Научная статья на тему 'Харид тизимида шикоятларни кўриб чикиш тартиби'

Харид тизимида шикоятларни кўриб чикиш тартиби Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
57
9
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Science and Education
Область наук
Ключевые слова
давлат хариди тизимида шикоят / комиссия / комиссия баёни

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — А.Т.Рахматов

Мақолада давлат харидлари тизимида шикоят қилиш, шикоятларни кўриб чиқиш ҳамда тегишли қарор қабул қилиш тартиби ёритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «Харид тизимида шикоятларни кўриб чикиш тартиби»

Харид тизимида шикоятларни куриб чикиш тартиби

А.Т.Рахматов ТМИ

Аннотация: маколада давлат харидлари тизимида шикоят килиш, шикоятларни куриб чикиш хамда тегишли карор кабул килиш тартиби ёритилган.

Калит сузлар: давлат хариди тизимида шикоят, комиссия, комиссия баёни

The procedure for considering complaints in the procurement

system

A.T.Raxmatov Tashkent Institute of Finance

Abstract: The article describes the procedure for filing a complaint in the public procurement system, reviewing complaints and making relevant decisions.

Keywords: complaint, commission, commission statement in the state procurement system

Харид килиш тартиб-таомилларининг хар бир иштирокчиси, шунингдек назоратни амалга ошираётган шахслар давлат буюртмачисининг, харид комиссиясининг, унинг аъзоларининг, давлат харидлари электрон тизими операторининг харакатлари (харакатсизлиги) устидан, агар бундай харакатлар (харакатсизлик) иштирокчининг хукуклари ва конуний манфаатларини бузаётган булса, суд тартибида ёки Комиссияга шикоят килиш хукукига эга.

Давлат харидлари натижасида тузилган шартномаларда назарда тутилган мажбуриятларни бажариш доирасида келиб чикадиган низолар ва келишмовчиликларни тартибга солиш масалалари Комиссия томонидан куриб чикилмайди ва конунчилик хужжатларида белгиланган тартибда хал этилиши лозим.

Комиссия доимий равишда фаолият курсатадиган орган булиб, узининг вазифаларини Узбекистон Республикасининг «Давлат харидлари туFрисида»ги К,онунига хамда бошка конунчилик хужжатларига мувофик амалга оширади.

Комиссия буюртмачининг конунга хилоф харакатларига, карорларига ёки у томонидан конунга хилоф тартиб-таомиллар бажарилишига доир такик урнатади; буюртмачининг конунга хилоф карорларини, шу жумладан давлат

харидлари сохасидаги хужжатларнинг шартларини бузадиган карорларини кисман ёки тулик бекор килади; харид килиш тартиб-таомилларини тугатиш хакида карор чикаради; ижрочини Инсофсиз ижрочиларнинг ягона реестрига киритиш туFрисида карор кабул килади.

Комиссия Узбекистан Республикаси Молия вазирлиги томонидан тузилади, унинг таркиби тегишли давлат органлари, Операторлар ва жамоатчилик вакилларидан иборат булади ва Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамаси томонидан тасдикланади.

Комиссия ишчи органининг вазифасини Узбекистон Республикаси Молия вазирлиги амалга оширади. Комиссия таркибига комиссия раис, комиссия раисининг уринбосари ва комиссия аъзолари киради.

Комиссия раиси уз ваколатлари доирасида комиссия фаолиятини ва унинг иш тартибига риоя этилишини ташкил этади; шикоятларни куриб чикиш кунини белгилайди ва комиссия мажлисини утказади; комиссия аъзолари уртасида мажбуриятларни таксимлайди; комиссия томонидан кабул килинган карорлар устидан назоратни ташкил этади; комиссиянинг фаолияти туFрисида даврий хисоботлар тайёрлайди ва уни махсус ахборот порталида эълон килади. Комиссия раиси конунчилик хужжатларига мувофик бошка ваколатларни хам амалга ошириши мумкин. Комиссия раиси комиссияга юклатилган вазифаларни бажарилиши учун шахсан жавобгардир. Комиссия раиси йуклигида унинг вазифаларини уринбосари бажаради.

Комиссия раисининг уринбосари ва Комиссия аъзолари уз ваколатлари доирасида комиссия ишида иштирок этади; карор кабул килишдаги овоз беришда иштирок этади; комиссия раисининг топшироти буйича Комиссия куриб чикиши учун киритилган масалалар юзасидан тегишли хулосалар такдим этади; давлат бошкаруви ва хужалик органларидан, давлат буюртмачиларидан, иштирокчилардан, ижрочилардан, Операторлардан ва бошка ташкилотлардан уз фаолияти учун зарур буладиган хар кандай ахборот, материал ва тушунтиришларни сураб олади; давлат харидлари масалалари буйича шикоятларни куриб чикиш билан боFлик бошка вазифаларни амалга оширади.

Комиссия зарур холатларда мутахассисларни мустакил эксперт сифатида овоз бериш хукукисиз жалб килиш хукукига эга. Комиссия мажлислари, агар уларнинг ишида Комиссия аъзоларининг умумий сонининг учдан икки аъзоси иштирок этса, ваколатли хисобланади.

Комиссия кун тартибига киритилган масалани куриб чикиш жараёнида Комиссия раиси, унинг уринбосари ёки Комиссия аъзоси узларида манфаатлар тукнашувига олиб келиши мумкин булган бевосита ёки билвосита шахсий манфаатдорлик юзага келган холатда, Комиссия раиси, унинг уринбосари ёки

Комиссия аъзоси йиFилиш бошланишидан олдин бу хакда маълум килишга мажбур.

Бу холатда манфаатлар тукнашувига олиб келиши мумкин булган бевосита ёки билвосита шахсий манфаатдорлиги юзага келган Комиссия раиси, унинг уринбосари ёки Комиссия аъзоси курсатилган масалани куриб чикиш жараёнида иштирок этмайди.

Комиссиянинг ишчи органи комиссиянинг навбатдаги мажлисига барча зарур материалларни уз вактида тайёрланишини таъминлайди; махсус ахборот порталида Комиссия аъзолари учун шахсий кабинетлар очади; комиссия хужжатларини бут сакланишини таъминлайди; шикоятни Комиссия аъзоларининг шахсий кабинетларига юборади; навбатдаги мажлисга барча зарур хужжатларни йиFилишини, умумлаштирилишини ва Комиссия раисига такдим этилишини таъминлайди; Комиссиянинг карори асосида ижрочиларни Инсофсиз ижрочиларнинг ягона реестрига киритади; Комиссия мажлиси баённомасини юритади.

Комиссияга аризачидан шикоят тушгандан ва уни куриб чикиш санаси тайинлангандан сунг, Комиссиянинг ишчи органи ушбу Низом талабларига мувофик мажлисни утказиш буйича ташкилий чора-тадбирларни амалга оширади.

Аризачи шикоятни Комиссияга ёзма шаклда ёки узининг шахсий кабинет оркали электрон шаклда юборади. Шикоятга унда курсатилган холатларни тасдикловчи далиллар илова килинади. Аноним мурожаатлар Комиссия томонидан куриб чикилмайди.

Аризачи куйидаги холатларда шикоят беради:

- буюртмачининг, харид комиссиясининг, унинг аъзоларининг, Операторнинг ноконуний харакатлари (харакатсизлиги) устидан, агар бундай харакатлар (харакатсизлик) иштирокчининг хукуклари ва конуний манфаатларини бузаётган булса;

- харид килиш тартиб-таомиллари бузилганда;

- буюртмачилар томонидан таклифларни бериш муддатлари асоссиз узгартирилганда;

- иштирокчининг таклифи буюртмачилар томонидан асоссиз кабул килинмаганда ёки рад килинганда;

- буюртмачилар томонидан давлат харидларини амалга оширишнинг ракобатга асосланмаган усуллари конунга хилоф равишда танланганда;

- давлат харидларида иштирокчиларнинг иштирок этиши туFрисидаги ахборотни буюртмачилар томонидан ошкор этилганда;

- буюртмачилар томонидан иштирокчилар сонини асоссиз равишда чеклашга ёки уларнинг малакасига куйилган талабларни оширишга, ракобатга

WWW.OPENSCIENCE.UZ / ISSN 2181-0842 1088 LMIü^ei

йул куймасликнинг, уни чеклашнинг ёки бартараф этишнинг бошка шаклларига йул куйилганда, конунчилик хужжатларида белгиланган холлар бундан мустасно;

- нархларни ёки иштирокчиларни саралаш натижаларини бузиб курсатиш максадида иштирокчилар олдиндан тил бириктирилганда;

- ишончсиз ёки бузиб курсатилган ахборот такдим этилганда ёки таркатилганда, шунингдек давлат харидлари тугрисидаги ахборотдан фойдаланиш асоссиз равишда чекланганда;

- Узбекистон Республикасининг «Давлат харидлари туFрисида»ги К,онунда белгиланган бошка холатларда.

Комиссия шикоятни куриб чикишда иштирок этадиган шахсларни махсус ахборот портали оркали йиFилиш вакти ва жойи туFрисида хабардор килади. Комиссия шикоятни буюртмачи ва иштирокчининг иштирокида куриб чикади, бундан иштирокчи шикоятни унинг иштирокисиз куриб чикишга розилик билдирган ёки узрли сабабларсиз иштирок этмаган холлар мустасно.

Шикоятларни куриб чикиш буйича мажлисда иштирок этиш учун, тарафлар белгиланган тартибда ишончнома расмийлаштириб, узларининг вакилларини юборишлари мумкинКомиссиянинг мажлислари ахборот-коммуникация технологиялари воситаларидан фойдаланган холда масофадан утказилиши мумкин.

Комиссия шикоятни кабул килиб олганда шикоят келиб тушган кундан эътиборан уч иш куни ичида шикоят хакида буюртмачини хабардор килади хамда харид килиш тартиб-таомилини ун иш кунигача булган умумий муддатга тухтатиб туради.

Аризачининг шикоятида куйидагилар курсатилиши лозим:

а) номи, жойлашган ери (юридик шахс учун), фамилияси, исми, отасининг исми, турган жойи (жисмоний шахс учун), почта манзили, электрон почта манзили, телефон раками;

б) шикоят килинаётган харакатлар (харакатсизлик) ва шикоятнинг бошка асослари;

в) шикоят беришга ваколатли шахснинг имзоси ва сана.

Шикоятга унинг асослилигини тасдикловчи хужжатлар илова килинади. Бунда, шикоятда унга илова килинаётган хужжатлар руйхати булиши керак, шунингдек тарафларга шикоятнинг нусхалари юборилганлиги тасд^и булиши керак.

Комиссия шикоятларни куриб чикиш ва карор кабул килиш жараёнида махсус ахборот порталида юритиладиган иштирокчиларнинг рейтингидан фойдаланиши мумкин.

Комиссия шикоят олинганидан кейин етти иш куни ичида у буйича карор чикариши ва бу хакдаги ахборотни махсус ахборот порталида жойлаштириши керак. Шикоят буйича карор Комиссия аъзолари умумий сонининг купчилик овози билан кабул килинади. Овозлар тенг булган такдирда, Комиссия раисининг овози хал килувчи хисобланади.

Комиссиянинг хар бир аъзоси кабул килинган карор буйича узининг алохида фикрини ёзма баён этишга хакли. Комиссия янги очилган холатлар асосида аввал кабул килинган карорларини кайта куриб чикиши мумкин. Комиссия мажлислари карорларининг асл нусхалари ва уларга илова килинган материаллар Комиссиянинг ишчи органида сакланади.

Комиссиянинг ишчи органи карор нусхаларини карор кабул килинган кундан эътиборан икки иш куни мобайнида тарафларга юборади. Комиссия кароридан норози булган такдирда, тарафлар конунчилик хужжатларида белгиланган тартибда судга мурожаат килиш хукукига эга. Комиссиянинг уз ваколатлари доирасида кабул килинган карорлари тарафлар учун бажарилиши мажбурийдир.Комиссия мажлиси баёни ва карори электрон шаклда расмийлаштирилади, Комиссия раиси ва аъзолари томонидан электрон ракамли имзо оркали имзоланади.

Фойдаланилган адабиётлар

1. Узбекистон Республикасининг 22.04.2021 йилдаги "Давлат харидлари туFрисида"ги УРК,-684-сон К,онуни

2. Вазирлар Махкамасининг 2022 йил 20 майдаги 276-сон карори билан тасдикланган "Давлат харидларини амалга ошириш билан боFлик тартиб -таомилларини ташкил этиш ва утказиш тартиби туFрисида"ги Низом

3. O'roqov U.Yu. Davlat xaridi. O'quv qo'llanma.T.:«Nihol print» OK, 2022. 200

b.

4. У.Уроков, Э.Шодмонов, Д.Бобобекова. Давлат харидларини бошкариш. Т.-2022 й.

5. У. Уроков. Давлат харидлари тизими: кеча ва бугун. «Бозор, пул ва кредит» журнали, 8-сон, 2018 й.

6. У.Уроков. Давлат харидлари тизимида электрон харидлар хажмини ошириш масалалари. "Замонавий молиянинг миллий ва халкаро долзарб масалалари". Халкаро илмий-амалий конференция материаллари туплами. ТМИ, 2021 йил 20 май

7. Уроков У.Ю. Чинкулов К,.Р. Узбекистонда давлат харидларининг такомиллашувининг хукукий асослари. «Халкаро молия ва хисоб» журнали, 2017 йил 8-сон.

8. У.Уроков. Узбекистонда давлат харидлари тизимини такомиллаштириш масалалари. "Узбекистонда давлат харидлари тизимини такомиллаштириш масалалари" мавзусидаги олий укув юртлараро илмий-амалий конференция материаллари туплами. ТМИ, 2014 йил 13декабрь

9. У.Уроков. Газначилик тизимида бюджет маблаFларидан самарали фойдаланиш масалалари. "Худудлар молиявий салохиятини юксалтиришда хизмат курсатиш сохасининг ахамияти" мавзусидаги республика илмий-амалий конференция материаллари туплами.ТМИ, 2017 йил

10. У.Уроков. Бюджет маблаFларидан самарали фойдаланишни таъминлаш йуллари. "Худудлар молиявий салохиятини юксалтиришда хизмат курсатиш сохасининг ахамияти" мавзусидаги республика илмий-амалий конференция материаллари туплами.ТМИ, 2017 йил 12 апрель

11. N Xaydarov. Soliqlar va soliqqa tortish masalalari. O 'quv qo 'llanma. Toshkent: Akademiya, 2007

12. Т.С. Маликов, Н.Х. Хайдаров. Молия: умумдавлат молияси. Тошкент: «IQTISOD-MOLIYA, 2009

13. A.V. Vaxabov, Sh. A. Tashmatov, N.X. Xaydarov, A.V.Vaxabov. Moliyaviy savodxonlik asoslari: o'quv qo'llanma/-Toshkent- 2013

14. Гайдаров Н., Т. Маликов - Бюджет: тизими, тузилмаси, жараёни. Укув кулланма, 2007

15. Т.С. Маликов, Н.Хайдаров. Финансы: государственные финансы. Учебное пособие. Экономика и финансы. Ташкент. 2009

16. Н. Хайдаров. Давлат молиясини бошкариш. Т.:«Академия, 2005

17. Н.Хайдаров. Сравнительный анализ основных макроэкономических показателей Республики Узбекистан. Международная научно - практическая конференция «Процессы цифровой трансформации в экономике, финансах и управлении в условиях пандемии». Казань - Ташкент, 4 мая 2022 г.

18. N. Xaydarov. Issues of enhancing the quality of doctoral education at higher education institutions: European Experience and practices of joint project in higher education reform process in Uzbekistan. Vita Color Т.: 2014

19. U.Y.O'roqov, M.B.Moyliyev. Mamlakat investitsiya jozibadorligini oshirish orqali xalqaro kapitalni jalb qilish masalalari. Science and Education, 2022

20. Uchqun Yunusovich Urokov, Zulayho Abdujobir Qizi Tursunova. Actual issues in the management of external debt. Science and Education, 2022. № 12

21. Uchqun O'roqov, Javohir Yomg'Irov. Davlat xaridlarini tashkil etish modellari: afzalliklari va kamchiliklari. Science and Education, 2022. № 12

22. У.Ю.Уроков. Узбекистонда давлат харидларининг такомиллашувининг хукукий асослари.«Халкаро молия ва хисоб» журнали. 2017

WWW.OPENSCIENCE.UZ / ISSN 2181-0842

l09l

23. У.Уроков. Бюджет маблаFларидан самарали фойдаланишни таъминлаш йуллари.2017

24. У.Ю. Уроков. К, ишлок хужалиги субъектларини солик имтиёзлари оркали раFбатлантириш. Иктисодиёт ва таълим, 2015

25. У.Уроков. Махаллий бюджетлар мустакиллигини оширишга оид назарий карашлар. Узбекистонннинг халкаро молия тизимига интеграциялашувни кучайтириш йуллари" мавзусидаги республика илмий-амалий конференция. ТМИ. 2020

26. У.Уроков. Махаллий бюджетлар молиявий баркарорлигини белгиловчи курсаткичлар. 2020.

27. У.Ю Уроков, К.Р. Чинкулов. Узбекистонда давлат харидларининг такомиллашувининг хукукий асослари. «Халкаро молия ва хисоб» журнали, 2017

28. У.Уроков. Мах,аллий бюджетлар мустакиллигини оширишнинг устувор йуналишлари. Science and Education, 2022. № 6

29. У.Уроков. Бюджет маблаFларидан самарали фойдаланишни таъминлаш йуллари. 2017

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.