypa Ba acpnap gaBoMuga XuTofi xanKuHuHr acocufi SupnamTupyBnu Ma^Kypacu SynMum кoн$yцнfinнк TatnuMora Muconuga Kypuö HuKumuMro MyMuH. Кoн$yцнfi (xurofina ÏL^ KyH C3u, muh. aBB. 551 - 479 fi.fi.) - XuTofi ^anca^acura TaMan Tomu KyfiraH, кoн$yцнfinнк TatnuMora acocnucu Ba cuëcufi apöoö SynuS, TatnuMora MapKa3uga "onufi ogaM" roacu Typagu. Y xyKMpoH TaSaKaHuHr ugean BaKunu SynuS, Koн$yцнfi TatnuMora ëpgaMuga y3uga onufi^aHoS ^asunarnapHu maKnnaHTupraH. Oafinacy^HuHr "X,нкмaтnap"н "onufi ogaM"HuHr myHgafi WKcaK uHcoHufi ^asunarnapuHu aKc эттнpagн. Ahukpok afiTraHga, Sy 3ot onufi xyKMgopra HucSaraH nysyp эxтнpoмnн, xanKKa MypyBBarnu SynuS, SyryH Kyn Ba KoSunuaraHu ^aMuaT ongugaru SypnuHu oKnamra, Munnufi yp^-ogar Ba aHtaHanapHuHr Tyna-TyKuc Sa^apunumuHu TatMuHnamra cap$ этyвнн Kumugup. fflyHuHr ynyH xaM yHuHr yruTnapu, naHg-Hacuxarnapu Xurofiga xaHy3rana эtзoзnaнн6, KagpnaHuS KenuHagu [6].

MatnyMKu, Xurofiga Munnufi gaBnarnunuK aHtaHanapu maKnnaHraH, цнвнnнзaцнa By^ygra KenraH KaguMufi MagaHuaT ynoKgapugaH Supu xucoSnaHagu. Arap Tapuxra Ha3ap conaguraH SyncaK, Xurofiga Kynnu XaH uMnepuacu MaB^yg SynraH gaBpga unM-^aH puBo^naHumu SunaH Supra MagaHuaTnapapo MyHocaSarnapHu MycTaxKaMnamga XurofiHu Sup SafipoK ocruga SupnamTupraH Munnufi Ma^Kypa W3ara KenraH. Ey acocufi fiyHanrupyBHu Ma^Kypa-кoн$yцнoннзм эgн. Koн$yцнoннзм xanKHu Sup MaKcag fiynuga SupnamraH xonga, atHu Sup TaHy-^oH SynuS TapaKKuëT fiynuga MexHaT KunuS, Kena^aKKa nopnaraH. KefiuHnanuK Sy Ma^Kypa KaTTa Kynra afinaHraHu caSaSnu XaH uMnepuacu кoн^yцнoннзмгa pacMufi Ma^Kypa MaKoMuHu xaM SepraH. Koн$yцнoннзм gaBnaTHuHr acocufi Macananapuga $aon umTupoK этнm SunaH Supra, gaBnaT TaMofiunnapuHu umnaS nuKum, gaBnaT ugopanapura acocufi KagpnapHu Tafiëpnam KaSu MyxuM Macananap Sy fiyHanum BaKunnapu ToMoHugaH aManra omupunap эgн.

Ynap gaBnarHHHr Sapna acocHH coxanapnga ^oönamraH SynnS, Xhtoh onnS SopagnraH cnëcarra KaTTa Tatcnp Kypcara onap эgнпap [4]. KpnaBepca, gaBnar KOHyHHunurugaru acocHH KoHyHnap кoн$yцнoннcтпap TOMOHugaH umnaS hhkhhhô, xaëTra TagSHK KunuHraH. fflyHHHrgeK, XuroHgarH TatnHM coxacH xaM Кoн$yцнн rogomnapn TOMOHugaH ncnox khhhhhö, yHga TatnuM onagnraH xap 6up Kumu кoн$yцнoннзм Kapam Ba roanapnra acocnaHraH HyKyp öhhhm ohhö HHKap эgн. ffly TapuKa кoн$yцннпнк gaBnarnuHr Sapna acocHH TapMoKgapu, gunnoMarua, xapÖHH coxa, uKTucog, h^thmohh, MagaHHH-Matpn^HH Ba gaBnarHH hhkh Ba TamKH cuëcaTHHH SomKapnmra oug ^aHnap coxacuga eTaKHunuKHH caKgaS Kengn

[3].

H^thmohh MyHocaöaraap кoн$yцннпнк a^gognapgaH KonraH Soh MatHaBHH-MagaHHH Mepocra cyaHraH xonga TapraSra connraH. OgguH xHTofinuKnap y3 yönapuga oTa-SoSonapHHHHr ucMnapu ë3HnraH naBxanap ôynumu MyxuM SynraH. Ey эca y3 HaBÖaTuga oTa-SoSonapnra, HMneparopra WKopu gapa^agarn xypMaT KypcaTumHH Ha3apga TyTraH. ^aBnar xH3MarHHnapn ynyH эca WKopu naBo3HMnapra KyTapunumu Ba MaHcaSra эгa ôynumu ynyH y anSarra Кoн$yцнн acapnapu SyHHHa hmthxoh Tonmupumu mapT SynraH [7].

MatnyMKH, XuroHga SyggH3M KeHr TapKanagu. EyHHHHHr acocHH caSaSnapugaH Supu 6y maxcra, ounagaru Kagpaaraapra, maxcHHHr y3ura Saxo Sepnm HMKoHuaTnapura эtтн6op KaparanraHH эgн [5]. Ey guH y3 HaBSaraga maxcHH gaBnar Ba ouna arpo^nga SupnamTupuS, Ma^Kypa Ba3H$acuHH Sa^apgn. OgguH ogaMnapHHHr KanöugaH SyggH3M ynapHHHr xaëTHHH eHrunnamTupaguraH, MyaMMonapuHHHr MatHaBHH eHUMUHH Tona onaguraH, pyxaH KyMaKnamaguraH Ba Kena^aKKa yMug Saxmuga KunraHH caSaSnn Te3 ypuH ongu. Y Typnu эпнgeмнaпap naHTuga axonura KaTTa MatHaBHH KyMaK Syngn. MacanaH, To3a cyB SnnaH TatMHHnam MaKcaguga öupranuKga KygyKgap Ka3ungu, Senyn omxoHanap TamKun Tonga, ^aMoar xaMMoMnapu, KynpuKnap Kypungu, TO3anHK xaMga oöogoHnamTHpumra KaTTa эtтн6op Kaparangn [8]. Ey эca y3 HaBSaraga xanKHH Sup MaKcag fiynuga, BaraHH TapaKKHëTura y3 xuccacuHH Kymum KaSu Ma^Kypa aTpo^uga SupnamTupumra onuS Kengu. ^Kopuga KenTupunraH Ma^Kypanap Typnu SocKHHnapga y3rapuS, cafiKannaHuS, xo3upra KyHra Kagap эпeмeнтпapн caKgaHuS KenMoKga. EomKana kh^hs aHTraHga 3aMoHaBHfinamMoKga.

XuTofigarH 3aMoHaBHH mh^hkh Ma^KypaHHHr эвoпwцнacнra Ha3ap conagnraH SyncaK, XX acpHHHr ypTanapngaH SomnaS, XHToHga KoMMyHHcTHK Ma^Kypa ^aMHKH Ma^Kypanap ycTHgaH xyKMpoH^HK KHna Somnagn. ffly TapHKa XHToHHHHr aroHa Ma^Kypacnra afinaHgn. Ey Ma^Kypa SyTyH XX acp gaBoMHga эpнmнпraн

барча ютук ва камчликларнинг сабабчисига айланди. Хитой коммунизми XX асрнинг 20-йилларидан марксизм-ленинизм гоялари асосида курилган булса, кейинчалик у Мао Цзэдун гоялари билан тулдирилди. Маосизм номи билан машхур булган гоя ва мафкулар XX асрнинг 70-йилларга кадар Хитой коммунистик партиясининг асосий мафкураси сифатида кабул килинди. Маосизм йуналиши 1976-йилга кадар Хитой Халк республикасининг расмий мафкураси сифатида амалда булиб келган. Маосизм Хитойдаги вазиятни бутунлай узгартириб юборди. Ушбу мафкура мамлакат таълим тизимига алохида фан сифатида киритилди. Унинг асосчиси Мао Цзэдун умрининг охирига кадар мамлакат лидери сифатида фаолият олиб борганлиги сабабли, унинг гояларини халкка етказилди ва шу тарика мамлакат ягона мафкура атрофида бирлашиб келажак сари кадам ташлади. Мао Цзэдун гояларининг, сиёсий мафкурасининг ижобий томони шундаки, бу гоялар мамлакатни четдан кириб келадиган турли сиёсий ва ижтимоий ёт гоялардан каттик химоя килди. Уларнинг уртасида парчаланиш турли бошбошдокликдан ва тартибсизлик юзага келишига йул куймайди.

Хулоса урнида шуни айтиш керакки Xитой мафкураси даврлар мобайнида боскичма-боскич турли тусикларни утиб келиб шаклланиб, узининг хозирги мукаммал куринишга эгадир. Дархакикат, Хитой мафкураси кучининг асосий сабабларидан бири бу унинг тарихий жараёнлар давомида уз миллий давлатчилигини, миллий урф-одат ва анъаналарини саклаб колганлигидадир. Колаверса, ахолининг минг йилликлар давомида факатгина бир миллий мафкура атрофида бирлашиб, уни замонавий давргача шакллантириб, хаётий тажрибада амалга тадбик этганлиги мамлакат мафкурасининг уз кучини саклаб колишига ёрдам берди. Бу борада куп илмий ишлар бажарилган. Конфуций ва унинг шогирдлари таълимотлари негизидан урин олган миллий мафкура нафакат Хитой тараккиёти тарихида, давлатчиликнинг шаклланишида, балки бошка давлатлар ривожида хам мухим роль уйнаган, хамда бугунга кадар сайкалланиб келмокда.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР

1. Мирзиёев Ш.М. Янги Узбекистон стратегияси. Тошкент. uO'zbekistorT нашриёти, 2021. 4-бет

2. Агапов Е. П., Пендюрина Л. П. Милосердие в культурных традициях Востока: учебное пособие. - Москва, Берлин: Директ-Медиа.2016.4-стр./https://biblioclub.ru/index.php?page=book&id=429701&razdel=11081

3. Букатая М. В. Аксиологические основания взаимодействия традиций и новаций в культуре Китая. Автореферат на соискание кандидата культурологии.-Барнаул. 2010. стр.6./ https://www.dissercat.com/content/aksiologicheskie-osmvaniya-vzaimodeistYiya-traditsii-i-novatsii-v-kulture-kitaya

4. Гегель Г. Лекции по истории философии в 3-х тт. Т.1. СПб., -М., 1993.

5. Дунцзянь Цзяо. Народные традиции Китая в ситуации модернизации общества. кандидат культурол. наук. -Москва 2001. / https://rusneb.ru/catalog/000199_000009_003221846/

6. История Китайской филасофии. -М., 1989. 342-стр.

7. Конфуций. Олий одам руёми, руёб?// Хитой тилидан Севара Алижонова таржимаси. Жахрн адабиёти". 2013. 9-сон/ https://ziyouz.uz/hikmatlar/aforizmlar/konfutsiy-oliy-odam-ruyomi-ruyob/ 24.05.2018.

8. Переломов Л.С. Традиционная Китайская философия и её роль в современном Китае. -М.,1993. 267-бет

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.