Научная статья на тему 'Grammar in context: a new approach to teaching foreign language grammar'

Grammar in context: a new approach to teaching foreign language grammar Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
793
133
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
GRAMMAR / CONTEXT / LEARNING / CONTENT / FOREIGN LANGUAGE / UNDERSTANDING / QUALITY / EXPRESSION / CONCLUSION / MEANING / ГРАММАТИКА / КОНТЕКСТ / ОБУЧЕНИЕ / СОДЕРЖАНИЕ / ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК / ПОНИМАНИЕ / КАЧЕСТВО / ВЫРАЖЕНИЕ / ВЫВОД / СМЫСЛ

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Akramova Nozima Muzaffarovna, Burkhonova Gu’Yokhon G’Ulomovna

The article under discussion deals with new approaches to teaching a foreign language, i.e. teaching grammar in context. The authors of the article believe that more and more researchers abroad advocate the need to introduce conceptual/cognitive grammar aimed at building grammatical concepts/concepts. The peculiarity of conceptual grammar is that any statement is considered as a complex phenomenon, in the context and taking into account the stylistic and authorial features of the text. The main question in the analysis of the statement is to clarify the semantic and emotional effect that the author of the statement sought to achieve. This type of text analysis allows students to develop a pragmatic and conceptual sensitivity or a sense of language. Grammar is a tool that allows students to identify and understand grammatical concepts and their nuances, as well as ways of encoding them by native speakers in morphologic-syntactic forms (rules). Thus, the goals pursued by conceptual grammar are practical in nature to improve the quality of understanding and speaking in a foreign language, due to the fact that the learners of a foreign language discover and appropriate the semantic content of the grammatical phenomena they use, i.e. grammatical concepts.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ГРАММАТИКА В КОНТЕКСТЕ: НОВЫЙ ПОДХОД К ОБУЧЕНИЮ ГРАММАТИКЕ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА

Данная статья рассматривает вопросы новых подходов к обучению иностранному языку, т.е. обучению грамматике в контексте. Авторы статьи считают, что все больше исследователей за рубежом отстаивают необходимость введения концептуальной/когнитивной грамматики, направленной на построение грамматических понятий/концептов. Особенностью концептуальной грамматики является то, что любое высказывание рассматривается как сложное явление, в контексте и с учетом стилистических и авторских особенностей, реализуемых в тексте. Основной вопрос при анализе высказывания заключается в выяснении смыслового и эмоционального эффекта, которого стремился добиться автор высказывания. Подобное направление анализа текста позволяет развивать у обучаемых прагматическую и концептуальную чувствительность, или чувство языка. Грамматика представляет собой инструмент, позволяющий обучаемым выявить и осознать грамматические концепты и их нюансы, а также способы их кодировки носителями языка в морфосинтаксических формах (правилах). Таким образом, цели, преследуемые концептуальной грамматикой, носят практический характер повысить качество понимания и говорения на иностранном языке, благодаря тому, что изучающие иностранный язык открывают для себя и осваивают смысловое содержание употребляемых ими грамматических явлений, т.е. грамматические концепты.

Текст научной работы на тему «Grammar in context: a new approach to teaching foreign language grammar»

Список литературы / References

1. БабанскийЮ.К. Оптимизация процесса обучения. М.: "Просвешение", 1977. С. 223.

2. Нишонов М. Результаты экспериментальных испытаний по взаимосвязанным программам по химии. Сборник тезисов республиканской научно-практической конференции «Факторы повышения эффективности химического образования». Фергана, 2011. С. 90-91.

3. Нишонов М., Соибназарова Г. Некоторые вопросы изучения важнейших понятий и законов химии в системе непрерывного образования интегрированных программ. Сборник тезисов республиканской научно-практической конференции "Проблемы биорганической химии". Наманган, 2013. С. 112-115.

GRAMMAR IN CONTEXT: A NEW APPROACH TO TEACHING FOREIGN LANGUAGE GRAMMAR Akramova N.M.1, Burkhonova G.G.2 Email: Akramova17145@scientifictext.ru

'Akramova Nozima Muzaffarovna — Senior Teacher; 2Burkhonova Gu 'yokhon G 'ulomovna — Head of Department, DEPARTMENT OF TEACHING LANGUAGES, MANAGEMENT IN PRODUCTION FACULTY, FERGHANA POLYTECHNIC INSTITUTE, FERGHANA, REPUBLIC OF UZBEKISTAN

Abstract: the article under discussion deals with new approaches to teaching a foreign language, i.e. teaching grammar in context. The authors of the article believe that more and more researchers abroad advocate the need to introduce conceptual/cognitive grammar aimed at building grammatical concepts/concepts. The peculiarity of conceptual grammar is that any statement is considered as a complex phenomenon, in the context and taking into account the stylistic and authorial features of the text. The main question in the analysis of the statement is to clarify the semantic and emotional effect that the author of the statement sought to achieve. This type of text analysis allows students to develop a pragmatic and conceptual sensitivity or a sense of language. Grammar is a tool that allows students to identify and understand grammatical concepts and their nuances, as well as ways of encoding them by native speakers in morphologic-syntactic forms (rules). Thus, the goals pursued by conceptual grammar are practical in nature - to improve the quality of understanding and speaking in a foreign language, due to the fact that the learners of a foreign language discover and appropriate the semantic content of the grammatical phenomena they use, i.e. grammatical concepts. Keywords: grammar, context, learning, content, foreign language, understanding, quality, expression, conclusion, meaning.

ГРАММАТИКА В КОНТЕКСТЕ: НОВЫЙ ПОДХОД К ОБУЧЕНИЮ ГРАММАТИКЕ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА Акрамова Н.М.1, Бурхонова Г.Г.2

'Акрамова Нозима Музаффаровна — старший преподаватель;

2Бурхонова Гуёхон Гуломовна — заведующая кафедрой, кафедра обучения языкам, факультет управления в производстве, Ферганский политехнический институт, г. Фергана, Республика Узбекистан

Аннотация: данная статья рассматривает вопросы новых подходов к обучению иностранному языку, т.е. обучению грамматике в контексте. Авторы статьи считают, что все больше исследователей за рубежом отстаивают необходимость введения концептуальной/когнитивной грамматики, направленной на построение грамматических понятий/концептов. Особенностью концептуальной грамматики является то, что любое высказывание рассматривается как сложное явление, в контексте и с учетом стилистических и авторских особенностей, реализуемых в тексте. Основной вопрос при анализе высказывания заключается в выяснении смыслового и эмоционального эффекта, которого стремился добиться автор высказывания. Подобное направление анализа текста позволяет развивать у

обучаемых прагматическую и концептуальную чувствительность, или чувство языка. Грамматика представляет собой инструмент, позволяющий обучаемым выявить и осознать грамматические концепты и их нюансы, а также способы их кодировки носителями языка в морфосинтаксических формах (правилах). Таким образом, цели, преследуемые концептуальной грамматикой, носят практический характер - повысить качество понимания и говорения на иностранном языке, благодаря тому, что изучающие иностранный язык открывают для себя и осваивают смысловое содержание употребляемых ими грамматических явлений, т.е. грамматические концепты.

Ключевые слова: грамматика, контекст, обучение, содержание, иностранный язык, понимание, качество, выражение, вывод, смысл.

UDC 372.881.1

Grammar is one of the most important aspects of foreign language teaching, as full communication cannot take place without grammar. There is no doubt that knowledge of grammar rules is necessary for successful language proficiency.

The process of mastering grammar competence concerns both teachers of a foreign language and methodologists developing various grammar manuals. Dual definition of grammar competence reflects the existence of two fundamentally different approaches to teaching grammar in a foreign language. In the first (traditional) approach, grammar teaching is based on the transfer of a certain set of knowledge to a certain category of students under certain conditions of study. The key word in this system is the transfer of knowledge, i.e. the movement from top to bottom, from teacher to learner. The task of the latter is to memorize a large number of rules, exceptions, categories, paradigms, etc. In this case, the formation of grammatical representations occurs by memorizing the rules and adapting these rules to speech situations. The second approach to teaching grammar focuses on the semantic component of speech. Any kind of study of forms is considered as impeding the construction of communicative competence. In this type of learning, grammar mastering takes place not through comprehension, but rather through the reproduction and memorization of forms used in speech contexts, the formation of grammatical representations is carried out by adapting speech situations to the learned forms [1].

Thus, both the first and the second approaches have one and the same disadvantage - both of them are based on one of the possible mechanisms of acquiring grammatical competence. The first is on passive-conscious assimilation, the second is on the mechanism of subconscious assimilation. More and more researchers abroad advocate the necessity of introducing conceptual/cognitive grammar aimed at building grammatical concepts/concepts.

The peculiarity of conceptual grammar is that any statement is considered as a complex phenomenon, in the context and taking into account the stylistic and authorial features of the text. The main question in the analysis of the statement is to clarify the semantic and emotional effect that the author of the statement sought to achieve. This type of text analysis allows students to develop a pragmatic and conceptual sensitivity or a sense of language. Grammar is a tool that allows students to identify and understand grammatical concepts and their nuances, as well as ways of encoding them by native speakers in morphologic-syntactic forms (rules). Thus, the goals pursued by conceptual grammar are practical in nature - to improve the quality of understanding and speaking in a foreign language, due to the fact that the learners of a foreign language discover and appropriate the semantic content of the grammatical phenomena they use, i.e. grammatical concepts [1].

The process of formation of any concept involves the analysis of a wide range of the text material, the promotion of hypotheses, their confirmation or denial, the promotion of new ones, structuring and assignment of the concept. The construction of the grammatical concept ends with the final generalization, expressed in the form of a scheme or rule.

Advocates of a cognitive approach to teaching grammar attach particular importance to the selection of text material for analysis. These should be different types of authentic texts: audio texts; written texts; computer texts with hypertext references of various genres; everyday conversation; oral story; performance; essays; radio and television programme fragments' news [2].

It is important that the texts reflect the natural speech generated by the various speech actors and that they address a variety of communication challenges.

Thus, in conclusion, teaching grammar in context: helps students to see grammar in a new way, more realistically; helps to use grammar in real contexts and situations; train grammar in interesting ways; changes the students' view of grammar from "dead" rules to a lively, meaningful understanding of speech actions; clearly helps students to be more conscious and motivated about grammar; it helps teachers to stimulate the cognitive mechanisms of students, to organize their independent reflexive activity; texts will provide students with an excellent opportunity to expand their vocabulary with modern vocabulary; texts can be used

for retelling as well as for real-world discussion topics; texts of various genres and characters contribute to broadening the students' horizons and knowledge of the world.

References / Список литературы

1. Zokirova Zulfiya Tursunovna. Developing writing skills in teaching foreign languages // Voprosy nauki i obrazovaniya, 2019. № 4 (49). Р. 106-108. [Electronic Resource]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/developing-writing-skills-in-teaching-foreign-languages/ (date of access: 20.11.2019).

2. Galiakberova Albina Rinatovna, Nigmatullina Almira Shamsunovna, Akramova Nozima Muzaffarovna. Using information and communication technologies to develop writing competence of students at the lessons of the english language // Vestnik nauki i obrazovaniya, 2019. № 20-3 (74). Р. 8-10. [Electronic Resource]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/using-information-and-communication-technologies-to-develop-writing-competence-of-students-at-the-lessons-of-the-english-language/ (date of access: 20.11.2019).

ВОПРОСЫ ПРЕПОДАВАНИЯ РУССКОГО ЯЗЫКА КАК ИНОСТРАННОГО В ВУЗАХ РЕСПУБЛИКИ УЗБЕКИСТАН Шакирова И.У. Email: Shakirova17145@scientifictext.ru

Шакирова Ирода Уткуровна - старший преподаватель, кафедра узбекского и иностранных языков, Государственная консерватория Узбекистана, г. Ташкент, Республика Узбекистан

Аннотация: статья посвящена лингвокультурологии, роли офлексической работы в изучении русского языка и усвоению фразеологизмов в настоящее время. Также обсуждается важность использования фразеологических словарей для студентов в поиске фразеологических эквивалентов на обоих языках. Многие ученые считают, что лексическую работу приходится делать на каждом уроке.

Тематические группы играют важную роль в изучении новых слов. Студенты должны сделать небольшие тексты на русском языке по использованию каждого нового слова и показать все смысловые отношения между словами.

Ключевые слова: концепт, коммуникация, интерпретация, сфера обучения, лексика.

QUESTIONS OF TEACHING RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE IN UNIVERSITIES OF THE REPUBLIC OF UZBEKISTAN Shakirova I.U.

Shakirova Iroda Utkurovna - Senior Lecturer, DEPARTMENT OF UZBEK AND FOREIGN LANGUAGES, STATE CONSERVATORY OF UZBEKISTAN, TASHKENT, REPUBLIC OF UZBEKISTAN

Abstract: the article is about linguistic culturology, the role Oflexical work in the study of Russian language and the assimilation ofphraseological units at present. And also discusses the importance of using phraseological dictionaries in search of phraseological equivalents in both languages for Students. Many scientists believe that lexical work have to make at each lesson.

Thematic groups play an important role in learning new words. Students should make small texts in Russian on the using of each new word and have to show all semantic relations between words. Keywords: concept, communication, interpretation, scope of training, lexis.

Роль русского языка в современных условиях становится все более значимой. Русский язык издревле являлся и остается языком межнационального общения, посредством которого преодолевается языковой барьер между представителями разных этносов внутри одного многонационального государства, а взаимопроникновение национальных культур только способствует его укреплению и обогащению. Современный русский литературный язык является к тому же одним из мировых языков, поскольку занимает третье место согласно шкале фактической распространенности языков мира на земном шаре (1, 1).

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.