Научная статья на тему 'ГЕНДЕР ЁНДАШУВ АСОСИДА ЎСМИР ЁШДАГИ ЎҚУВЧИЛАРДА ИЖТИМОИЙ РОЛЛАРНИ ТАРКИБ ТОПТИРИШ ЙЎЛЛАРИ'

ГЕНДЕР ЁНДАШУВ АСОСИДА ЎСМИР ЁШДАГИ ЎҚУВЧИЛАРДА ИЖТИМОИЙ РОЛЛАРНИ ТАРКИБ ТОПТИРИШ ЙЎЛЛАРИ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
103
30
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
гендер ёндашув / гендер маданият / ижтимоий роллар / ўсмир ёшдаги ўқувчи / гендер онг / ижтимoий-пeдaгoгик oмиллaр / воситалар / педагогик имкониятлар / гендер стереотиплар. / gender approach / gender culture / social roles / adolescent student / gender consciousness / socio-pedagogical factors / tools / pedagogical opportunities / gender stereotypes.

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — X. Tojiboeva

Ушбу мақолада гендер ёндашув асосида ўсмир ёшдаги ўқувчиларда ижтимоий ролларни таркиб топтириш йўллари, воситалари, таъсир этувчи омиллар ҳақида фикр юритилган. Шунингдек, мақолада ижтимoий рoллaр тaқсимoтининг aсoсини биoлoгик oмиллaр тaшкил этиши таъкидланган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

WAYS OF COMPOSING SOCIAL ROLES IN ADOLESCENT STUDENTS BASED ON THE GENDER APPROACH

In this article, based on the gender approach, the ways, means, and influencing factors of forming social roles in adolescent students are discussed. The article also states that biological factors form the basis of the distribution of social roles.

Текст научной работы на тему «ГЕНДЕР ЁНДАШУВ АСОСИДА ЎСМИР ЁШДАГИ ЎҚУВЧИЛАРДА ИЖТИМОИЙ РОЛЛАРНИ ТАРКИБ ТОПТИРИШ ЙЎЛЛАРИ»

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

ГЕНДЕР ЁНДАШУВ АСОСИДА УСМИР ЁШДАГИ УЦУВЧИЛАРДА ИЖТИМОИЙ РОЛЛАРНИ ТАРКИБ ТОПТИРИШ ЙУЛЛАРИ Тожибоева Хилолахон Махмутовна

Узбекистон педагогика фанлари илмий тадкикот институти (УзПФИТИ) директорининг илмий ишлар ва инновациялар буйича уринбосари, педагогика фанлари

доктори (DSc), катта илмий ходим https://doi.org/10.5281/zenodo.7316462 Аннотация. Ушбу мацолада гендер ёндашув асосида усмир ёшдаги уцувчиларда ижтимоий ролларни таркиб топтириш йуллари, воситалари, таъсир этувчи омиллар уацида фикр юритилган. Шунингдек, мацолада ижтимоий роллар тацсимотининг асосини биологик омиллар ташкил этиши таъкидланган.

Калит сузлар: гендер ёндашув, гендер маданият, ижтимоий роллар, усмир ёшдаги уцувчи, гендер онг, ижтимоий-педагогик омиллар, воситалар, педагогик имкониятлар, гендер стереотиплар.

СПОСОБЫ СОСТАВЛЕНИЯ СОЦИАЛЬНЫХ РОЛИ У ШКОЛЬНИКОВ-ПОДРОСТКОВ НА ОСНОВЕ ГЕНДЕРНОГО ПОДХОДА Аннотация. В данной статье на основе гендерного подхода обсуждаются способы, средства и факторы воздействия на формирование социальных ролей у школьников-подростков. В статье также говорится, что биологические факторы составляют основу распределения социальных ролей.

Ключевые слова: гендерный подход, гендерная культура, социальные роли, школьник-подросток, гендерное сознание, социально-педагогические факторы, инструменты, педагогические возможности, гендерные стереотипы.

WAYS OF COMPOSING SOCIAL ROLES IN ADOLESCENT STUDENTS BASED ON THE GENDER APPROACH Abstract. In this article, based on the gender approach, the ways, means, and influencing factors of forming social roles in adolescent students are discussed. The article also states that biological factors form the basis of the distribution of social roles.

Key words: gender approach, gender culture, social roles, adolescent student, gender consciousness, socio-pedagogical factors, tools, pedagogical opportunities, gender stereotypes.

Бугунги кунга келиб анъанавий гендер стереотиплар ижтимоий вокелик таъсирида узгариб бормокда. Глобаллашув натижасида оммавий маданиятнинг тобора кенгрок худудларни камраб олаётганлиги туфайли гендер маданиятнинг узига хос шакллари диффузияга учрамокда. Гендер маданиятнинг тараккиёти хам прогрессив ва регрессив характерга эга. Шунга кура гендер маданиятнинг узгариб бораётганлиги ушбу йуналишда изланишларни амалга ошириш, айникса усмир ёшдаги укувчиларда оммавий маданиятга карши иммунитетни шакллантиришда гендер ёндашувга таяниш заруриятини кучайтирмокда.

Шахснинг гендер идентификацияси ва ижтимоий ролларининг унга мувофиклиги масаласи кун сайин долзарблашмокда. Гендер маданиятнинг бугунги кунда уз ечимини кутаётган муаммоларини педагогик нуктаи назардан ёндошган холда аниклаш ёш авлодни маънавий ахлокий тарбиялашда алохида ахамият касб этмокда.

1577

БС1ТЖСТ ЛЖБ ЖЖОУАТЮЖ

ЮТЕЯМАТЮМЛЬ 8С1ЕОТ1Р1С ГОШМАЬ УОШЫЕ 1 188иЕ 7 иШ-2022: 8.2 | КБК 2181-3337

Лхлокий маданият узининг гендер хусусиятларига эга. Бунда аёллар учун бажариш мумкин булган хатти-харакатлар, кадриятлар билан боглик холда ажратиб курсатилади. Бирок уларнинг айримларини эркаклар бажаришларига йул куйилмайди. Эстетик маданият хам гендер характерга эга. Чунки аёллар ва эркаклар орасида гузаллик узаро фаркланади. Х,ам хаётда хам санъатда бу фарк яккол куринади[1].

Ислом дини тамойилларига кура аёллар ва эркакларга хос булган стереотиплар мавжуд. Жинсларга хос хатти-харакатларнинг аксарияти асрлар давомида кадрият даражасига кутарилиб, бугунги кунга кадар етиб келган. Мазкур кадриятларнинг аксарияти узбек халкининг турмуш тарзи, урф-одатларига сингиб кетган. Бу аёллар ва эркакларнинг кундалик эхтиёжлари, хаётий фаолиятлари, ижтимоий турмуш ва муайян тарихий шароит талабларига кура эркаклар ва аёлларга хос ролларнинг узаро урин алшмашиниши, эркаклик ва аёллик моделларида намоён буладиган миллий анъаналарда уз ифодасини топади.

Куриниб турибдики, гендер - маданиятнинг ажралмас кисми булганлиги учун хам бугунги кунда "оммавий маданият"нинг бир булаги сифатида намоён булмокда. Бунда кузга ташланаётган энг мухим холат гендер роллар ва гендер киёфаларнинг алмашинаётганлигидир[2]. Бундай алмашиниш айникса усмир ёшдаги угил ва киз болалар киёфасида яккол намоён булмокда. Маълумки, усмир ёшдаги угил ва киз болалар онгига "оммавий маданият" жадаллик билан таъсир курсатмокда. Бу эса гендер онгнинг узгаришига олиб келмокда. Шунинг учун хам биз бугунги Узбекистон жамиятида гендер киёфаларнинг шаклланишида "оммавий маданият"нинг таъсирини тахлил этишга харакат киламиз. Шу асосда гендер зиддиятларни бартараф этиш оркали усмир ёшдаги укувчилар онгида гендерга хос карашларни таркиб топтиришнинг педагогик воситалари, усул ва методларини тадбик этиш максадини амалга оширамиз.

Шу максадда биз усмир ёшдаги укувчиларда "оммавий маданият"га карши иммунитетни шакллантириш максадида гендер онгнинг узига хос жихатлари ва ижтимоий вокеликнинг унга курсатадиган таъсирини хам рефлексив методлар ёрдамида аниклашга интилдик [4]. Эркаклик ва аёллик ижтимоий вокеликнинг таркибий кисми сифатида муайян маданий установкалар, хулк-атвор меъёрлари, ижтимоий роллар, кадриятли йуналишлар, эркак ва аёлларга хос булган хатти-харакатлар мажмуини мужассамлаштиради.

Уз табиатига кура миллий маданият асрлар синовидан утган кадриятлар мажмуидир.

Юкорида таъкидлаганимиздек, "оммавий маданият" усмир ёшдаги угил ва киз болаларга хам сезиларли даражада таъсир курсатмокда. Гендер хусусиятлар болаларда ижтимоийлашиш жараёнида шаклланади. Катта булган сари болалар уларга кандай хулк-атвор стереотиплари ва фаолият турлари хослигини билиб оладилар. Шу билан бир каторда жинсий хусусиятлари билан боглик холда кандай ролларни бажариши керак, кайсиларини бажариш хос эмаслигини хам англаб етади. Угил ва киз болаларнинг жинсларига кура роллари хулк-атвор шаклларида намоён булади. Буларнинг барчаси куплаб узгаришлар билан боглик. Шундай узгаришлардан бири маданиятдаги узгаришлардир.

Угил ва киз болалар орасида турли фарклар улар хулк-атворининг манбаи хисобланади. Бундай фарклар мехнат таксимотини тугри ташкил этиш учун зарур

1578

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

хисобланади. Мехнатнинг таксимланиши бир катор холатларнинг вужудга келишига асос булади. Масалан, кахр-газабнинг вужудга келиши, гамхурлик курсатиш, ривожланишга булган эхтиёжнинг вужудга келиши кабилар. Гендер хусусиятлар асосан усмирлик ёшида яккол намоён булади[3]. Чунки бу ёшда укувчилар ижтимоийлаша бошлайдилар. Натижада улар хулк-атворнинг узига хос жихатлари ва фаолиятнинг муайян турларини эгаллай бошлайдилар. Натижада усмирлар кандай ролларни бажариш унга тугри келиши, кайсилари тугри келмаслигини англаб етадилар.

Жамият хаётининг бир маромда кечиши учун муайян мувозанатни саклаш зарур. Бу табиий ресурслар, жамият аъзолари томонидан яратилган моддий кадриятлар ва демографик курсаткичлардир. Бу далиллар жамият аъзоларининг хулк-атворига таъсир курсатиб, улар орасида ролларнинг таксимланишига асос булади. Ижтимоий роллар таксимотининг асосини биологик омиллар ташкил этади. Айнан хулк-атвордаги фарклар атроф-мухитдаги шарт-шароитларни аникловчи омил хисобланади. Бу муайян коидаларга асосланган хулк-атвор куринишлари булиб, угил ёки киз болаларга хослиги намоён булади. Бу маданиятни ифодаловчи хатти-харакатлар мажмуи булиб, тескари алокани ифодалайди (2.2-расм).

Биологик омиллар

Ижтимоий омиллар

Педагогик-психологик омиллар

Микроижтимоий омиллар Макроижтимоий омиллар

OМИЛЛAР

1-расм. Гендер маданиятнинг замонавий шаклларини вужудга келтирувчи ижтимоий-педагогик oмиллaр

Бундай хулк-атвор шахснинг эътикодлари, установкалари, кадриятларини намоён этади. Турли маданиятларда ташки мухитга хос булган турли шароитлар намоён булади. Шунга кура гендер хусусиятлар хам маданият билан боглик холда шаклланади.

Айни бир маданиятда эркак ва аёлларнинг тенглиги ва улар орасидаги фарклар эътироф этилса, бу хаёт тарзи ва психологик хусусиятларда хам уз ифодасини топади. Бошка бир маданиятда жинслар ва уларнинг хатти-харакатлари орасида кескин фарклар мавжудлиги намоён булади. Бундай психологик хусусиятлар уларнинг хаёт давомийлигини таъминлаш ва ёш авлодни ривожланиши учун гамхурлик килишида хам акс этади. У ёки бу маданиятда устиворлик киладиган гендер фарклар турли йуналишларга хам эга. Айни бир маданиятда барча карорлар эркаклар томонидан кабул килиниб, аёллар унга буйсунса, бошка бир маданиятда асосий тенденциялар карама-карши характер касб этиши мумкин.

Маданиятнинг бундай модели бой, ранг-баранг гендер тараккиётнинг таъминланишини тавсифлайди. Шу билан бир каторда аникланган гендер фарклар кроссмаданиятнинг баркарорлиги билан изохланади. Бу муайян маданият учун хос булган хаёт тарзи билан боглик холда у ёки бу жинс вакиллари хулк-атворида катъийлашади.

1579

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

Гендер фарклар ижтимоий-маданий ёндашувлар билан бир каторда биологик моделларни хам уз ичига олади.

Бугунги кунда ОАВда жамиятда кабул килинган гендер роллар кенг таргиб килинмокда. Гендер стереотипларнинг шаклланишига айникса телевидения ва рекламаларнинг таъсири катта булмокда. Анъанавий гендер ролларнинг узгариши хаёт тарзининг бузилишига олиб келмокда. Бундай бузилишга ёшлар катта хисса кушмокдалар. Бошка бир томондан бундай таъсир ёшларда оммавий онгнинг шаклланишигакатта хисса кушмокда.

Жамият хаётига боскичма боскич ноанъанавий аёл ва эркак киёфасининг кириб келиши гендер муносабатлар субъектларида толерантликка асосланган муносабатларнинг шаклланишига асос булмокда. Миллий маданиятимизда асрлар давомида жамият аъзолари онгида эркак ва аёлларга хос хулк-атвор стереотиплари, урф-одат ва установкалар шаклланган. Бундай хулк-атвор стереотипларига жамиятнинг аксарият вакиллари катъий амал килиб келмокдалар. Улар хос маданият вакиллари сифатида эътироф этилмокдалар.

Хулк-атворнинг янгича моделлари шаклланишида шахснинг ижтимоийлашувига узига хос тарзда кумаклашаётган оммавий алохида хисса кушмокда. Мазкур воситалар ёшларда янгича гендер хулк-атвор стереотиплари шаклланишига хизмат килмокда. Бу сохада нодавлат телеканаллар, ижтимоий тармокларнинг ахамияти катта булмокда. Эркак ва аёлларга хос роллар ОАВ оркали таргиб этилмокда.

Оммавий ахборот воситалари аёллар ва эркакларга хос замонавий ролларни таргиб килиш оркали ёш авлод айникса усмирлар онгига катта таъсир курсатмокда. Натижада уларда "оммавий маданият"га хос хулк-атвор стереотиплари, установкалар, эътикодлар таркиб топаяпти. Шунинг учун хам усмирларда жамият эхтиёжлари ва талабларига мос хулк-атвор стереотипларини шакллантиришда ОАВнинг масъулиятини ошириш талаб килинмокда.

Айни пайтда бу усмир ёшдаги укувчилар томонидан жамиятда кабул килинган гендерга хос маданий стереотиплар сифатида идрок этилади. Гендер роллар ва стереотиплар канчалик баркарор булмасин, "оммавий маданият" таъсирида ОАВ ёрдамида оммалашади ва кенг аудиторияларга мулжалланади. Бундай аудиторияларда асосан усмир ёшдаги укувчилар ва талаба ёшларнинг иштироки назарда тутилади.

Угил ва киз болаларнинг ижтимоийлашиш жараёни бир-биридан кескин фарк килиб, улардан жинсга хос ролларни узлаштиришни талаб килади. Жинсга хос роллар -ижтимоий хулк-атвор модели булиб, талаблар, стереотиплар, шарт-шароитлар мажмуи булиб, угил ва киз болаларга йуналтирилади.

Бугунги кунда угил ва киз болаларда гендер стереотипларнинг шаклланишида ижтимоий тармоклар катта таъсир курсатмокда. Усмир ёшдаги угил ва киз болалар гибрид маданиятга хос булган ролларни узлаштиришда алохида ташаббус курсатмокдалар.

Бунда рекламанинг урни бекиёс булиб, кизларга хос булмаган турли кийимлар, такинчокларни тавсия килса, угил болалар учун ноодатий булган соч турмаклари, либосларни таргиб килишга катта урин ажратмокда. "Оммавий маданият"нинг таъсири угил ва киз болаларнинг нутки, хатти-харакатлари, мимикаси, соч турмаклари ва интилишларига уз таъсирини курсатмокда.

1580

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

Усмирларнинг тасаввурида оммавий ахборот воситалари ва ижтимоий тармоклар хакикий оламни намойиш килувчи асосий восита сифатида таассурот колдирмокда. Улар узлари учун жозибали булган нарсаларни ижтимоий тармокдан изламокдалар. Улар олаётган ахборотлар угил ва киз болалар учун хос булмаган стереотипларни хам такдим килмокда.

Айникса, киз болалар учун хос булмаган хулк-атвор стереотипларини улар онгига сингдириш жадал кечмокда. ^изларга хос булган анъанавий сифатлар инкор килиниб, уларни замонавийлаштириш таргиб этилмокда. Бу эса кизлар хулк-атворида мешчанлик, мода кетидан кувиш, дагаллик, миллий анъаналарга хос булмаган кийиниш тарзи, оилага бехурматлик, уни кадрият даражасида идрок этмаслик каби салбий сифатларни таркиб топтирмокда. Аксарият кизлар угил болаларга хос кийимлар кийиш, сочларини эркакча турмаклашни афзал курмокдалар. Уларнинг нуткида ноодатий иборалар кенг кулланилмокда. Чекиш, спиртли ичимликларни ичиш, дискотекаларда угил болалар билан биргаликда ракс тушиш, бехаёликни таргиб килаётган кинофильмларни куриш, кизлар хаётининг асосий мазмунига айланмокда. Ярим ялангоч кийимлар, татировкалар, миллатимизга хос булмаган ноодатий соч турмаклари хам усмир ёшдаги кизлар орасида кенг таркалмокда. Бу эса кизларга хос анъанавий роллар ва сифатларни инкор килмокда.

Юкорида курсатилган далилларнинг барчаси усмир ёшдаги укувчиларда гендер ёндашув асосида "оммавий маданият"га карши иммунитетни шакллантириш, ушбу максадга йуналтирилган педагогик жараёнда маданиятшуносликка асосланган ёндашувга таяниш, ушбу ёндашув доирасида усмир ёшдаги укувчиларни ижтимоийлаштиришнинг педагогик имкониятларини кенгайтириш каби муаммоларнинг ечими алохида долзарблик касб этаётганлигини курсатади.

REFERENCES

1. Hofstede G. Masculinity and Femininity: The taboo dimension of national cultures,

1998. SAGE Publications Inc. 238 p.

2. https://www.yaneuch.ru/cat 08/gendernye-stereotipy-n-

smj elzer/9817.579399.page1.html

3. Гидденс Энтони._ Социология. 1999 -704с.

4. Тожибоева Х.М. "Гендер ёндашув асосида усмир ёшдаги укувчиларда "оммавий маданият"га карши иммунитетни шакллантиришнинг педагогик стратегиялари" // Монография. - Тошкент: "Tafakkur qanoti" нашриёти, 2021. - 208 бет.

1581

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.