Научная статья на тему 'ГХОШ ТАЪЛИМ КОНЦЕПЦИЯСИНИНГ ШАХС МАЪНАВИЯТИДАГИ ЎРНИ'

ГХОШ ТАЪЛИМ КОНЦЕПЦИЯСИНИНГ ШАХС МАЪНАВИЯТИДАГИ ЎРНИ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

34
4
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ГХОШ ТАЪЛИМ КОНЦЕПЦИЯСИНИНГ ШАХС МАЪНАВИЯТИДАГИ ЎРНИ»

Volume 3 | TSTU Conference 1 | 2022 Prospects for Training International ^^pecwUstsjnJheF£ldo£Trampor^

ГХОШ ТАЪЛИМ КОНЦЕПЦИЯСИНИНГ ШАХС МАЪНАВИЯТИДАГИ

УРНИ

Лочин Азаматович Валиев

Тошкент давлат транспорт университети ассистенти valiyevl33 @gmail .com

Х,индистонда купгина давлатлардан олий билим юртларига укишга келаётган хорижлик талабалар сони ошиб борятганини йилдан йилга ошиб бомокда. Буларнинг барчаси мамлакат таълим тизими мустахкам мавке ва сифат курсаткичига эга эканлигини курсатади. "Давлатни бундай кучли таълим тизимига эга булишига купгина файласуф ва сиёсатчи олимларнинг хизматлари бекиёсдир. Булардан Махатма Ганди, Бал Гангадхар Тилак, Робиндранат Тагор хамда Шри Ауробиндо Гхошлар хинд таълим тизимини шакллантиришда катта хисса кушган".

Ауробиндо Гхош XIX аср охири XX бошларида Х,индистон миллий озодлик харакатининг кузга куринган йирик арбобларидан биридир. У 1872 йил 15 август куни Калькутта штатида зиёли оилада дунёга келган. Унинг отаси Англияда тахсил олган эди, шунинг учун хам фарзандларига Европа таълимини беришга интилди. Ауробиндо Гхош беш ёшиданок акалари Бена Бхушан ва Мона Маханлар билан Даржилингдаги Лоретте номидаги монастирлик мактабига укишга боради. "1879-1892 йиллар у уз билимини Англияда аввал Манчестр шахридаги Дрюэтта инглиз оиласида уй дарсини олади. Кейинчалик 1884 - 1890 йилларда Лондондаги илохий Павел мактабига катнайди, ва нихоят 1890 - 1892 йили Кембридж колледжида укишини давом эттиради"

Замонасининг энг машхур сиётчилари ва шоир ёзувчилари булмиш Махатма Ганди, Робиндранат Тагорлар билан замонавий хинд маданияти ва фалсафасини яратишда уз хиссасини кушган олимлардан биридир. "Гхош нафакат фалсафа, маданият ва сиёсий илмлар ривожига хисса кушган балки таълим тарбия масаласида хам алохида эътибор каратган файласуф хиболанади". У шунингдек шоир инкилобчи ва Хдндистон миллий озодлиги харакатининг ташкилотчиси хамдир.

Жамиятда ишчиларнинг мунтазам равишда иш билан банд булиши ва тугилган фарзандларни хам оила тирикчилигига кумакчи сифатида жалб килиниши уларни таълимдан йироклаштириб юборган натижада Х,индистонда саводсизлик даражаси 94%

April 21-22

522

Volume 3 | TSTU Conference 1 | 2022 Prospects for Training International

^^pecialists^n^heFieldoi^rSmSSmm

hh TamKun этган. CaBognufinuK gapa^acu эса 6 $oh3hh SynraH. By эса ^aönacy^HUHr эtтнSopннн TopTraH Ba rxom y3HHH mh.mhh negaroruK th3hmhh puBo^naHTupumra SaFumnagu. Munnufi negaroruK TatnuMHu aparumga $aönacy$, 1 MHHr fiunnuKga By^ygra KenraH xuHgyrouM Ba xuHg BeganapuHUHr guHHH ^anca^ufi unMnapugaH ^ofiganaHgu.

YmSy th3hm MyKaggac Beganap KmoSnapuga x,aMga SpaxMaraapHUHr KypcaTManupu aKC этгaн guHufi MapocuMnap, yp$ - ogaraap Ba aHtaHanap y3 uHura onraH эgн.

rxom ^anca^acuga guHufi TymyHHa HHcoHra Tatcup KunaguraH Ba maxc op^anu HaMoëH SynaguraH, 3apyp Synca, yHUHr Ty3ynumu Ba TexHanoruacuHu ypraHum ^anca^ufi MaTHUHu TymyHumga repMeHeBTUK xapaKar Kunumra ëpgaM Sepagu.

KaguMru xuHgynap x,aëTuga KaTTa Sup sof^hk^hk TatnuM Ba x,aëTgup. TatnuM ynap ynyH x,aëTra TafiëprapnuK, x,aëT эca HeKcu3 TatnuM ^apaëHugup. X,HHgucTOH TatnuM TH3UMHHUHr y3ura xoc xycycuara, TatnuM onum y3oK Myggarau MaKcagHUHr xpcunacugup.

OnguHru TatnuM TH3HMHga guHufi SunuMnapHu эгaмam $aKar w^opu KacTa at3onapu: SpaxMarnap Ba Kmarpufinap (^aHrnunap) эгaмamпapн MyMKUH SynraH. "hhm SepumHu TatMUHnam SpaxMaHnap ToMoHugaH aManra omupunraH Ba Sy ^apaëH h^thmohh nupaMuga cuHrapu TamKun KunuHraH. TatnuM TH3UMHHUHr энг KaTTa KaMHunuru yHga KacTanunuK MaB^ygnuru x,aMga th3hm SyTyH Sup axpnuHH KaMpaS onMaraHuga эgн". FapS TatnuM th3hmhhh KaSyn KunraH rxom KaguMru xuHg TatnuMugaru neKTOBnapHu TymyHraH aMMo my SunaH Supra, FapS TatnuM TH3HMuga ynpaMafiguraH Moge^nap x,aMga a^3annuKnap KynnuruHu x,aM HHKop этмaгaн.

rxomHUHr HHTerpan negaroruKa KoH^ncuacuga xuHgnapHUHr энг KaguMru aHtanapura TaaHraH MaKTaSnap TatnHMHHHr MatHaBUH axroKHÖ KouganapuHu hhm SunaH HaMSapnac sofhhk экaнпнгннн Ba Sy SoFnuKguruHu MypaSSuH ëpgaMuga maKnnaHumuHH aÖTuS yTraH. "By KoH^ncua axnoKufi axaMuarra эгa SynuS, hhcohhh SpaxManapua cuHrapu axnoKUÖ TaMounnapra puoa этнmн, ^hcmohhh maxBaTra SepunMacnuru x,aMga y3UHUHr cy3napu Ba xapaKaraapu ycTugaH Kartufi Ha3opaT KunumHu Ha3apga Tyragu". Acnuga aHtaBUH TatHUMHUHr MaKcagu SyHgafi TymyHUHMac эgн, SupuHHu HaBSaTga gyHëBUH SunuMnapHu эгaмaгaн xpnga, guHHH SunuMnapHu puBo^naHTupum, x,aMga hhcoh axnoKufi TapSuacuHu WKcaK gapa^ara KyTapumgaH uSopaT эgн. rxom xuHg aHtaHaBUH MaKTaSnapHHHHr h®;oshh tomohh myHga

April 21-22

523

Volume 3 | TSTU Conference 1 | 2022 Prospects for Training International ^^peciaUstsjnJh£FedofTrampor^

эдики, укитувчиларга илохий билим берувчилар сифатида каралган. Талабалар уларга нисбатан хурмат - эхтиромда булишиб, улар куйидагича изохланадиган булишди. Биринчи навбатда, Х,индистон таълим тизимида шахснинг уз "эго" си устидан назорат килишга ургатилди. Бунда таълимнинг бошланишида илохий билимлар оркали ургатилади сунг дунёвий билимларга утилади. Иккинчи навбатда укитувчи нафакат илм ургатади, балки энг юксак маънавият эгаси сифатида каралган. Билимга жонини бериб интилган шахсгина ана шу билимларни бераётган одамни муносиб бахолай, кадрлай олади. Шунинг учун устозга эхтиром калбаки, хужакурсинга билдирилмаган, балки хакикатдан, дилдан чиккан. Айникса бу фикр диний, маънавий билимларга оид булган. Учинчидан, хинд таълим тизими Олий Брахманни Асл (хакикий) устоз деб билган. Охир-окибатда, шогирд уз калбида, узида укитувчи ва устозни кашф этиши керак булган. Аммо у бунга эришиши учун унга кумак талаб этилади. шу сабабли укитувчи укувчи, шогирд тасаввурида Олий Брахман рамзи булиб келган. Укувчи Олий Брахманга билдирган иззат-икром, тавозелик бор холича укитувчига нисбатан хам утади ва билдирилади.

Ауробиндо фалсафасининг хусусиятларидан бири - унинг инволюция ва эволюция хакидаги коидасидир. Мутафаккир шундан келиб чикадики, "гарбнинг" тадрижий ривожланиш гояси физик ва биологик табиат томонидан чегараланган, "унинг харакатида хеч кандай рухий уйготиш манбаси йук, балки факат толмас моддий зарурият кучи бор холос" деб тушунтиради.

У узининг тадрижий ривожланиш хакидаги тушунчасини олга суриб, унга кушимча сифатида инволюция категориясини киритади. Инволюция эволюция (тадрижий ривожланиш) дан олдин келиб, умумий акл дунёнинг табиатидан келиб чикади. Дунёнинг демиурги (яратувчиси) сифатида тараккиётини бошлаб беради.

Эволюцион ва инволюцион жараёнлар мажмуасида инсон акли алохида урин тутади. Инсон Ауробиндо таълимотида - бу тарихдан ташкарида турувчи, абстракт - метафизик мохиятдир. Инсон учун унинг такдири сифатида тайёрланган нарса - "илохий хаёт" дир: хар бир киши "олий илохий ва вокейликка кадам куйиши, у билан узини бирикиб кетган хис килиши, унда яшаши, унинг узининг ижодкори булиши лозим; унинг фикр - зикрлари, хис -туйгулари, хатти - харакатларининг барчаси унинг акли томонидан чегараланган ва унинг узига айланиб колган булиши зарур. Буларнинг барчаси факатгина шундагина тугалланиши

April 21-22

524

Tashkent State Transport University Volume 3 | TSTU Conference 1 | 2022

Google Scholar indexed Prospects for Training International

DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-241-244 Specialists in the Field of Transport

мумкинки, киши Билмасликдан Билишлликка чикиб ва Билиш оркали олий онгга эришса" дев таъкидлайди.

Файласуф билимнинг мохдяти ва уни саклаб колиш хдмда издошларига колдириш усуллари хдкидаги фикри алохдда эътиборга лойик. У ушбу муаммони бирмунча мухдм деб билган. Унинг фикрига кура, одамлар табиий равишда нисбатан юкори даражада жойлашганлар, хдмда бунга энди интилаётган, аммо аклан ривожланишга мойил булмаганларга булинадилар. У ана шундайлар билан фаол сухбатлашишга, хдмда агар улар мехнат килиб, укиб-урганмасалар, унда катта хаётга кадам куйганларида атрофдаги одамлар билан узаро муносабатларда жиддий муаммоларга дуч келишлари тугрисида огохлантиришга чакирган. Х,инд фалсафаси бир катор узига хос хусусиятларига эга булиб, жахон маданиятида кузга куринган уринлардан бирини эгаллайди.

REFERENCES

1. L.A.Valiyev The philosophy of ancient religious teachings in ghoshs views.International Scientific Journal.November. USA. Volume:103. 2021 y. 683686 ISSN: 2308-4944 SOI: 1.1/TAS DOI:10.15863/TAS

2. ШДаххорова Глобаллашув шароитида инсон хаёти маъноси. Т.2009.Б.62

3. Интегральная йога Шри Ауробиндо. М., 1992. С. 122

4. Мартынов Олег Вадимович, Бережнова Ольга Викторовна Педагогические идеи индийского философа Ауробиндо Гхоша. Azimuth of Scientific Research: Pedagogy and Psychology. 2019. Т. 8. № 3(28)

5. M.N.Hasanov Al - Farabi's views on human anthropology. India. Volume:11. 2021 y. 242-247 ISSN: 2249-7137 SJIF 7.492: DOI:10.5958/2249-71372021.00832.6

6. Челышев Е.П. Индийская литература вчера и сегодня. М., 1989.C 236

April 21-22

525

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.