Жумаев Ш.-F., Сиддик,ов Л.Б.,
Тошкент вилояти халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш институти «Ижтимоий-иктисодий фанлар» кафедраси катта укитувчилари
ГЛОБАЛЛАШУВ ДАВРИДА ТАЪЛИМ-ТАРБИЯ МОЩТИ ВА ПЕДАГОГ-УКИТУВЧИЛАР МАСЪУЛИЯТИ
ЖУМАЕВ Ш.¥., СИДДИК.ОВ Л.Б. ГЛОБАЛЛАШУВ ДАВРИДА ТАЪЛИМ-ТАРБИЯ МОЦИЯТИ ВА ПЕДАГОГ-УЦИТУВЧИЛАР МАСЪУЛИЯТИ
Маколада глобаллашув даврида таълим-тарбия мохияти, уни ташкил килиш йуллари, ушбу тизимда замонавий укитувчилар олдида турган улкан масъулият хакида фикрлар баён этилган. Шу билан бирга укувчи-ёшлар маънавиятига тахдид солаётган уяли телефон, интернет, аудио-видео дискдаги салбий материаллар каби воситалар хавфи, ушбу хавфнинг олдини олиш туFрисида маълумот ёритилган.
Таянч суз ва тушунчалар: глобаллашув даври, таълим-тарбия, тизим, интернет, аудио-видео дисклар, тахдидларнинг олдини олиш, масъулият, педагогик жараён.
ЖУМАЕВ Ш.Г., СИДДИК.ОВ Л.Б. СУЩНОСТЬ УЧЕБНО-ВОСПИТАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА И ОТВЕТСТВЕННОСТЬ ПЕДАГОГОВ-УЧИТЕЛЕЙ В ПЕРИОД ГЛОБАЛИЗАЦИИ
В статье раскрываются вопросы сущности учебно-воспитательного процесса в период глобализации, пути его организации, большой ответственности, стоящей перед современными учителями в процессе воспитания молодёжи. Также в статье освещаются вопросы предотвращения угроз духовности учащейся молодёжи, которые оказываются в условиях информационной среды через мобильную связь, интернет, записи негативного характера на аудио и видеоносителях.
Ключевые слова и понятия: глобализация, учебно-воспитательный процесс, система, интернет, аудио-видео диски, профилактика угроз, ответственность, педагогический процесс.
JUMAYEV SH. G., SIDDIKOV L.B. EDUCATION, UPBRINGING AND RESPONSIBILITY OF TEACHERS IN THE GLOBALIZATION CIRCUMSTANCES
In this article the essence of educational process in circumstances of globalization, the ways of developing the quality of teaching, with a big responsibilities facing into the modern teachers in the process of upbringing the youth are described. Also the article deals with some issues of upbringing the youth in the field of information, threats coming through Internet, mobile communications, other informational spheres and the ways of prevention from those threats.
Keywords: globalization, teaching educational process, system, Internet, audio video disc, threats, prevention, responsibility, pedagogical process.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 5
Мустациллик йиллари Узбекистон тарихида мисли курилмаган янгиланишлар, узгаришлар ва ислоцотлар амал-га оширилди. Жамият ва давлат цаётининг барча соцаларида эришилаётган улкан натижалар республика рацбарияти бошчилигида зацматкаш халцимизнинг фидокорона мецнат-лари эвазига цулга киритилмоцда.
Ана шу янгиланишлар, ислох,отлар ва туб узгаришларнинг замирида шубх,асиз халкимиз дунёкарашининг усганлигини асосий омиллар-дан бири, деб айтиш мумкин. Дунёкараш эса уз-узидан шаклланмайди, усмайди. Унинг шакл-ланишида таълим-тарбия сох,асининг жонкуяр фидойилари, муаллиму-мураббийларнинг масъулиятли, машаккатли мех,нати х,ам бор. Уларнинг зиммасига миллат болаларига таъ-лим бериш ва тарбиялашдек масъулиятли, зал-ворли вазифа юклатилган. Айникса, бизнинг х,озирги глобаллашув даврида муаллиму-мураббийнинг ишига икки баробар купрок та-лаб ва масъулият юклангани х,ам рост. Хаки-катан х,ам инсоният яшаган барча даврларга нисбатан х,озирги тах,ликали даврда педагог-ларнинг тарбия сох,асидаги ишига жиддий за-рар етказмокда. Ахир, биргина интернет глобал тармоFида юз минглаб зуравонлик ва диний экстремистик Fоялар, минглаб «оммавий мада-ният» унсурларининг х,амда ахлоксизлик ва ту-банлик каби иллатларнинг куплаб таркатилаёт-ганлигининг узиёк педагог глобаллашув даврида вояга етаётган ёшларга кандай тартибда таълим-тарбия бериш керак эканлигини тубдан кайта куриб чикишини такозо этмокда. Узбекистон Республикаси Президентининг «Она юртимиз бахту икболи ва буюк келажаги йулида хизмат килиш - энг олий саодатдир» номли китобларидаги куйидаги фикр х,озирги кунда кандай тах,ликали замонда яшаётганли-гимиздан далолатдир: «Агарки биз XXI асрда, тобора авж олаётган глобаллашув жараёнлари, интернет ва интеллектуал тараккиёт х,ал ки-лувчи роль уйнаётган бир даврда яшаётгани-мизни х,исобга оладиган булсак, х,аётимиз накадар шиддатли суръатлар билан узгариб бораётганини, айникса, чукур х,ис киламиз»1.
Дунёда интернетдан бошка воситалар, хусу-сан, оммавий ахборот воситаларида, яъни мин-
1 Каримов И.А. Она юртимиз бахту икболи ва буюк келажаги йулида хизмат килиш - энг олий саодатдир. - Т. «Узбекистон», 2015. -44-45-б.
глаб телерадиоканаллар, ун минглаб газета ва журналлар сах,ифаларида х,ам х,ар куни одам-лар ва айникса, укувчи-ёшларнинг маънавия-тига умуман тескари тушунча ва ахборотлар тарFиб-ташвик этилмокда. Бундан ташкари, дунё олимларининг эътирофига кура, барча инсонлар ва ота-оналар беозоргина деб уйлашаётган глобал тармоклар ва компьютер-ларда жойлаштирилган х,амма уйинларнинг карийб ярми шафкатсизлик ва зуравонлик Fоя-ларини тарFиб этмокда. Интернет глобал тар-мокларида юз мингга якин турли диний экстремистик, туккиз мингдан ортик кишини узини-узи х,алок этишга даъват этадиган, турт мингга якин фах,ш, порнография сайтларининг мавжудлиги бугунги давр кандай тах,ликали давр эканлигидан далолат беради. Бугун барча сох,ага оид турфа хил ахборотларни киска вакт ичида узатиш, истеъмол килиш имкониятлари кенгайиб бормокда. Шу сабабли интернет бугунги ахборот маконининг мух,им буFинига ай-ланиб улгурган.
Жумладан, 2000-2015 йиллар даврида дунё буйича интернетдан фойдаланувчилар сони 6,6 баробарга ошиб, 3,2 млрд кишига етди ва дунё ах,олисининг 44,4 фоизини ташкил этди2.
Мобил алока абонентлари сони 2014 йил-нинг иккинчи чораги охирига 6,8 млрдни ташкил этди3.
2012 йилнинг бошида интернетдан фойда-ланувчиларнинг 44 фоизи Осиё, 23 фоизи Европа, 13 фоизи Шимолий Америка, 10 фоизи Лотин Америка, 10 фоизи колган минтакаларга туFри келди4.
Узбекистон Республикаси Давлат статистика кумитаси маълумотига кура, 2015 йилнинг бо-шига мамлактимиз доимий ах,оли сони 31 мил-
2 http://www.bizhit.ru/index/polzovateli_interneta_v_ тнге/0-404. Сайтга 2016 йил 12 апрелда мурожаат этилди.
3 http://nag.ru/news/newsNne/26004/proniknoveniya-sotovoy-svyazi-v-mire-94-.html. Сайтга 2016 йил 12 апрелда мурожаат этилди.
4 http://ria.ru/technology/20120119/543870925.html. Сайтга 2016 йил 12 апрелда мурожаат этилди.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 5
лион 22 минг 500 кишини ташкил килмокда1. Бугунги кунда республикамизда интернетдан фойдаланувчилар сони карийб 15 миллионга етган. Уларнинг 64 фоизи - ёшлар2. Шу ёшлар-нинг аксарият купчиллиги «odnaklassniki.ru», <^асеЬоок» сайтларидан фойдаланишмокда. Минг афсуски, «odnaklassniki.ru», <^асеЬоок» хам шаффоф ёки беFуборгина эмас. Бу тармок-ларда хам одамлар ва айникса укувчи-ёшлар-нинг тарбиясига салбий таъсир курсатаётган диний экстремизм, терроризм, ахлоксизлик, гиёхвандлик сингари тахдидлар бор.
«Google» компанияси тахлилига кура3, Узбекистонда кунига «odnaklassniki.ru» сайтига 200 минг, Facebook сайтига 90 мингга якин, «Мой мир» сайтига 40 минг нафардан ортик одам кираётганлиги маълум.
Хозирги даврда интернет ва компьютер тех-нологияларининг ривожланиши туфайли «вир-туал олам», «кибермакон», «кибержиноят-чилик», «кибертерроризм, «киберпсихоло-гия» каби атама ва тушунчалар пайдо булди.
Фарзандларимизнинг интернетда жуда куп ижтимоий тармоклардан хар хил маълумот-ларни олиши ва куплаб уйинларни уйнаши жиддий муаммоларни келтириб чикармокда. Бундай холат укувчи-ёшларнинг нафакат маъ-навияти, балки саломатлигига хам таъсирини утказмокда. Укувчи-ёшларнинг виртуал олам таъсирига тушиши жуда хавфли асоратларни юзага келтиради. Мутахассисларнинг таъкид-лашича, виртуал олам таъсирига тушган ёш-ларда локайдлик, бепарволик, худбинлик, кайсарлик, соткинлик ва бошка иллатлар пайдо булади. Ёшлар рухиятида асабийлик ва та-жовузкорлик пайдо булади. Олиб борилган ку-затувлар курсатганидек, ижобий, тарбиявий ахамиятга эга булган ахборотлар билан бирга-ликда ёшлар онгини чалFитадиган, хаттоки захарлайдиган Fоялар хам интернет тизими оркали таркатилмокда. Хар куни дунёда бу-лаётган минглаб вокеа ва ходисалар интернетда бериб борилади. Лекин бу маълумотлар ичида муайян ижтимоий-сиёсий кучлар ман-фаатига каратилган масалалар турли талкинда
1 stat.uz/statinfo/demograficheskie-dannye
2 Алимов У. Танганинг икки томони ёхуд «Ургимчак тури»дан ким кандай фойдаланмокда? // «Маърифат» газетаси, 2016 йил 3 февралдаги 10-сони.
3 «Узбекистонда соFликни саклаш» газетаси, 2012 йил 28 сентябрь, 39-сон.
баён этилади. Бу шундан далолат берадики, ходисаларни ёритишда устувор йуналиш-ларнинг белгилаб берилиши, муайян маълу-мотларни олиш, тахлил этиш, бахолаш ва таркатиш оркали одамларда тегишли фикр ва хулосалар шакллантирилади. Яна шуни айтиш мумкинки, мазкур жараёнда сохта ёки тукиб чикарилган, реал вокеликни бузиб курсатиш ёки уз манфаатларидан келиб чикиб такдим этиш ёки маълумотлар ичидаги баъзи керакли элементларни ошкор этмаслик хам кузатилади.
Бугунги кунда интернет Fоявий кураш ва тарFиботнинг асосий майдонига айланганини экстремистик ва террористик карашларни тарFиб килишдаги урнида хам куриш мумкин. Интернетда сайтлар тусатдан пайдо булади, вакт утгач эса йуколади, мазмунини узгартир-маган холда, тез-тез номланиб, доменини узгартириб туради. Интернет куйидаги сифат-лари билан халкаро терроризм, диний экстремизм ва бошка ахлоксизлик Fояларини тарка-тувчилар учун кулай хисобланади:
• интернетга киришнинг осонлиги;
• фойдаланувчилар сонининг куплиги;
• алоканинг анонимлиги;
• ташкаридан бошкариш ва тахрир килиш чекланганлиги;
• ахборотлар киска муддатда кенг маконга тез таркалиши;
• фаолият сарф-харажатларининг бир неча баробар камлиги.
Умуман олганда, интернет тармоклари оркали ёшлар онгига салбий таъсир курсатувчи асосий тахдидлар сифатида куйидагиларни келтириш мумкин:
- турли ижтимоий тармокларга карамликни ошириш, ёшларнинг фойдали машFулотлар билан шуFулланиш имкониятларини чеклаш, уларга нисбатан иккинчи даражали хиссиётни уЙFотиш;
- маънавий бузуклик, бехаёлик, зуравонлик ва жангариликка оид тарFиботларнинг ортиб бориши;
- диний-экстремистик Fояларнинг ёйилиши, миссионерлик ва прозелитизмга оид тарFибот-ларнинг мавжудлиги;
- миллий маънавиятни емириш ва «омма-вий маданият» таъсир доирасини кенгайти-ришга оид уринишлар;
- инсон хукукларининг топталишини хаддан ортик бурттирилиши, яъни «сохта демократия»
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 5
V_/
Fояларининг мавжудлиги, муайян давлат ёки жамиятда бекарорлик келтириб чикаришга каратилган, аввалдан режалаштирилган Fараз ниятли сценарийларнинг ёйилиши.
Яна бир бор мух,тарам юртбошимизнинг куйидаги фикрларига мурожаат киламиз: «Хозирги кунда бутун дунёда ёш авлоднинг онги ва калбини эгаллаш учун кандай кескин кураш бораётгани, бизнинг х,аёт тарзимизга, маънавиятимизга, динимизга мутлако зид булган зарарли фикр ва Fояларни таркатиш оркали х,али дунёкараши мустах,кам шаклланиб улгурмаган фарзандларимизни узининг кабих, тузоFига илинтириш учун турли марказлар то-монидан канча-канча куч ва маблаFлар сарф-ланаётгани сизларга яхши маълум, албатта»1.
Глобаллашув даврида таълим ва тарбия ма-саласида факат педагоглар саъй-х,аракатининг узи етарли эмас. Бу жабхдда ота-она, мах,алла, турли давлат ва нодавлат ташкилотларининг х,амкорлиги яхши самара беради. Аммо, маса-ланинг бошка бир жих,ати х,ам борки, унга алох,ида эътибор бермок лозим. Гап ота-оналарнинг узлари глобаллашувнинг салбий таъсирларидан огох,ми ёки йукми деган масала хусусида бормокда. Айрим оилаларда ота-оналарнинг узлари глобаллашувнинг «фарзан-ди» булган «оммавий маданият»нинг таъсирига аллакачон тушиб улгуришган.
Яна бир мух,им масала: таълим муассасала-рида ёшлар узоFи билан саккиз соат давомида таълим-тарбия олишади ёки турли тугараклар, маънавий-маърифий тадбирларда иштирок этишади. Болаларимизнинг колган ун олти соат вактлари уйда, куча-куйда, жамоат жойларида, интернет кафе, турли кунгилочар жойларда х,амда оилада утади. Муаммо шундаки, ёшлар-нинг мактаб таълимидан кейинги беш-олти соатлик вактлари туFри ташкил этилиши лозим. Давлатимиз томонидан айникса кейинги йил-ларда болаларимизнинг жисмонан соFлом ва маънан етук, яъни комил инсон булиб усишлари учун барча шарт-шароитлар яратилган. Маса-лан, мамлакатимизнинг купгина шах,ар ва кишлокларида ташкил этилган футбол, спорт майдончалари фаолияти тах,синга сазовор. Купгина ёшларнинг буш вактлари мана шу фут-
1 Узбекистан Республикаси Президентининг «Узбекистан укитувчи ва мураббийларига» байрам табриги. // «Маърифат» газетаси 2015 йил 1 октябрь.
бол ва спорт майдончаларида мазмунли утмокда, бу яхши албатта. Мана шу яхши анъа-нани кишлок жойларида купайтириш лозим. Аммо, мавжуд шарт-шароитлардан унумли фойдаланиш барча жойларда х,ам туFри йулга куйилмаган. Масалан, ма^алла фукаролар йиFинлари фаоллари болаларимизнинг буш вактларини туFри ташкил этишда бош-кош булишлари лозим.
Глобаллашув даврида та^дидларнинг турла-ри ^ам купайди, тезлашди ва оммалашиб бормокда. Уларнинг куйидаги турларини санаб утиш мумкин:
• диний экстремизм;
• халкаротерроризм;
• гиёх,вандлик;
• «Оммавий маданият»;
• «Космополитизм» («Дунё фукароси» ёки «Ватансизлик» Fояси);
• «Лудомания» (компьютер уйинлари ка-саллиги ёки «аср касаллиги»);
• миссионерлик, прозелитизм;
• нигилизм (урф-одат, анъана ва кадрият-ларга беписанд муносабатда булиш, инкор этиш);
• зуравонлик (фашизм, неофашизм, шовинизм);
• эгоцентризм, индивидуализм;
• орттирилган иммунитет танкислиги синд-роми;
• старизм (юлдузларга кур-курона таклид);
• вандализм (маданий ва моддий ёдгорлик-ларни вайрон килиш);
• ахлоксизлик (фо^ишабозлик, бе^аёлик, бир жинсли никох,лар);
• хеппининг (ва^шиёна кунгил очишлар).
Булардан ташкари, бугун укувчи-ёшлар маъ-
навиятига та^дид солаётган уяли телефон, интернет, аудио-видео диск каби воситалар х,ам катта хавфга айланиб бормокда. Айникса, мобил телефонлар х,ар бир фукаро, жумладан укувчи-ёшларнинг энг асосий алока воситаси-га айланиб улгурди. Аммо, минг афсуски, укувчи-ёшлар учун мобил телефонлар факат алока воситасигина эмас, балки турли ёт Fоя ва мафкураларнинг ёзиб олинаётган манбалари ва таркатиш куролига х,ам айланиб бормокда. Улар мобил телефонларига ёзиб олаётган акса-рият «кизикарли» маълумотлар асосан интер-нетдан олинмокда. Жойлардаги интернет-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 5
кафеларнинг айрим «жонкуяр» тарFиботчилари укувчи-ёшларнинг мобил телефонларига бун-дай маълумотларни кучириб беришга катта хисса кушмокдалар. Маълумотларга караганда, мамлакатимизда мобил алока хизматидан фой-даланувчилар сони 2000 йилга нисбатан 200 баробарга ошган1. Республикамиз шахар ва кишлокларида интернет, компьютер шахобча-лари шунчалик купайиб кетдики, улар айрим мактаб укувчиларининг укишга бормасдан, вакт утказадиган жойига айланди. Бундан ташкари, халкимиз моддий турмуш шароити-нинг яхшиланиши боис, куплаб хонадонларга компьютер кириб келяпти. Турли афзалликлар-га эга булган ранг-баранг уяли телефонлардан ёшларнинг фойдаланишлари учун ота-оналар томонидан имконият яратиляпти. Натижада баъзи ёшлар мактабдан берилган уй вазифала-рини бажариш, спорт ва бошка фойдали машFулотлар билан шуFулланиш урнига истал-ган мазмундаги лавхаларни куриб, турли эхти-росни куз^атувчи уйинлар уйнаб кунини утказиш холатлари купаймокда.
Шунингдек, болаларнинг компьютер, уяли телефонлардан нотуFри фойдаланиши нафакат маънавиятга салбий таъсир килади, балки ун-дан таркалаётган радиация ва радио тулкинлар уларнинг соFликларига хам жиддий зарар ет-казади.
Маълумотларга кура, уяли алока воситала-ридан фойдаланувчиларнинг 70%га якини телефон оркали кунига 30 дакикадан куп гапла-шади. 30% инсонлар эса иккита телефон курилмасига эга ва уларнинг иккаласидан хам фойдаланади. 40% фойдаланувчилар телефон-ни тунда ухлаётганида бошидан атиги 0,7 метр булган масофада саклайди. Факат 20% фойда-ланувчиларгина мобил телефоннинг инсон са-ломатлигига зарарли эканлигидан хабардор2.
Фикримизча, Узбекистон Республикаси Ва-зирлар Махкамасининг 2012 йил 21 майдаги «Узбекистон Республикаси таълим муассасала-рида мобил телефонлардан фойдаланишни тартибга солиш чора-тадбирлари туFрисида»ги
1 «Вояга етмаганларни турли маънавий тахдидлар ва информацион хуружлардан химоя килишнинг долзарб масалалари» мавзусидаги Рспублика илмий-амалий конференция материаллари туплами. ФарFона шахри, 2014 йил 8-10 июль. - ФарFона: «ФарFона», 2014. -20-б.
2 Уша жойда, 20-б.
139-сон карорининг бажарилиши юзасидан таълим муассасаларида етарли тушунтириш, тарFибот ишлари амалга оширилаётган булса-да, айрим оилаларда ота-оналар уз фарзандла-рига мобил алока воситасидан фойдаланиш маданиятини тушунтиришлари етарли булмаяпти.
Хозирда куплаб хорижий давлатларда бола-лар саломатлигини саклаш максадида мобил телефонлардан фойдаланиш буйича чекловлар жорий этилган. Масалан, Бангладешда 16 ёшга-ча булган болаларнинг мобил телефонлардан фойдаланиши бутунлай таъкикланган. Шунингдек, Франция, Испания ва Англия давлатлари томонидан хам болалар учун мобил телефонлардан фойдаланиш буйича чекловлар урнатилган3.
Ёшлар таълим ва тарбиясида бу нуксон ва камчиликларнинг олдини олиш, бартараф этиш учун таълим муассасаларида укувчилар урта-сида ахборот хавфи, унинг олдини олиш шарт-лари, ахборот хавфсизлигини таъминлашнинг ижтимоий-педагогик ахамиятини ёритувчи амалий харакатларни ташкил этишга жиддий эътибор каратилиши керак. Узбекистон Республикаси Президентининг «Узбекистон укитувчи ва мураббийларига» байрам табригида таъкид-ланганидек, «халкимизнинг тинч ва осойишта хаётига, болаларимизнинг келажагига карши каратилган тахдидлар - бу халкаро терроризм ва экстремизм буладими, гиёхвандлик ёки «ом-мавий маданият» куринишлари буладими -бундай бало-казоларни остонамизга йулатмас-лик, уFил-кизларимизни уларнинг ёвуз таъси-ридан асраш, доимо огох ва хушёр булиб яшаш хар качонгидан хам долзарб вазифамизга айланмокда. Бундай уткир зарурат таълим-тарбия муассасаларининг ота-оналар, махалла, ёшлар, хотин-кизлар жамоатчилиги, давлат ва нодавлат ташкилотлар билан хамкорлигини янада кучайтиришни талаб этмокда»4.
Бу борада куйидаги йуллардан фойдаланиш кутилган натижаларни кулга киритишга имкон беради:
- укувчи-ёшлар орасида кучли маънавий-маърифий тарFибот тизимини йулга куйиш;
3 Уша жойда, 21-б.
4 Узбекистон Республикаси Президентининг «Узбекистон укитувчи ва мураббийларига» байрам табриги. // «Маъ-рифат» газетаси 2015 йил 1 октябрь.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 5
- укувчиларнинг ахборот манбаларига бул-ган кизикишлари даражасини урганувчи таш-хис хизматидан самарали фойдаланиш;
- оммавий ахборот воситалари фаолияти юзасидан «ижтимоий урганиш»ни йулга ку-йиш;
- усмир-укувчиларнингFоявий-мафкуравий иммунитет ва дунёкарашига эгаликларини урганиш максадида мониторинг ташкил этиш;
- ота-оналар болалар билан информацион манбалардан фойдаланаётган вактда бирга-ликда ахборотларни тахлил этиб боришга ургатиш, шу йул билан мафкуравий иммунитет-ни хосил килиш;
- укувчи-ёшларда ОАВ, мобил алока воситалари, интернет ва компьютердан фойдаланиш маданиятини шакллантириш.
Адабиётлар:
1. Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2012 йил 21 майдаги «Узбекистон Республикаси таълим муассасаларида мобил телефонлардан фойдала-нишни тартибга солиш чора-тадбирлари туFрисида»ги 139-сон карори. // Узбекистон Республикаси конун хужжатлари туплами, 2012 йил, 21-сон, 229-модда.
2. Каримов И.А. Она юртимиз бахту икболи ва буюк келажаги йулида хизмат килиш - энг олий саодатдир. - Т.: «Узбекистон», 2015.
3. Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: «Маънавият», 2008.
4. Узбекистон Республикаси Президенти Ислом Каримовнинг «Узбекистон укитувчи ва мураббийларига» байрам табриги. // «Маърифат» газетаси, 2015 йил 1 октябрь.
5. «Узбекистонда соFликни саклаш» газетаси, 2012 йил 28 сентябрь, 39-сон.
6. Алимов У. Танганинг икки томони ёхуд «Ургимчак тури»дан ким кандай фойдаланмокда? // «Маърифат» газетаси, 2016 йил 3 февраль.
7. «Вояга етмаганларни турли маънавий тахдидлар ва информацион хуружлардан х,имоя килишнинг долзарб масалалари» мавзусидаги Рспублика илмий-амалий конференция материаллари туплами. ФарFона шахри, 2014 йил 8-10 июль. - ФарFона: «ФарFона», 2014.
8. Fофуров У. Глобаллашув шароитида ёшларни дин никобидаги мафкуравий тахдидлардан асрашда интернетдан самарали фойдаланишнинг долзарб масалалари. Манба: http//religions.uz.
9. stat.uz/statinfo/demograficheskie-dannye
10. http://www.bizhit.ru/index/polzovateli_interneta_v_mire/0-404
11. http://nag.ru/news/newsline/26004/proniknoveniya-sotovoy-svyazi-v-mire-94-.html
12. http://ria.ru/technology/20120119/543870925.html
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 5