основании автоматизированной системы бухгалтерского учета. В этом случае использование компьютерной техники обеспечивает быструю обработку учетной информации об издержках обращения, сопоставление фактически полученных величин с прошлыми отчетными периодами, а также возможность составления по каждой статье затрат отдельного документа.
Кроме того применение в повседневной торговой деятельности компьютерной техники позволяет не только создавать автоматизированное рабочее место бухгалтера, но и повысить оперативность, достоверность и качество обработки учетной информации об издержках обращения. В настоящее время программы, обеспечивающие автоматизацию ведения бухгалтерского учета в торговых организациях, широко представлены на рынке и позволяют совершенствовать учет складских, расчетных и других операций торговых организаций.
Предлагаемые направления организации учета издержек обращения способствуют развитию системы бухгалтерского учета, минимизируют величину издержек обращения отчетного периода, обеспечивают изыскание резервов их снижения в последующих отчетных периодах и оказывают непосредственное воздействие на формирование достоверных финансовые результатов деятельности торговой организации.
Список литературы
1. О бухгалтерском учете: Федер. закон от 06.12.2011 г. № 402-ФЗ. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www 1 .minfm.ru/common/img/uploaded/library/2011/ 12/402^_0_ bukhuchete.pdf/ (дата обращения: 03.12.2017).
2. Положение по ведению бухгалтерского учета и бухгалтерской отчетности в Российской Федерации Утверждено Приказом Министерства финансов Российской Федерации от 29.07.1998 № 34н (в ред. Приказа Министерства финансов РФ от 29.03.2017 N 47н) КонсультантПлюс [сайт справочной системы]. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://base.consultantш/cons/cgi/onIine.cgi?r eq=doc;base=LAW; п=1 11058 / (дата обращения: 03.12.2017).
GASTRONOMIC TOURISM IN UZBEKISTAN
1 2 Rakhmonov Sh.Sh. , Doniyorova M.B.
1Rakhmonov Shukhrat Shavkatovich - Student; 2Doniyorova Malika Bobir qizi - Student, SERVICE AND TOURISM FACULTY, SAMARKAND INSTITUTE OF ECONOMICS, SAMARKAND, REPUBLIC OF UZBEKISTAN
Abstract: this article gives information about gastronomic tourism of Uzbekistan, the main items of Uzbek cuisine and regions of the country specialized to prepare particular type of dish. Also article depicts the main uzbek dish - plov, differences in preparing this food among regions.
Keywords: gastronomy tourism, cuisine, regions, Representative List of Intangible Cultural Heritage of Humanity, plov.
Today gastronomic tourism is playing a vital role in tourism sphere. Because each tourist who visit in a particular destination wants to try to eat national local food and see national cuisine.
Uzbekistan national dishes and Uzbek cuisine have already been liked by most visitors from all over the world. Uzbek cuisine is most known national and well-developed aspect of the Uzbekistan culture and Uzbekistan people. It is one of the most savoury and various in tastes cuisine in Central Asia. Situated on the caravan routes of the Great Silk Road, Uzbekistan has been assimilating the most interesting and original receipts of food from various countries. Each meal of Uzbekistan has its own traditional way of cooking, and one dish has a lot of methods of preparing throughout the country. The main items of Uzbek cuisine which attract lots of tourists are plov, soup, kazan kabab, khanum, samsa, lagman, manti, dolma, beshbarmak, yakhna, shashlik and others.
Plov is the symbol of uzbek hospitality, khan of uzbek dastarkhan. It is prepared in every Uzbekistan family. In various regions of Uzbekistan, people have their own recipes of Uzbek plov preparation. For instance, Bukharan people prepare plov with green gram. Samarkand plov is light, Fergana plov is brown on the contrary. In Samarkand people put meat, carrot, rice in layers and steam it. In Tashkent plov all ingredients are roasted at the beginning.
On February 3rd 2017 in Tashkent took place the ceremony to certify the inclusion of plov in the UNESCO Representative List of Intangible Cultural Heritage of Humanity. The Association of Cooks of Uzbekistan declared plov as the curator of traditions of national pride [1, p. 26].
On 8 September 2017, within the frames of the "Uzbegim" festival of traditional culture, the world record on cooking the biggest plov was set and this plov entered the Guinness World Records' Book. The event was hold on the Sayilgoh street, Tashkent. Plov for this purpose was prepared in a special pot (called kazan). Its diameter was 4,2 meters and could hold up to 8000 liters. The pot weighs 7070 kilos and is 1 meter deep. The record-aiming dish was around 8 tonnes [2]. To prepare this plov 1,5 tonnes beef, 400 kilos mutton, 1,9 tonnes rice, 2,7 tonnes carrot, 220 kilo onion, 440 litres oil, 57 kilo salt put on the pot. Over 50 well-known cooks got together from across the entire country to prepare the record dish [3]. Ready plov was distributed to guests of the event and residents of Tashkent.
Each region of Uzbekistan is specialized to preparing and cooking particular kind of dish. For example:
Tashkent. In Tashkent tourists can find more than 17 kinds of plov. The recipes among them vary by their usage of different types of meat, berries, rice and even fruits.
Samarkand. Historical region Samarkand will surprise you with the opportunity to taste boiled chickpeas with meat served on Samarkand bread.
Jizzakh samsa can weigh over 500 g. Just for the record, this type of samsa, is recorded as the most delicious not only in Uzbekistan, but also beyond the country's borders.
Fergana. Kazan kabob is cooked in 10 regions, in addition to Fergana, where it is most highly renowned and the recipes in every region are all different.
Andijan will delight tourists with appetizing lagman. Its noodle strips can grow to nearly 600 meters before boiling.
Namangan. If tourists visit Namangan, they do not miss the chance to taste soup in a bottle-shorva. Amazingly, this dish can be kept under heat for a whole day.
Bukhara's plov oshi sufi stands out from the rest. Oshi sufi is boiled at first and only then cooked in a copper pan known as a kazan.
Navoi. Dolma, beloved for its tasty meat and rice filling, can be found in Navoi.. .without any meat at all.
Kashkadarya. In the Kashkadarya region you can enjoy Chiyali yakhna, a delicacy made of pressed meat. It is cooked only in one place - Chiyali bazaar, near Shakhrisabz.
Surkhandarya is bursting with secrets and one of them is a recipe more than a 100 years old-chupancha, made from roast lamb
Khorezm. The cuisine in Khorezm is famous not only its unique taste, but also for the dedicated work of the cooks. Ijjon, tar-tar made of meat, is chopped by axe and knife for several hours nonstop.
Karakalpakstan. People in Karakalpakstan creative approach to cooking beshbarmak. In addition to meat, they often add vegetables.
Nowadays, Uzbekistan tour operators are working under preparing gastronomic maps for the tourists to create them more flexibility during their travel around the country. Also, there is a book named "365 Days of Sun" which helps tourists to taste best dishes of the country. All unique food is pivotal to the development of gastronomy tourism in Uzbekistan.
References
1. Magazine: Visit Uzbekistan. June-September, 2017. P. 26.
2. [Electronic resource]. URL: https://www.advantour.com/uzbekistan/uzbek-food/plov.html. Uzbekistan news/ (date of access: 04.09.2017).
3. [Electronic resource]. URL: https://mir24.tv/news/v-knigu-rekordov-ginnesa-v-uzbekistane-prigotovili-bolee-7-tonn-plova/ (date of access: 08.09.2017).
ОСОБЕННОСТИ УЧЕТА МАРКЕТИНГОВЫХ АКЦИЙ С ТОЧКИ ЗРЕНИЯ МСФО ДЛЯ ПРОДАВЦА И ПОКУПАТЕЛЯ Комиссарова Д.Е.
Комиссарова Дарья Евгеньевна - студент, направление: финансы и кредит, кафедра бухгалтерского учета, анализа и аудита, Санкт-Петербургский государственный экономический университет, г. Санкт-Петербург
Аннотация: в статье анализируется вопрос по бухгалтерскому учету различных бонусных систем, применяемых в торговле, согласно международным стандартам финансовой отчетности.
Ключевые слова: маркетинг, скидки, отчетность.
Скидки являются, вероятно, самым популярным инструментом продажи в бизнесе. Однако для специалистов по МСФО скидки часто означают проблемы, так как они непосредственно влияют на измерение и сроки признания различных статей в финансовой отчетности, как у лица, ее предоставившего, так и у получившего.
Единственное главное правило учета скидок представлено в стандарте МСФО (IAS) 18 «Выручка», который указывает, что необходимо отражать в отчетности выручку за вычетом скидок. Другими словами, скидки должны уменьшать именно сумму дохода, а не отражаться как затраты на продажу, маркетинг или себестоимость реализованной продукции, если это не связано с бонусными продажами.
Правило кажется очень простым, однако его практическое применение в некоторых обстоятельствах может быть сложной задачей.
Предположим, интернет-магазин для поддержки продаж распространяет купон на скидку в размере 50 руб., действующий при каждой покупке на 1000 руб. В данном случае в момент распространения купон не признается в учете, так как нет никакого прошлого события. Но как только клиент совершит покупку на сумму более 1000 руб., тогда у магазина возникнет обязательство предоставить скидку в размере 50 руб., в учете нужно будет просто признать выручку за вычетом скидки в момент погашения купона.
Следующая маркетинговая акция заключается в том, что магазин обещает доставить товар Б бесплатно с каждой покупкой товара А.
В соответствии с МСФО (IAS) 18 «Выручка», необходимо просто признать выручку при продаже обоих товаров в размере стоимости товара А. В рассмотренной ситуации, следует обратить внимание на доставку товаров. Если оба товара доставляются в одно и то же время, то учет производится по изложенным выше