DOI: 10.24411/2181-0443/2020-10150
ХАРАКТЕРИСТИКА ПОВРЕЖДЕНИЙ ТКАНИ ЛИЦА И ЧЕЛЮСТИ ПРИ ДТП
Шокиров Сардор Абдусаминович Маматалиев Авазбек Розувалиевич Маматалиева Мавлюда Алижоновна
Андижанский государственный медицинский институт
В тяжелых автокатастрофах в Дамаске переломы лицевых костей у водителей слева направо по правой челюсти, в основном переломы носовых костей у пассажиров, а также переломы костей лица и челюсти у пассажиров при переходе проявляются BMYoSh, подкожным кровоизлиянием, множественными ушибами и травмами. отмечено быть. В автокатастрофах Nexia сообщалось о переломах костей лица и челюсти у водителей, а у пассажиров, в основном, о переломах костей носа, переломах лобных костей, BMYoSh, кровотечениях в подкожную клетчатку, множественных синяках и травмах.
Ключевые слова: автомобиль, автокатастрофа, Damas, Nexia, ткань лица и челюсти.
АВТОХАЛОКАТЛАРИДА ЮЗ-ЖАF СОХАСИ ТУЦИМАЛАРИДА ШИКАСТЛАНИШЛАРНИ УЗИГА ХОС ХУСУСИЯТЛАРИ
Дамас автомашинадаги огир автохалокатларида х,айдовчиларда юз-жаг суякларини синиши чап жагдан унг жаг томон йуналиш буйлаб, йуловчиларда асосан бурун суякларини синиши, бош мияни ёпик шикасти, тери ости ту;ималарга ;он куйилишлар, куплаб шилинма ва жарохатлар билан намоён булиши ;айд этилган. Нексия автомашинадаги автохалокатларда х,айдовчиларда юз-жаг ва бурун суякларини синиши, йуловчиларда эса асосан бурун суякларини ботиб синиши, пешона сохаси суякларини синиши, бош мияни ёпик шикасти, тери ости ту;ималарга ;он куйилишлар, куплаб шилинма ва жарохатлар билан намоён булиши ;айд этилган.
Калит сузлари: автомашина, автохалокат, Дамас, Нексия, юз-жаг сохаси тукималари.
SPECIFIC FEATURES OF LESIONS OF THE TISSUES OF THE FACIAL JAW IN CAR
ACCIDENTS
In heavy auto accidents in the Damas car, it was noted that the fracture of the face-jaw bones in drivers is manifested by a fracture of the right jaw in the direction of the right jaw, a fracture of the bones of the nose mainly in passengers, a closed injury to the head brain, blood clots to the subcutaneous tissues, a large number of It is noted that the necrosis is manifested by a fracture of the bones of the face-jaw and nose in drivers of auto accidents, and in passengers mainly by a sinking fracture of the bones of the nose, a fracture of the bones of the forehead sac, a closed injury of the head brain, blood clots to the subcutaneous tissues, a large number of
Keywords: automotive, auto accident, Damas, Nexia, face-jaw spills.
Долзарблиги: Хозирги ва;тда шикастланишларни 5%-ни ташкил юз-жаг сохаси суякларини этиб, автохалокатлардаги шикастлари
жарохатланиши суякларни умумий уни 13%гача ми;дорини ташкил
этади. Бугунги кунда БДССТ курсаткичлари буйича 40 ёшгача булган инсонларда автох,алокатлардан улим х,олатлари биринчи уринни эгаллайди (1).
Ишнинг мацсади: замонавий енгил автомашиналар (Дамас ва Нексия автомашинаси мисолида) автохалокатларида х,айдовчи ва йуловчиларида юз-жаг сохаси суякларини ва бош - буйин сохаси аъзо - туцималарини шикастланишларини узига хос томонларини ва улим х,олатларини тах,лил цилиш.
Материал ва услублари: 20102015 йилларда Андижон вилояти шахар ва туманларида юз берган ва СТЭдан утказилган 80та замонавий енгил автомашиналар (Дамас ва Нексия автомашинаси)
автохалокатларидаги архив
материаллари урганилди (воцеа тавсилоти, морфология, гистология, рентгенология булими
маълумотлари). Олинган натижалар статистик тах,лил цилинди (2).
Олинган натижалар:
олинган натижалар ушбу
автотравмалар Дамас
автомобилларида 85% х,олатларда эркак, 15% х,олатларда аёл х,айдовчиларда, Нексия
автомобилларида эса 100%
холатларда эркаклар томонидан содир этилганлиги цайд этилди. Бунда Дамас автомобилларида 5% хайдовчи тирик цолганлиги, 80% воцеа жойида, 15%да эса транспортировка вацтида ёки воцеанинг дастлабки суткасида вафот этган, Нексия автомашинасида эса 100% хайдовчи воцеа жойида вафот этган. Хайдовчи ва олд уриндицдаги йуловчиларни ёши Дамас
автомобилларида 25-60ёшгача булиб (уртача 40-45ёш)ни, олд уриндицдаги йуловчиларни ёши 30-55ёшгача булиб (уртача 40ёш)ни, салондан ташцари пиёдалар утиш жойидаги инсонларни ёши уртача 10-15 ёш, Нексия автомобилларида эса 30-40ёшгача булиб (уртача 35ёш)ни, олд
уриндицдаги йуловчиларни ёши 25-45ёшгача булиб (уртача 35ёш)ни, салондан ташцари утиш жойидаги инсонларни ёши уртача 60 (45-75) ёш булган. Дамас автомобилларида хайдовчиларни юзидаги жарохатлар куплаб шилинмалар, асосан чап жагнинг ва унинг атроф туцимасида йиртилган жарох,атлар, юз сох,асини деформацияси билан куплаб парчаланиб синиши, юцори жаг суякларини унгда, пастки жаг суягини чапда 1-4 оралигида синиши, бурун суякларини синиши билан, олд уриндицдаги йуловчиларда эса юзидаги шилинмалар, асосан чап жагнинг синиши, бурун суякларини синиши билан, салондан ташцаридаги йуловчиларда эса чап пастки жагни ва бурун суякларини синиши, айрим х,олатларда юз сох,асини
деформацияси, юз суякларини куплаб синиши, бошни энса сохаси юмшоц туцималарида цон цуйилишлар, шилинмалар билан намоён булган. 70% х,олатларда бош мия суягини ёпиц, 30% х,олатларда очиц шикасти, мия пардалари ва туцимасига цон цуйилишлар, лат ёйишлари цайд этилган. Юкоридаги узгаришлар Дамас автомашинанинг салон ичи констуктив хусусиятларига, рул цалонкасининг нисбатан баланд жойлашганлигига, олд мосламалар панел ва уриндицларнинг баланд жойлашганлигига боглик х,олда юзага келганлиги аницланди.
Нексия автомобилларида хайдовчиларни юзидаги жарохатлар асосан пастки ва юкориги чап жагнинг, бурун суякларини синиши, юмшок тукималарни шилинма ва жарохатлари билан, олд уриндицдаги йуловчиларда эса асосан чап жагнинг синиши, бурун ва юз суякларини синиши, юмшок туцималарни шилинма ва жарохатлари билан, салондан ташцаридаги йуловчиларда эса пастки жаг ва бурун суякларини ботиб синиши, чап пастки тишларини (2-3), пешона сохаси суякларини
синиши, юмшок тукималарини шилинмалари ва йиртилишлари билан намоён булган. 85% холатларда бош суягини ёпик;, 15% хрлатларда очик; шикасти, мия пардалари ва тукимасига ;он куйилишлар, лат ёйишлари ;айд этилган. Ю;орида узгаришлар Нексия автомашинанинг салон ичи констуктив хусусиятларига, рул калонкасининг нисбатан паст жойлашганлигига, олд мосламалар панелининг нисбатан кийшик; жойлашганлиги, уринди;ларнинг паст жойлашганлиги боглик холда юзага келиши кузатилди.
Юз - жаг суякларини автотравмаларда шикастланиши
шикастлар ичида иккинчи уринда булиб, 4-5%ни ташкил этади. Хайдовчи ва олдинги уриндикдаги йуловчиларда 75-80% холатларда юзи билан кузовга, олд ойнага, рулга урилиши о;ибатида юза келиб, пастки жаг суяклари синиши одатда очик шикаст булиб, синиш чизиги олд юзада тик йуналиб, атроф юмшок ту;ималар хам шикастланиши кузатилади. Бурун суяклари ва тепа жаг суякларини синиши купинча очик, парчаланиб, ботиб синиши 2530% холатларда кузатилади. Фа;ат пастки (40-45%) ёки ю;ориги жау суякларини синиши 35-40% холатда кайд этилди. Огир биргаликдаги
шикастлар 15-17% холатда аникланилди. Улар одатда бош суякларинини синиши, бош миядаги тузилмаларни жарохатланиши, ушбу сохаларга ;он ;уйилишлари билан бирга намоён булади. Хайдовчи (20%), олд уриндикдаги йуловчи(50%) ва ор;а уриндикдаги йуловчиларда (28%) юз-жаг суякларини жарохатлари ташкил этди.
Хулоса: Ю;оридаги
маълумотларга асосланган холда Дамас автомашинадаги огир автохалокатларида хайдовчиларда юз-жаг суякларини синиши чап жагдан унг жаг томон йуналиш буйлаб, йуловчиларда асосан бурун суякларини синиши, утиш жойидаги йуловчиларда эса юз-жаг суякларини синишлари билан бир ва;тда БМЁШ, тери ости тукималарга ;он ;уйилишлар, куплаб шилинма ва жарохатлар билан намоён булиши ;айд этилди. Нексия автомашинадаги автохалокатларда хайдовчиларда юз-жаг суякларини синиши жаг ва бурун суякларини синиши, йуловчиларда эса асосан бурун суякларини ботиб синиши, пешона сохаси суякларини синиши, БМЁШ, тери ости тукималарга ;он куйилишлар, куплаб шилинма ва жарохатлар билан намоён булиши ;айд этилди.
Адабиётлар:
1. Солохин Е.В. Судебно-медицинская экспертиза повреждений лица (черепно-лицевая травма). Суд.мед.эксперт.- 2004, №6, с.14-18
2. Автандилов Г.Г. Медицинская морфометрия. Руководство.- М.: Медицина, 1990. -383С.