Научная статья на тему 'ХХ аср биринчи ярми Хитой драмаларининг мавзу кўлами'

ХХ аср биринчи ярми Хитой драмаларининг мавзу кўлами Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
128
24
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Oriental Art and Culture
Область наук
Ключевые слова
хуацзюй / оғзаки драма / халқ театри / Пекин экспериментал театри / янги Хитой / жанубий подшоҳлик / huaju / oral drama / people’s theater / Beijing experimental theater / new China / southern kingdom

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Ш. Т. Комилова

Мазкур мақолада ХХ асрнинг биринчи ярми Хитойда театр ва драматургияда «хуацзюй» жанрининг ривожи, хамда 30-40 йилларда яратилган драмаларинг мавзу кўлами ёритиб берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Themes of Chinese dramas in the first half of the twentieth century

This article examines the development of the "huaju" genre, theater and drama in China in the first half of the XX century, as well as the theme of dramas created in the 30-40s.

Текст научной работы на тему «ХХ аср биринчи ярми Хитой драмаларининг мавзу кўлами»

ХХ аср биринчи ярми Хитой драмаларининг мавзу кулами

Ш.Т.Комилова, Тошкент давлат шарцшунослик институти

Аннотация - Мазкур маколада ХХ асрнинг биринчи ярми Хитойда театр ва драматургияда «хуацзюй» жанрининг ривожи, хамда 30-40 йилларда яратилган драмаларинг мавзу кулами ёритиб берилган.

Калит сузлар - хуацзюй, OFзаки драма, халк театри, Пекин экспериментал театри, янги Хитой, жанубий подшохлик.

Themes of Chinese dramas in the first half of the twentieth

century

Sh.T.Komilova, Tashkent state institute of oriental studies

Abstract - This article examines the development of the "huaju" genre, theater and drama in China in the first half of the XX century, as well as the theme of dramas created in the 30-40s.

Keywords - huaju, oral drama, people's theater, Beijing experimental theater, new China, southern kingdom.

Хитойда театр ва драматургия асрлар мобайнида миллий анъаналар узанида ривожланди. Бирок ХХ аср бошларига келиб гоявий йуналиш, мазмун-мундарижа, шаклда янгиланишлар, узгаришлар содир булди. Бу даврга келиб жамиятда содир булаётган иктисодий, ижтимоий, маънавий узгаришлар туфайли миллий санъатда мураккаб жараён-лар юзага келди. Анъанавий театрда юзага келган инкирозли холат хорижий маданият-ни фаол урганиш ва шу аснода драматургия ва театрнинг янги куринишини ривожига туртки булди. Бу санъат Хитойга Гарбдан инкилобий-демократик гоялар билан бирга кириб келди. [2] Шу даврларда "хуацзюй" ("огзаки драма") - замонавий драманинг илк намуналар матбуотда чоп этила бошлади. "Огзаки драма" дея номланиши бу санъат турининг узига хослигини, драманинг анъанавий, эски, синкретик мусикий шакли-дан тубдан фарк килишига ишора беради. Унда одатда архаик тилда ижро этиладиган шеърий монолог - ариялар урнини жонли замонавий сузлашув услуби асосий урин эгаллади. Нафакат тилда, персонажлар нуткида, балки асосий бадиий тасвир воситалари, пьесаларнинг парда ва актларга булинишида, кахрамонларнинг либос ва сахна декорацияларида кескин фарклар кузга

ташланди. Янги санъат - бу вокеликни янгича идрок этиш шакли, халк маънавий хаётининг янги сохаси сифатида майдонга чикди. Уни анъанавий театрдан фаркли жихатларидан яна бири мухим ижтимоий-сиёсий, ахлокий-эстетик ва бошка долзарб масалаларнинг кутарилишидир.

ХХ аср 20-йилларнинг бошларида Хитойга хорижий адабиёт окимининг кириб келиши кучайди. Чет эл драматургияси билан танишув Хитой учун антик даврдан замона-вий давргача булган жахон санъати хазина-ларига йул очди. Хорижий драматургия хам ёзувчиларни, хам укувчи-томошабинни янги хитой драмасига тайёрлади. Хитой сахна-ларида Г.Ибсен, А. Стриндберг, Б.Шоу ва бошкаларнинг пьесалари куплаб куйила бошлади. Айникса, Г.Ибсен ижодига кизикиш жуда катта булди. Бундан ташкари Л.Н.Толстой ("Тирик мурда", "Зулмат хукмдори"), И.С.Тургенев ("Момакалди-рок", "Бурилар ва подалар"), А.Н.Островский ("Инсон хаёти", "Ит ракси", "^ирол", "^онун ва озодлик", А.П.Чехов ("Олчазор", "Опа-сингиллар", "Айик", "Туй") ва бошка куплаб асарлар хитой тилига угирилди ва сахналаштирилди.

Демак, 20 йиллар Хитой драматургияси ривожида 3 та асосий тамойил кузатилади:

1) анъанвий театр билан боглик миллий мерос;

2) хорижий драматургияни узлаштириш;

3) замонавий миллий драма.

Замонавий миллий драматургия бошданок

куп катламли санъатни узида мужассам этди. "Хуацзюй" театри адабий асосда пайдо булди. Унга биринчи кадамни демократик рухдаги илгор драматурглар куйдилар. Уларнинг аксарияти хорижий давлатларга бориб, у едаги илгор маданият билан таниш-дилар. Булар орасидан Оуян Юйцян, Ся Ян -Японияга, Хун Шэнь, Сюн Фуси - А^Шга бориб таълим олдилар. Бу эса уз навбатида уларнинг ижодида ёркин из колдирди. Жахон маданиятини идрок этиш улар эга булган хорижий тил, ташриф буюрган мамлакат оркали амалга ошди. Х,ар бирининг узига хос ижодий йулида ким, качон ва кай тарзда уларга таъсир этганини кузатиш жуда кийин эди. Умуман олганда бу ташаббускор, тадбиркор, маърифатли инсонлар уша даврдаги хитойдан кура илгор булган мамлакатларда интелектуал тайёргарликдан утдилар. Узга маданият ва тарихий тажриба-ни узлаштириб, улар уз халклари билан маънавий-рухий алокани узмайдилар. Ватан-га кайтиб, улар халкнинг онгини уйготишга, жамиятнинг тараккиётини жадалаштиришга харакат килдилар. Хитойда янги драматургия деганда замонавий хитой драма театри учун сузлашув тилида ёзилган пьесалар тушунилади. Янги драматургия тарихи Тян Хан ва Хун Шеньнинг маиший мавзудаги пьесалари билан бошланган. Шоир Го Можонинг тарихий, Цао Юнинг уткир ижтимоий мавзудаги пьесалари ушбу драматургиянинг етук асарлари саналади. Насрда булганидек, драматургияда ва театр инкилоб гояларини ташвик килиш воситасига айланган эди.

20-йилларда бир катор адабий театр жамиятлари ташкил килинди, улар янги санъатни таргиб килишга даъват этилган-дирлар. Уларнинг ичида энг мушхурлари -"Халк театри", "Пекин экспериментал театри", "Янги Хитой", "Жанубий подшохлик" ("Нань го") эдилар.

"Янги Хитой", драмани идрок этишга, у

оркали эса инсонни идрок этишга интилган эди ("драма - инсонларни идрок этишнинг энг кулай воситаси, энг осон ёлидир"). Мазкур жамиятнинг аъзолари театрда кураш воситисини куриб, у оркали жамиятни кайта тузиш хакидаги фикрни таргибот килишга интилган эдилар ("...театрни кайта куриш-дан инсонни кайта куришга, инсондан эса жамиятни кайта куришга"). Уларнинг фикрича "сахна - бу инсон маънавий хаёти-нинг ифодасидир", "театр - бу санъатлар-нинг санъати" эди. Бир суз билан айтганда, театр тарихини урганиш, янги миллий илгор драматургиянинг ривожланиши халк билан санъатни якинланишишига, жамиятни кайта куриш гоясини сингдиришга кумаклашди.

"Жанубий подшохлик" жамияти бошка хитой муаллифларнинг пьесаларни хам сахналаштирилган. Бу пьеса услубига кура кадимги драмага мансуб булган, унда Чжоу Синьфан ва Оуяннинг узи хам роль уйнаган. Шу даврнинг узида Оуянь Юйцяннинг бошка "Рикша оиласи" драмаси хам эътибор-ни жалб этди. Бу асарда хитой адабиётида илк бор шаркий шахарлар мехнаткашлар-нинг куп сонли катлам булган рикшаларнинг инсонга хос булмаган хаёт тарзи ва мехнати-га эътибор каратилди. Драматург ижтимоий адолатсизликда, кашшоклик, хукуксизлик ва карамликда яшаётган рикшанинг оиласини курсатади. Хитой замонавий драмаси узи-нинг диалоглари, композицияси, публисцис-тикасининг "европалаштирилган" шаклига эга булишига карамасдан, миллий кадимги маданиятга илдиз отган, факатгина узига хос махсус белгиларга эга.

ХХ асрнинг 30 йилларига келиб, Хитойда бир мунча калтис сиёсий вазият юзага келди: Хитойга Япония хужуми хавф солар эди. Япон боскинчиларига карши кураш харакат-лари вактида театр ва драматургия ривожи янада фаоллашди. Хамкорликда чикарилган "^ишлокдаги макола", "Армиядаги макола" шиорлари остида рухланган купчилик театр ижодкорлари уз фаолиятларини бошладилар ва улар ватанни халокатдан куткаришга каратилган асарларни сахналаштирдилар, шу билан бир каторда душманга карши таргибот килувчилар жамоаси ва болалар труппаси

Typnu Mynnap GunaH hhkh TyMaHnapra, KumnoK Ba ^poHTnapra KupuG Gopgu. BynaeTraH y3rapumnapra MyBo^HK paBumga TeaTpga x,aM KaTTa y3rapumnap pyM Gepgu, abHH TeaTp ToGopa oMMaGon Tyc ongu. YHga ypymgaru Ba3uaTHH Te3Kop aKC эттнpнm HMKOHH naMgo Gyngu. TapruöoT umnapu ^apaeHuga Kyna ToMomanapu, noMxoHa ToMomanapu, hothk^hk caHtaTH, TaHTaHanu ropum ToMomanapu, nupoK ToMomanapu Ba GomKa nuKumnap ocoHnuK GunaH TamKun KunuHgu. ffly GunaH Gup BaKTga Myannu^u HoMatnyM GynraH '"flxmunaG agaGuHH Gepum", "Oxupru Gup MeTp" Ba "^aMum KyMu" HoMnu khhhk maKngaru gpaManap KeHr TapKangu. By gaBpga ucTetgognu gpaMaTypr cu^aTuga maKnnaHraH e3yBnunap u^ogu GunaH aHru GocKunra yTgu. ^noH GocKUHnunapura Kapmu Kypam MaB3ycugaru "3aMHHHH acpam", "CaKKH3 ro3 naxnaBoH", myHHHrgeK Ca .flHHHHr "Bh3 KoHTypxy^yM KHnumHMH3 KepaK", XyaHr MeMHHHr "fflaHTOHHH caBanam", ЭM HaHrHHHr "Y3 yMura KaMTuG Gopmok", M HuHr (Taxannycu HoHr ^HHr) HHHr "Bmra yKHH Te^am", Ch HuHrHHHr "AnaHra unuga" KaGu acapnapu aMHaH my gaBpga apaTungu.[1] By gpaMaTHK acapnap y3HHHHr xaeTuMnuru, ^aHroBopnuK xycycuaTra GoMnuru GunaH oMMaHHHr MexpuHH Ko3oHgu. CuecuM ax,Bon-HHHr GapKapop эмacnнгн, BaKTHHHr Te3 yTumu Ty^aMnu Gy gpaMaTHK acapnapHH Gup-o3 Kynon, GanKaHa, cxeManamTupunraHgeK TacaB-Byp Kunum MyMKHH. ^noH GocKUHnunapura Kapmu ^aHrga Kynnap TeHr Kenran, TeaTp ToMomanapu acTa ceKHH KumnoK, ypym xygygnapugaH $poHT opTugaru max,apnapra yTgu. Cax,Ha KynagaH TeaTpra Kyngu. Kyn xapaKaTnu (aKTnu) nbecanap apaTungu. MaMnaKaTHHHr Gapna xygygnapu Ba fflaHxaM gpaMaTyprnapu acapnapuga ypym MaB3ycu, ToMHHgaH napTuacu napnanaHumu MaB3ycu KyTapungu. By gaBpga apaTunraH peanucTHK gpaManapgaH Ca .flHHHHr "fflaHxaM ToMnapu ocTuga" (1937), "Bup Mun opanuFuga" (1938), "^anG KyproHu" (1940), "fflax,apHH эcnaG coFHHum" (1940), "Kyn Ba gapenapra GoM ropTHH Magx этнm" (1942), "OamucT GaKTepuacu" (1942), "BanaHg GanaHg Kyn yTnap" (1944) Ba "^yHeHHHr Hapuru neTugaru

xymGyM yT" (1945) KaGunapHH эtтнpo$ этнnagн.[1]

40-Munnapga gpaMaTypr TaHb XaHHHHr HKKHTa KaTTa MaB3y - anoH GocKUHnunapura Kapmu Kypam Ba geMoKpaTHK MaB3ynapuga u^og Kuna Gomnagu[1]: "Ky3 ToBymu Tabpu^u" (1941), "fflaMon Ba eMFupga KaMTraH KaMuK" (1942) aHa Gup homh "KypumryHna fflaHxaM", myHHHrgeK XyH fflэнb Ba Ca ^h xaMKopnuKgaru "OnTHH gaBp" (1942), "Hhcoh ry3annuru" (1946-1947), "Kopea axBonu" (1948) acapnapu apaTungu.

CoHr H^ugeHHHr "^aMnu" Ba "BaTaH GH3HH nopnaMoKga" KaGu 40-Munnapga apaTraH acapu GomKa acapnapra HucGaTaH TatcupnupoK. YHHHr "^aMHu" HoMnu acapga muMongaH HaHr HuHrra KenraH Gup rypyx TanaGanapHHHr xaeTH, ynapHHHr KuMuHnunuKnapu, oxup oKuGaT ^aMuaTga cogup GynaeTraH TyGaHnuK-nap, ^upKaHHnHKnap, emnapHHHr Gyp^ya3uara oug GunuMnapuHHHr cycTnuruHH TaHKug octh-ra onuHagu. ^paMa HoHr HuHrga HaMoMum этнnгaнga ^yga KaTTa moB-myBra caGaG Gyngu. ^paMaTyprHHHr aHa Gup gpaMacuga "BaTaH GH3HH nopnaMoKga", anoH GOCKHHHH-napu ToMoHugaH GocuG onuHraH roHr KoHr-garu Gup 3uenu ounaHHHHr HHKunoGnunap Tabcupu ocTuga y3 BaTaHHHH TapK этнmн ^apaeHH TacBupnaHraH. HHKunoGnunap Ba yKHMumnu emnap y3HHH anoH Gockhhhh-napura Kapmu Kypamra GaFumnaraHnapu ynyF-naHraH. 03ognuK Kypamu gaBpuga CoHr H^ugeHHHr aHa Gup aKTnu "MaMMyHnap Tygacu" xa^BuM KoMeguacuHH apaTgu.

ro HuHrHHHr gpaManapuHHHr Kynnunuruga fflaHxaMgaru pean xaeT MaB3y KunuG onuHraH. fflaxapgaru KynruHa KuMuHnunuKnapHH Ba anoH GocKHHnunapura KypcaTunaeTraH Kapmu-nuKnapHH TacBupnam GunaH Gup KaTopga .SnoH HMnepuanu3MH Ba xanKHH TaKuG KunraH BaTaH coTKHHnapuHH Ba ^HHoaTHunapHu xaM ^om KunraH. "TyHrru fflaHxaM" (1939), "Y3yH TyH" (1942) ro HuHrHHHr ypym gaBpuga e3unraH энг capa acapnapugup.[1] "TyHru fflaHxaM"ga nporpeccuB pyxgaru MeuguHr HyH ounacu-HHHr fflaHxaMga KenraH ^o^eanu TaKgupu opKanu my gaBpgaru KynnaG ounanap TaKgupu TacupnaHraH. YHga fflaHxaMgaru ^aMuaT KaTnaMuga HHcoHHHHr TypMym-Tap3H, xanK-

нинг кун сайин японларга каршилик курсатиш истаги ошиб боришини нисбатан кенг тарзда очиб беришга харакат килинган. "Узун тун" драмасида Шанхай босиб олин-гач, тахминан бир гурух бошлангич мактаб укитувчилари олиб борилган уруш холати бош кахрамон Ю Вейсин ва унинг севгилиси Чженг Лаодуо образлари оркали очиб берилган. Барча образлар оркали ватанини севадиган зиёлилар, улар хаётдаги узгармас «хаётнинг коронгу йулларида кокилмаслик» акидасига, ахлокий кадриятларга амал килиб, уз максадларидан адашишдан, боскинчиларга таслим булмасдан уз орзу умидларига эришиш йулидаги кучли ирода эгаларини тасвирланган.

Чжанг Чжун Сианг (Юан Чжун) 1944-йилда ёзган турт актли "Намуна булган беш хаёт" асари хам уша даврдаги жуда таьсирли драмалардан бири. Асарда нуфузли бир университет профессори Лин Тонг образи тасвирланган. Асарда мураккаб сюжет ва шиддатли карама - каршиликлар (конфликт) кузатилмайди, бирок катор хаётий деталлар танланганки, буларнинг барчаси Тонгнинг киёфасида соф ва хакикий (ишончли) намунали инзон образини намоён килади. Унинг рухияти, характери уша даврда яшаган шу типдаги шахснинг рухияти ва характерини мужассамлаштирган. Юан Чжунгнинг "Кичик шахар хикояси", "Шахар ташкарисидаги хикоя", "Тонг хикояси" ва "Америка президенти раками" [1] номли драмалари хам машхур булиб, бу драмаларнинг ёзилиш услуби нисбатан мукаммал, хажвяга бой (кувнок сузлар билан ёзилган) хисобланади.

Чен Бай Чен узининг махорат билан ёзилган хажвий комедиялари оркали машхурдир. У уруш даврида "^ийинчилик пайтидаги эркаклар ва аёллар" (1939), "Турмуш куриш мусикаси" (1942) ва бошка куплаб драмалар яратди. У биринчилардан булиб уруш бошида Нанкингдаги узок фронт ортидаги жамиятнинг турли хил жирканч куринишларини тасвирлаб берди. Бош образ Хуанг Янг бир мустакил аёлдир, у эркак кишига карам булишни истамайди, уз мехнати эвазига яшашни истайди, шу

сабабли уйини ташлаб кетади. У жамият ичига киришга харакат килади. Х,ар жойда ишлаш учун интилади, лекин у хар жойда омадсизликка учрайди. Шу тарика жамият у учун хеч кандай "бог" эмас, балки "жарлик" ва "боткокдир" деган фикрга келади. У ишсизлик азобини етарлича тортади. Истаса истамаса охир окибат оила бекаси ва фарзандининг онаси булади, факат хаёт кийинчиликларини куради. Чен Бай Чен Хуанг Янгнинг фожиали такдирини комедия усулида тасвирлаб берган, чорасизлигини самимий курсата олган. Драмада трагикомедия узаро уйгунлашиб кетган. 1945-йил нашр этилган Чен Бай Ченнинг "Су хан гули" яна бир кучли драмаси интелегенция мавзуси ёритилган, бош кахрамон доктор Ли Жу Конг урушнинг огир йилларини, катъиятлилик, уша пайтда хам темирдек метин, кишдек каттик, совик коронгу жамиятни танкид остига олади.

Ван Гаонинг "Лавозимга кутарилиш режаси" (1945) пьесаси Чен Бай Ченнинг яратган сатира намуналарини эслатади. Пьеса сюжетига икки угрининг мансабга кутарилишини уларнинг тушида аён булиши вокеаси асос килиболинган. Драма сюжети куйдагича: Тунда бир эски уйда, иккита угри мансабга кутарилиб бойиб кетганликларини туш куришибди. Тушларида узларини уезд бошлиги ва бош котиб урнида куришади. Ёзувчи пьессада содир булган ходисаларни (1912-1942) йиллардаги Хитой республика-сининг илк йиллари фонида ёзади. Аслида зийрак одам бир карашдаёк сатира (хажвия) нинг реаллигини Гоминданглар хукмронлик килган даврни "Амалдорлар дунёсининг замонавий куринишини" билиб олади. Драмада туш куриш ёрдамида гипербола ва карикатура куринишидаги сатира усулини куллагач, салбий инсоннинг жирканч одатларини очиб беради. Натижада драма жуда муваффакиятли чикишига сабаб булади. Драма сюжетига фантастика кириб келади, лекин жамиятдаги хакикат фош булади. Фантастика ва реаллик бирлашади. Бунда комик маьно ва комик сюжет, сахна, усул хаммаси уз натижасини берган тулаконли хажвий комедия яратилган.

By H^yryaHr y3HHHHr "^aKHycnap maxpu" GunaH KynnunuKHH эbтнGopннн TopTgu Ba yma naMTgaru aHru GyroK gpaMacu Gyngu. YHHHr yn aKTnu "BypoHnu TyHga KaMTraH ogaM" gpaMacu poMaHTH3M ycynuga TacBupnaHraH. ^Ha Gup "fflaMTOHHH ymnam" (1946M) acapu Kynnu xa^BuM KoMeguagup. ^paMa xanK opacuga ropraH rannapra (MumMumnap) acocnaHraH XHKoa GynuG, yHga MumMumnap pean xaeTra umopa KunuHraH. OgaMnap opacuga TyTunraH uGnucnap Ba GomKa eMoH pyxnap (maMToH) ymnaHran, ynap yMKyra KeTagu, neKHH MHHr MungaH cyHr yMFoHran xaMMaeKga maMToH-napHH Kypagu. ^uMuHnunuK GunaH ynapHH aHa Kynra onuG FonuG Gyngu. ^paMaga eBy3 maM-

toh BaxmuM pyx, ogguM xanKHH xypnaraHH, KypuHumuga roMHHgaHrnunapHH KunraH eMoHnuKnapu, xanK Ba gaBnaTHH xapoG KunraHnuKnapu pean TacBupnaHraH.

Xynoca KunuG aMTraHga, XX acpHHH 30-40-Munnap XhtoM gpaMaTypruacuHHHr энг MyxuM ^HxaTH yHHHr h^thmohm MyaMMonapHH TacBupnamga, ^aMuaT xaeTHHHHr canGuM ToMoHnapuHH ^om TaHKuguM pyx, caTupaHHHr eTaKnu MaBKe эгannaгaннga HaMoeH Gyngu. HHKunoGgaH KeMuHru gaBpga apaTunraH nbecanapga эca MaB^yg Ty3HMra Kapmu TaHKuguM $HKp-Mynoxa3anap, Mymoxaga-napHH aKc эттнpнm TaMounu KynaMgu.

OOH^AHAHHHrAH A^ABHETHAP

[1] M M ft X ¥ £ 1917-1997/ it M / 2008 306-310D

[2] HuKonbcKaa H.A. TaHb XaHb h gpaMaTyprua KuTaa XX BeKa. MocKBa, 1990 r. CTp-15

References

[1] M M ft X ¥ £ 1917-1997/ it M / 2008 306-310D

[2] HuKonbcKaa H.A. TaHb XaHb h gpaMaTyprua KuTaa XX BeKa. MocKBa, 1990 r. CTp-15

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.